„Ti
így imádkozzatok: Mi
Atyánk”
(Máté 6:9)
63
görög kifejezés
- arról, hogy kihez
imádkozzunk?
Amikor
Krisztus imádkozni tanított, ezt mondta: „Ti
így imádkozzatok: Mi
Atyánk”
(Máté 6:9) Itt a görög proszeukhomai (imádkozik)
szót használja az Újszövetség, amely kifejezés soha nincs
kapcsolatba hozva Jézussal! Már ez intő jel kellett volna,
hogy legyen a Jézushoz való imádságot szorgalmazók számára, ne
tanítsanak igeileg megalapozatlan dolgokat, mert az ilyesmi (az
Istennek járó imádat részekénti ima másnak adása) kizárja a
tanítványok sorából az elkövetőket! (János 8:31; 2Ján 9.) A
felsorolt görög szavak visszaellenőrizhetők Balázs Károlynak a
Nestle-Aland-féle komputer konkordanciával összevetett,
sorszámozott, teljes (minden görög szót minden helyen bemutató)
Újszövetségi Szómutató Szótárával.
A
proszeukhé (imádság-4235)
mindig Isten felé, nem Jézus felé szól! Kapcsolódási helyei: A
tanítványoké (Máté 21:22); Jézusé (Lukács 6:12; 22:45); az
apostoloké (Cselekedetek 1:14; 6:4); a hívőké (Cselekedetek
2:42); Kornéliusé (Cselekedetek 10:4,31); a gyülekezeté
(Cselekedetek 12:5); Pálé (Róma 1:10; Efézus 1:16); a
keresztényeké (Filippi 4:6; Kolossé 4:2); az özvegyé (1Timótheus
5:5); Illyésé (Jakab 5:17); az elhívott szenteké (Jelenések
5:8;8:3-4).
A
proszeukhomai
(imádkozik-4236) szó kapcsolódási helyei: Jézus
imádkozása (Máté 14:23; Lukács 6:12); a zsidó népé (Lukács
1:10); farizeusoké (Máté 6:5; Lukács 18:10); az apostoloké
(Cselekedetek 1:24; vö. 15:8; 9:40); Saulé (Cselekedetek 9:11);
Kornéliusé (Cselekedetek 10:30); a hívőké (Cselekedetek 12:12) a
férfi és nő imája (1Korinthus 11:4-5); a nyelveken szólóé
(1Korinthus l4:13); a keresztények egymásért való imája
(Kolossé 1:3; 4:3; 1Thessalonika 5:25; 2Thessalonika 3:1; Zsidók
13:8); szenvedőé (Jakab 5:13); Illyésé (Jakab 5:17-18).
A
(h)iketéria (sz.sz.
[hogy] elérjen-mentést; azaz: menekülésért esedezés, -2428),
Jézus fordul így Atyjához,
ld. Zsidók 5:7-ben.
A
proszküneó
(imádni, hódolni-4252). Az imádat ebből a szóból
van fordítva. Hogy Krisztus esetében melyik értelmezés helyes,
magából a szóból nem dönthető el, mivel jelent Istennek kijáró
imádatot (Máté 4:9-10; János 4:20-24; 1Korinthus 14:25;
Jelenések 4:10; 5:14; 7:11; 11:1,16; 14:7; 15:4; 19:4,10; 22:8-9),
és embereknek adható hódolatot is. (Jelenések 3:9; Máté 18:26)
Ami eldönti a kérdést, az a proszkünétész
(imádók-4253) szó, amely egyértelműen az
Atyához kapcsolja az imádatot. (János 4:23) Krisztus imádására
így nincs bibliai alap, ennélfogva az Atya imádata az
egyedül igaz és elfogadható imádat a Krisztus által –
nem pedig az Atya és a Fiú és a szent szellem hármasságának
imádata. Krisztusnak csupán hódolat adható. (Máté 8:2; Lukács
24:52; János 9:38; Zsidók 1:6)
Az
eukhariszteó
(hálaadás-2168). Imádságban mindig Isten
felé, és soha nem Jézus felé szól! Kapcsolódási helyei: Jézusé
(Máté 15:36; 26:27; János 11:41); farizeusé (Lukács 18:11);
Pálé (Cselekedetek 27:35; 28:15; Róma 1:8; 7:25; 1Korinthus 14:18;
Efézus 1:16-17; Filippi l:3; Filemon 4); a keresztényé (Róma
14:6; 1Korinthus 14:17; Kolossé 1:12; 3:17); Páléké
(2Thessalonika 1:3; 2:13); a véneké (Jelenések 11:17). (Hálát
érezni vki iránt, köszönetet mondani). Pál és a gyülekezet
köszönete Aquilának és Priscillának (Róma 16:4); A Lukács
17:15-18-ban a leprás arcra borult Jézus lábainál, hálát adott
(köszönetet mondott), de a dicsőséget Istennek adta.
