A
Szentháromság-filozófia érvei és cáfolatai
a Szentírás
alapján
A
TÖRTÉNELMI EGYHÁZ KÖZPONTI TANÍTÁSA
ÉRVELÉS: Az
Egyház történelme során mindig is központi tanítás volt az
Isten három-egy természetébe vetett hit. Minden
kor kereszténye vetette
a hitét Istenbe, és vallotta, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú,
Isten a Szentlélek, mégsincs három Isten, csak egy.
CÁFOLAT: Óriásit
csúsztat, amikor az Egyház történelme alatt azonosítja az I. és
a II. századi sköv. kereszténységet, és hogy e két kor hívői
vallották volna, hogy Isten az Atya is, a Fiú is és a szent
szellem is. Itt van mindjárt Pál apostol kijelentése az 1Kor
8:6-ban: „Mindazáltal
nekünk egy Istenünk van, az Atya, a kitől van a mindenség, mi is
ő benne; és egy Urunk, a Jézus Krisztus, a ki által van a
mindenség, mi is ő általa.” (1Kor
8:6) Evidens, hogy az „egy
Istenünk”-ből
az Úr Jézust és a szent szellemet is kihagyja, és semmi nem utal
arra, hogy a fenti állítás megállná a helyét. Ha Pál apostol
vallotta, hogy mindhárom Isten, akkor miért nem ezt írta? Nyilván
mert nem vallotta!
„az
egyedül üdvözítő Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által:
dicsőség, fenség, erő és hatalom öröktől fogva, most és
mindörökké. Ámen.” (Júdás
1:25) Vajon ebből az idézetből azt a vallomást lehet kiolvasni,
hogy Isten az Atya, Isten a Fiú, Isten a Szentlélek, mégsincs
három Isten, csak egy? Akkor miért nem nevezi mindhármat egyedül
üdvözítő Istennek? Háromságszempontból nem csonka ez a
vallomás? Inkább semmi köze a háromsághoz!
„Az
egyedül bölcs Istené a dicsőség, a Jézus Krisztus által
örökkön-örökké. Ámen.” (Róma
16:27; vö. 1Tim 1:17) Nem inkább a három-egy Istené a dicsőség
– ahogy a háromsághit gondolja? Ha minden kor kereszténye ezt
vallotta, akkor ezt Pál miért nem vallotta? Ha nem vallotta, akkor
minden kor keresztényei ezt miért vallották? Csak nem azért, mert
a kereszténység szócsövei beteljesítették a rájuk vonatkozó
próféciát:
„Mert
én tudom azt, hogy az én eltávozásom után jőnek ti közétek
gonosz farkasok, kik nem kedveznek a nyájnak. Sőt ti magatok közül
is támadnak férfiak, kik fonák dolgokat beszélnek, hogy a
tanítványokat magok után vonják.” (Csel
20:29-30)
„Az
pedig az örök élet, hogy ismernek téged, az egyedül igaz Istent,
és akit elküldtél, a Jézus Krisztust.” (Ján
17:3) Ha Jézus Krisztus vallotta, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú,
Isten a Szentlélek, mégsincs három Isten, csak egy – akkor miért
beszélt egyedül igaz Istenről? Talán a másik kettő nem igaz
Isten? Ha mindhárom igaz Isten, akkor miért nevezi egyedül igaznak
azt, akivel ő nem azonosította magát? „Miért
mondasz engem jónak? Senki sem jó, egyedül csak az Isten.” (Luk
18:19)
Miért
olvassuk következetesen az egyedüli Istenről szóló beszámolókat,
ha az egyetemes keresztény hitnek évszázadok (sőt, mondhatjuk,
évezredek) óta alappillére a háromságtan?!
Nem lehet, hogy a keresztényi hit nem a bibliai kinyilatkoztatást
tette meg alappillérének, hanem a korabeli filozófia vadhajtását,
és azt akarja szentesíteni az Isten egyedüliségéről szóló
ihletett kijelentések kiforgatása által?!
„Azt
a napot viszont, vagy azt az órát senki nem tudja: sem az ég
angyalai, sem a Fiú, hanem csak az Atya egyedül.” (Máté
24:36) Miért nem tudják hárman, ha Isten
az Atya, Isten a Fiú, Isten a Szentlélek, mégsincs három Isten,
csak egy?! Ha egyugyanazon természete van mindháromnak, s mindhárom
szuverén Isten, de nem három Isten?! Az nem lehet, hogy a
háromsághit csak azt veszi figyelembe, amiben egyezést vél
felfedezni a háromban, de amiben nyilvánvalóan nem egyeznek, azt
egyszerűen nem veszi figyelembe?!Hogy lehet az évezredes
keresztényi hit fundamentuma egy olyan vallomás, amellyel a bibliai
kinyilatkoztatás sehogy sem egyezik, de mégis megpróbálják
egyeztetni?! Ez csakis úgy lehet, hogy a dogma becsülete fontosabb
nekik, mint amit Isten magáról és Isten Fia Istenről kijelent.
ISTEN
SZEMÉLYÉNEK MEGÉRTÉSE
ÉRVELÉS: Isten
gondoskodott számunkra a Szentírásról,
ami az önkijelentése minden kor embere felé, mégsemsem érthetjük
meg teljesen Isten személyét.
CÁFOLAT: A
háromsághit egyszer azt mondja, hogy Isten személyének megértése
korlátolt a számunkra, ugyanakkor azt is állítja, hogy mégis
megértette – annyiban, hogy három személyt vélt felfedezni az
egy Istenben. Nem lehetséges, hogy a saját szellemi korlátoltsága
szerint mégsem értette meg teljesen Isten személyét, amikor
egyetlen Istennek személyeit értette meg, ami még nyelvtanilag is
nyakatekert, nem hogy mondanivalójában?!
Mert
talán jogos a kérdés, hogy
az egyetlen/egyedüli Isten egyetlen személyben
miért nem létezhet, akihez Jézus Krisztuson keresztül
közeledhetünk?! (vö. 1Tim 2:5) S Akinek a szent szelleme ad erőt
és bölcsességet okos istentiszteletet bemutatni Neki? És nem
nekik?! (vö. Luk 11:13; Róma 12:1) A tömjén füstje miért nem
szállt sohasem háromfelé, ha Isten háromszemélyű? (vö. Jel
8:4; Zsolt 141:2; 4Móz 16:17; 1Krón 23:13; Mal 1:11) Találkozott
már valaki a Bibliában háromfelé felszálló tömjén füsttel,
amelyet az egyetlen Istennek égettek? Akor jogos volna a háromság,
de így nem más, mint egy kiforgatása az egyetlen Isten egyetlen
személyének, akinek Jézus szerint az imádattal tartozunk. (vö.
Máté 4:10)
Meg
lehet-e érteni a Szentháromságot?
Állítólag amit a keresztények hisznek, az az, hogy az egy Isten – amit a véges ember sosem fog teljesen megérteni –három személyben vagy személyiségben létezik. Ez újabb kérdést vet fel: Ha az egy Isten három személyben való létezése a véges ember számára megérthetetlen, akkor erre a véges ember hogyan jött rá? A véges elméjű ember szerint az egy Isten három személyben létezik, de azt is a véges ember állítja, hogy ezt a véges ember nem tudja megérteni.
Ha
valamit állítok véges értelemmel, mégpedig olyat, amelyet a
véges értelem nem érthet meg, akkor milyen alapon állítom annak
az igazát, mely véges elmém miatt számomra is érthetetlen?
Állítok valamit, de én sem tudom megérteni, mégis másoktól
elvárom, hogy bár számukra is érthetetlen, de azért fogadják
el. Tehát már alapjaiban hibás a tétel: egy a véges elme számára
felfoghatatlan teóriát nem állíthatok be igaznak, mert az
állításom igazságát eleve megkérdőjelezi a saját felfogásom
végessége. Vagyis a fogyatékos elme ne állítson olyat, amit maga
sem tud.
Erre
jön az a válasz, hogy ezt nem a véges elme állítja, hanem a
Szentírás. Ez azonban nem igaz, mivel a háromságot az I. század
utáni egyház találta ki, ő fogalmazta meg a kifejezést is meg a
kifejezés tartalmát is, állítván, hogy ez a Szentírásból van
kiolvasva. De ez sem igaz, hanem az van, hogy ők így értelmezik a
Szentírás kinyilatkoztatását. Holott ha a Szentírás
nyilatkoztatta volna ki, akkor nem kellett volna a II. századi
egyháznak megfogalmaznia, mivel már Isten Igéje megfogalmazta. Ez
azonban egyáltalán nincs így.
Isten
Igéje sehol nem állítja, hogy egy Istenben három személy van,
Atya, Fiú, Szentlélek, akik mindhárman külön-külön értelmes
személyek, valóságos Istenek, még sincs három Isten, hanem csak
egy.
Végeredményben
a háromságot az egyház találta ki, a kifejezést is meg a
kifejezés tartalmát is, és úgy állítja be, hogy bár azt véges
elmével nem lehet felfogni, ennek ellenére az egyház elvárja
minden kereszténytől, hogy azt a keresztény hit alapjaként
elfogadja. És hogy a saját fogyatékosságát leplezze, vagyis hogy
ő maga is véges elmével rendelkezik, tehát nem várhatná el más
véges elméjűektől azt, amit maga sem tud felfogni, ennek
érdekében azt állítja, hogy a háromságot végeredményben nem ő
állítja, hanem a Szentírás.
