Ellentmondások
a Bibliában – válaszok
„Nem
az összes ellentmondás olvasható itt, mert akkor az maga a Biblia
lenne csak az ellentmondásoknak megfelelő csoportosításban. Az
idézetek a Károli-fordításból származnak, és a helyesírás a
kiadványt követi. Egyes Biblia-kutatók szerint több mint 10 000
ellentmondás található a Bibliában.”
/Forrás:
http://www.doksi.hu /
Ha
semmi sem az a Bibliában, aminek látszik, illetve ha
annyiféleképpen lehet értelmezni, ahány szögből éppen rásüt
a nap, akkor mi az értelme az egésznek, hogy lehet több millió
ember hitének ha nem is alapja, de mindenképpen mankója,
útmutatója?
A
laikusok számára a Biblia csupa ellentmondás, és mindaddig az is
marad, amíg valaki a laikusság köréből képtelen kitörni, amit
a saját felkészületlenségének, ismerethiányának és mindezeket
megfejelő pökhendi hozzáállásának köszönhet. Ellenben amilyen
mértékben növekszik az ismeret általi felkészültsége, azzal
arányosan és olyan mértékben növekedhet a bizalma Isten Igéjének
megbízhatóságában és ellentmondás mentességében.
Lássuk
a cikkben felhozott példák rövidített változatát. Mindjárt két
idézettel kezdi:
„Mert
ha a trombita bizonytalan zengést tészen, kicsoda készül a
harczra? Azonképen ti is, ha érthető nyelven nem beszéltek,
mimódon értik meg, a mit szóltok? Csak a levegőbe fogtok
beszélni.”
(1Kor. 14,8―9) „Az
Istennek teljes beszéde igen tiszta, és paizs az ahhoz
folyamodóknak.” (Péld.
30,5)
A cikkíró úgy
gondolja, ámbár Isten Szava szent és igen tiszta, mégis a benne
lévő ellentmondások miatt bizonytalan zengést produkáló
trombitához hasonlítható, amelynek következtében nem képes
paizsként, útbaigazító útmutatóként funkcionálni.
Szabad-e
ölni?
„Ne
ölj.” (2Móz. 20,13, 5Móz. 5.17, Máté 5.21, Mát. 19.18, Márk.
10.19, Luk. 18.20, Róm. 13.9, Jak. 2.11)
„Hallottátok,
hogy megmondatott a régieknek: Ne ölj, mert a ki öl, méltó az
ítéletre.” (Mát. 5.21)
„Mert
a ki ezt mondotta: Ne paráználkodjál, ezt is mondotta: Ne ölj. És
ha nem paráználkodol, de ölsz, törvényszegővé lettél.”
(Jak. 2.11)
Ezzel
szemben:
„Most
hát jertek öljük meg őt, és vessük őt valamelyik kútba; és
azt mondjuk, hogy fenevad ette meg,” (1Móz. 37.20)
„A
ki úgy megver valakit, hogy meghal, halállal lakoljon.” (2Móz.
21.12)
„Ha
pedig valaki szándékosan tör felebarátja ellen, hogy azt orvúl
megölje, oltáromtól is elvidd azt a halálra.” (2Móz. 21.14)
„És
a főpapok és az írástudók keresnek vala módot, hogyan öljék
meg őt; mert féltek a néptől.” (Luk. 22.2)
„És
bár semmi halálra való okot nem találtak, kérék Pilátustól,
hogy ölettessék meg.” (Csel. 13.28)
„Akkor
adatának azoknak egyenként fehér ruhák; és mondaték nékik,
hogy még egy kevés ideig nyugodjanak, a míg beteljesedik mind az ő
szolgatársaiknak, mind az ő atyjokfiainak száma, a kiknek meg kell
öletniök, a mint ők is megölettek.” (Jel. 6.11)
Válasz:
A
cikkíró sok idézetet felhozott a Bibliából, anélkül hogy annak
összefüggéseit felismerte volna. Először is azt kell megérteni,
hogy Isten senkinek nem adott arra engedélyt, hogy a saját
értékítélete alapján bárki életét szándékosan kioltsa,
vagyis hogy az ember döntsön életről és halálról a saját
kénye-kedve szerint. És itt nem a jogos önvédelemről van szó
(vö.
2Móz 22:2),
hanem az önbíráskodás egyik legextrémebb formájáról. Az
Izraelnek adott Törvény szerint még a gondatlanságból
elkövetett, nem szándékos emberölés is súlyos
bűncselekménynek számított (vö. 5Mózes 22:8).
Ide tartozik, hogy József életére törtek a testvérei, vagy Jézus
életére törtek a zsidó vallásvezetők. Ez ellentétes volt Isten
akaratával, a törvényben adott irányadó mértékkel. S ahogy
Isten tiltotta ugyan, de nem akadályozta meg az emberölést Jézus
esetében, úgy azok estében sem, akiket a Krisztus-követésük
miatt ölnek meg. /Lásd a Jelenések fenti
idézetét./
Ami tehát az ellentmondást illeti, abban rejlik, Isten egyszer
tiltja, máskor meg jogos büntetésként
méri ki a halált egyes személyekre. Istennek joga van a
halálbüntetés
kiszabására, hiszen Ő nem érzelmi indíttatásból
öl /mint az ember megteszi – adott esetben/, hanem mert minden
tényezőt ismerve képes ítéletet alkotni az ember egyéni érdemei
szerint, hogy ki milyen ítéletre méltó. A látszólagos
ellentmondás tehát nem valódi, hanem félreértelmezett. Izrael
háborúi is az ókori kánaánita
népek ellen Isten akarata szerint, az Ő igazságos ítélete
alapján történtek. De amit a nép, vagy egyes emberek jogtalan
önbíráskodás szerint cselekedtek a másik ember életének
kioltása tekintetében, az bűncselekménynek számított, és
aszerint volt kezelendő.
Szabad-e
hazudni?
„Nehezíttessék
meg a szolgálat ezeken az embereken, hogy azzal legyen dolguk és ne
hajtsanak hazug szóra.” (2Móz. 5.9)
„Ne
tégy a te felebarátod ellen hamis tanúbizonyságot.” (2Móz.