Az
eukharisztia
(hálaadás, ha Istennek szól, az imádat egyik
formája-2169), nem Jézus felé irányul. Kapcsolódási
helyek: A nyelveken szólóé (1Korinthus 14:16); a hívőké
(2Korinthus 9:11-12; Filippi 4:6; Kolossé 4:2-3; 1Thessalonika 3:9;
1Timótheus 4:3-4); teremtményeké és angyaloké (Jelenések 4:9;
7:12). (Hálás érzület, ha embernek szól), Félix, júdeai
tiszttartó felé. (Cselekedetek 24:3)
Az
anthomologeomai
(hálát ad-437); csak Istennek. (Lukács 2:38)
A
kharisz (hála,
melyet a kegyelem vált ki – 5385). Lehet ima része, de lehet
csupán a hála érzése, - ima nélkül. Kapcsolódási helyek: hála
érzés (Lukács 17:9); hála Istennek (Róma 6:17; 1Korinthus 10:30;
15:57; 2Korinthus 2:14; 8:16; 9:15); hála Istennek a Jézus
Krisztus által (Róma 7:25); hálás (kharisz) szívvel
énekelni Istennek (Kolossé 3:16); hála érzése Krisztus felé
(1Timótheus 1:12); hála érzése Isten felé (2Timótheus 1:3).
Az
ekhó (bírni,
birtokolni valamit, van neki valamije, hálás vki iránt, a hála
birtoklása, van hálája-2192). Nem imában való hálaadásról
van szó. Kapcsolódási helyek: a szolga felé (Lukács 17:9); Pál
hálája Krisztus felé (1Timótheus 1:12); Pál hálája Isten felé.
(2Timótheus 1:3) Lásd. Varga Zsigmond J. Újszövetségi
görög-magyar szótár, 402.old. Kiadó: Református Zsinatiroda
Sajtóosztálya, Budapest., 1992.)
A
deészisz
(könyörgés-1162), csak Istenhez, Jézushoz sehol,
hisz földi szolgálata alatt ő is Istenhez könyörög.
Kapcsolódási helyek: Zakariásé (Lukács 1:13); Annáé (Lukács
2:37); János tanítványaié (Lukács 5:33); a hívőké
(Cselekedetek 1:14; 2Korinthus 9:14; Efézus 6:18; Filippi 1:19; 4:6;
1Timótheus 2:1); Pálé (Róma 10:1; Filippi 1:4; 2Timótheus 1:3);
az özvegyasszonyé (1Timótheus 5:5); Jézusé (Zsidók 5:7); az
igaz hívőké (Jakab 5:16; 1Péter 3:12).
Az
aiteó
(kérés-154) nem
jelent feltétlenül imában való kérést! Jézus mondja a János
14:14-ben: „Ha
kértek engem
(με)
a nevemben, én azt megcselekszem.”
Amikor Zebedeusék kérték
Jézust, nem imádkoztak hozzá. (vö. Máté 20:20,22) A szamáriai
asszony kérése sem ima lett volna. (János 4:10) Bárki kérheti
Jézus segítségét anélkül, hogy azt imádkozás keretében
tenné, ugyanakkor az Istenhez intézett ima is tartalmazhat kérést.
(vö. erótaó)
Az
aitéma (kérés-155).
Isten felé hálaadással. (Filippi 4:6; 1János 5:15); a zsidóké
Pilátustól. (Lukács 23:24)
Az
erótaó (kérés,
kérdezés -2065). Lehet imában vagy azon kívül. Jézustól
kértek – ima nélkül (Máté 15:23; Márk 7:26; Lukács 4:38;
7:3; 11:37; János 4:31,40); Jézus kérése: (Lukács 5:3); Jézus
imában való kérése az Atyától: (János 17:9,15,20); zsidók
kérése Pilátustól (János 19:31); arimátiai Józsefé (János
19:38); a sántáé (Cselekedetek 3:3); a nem zsidóké (Cselekedetek
10:48); a hadbíráké (Cselekedetek 16:39); Pálé (Cselekedetek
23:18; Fillippi 4:3); a testvéré 1János 5:16b); Jánosé
(2János.5).
A
deomai (könyörgés,
kérés-1189). Istennel kapcsolatban lehet az ima része,
egyébként nem feltétlenül imáról van szó. Kapcsolódási
helyek: Istentől (Máté 9:38; Lukács 10:2; 21:36; Cselekedetek
4:31; 8:22,24; 10:2; Róma 1:10; 1Thessalonika 3:10); Jézustól
(egyik sem ima része: Lukács 5:12; 8:28,38; 9:38); Jézus
könyörgése (Lukács 22:32); a tanítványoktól (Lukács 9:40);
Fülöptől (Cselekedetek 8:34); az ezredestől (Cselekedetek 21:39);
Agrippától (Cselekedetek 26:3); a korinthusiaktól (2Korinthus
5:20; 10:2); Páléktól (2Korinthus 8:4); a galataiaktól (Galata
4:12).