Tehát
egyrészt logikátlan, mivel a maga által is felfoghatatlan tételt
nem állíthatja be igaznak, hiszen hogy valami igaz vagy nem igaz,
ennek a megállapításához fel kell tudni fogni az igazság és a
hamisság közti különbséget, különben nincs alapja valamiről
állítani, hogy az a valami igaz.
Azonban
az egyház célja, hogy elfogadtassa a saját maga által kreált
hittételt /dogmát/ igaznak, és ezt úgy próbálja elérni, hogy a
véges elmével felfoghatatlannak állítja be, vagyis mindenki
fogadja el vakon, mert az egyház tekintélye erre az elvárásra őt
feljogosítja.
De
mint az ábra mutatja, el is érte a célját, mert a protestáns
egyházakat is katolizálta ezzel a tantétellel, minekutána az
egyes hívők is támadólag lépnek fel azok ellen, akik ezt az
egyházi teóriát teljes meggyőződéssel elutasítják.
Isten
nem három semmiféle formában, hanem számszerűleg egy, egyetlen
személyben létezik, és ezen az sem változtat, hogy az Atya /mint
önállóan létező személy/ és a Fiú /mint önállóan létező
személy/ teljes elvi és szeretetegységben vannak. Egyek, de nem
azonosak. Nem valóságos Isten mindkettő, mivel egy Isten van, és
különösen nem valóságos Isten mindhárom.
A
háromság kifejezést és a kifejezés tartalmát pedig a véges
elmével rendelkezők találták ki, ők fogalmazták meg, vagyis a
kereszténység alaptanítása nem más, mint egy fogyatékos elmével
rendelkező emberek filozófiája, egyfajta értelmezése a
Szentírásnak, amelyet egyházi hatalmuknál fogva ők tettek meg
dogmává és alaptétellé.
Hogy
pedig a háromság tantételt ők fogalmazták meg, itt a bizonyíték:
”Ez
az alapvető hitvallás, az Isten mint Atya, Fiú és Szentlélek,
még Róma idejében, tehát körülbelül a
2. évszázad második felében jött létre.”
(Dr.H.Berkhof, Egyháztörténet, 2. kiadás, 43.rész.)
”A
háromság tana az
első dogma,
amit az egyház teljes öntudatossággal hozott forgalomba azon
terjedelmes hitviták alapján, melyek az első három évszázadot
betöltötték.”
(Dr. H. Schmidth, Herz. Real. Encikl. 16. kötet)
„A
szentháromság Istenbe vetett hit nem
a Biblia lapjain rögzített tan,
megalkotása azonban egyenesen következik az USZ-i üzenet
lényegéből. Benne az fejeződik ki, hogy Jézus Krisztusban nem
egyszerűen egy mennyei lény jelent meg, hanem maga
Isten.”
(Keresztyén Bibliai lexikon: Szentháromság)
„Az
ó-egyház szentháromságtana lényegileg a páli és jn-i teológia
kibontása, ha megfogalmazása magán
viseli is a korabeli filozófia jegyeit.”
(1Ján.
V. rész. Református jub-i kommentár.)
„A
szentháromság nem
filozófiai spekulációból született,
hanem a keresztények történelmi tapasztalatának és a jézusi
kinyilatkoztatás értelmezéséből.”
(Igaz-e hogy a keresztények 3 Istent hisznek? 22.old. Vatikáni
rádió hitvédelmi füzete.)
„A
Bibliában sehol
elő nem forduló „Szentháromság”
kifejezés emberi
kísérlet
arra, hogy ezt az isteni
titkot
egy szóval fogalmazza meg.”
(Werner Gitt: Gyakran feltett kérdések. Evangéliumi Kiadó,
22.old.)
Isten
maga mondja:
„Ti
vagytok az én tanuim, így szól az Úr; és szolgám, a kit
elválasztottam, hogy megtudjátok és higyjetek nékem és
MEGÉRTSÉTEK,
hogy én vagyok az, előttem Isten nem alkottatott, és utánam nem
lesz!” (Ézsa
43:10)
Isten
egyedülvalóságának megértése, és a Szentháromság
hittételének megérthetetlensége az két külön kategória. Ha
Isten azt mondja, hogy az Ő egyedülvalóságát értsük meg, akkor
milyen alapon állítják a kereszténység hitszónokai, hogy Isten
háromsága egy misztérium a véges emberi értelem számára?
ISTEN
ECHAD VAGY JACHID?
ÉRVELÉS:
"Izráel
fő hitvallása így hangzik: "Halld Izráel: az Úr, a mi
Istenünk, egy Úr!"
(5Móz 6,4) Ez az ige, bár egyértelműen tanítja, hogy Isten egy,
de miközben az író választhatta volna a jachid kifejezést is,
amellyel a magában álló „egy” fogalmát fedte volna le, a
választott héber kifejezés az echad, amely az összetett „egy”
fogalmát vagy a csoport egyik tagját jelöli, a magában álló
illetve hangsúlyosan érthető „egy”-gyel szemben. Ugyanaz az
echad szó szerepel Mózes első könyve 2:24-ben a férj és a
feleség egységének kifejezésére, akik „egyek” lesznek, de
úgy, hogy ezen egységen belül megőrzik egyéniségüket. Itt
tehát az egy nem számszerű értelemben vett egyet jelent, hanem az
az "egyedülálló, egyedi" jelentésen van a hangsúly."
CÁFOLAT:
Az
író választhatta volna? Itt nem az írónál van a probléma,
hanem a háromsághívőnél, aki az echad szónak direkt azt a
példáját hozza fel, amit fel tud használni valamilyen filozófia
látszólagos igazolására. Miért nem hozza fel mondjuk Préd
4:9-11-et, ahol ötször szerepel az echad szó, és számszerűen
egyet jelent a kettő, sőt a hárommal szemben! Ezt is választhatta
volna, de eladta magát egy hamis filozófiának, és ahhoz keres
magának látszólagos bibliai alátámasztást.
„echad,
amely az összetett „egy” fogalmát vagy a csoport egyik tagját
jelöli, a magában álló illetve hangsúlyosan érthető „egy”-gyel
szemben.” Igaz amit mond? „Jaj
pedig az egyedülvalónak (echad),
ha
elesik, és nincsen, aki őt felemelje.” (Pré
4:10) Az „egyedülvaló” milyen „ összetett „egy” fogalmát
vagy a csoport egyik tagját jelöli”? Milyen csoport egyik tagja
az „egyedülvaló”?
Szerintük
Isten számszerű értelemben nem egy. De Jézus megerősítette,
hogy az „egy
(görögül eisz)
Úr” (Márk
12:29) számszerűleg egyet jelent. „Mimódon
hihettek ti, akik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a
dicsőséget, amely az egy (monú/monosz)
Istentől van, nem keresitek?” „ De ha ítélek is én, az én
ítéletem igaz; mert én nem egyedül (monosz)
vagyok,
hanem én és az Atya, aki küldött engem.”
(Ján 8:16)
Ha
Jézus egyedülsége monosz, akkor Jézus és az Atya ketten nem
monosz!
„és
az egyedüli
(monosz) Urat,
az Istent, és
(kai) a
mi Urunkat, a Jézus Krisztust” (Jud
1:4, Károli).
„és
a mi egyedüli
(monosz) uralkodónkat
és Urunkat, Jézus Krisztust”
(protestáns ford.).
„and
denying the only
(monosz) Lord
God, and our Lord Jesus Christ”
(King James).
„ Az
egyedül (mono)
bölcs Istennek a Jézus Krisztus által dicsőség mindörökké.
Ámen” (Róma
16:27).
„ Az
egyedül bölcs Istennek a Jézus Krisztus által dicsőség
mindörökké. Ámen” (Protestáns
ford.).
Nem
világos, hogy az egyedül bölcs az nem a Jézus Krisztus?! És hogy
az egy Isten az nem Jézus Krisztus?!
És
vajon miért nem világos? Mert a filozófiát az Ige fölé
helyezték! Eladták magagukat egy hamis filozófiának, és ahhoz
keresnek magadnak látszólagos bibliai alátámasztást. Erről szól
a történet, a hamis kereszténység kétezer éves története!
Amikor
Jézus azt mondja, hogy „Én
és az Atya egy vagyunk.”
(Jn 10:30), akkor a tudatukban megvan az a különbség, amely
Krisztus és az ő Istene (Jel 1:6) között fennáll. Jézus mindig
is tudta, hogy az ő istensége (Jn 1:1) és az Atya, mint „egyedül
igaz Isten”
(Ján 17:3) létezése nem azonosítható kategóriába tartozik.
Jézus
nem Istene az Atyának, de az Atya Istene Jézusnak. (vö. Mik 5:4).
Jézus az Atya szülése /létrehozása/ által létezik (Ján 1:18),
de az Atya nem szülés által létezik. Jézus nincs öröktől
fogva /azért is a Fia Istennek/, különben a Fiúsága csak egy
szerepvállalás lenne a megváltás idejére. Isten az Atya valóban
a /létbe bocsátott/ Fiát áldozta az emberiségért (vö. Ján
3:16).
Mindezekből
kifolyólag és egyéb kinyilatkoztatások alátámasztása szerint a
szentháromság egy teljesen önkényes fogalom, olyan emberi
szempontok szerint meghatározott egységet jelent, amely
kifejezetten kikerüli azokat a kinyilatkoztatott igazságokat,
amelyek nem összeegyeztethetők a háromság dogmájával.
/Csak
egy példa, akármennyire egységben van Krisztus az Atyával, mégis
a mi Istenünk Krisztus tanítása szerint az Atya (vö. Jn 20:17;
Jel 3:12), az Atya pedig nem háromság. Annak sincs semmi
jelentősége, hogy Tamás „én Istenem”-nek nevezte Jézust,
mivel Jézus kijelentése a mérvadó, nem emberi, sokszor érzelmi
indulatoktól fűtött kijelentések.