20.16)
„Hazug
hírt ne hordj; ne fogj kezet a gonoszszal, hogy hamis tanú ne
légy.” (2 Móz. 23.1)
„A
hazug beszédtől távol tartsd magad, és az ártatlant s az igazat
meg ne öld; mert én nem adok igazat a gonosznak.” (2 Móz. 23.7)
„Ne
hazudjatok egymás ellen,…” (Kol. 3.9)
„Hazug
beszédűeknek képmutatása által, kik meg vannak bélyegezve a
saját lelkiismeretökben.” (1Tim. 4.2)
„…és
ne hazudjatok az igazság ellen.” (Jak. 3.14)
ezzel
szemben:
„Jerikó
királya erre üzent Ráchábnak: »Add ki azokat az embereket, akik
hozzád érkeztek s házadba betértek, mert azért jöttek, hogy az
egész országot kikémleljék.«
De az asszony fogta és
elrejtette a két embert. Így válaszolt: »Valóban, ezek az
emberek betértek hozzám, de nem tudtam, honnan valók.«” (Józs
2.3―4)
„Ímé
az Úr a hazugságnak lelkét adta mindezeknek a te prófétáidnak
szájába; és az Úr szólott veszedelmes dolgot ellened.” (1Kir.
22.23, 2Krón. 18.22)
„Ha
valamely szélházi és csalárd így hazudoznék: Prédikálok néked
borról és részegítő italról, az volna e népnek prófétája.”
(Mik. 2.11)
„És
azért bocsátja reájok Isten a tévelygés erejét, hogy higyjenek
a hazugságnak” (2Thess. 2.11)
Válasz:
Amikor
az ember szándékosan vezeti félre a felebarátját hazug szóval,
akkor vét az isteni törvény ellen. Vagy ha hamisan tanúskodik, és
ezzel jogtalanul kárt okoz. De ha azért mond valaki fals
kijelentést, mert a másik fél az igazságot gonoszságra akarja
felhasználni, akkor ebben az esetben az illetőnek nincs joga
megtudni az igazságot. /Lásd pl. Ráháb esetét./ Amikor Isten a
hazugságnak lelkét adta, akkor ennek megértése arra világít rá,
hogy Isten jogos ítélete sújtotta
azokat, akiknek a sorsa ilyen módon pecsételődött meg. Ugyanez
van a 2Thesszalonika idézetben is: akik Isten szemében méltók az
ítéletre, azokra van bocsájtva a tévelygés ereje. Pl. amikor az
emberek az ördögi csodákat Istennek tulajdonítják. /Ehhez
azonban tisztán kell látni az Istentől származó karizmák
kiáradásának történelmi jellegzetességeit, amivel az Ördög
visszaél, és az általa félrevezetett emberek ugyanúgy./ Mikeás
idézete pedig egy önjelölt prófétáról szól, aki saját
kútfőjéből beszél, ezért a kijelentése annyit is ér. Akik
tehát nem tudnak különbséget tenni a Bibliában felbukkanó,
félrevezető hazugságok (vö. 2Kir 5:25), és az isteni ítélet
részeként felbukkanó hazugságok között, azok úgy vesznek egy
kalap alá mindent, hogy közben saját magukat is félrevezetik. Na
meg másokat is, akik elhiszik azt, hogy a Biblia hemzseg az
ellentmondásoktól. De ez távolról sincs így!
Szabad-e
lopni?
„Ne
lopj.” (2Móz. 20.15, 5Móz. 5.19, Mát. 19.18, Márk. 10.19, Luk.
18.20, Róm. 2.21)
ezzel
szemben:
Kérjen
azért minden asszony az ő szomszédasszonyától és háza lakó
asszonyától ezüst edényeket és arany edényeket és ruhákat; és
rakjátok azokat fiaitokra és leányaitokra, s így foszszátok ki
Égyiptomot.” (2Móz. 3.22, 2Móz. 11.2)
„Az
Úr pedig kedvessé tette vala a népet az Égyiptombeliek előtt,
hogy kérésökre hajlának és kifoszták az Égyiptombelieket.”
(2Móz. 12.36)
„Ő
megállván, vágta a Filiszteusokat mindaddig, míg a keze elfáradt,
és a keze a fegyverhez ragadt. És nagy szaba-dulást szerze az Úr
azon a napon, a nép pedig visszatére ő utána, de csak a
fosztogatásra.” (2Sám. 23.10)
„Raboljatok
ezüstöt, raboljatok aranyat; száma sincs a rejtett kincseknek,
gazdag minden drága edényben.” (Náh. 2.9)
„És
monda nékik: Menjetek ebbe a faluba, a mely előttetek van, és
legott találtok egy megkötött szamarat és vele együtt az ő
vemhét; oldjátok el és hozzátok ide nékem.” (Mát. 21.2, Márk.
11.2, Luk. 19.30, Ján 12.14)
Válasz:
A
cikkíró – szándékosan, vagy figyelmetlenségből – nem veszi
észre, hogy a zsidók 400 éven át nyomorgatva voltak Egyiptomban,
ahogy rabszolgaként ingyen dolgoztatták őket. A kifosztás tehát
pontosan az egyiptomiakra illik, nem a zsidókra, akik csupán egy
töredékét kapták vissza annak, amivel megrövidítették őket. A
lopás tehát éppen nem a zsidókra vonatkoztatható, hanem akik
őket annyi időn át meglopták! A mi a fosztogatást illeti, megint
csak a zsidókra vonatkoztatja, holott a filiszteusokkal kapcsolatban
is olvashatjuk a fosztogatást (vö. 1Kró 10:8-9), akikkel háborús
viszonyban voltak. Ha pedig náluk ez gyakorlat volt, akkor a zsidók
a legyőzöttektől csak visszavették, ami az övék! Hogy pedig
akkor mi tartozott a háborúhoz és mi nem, ezt innét megítélni
aligha lehet. Az ellenség megölése – ha hozzátartozott –
akkor a ruhájuk elvétele ugyancsak. Márpedig a ruhától való
megfosztás tényét említi a Biblia (vö. Ezék 23:26), tehát nem
lehetetlen, hogy itt is ez történt. Náhum 2:9-ben Ninive
pusztulásáról való jövendölésről van szó, az pedig a város
kifosztását is magával hozza. Isten büntetése
volt ez a niniveiek paráznasága és hamis imádata /varázslása/
miatt, amelyekkel a környező nemzeteket megfertőzték. Ebben a
cselekményben az is benne van, hogy Isten megfizet ellenségeinek,
az Őhozzá tartozókat pedig felmagasztalja. Aztán hogy valaki
ebből az eseménysorozatból kiragad egy-egy mozaikkockát, és azt
a történelmi eseményektől elszeparáltan tálalja, ezt csak azt
mutatja, hogy x eseményt a saját eszmefuttatására kívánja
felhasználni – anélkül, hogy az összefüggések egészéről
bárminemű fogalma lenne. A szamár eloldása egy prófétai esemény
előzményéhez tartozik, ahhoz hasonló, amikor egy kifogott hal
szájában egy stájer volt található. (vö. Máté 17:27) Ha
valaki úgy gondolja, hogy az ilyen események bemutatására
Jézusnak lopnia kellett az eszközöket, mert nem rendelkezett
velük, ezzel Jézust közönséges bűnözővé alacsonyítja le.