A
parakaleó (kérés,
szólítás, stb. – 3870). Istennel kapcsolatban lehet imának
a része, egyébként nem tartozik az imához. Kapcsolódási helyek:
Jézusé (Máté 26:53); Pálé
(2Korinthus 12:8); Jézustól való kérés (Máté 8:5,31,34;
Márk 1:40; 6:56); szolgák egymás közt (Máté 18:29); atya a fiát
(Lukács 15:28); kérés Páltól (Cselekedetek 16:9; 21:12);
Félixtől (Cselekedetek 24:4); Fesztusztól (Cselekedetek 25:2);
Isten kérése (2Korinthus 5:20); Titusztól való kérés.
(2Korinthus 8:6)
Az
exomologeó (vallást
tenni, dicsérni, azzal, hogy hitet tesz vki mellett-1843). Lehet
ima, de nem feltétlenül az. Kapcsolódási helyek: bűnmegvallás,
nem ima (Máté 3:6; Márk 1:5; Cselekedetek 19:18; Jakab 5:16);
Isten megvallása, önmagában nem ima, bár lehet Isten felé
intézett ima része (Róma 14:11); Krisztus megvallása, önmagában
nem ima (vö. Cselekedetek 2:32; 17:3; Róma 10:9-10), bár lehet
Isten felé intézett ima része. (Fillippi 2:11); Jézus dicsőíti
az Atyát, hitet tesz mellette, lehet ima, vagy annak része. (Máté
11:25; Lukács 10:21; Róma 15:9; vö. Zsoltárok 18:50, Károli f.)
A
(h)omologeó
(vallást tenni-3570), nem ima részeként.
Kapcsolódási helyek: Jézus vallástétele embereknek (Máté
7:23); Jézus vallástétele az Atyának, lehet akár ima része is
(Máté 10:32b; Jel 3:5); emberek vallástétele Jézusról (Máté
10:32; Lukács 12:8; János 9:22; 12:42; Róma 10:9-10; 1János
2:23; 4:15); a bűn megvallása (1János 1:9, nem mondja, hogy
imában és Krisztusnak, - Varga Zsigmond szerint: „Isten
ítélőszéke előtt”- i.m 680. old.); Isten nevének
megvallása, dicsérete. (Zsidók 13:15)
A
(h)omologia (a
hit megvallása, hitvallás-3571). Nem imáról van szó.
Kapcsolódási helyek: Krisztus megvallása (2Korinthus 9:13; Zsidók
3:1; 4:14); a reménység megvallása (Zsidók 10:23); a hit
megvallása. ( 1Timótheus 6:12)
Az
epikaleó
(segítségül hív, tanúnak hív, jogi nyelven fellebbez
vkihez-1941). Isten nevének segítségül hívása leginkább
imában történik (vö. 1Királyok 18:24,36-37), de előfordul
Istenre való hivatkozás is – ima nélkül: „tanúm az Isten”
(2Korinthus 1:23). Krisztus nevének segítségül hívása viszont
nem hozzá intézett imát jelent, hanem reá való hivatkozást (vö.
Cselekedetek 4:30; Zsidók 7:25), ill. közvetlen megszólítást.
(vö. Máté 15:25; Márk 9:22,24)
Kapcsolódási
helyek: Isten nevének segítségül hívása (Cselekedetek 2:21, vö.
Jóel 2:32; Róma 10:12-14; 2Korinthus 1:23); Krisztus nevének
segítségül hívása (1Korinthus 1:2; Cselekedetek 9:14,21; 22:16);
István közvetlenül szólította meg a felemelt és megdicsőült
Úr Jézust, amikor segítségül hívásával megvallotta őt
(kinyilvánította a benne való hitét), mint aki képes őt
(szellemét) elfogadni, van joga felette kedvező ítéletet hozni.
(Cselekedetek 7:59) Ez után borult szólásra Isten elé, a
Máté 5:44-ben olvasható tanítás szellemében: 'imádkozzatok
üldözőitekért'.
A
gyülekezet Istenhez intézett imájában Jézust vallotta meg,
amikor reá hivatkozott, hogy Isten általa ad jeleket és
gyógyítást. (Vö. Cselekedetek 4:30) Ilyenkor Jézus személyének
elismerése valósul meg, annak elfogadása, hogy Jézus az Istentől
küldött Messiás, akiben van az üdvösség, a benne való hit,
megvallás és követés által.
A
kifejezés előfordul még Pálnak a császárra való
hivatkozásánál, akit segítségül hívott (magasabb törvényes
fórum közbelépését kérte ügyében), ami mutatja, hogy adott
esetben egy keresztény bírósághoz fordulhat jogai
érvényesítéséért vagy védelemért - (de sohasem hittestvérei
ellen - 1Kor 6:6); vö. Cselekedetek 25:11-12,21; 26:32; 28:19.