Másrészt
meg több mint száz ihletett kijelentés tanúsítja a teljes
Bibliában, hogy az Atya a mi Istenünk és nem Jézus!/ Tehát a
zsinatok akármilyen szövegezései nem ihletett isteni
kinyilatkoztatások, hanem kifejezetten emberi filozófiák, mégpedig
direkt sandák, mert olyasmit akarnak kifejezni, ami korlátolt
emberi nézőpont, de úgy van beállítva, mintha ihletett lenne, és
úgy is várja el annak elfogadását. Amihez viszont nincsen
Isten-adta joga!
Szerintük
nincs szó látszólagosságról, de a Biblia szerint van, amit
szelektáltan idéznek a háromsághívők, hogy próbálják
igazolni álláspontjukat. Újra kihangsúlyozandó, hogy hol van a
csalás:
"Halld
Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr!" (5Móz
6,4) Ez az ige, bár egyértelműen tanítja, hogy Isten egy, de
miközben az író választhatta volna a jachid kifejezést is,
amellyel a magában álló „egy” fogalmát fedte volna le,”
Hamis
az érvelés, mert úgy állítják be, mintha az echaddal nem
lehetne ugyanezt kifejezni. Mintha az ihletett szöveg azért nem
választotta volna a jachid kifejezést, mert Isten nem kizárólagos,
numerikus (számszerű) értelemben vett egyet jelent, hanem azt,
amit a jachid jelent, ahol az "egyedülálló,
egyedi"
jelentésen van a hangsúly.
Hogy
teljesen hamis amit mond, az abból világosan kitűnik, miszerint
két vagy több személy egységét is jelölheti ez a szó. És
példának felhoza az 1Móz 2:24-et. Csakhogy
a jelölheti meg a jelöli az nem ugyanazt jelenti!!!
Idézzük
Préd 4:10-et:
„Mert ha elesnek is, az egyik (echad) elemeli a társát. Jaj pedig
az egyedülvalónak (echad), ha elesik, és nincsen, a ki őt
felemelje.”
Az
„egyedülvaló” milyen „ összetett „egy” fogalmát vagy a
csoport egyik tagját jelöli”? Milyen csoport egyik tagja az
„egyedülvaló”?
Azt
állítják, hogy Isten azért nem jachid, mert számszerűleg nem
egy. Hanem azért echad, mert az echad a csoport egyik tagját
jelenti, két vagy több személy egységét. /Pl. Ezék 37:17-ben
két fa jelent egy plurális [többszörös]
egységet./ Csakhogy a Préd 4:10-ben világos, hogy számszerű
egyet jelent az „egyik”, különösen az „egyedülvaló”
jelent számszerűleg egyet, és nem valamiféle csoport egyik
tagját.
Aki
„egyedülvaló” az számszerűleg egy, egyetlen ember és nem egy
csoportegység valamely tagja, vagy több személy egysége. Ha az
„egyedülvaló” nem számszerűleg egyet jelent, akkor nem a
szemébe hazudnak az olvasóközönségnek?
Úgy
állítják be, hogy Isten azért echad, mert háromság-egység van
az Isten echadsága mögött, de jogos a kérdés, a „Halld
Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr!"
achidja miért nem azt a számszerűleg egyet jelenti, mint a Préd
4:10-ben is a számszerű egyet jelenti?! Hát azért nem jelenti az
echadnak a számszerű egyét, mert az echad másik jelentését
akarják kifejezni vele, hangsúlyozandó – akarják, direkt és
szánt szándékkal!!!
Vagyis
hamisan állítják be az echad jelentését és hamisan is
használják fel. Ezt úgy nevezik, hogy manipulálás. (vö. 2Pét
3:16)
Hogy
lássuk az echad szónak a szó szerinti, szám szerinti egyet
jelentését, idézzünk más igehelyeket is. Pl.: „egy
ember”
(1Móz 42:11);
"egy ház”
(2Móz
12:46);
"egy
pillanat”
(2Móz 33:5); "egy tulok”
(4Móz 7:21);„egy kos”,
[stb]...
„Mind
az egész földnek pedig egy
(echad) nyelve
és egyféle
(echad) beszéde
vala.”
(1Móz11:1) Nem világos, hogy számszerűleg egyetlen egy-féle
nyelven beszélt akkor az emberiség?
„Avagy
nem Ákán, a Zéra fia vétkezék-e nagy vétekkel az [Istennek]
szentelt dolog ellen; mégis az Izraelnek egész gyülekezete ellen
lőn a harag! És az a férfiú nem egymaga [echad]
halt
meg az ő bűnéért!”
(Józsué 22:20) Itt megint számszerű egyet jelent az echad.
Ha
az echad számszerű (abszolút matematikai) egyet is jelent, akkor a
"Halld
Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy [echad] Úr!" is
ugyanúgy jelenthet számszerűleg (abszolút matematikai) egyet, és
a jachid szó nem alkalmazása meg nem bizonyíték arra, hogy az
echadnak az a jelentése a mérvadó, ami a férj és feleség
egységére vonatkozik. Vonatkozhat, de magából a szóból ezt nem
lehet levezetni. Viszont az Isten számszerű egysége az Ó és USZ
idevonatkozó idézetei alapján bizonyítást nyer:
„
Jól
van, Mester, igazán mondád, hogy egy Isten van, és nincsen kívüle
más.”
(Márk 12:32) És ezen az echad szó alkalomszerű többértelmű
jelentése sem változtat.
Isten
egyedüliségét bizonyító héber és görög kifejezések:
„
[Csak]
neked
adatott láthatóan tudnod, hogy az Úr az Isten [és] nincsen kívüle
[bad]
több!”
(5Mózes 4:35)
„
Egymaga
[bádád]
vezette
őt az Úr; idegen Isten nem volt ő vele.”
(5Móz 32:12)
„Békességben
fekszem le és legott elaluszom; mert te, Uram, egyedül [bádád]
adsz
nekem bátorságos lakozást.”
(Zsolt 4:9)
„És
imádkozék Ezékiás az Úr előtt, és monda: Uram, Izráel Istene!
a ki a Kérubok között lakol, te vagy egyedül
/MONOSZ/ e
föld minden országainak Istene, te teremtetted a mennyet és a
földet;”
(2 Kir 19:15).
„Most
azonban, mi Urunk, Istenünk, szabadíts meg, kérlek, minket az ő
kezéből, hogy megismerje e föld minden országa, hogy te, az Úr,
vagy az egyetlen
/MONOSZ/ Isten!”
(2 Kir 19:19)
„Hogy
megtudják, hogy te, a kinek neve Jehova, egymagad /MONOSZ/
vagy felséges Isten az egész földön.” (Zsolt
83:19)
„Mert
nagy vagy te és csodadolgokat mívelsz; csak te vagy Isten egyedül
/MONOSZ/!” (Zsolt 86:10)
„A
ki egymaga
/MONOSZ/ feszítette
ki az egeket, és a tenger hullámain tapos.”
(Jób 9:8)
„Seregeknek
Ura, Izráel Istene, ki a Kerubokon ülsz! Te, csak Te /MONOSZ/
vagy
a föld minden országainak Istene, Te teremtéd a mennyet és a
földet.”
(Ésa 37:16)
„És
most Uram, mi Istenünk! szabadíts meg minket az ő kezéből, hogy
megtudják a föld minden országai, hogy Te vagy, Uram, Isten
egyedül.
/MONOSZ/ „ (Ésa 37:20)
„Így
szól az Úr, megváltód és alkotód anyád méhétől fogva: Én
vagyok az Úr, a ki mindent cselekszem, a ki az egeket egyedül
/MONOSZ/ kifeszítem,
és kiszélesítem a földet magamtól;” (Ésa
44:24)
JÉZUS
MISSZIÓPARANCSA ÉS A HÁROMSÁG
"Elmenvén
azért, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelvén őket
az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében." (Mát
28:19)
"Az
Úr Jézus Krisztusnak kegyelme, az Istennek szeretete, és a
Szentléleknek közössége mindnyájatokkal."
(2Kor 13:13)
"János
a hét gyülekezetnek, amely Ázsiában van: Kegyelem néktek és
békesség attól, aki van, aki volt és aki eljövendő, és a hét
lélektől, amely az ő királyiszéke előtt van, és a Jézus
Krisztustól, aki a hű tanúbizonyság, a halottak közül az
elsőszülött, és a föld királyainak fejedelme. Annak, aki minket
szeretett, és megmosott bennünket a mi bűneinkből az ő vére
által,"
(Jel 1,4-5)
"És
Jézus megkeresztelkedvén, azonnal kijött a vízből, és íme az
egek megnyilatkoztak néki, és ő látta az Istennek Lelkét
alájönni mintegy galambot, és őreá szállani. És íme egy égi
hang ezt mondta: Ez amaz én szerelmes fiam, akiben én
gyönyörködöm."
(Mát 3:16-17)
Az
Ószövetségben
is van példa arra, hogy egymás mellett néven neveztetik a három
személy:
"Minden
szenvedésüket Ő is szenvedte, és orcájának Angyala
megszabadította őket, szerelmében és kegyelmében váltotta Ő
meg őket, fölvette és hordozta őket a régi idők minden
napjaiban. Ők pedig engedetlenek voltak és megszomorították
szentségének Lelkét, és ő ellenségükké lett, hadakozott
ellenük."