Jézusban azonban nem volt bűn (vö. 1Ján 3:5), de a kritikusban
annál nagyobb a
rövidlátás!
Hány
Isten van?
„Látjátok
pedig és halljátok, hogy ez a Pál nemcsak Efézusnak, hanem közel
az egész Ázsiának sok népét eláltatván, elfordította,
mivelhogy azt mondja, hogy nem istenek azok, a melyek kézzel
csináltatnak.” (Csel. 19.26)
„és
hogy Isten sincs senki más, hanem csak egy.” (1Kor. 8.4)
ezzel
szemben:
„Mindazt,
a mit néktek mondtam, megtartsátok, és idegen istenek nevét ne
emlegessétek; ne hallassék az a te szádból.” (2Móz. 23.13)
„Mert
nem szabad imádnod más istent; mert az Úr, a kinek neve féltőn
szerető, féltőn szerető Isten ő.” (2Móz. 34.14)
Válasz:
Ugyanazt
mondja mindkét idézetcsoport, egyrészt az „idegen istenek” nem
méltók arra, hogy a nevüket emlegessék, mivelhogy kézzel
készítették őket. Ez utalás azoknak emberi eredetére, ámbár
ilyen értelemben lehet az embernek istene a saját hasa is (vö. Fil
3:19), amely pedig nem kézzel van csinálva. Továbbá lehet hamis
isten akár egy helytelen elgondolás is, pl. az un. „szentháromság”
/amely emberi filozófia terméke./ Másrészt azt is megállapítja
mindkét oldalon, hogy csak egy Isten van /tehát egy igaz Isten/, az
Úr /JHVH/, Aki egyedül méltó az imádatunkra. /Hogy féltőn
szeretőnek mondja, ez azt jelenti, hogy az imádatban nem tűr meg
vetélytársat; féltőn szerető = kizárólagos önátadást
követelő./ Az egyedül igaz Istenen kívül más istent imádni nem
lehet, mert Isten azt nem nézi el! Tehát az Istenről való
tanításban különösen nincsen ellentmondás a Bibliában. /Hogy
Jézust is (vö. Ján 1:1,18) mondja istennek a Biblia /a görögben
mindig kisbetűvel szerepel az isten szó/, ez azzal van összhangban,
hogy pl. emberi bírákat is nevez istennek (vö. Ján 10:34), vagy
Mózest (vö. 2Móz 4:16), ami az ő hatalommal való
felruházottságukat jelenti, de nem azonosítja őket a mindenható
Istennel, a mennyei Atyával./
Csinálhatunk-e
magunknak faragott képeket?
„Ne
csinálj magadnak faragott képet, és semmi hasonlót azokhoz, a
melyek fenn az égben, vagy a melyek alant a földön, vagy a melyek
a vizekben a föld alatt vannak.” (2Móz. 20.4, 3Móz. 5.8, Zsolt.
97.7, Ésa. 40.18, Ésa. 40.25)Az
idézetek értelme: a bálványokkal ellentétben az Urat nem lehet
ábrázolni. Ő szellemi természetű lény. „
ezzel
szemben:
(Az
Úr mondja) „Csinálj két Kérubot is aranyból, vert aranyból
csináld azokat a fedélnek két végére.” (2Móz. 25.18)
„Ott
jelenek meg néked, és szólok hozzád a fedél tetejéről, a két
Kérub közül, melyek a bizonyság ládája felett vannak,
mindazokról, a miket általad parancsolok az Izráel fiainak.”
(2Móz. 25.22, 4Móz. 7.89)
„És
formála két réz oszlopot ... két gömböt érczből öntve ... és
csinála egy öntött tengert ... tizenkét ökrön állott (s így
tovább)” (1Kir. 7.15―16.23―25)
Válasz:
Semmiféle
ellentmondás nincsen azon kijelentések között, amiket szembe
állít egymással, hiszen a Kérubot Isten nem azért csináltatta,
hogy az ember azokat imádja Isten helyett, hanem a szövetségláda
/s rajta a Kérubok/ Isten jelenlétét szemléltették. Az „öntött
tenger” /stb./ sem bálványimádati céllal készíttetett, hanem
ezek az igaz imádat kellékei voltak abban a korban. Viszont az
USZ-ben már nincsenek ilyen és ehhez hasonló istenimádati
kellékek, hanem az imádatot „szellemben és igazságban”
(Ján 4:23) kell végezni. Úgy hogy megint nem beszélhetünk
ellentmondásról, hanem csupán ezt a cikkíró állítja –
teljesen tévesen.
Meg
kell-e tartani a szombatot?
2Móz.
20,8 „Megemlékezzél a szombatnapról, hogy megszenteljed azt.”
2Móz.
31,15 „... valaki szombatnapon munkálkodik, megölettessék.”
4
Móz. 15,32.36 „Mikor pedig Izráel fiai a pusztában valának,
találának egy férfiat, ki fát szedeget vala szombatnapon. ...
Kivivé azért őt az egész gyülekezet a táboron kívül, és
agyon kövezék őt, és meghala, a miképen parancsol-ta vala az Úr
Mózesnek.”
ezzel
szemben:
Ésa.
1,13 „... újhold, szombat s ünnepre- felhívás; bűnt és
ünneplést el nem szenvedhetek.”
Ján.
5,16 „És emiatt üldözőbe vevék a zsidók Jézust, és meg
akarák őt ölni, hogy ezeket művelte szombaton.”
Kol.
2,16 „Senki azért titeket meg ne ítéljen evésért, vagy
ivásért, avagy ünnep, vagy újhold, vagy szombat dolgában”
Válasz:
Cikkíró
egy kukkot sem ért abból, amit ellentmondásnak vél, ill. annak
állít be. Először is azt olvashatjuk, hogy Isten utasítást ad a
zsidóknak a szombat megszentelésére /megünneplésére/, tehát
aki ezt megszegte, azt halálra kellett ítélni, mivel az az ember a
tettével Isten iránti engedetlenségre csábította a többieket,
rossz példát mutatva. Amikor pedig Isten azt mondta, hogy el nem
szenvedheti a szombatot, az azt jelenti, hogy a nép olyan gonosz
dolgokat cselekedett, hogy tőlük Isten a szombatot nem fogadta el;
ahogy olvassuk: „bűnt és ünneplést”, tehát a kettőt együtt!