A
boétheó (esedezik,
segítséget kér-997). Közvetlen megszólítás, nem ima.
Kapcsolódási helyek: Jézushoz (Máté 19:25; Márk 9:22,24);
Pálhoz (Cselekedetek 16:9); izraelitákhoz (Cselekedetek 21:28); a
segítés ténye. (2Korinthus 6:2; Zsidók 2:18; Jelenések 12:16)
Az
eulabeia (kegyesség,
istenfélelem-2124). Krisztus-félelem, mint olyan – nem
létezik! Az Isten félelem mögött mindig az Atya, Jehova félelme
van. (Zsidók 5:7; 12:28)
Az
eulabeomai
(istenfélelmet érző-2125). Csak az Istent tisztelő
Nóéval fordul elő. (Zsidók 11:7)
Az
eulabész (kegyes,
istenfélő-2126). Krisztusról nincs említés. Kapcsolódási
helyek: (Lukács 2:25; Cselekedetek 2:5; 8:2; 22:12); Krisztust a
kereszténység valóságos Istennek tartja, - ezzel ellentétben és
ezt cáfolandó az istenfélő kifejezést az Újszövetség
sehol nem hozza kapcsolatba Jézussal, holott, ha valóban Isten
volna (olyan egyedülálló módon, mint az Atya, vö. 1Kor 8:6; Róma
11:36), akkor ennek reá is vonatkoznia kellene, csakhogy nem
vonatkozik sehol!
Az
eulogeó (áld,
áldott-2127). Krisztus áldottsága nem bizonyíték a hozzá
intézett ima jogosultságához. Kapcsolódási helyek: Istent
(Lukács 1:64; 2:28; 24:53; Jakab 3:9); embereket (Lukács 1:28;
24:50; Zsidók 6:14; 7:1,6; Lukács 6:28; Róma 12:14; Cselekedetek
3:26; Efézus 1:3); Krisztust (Máté 21:9; 23:39; Lukács 13:35;
János 12:13). Hálát ad Istennek. (Máté 14:19; 26:26; Márk
6:41) Áldás mondás/dícséret felajánlás (1Korinthus 4:12;
14:16; 1Péter 3:9); áldott királyság (Márk 11:10); kenyér és
halak (Márk 8:7; Lukács 9:16); áldás pohara. (1Korinthus 10:16)
Az
eulogétosz
(áldott-2128), csak Istennel van kapcsolatba hozva.
Kapcsolódási helyek: Márk 14:61; Lukács 1:68; Róma 1:25; 9:5;
2Korinthus 1:3; 11:31; Efézus 1:3; 1Péter 1:3. A kereszténység
egyik nagy tévtana, hogy a Róma 9:5-öt Krisztusra alkalmazza,
holott az összes többi idézet se vele kapcsolatos, akkor az
miért szólna róla? [Lásd még: a Róma 9:5 „mindeneknek
felett (epi
pantwn) örökké áldandó Isten”-ről
beszél, az Efézus 4:6 pedig azt mondja: „Egy
az Isten és mindeneknek Atyja, a ki mindeneknek
felette
(epi pantwn) van.” Kettő
mindenek felett lévő
Isten pedig nem létezik, hanem csak egy, Akiről azt
olvassuk Zsidók 6:13-ban: „Mert az Isten,
mikor ígéretet tett Ábrahámnak, mivelhogy nem
esküdhetett nagyobbra, önmagára
esküdött.”
Tehát egyetlen Isten van, Akinél nincsen
nagyobb, ez pedig az Atya, Aki feje a
Krisztusnak. (vö. 1Kor 11:3) Nem véletlenül mondta Krisztus, hogy
az Atya nagyobb nála.
(Vö. Ján 14:28; 10:29) És nem csak azért nagyobb,
mert Krisztus éppen emberi formában volt, és azért mondta (ahogy
a háromsághívők önkényesen kitalálják), hanem mert egyedül
Ő önmagából való
Lény, egyedül
Neki van öröktől fogva való önélete (vö.
Zsolt 90:2), Ő az
egyetlen élő valóság,
minden egyéb élet már csak fenntartott
élet, Kívüle minden más élet már csak éltetett
élet, a Fiúé is. (vö. Ján 5:26)
[Nem véletlenül fogalmaz Jézus
a Máté 12:42 szerint úgy, hogy nagyobb
van itt Salamonnál. Hiszen ennek csak akkor van értelme, ha nem Ő
az Isten, mert értelmetlen dolog lenne azt bizonygatni, hogy az
Isten nagyobb, mint az ember, amikor ez nyilvánvaló, kézenfekvő,
magától értetődő (evidens). Hanem akkor van értelme, ha
Krisztusnak nagyobb
bölcsesség, dicsőség, hatalom és rang adatott Istentől, mint
Salamonnak.]