(Ésa 63,9. 10)
ÉRVELÉS:
Jézus ún. nagy misszióparancsában /és még más helyeken a
Szentírás/ néven nevezi a három isteni személyt, akik
szeretetben, jellemben, célban tökéletesen egyek. Nem
lenne értelmük ezeknek a kifejezéseknek, ha a Szentlélek csak az
Atya és a Fiú Lelke, vagy éppen csak erő, befolyás lenne.
Mindezek az igék kifejezik a tökéletes harmóniát, az azonos
szándékot és együttes cselekvést is a három isteni személy
között.
CÁFOLAT:
Ez olyan, mintha valaki azt mondaná, egy zászlón van három szín,
piros, fehér és zöld, és mivel ezek mind egyetlen zászlón
vannak, és mindhárom egyformán szín, ezért a három az tképpen
egyet jelent. Kérdés, hogy miben? A lobogásban egyek, hogy
mindhárom szín, az is igaz, meg hogy egyetlen zászlón vannak. De
mégis háromféle színről beszélünk.
Ugyanígy
hiába beszélnek három isteni személyről, amikor a három közül
az egyik mondja, hogy „rajtam
kívül nincs Isten”
(Ézsaiás 45:5), kövképpen a másik kettő valamiben
szükségszerűen elmarad attól az egytől, mégpedig abban, hogy
bár isteniek,
de nem ők az Isten!
Amikor
Isten szeretetéről beszél a Biblia, nem keveri össze azt Krisztus
kegyelmével és a szellem közösségével, különösen nem nevezi
Istennek e két utóbbit, hanem amikor Istenről beszél, akkor csak
őt nevezi Istennek, a másik kettőt nem. Pedig itt aztán volna
alkalom mindhármat Istennek nevezni, egyszerre és egy helyen, és
nem volna kétséges.
Attól
még, hogy a három együtt van említve, az nem azt jelenti, hogy
mind a három ugyanott Istennek is van nevezve, hozzátéve, hogy ez
a három mégis egy és ugyanaz. Ez már tényleg Szentháromság
volna, de akkor olyat nem is olvashatnánk, hogy Isten egyes szám
első személyben mondja, hogy „rajtam
kívül nincs Isten”.
Csakhogy olvasunk, ezért az előbbi tétel nem nevezhető szentírási
kijelentésnek.
És
attól, hogy a három: az Atya és a Fiú és a szellem együtt van
említve, attól még lehet a szellem Istennek az ereje, amit
Krisztus is felhasznál, nem muszáj annak feltétlenül személynek
lennie, különösen Istennek lennie. Mert ha az volna, ha ő volna
az, akkor nem nevezne meg mellette még két másikat, ahogy 2Kor
3:13 sem egyet nevez meg, hanem hármat. /De a háromból csak az
egyiket nevezi Istennek!/
Fenti
ÓSZ-i példára ugyanez vonatkozik: orcájának angyala és
szentségének szelleme. Különösen az angyal hogyan lehet Isten,
ha a három szó szerint egy és ugyanaz?
KICSODA
AZ ELSŐ ÉS AZ UTOLSÓ?
„Ezt
mondja az ÚR, Izráel királya és megváltója, a
Seregek URa: Én vagyok az első és az utolsó, rajtam
kívül nincs isten” (Ézs 44:6; lásd még: 43:10-13;
48:12).
Seregek URa: Én vagyok az első és az utolsó, rajtam
kívül nincs isten” (Ézs 44:6; lásd még: 43:10-13;
48:12).
„A
szmirnai gyülekezet angyalának írd meg: ezt
mondja az első és az utolsó [Jézus], aki halott volt,
és életre kelt” (Jel 2:8; lásd még: 1:8; 22:13).
mondja az első és az utolsó [Jézus], aki halott volt,
és életre kelt” (Jel 2:8; lásd még: 1:8; 22:13).
ÉRVELÉS:
Ha
Isten az első és az utolsó, akkor miért beszél úgy magáról
Jézus több helyen is,
mint aki az első és az utolsó, a kezdet és a vég, az alfa és az ómega? Ő az első és az utolsó, vagyis az egyetlen.
mint aki az első és az utolsó, a kezdet és a vég, az alfa és az ómega? Ő az első és az utolsó, vagyis az egyetlen.
CÁFOLAT:
Jel 1:8: „
Én vagyok az Alfa és az Omega, kezdet és vég, ezt mondja az Úr,
aki van és aki vala és aki eljövendő, a Mindenható” -
mondja Jehova Isten.
[Lásd:
22:13: „És
íme hamar eljövök; és az én jutalmam velem [van], hogy
megfizessek mindenkinek, amint az ő cselekedete lesz. Én vagyok az
Alfa és az Omega, a kezdet és a vég, az első és utolsó.”]
Jel
21:5-6:
„És monda az, aki a királyi széken ül vala: Íme mindent újjá
teszek. És monda nekem: Írd meg, mert e beszédek hívek és
igazak. És monda nekem: Meglett. Én vagyok az Alfa és az Omega, a
kezdet és a vég.”
Ezt is Jehova Isten mondja.
Ezt
viszont Jézus mondja:
„Ne félj; én vagyok az Első és az Utolsó,”
(vö. Jel 2:8). Ez összhangban van 1Kor 15:45:
„Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké; az utolsó Ádám
megelevenítő szellemmé.”
Jel
1:11: „A mely ezt mondja vala: Én vagyok az Alfa és az Omega, az
Első és Utolsó; ” [Ezt az idézetet a katolikus/protestáns
fordítás kihagyja.]
Jel
1:17: „És
reám veté az ő jobb kezét, mondván nekem: Ne félj; én vagyok
az Első és az Utolsó, És az Élő; pedig halott valék, és íme
élek örökkön örökké Ámen, és nálam vannak a pokolnak és a
halálnak kulcsai.” Ezt
is Jézus mondja.
Hogy
Jézus magát egyetlennek mondaná, vagyis azonos lenne a Mindenható
Istennel, ez teljességgel egy rövidlátás eredménye, amely szánt
szándékkal akarja azonosítani Istent és Jézus Krisztust. De már
az előzőekből is [és a szövegösszefüggések szerteágazó
szálaiból] világosan látható, hogy ez a tanítás a Biblia
fényében nem állja meg a helyét.
KI
ELŐTT HAJOL MEG MINDEN TÉRD?
„Magamra
esküdtem, igazság jött ki számon,
szavam megmásíthatatlan: Előttem hajol meg
minden térd, rám esküszik minden nyelv” (Ézs
45:23).
„…hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké” (Fil 2:10).
szavam megmásíthatatlan: Előttem hajol meg
minden térd, rám esküszik minden nyelv” (Ézs
45:23).
„…hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon,
mennyeieké, földieké és földalattiaké” (Fil 2:10).
ÉRVELÉS:
Ha
minden térd Isten előtt hajol meg, hogyan lehetséges, hogy Pál
apostol azt írja, hogy Jézus az, aki előtt minden térdnek
meg kell hajolnia? Ugyanígy nincs különbség aközött,
hogy minden térd meghajol Isten előtt, és Jézus előtt, mert
ugyanarról a személyről van szó.
CÁFOLAT: Amikor
a szöveg azt mondja, hogy az Atyának, az Istennek a dicsőségére
hajoljon meg minden térd Jézus előtt (vö. Fil 2:11), ezzel azt
mutatja, hogy az Atya felette áll Jézusnak, mert ezt a cselekedetet
a Fiú neki köszönheti, hiszen ő felette áll a Fiának. A Fiú
nem veszi át az Istennek kijáró dicsőséget, hanem azzal, hogy
mindenki térdet hajt előtte, azzal Istennek szerez dicsőséget. S
nyilván ugyanaz a személy a Fiú nem lehet, mint az Atya, de
ugyanaz az Isten sem! Viszont aki meghajol Krisztus előtt, az
nyilván meghajol az Atya, Jehova előtt is, aki felette áll a
Fiúnak, hiszen a feje neki. (vö. 1Kor 11:3)
KI
VETETT ALAPOT A FÖLDNEK?
„Te
vetettél hajdan alapot a földnek, az ég a te
kezed alkotása. Azok elpusztulnak, de te
megmaradsz. Mind megavulnak, mint a ruha,
váltod őket, mint az öltözetet. Ők változnak, de te
ugyanaz maradsz, éveidnek soha sincs vége” (Zsolt
102:26-28).
kezed alkotása. Azok elpusztulnak, de te
megmaradsz. Mind megavulnak, mint a ruha,
váltod őket, mint az öltözetet. Ők változnak, de te
ugyanaz maradsz, éveidnek soha sincs vége” (Zsolt
102:26-28).
„Te vetettél, Uram,
alapot a földnek kezdetben; és
a te kezed alkotása az ég. Azok elpusztulnak, de te
megmaradsz, és azok mind elavulnak, mint a ruha,
és összegöngyölíted őket, mint egy palástot, és
mint a ruha, elváltoznak; te pedig ugyanaz
maradsz; és esztendeid nem fogynak el” (Zsid 1:10-
12).
a te kezed alkotása az ég. Azok elpusztulnak, de te
megmaradsz, és azok mind elavulnak, mint a ruha,
és összegöngyölíted őket, mint egy palástot, és
mint a ruha, elváltoznak; te pedig ugyanaz
maradsz; és esztendeid nem fogynak el” (Zsid 1:10-
12).
ÉRVELÉS:
Miért
van az, hogy az Ószövetség költőien szép leírása Isten
teremtői munkájáról
megjelenik szó szerint az Újszövetségben is, de ott nem Jahve az alany, hanem Jézus?
megjelenik szó szerint az Újszövetségben is, de ott nem Jahve az alany, hanem Jézus?