Jézust pedig azzal vádolták, hogy megrontja a szombat ünnepet,
amiért szombaton gyógyít. Holott a gyógyítás szombaton nem
jelentett szombatrontást, mint ahogy maguk a zsidók sem tartották
szombatrontásnak, ha valaki pl. szombaton egy gödörből kihúzott
egy oda beleesett állatot. A Kolossé idézet pedig arról szól,
hogy az ilyen jellegű dolgokért ne hagyják magukat megítélni,
vagyis ne törődjenek azzal, ha valaki azért bírálja őket, mert
valamit megesznek, vagy éppen nem; megisznak, vagy éppen nem; vagy
mert bizonyos ünnepeket már nem tartanak meg, mert azok Krisztus
váltsághalával érvényüket vesztették. Tehát itt sincs
ellentmondás.
Üdvözülünk-e
a jó cselekedetek által?
Eféz. 2,8―9 „Mert
kegyelemből tartattatok meg ... Nem cselekedetekből”
Róm. 3,20.28 „Annakokáért a
törvénynek cselekedeteiből egy test sem igazul meg ő előtte”
Gal. 2,16 „Tudván azt, hogy
az ember nem igazul meg a törvény cselekedeteiből, hanem a Jézus
Krisztusban való hit által”
ezzel
szemben:
Jak. 2,24 „Látjátok tehát,
hogy cselekedetekből igazul meg az ember, és nem csupán hitből”
Mát. 19,16―21 „És ímé
hozzá jövén egy ember, monda néki: Jó mester, mi jót
cselekedjem, hogy örök életet nyerjek? ő (Jézus) pedig monda
néki: ... tartsd meg a parancsolatokat ... Monda néki az ifjú:
Mindezeket megtartottam ifjúságomtól fogva; mi fogyatkozás van
még bennem? Monda néki Jézus: Ha tökéletes akarsz lenni, eredj,
add el vagyonodat, és oszd ki a szegényeknek; és kincsed lesz a
mennyben”
Válasz:
Ha
az üdvösséget ki lehetne érdemelni azáltal, hogy valaki betartja
hiba nélkül az Istentől jövő éppen aktuális törvényeket,
akkor nem volna szükség Krisztus halálára /váltságáldozatára/,
hanem az az ember a tettei által elfogadhatóvá lenne Isten előtt,
és neki a tettei által járna az örök élet, tehát ki tudná
érdemelni. De ez az út járhatatlan, mert senki nem képes hiba
nélkül betartani az Isten törvényét. Ha pedig egyet megszeg, az
olyan, mintha mindet megszegné. (vö. Jak 2:10) Ugyanakkor ha valaki
hisz Krisztus váltságáldozatában, de ezt a hitét semmivel nem
tudja alátámasztani, annak fogyatékos, vagyis elégtelen a hite.
Ezért a hitet tettekkel kell igazolni. A tettek tehát önmagukban
nem üdvözítenek, hanem a helyes cselekedetek tesznek bizonyságot
valaki hitéről, mely hit őt üdvözítheti. (vö. Róm 10:10) Aki
tehát hisz Krisztus váltságáldozatában, és a hitével
összhangban él /hit = hit gyakorlás/, az őt üdvösségre vezeti.
A gazdag ifjúval folytatott párbeszéde nyomán Krisztus ugyanerre
mutatott rá: egy lehetetlen megoldásra /ami az embernél van/ és
egy lehetséges megoldásra /ami az Istennél van/. Lehetetlen tettek
által üdvözülni, de lehetséges hit által üdvözülni. Mivel
Krisztus tudta, hogy a gazdag ifjú nagyra tartja a törvényhez
történő igazodását, ezért mondta neki, hogy tartsa be azt, de
komolyan, tehát hiányosság nélkül. Hogy ezáltal rámutasson, a
gazdag ifjú híján van a törvény általi üdvösség lehetséges
kivitelezésének. Hiszen /legfeltűnőbb hiányosságként/ híján
volt az adakozás szellemének. Ezt a hibáját hozta felszínre
azáltal, hogy a törvény /a parancsolatok/ megtartására
buzdította. S mi az ami az embernél lehetetlen? Mindenkiben van
hiányosság a törvény megtartását illetően, kiben ez, kiben az.
A gazdag emberben komoly probléma volt a gazdagsághoz való
ragaszkodás, mert gátolta őt a Krisztus-követésben. Isten
azonban a hit útját kínálja fel, amit rögtön meg is támogat
azzal, hogy a Krisztus váltságáldozata elfedezi bárki
hiányosságát. Tehát ne akarjon senki a tettei által üdvözülni,
mert ki fog jönni a hiányossága. Hanem legyen minden
megkötözöttség nélkül Krisztus követője, és ha valamiben
hibázik is /nem kitartva a bűnben/, azt majd Isten elnézi neki a
Krisztus érdemére /váltságáldozatára/ való tekintettel. Amikor
tehát a gazdag ifjú szétosztja a vagyonát /tehát feladja azt a
megkötözöttségét, amelyet a vagyona jelent számára/, akkor a
hitét igazoló cselekedetet hajt végre, amely hit üdvözítheti.
De ha cselekedetek által akar üdvözülni, akkor fel fog sülni,
mert a törvény úgy van felépítve, hogy az mindenkit bűn alá
rekeszt (vö. Róma 11:32; Gal 3:22), tehát mindenki igyekezetén
kifog. Így van összhangban a hit és a cselekedet, és megint nincs
ellentétben egymással az, amit a Biblia ez ügyben tanít.
Lássák-e
jó cselekedeteinket?
Mát.
5,16 „Úgy fényljék a ti világosságtok az emberek előtt, hogy
lássák a ti jó cselekedeteiteket”
1
Pét. 2,12
„Magatokat a pogányok közt jól viselvén, ... a jó
cselekedetekből, ha látják azokat, dicsőítsék Istent a
meglátogatás napján.”
ezzel
szemben:
Mát. 6,1—4 „Vigyázzatok,
hogy alamizsnátokat ne osztogassátok az emberek előtt, hogy
lássanak titeket, ... Hogy a te alamizsnád titkon legyen”
Mát. 23,3.5 „az ő (a
farizeusok) cselekedeteik szerint ne cselekedjetek ... Minden ő
dolgaikat pedig csak azért cselekszik, hogy lássák őket az
emberek”
Válasz:
Ennek
a felvetésnek is szerteágazó ismerethiány az alapja, hiszen
különbség van aközött, hogy valaki szerény, becsületes,
tisztességes, nem kihívó életvitelt folytat, és aközött, ha
valaki feltűnően és kihívóan akarja magára terelni a figyelmet,
és kifejezetten az emberek előtt akar nagyon vallásosnak,
istenfélőnek, igaznak látszani. A hangsúly azon van, hogy az
emberek előtt! A keresztényi életvitel sajátosságairól
olvashatunk pl. 1Thesz 4:11-ben: „És becsületbeli dolognak
tartsátok, hogy csendes életet folytassatok, saját dolgaitoknak
utána lássatok, és tulajdon kezeitekkel munkálkodjatok, a miként
rendeltük néktek” Ha valaki ilyen viselkedési formában éli
az életét, az dicsőséget szerez az Istennek, mivel Isten oktatása
formálja őt ilyenné. Tehát az istenhite ilyen szimpatikus
jellemvonásokkal párosul, amit a kívülállók is észrevesznek.