Az
eulogia
(áldás-2129). Krisztus áldása nem bizonyítja,
hogy őhozzá imádkozni kellene, hiszen emberek is részesülnek
ugyanilyen áldásban. Kapcsolódási helyek: Krisztus
evangéliuma áldása (Róma 15:29); áldás Krisztusnak, ami nem
jelenti azt, hogy istenítették (Istennel, az Atyával
azonosították) volna őt a mennyben, hiszen a földön is csupán
prófétának tartották, aki cselekedetben és szóban hatalmas volt
az Isten előtt (Jelenések 5:12;13; vö. Lukács 24:19);
Istent áldani (Jakab 3:10; Jelenések 7:12); Isten áldása (Efézus
1:3; Zsidók 6:7; 1Péter 3:9); áldás pohara (1Korinthus 10:16);
hála-áldozat/adomány-ajándék (2Korinthus 9:5); Ábrahám
áldása. (Galata 3:14)
Az
eukhé (kívánság,
könyörgés, fogadalom, imádkozás-2171). Nincs kapcsolatba
hozva Krisztussal. Előfordulási helyek: Hitből fakadó imádság
Isten felé (Jakab 5:15); Pál kegyességi, fogadalmi felajánlása.
(Cselekedetek 18:18; 21:23)
Az
eukhomai (kívánság,
könyörgés, imádkozás-2172). Jézussal nincs kapcsolatba
hozva sehol. Kapcsolódási helyek: imádságban kérni Istentől
(2Korinthus 13:7,9); kívánság Istentől (Cselekedetek 26:29);
kívánság (Cselekedetek 27:29; Róma 9:3; 3János 2); imádkozni
másokért. (Jakab 5:16; vö. 14-15)
A
paraklészisz
(vigasztalás, könyörgés, buzdítás, intés-3774).
Előfordulási helyek: A „minden vigasztalás Istene” nem
Krisztusra vonatkozik. (Róma 15:5; 2Korinthus 1:3-7); Isten és
Krisztus vigasztalása (2Thessalonika 2:16); vigasztalás ( Lukács
2:25; 2Korinthus 7:4,7,13; Filemon 7; Zsidók 6:18); a szent szellem
vigasztalása (Cselekedetek 9:31); az írások vigasztalása (Róma
15:4); intés (Cselekedetek 13:15; 15:31; 1Korinthus 14:3; 2Korinthus
8:17; Filippi 2:1; 1Thessalonika 2:3; Zsidók 12:5); buzdítás.
(1Timótheus 4:13; Zsidók 13:22)
A
paraklétosz
(pártfogó, közbenjáró, segítő-3775). Nincs
buzdítás a hozzá való imára. Kapcsolódási helyek: első
vigasztaló (közbenjáró-segítő) Krisztus (1János 2:1); más
vigasztaló a Krisztus helyett küldött szent szellem (János
14:16,26; 15:26; 16:7); > vö. Istentől lehet kérni szent
szellemet, és azt bárki kaphat, aki kér. (Lukács 11:13)<
Az
enteuxisz
(közbenjárás-1783). Nem Krisztushoz kapcsolódik.
(Vö. 1Timótheus 2:1; 4:5)
Az
entüngkhanó
(közbenjár-1793). Nem Krisztushoz való könyörgésről
van szó, hanem Krisztusnak értünk való közbenjárásáról.
Kapcsolódási helyek: (Róma 8:34; Zsidók 7:25); a szent szellemről
(Róma 8:27); Illésről (Róma 11:2); a zsidókról. (Cselekedetek
25:24)
A
doxa (dicsőség-1391).
Sok minden(ki)re vonatkozik, de a Krisztushoz való imádságot nem
bizonyítja. Kapcsolódási helyek: az Atyáé (Máté 16:27; Róma
6:4); Jehováé (Lukács 2:9; Róma 11:36); Istené Lukács 2:14;
Cselekedetek 7:2; Róma 1:23; Jelenések 4:9,11; 7:12); Krisztusé
(Máté 19:28; 1Korinthus 2:8; Jelenések 5:12-13); Izraelé (Lukács
2:32); Salamoné (Lukács 12:27); embereké (János 5:44); kéruboké
(Zsidók 9:5); korona (1Péter 5:4); Isten fiaié (Róma 8:21);
férfié (1Korinthus 11:7); titoké (Kolossé 1:27);
nap-hold-csillagoké. (1Korinthus 15:41)
A
doxadzó (dicsőít,
tisztel vkit-1392). Kedvező, nagyra becsülő véleményt
hangoztat vkről, de nem szükségszerűen kapcsolódik imához.