CÁFOLAT:
Nagy
tévedés amit mond, hiszen a Zsidókhoz írt levél írója Isten
csodálatos dolgairól tesz bizonyságot sorra, egymás után: Isten
sokszor sokféleképpen szólt az Atyákhoz... a végső időkben a
Fia által szólt... aki által teremtett, akit mindennek örökösévé
tett... nem az angyaloknak mondta, hanem elsőszülöttjének, hogy
az Őneki a Fia,... hódoljanak neki hát az angyalok mind... hiszen
Krisztus örök trónja maga az Isten (vö. Zsolt 45:7, protestáns
ford.)... aki őt fölkente az öröm olajával a/z angyal/ társai
fölé... az az Isten, aki égnek és földnek teremtője... akinek
az örökkévalóságához képest minden alkotás elpusztul és
elavul /hiperbola alkalmazása, ha az alkotott dolgokat örökre
teremtette [a fizikai egeket és a földet], mennyivel inkább örök
és múlhatatlan maga a Teremtő Isten... aki a Fiát a jobbjára
ültette, /és nem egy angyalnak mondta ezt, hanem az
elsőszülöttjének...
Tehát
az alany az USZ-ben is maga Isten, akinek az akaratából lett
minden, nem pedig a Fiú akaratából. (vö. Jel 4:10-11) A teremtés
ugyan a Fiú által történt, de a Teremtő személye maga Isten,
aki nem keverendő össze senkivel és semmivel, még a Fiával sem!
AZ
ÚR NEVÉNEK SEGÍTSÉGÜL HÍVÁSA
„De
megmenekül mindenki, aki segítségül hívja az
ÚR nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben
lesz a menedék az ÚR ígérete szerint, és azok
menekülnek meg, akiket elhív az ÚR” (Jóel 3:5).
ÚR nevét, mert a Sion hegyén és Jeruzsálemben
lesz a menedék az ÚR ígérete szerint, és azok
menekülnek meg, akiket elhív az ÚR” (Jóel 3:5).
„Ha
tehát száddal Úrnak vallod Jézust, és szíveddel
hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból,
akkor üdvözülsz. Amint meg van írva: ’Aki
segítségül hívja az Úr [Jézus] nevét, üdvözül.’”
(Róm 10:9, 13)
hiszed, hogy Isten feltámasztotta őt a halálból,
akkor üdvözülsz. Amint meg van írva: ’Aki
segítségül hívja az Úr [Jézus] nevét, üdvözül.’”
(Róm 10:9, 13)
ÉRVELÉS:
Ha
csak az menekül meg, aki segítségül hívja Isten nevét, akkor
hogyan lehetséges, hogy az Újszövetség nem erre biztat
minket, hanem arra, hogy hívjuk segítségül Jézus nevét?
Hogyan érthetnénk meg, hogy az üdvösségünkhöz
segítségül kell hívnunk Jézus nevét, ha nem fogadjuk
el, hogy segítségül hívni Istent és Jézust egy és ugyanaz?
CÁFOLAT:
Teljes félremagyarázás azt állítani, hogy az ÚSZ-ben Jézus
Krisztus nevének a segítségül hívása Isten nevének az ÓSZ-i
segítségül hívása (vö. 2Kir 5:11; Zak 13:9) helyett, azt
felváltva jelenik meg. Péter pünkösdi prédikációjában (vö.
Csel 2:16-21) teljes terjedelemben idézi Jóel próféta
idevonatkozó szövegét, melyben Isten maga mondja, hogy aki az Ő
/JHVH/ nevét segítségül hívja, az megmentésben részesül.
Péter
azonban ennek kapcsán arra is felhívja a figyelmet, hogy Isten
nevének a segítségül hívásához immár hozzátartozik a Jézus
Krisztus elfogadása is, hiszen Isten általa cselekedte azokat a
csodákat, amelyekkel őt igazolta (vö. Csel 2:22). Sőt, Péter a
szent szellemről is bizonyságot tett, amit Isten töltött ki, a
Csel 2:33 szerint. Ezt látták és hallották ott a helyszínen a
soknemzetből érkezett zsidók, vagyis a szellem által végbement
csodát, de semmiesetre sem egy olyan személyt, amely Istennek
harmadik személye lenne. Ott és akkor semmiféle TERMÉSZETFELETTI
EREDETŰ SZEMÉLY nem jelent meg!
Kétségtelen,
hogy Pál apostol több helyen is az epikaleó /segítségül hívás/
kifejezést az Úr Jézussal kapcsolja össze (vö. Csel 7:59; 9:14,
21; 22:16; 1Kor 1:2; 2Tim 2:22), ugyanakkor Istennel is (vö. 2Kor
1:23), és ha a Róma 10:12-13-at valaki az Úr Jézus segítségül
hívásával azonosítja, az még egyáltalán nem jogosítja fel
arra, hogy ezt a Jehova nevének a segítségül hívása helyett
tegye, azt állítván, hogy a kettő egyugyanazon Istent jelenti.
Mivelhogy az ÓSZ-i Jehova az ÚSZ-ben Jézusként jelent meg.
Ez
egy totális tévelygés, mely abból is látszik, hogy a szellemtől
felkent gyülekezet az imáját Istenhez intézte: „Ezek
pedig mikor hallották, egy szívvel-lélekkel felemelék szavokat az
Istenhez, és mondának: Urunk, te vagy az Isten, ki teremtetted a
mennyet és a földet, a tengert és minden azokban levő dolgot.”
(Csel 4:24)
Evidens,
hogy nem Jézushoz imádkoztak, viszont az imájukban hivatkoztak rá:
„Most
azért, Urunk, tekints az ő fenyegetéseikre: és adjad a te
szolgáidnak, hogy teljes bátorsággal szólják a te beszédedet, A
te kezedet kinyújtván gyógyításra; és hogy jelek és csodák
történjenek a te szent Fiadnak, a Jézusnak neve által.”
(Csel 4:29-30)
A
Jézus nevének a segítségül hívása tehát azt jelentette, hogy
elismerték Jézus Krisztus közbenjárói szerepét az igaz
imádatban, és Istenhez rajta keresztül közeledtek. És hozzá nem
mint az Istenükhöz közeledtek, ami óriási különbség! Pál
apostol hálát adott az ő Istenének a Jézus Krisztus által, és
nem az ő Istenének, a Jézus Krisztusnak, ami óriási különbség!
(vö. Róma 1:8)
ISTEN
AZ OLAJFÁK HEGYÉN
„De
az ÚR harcba száll majd azokkal a népekkel,
ahogyan harcolt egykor, a csata napján. Megveti
majd lábát azon a napon az Olajfák hegyén, amely
Jeruzsálemtől keletre van. Az Olajfák hegye pedig
középen kettéhasad; kelet-nyugati irányban egy
igen nagy völgy lesz, mert a hegy egyik fele
északra, a másik fele délre mozdul el. Akkor
meneküljetek a hegyek szakadékaiba, mert a
hegyek között a szakadék Ácalig ér. Úgy fussatok,
ahogyan Uzzijjának, Júda királyának az idejében
futottatok a földrengés elől! Mert eljön az ÚR, az
én Istenem, szentjeivel együtt” (Zak 14:3-5).
ahogyan harcolt egykor, a csata napján. Megveti
majd lábát azon a napon az Olajfák hegyén, amely
Jeruzsálemtől keletre van. Az Olajfák hegye pedig
középen kettéhasad; kelet-nyugati irányban egy
igen nagy völgy lesz, mert a hegy egyik fele
északra, a másik fele délre mozdul el. Akkor
meneküljetek a hegyek szakadékaiba, mert a
hegyek között a szakadék Ácalig ér. Úgy fussatok,
ahogyan Uzzijjának, Júda királyának az idejében
futottatok a földrengés elől! Mert eljön az ÚR, az
én Istenem, szentjeivel együtt” (Zak 14:3-5).
„Amikor pedig az Emberfia eljön az ő dicsőségében,
és vele az angyalok mind, akkor odaül dicsősége
trónjára” (Mt 25:31). „Amint távozása közben
feszülten néztek az ég felé, íme, két férfi állt meg
mellettük fehér ruhában, és ezt mondta: ’Galileai
férfiak, miért álltok itt az ég felé nézve? Ez a Jézus,
aki felvitetett tőletek a mennybe, úgy jön el,
ahogyan láttátok őt felmenni a mennybe.’ Ezután
visszatértek Jeruzsálembe az Olajfák hegyéről,
amely Jeruzsálem közelében van egy szombatnapi
járóföldre” (ApCsel 1:10-11).
ÉRVELÉS:
Hogyan
állíthatja az Ószövetség Istenről azt, hogy egy napon megveti
majd a lábát az Olajfák hegyén, mikor az Újszövetség
azt mondja, hogy Jézus lesz az, aki visszajövetelekor az
Olajfák hegyére lép majd? Mikor veti majd meg lábát Isten a
szentjeivel együtt az Olajfák hegyén, ha nem
Jézus visszajövetelekor, ami ugyanolyan lesz, mint a
mennybemenetele volt?
CÁFOLAT:
Ha
Jehova Isten szó szerint veti meg a lábát, akkor ezek a próféciák
is szó szerintiek lehetnek, de mivel Jehova lábának megvetése
jelképes, hasonlóan a többi szöveg is szimbolikus.