Vagyis jelen esetben a nem zsidó hívők, akiknek lehetőségük
volt Krisztust-követő életutat életcélként választani. Ezzel
szemben a farizeusok /és a hasonszőrűek/ célja nem az isteni
életút vonzóvá tétele volt, hanem saját magukra akarták a
figyelmet felhívni, hogy ők bizony milyen nagyon elöl járnak a
példamutatásban. Lényegében nem Istennek akartak tetszeni, hanem
az embereknek. Kirívó példa e két ellentétes viselkedésre a
bukott farizeus és a magába szállt vámszedő példája. (vö. Luk
18:10-14) A válasz tehát az, hogy egy kereszténynek szerény,
minden tekintetben tisztességes életvitelt kell folytatnia, ami az
őszinte megfigyelőket Isten dicsőítésére kell hogy vezesse.
Ebben az esetben építő az, ha látják az illető jó
cselekedeteit. De ha valaki kifejezetten önmutogató, öndicsőítő
módon akar kitűnni az emberek előtt, akkor jobb lenne, ha az ilyen
cselekedeteit nem vinné a nyilvánosság elé, mert visszatetszést
szülne, és miatta kritikus megjegyzéseket tehetnének némelyek
Istenre. Ezt pedig mindenképpen kerülni kell. Ellentmondás tehát
nincs a bibliai tanításban a jó cselekedetek tekintetében.
Tarthatunk-e
rabszolgákat?
3Móz.
25,45―46 „Még a zsellérek gyermekei közül is, a kik nálatok
tartózkodnak, azokból is vásárolhattok ... és legyenek a ti
tulajdonotok ... örökké dolgoztathattok velük”
Luk.
12,47―48 (Jézus mondja:) „És a mely szolga tudta az ő urának
akaratát, és nem végezte el, sem annak akara-ta szerint nem
cselekedett, sokkal büntettetik meg; A ki pedig nem tudta, és
büntetésre méltó dolgokat cselekedett, kevesebbel büntettetik.”
(az eredeti szerint korbácsütésről van szó)
ezzel
szemben:
Ésa.
58,6 „... az igának köteleit megoldjad, és szabadon bocsásd az
elnyomottakat, és hogy minden igát széttépje-tek”
Mát.
23,8 „Doktoroknak se hivassátok magatokat, mert egy a Ti
doktorotok, a Krisztus” (Az angol változatban a „doktor”
„Master”- ként szerepel, aminek jelentése: cseléd gazdája)
Válasz:
Ahogyan
fenti idézet is mutatja, ókori zsidóságban létezett a
rabszolgaság intézménye. Ha
valaki pl. héber rabszolgát vásárolt, akkor annak 6 évig kellett
szolgálnia, a 7. évben viszont szabadon kellett engedni váltságdíj
nélkül. Ha ragaszkodott urához, akkor örökös rabszolga maradt.
(vö. 2Móz 21:2) A Lukács idézetben Jézus a hű és értelmes
rabszolgát a gonosz szolgával állítja szembe. Ha a háznép fölé
kinevezett rabszolga /aki egyébként ura tulajdona volt/ jól bánt
a háznéppel, akkor ura nagyobb tisztséget bízott rá, de ha
rosszul bánt a háznéppel, akkor ura megbüntette
- nyilván teljesen jogosan. Itt azonban a rabszolga kifejezés nem
ószövetségi értelemben van használva, mint ahogy Pál is
Krisztus rabszolgájának nevezte magát (vö. Róma 1:1), ami
szellemi köteléket, valakihez való tartozást jelent. A keresztény
gyülekezetben megszűnt a rabszolgaság intézménye, mindenki
egyenlőnek számít Isten előtt, még ha valaki »szolgaként« is
lenne alkalmazásban valahol (vö. 1Kor 7:21-23; Kol 3:22; 4:1; Eféz
6:5; Gal 3:28; Filem 1:15-16; 1Tim 6:1; Tit 2:9), vagy éppen a
többieknek szolgálna pozitív értelemben /vö. Mát 20:27/. Az
ellentmondást felfedezni vélő személy úgy gondolja, az első
idézetekben meg van engedve a rabszolgaság, az ezzel szemben lévő
kettőben meg nem. Ézsaiás idézete pontosan arról a szabadságról
beszél, amelyről 2Móz 21:2 is szól. A Doktor szó mögött a
görög szövegben /10. vers/ a kathégétész
szerepel, jelentése: tanító, mester. Egyébként meg hogy minden
keresztény Isten rabszolgájának számít (vö. Apcsel 16:17; Tit
1:1, Jak 1:1; 1Pét 2:16; Jel 7:3; 11:18; 19:5; 22:3), annak semmi
köze a szó szerinti rabszolgasághoz, így ismét nincsen szó
Bibliában félreérthető ellentmondásról!
Meggondolja-e
magát Isten?
„Nem
ember az Isten, hogy hazudjék és nem embernek fia, hogy
megváltozzék. Mond-é ő valamit, hogy meg ne tenné? Igér-é
valamit, hogy azt ne teljesítené?” (4Móz. 23,19)
„a
világosságok Atyjától száll alá, a kinél nincs változás,
vagy változásnak árnyéka.” (Ezék. 24,14)
„Mert
én, az Úr, meg nem változom” (Mal. 3,6)
ezzel
szemben:
2Móz.
32,14 „És abba hagyá az Úr azt a veszedelmet, melyet akart vala
bocsátani az ő népére.”
1Móz.
6,6.7 „Megbáná azért az Úr, hogy teremtette az embert a földön,
... És monda az úr: Eltörlöm az embert, a kit teremtettem, a
földnek színéről; ... mert bánom hogy azokat teremtettem.”
Jón.
3,10 „... és megbáná az Isten azt a gonoszt, a melyről mondá,
hogy végrehajtja rajtok, és nem hajtá végre.”