Kapcsolódási helyek: emberek (Máté 6:2); az Isten (Máté 9:8;
1Péter 4:11); az Atya (János 14: 13); az Atya neve (János 12:28;
Jelenések 15:4); Jehova szava (Cselekedetek 13:48; 2Thessalonika
3:1); Jézus (János 8:54; Cselekedetek 3:13); a szolgálat (Róma
11:13); egy testtag (1Korinthus 12:26); Nagy Babilon. (Jelenések
18:7)
Az
euszebia (kegyesség,
istenfélelem, Isten iránti odaadás-2150). Istenfélelem
1Timótheus 2:2; az Isten (és nem Krisztus) iránti odaadás szent
titka. (1Timótheus 3:16) – Ehhez tartozik annak felismerése, hogy
Krisztus Isten akarata szerint töltött be minden reá vonatkozó
igazságot (vö. Máté 3:15); Timótheus istenfélelme (1Timótheus
4:7-8); az istenfélelem tanítása (1Timótheus 6:3; 5-6, 11);
látszata (2Timótheus 3:5). Istenfélelem (Titusz 1:1; 2Péter
1:3,6,7; 3:11); Krisztus az istenfélelemmel kapcsolatos
szövegösszefüggésekben fel sem merül!
Az
euszebó
(istenfélelőn élő, cselekvő-2151). Cselekedetek
17:23; 1Timótheus 5:4; (Vö. Cselekedetek 10:2,7)
Az
euszebész
(hitbuzgó-2152). Az isteni (nem krisztusi)
önátadásban élők megszabadítása. (2Péter 2:9)
Az
euszebósz
(kegyesen, jámboran, istenfélő módon-2153). „Akik
istenfélően akarnak élni Kr.Jézusban” – és nem fordítva:
'akik krisztusfélően akarnak élni Istenben' - tehát az
istenfélelem nem egyenlő a krisztusfélelemmel, - az isten-félelem
mögött nem Krisztus áll, hiszen nem Krisztus az Isten, hanem az
Atya, JHVH/Jahve/Jehova. (2Timótheus 3:12) Isten-félelemmel éljünk.
(Titusz 2:12)
A
pipto (földre
esik, (imádságnál-hódolatnál-hálánál) térdre borul,
leborul-3998). Imádattal kapcsolatos: (Máté 4:9; 26:39;
1Korinthus 14:25; Jelenések 4:10; 5:14; 7:11; 11:16; 19:4);
hódolatnál: Máté 18:26,29; Cselekedetek 10:25); leborul Jézus
lábainál (hálaadás/köszönetképpen) a gyógyulásért (Lukács
17:16; a köszönet még nem jelent feltétlenül imát – vö. Róma
16:4); énekléskor (Jelenések 5:8); angyal előtt téves indítékból
(Jelenések 19:10; 22:8)
A
gonü
(térdelés-1119). Istennel kapcsolatban imával (Róma
14:11) párosul. Jézusé (Lukács 22:41); Istváné (Cselekedetek
7:60); Péter Jézus előtti letérdelésénél nem mondja a szöveg,
hogy imádkozott volna (Lukács 5:8), viszont a Cselekedetek 9:40-ben
kifejezetten mondja (lásd: proszeukhomai-4236).
Pálnak az Atya előtti térdhajlása (Efézus 3:14) visszavezethető
az Istenhez intézett imáira (Cselekedetek 20:36; 21:5), viszont a
Jézus nevére való térdhajlás (Filippi 2:10) azt a megvallást
igényli (Isten és az emberek előtt), hogy Jézus Úr az Atyának,
az Istennek a dicsőségére – de azt nem mondja, hogy ezt imában
kellene Jézusnak megvallani, hanem más esetekben azt olvassuk, hogy
az emberek előtt kell ezt megvallanunk (a benne való hitünket).
Emberekhez viszont nem imádkozunk! (vö. Róma 10:9-ll;
Lukács 9:26; 12:8-9; 1János 2:23)
Hasonlóképpen a Jelenések
5:8-13-ban a vének leborulása is dicséretet jelentett Jézus
számára, és a hatalom, gazdagság, bölcsesség, erő, tisztelet,
dicsőség és áldásra való méltóság megvallását, de az
imádatot mégsem neki adták, hanem az Istennek, - ez a Jelenések
egyéb helyei kapcsán egyértelmű. (Lásd: 4:10; 5:14; 7:11;
11:1,16; 14:7; 15:4; 19:4) Végül szó van még a római katonák
csúfolódó térdhajtásáról (Márk 15:19), az ellankadt térdek
fölegyenesítéséről. (Zsidók 12:12), és a Baálnak való
térdhajtásról, ami viszont bálványimádatot feltételez, hiszen
Istennek tartották Baált. (Róma 11:4)
A
gonüpeteó
(letérdel-1120). A letérdelés Jézus előtt
egyértelmű, de az ima nem. Pl. egy gazdag, ifjú elöljáró az
eléje való letérdelést kérdezéssel (nem imával) kötötte
össze. (Márk 10:17) Egy leprás letérdelve kérte a gyógyulást
(Márk l:40), egy epilepsziás fiú apja ugyancsak letérdelve kérte,
hogy irgalmazzon a fiának. (Máté 17:14) A szöveg nem mondja, hogy
itt imádkoztak volna, mint ahogy pl. Jézus térdre esésénél ez
nyilvánvaló volt (vö. Lukács 22:41), vagy Péternél és Pálnál.