Itt
pl. a heggyel kapcsolatos kijelentés, hogy kettészakad, pont az
ellenkezője annak, amit Ézsaiás 2:2 próféciája mond, hogy
magasan fog állni az Úr házának hegye, ahová özönleni fognak a
nemzetek. Mindkét kijelentésnek a lényege, hogy Isten a z Ő
szuverén hatalmával igazgatja a dolgok menetét, mert a történelem
eseményeinek a szálai az Ő kezében futnak össze. Mindkét
eseménysorozat mondanivalójának a lényege, hogy a vele
kapcsolatos jó viszony ápolása, és a Neki való engedelmesség
garantálhatja csak az egyes ember üdvösségét és boldogulását,
hiszen olyan világban élünk, amelyet Isten teljes egészében
számadásra von. Ennélfogva Jehova, ill. Jézus eljövetele az
ítélet végrehajtását jelenti. (vö. 1Ján 2:17)
Jézus
visszajövetele az Olajfák hegyére soha nem fog szó szerint
megtörténni, mivel az itt található „jön” szó szótári
alakja [erkhomai]
nem fizikai eljövetelt jelent [ebben a próféciában], hanem
szellemi módon történőt.
A
szó jelentése: jön, megy, eljön, megérkezik. Jézus
eljövetelével kapcsolatban található pl.:
Máté
10:23: „Mikor
pedig abban a városban üldöznek titeket, szaladjatok a másikba.
Mert bizony mondom néktek: be sem járjátok Izráel városait, míg
az embernek Fia eljövend
[erkhomai]
.” (Vö. Máté 16:28) Ez az eljövetel teljességgel szellemi
természetű volt, amint ezt a Máté 17:1-2 versei is mutatják.
Máté
16:27: „Mert
az embernek Fia eljő
[erkhomai]
az
ő Atyjának dicsőségében, az ő angyalaival; és akkor megfizet
mindenkinek az ő cselekedete szerint.”
(Vö. Márk 8:38; Jelenések 2:5, 16) Jézus angyalai láthatatlanok,
hasonlóképpen Jézus is, mert ha Jézus látható hústestben jönne
el, az angyalok meg eredeti szellemi testükben, senki sem tudhatná,
hogy Jézus az angyalaival jönne el.
Máté 24:30: „És
akkor feltetszik az ember Fiának jele az égen. És akkor sír a
föld minden nemzetsége, és meglátják az embernek Fiát eljőni
[erkhomai]
az
ég felhőiben nagy hatalommal és dicsőséggel. És elküldi az ő
angyalait nagy trombitaszóval, és egybegyűjtik az ő
választottait a négy szelek felől, az ég egyik végétől a másik
végéig.”
Ez
a meglátás összhangban van a Máté 26:64-ben található
kijelentéssel: „Monda
néki Jézus: Te mondád. Sőt mondom néktek: Mostantól fogva
meglátjátok az embernek Fiát ülni az Istennek hatalmas jobbján,
és eljőni
[erkhomai]
az
égnek felhőiben.”
Ebben az esetben is a fizikai látásmód ki van zárva, ugyanakkor
Jézus azonosította magát a próféciákban megjelenő Messiással,
hogy a bizonyságtétele hangsúlyt kapjon a zsidó vallásvezetők
rá vonatkozó téves azonosításának felelősségét
kihangsúlyozva és leleplezve. Viszont Isten megadja ezt a szellemi
meglátást és felismerést az arra méltóknak! (Vö. János 3:2)
ApCsel
1:11:
„Kik szóltak is: Galileabeli férfiak, mit állotok nézve a
mennybe? Ez a Jézus, a ki felviteték tőletek a mennybe, akképen
jő
[erkhomai]
el,
a miképen láttátok őt felmenni a mennybe.”
A kulcsszó: „amiképpen-aképpen”, vagyis egyfajta módon
(görögül hútosz)
való történésről van szó, vagyis arról a kontaktusról amely a
követői és közte áll fenn.
Más
szóval 'rátok tartozó módon ment el', csak ti láttátok, 'rátok
tartozó módon jön vissza', csak ti fogtok felkenetésben
részesülni és szellemi testet kapni, hogy abban a közegben
megláthassátok - ti, akik várjátok vissza a megjelenését
/görögül optanomai/
. (vö. Zsidók 9:28) A világ többé nem láthatja őt, de lesz a
világnak egy felismerése, mint ahogy a villámlás bevilágítja az
ég alját a tetejéig, a felismerés is nagy terjedelmű ás átfogó
lesz, de fizikai meglátás nélkül.
ApCsel
2:20: „A
nap sötétséggé változik, és a hold vérré, minekelőtte eljő
[erkhomai]
az
Úrnak ama nagy és fényes napja.”
Jelképek használata festi alá a nem szó szerinti eljövetelt,
vagyis az eljövetel ugyanolyan áttételes értelmű, mint a nap és
a hold átváltozása.
A
felkent, égi reménységű gyülekezet tagjai fogják Jézust
meglátni /görögül optanomai/,
vö. 1János 3:2.
A
János 14:19,22 versekből kiderül, hogy a
világ /görögül kozmosz/
többé nem látja őt.
Milyen világról beszél itt Jézus? Az Isten ítélete alá eső
világról (vö. Róma 3:6); a világi pogányokról (vö. Lukács
12:30), akiket Krisztus szentjei megítélnek majd. (vö. 1Korinthus
6:2)
Ez
a 'meg nem látás' azt jelenti, hogy Jézus
fizikai szemek számára soha többé nem lesz látható,
és a felkent égi gyülekezet tagjai sem fizikai szemmel fogják őt
meglátni, hanem miután szellemi testet kapnak. (vö. 1Korinthus
15:49; 1János 3:2)
Hogy
valaki megláthassa Krisztust, Istentől szellemi
testet
kell kapnia, ahogy 1János 3:2-ben olvashatjuk: „Hasonlókká
leszünk
ő hozzá, mert meg fogjuk őt látni, amint van.”
Jézus
kijelentése:
„Még egy kevés idő, és a
világ nem lát engem többé”
(János 14:19) – abszolút kizárja, hogy ő valaha is fizikai
testben láthatóan jönne vissza, mert akkor fizikai szemmel látható
lenne a hústestben élő hitetlen emberek /emberiség világa/
számára is, amire azt mondja, hogy nem fog megtörténni.
Tehát
azt feltételezni, hogy Isten akkor fogja megvetni a lábát az
Olajfák hegyén, amikor Jézus visszajön, mert Jehova Isten a Jézus
Krisztus, ez egy teljességgel a Szentírástól elrugaszkodott
nézet, amely arra spekulál, hogy azonosságot véljen felfedezni az
Atya és a Fiú között, mint egyetlen Isten között. Hogy egyetlen
Isten van, ez stimmel, de Jézus szerint is ez az Atya, az egyedüli
[monosz] (vö. Ján 5:44), és rajta kívül nincsen más! (vö. 1Kir
8:60; Márk 12:32)
KIÁLTÓ
HANGJA A PUSZTÁBAN
„Egy
hang kiált: Építsetek utat a pusztában az
ÚRnak! Készítsetek egyenes utat a kietlenben
Istenünknek!” (Ézs 40:3).
ÚRnak! Készítsetek egyenes utat a kietlenben
Istenünknek!” (Ézs 40:3).
„Mert ő volt az, akiről Ézsaiás így
prófétált: ’Kiáltó
hangja szól a pusztában: Készítsétek az Úr [Jézus]
útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!’” (Mt 3:3).
hangja szól a pusztában: Készítsétek az Úr [Jézus]
útját, tegyétek egyenessé ösvényeit!’” (Mt 3:3).
ÉRVELÉS:
Hogyan magyarázzuk azt, hogy Ézsaiás szerint a kiáltó szó
Isten előtt készíti az utat, Máté viszont, a prófétát
idézve azt állítja, hogy Jézus előtt? Vajon mikor
biztatott a kiáltó hang, hogy utat készítsenek Istennek, ha
nem akkor, mikor Jézus előtt járt?
CÁFOLAT:
Ézsaiás egyértelműen a
mi Istenünk
útjának készítéséről szól, amikor pedig a Biblia a mi
Istenünkről szól, soha nem Jézus Krisztust érti alatta. Ezt több
mint száz igehely igazolja. Pl.: 5Móz 1:6; 6:4; Zsolt 99:9; Jer
3:21-25; Dán 9:9 (Károli); Mik 4:5; Sof 2:7; Márk 12:29; Luk 1:16;
Ján 20:17; Csel 2:39; Róma 1:18, 1Kor 8:6; 2Kor 6:16; Jel 5:10;
7:10, stb... [Tamás kijelentése ezzel szembe megy, ezért nem lehet
ihletett, hanem érzelmi kitörésből fakadó egyéni kijelentés –
vö. Ján 20:28]
Az
az állítás, mely szerint Máté Jézus előtti útkészítésről
beszélt /míg Ézsaiás Jehova előtti útkészítésről/, csupán
egy szűkre szabott következtetés, amely azt akarja bizonyítani,
hogy Jehova és Jézus ugyanaz az Isten. De ha más kijelentéseket
is megnézünk, akkor világosabb képet kapunk a személyek és a
történések azonosítását illetően.
Lukács
1. részében olvashatjuk: „Te
pedig kis gyermek, a magasságos [Isten] prófétájának hivattatol;
mert az Úr előtt jársz, hogy az ő utait megkészítsed; És az
üdvösség ismeretére megtanítsad az ő népét, a bűnöknek
bocsánatában. A mi Istenünk nagy irgalmasságáért, amellyel
meglátogatott minket a naptámadat a magasságból,”
(76-78)
Itt
azt mondja, hogy János a Magasságos /üpszisztú/ Isten prófétája
volt /tehát Jehova Isten prófétája, hogy az ő népét
/egyértelműen a zsidókat, hiszen Izraelnek mutatta meg magát –
1:80/ az üdvösség ismeretére megtanítsa. Az ő népét és az ő
útjait az ugyanazt jelenti, tehát János Jehova útjainak
megkészítésén fáradozott.