Lásd
még 2 Kir. 20,1―7, 4 Móz. 16,20―35, 4 Móz. 16,44―50. Lásd
még 1 Móz. 18,23―33: itt ábrahám ráveszi Istent, hogy gondolja
meg magát azt illetően, hogy legalább hány igaz embert kell
találni Sodoma városában ahhoz, hogy a város elkerülje a
pusztulást. Ábrahám lealkudja ezt a számot ötvenről tízre, de
Isten csak játszott vele, hi-szen mindentudó lévén előre
tudhatta, hogy amúgyis elpusztítja majd a várost.
Válasz:
Kötözködő
laikus primitív módon a legfelségesebb Isten jellemében talál
kivetnivalót, úgy gondolván, hogy az Isten sem saját magával,
sem kijelentéseivel nincsen összhangban. És mintha nem volna elég
szuverén ahhoz, hogy a saját értékítéletének a reá jellemző
kritériumain belül nem cselekedhetne szabadon, hanem bábumód meg
lenne kötözve. Holott a felvető saját szűk látókörű
megkötözöttsége következtében nem tud különbséget tenni a
jellemhez való kötődés, és a megkötözöttségtől mentes
szabad értékítélet gyakorlati kinyilvánítása között. Az
Isten jellemében való változatlanság nem jelenti azt, hogy Isten
adott esetben nem változtatna a valakihez vagy valakikhez történő
viszonyában, miközben a saját jellemében semmit nem változik.
Isten akkor nem volna hű önmagához, ha jellemében változna, s
egyszer a jóhoz, ill. a rosszhoz így, máskor meg úgy viszonyulna,
vagyis egy adott időben pontosan ellentétesen ahhoz, ahogy korábban
viszonyult. A felvezetésben említett három vers pontosan azt írja,
hogy Isten nem változik. Amikor azt olvassuk, hogy Mózes
fellépésére visszafogta a nép ellen felgerjedt haragját,
egyszerűen csak türelmet gyakorolt, és a nép ellen való jogos
felháborodása következményének a kiáradását egy későbbi
időpontra helyezte. Zsidók 3:17-ben olvassuk: „Kikre
haragudott vala pedig meg negyven esztendeig? avagy nem azokra-é, a
kik vétkeztek, a kiknek testei elhullottak a pusztában?”
Tehát Isten a nép gonoszságának elbírálását nem
változtatta meg, hanem azt fönntartotta, csak ugyanazért a bűnért
később nyújtotta be a számlát. Az ő jellemén semmit nem
változtat, ha egy ítéletet később hajt végre, talán valaki
kedvéért, attól még a gonoszsághoz való viszonyát fönntartja.
Akkor változna meg, ha egy adott cselekedetet egyszer jónak
mondaná, máskor meg gonosznak, és ehhez mérten is jutalmazna és
büntetne. Akkor egy ember sem tudhatná, hogy egy adott
cselekedetért most milyen elbírálásra számíthatna Istentől. De
erről szó sincs! Amikor azt olvassuk, hogy megbánta az Isten, hogy
embert teremtett, az a héberben sajnálatot, bánkódást jelent /a
náham szó
jelentése szerint/, tehát Isten bánkódott a földre teremtett
ember miatt, hogy ennyire elgonoszodott. A Bír 2:18-ban ugyanez a
szó található: „megindult
az Úr panaszaikon”
és nem az van, hogy megbánta a panaszaikat. Ugyanez van 1Sám
15:11-ben, Isten
bánkódott
Saul miatt, nem pedig megbánta Saul királlyá tételét. Isten a
jelleme szerint nem bánja meg a tetteit, de ettől függetlenül
bánkódhat. (vö. 1Sám 15:29. Lásd még Jób 42:6) A Jónás
3:10-ben a szó jelentése: megkönyörülés/megengesztelődés –
vö. Ámos 7:3, lásd a Káldi fordítást, ahol a büntetés
elengedéséről olvashatunk, amit a nép bűnbánata váltott ki.
Isten tehát nem változott meg, hanem másként viszonyult hozzájuk,
mivel ők is változtak. Szodoma esetében sem változott meg Isten
az ő jellemében, hiszen éppen az a lényeg, hogy az igazat és a
gonoszt nem ugyanazon ítélettel sújtotta! És hogy még tíz igaz
sincs a városban, azt eleve tudta. Hát hogyne tudta volna, hiszen Ő
Isten! (vö. Zsidók 4:13) A következő történetben az engesztelő
áldozat értéke van kidomborítva /füstölőszer elégetése által
jött létre a bűn kiengesztelése/, aminek a bemutatása
megállította Isten csapását a nép között, nem pedig az
állította meg, hogy Isten önnön jellemváltozása miatt hirtelen
másként kezdte volna nézni a bűnt és a másként látása miatt
másként osztani a büntetést. (vö. 4Móz
16:44-50) Pontosan az, hogy következetes a bűn megítélésében,
abból is kiderül, ahogyan Kórét és a hozzá tartozókat
megbüntette. (vö. 4Móz 16:20―35) Ami pedig Ezékiás
meggyógyítását illeti, itt éppen hogy nem Isten megváltozásáról,
hanem az Ő
igazságos és szeretetteljes jellemének nagyságáról van szó,
mivel megemlékezett Ezékiás szívhez szóló imájáról és
őszinte könnyhullatásáról, és így tovább élhetett tizenöt
esztendővel. (vö. 2Kir. 20:1―7)
Kell-e
bűnhődnünk szüleink bűneiért?
2Móz.
20,5 „... mert én, az Úr a te Istened, féltőn-szerető Isten
vagyok, a ki megbüntetem az atyák vétkét a fiakban, harmad és
negyedíziglen” (Megismételve: 5Móz 5,9)
2Móz.
34,6-7 „Az Úr, az Úr, irgalmas és
kegyelmes Isten ... de nem hagyja a bűnöst büntetlenül,
megbünteti az atyák álnokságát a fiakban, és a fiak fiaiban
harmad és negyedíziglen.”
1Kor.
15,22 „Mert a miképen Ádámban mindnyájan meghalnak...”
ezzel
szemben:
Ezék. 18,20 „a fiú ne
viselje az apa vétkét”
5Móz. 24,16 „Meg ne
ölettessenek az atyák a fiakért, se a fiak meg ne ölettessenek az
atyákért; kiki az ő bűnéért haljon meg.”
Válasz:
Azt
kihagyja az idézetből, hogy Isten irgalmat tanúsít ezeríziglen,
míg az atyák bűnét harmad és negyediziglen bűnteti. De ez
csupán az arányokat szemlélteti Isten kegyelmének a javára és
nem feltétlenül kell szó szerint érteni. A „Te Istened”
kifejezés nem egyes személy/ek/nek, hanem az egész zsidó
nemzetnek szólt. A nemzet esetleges vétke adott esetben az utódok
életében is éreztet/het/te a hatását. (vö. Ezék 18:2) Pl.
Káleb magva örökségül bírta az ígéret földjét, míg a
hitetlen atyáké nem. (vö. 4Móz 14:24) Vagy az atyák vétke miatt
a babiloni fogság több nemzedék életére is kihatott. Legfőképpen
azonban itt érvényesült Istennek ez a kijelentése:
„Ádámban
mindnyájan meghalnak”
(1Kor 15:22). Itt az utódok bűnre való hajlamossága is az
atyáknak a fiakban való megbüntetésére vezethető vissza. (vö.
Jak 4:5) Az Ezékiel 18:20 és az 5Móz 24:16 egy másik alapelvre
hívja fel a figyelmet, mégpedig az egyéni bűnösségre és
következményére. Pl. Kóré fiai nem csatlakoztak apjuk halálához,
így nem is részesültek atyjuk büntetésében. (vö. 4Móz
26:10-11) Különösen amikor a zsidók úgy gondolták, hogy Isten
igazságtalanul bünteti őket /netalán atyáik bűnéért/,
Isten kihangsúlyozta a tettekhez kapcsolódó egyéni felelősséget
és a felelősségre vonás indokoltságát. (vö. Ezék 18:19-30)
Így hát e kétféle bűn és bűnhődés párhuzamosan fut egymás
mellett és nem tükröznek egymással szembefordítható ellentétet,
hanem csak az avatatlanok és a Bibliába belekötni szándékozók
szemében.
Jó-e
Isten, vagy gonosz?
5Móz.
32,4 „Hűséges Isten és nem csalárd; igaz és egyenes ő!”
Zsolt.
145,9 „Jó az Úr mindenki iránt”
ezzel
szemben:
„Lőn
pedig éjfélkor, hogy megöle az Úr minden elsőszülöttet
Égyiptomnak földén, a Faraónak elsőszülöttétől fog-va, a ki
az ő királyi székiben űl vala, a tömlöczbeli fogolynak
elsőszülöttéig és a baromnak is minden első fajzását.”
(2Móz. 12.29)
Ésa.
45,7 „békességet szerzek és gonoszt teremtek; én vagyok az Úr,
a ki mindezt cselekszem!”
Sir.
3,38 „A Magasságosnak szájából nem jő ki a gonosz és a jó.”
(Az eredetiben itt kérdőjel áll, költői kérdés.)
Jer.
18,11 „Ezt mondja az Úr: ímé, én veszedelmet készítek
ellenetek és tervet tervezek ellenetek!”
Ezék.
20,25―26 „És én is adtam nékik nem jó parancsolatokat, s
törvényeket, a melyek által ne éljenek. S megfertéztetém őket
ajándékaikkal, mikor tűzön vittek át minden elsőszülöttet,
hogy elpusztítsam őket, hogy meg-tudják, hogy én vagyok az Úr.”
Válasz:
Hitetlen
és egyben rövidlátó kritikus nem azt mondja, hogy Istennek ezt
vagy azt a cselekedetét nem értem, hanem kifejezetten feltételezi,
hogy bizonyos kijelentések inkább mutatják Isten gonoszságát,
mintsem jóságát. Ezért is idéz kétszer annyi negatív
kijelentést, mintsem pozitívat. /Ez pontosan a kritikus gonoszságát
mutatja, mintsem Istenét!/ Bevezetőben idézi az Istenről a
pozitív jellemzést, majd felhozza Egyiptom elsőszülötteinek
megítélését. Pontosan az atyák vétkének a fiakon történő
elmarasztalását mutatja ez a példa, de ebben nem Isten a vétkes,
hiszen ha a fáraó nem keményíti meg magát, akkor ez a csapás
elmaradt volna /akárcsak a többi is/. Attól még Isten mindenkihez
jó, ha az ellenségeit ítélettel is sújtja.
Az ítélet mindig valamilyen gonoszságnak a bére, és nem pedig
Isten jelleme labilitásának a megnyilvánulása. A gonosz teremtése
Isten részéről az által történik, hogy Ő mond vagy tesz
valamit, aminek bizonyos személyek ellene állnak. Pl. amikor
kijelentette, hogy népét kihozza az egyiptomi rabszolgaságból,
azt olvashatjuk, hogy megkeményítette
a fáraó szívét. (vö. 2Móz 4:21) De szó szerint ezt nem Isten
cselekedte, hanem más tényezők, amiket Isten kijelentése ellen
mozgósítottak. (vö. 2Móz 7:22) Ha Isten nem akarja kihozni a
népét, akkor nyilván gonoszt sem teremt, amely az Ő akarata ellen
lázad. Vagyis nem szó szerint teremti a gonoszt, hanem a gonosz
létrejötte az egy válasz Isten kinyilatkoztatott akaratával
szemben. De ennyi erővel jó választ is teremthetne, ha pozitív
volna a rá adott válasz. Tehát a
reakció dönti el,
hogy Isten mit teremt adott esetben (vö. Ámos 3:6). A Sátánt sem
Isten teremtette, hanem az oltalmazó Kérub
rossz válasza tette őt Sátánná, vádlóvá és gyilkossá,
amiben mind a mai napig ki is tart. JerSir idézete MBT. fordításban:
„Nem
a Felséges szavától függ-e a rossz is, meg a jó is?”
Ez pontosan a fenti tételt igazolja, hogy amit Isten kijelent, arra
válaszol a gonosz gonoszul, és a jó pedig jól. Nem pedig azt kell
feltételeznünk, hogy Isten szájából egyszer ez jön ki, máskor
meg annak ellenkezője. Ez az emberre jellemző, és nem Istenre!
(vö. Jak 3:10) És az is az emberre jellemző, hogy az Isteni
törvényre rosszul válaszol, nem véletlenül írja Pál a Róma
7:9-ben, hogy az Istentől kiadott törvény megnövelte a bűnt. Nem
Isten hozta létre a bűnt, hanem a bukott természetű ember rossz
válasza a bűn az Isten tökéletes törvényére. A Jer 18:11-ben
Isten büntetést
helyez kilátásba a gonoszságból meg nem térő népe ellen,
továbbá mindenkit bűn alá rekesztő törvényeket kaptak, amely
elítélte őket. (vö. Gal 3:22) Ezek így számukra nem életet
jelentettek, hanem elítélést és halált. Pál mondja: „Én
pedig meghalék; és úgy találtaték, hogy az a parancsolat, mely
életre való, nékem halálomra
van.”
(Róm 7:10) S amikor azt olvassuk:
„megfertéztetém
őket ajándékaikkal”,
ez arra utal, hogy Isten egy darabig eltűrte a gonosz áldozataikat,
amelyekkel magukat megfertőzték. [Egyébként ugyanez van ezzel az
istentelen kritika hadjárattal is, hogy Isten eltűri, hogy
ilyesmiket megfogalmazzanak emberek, saját magukat osztályozzák,
minősítik, teszik Isten szemében értéktelenné, mivel
értéktelenek is, a saját hitetlen és gonosz jellemüknek
áldozatai, hogy tudatlanságukban teljesen kiforgatják és
egymással szembe fordítják a Biblia, vagyis Isten szavait.]
Folytatása következik...
4 megjegyzés:
Egy kérdésem lenne Önök felé: Tételezzük fel, hogy egy ember betöltekezik a Szentlélekkel. Tud-e az ilyen ember ezek után gonoszat cselekedni?
P.S. Több embert megkérdeztem/reformátust katolikust, Jehova tanuját,…/ egy kivételével mind azt mondta, hogy természetesen tud, hiszen az ember gyarló. Egy ember volt csak, aki nemmel válaszolt – Ő egy ezoterikus volt. Azóta édes testvéremnek tekintem Őt.
Persze a többiek is testvéreim, csak még tudatlanok, félrevezettek.
Tisztelt Juhász Bertalan!
Magánvéleménynek helye nincs az ilyen kérdések megválaszolásában, úgy hogy nézzük, a Biblia mint mond ezzel kapcsolatban:
A betöltekezés Szentlélekkel az is egy külön téma, hogy mit jelent és mit nem jelent. Elégedjünk meg azzal, hogy Pál apostol nyilván rendelkezett a szent szellemmel. Ő maga azt mondja, hogy a benne lévő testi ember és a szellemi ember harcban áll egymással, amely azt bizonyítja, hogy az isteni elvárásokat maximálisan tükröző Mózes törvényét hiba nélkül nem tudta betartani, azért mondja, hogy hálát ad Jézus Krisztusnak, aki ebből az elítélt helyzetből megszabadította:
" Megtalálom azért magamban, ki a jót akarom cselekedni, ezt a törvényt, hogy a bűn megvan bennem. Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint; De látok egy másik törvényt az én tagjaimban, mely ellenkezik az elmém törvényével, és engem rabul ad a bűn törvényének, mely van az én tagjaimban. Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből? Hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által. Azért jóllehet én az elmémmel az Isten törvényének, de testemmel a bűn törvényének szolgálok." (Róma 7:21-25)
Ha abszolút bűntelen életet tudott volna élni /bekalkulálva azt, hogy rendelkezett Isten szent szellemével/, akkor neki üdvössége lehetett volna a saját cselekedetei által (vö. Róma 4:4 Galata 3:12), és nem szorul rá Jézus bűneltörlő váltságáldozatára. De mivel őt Krisztus szabadította meg a törvény átokítélete alól /hiszen megváltott állapotát általa nyerte el/, ezt azt mutatja, hogy a szellemmel telítődött ember is vétkezésre hajlamos /romlott természete miatt/, tehát váltságra és közbenjárásra szoruló. "Én fiacskáim, ezeket azért írom nektek, hogy ne vétkezzetek. És ha valaki vétkezik, van Szószólónk az Atyánál, az igaz Jézus Krisztus. És ő engesztelő áldozat a mi vétkeinkért; de nemcsak a mienkért, hanem az egész világért is." (1János 2:1-2; vö. Róma 8:34)
A bibliai kijelentés világosan mondja, hogy a megváltott, szent szellemmel rendelkező keresztény ember is vétkezhet! De van itt egy ide vonatkozó kijelentés: "Tudjuk, hogy valaki Istentől született, nem vétkezik: hanem aki Istentől született, megőrzi magát, és a gonosz nem illeti őt." (1Ján 5:18) Az itt használt amartanei görög szóhasználat jelentése: bűn elkövetése, bűnben élés (folyamatos görög igealak esetén, pl.: János 5:14; 1János 3:6), stb.
Tehát azt mondja valójában, hogy aki bírja a szent szellemet, Istentől született, az nem él bűnben, nem gyakorolja a bűnt, nem cselekszik (folyamatos görög igealak szerinti értelemben) gonoszt. Viszont alkalmanként éppenséggel vétkezhet, különben nem kellene fenntartani a közbenjárást, amit viszont Jézus megtesz. Az ő közbenjárása nem egyszeri esemény, hanem szüntelen - ez az előző idézetekből nyilvánvaló.
Ha valaki úgy gondolja, hogy betöltekezve a szent szellemmel ebből kifolyólag nem tud gonoszat cselekedni, erre mondja Jakab: "Atyámfiai, ne legyetek sokan tanítók, tudván azt, hogy súlyosabb ítéletünk lészen. Mert mindnyájan sokképpen vétkezünk. Ha valaki beszédben nem vétkezik, az tökéletes ember, képes az egész testét is megzabolázni." (3:1-2)
Mit mond szó szerint: " mindnyájan sokképpen vétkezünk". Ez kimerítő válasz az ön kérdésére. Viszont az is ki van jelentve: "Mert aki meghalt, felszabadult a bűn alól." (Róma 6:7) Tehát felszabadult az alól a régi óember diktált kényszer alól, hogy rajta uralkodjon a bűn. Mert bizony régen /a megváltása előtt, mielőtt Krisztusban meghalt a régi énjére nézve/ uralkodott rajta. Lásd: " Mert elég nekünk, hogy életünk elfolyt idejében a pogányok akaratát cselekedtük, járván feslettségekben, kívánságokban, részegségekben, dobzódásokban, ivásokban és undok bálványimádásokban." (1Péter 4:3) Ez volt a gonosz cselekvése folyamatos időben, amitől eltávolodtunk, ha Krisztusban, a Krisztus szerinti életben vagyunk, krisztusi kapcsolatunkhoz méltó életet élünk.
Végezetül a rövid válasz, a szellemi ember is tud gonoszt cselekedni, de nem gyakorolni, mert az már a keresztényi mivolttól való eltávozás fokmérője. Tehát nem elég magunkat kereszténynek vallani, hanem úgy is kell élni, keresztényhez méltóan. "Vallják, hogy Istent ismerik, de cselekedeteikkel tagadják, mivelhogy utálatosak és hitetlenek és minden jó cselekedetre méltatlanok." (Titus 1:16) Ez esetben megkérdőjelezhető az illetőknek a szellemmel való betöltöttségük.
[Egyébként a karizmatikusoknál a a szellemmel való betöltekezés egy speciális értelmezés szerint történik, amiben jócskán vannak Bibliától idegen motívumok, de ez egy más kérdés, amint már említettem.]
Remélem kielégítő választ adott maga a Biblia a kérdésére.
Megjegyzés küldése