(Cselekedetek 9:40; 21:5) A római katonák térdre esése viszont
kicsúfolást jelentett. (Máté 27:29)
A
proszpipto
(leborul-4263). A Krisztus elé való leborulás (Márk
3:11; 5:33; 7:25; Lukács 5:8; 8:28,47) vajon azt igazolja, hogy ő
volt az Isten? Nem, hiszen ugyanez a leborulás van a börtönőr
részéről Pál és Silás előtt, akik nyilvánvalóan nem voltak
azonosak Istennel! (Cselekedetek 16:29) [De maga Jézus sem
azonosította magát Istennel! Vö. Márk 10:18]
Az
óidé (ének-5503).
Istennek (Efézus 5:19; Kolossé 3:16; Jelenések 15:3); Krisztusnak
(Jelenések 5:9) - Dávidnak is énekeltek az asszonyok, de attól az
még nem volt egy Dávidhoz intézett ima, hanem csupán elismerés.
(vö. 1Sámuel 18:6-7) – pszalló
(zenél-5467). Istennek: (Róma 15:9; 1Korinthus
14:15; Efézus 5:19; Jakab 5:13. vö. Máté 26:30)
Az
a(i)dó
(énekel-103). Jehovának: (Efézus 5:19; Kolossé
3:16; Jelenések 15:3; vö. 5Mózes 31:30; Zsidók 2:12); Jézusnak:
(Jelenések 5:9; a vének dicsénekéről lásd feljebb); a 144 ezer
éneke a trón előtt. (Jelenések 14:3)
A
(h)ümneó (himnuszt
énekel-5114). Csak Isten felé. (Máté 26:30; Márk 14:26;
Cselekedetek 16:25; Zsidók 2:12)
A
(h)ümnosz
(himnusz-5115). Csak Isten felé. (Efézus 5:19;
Kolossé 3:16)
A
(h)üpszélosz
(magas-5208) írja Jézusról, hogy az egeknél
magasságosabb lett (Zsidók 7:26), - ez azonban még nem bizonyítja,
hogy egy szintre került volna a Felséges Istennel, Akinek a
jobbjára ült a magasságban (Zsidók 1:3), hiszen az neki a feje
(1Korinthus 11:3), mert hogy nagyobb nála! (Vö. János 14:28)
A
hüpszisztosz
(legfőbb, legmagasztosabb, legmagasabban lévő-5210). A
szentháromság-egy Isten dogmáját teljességgel megkérdőjelező
kifejezés, - csak Istenre vonatkozik! Viszont Jézusra ugyanígy
kellene, hogy vonatkozzon, ha ő valóságos Isten lenne - (mint a
mindenható Isten 2. személye)? Előfordulási helyek: Máté 21:9;
Mk 5:7; 11:10; Lukács 1:32,35,76; 2:14; 6:35; 8:28; 19:38;
Cselekedetek 7:48; 16:17; Zsidók 7:1)
A
megalóprepész
(felséges dolog-3169). Istentől jön. (2Péter 1:17)
Krisztusról nem állít ilyesmit az Ige.
A
megalünó
(megnagyobbít, magasztal-3170). Jézus magasztalása
(Filippi 1:20; Cselekedetek 19:17), még nem ima, hiszen az apostolok
is részesek benne. (Cselekedetek 5:13; 2Korinthus 10:15); Istent
(Lukács 1:46; Csel 10:46)
A
megalószüné
(felség-3172). Csak Istenhez kapcsolódik. (Zsidók
1:3; 8:1; Judás 25) Krisztusról nem állít ilyesmit az Ige.
Az
epaineó
(dicsérni,magasztalni-1867). Istent: (Róma
15:11); embereket. (Lukács 16:8; 1Korinthus 11:2,17,22)
Az
aineszisz
(dicséret-133). Csak Isten felé: (Zsidók 13:15)
Az
aineó (dicsér-134),
csak Istenről: (Lukács 2:13,20;19:37;24:53; Cselekedetek
2:47;3:8-9; Róm 15:11; Jel 19:5)
Az
ainosz
(dicséret-136), csak Isten felé: (Máté 21:16; vö.
Zsoltár 8:2; Lukács 18:43)
A
szebomai (Istenként
imád/tisztel, istenfélő-4476). Krisztusra nem vonatkozik.