A
Csel 18:25 is összeköti az Úrnak /Jehovának/ útját a János
keresztségével, hiszen a zsidó Apollós csak a János keresztségét
tudta (vö. Csel 19:3), ugyanakkor meg volt tanítva az Úrnak
útjára. János keresztsége pedig nem volt azonos Jézus
keresztségével (vö. Csel 19:4), tehát Apollós nem lehetett
megtanítva a Jézus útjára, hanem az Úrra tartozó dolgokra. Ez
az Úr tehát csakis Jehova lehetett, azért is kellett nyilvábban
kifejteni előtte azt az utat, amely már magában foglalta a
Krisztusban való keresztséget/bemerítést is. Ennélfogva a János
keresztsége és Jehova útja összefüggésben van egymással.
Ugyanakkor
Máté 11:10 azt mondja: „Ímé
én /Jehova
Isten/
elküldöm az én követemet
/Jánost, a prófétát/,
a te orczád /Jézus
Krisztus orcája/
előtt, a ki megkészíti előtted a te útadat.”
János 3:28-ban pedig maga János mondja, hogy Jézus előtt
küldetett el.
Vajon
ebből az következik, hogy Jehova és Jézus Krisztus ugyanaz az
Isten? Semmiesetre sem! A Jehova útjainak a megkészítése /a
testi Izrael bűnbánatra indítása/ és a Jézus útjainak a
megkészítése /Jézusra való utalás, hogy aki utána jön, aki
tűzzel keresztel – vö. Márk 1:8/ egymást nem kizárja, hanem
megerősíti.
Jézus
a Malakiás 3:1 jövendölését Alámerítő Jánosra alkalmazta ,
mint akit Jehova előre elküldött saját maga és az ő
„szövetség-követe” előtt. Egyrészt tehát János volt Jehova
követe, aki megkészítette Jehova előtt az utat, viszont János a
„szövetség követe” előtt is megkészítette az utat, vagyis
Jézus Krisztus előtt. János tehát hasznos munkát végzett, úgy
Jehovának mint Jézusnak, hiszen egy összekötő kapocs volt, az
ÓSZ-i bűnbánat és a Jézus által elnyerhető üdvösség között.
Jehova
útja (vö. Róma 11:33; Zsid 3:10) magában foglalta a Jézus, mint
ÚT (vö. Ján 14:6) általi megmentést, hiszen Isten a Fia által
kínálja fel a bűnök bocsánatát és az örök életet (vö. Ján
3:16). És nem pedig arról van szó, hogy Jehova és Jézus Krisztus
ugyanaz az örökkévaló Isten lenne, csak éppen Istennek három
külön önálló élettel bíró személye három különböző
szerepet játszott el az emberiség megmentése érdekében. A
háromsághit erre akar kilyukadni, és szándéka szerint ezt is
kívánja bizonyítani azáltal, hogy ennek igazolásához keres
bibliai fogódzkodókat.
Jehova
dicsőségének a látása (vö. Ézsa 6:1) a háromsághitben ugyan
Jézus dicsőségének a látásával azonos (vö. Ján 12:41), de
csak azért, mert ők a hitük szerint azonosítják a kettőt, annak
ellenére, hogy a Biblia nem azonosítja, hanem egységre hozza.
Isten és a Fia egyek, de nem azonosak, (vö. Ján 17:22), mint ahogy
a gyülekezet tagjai is egyek, de nem azonosak. (vö. Róma 12:5;
1Kor 1:10, 3:8; Gal 3:28)
A
háromságnak az egy Istenben való azonosítása egy kifejezetten
emberi törekvésnek az eredménye, melyben egy nem létező
misztériumot egyetlen szóban akarnak megragadni. Mindeközben
elveszítik azt, aki „mindeneknek felette van” (vö. Efézus
4:6), ugyanakkor elveszítik Jézust is, aki a mindeneknek felette
lévő Istent kijelentette. (vö. Ján 1:18; 2Ján 9.)
ELJÖN
AZ ÚR, AZ Ő SZENTJEIVEL
„Mert
eljön az ÚR, az én Istenem, szentjeivel
együtt” (Zak 14:3-5).
együtt” (Zak 14:3-5).
„a mi Urunk Jézus Krisztus eljön minden
szentjével
együtt” (1Thessz 3:13).
együtt” (1Thessz 3:13).
ÉRVELÉS:
Hogyan lehetséges, hogy az Ószövetség szerint Isten, az
Újszövetség szerint pedig Jézus jön el szentjeivel együtt?
CÁFOLAT:
E két kijelentés nem állítja, hogy az Úr Jehova és az Úr Jézus
ugyanaz az Isten lenne.
„És
mondának a hegyeknek és a kőszikláknak: Essetek mi reánk és
rejtsetek el minket annak színe elől, a ki a királyiszékben ül,
és a Bárány haragjától: Mert eljött az ő haragjának ama nagy
napja; és ki állhat meg?
(Jel 6:16-17) Nyilvánvaló, hogy a királyi székben ülő és a
Bárány az nem ugyanaz az Isten. Olyan csak a háromsághitben van,
hogy a Biblia Istene a saját jobbján ül (vö. Zsolt 110:1; Mát
26:64; Márk 14:62; Luk 22:69; Csel 7:55; Róm 8:34; Eféz 1:20-21;
Zsid 12:2, 1Pét 3:22), mivelhogy Isten nincsen több, hanem csak
egy (vö. 5Móz 4:35, 39; 6:4; 32:39; 1Kir 8:60; 2Kró 20:6; Ézsa
44:6, 8; 45:5; Ján 5:44; 17:3; Róm 3:30; 1Kor 8:4, 6; 12:6, Eféz
4:6, 1Tim 2:5)!
Az
Isten eljövetele
(vö. 5Móz 33:2, Zsolt 68:17; 96:13; 98:9; Hab 3:3; Júd 14.) az
Ósz-ben is az Ő „orcájának
angyala”
(Ézsa 63:9; 2Móz 3:2; 14:19; 23:20-21; 32:34; 33:2, 14; 4Móz
20:16; Csel 7:30; ) által történt, vagyis a Fia által. Amikor
eljön Isten haragja napja, akkor Ő /Jehova Isten/ fog megfizetni
(vö. Jób 34:11; Zsolt 62:12; Ézsa 35:4; 40:10; 49:4; Jer 17:10;
32:19; 51:6; Ezék 7:27; Dán 2:44; Jóel 2:1; Sof 1:14,18; 3:8; Máté
18:35; Csel 2:20; Róma 2:5-6; 12:19; 2Tim 4:14; Zsidók 10:30; 1Pét
1:17; Jel 11:18; 16:14; 19:2; 22:12) mindenkinek a cselekedetei
szerint, de mivel az
ítéletet a Fiúnak adta (vö.
János 5:22; Csel 10:42), a Fiú által fizet meg (vö. Zsolt 2:9;
110:2; Máté 16:27; Csel 17:31; 2Kor 5:10; 2Thes 1:8; 2Tim 4:1; Jel
2:23; 12:5), mivel a Fiú tapossa a Mindenható Isten haragja hevének
borsajtóját. (vö. Jel 19:15)
Hogyan
lehetséges tehát , hogy az Ószövetség szerint Isten, az
Újszövetség szerint pedig Jézus jön el szentjeivel együtt?
A válasz erre az, hogy Jézus eljövetele és ítélete egyben
Jehova eljövetelét és ítéletét is jelenti, mivel Isten általa
fog ítélkezni!
ARRA
TEKINTENEK, AKIT ÁTSZEGEZTEK
„Így
szól az Úr: A Dávid házára és Jeruzsálem
lakosaira pedig kiöntöm a kegyelemnek és
könyörületességnek lelkét, és reám tekintenek, a
kit átszegeztek, és siratják őt, a mint siratják az
egyetlen fiút, és keseregnek utána, a mint
keseregnek az elsőszülött után” (Zak 12:1, 10, Károli).
lakosaira pedig kiöntöm a kegyelemnek és
könyörületességnek lelkét, és reám tekintenek, a
kit átszegeztek, és siratják őt, a mint siratják az
egyetlen fiút, és keseregnek utána, a mint
keseregnek az elsőszülött után” (Zak 12:1, 10, Károli).
„Íme,
eljön a felhőkön, és meglátja minden szem,
azok is, akik átszegezték, és siratja őt a föld minden
nemzetsége. Úgy van. Ámen” (Jel 1:7).
azok is, akik átszegezték, és siratja őt a föld minden
nemzetsége. Úgy van. Ámen” (Jel 1:7).
ÉRVELÉS:
Hogyan
mondhatja magáról Isten egyes szám első személyben, hogy
„rám tekintenek, akit átszegeztek”, mikor Jézus volt az,
akit keresztre feszítettek?
CÁFOLAT:
Egyértelműen rossz Károli fordítása, mert nem „reám
tekintenek”, hanem „Rátekintenek
arra, akit átdöftek,
„ (Zakariás 12:10, Prot. ford.); „Arra
emelik majd tekintetüket, akit átszúrtak;”
(katolikus ford.)
A
református Jubileumi Kommentár (1995.) ezt fűzi hozzá:
„Ha az „átdöfött” személyt Izráel történetében nem
tudjuk azonosítani, hanem a szenvedő Messiásra gondolunk, akkor
természetesnek vehetjük, ha az ÚSZ a 10. v.-et Jézus Krisztusra
nézve idézi (Jn 19:37; Jel 1:7).”
- Ha „nem tudjuk azonosítani”, akkor ez azt is magában
foglalja, hogy semmiesetre sem azonosítjuk az ÓSZ Jahve Istenével!
A
János 19:36-37 visszaidézi: „Mert
azért lettek ezek, hogy beteljesedjék az írás: Az ő csontja meg
ne törettessék. Másutt ismét így szól az írás: Néznek majd
arra, akit általszegeztek.”
(Károli) „Mert
azért történtek meg ezek, hogy beteljesedjék ez az írás:
„Csontjait nem fogják összezúzni.” Megint
egy másik írás ezt mondja: „Meg fogják látni azt, kit
általszegeztek.”
(Csia ford.)
Ézsaiás
53. része foglalkozik a szenvedő Messiás próféciájával, ahol a
próféta megjegyzi: „Mi
meg azt gondoltuk, hogy Isten csapása sújtotta és kínozta.” (4.
vers) „De
az ÚR őt sújtotta /LXX:
paredóken
= megenged/
mindnyájunk bűnéért.”
(6. vers.)
A
háromság-filozófia szerint Isten egyes szám első személyben
mondja, hogy őrá tekintenek, akit átszúrtak, vagyis Isten saját
magára súlytott le azzal, hogy átszúratta saját magát. De
Ézsaiás egyértelműen nem azt mondja, hogy Isten csapása
súlytotta saját magát /?/, és hogy az Úr őt, vagyis saját
magát súlytotta. Hanem az Úr /Jahve/ őt /vagyis Jézus
Krisztust/.
Róma
8:32 szerint: „Aki
tulajdon Fiát nem kímélte, hanem mindnyájunkért odaadta
/görögben:
paredóken/
,
hogyne ajándékozna nekünk vele együtt mindent?”
Ezek szerint nem saját magát adta oda, de nem is saját magát
szegeztette át, hogy őreá nézzenek, hanem a Fiát. Csak a
háromságfolozófia ragadtatja magát arra, hogy Isten Fia az magát
az Istent jelenti, vagyis hogy a Jahve Isten az tkppen azonos Jézus
Krisztussal, csak nem ugyanaz a személy, de ugyanaz az Isten. De ezt
nem ésszel kell megragadni, hanem éppen ellenkezőleg, az
elfogadásához az értelmet ki kell iktatni. Ha valaki az Isten-adta
eszét/értelmét „a
szívnek megvilágosított szemét, ” (Efézus
1:18, Csia) nem iktatja ki, hogy ezt elfogadja, azt szerintük nem is
lehet kereszténynek nevezni.
1Ján
5:20 mondja: „az
Isten Fia eljött, és értelmet /görögben
dianoian/
adott nékünk arra, hogy megismerjük az igazat...”
A háromsághit szerint ez azt jelenti, hogy azért kaptuk az
értelmet, hogy az értelem felettit /a háromságot/ ne tudjuk
megismerni, mert az egy szent titok.
1Péter
1:13 arra bíztat: „övezzétek
fel gondolkodásotok /dianoiasz/
csípőjét”
(Csia
ford), és nem azt, hogy a gondolkozásunkat a filozófia mocsarába
sűllyesszük. A tiszta gondokodás éberen tartására törekedett
Péter, és nem arra, hogy a keresztények elméje értelemfeletti
magasságokba szárnyaljon, ahol már képtelenek arra, hogy
megkülönböztessék, kicsoda az egyedül igaz Isten /Jahve-Jehova/,
és kicsoda az, akit az egyedül igaz Isten elküldött /Jézus
Krisztus/. (Vö. 2Péter 3:1, katolikus ford.; János 17:3)
Mindezeknek
fényében Isten soha nem mondta magáról, hogy őt magát fogják
átszegezni, és őrá fognak tekinteni, mint átszegezettre. Vagy
hogy úgy fognak keseregni miatta, mint egy elsőszülött után, és
siratják, mint az egyetlen fiút.
Olyan
van a Bibliában, hogy az angyalok mindig látják a mennyei Atya
arcát a mennyben, de olyan nincs, hogy őreá úgy fognak tekinteni,
mint akit átszegeztek. Hogy a háromsághívők az angyalokkal az
Istent /Jehovát/ úgy láttatják, mint aki átszegeztek, az egy más
kérdés. Meg hogy mintegy elsőszülött utáni kesergésbe esnek
Őmiatta, aki sohasem
született,
és soha
senkinek nem volt az elsőszülöttje!
Igen furcsa volna, ha Isten saját magát olyasmihez hasonlítaná,
ami vagy amilyen Ő maga soha sohasem volt. (vö. Ézsaiás 46:5)
Nem
beszélve róla, hogy ezen prófécia szerint a kegyelem és a
könyörület szellemének hatására az érintettek kétszeresen is
meg fognak döbbenni, egyrészt amikor rádöbbennek, hogy az ő
Megváltójukat feszítették meg, másrészt amikor arra is
rájönnek, hogy a megfeszített az ő tulajdon Istenük volt ember
képében. Hát ha ez igaz volna, akkor ezen nem csak nekik kellene
megdöbbenniük, hanem megdöbbenhettek volna az USZ ihletett írói
is valamennyien. De hogy hogy semmi ilyesmin nem döbbentek meg, sőt,
nem is állítottak ilyet soha?!
Mindez
a háromsághitűek értelme szerint nem gond, mivel a halhatatlan
Isten nagyon is meg tudott halni, és a láthatatlan Isten nagyon is
láthatóvá tudott lenni. Úgy hogy értelmet is tiszta bibliai
gondolkodást ne nagyon keressen senki a háromsághitűek háza
táján, mert csalódni fog mindabban, ami le van írva. Mert az
szerintük pont az ellenkezőjét jelenti!
A
30 EZÜSTPÉNZ
„Akkor
ezt mondtam nekik: Ha jónak látjátok,
adjátok meg béremet! De ha nem, akkor tartsátok
meg! Ekkor kifizették a béremet: harminc ezüstöt.
Az ÚR pedig ezt mondta nekem: Dobd oda a
kincsek közé ezt a becses értéket, amire engem
becsültek! Fogtam tehát a harminc ezüstöt, és
odadobtam az ÚR házának a kincsei közé” (Zak
11:12-13)
„Akkor a tizenkettő közül egy, akit Iskáriótes
Júdásnak hívtak, elment a főpapokhoz, és így szólt:
’Mit adnátok nekem, ha kezetekbe adnám őt?’
Azok harminc ezüstöt állapítottak meg neki” (Mt
26:14-15)
adjátok meg béremet! De ha nem, akkor tartsátok
meg! Ekkor kifizették a béremet: harminc ezüstöt.
Az ÚR pedig ezt mondta nekem: Dobd oda a
kincsek közé ezt a becses értéket, amire engem
becsültek! Fogtam tehát a harminc ezüstöt, és
odadobtam az ÚR házának a kincsei közé” (Zak
11:12-13)
„Akkor a tizenkettő közül egy, akit Iskáriótes
Júdásnak hívtak, elment a főpapokhoz, és így szólt:
’Mit adnátok nekem, ha kezetekbe adnám őt?’
Azok harminc ezüstöt állapítottak meg neki” (Mt
26:14-15)
ÉRVELÉS:
Hogyan
értékelhették Istent harminc ezüstre, mikor Jézust árulta el
Júdás ennyi
pénzért? Mikor értékelték Istent harminc ezüstre, ha nem Jézus elárulásakor?
pénzért? Mikor értékelték Istent harminc ezüstre, ha nem Jézus elárulásakor?
CÁFOLAT:
Zakariás próféciája kb. 500 évvel előre megjövendölte Jézus
Krisztus elárulását. Hogy ez Istenről szólna, már azért sem
lehet igaz, mert ez az esemény a földön történt, ahol Jézus is
tartózkodott. Isten viszont ezalatt is a mennyekben volt, sőt ő
mindig a mennyekben tartózkodik, különben az angyalok hogyan
láthatnák az arcát mindenkor a mennyekben?! Vö.: „A
MAGASSÁGOKBAN dicsőség
Istennek, és a földön békesség az
Istennek tetsző
emberek között!”
(Lukács 2:14, Csia) „az ő angyalaik a
MENNYEKBEN mindenkor [pantosz] látják
az én mennyei Atyám orczáját.” (Máté 18:10)
Amikor
Jézus az angyaloknál kissebbé [élattómenon]
tétetett állapotában volt (vö. Zsidók 2:9), akkor mondta, hogy
az ő Atyja „nagyobb [meidzon]
mindeneknél” (János 10:29).
Ha amit
az ÓSZ Jahvéról állít, az ÚSZ-ben Jézusra alkalmazná, akkor
ahhoz Jahve Istennek le kellett volna jönnie emberi formában a
földre, hogy Jézus személyében beteljesedjen rajta a prófécia.
Ha ez igaz volna, akkor Jahve ugyanúgy az angyaloknál kisebbé
tétetett volna /ami elképesztő sületlenség!/, viszont akkor
/ugyanabban az időben/ hogyan lehetett volna mindenkinél nagyobb?!
És akkor az sem volna igaz, amit Jézus állított, hogy
„az Isten SZELLEM” (János 4:24), ha éppen testi
formájában /?/ árulják el 30 ezüstpénzért.
1 megjegyzés:
Üdvözlöm!
Érdekes, én csak az echad részre koncentráltam, de hasonlókra jutottunk:
http://www.church-bg.eu/blog/2018/01/07/a-heber-echad-szamnev-koruli-kavaras/
Megjegyzés küldése