(Vajon miért nem, ha ő az Isten?) Istent (Máté 15:9; Márk 7:7);
Isten félése (Cselekedetek 13:43,50; 16:14; 17:4,17; 18:7,13);
hamis Isten. (Csel 19:17)
A
latreia (Istennek
végzett szolgálat-2999). Jézushoz nem kapcsolódik. (János
16:2; Róma 9:4; 12:1; Zsidók 9:1,6)
A
latreuo
(szolgálat-3000)
az USZ-ben a Fiúval nincs
kapcsolatba hozva sehol! (vö. Máté 4:10; Luk 1:74;
2:37; 4:8; Csel 7:7,42; 24:14; 26:7; 27:23; Róma 1:9,25; Fil 3:3;
2Tim 1:3; Zsid 8:5; 9:9,14; 10:2; 12:28; 13:10; Jel 7:15; 22:3-4;
14:1; Máté 5:8)
A
leitúrgosz
(szolga-3011). Krisztus Isten igaz szolgája (Zsidók
8:2), Isten viszont senkinek nem szolgája, és nem is vett szolgai
alakot magára, mint Krisztus. (vö. Filippi 2:7); Isten szolgái
(Róma 13:6; Zsidók 1:7); Pál, Jézus Krisztus szolgája (Róma
15:16)
A
timaó (tisztel,
becsül-4991). Jézus és az Atya tisztelete (János 5:23) nem
imádatot jelent, mert ha ez így lenne, akkor az Atyának tisztelet
helyett imádnia kellene azt, aki Jézusnak szolgál, ami abszurd. De
megbecsülést tanúsít emberek iránt. (János 12:26); az Atyát
tisztelni (Máté 15:8-9; János 8:49); Jézust tisztelni. (Máté
27:9); embereket tisztelni (Máté 15:4; Cselekedetek 28:10;
1Timótheus 5:3; 1Péter 2:17)
Timé
(megbecsülés, tisztesség-4992). Istennek
(1Timótheus 1:17; Jelenések 4:9,11; 5:13; 7:12); Jézusnak
(1Timótheus 6:16; Jelenések 5:12-13)b – Jézus magát prófétának,
ember és Isten fiának (soha nem az Istennek!) mondta, akinek nincs
tisztessége a saját hazájában. (Vö. János 4:44);
embereknek. (Zsidók 2:7; 1Péter 2:7, Jelenések 21:26)
A
Jelenések 22:20: „Ámen.
Jöjj el, Uram Jézus.” Nem jelent
feltétlenül Jézushoz szóló imát az Ámen szó jelenléte,
hiszen az Ámen szó (imán kívüli) megerősítésre (úgy legyen)
is van használva. (vö. 1Király 1:36; Jeremiás 28:6) Az Ámen szó
isteni kijelentésre válaszul is elhangzik, pl. Jeremiás 11:5-ben,
amely hasonlóképpen (megerősítésként) a hozzájárulás
bizonyságaként hangzik el. A „jöjj”
ima nélkül előfordul pl. Lukács 7:3; János 4:49;
1Korinthus16:22-ben. A János 3:5-ben Jézus mondja: „Ámen,
Ámen, mondom neked” - aminek az imához semmi köze. (vö.
Vida)
Összegezés:
A fenti 63 görög kifejezés egyike sem támasztja alá, hogy
Jézushoz, mint valóságos (az Atyával egyen-rangú) Istenhez
imádkoznunk kellene. Olyan szöveg nincs a Szentírásban, amely
olyan imát mutatna be Krisztus felé, mint amilyent bemutat az Atya,
Jehova felé. Lásd pl. Salamon, Jézus és a gyülekezet imáját.
(2Krónika 6:14-42; Máté 6:9-13; Cselekedetek 4:24-30)
Az
„aléthinoi
proszkünétai”
(igazi
imádók) kifejezés
Jézus szájából hangzott el, aki az Atyához kapcsolta az igazi
imádók imádatát, köv. képpen, aki mást imád az Atyán kívül,
az nem tartozik az igazi imádók közé! (János 4:23) Jézus azokat
tudja megmenteni, akik általa(rá
hivatkozva) járulnak
(közbenjáró által –
1Tim 2:5)
Isten
elé,
és nem őeléje (Krisztus elé), mint valóságos Isten elé (hiszen
akkor újabb közbenjáróra lenne szükség, mivelhogy Isten elé
közbejáró nélkül nem lehet menni
- János 14:6;
Zsidók 7:25)
„Ti
tehát így imádkozzatok: Mi Atyánk…” (Máté
6:9) – nem pedig: 'mi Anyánk (Mária)', vagy 'mi Urunk (Jézus)',
vagy 'közbenjárónk (szent Antal, meg a többiek)'. Hogy a
kereszténység egyházai NEM
ENGEDELMESKEDNEK
Krisztusnak,
bizonyítja, hogy a Biblia alapvető tanítását az imáról nem
értették meg, ennélfogva hamis (nem a bibliai kinyilatkoztatáson
alapuló) vallást gyakorolnak, amikor Jézushoz és más
személyekhez imádkoznak, illetve a hozzájuk való imádságra
buzdítanak!
Az engedetlenségről
olvashatunk: János 3:36; Róma 2:8; 5:19; Zsidók 2:2; 4:6,11;
Titusz 1:16; 3:3; 1Péter 3:20; 4:17.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése