Mi
a Szentháromság
és mit hisznek a keresztények?
Válasz a félreértésekre
Harmat
kiadó [harmat@harmat.hu]
leporellója alapján
(megjegyzésekkel kiegészítve)
Ennek
a tanulmánynak a célja a háromság hívők kijelentéseinek
összevetése a Bibliával, továbbá azoknak az indítékoknak a
keresése, amik a háromság hívőket motiválhatják hitük
megvallásában. (Rendszerint
a Károli fordítás van használva, más esetekben a fordítás
idézve van.)
Harmat
Kiadó:
„Amit
a keresztények a Szentháromságról hisznek. Egészen
leegyszerűsítve, a keresztények a következőt hiszik: Csak egy
Isten van, és ez az egyetlen Isten három személyben létezik. A
három személy: az Atya Isten; a Fiú Isten (Jézus Krisztus); a
Szentlélek Isten.” (1. oldal.)
Összevetés a
Bibliával:
Keresztények alatt a 2. századtól kezdve napjainkig
élő, az 'egyetemes' kereszténységhez tartozókat érti, már
akiket a Szentháromság tagadásuk miatt nem tart eretnekeknek.
Holott elsősorban azoknak a hitét kellene példaként felhoznia,
akik az I. században éltek, és akiknek hitét Jézus Krisztus
tanításai, és az apostolok (beszédei és írásai) formálták
[un. apostoli korszak], és akiknek hitéről a Szent Iratok
bizonyságot tesznek.
Vajon mit tanítottak, mit hittek ők?
„Te
hiszed, hogy az Isten egy.
Jól teszed. Az ördögök is hiszik,
és rettegnek. … És monda: Ah! mi dolgunk van nékünk veled,
Názáreti Jézus? Azért jöttél-é, hogy elveszíts minket? Tudom,
hogy ki vagy te: az Istennek
Szentje.
...Mert nem hagyod lelkemet a Seolban; nem engeded, hogy a te
szented
rothadást lásson.”
(Jakab 2:19; Márk 1:24; Zsoltárok 16:10)
Jakab
annyit mond: „az
Isten egy”,
de nem
teszi hozzá: „ és
ez az egyetlen Isten három személyben létezik”.
Sőt, egyetlen bibliaíró sem teszi hozzá, hogy az egyetlen Isten
három személyben létezik! A tisztátalan szellem (Jézus
Krisztust) Isten szentjének nevezi, és nem nevezi Isten 2.
személyének.
A
János 6:27-ben Jézus mondja, hogy őt „Az
Atya pecsételte (el),
az
Isten”
(o patér
eszphragiszen o theosz ,Westcott-Hort
ford., 1881., továbbiakban WHNU),
de
olyan szöveg nincs a Bibliában, hogy „Fiú
Isten”,
hanem van „egyszülött
Isten”
(János 1:18, MBT. Ford.), továbbá olyan sincs, hogy „Szentlélek
Isten”,
hanem olyan van, hogy
„Szellem
az Isten” (János
4:24, Csia ford.) Hogy
mi a különbség?
A
"Szentlélek
Isten"
kifejezés azt sugallja, hogy Istennek egyik
megnyilvánulása (szerintük személye) a "Szentlélek",
a másik pedig azt mondja, hogy Isten - Akiről fentebb olvashattuk
Jakabnál, hogy "egy"
-, az "szellem",
vagyis szellemi
Lény.
A
Bibliában tehát sehol nincs olyan, hogy külön lenne "Atya
Isten",
"Fiú
Isten"
és "Szentlélek
Isten",
hanem csak "Atya
... az Isten"
van, és hogy "Szellem
az Isten",
vagyis hogy az Atya szellem és nincs fizikai teste.
Ezek
szerint a szentháromság-dogma nem bibliai (Istentől sugalmazott)
eszközökkel magyarázza az isteni kinyilatkoztatást, ebből
kifolyólag maga a magyarázat sem lehet ihletett, hanem azzal
egyenértékű, amely eszközzel magyarázni próbálja. De ezt el is
ismerik, mármint hogy az eszközük (kifejezésmódjuk) nem bibliai
eredetű:
251
A Szentháromság dogmájának megfogalmazásához az Egyháznak a
filozófiából merített fogalmak — substantia,
persona/hüposztaszisz, relatio — segítségével saját
terminológiát kellett kifejlesztenie. Ezáltal nem rendelte alá a
hitet emberi bölcsességnek, hanem ezeknek a fogalmaknak új,
korábban ismeretlen értelmet adott, hogy alkalmasak legyenek a
kimondhatatlan misztérium kifejezésére, mely “végtelenül
fölülmúl mindent, amit mi emberi módon megértünk”.
(VI.
Pál pápa: Sollemnis Professio fidei, 9: AAS 60 (1968), 437. - A
katolikus egyház katekizmusa-)
Tehát
a (nem apostoli) vezetéssel bíró egyház embei filozófia
igénybevételével próbált megragadni valamit, aminek a
megragadása eleve csakis szentírási (Krisztushoz igazodó)
módszerrel lehetséges!
"Vigyázzatok,
hogy rabul ne ejtsen valaki titeket olyan bölcselkedéssel
(philoszophiasz, WHNU)
és
üres
megtévesztéssel, amely az emberek hagyományához, a világ
elemeihez, és nem Krisztushoz alkalmazkodik."
(Kolossé
2:8, MBT. Ford.)
Mivel
nem Krisztushoz alkalmazkodik [Krisztus nem emberi filozófia
szóhasználatával fejezte ki az Istentől,
és
nem
tőle származó (vö.
János 7:16-17) tanítást], ezért a filozófia szándékos
szóhasználata nem valósítja meg a Krisztushoz való
alkalmazkodást, hanem pont ellenkezőleg, olyan bölcselkedést
valósít meg, amely üres megtévesztéshez, emberek hagyományához,
a világ elemeihez alkalmazkodik, és amely rabul is ejti annak
gyártóit és elkötelezett hirdetőit.
Ebből
fakad aztán az a gőg és felfuvalkodottság, amely jellemezte a Pál
mondanivalóját is lekicsinylő filozófusokat (vö. Apcsel 17:18),
ugyanígy a háromság hívők is hasonlóan nyilatkoznak a dogmájuk
melletti kiállásuk alkalmaival, lenézve azokat, akik szigorúan
ragaszkodnak a szentírási kijelentésekhez:
„ezt
a szót (trinitás) kényszerből használjuk, mert az emberek
nyelvének kezdetben szegényes volt a kifejezése, amikor nagy
dolgokat akartak kifejezni. Nem az a lényeg, hogy hogyan legyen
kifejezve, hanem, hogy ne legyen elhallgatva, hogy az Atya, a Fiú és
a Szentlélek háromságot alkotnak.” (Calvijn,
Institutie, vert, Sizoo, Boek 1. hoofsd, X 111 5, 105. fej.) Sokkal
inkább Isten iránt való hűségre és tiszteletre azok
pályázhatnak sikerrel, akik a szent szellem által
kinyilatkoztatott minden igazsághoz tartják magukat, még ha
ezeknek az igazságoknak a kifejezését szegényes nyelvűnek is
tartják némely filozófiai gőgtől átitatottak.
Indítékok
keresése:
Hans
Küng (katolikus teológiai professzorként) írja „A
katolikus egyház rövid története”
című könyvében, hogy a római katolikus egyház korai apologétái
„hellinisztikus
fogalmak, nézetek és módszerek
segítségével”
mutatták be a kereszténységet. Ők voltak az első olyan
keresztény teológusok, akik „a
katolikus egyházon belül a hit megfogalmazásában máig
érzékelhető hellenizálási
folyamatot
indítottak
el.”
Magát
a teológia tudományát is a görög 'egyházatya', az alexandriai
Órigenész találta fel. szenvedéllyel törekedett a kereszténység
és a görögség 'összebékítésére', illetve arra, hogy a
kereszténység „megszüntetve
megőrizze”
a görög kultúrát. (55.old.)
Szerinte
a kereszténység „a
vallások közt a legtökéletesebb, mert ebben a vallásban –
igazi
hellenisztikus gondolat
– Isten
emberré válása
az ember Istenné válásának feltétele”.
Az
új logosz-krisztológia egyre inkább így szorította „a
történeti Jézus alakját az emberré
lett Isten
hittételével, majd végül dogmájával
szemben.”
(56-57.old.)
Hozzáteszi még, hogy „A
keresztény államvallásra a
Szentháromság dogmája
teszi föl a koronát”,és
hogy a görög kereszténység érdeklődésének középpontjában
„a
Szentháromságtan metafizikai-spekulatív
problémái
állnak”
(71.; 79. old. Európa könyvkiadó, Budapest, 2005)
A
görög filozófia hatását aztán kivetítették a bibliai üzenetre
is, vagyis annak értelmezésére:
„A
szentháromság Istenbe vetett hit nem
a Biblia lapjain rögzített tan, megalkotása
azonban egyenesen következik az USZ-i üzenet lényegéből. Benne
az fejeződik ki, hogy Jézus Krisztusban nem egyszerűen egy mennyei
lény jelent meg, hanem maga
Isten.”
(Keresztyén Bibliai lexikon: Szentháromság)
„A
szentháromság nem filozófiai spekulációból született, hanem a
keresztények történelmi tapasztalatának és a jézusi
kinyilatkoztatás értelmezéséből.” (Igaz-e
hogy a keresztények 3 Istent hisznek? Vatikáni rádió hitvédelmi
füzete, 22.old.)
Vagyis
a szentháromság-tan nem más, mint egy értelmezése
annak,
amit Isten a Szentírásban kijelentett. Mit is mondott Pál a
Filippi 3:15. versében? - „ha
valamiben másképpen értetek, az Isten azt is ki
fogja jelenteni
néktek”.
Azt viszont meg kell állapítani, hogy az Isten a szentháromságtant
a Szentírás lapjain soha
nem jelentette ki,
ezért az szükségszerűen megmarad a nem
ihletett
emberi spekuláció/értelmezés
kategóriájában.
(A legutolsó iratokban, a János evangéliumban, és a Jelenések
könyvében sincsenek benne!)
Ha
a szentháromságtan nem emberi
filozófiából
született, ugyanakkor nem is része az ihletett
Szentírásnak,
akkor hová tartozik? Marad az a feltételezés, amit olyannyira
állítanak is, hogy burkoltan/homályosan/nem
világosan kivehetően/rejtetten,
de mégiscsak benne van. Vagyis ez egy misztérium,
egy isteni titok,
amit
úgy elrejtettek a sorok között, hogy még az írók se ismerték.
Vagy
ahogy Tóth Károly mondja a „Szentháromság titka” című
tanulmányában: „A
háromság-tan konkrét megfogalmazására nem volt addig szükség,
míg senki nem vonta azt kétségbe.
Mindenkinek
természetes volt, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú és Isten a
Szentlélek. Anélkül, hogy direkt megfogalmazták volna,
kimondatlanul vallották a keresztények.”
Hát éppen ez az. Mert hogy ez a magyarázat, így összeállítva
és egybemosva egy misztikus háromsággá, nem
volt megfogalmazva!
A
Prédikátor könyve írja a 12:9-ben:
„A
prédikátor nemcsak maga volt bölcs, hanem a népet is okosságra
tanította. Sok bölcs mondást mérlegelt, felkutatott és
megfogalmazott.” (katolikus ford.)
Akkor a szentháromságot hogy hogy nem
fogalmazta meg? Talán nem volt elég bölcs? Vagy inkább azért,
mert éppen hogy bölcs volt! És nem kezdett filozófiai
kontárkodásba az Istenről a saját esze után menve!
Ezek
szerint az I. századi keresztények híján kellett, hogy legyenek a
szent szellem megvilágosító erejének, és az a kijelentés, hogy
Jézus Krisztus Istentől adatott „Világosságul
a pogányok megvilágosítására”
(Lukács 2:32) – nem volt elegendő arra, hogy az első században
napvilágra kerüljön, vagyis egy világos/érthető/felfogható
tan
legyen a szentháromság-tan.
Hanem
állítólag anélkül hittek benne, anélkül vallották természetes
módon – a misztikumot -, hogy konkrétan meg lett volna
fogalmazva. De hogy tudta mindenki egységesen ugyanazt hinni, amit
senki nem fogalmazott meg? Vagy mindenki kimondatlanul azt hitt amit
akart? Már ilyen korán felütötte volna a fejét a szellemi
liberalizmus?
De ha ez
igaz lenne, akkor miért írta Pál azt, hogy „ahhoz
tartsa magát az ember, ami meg van írva” (MBT. ford.) - vagyis
meg van fogalmazva!
(1Korinthus 4:6)?! Vagy talán inkább nem is vallották azt,
amit utólag állítanak, hogy Isten az Atya, Isten a Fiú és Isten
a Lélek is, akik mindhárman valóságos Isten létükre egyetlen
Istent alkotnak, egy értelemmel nem megragadható
háromság-misztériumot?!
Ha
pedig nem vallották (mivelhogy nem voltak rá megtanítva), akkor
hogy tudták egyesek kétségbe vonni azt, amely se megfogalmazva, se
kimondva nem volt?! Talán a kritikusok beleláttak a misztériumot
kimondatlanul is vallók gondolkodásába?
Felmerül
a kérdés, hogy a jézusi kinyilatkoztatás értelmezéséből
miért nem született meg az I. század végéig, az apostolok
haláláig? Addig a jézusi kinyilatkoztatást nem
értelmezték a szent szellem
által, csak utána? Ha értelmezték, mégpedig nagyon is a szent
szellem által – és mégsem jelentették ki
a szentháromság-tant, akkor hogy lehet az, hogy az I. század után
mégiscsak elkezdték kijelenteni valamiféle megújult
értelmezés alapján!?
Ha
feltételezzük, hogy a szent szellem megvilágosító ereje által
jelentették ki (utólag) a szentháromságtant, akkor ezek szerint
az apostolok életideje alatt a szent szellem hatékonysága jóval
alulmaradt annak, ahogyan azok halála után működött. Nyilván
erre az a válasz, hogy az apostolok haláláig még nem
volt szükség arra, hogy
ilyenformán értelmezzék az isteni/jézusi
kinyilatkoztatást, no meg a keresztények történelmi tapasztalata
ennek a tannak a felismeréséhez még nem volt elegendő. Vajon
milyen tapasztalat váltotta ki ezt a felismerést? Csak nem a görög
filozófia hatásának köszönhető ez az új felismerés?
Tóth
Károly ismét megadja a háromság-hithű választ: „Eljött
azonban az idő,
amikor megjelentek a kritikák a tannal szemben, és ekkor vált
szükségessé, hogy az egyház hivatalosan is megfogalmazza, mit ért
a Szentháromság alatt”.
Azonban hogy lehetett kritizálni egy konkrétan nem megfogalmazott
tant? És hogy lehet utólag
'hivatalosan' megfogalmazni egy olyan tant, amit a Szent Szellem
irányítása alatt álló egyház nem fogalmazott meg? Hanem akkor
kezdték megfogalmazni, miután már Pál világos utalást adott a
fonák
dolgok beszivárgására?!
(Vö.:
„...támadnak
majd férfiak, akik fonák dolgokat beszélnek, hogy magukhoz vonzzák
a tanítványokat.” (Csel 20:30, MBT. ford.)
Nos,
ha a fonák dolgokat beszélő férfiak megjelenését Pál előre
látta, azt miért nem látta előre, hogy a ki nem jelentett
háromság-tant majd (hivatalosan) meg kell védeni a
kritikáktól? Nyilván azért, mert egyrészt nem is volt kijelentve
semmiféle 'háromegy' isteni formula, másrészt meg nem valamiféle
kritikákkal szembeni védelemmel indokolja meg bizonyos férfiak
fonák beszédét, hanem azzal, hogy az volt a céljuk, hogy
„magukhoz
vonják a tanítványokat”!
Nem
hitvédelemről van tehát szó, nem hitvédelem van megjövendölve
- ahogy Tóth Károly magyarázza A
Szentháromság titka című
tanulmányában:
„Egyszerűen
hitvédelmi szempontok vezették a korai hívőket:
el akartak zárkózni attól, amit a Biblia nem tanít... A Bibliában
található információk védelmére... egyetemesen megfogalmazták
azt
az igazságot, amit felismertek a Bibliából és hittek a megelőző
évszázadokban
is...hogy elejét vegyék az eretnek tanításoknak.”
- hanem hitrombolásról, szellemi ellentámadásról, egyenesen h
i t e h a g y á s r ó l !!!
Olyan hitehagyásról, amely – mint láthatjuk – a hitvédelem
álarcában jelenik meg, és aminek a hátterére jól rávilágítanak
a soron következő történelmi események.
A
baptista Udvarnoki András Népszerű Teológia című könyvének
idevonatkozó tanulmánya kimutatja: „Ez
a tan a
görög bölcselet alkalmazása által jött létre
az Atya és Fiú közötti viszony meghatározása céljából. Meg
akarták a viszonyt határozni és alakilag mindenkorra
megállapítani. Ami azonban nehézségekbe ütközött, mert az
egyáltalán nehéz dolog. „Ebből a nehéz dologból keletkezett
aztán a II. és III. század teológiája – mint
a hellén szellem nagy és utolsó terméke.”
A hívők gyülekezete mindaddig nem hasonlít az apostoli
gyülekezetekhez, míg a hellén szellem e nagy eredményétől el
nem fordul és az Isten szellemének létrehozatalához, mely az
apostolokban volt, vissza nem tér.”
(29.o.)
Az
is egy érdekes megállapítás, ami szerint:
„Az
ó-egyház szentháromságtana lényegileg a páli és jn-i teológia
kibontása, ha megfogalmazása magán viseli is a korabeli filozófia
jegyeit.” (1
Ján. V. rész. Református jub-i kommentár.)
Ismét
felmerül a kérdés, ha a korabeli
filozófia jegyei csak
az USZ-i kor után formálódtak ki, meg a
szentháromság-tan is
csak az USZ-i kor után formálódott ki, akkor nem teljesen világos,
hogy az apostoli kor miért volt mentes nem csak a korabeli filozófia
jegyeitől is, hanem a szentháromságtantól is? Csak nem azért,
mert még abban az időben megfogadták a Kolossé 2:8-ban fentebb
idézett figyelmeztetését?! De nyilván azért!
Mivel a Három-egy Isten-féle meghatározást kb. a 2.
században fejtette ki az egyház, felmerül a kérdés, hogy ez az
értelmezés miért váratott magára az apostolok utáni időszakig,
maguk az apostolok a jézusi kinyilatkoztatás értelmezéséből
miért nem jutottak ugyanarra a következtetés-re, mint az apostoli
kor utáni keresztények?
Mert pl. ha az I. század végén bekövetkezik a Jézus
eljövetele, akkor ezt az értelmezést meg se lehetett volna ismerni
(!!!), mivelhogy nem a Bibliából ismerjük a szentháromság-tant,
hanem egy későbbi kor értelmezéséből. Tehát konkrétan miért
különbözik a jézusi kinyilatkoztatás értelmezése? Mert hogy a
szentháromság-féle értelmezés átesik a 2. századra, holott az
apostoli korból kellene, hogy származzon, tehát az I. századon
belülről. Ha meg abban nem szerepel, akkor miért szerepel utána?
Nem az ihletett, amit az apostolok tanítottak? Vajon kik tanítanak
minket?
A
Szentírás kinyilatkoztatása szerint ők nem beszéltek
szentháromság-Istenről, hanem csak arról, hogy egy az Isten, és
egy a közbenjáró Isten és emberek között, Jézus. (vö. 1Timótheus
2:5) Ez a szöveg pedig nem azt mondja, hogy a Jézus lenne az Isten,
azt meg különösen nem, hogy szentháromság lenne az Isten! Nem
veszélyes egy olyan elméletet igaznak vallani, amit nem az
apostolok fejtettek ki, hanem olyanok, akik nem voltak ihletve?
Felmerül
tehát a jogos kérdés, hogy vajon kihez hűek a háromsághívők?
Egy olyan Istenhez, Aki soha nem nevezte magát
háromságnak,
vagy egy olyan háromság-Istenhez, akit ők
neveztek el annak?
Nem-e rafinált elhitetéssel van tehát dolgunk, olyan magaslattal,
amelyet az
Isten ismerete ellen
emeltek?! (vö.
2Korrinthus 10:5)
Miért
nem
használta magáról Isten soha ezt a kifejezést: 'én
háromság-Isten
vagyok'? Ugyanakkor miért használta magáról azt a kifejezést:
„én Isten
vagyok”.
(Ézsaiás 43:12) És: „én
atya vagyok”
(Malakiás
1:6). Ha pedig Isten
nem használta,
akkor a háromság hívők miért
használják?
Hogy merik egyáltalán használni? Miért nem elég azokat a
kifejezéseket használni, amik a szent szellemtől vannak ihletve?
Talán a szent szellem nem tudta volna kifejezni azt, amit a háromság
hívők ki akarnak fejezni, és ki is fejeznek, miközben megsértik
az 1Kor. 4:6 alapelvét?!
2Tim.
3:15-ben olvashatjuk: „csecsemőkorodtól
ismered a szent
írásokat,
amelyek
képesek
bölccsé
tenni téged a
megmentésre
a
Krisztus Jézusba vetett hit által.”
(Új
világ ford.) Timótheust
anélkül képesítették a szent iratok a megmentésre, hogy ismerte
volna a háromság-tant, hasonlóképpen Krisztus mai igaz követőit
is képesítik a megmentésre a szent iratok – holott azok nem
tartalmazzák a háromság-tant!!!
Ugyanakkor
meg kell állapítanunk, ha a Krisztus által alapított keresztény
gyülekezetnek a legközpontibb
tanítása a háromság lenne (ahogy a kereszténység egyházai
túlnyomó többségben állítják), és Istentől vagy Krisztustól
származna, netán valamely ihletett Biblia-írótól, akkor annak
benne kellene lennie
(a megmentésre való képesítés miatt) az Istentől sugalmazott
Bibliában – holott nincs benne!
Márpedig hogyan
létezhet az, hogy a
kereszténység legközpontibb tanítása nincs benne Isten szavában,
hanem azt úgy kellett
(utólag) 'megalkotni'
(Keresztyén
Bibliai lexikon: Szentháromság)?!
Ez
csakis úgy lehetséges, hogy Istenről olyasmit állítanak a
háromság hívők, amit Isten magáról sohasem állított és
nem is nyilatkoztatott ki! Továbbá ezzel azt is állítják,
hogy szentírástól független
tanítások is képesek lehetnek bölccsé tenni bárkit is a
megmentésre – amit vissza kell utasítanunk. A megmentés
egyértelműen az Isten szavához való engedelmes igazodásunk
alapján lehetséges, amiben, mint tükörben magunkat
vizsgálnunk kell. (vö. Jakab 1:25)
Az
apostolok haláláig a szentháromság dogmája teljesen ismeretlen
volt, és ha az
I. század végén bekövetkezett volna Krisztus ítéletnapja, e
dogma nélkül is üdvözülhetett volna bárki! Ennek
ellenére a kereszténységben a teológusok, hittanítók és
lelkészek azt hangoztatják, aki nem fogadja el a háromságot –
az nem is keresztény. Holott e tantétel nélkül minden
további nélkül lehetett üdvözülni az apostoli
korban, hiszen ők maguk is (az
apostolok) ezen II. században kreált dogma nélkül
üdvözültek!!! (vö.
2Timótheus 4:8)
Pál
mondja a Galata 1:9-ben, ha valaki
mást
hirdetne azon kívül, amit az ő
hirdetésükre elfogadtak,
az átkozott legyen! A
háromságot meg nem
az apostoloktól fogadta el
bárki is, aki elfogadta, mivel az apostolok korában még nem ütötte
fel a fejét, hanem csak amikorra Pál megjövendölte a hitehagyást,
a fonák
dolgok tanítását. (vö.
ApCsel 20:29-30) A 2Thesszalonika 2:2-ben mondja: „ne
tántoríttassatok el egyhamar a ti értelmetektől”!
Hát
egyhamar ez nem is következett be, hanem csak úgy jó 100-200 év
múlva, miután a búza közt előre tört a konkoly. (vö. Máté
13:24-30)
A
New
Catholic
Encyclopedia
kijelenti: „ Az
»egy Isten három személyben« megfogalmazás a IV. század
vége előtt nem lett szilárdan lefektetve, és egyáltalán nem
volt szerves része a keresztény életnek és hitvallásnak. De
pontosan ez a megfogalmazás volt az, amelyre elsőként használták
a háromság
dogmája
címet. Az apostoli atyák körében még csak távolról sem volt
ilyen felfogás, illetve elképzelés” ([1967]
XIV. köt., 299. o.).
Jézus
anyja, Mária sem hallott róla, hogy Isten egy misztikus háromság
lenne, hiszen azt mondta, hogy örvendezik a lelke az ő megtartó
Istenében, Aki reá tekintett az ő szolgáló leányának
alázatos állapotára. (vö. Lukács 1:46-47) Mert a hasában repeső
magzat (ha ő lett volna a földre szállt Isten), nehezen tudott
volna reá tekinteni, és nehezen tudta volna a kegyelmében
részesíteni.
Nyilván
nem a hasában hordott magzat volt Mária megtartó Istene, hanem a
zsidókkal törvény-szövetséget kötő Jahve/Jehova Isten, a
mennyei Atya, akinek az arcát mindenkor
látják a mennyben
az
angyalok
(vö. Máté 18:10), - mivelhogy soha nem száll le emberi alakban a
földre, ami egyébként is abszurd gondolat, hiszen Ő nem
ember,
és nem
is változik!
(vö.
4Mózes 23:19; Malakiás 3:6)
Ha
pedig nem változik, ugyanakkor nem úgy mutatkozott be ószövetségi
választott népének, hogy 'szentháromság-Isten', akkor későbbi,
újszövetségi népének sem lett azzá! Megmaradt egyedüli
Istennek!
"Te
vagy egyedül
az Úr! Te teremtetted az eget, az egeknek egeit és minden
seregöket, a földet és mindent, a mi rajta van, a tengereket
minden bennök valókkal együtt; és te adsz életet mindnyájoknak,
és az égnek serege előtted borul le."
(Nehémiás 9:6; vö. Zsoltárok 86:10; Ézsaiás 37:20)
"Az
pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül
igaz
Istent, és a kit elküldtél, a Jézus Krisztust."
(János 17:3; vö. Róma 16:27; 1Timótheus 1:17; Júdás 1:25)
2.
téma
Harmat
Kiadó:
Miért
hisznek a keresztények a Szentháromságban?
A
Biblia világosan tanítja, hogy csak egy Isten létezik, mégis
három személyt nevez Istennek.
Csak
egy Isten van:
- Halld meg, Izrael: Az Úr a mi Istenünk, egyedül az Úr! (5Móz 6,4)
- Előttem nem lett isten, és utánam sem lesz. (Ézs 43,10)
Isten
az Atya:
- Kegyelem néktek és békesség az Atya Istentől és az Úr Jézus Krisztustól. (2Thessz 1,2)
Isten
a Fiú:
- Isten volt az Ige. (Jn 1,1-5,14) Az „Ige” Jézus.
- Én és az Atya egy vagyunk. (Jn 10,30-33)
- Tamás, Jézus tanítványa így szólította meg Jézust: „Én Uram, és Istenem!” (Jn 20,28)
Jézus
nem úgy válaszolt Tamásnak, mintha tévedne, hanem elfogadta a
megszólítást. A Szentírásban az emberek mindig
visszautasították, hogy istenként imádják őket, mint pl. Pál
és Barnabás. (Apcsel 14,8-18).
- De a Fiúról így szól: „A te trónusod örökké megáll, ó, Isten, és királyi pálcád az igazság pálcája.” (Zsid 1,8)
- Ezért fel is magasztalta őt Isten mindenek fölé, és azt a nevet adományozta neki, amely minden névnél nagyobb, hogy Jézus nevére minden térd meghajoljon, mennyeieké, földieké és földalattiaké; és minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr az Atya Isten dicsőségére. (Fil 2,9-11)
Pál
ugyanazt állítja Jézusról, amit Ézsaiás 45,23-ban állít az
Úrról, majd Pál úgy foglalja össze, hogy Jézus az Úr, tehát
az Ószövetség Úr Istene.
Lásd
még a Jézus istenségéről szóló következő igehelyeket: Ézs
7,14; 9,6; Jn 1,1,18; 8:58,-59; 10,30; Apcsel 20,28, Róma 9:5;
10,9-13, Kol 1,15-16, 2,9; Tit 2,13; Zsid 1,3,8; 2Pt 1,1; 1Jn 5,20
Isten
a Szentlélek:
- Péter azonban így szólt: „Anániás, miért szállta meg a Sátán a szívedet, hogy hazudj a Szentléleknek? Nem embereknek hazudtál, hanem az Istennek.” (Apcsel 5:3-4)
Ez
a vers a Szentlelket Istennel azonosítja.
- Az Úr pedig a Lélek. (2Kor 3,17)
Az
itt szereplő „Úr” kifejezés abban az Ószövetségi részben
(2Mózes 34,34) előforduló „Úr”-ra utal, amelyet Pál az előző
versben idéz (2Kor 3,16)
[2-3. oldal)
Összevetés a
Bibliával:
Amikor
azt állítja: „A Biblia világosan
tanítja, hogy csak egy Isten létezik, mégis három személyt nevez
Istennek.” - akkor a Szentírásban
található kijelentéseket egymás ellen fordítja, tképpen ezzel
azt állítja, hogy ellentmondás van a Bibliában, mivel Isten maga
sem tudja, hogy egy vagy három, illetve hogy az egy az tképpen
három. Ezzel zavarosnak állítja be a Biblia szövegét, amely
egyet mond, szerinte mégsem egyet jelent az egy, hanem hármat. Ha
pedig az egy nem egyet jelent, akkor ez másra is vonatkozhat, lehet
a fehér fekete, a jó az rossz, a kevés az sok, a könnyű az
nehéz, és így tovább. Kiforgathat és átértelmezhet bármit,
ami neki tetszik. Így aztán bárki azt olvas ki a Bibliából, amit
akar, ami neki tetszik. A Bibliát zongorának használja, hogy
eljátssza vele a saját kis egyéni ihletésű szimfóniáját. Az
eredeti szimfónia, amit Isten kijelentett, az meg eltűnik és
elhalványodik, olyan mértékben, amilyen mértékben eléje
tolakszik a gyarló emberi szellem kicsapongásának terméke.
Csakhogy inkább az az
igazság, ha a Biblia azt mondja, hogy egy Isten van, akkor az
nem három és ez esetben nem nevezhet még három szellemi lényt
ugyanolyan jogú Istennek, ha már egyszer kijelentette, hogy abból
csak egy van! Akkor akiket még az egy Istenen kívül Istennek
nevez, azok nem lehetnek ugyanolyan jogú Istenek, hanem max. isteni
minőséggel, ranggal, hatalommal felruházottak lehetnek, de azt az
egyedüli kritériumot nem érik/érhetik el, ami az egy Istenre
vonatkozik. Hogy pl. önmagukban önmaguktól, öröktől fogva
léteznének, halhatatlanok és láthatatlanok lennének, önálló
értelemmel bírnának, és mindenek feletti szuverenitással
rendelkeznének.
A Biblia sok istenről
beszél (vö. 1Korinthus 8:5), de csak egyetlen Legfelségesebb
(görögül hüpszisztosz – lásd a „Három cáfolhatatlan érv a szentháromsággal szemben” című tanulmányt – Istenről, az pedig
az Atya, és nem a Fiú és nem a szent szellem.
A Biblia a szellemet
örökkévalónak mondja (nincs kezdete, hiszen Isten
szelleméről van szó, az Neki elidegeníthetetlen része, Hozzá
tartozik, és nem áll tőle külön, mintha külön lény volna).
Lásd:
„a
ki örökké való
Lélek által önmagát
áldozta
fel ártatlanul Istennek”
(Zsidók 9:14) Itt meg is különbözteti a hármat egymástól. A
lelket örökkévalónak mondja, az „önmagát
áldozta”
az
csak a Fiúra vonatkozik, és az „Istennek”
az megint önmagában áll, és a másik kettőre nem vonatkozik.
„Isten
Lelke” (vö. 1Mózes 1:2; 41:38;
2Krónika 15:1; 24:20; Ézsaiás 61:1; Ezékiel 11:24; Róma 8:9,14;
1Korinthus 3:16)
Jézus nem kezdet
nélküli, hiszen egyrészt Isten adta (görögül
edóken, WHNU) meg neki, hogy
önmagában való élete legyen (vö. János 5:26), márpedig ez a
megadás mutatja, hogy a megadás előtt nem volt önmagában való
léte, hiszen valamikor meg kellett ezt neki adnia, ami pedig
összecseng azzal a jézusi kijelentéssel, hogy az Atya szeretete
őiránta valamikori időhöz van kötve, és nem örök
időhöz. (Lásd a "Szerettél engem a világ megalapítása előtt"”
című tanulmányt.)
A
Fiú élete tehát éltetett
élet, „Én
az Atya által
élek”
(János 6:57) de Az Atya senki által nem él, a Szellem pedig önálló
élettel nem is bír, olyan nincs sehol a Bibliában, hogy önálló
élete lenne az Isten szellemének, ezért is hiányzik az a
kijelentés a Bibliában, hogy a szellem párbeszédben lenne akár
az Atyával, akár a Fiúval, mint ahogy az Atya és a Fiú között
ez megtalálható (vö. János 12:28).
A szellem nem
önmagától szól (vö. János 16:13; 7:17; 8:28), miként a Fiú
sem önmagától szól (vö. János 12:49), mint ahogy Isten
önmagától szól a népéhez (akár jelek által is). (Vö.
1Korinthus 14:21; Ézsaiás 46:10)
Ezzel összefüggésben
Isten akaratából van a teremtés (vö. Jelenések 4:11), és sehol
nincs olyan, hogy a szellem vagy a Fiú akaratából volna.
Az,
hogy „Isten volt az Ige”,
és hogy „Én és az Atya egy
vagyunk”, ebből arra következtetni,
hogy egy és ugyanazon Istenről van szó, ez teljesen önkényes
értelmezése ezeknek a szövegeknek, hiszen ha már egy Isten van,
Aki ezt kijelentette magáról, akkor ugyanezt Isten nem fogja
kijelenteni másról is, mert akkor ép ésszel követhetetlen lenne
az isteni kinyilatkoztatás. Ezzel összhangban Jézus sem tanította
sehol, hogy ő az Atyával egy és ugyanazon Isten lenne, és az
apostolok sem tanították ezt, hanem csupán a háromság hívők
ragadtatják magukat erre, mert nekik az az eltökélt szándékuk,
hogy a saját nézetüket alátámasszák a Bibliából.
Ellenben
megfontolandó a következő nyilatkozat:
„nem az azonosság,
hanem az egység,
a szétválaszthatatlanság
jelölésére szolgál.”
(Kiss Sándor USZ-i görög-magyar szómagyarázat.) Tehát az Atya
és a Fiú egysége a
legmagasabb fokú szellemi
egységet jelenti, miként
az Úrban teljes elvi-
és szeretetegységbe jutott
emberek a szellemi
testvériségben
egyek
lehetnek. (vö. János 17:21-23; Róma 12:4; 1Korinthus 3:8; Galata 3:28)
A
János 1:1-ben „a
névelő nélküli „theosz” isteni lényeget jelent, míg a
„theosz” névelővel az isteni személyre utal.” (Lásd:
Dana és Mantley: A Manuel Grammar of the Greek New Testament, - A
görög Úsz kézi nyelvtana, 139. lap.)
Hogy
elrendezzünk itt minden látszólagos ellentmondást, folyamodjunk
szóról szóra a Görög fordításhoz, amint az megjelenik a
soralatti olvasásban az Emphatic Diaglott-ban. Olvassuk: „Kezdetben
volt az Ige, és az Ige volt az Istennel, és egy isten volt az Ige.
„ Figyeljük
meg a mondatot. „
Az
Ige volt az Istennel.
”
Ez alkalommal az Istenszó elé az 'az'
szó van írva, míg a következő mondatban, 'és
egy isten volt az Ige',
figyeljük meg ezt, itt az 'isten'
szó elé az 'egy'
szó van írva, ez egy határozatlan névelő. Ez bizonyítja, hogy
itt két személyről van szó, akik együtt vannak, és nem olyan
két személyről, akik mint egy Isten léteznek. Helyesen: mondja
János
1:1,2:
„Kezdetben
volt az Ige és az Ige Istennel volt, és az Ige Isten volt. Ez
kezdetben Istennél volt.”
A
könnyebb érthetőség kedvéért álljon itt egy behelyettesítő
példa az Isten és a Logosz közti különbözőség és látszólagos
azonosság szemléltetésére:
- János l:l: –
„Kezdetben volt az Ige (a Szó István Főmérnök), az Ige
(a Szó István
Főmérnök)
az Istennél volt (a Jó István
Vezérigazgatónál), és isten (jó)
volt az Ige (a Szó István Főmérnök)”.
A
megkülönböztetett azonosság (a határozott névelős
főnév) a Jó Istvánra és a Szó Istvánra vonatkozik – ami
megkülönbözteti őket, mint saját személyiséggel bíró
lényeket egymástól. De a határozott névelő nélküli főnévi
állítmány kiegészitő a Szó István Mivoltára (és nem
Kivoltára) vonatkozik, vagyis hogy ő a minősége
szerint jó (itt a látszólagos/külsőleges hasonlóság a
Jóval), ami tulajdonsága neki, nem megkülönböztetett
azonossága, (mint
a Vezérigazgatónak a Jósága).
Az
Isten (Jehova, az Atya) nem természetét illetően, a
természeténél fogva Isten, hanem mert eleve,
ÖRÖKTŐL FOGVA MINDÖRÖKKÉ Ő AZ ISTEN, és az
istenségéből (ok) fakad a természete, de
a Fiúnál fordítva van, neki a természetéből fakad az
istensége (okozat), amit AZ ISTENTŐL KAPOTT.
Ha
valaki nem tud különbséget tenni a - JÓ István,
és István jó – között, akkor a Jézus istenségét se
fogja megérteni soha! Ugyanis a – jóság - az egy
minőségi kategória, ugyan úgy mint a theosz is az,
határozott névelő nélkül. Ellenben a határozott névelő
megkülönböztetett azonosságot, a görög USZ-ben magát AZ
ISTENT, A MINDENHATÓT, AZ ATYÁT jelenti, Akit az ÓSZ
JHWH/JAHVE/JEHOVA tulajdonnéven ismert (ez utóbbi egy
irodalmi műszó, amit Károli is és sok költő is használt) ill.
nyilatkoztatott ki. Jézus AZ ISTENNÉL (az Atyánál, a
Jehovánál) volt, és isten (isteni természettel
felruházott) volt, vagyis belső tulajdonságaiban az Atya
jellemét hordozta.
Csakhogy
óriási különbség, hogy mivel Isten Fia volt, a teljes
egzisztenciáját az Atyától kapta. Egy képmás csakis
reprodukciója (másolata) lehet az eredetinek, ami pedig másolat,
az csinálva van. Jézus esetében nemzve (Apcsel
l3:33, Zsidók l:5; 5:5), szülve (János l:l4,l8), teremtve
(Péld 8:22; Kolossé l:l5; Jelenések 3:l4). Az eredeti és
egy másolat között pedig óriási a különbség, és a
legnagyobb eretnekség azt tanítani, hogy Jézus azonos/egyenlő
a Jehovával, tehát Ő AZ ISTEN, és ezért
imádattal tartozunk neki.
Az
USZ három helyen is említi, hogy a Fiú képmása
az Istennek (vö. Kolossé l:l5; 2Korinthus 4:4; Zsidók l:3), az
imádat pedig nem a képmást
illeti, hanem AZ EREDETIT! Az Atya nem azt mondta, hogy imádjátok a
Fiút, hanem hallgassátok.
(Máté 3:l7; l7:5; Lukács 9:35; Apcsel 3:22; 5Mózes l8:l5) A Fiú
meg nem azt mondta, hogy őt imádjuk, hanem az Atyát!
(vö. János 4:2l-24) Vajon
kinek ál érdekében ezt kiforgatni?
A sátánnak és követőinek!!!
Csak
Isten imádható,
mégpedig az ÓSZ egyetlen Jehova Istene (vö. 2Mózes 20:5; 32:14), a
ho theosz =
az Isten. (vö. Jelenések 19:10; 22:9) Jézus pedig csupán theosz-ként
szerepel, aki úgy volt az Isten-nél,
(vö.
János 1:1), ahogy a hegynél
a disznócsorda (vö. Márk 5:11), vagy ahogy a tűznél
Péter (vö. Márk 14:54) Ahogy Péter nem volt a tűz, ahogy a
disznócsorda nem volt a hegy, ugyanúgy nem volt a theosz
Logosz
a ho theosz – aki-NÉL volt.
(Itt mindhárom helyen a prosz
helyhatározó található).
Mivel
Jézus azt mondta, hogy „én
és az Atya egy (görögül
hen)
vagyunk”
–
ez azt jelenti, amit a háromság hívők állítanak, hogy ő is
teljes jogú Isten, akit imádnunk kell? Szó sincs róla! Jézus egy
az Atyával, mégsem ő az Atya, hiába van Ézsa 9:6-ban
Örökkévalóság
Atyjának nevezve,
mivel
ez csupán felmagasztalása utáni
címe.
Pál is egy
(hen)
volt Apollóssal (1Korinthus 3:8), és a férfi és a nő is egy
testet alkotnak, mégsem azonosak,
és különösen nem jelenti ez azt, hogy egyik nem lehet a másiknak
az alárendeltje
egy-ségük
ellenére!
( vö. Máté 19:5; 1Korinthus 11:3)
Krisztus
egy az Atyával, mégis az neki a feje!
Az asszony egy a férfival, mégis az neki a feje!
A háromság hívők szerint Krisztusnak (mint valóságos Istennek)
nem feje az Isten (hanem egyenrangú
Istenséget képviselnek három személyben) – ezért a háromság
hívők nem is lehetnek egyek (hen) sem Krisztussal,
sem az Atyával. (János 17:22)
És
ámbár Isten teljessége testileg
Krisztusban van – az Atyának köszönhetően – (vö. Kolossé 2:9;
1:19), attól még ő nem azonos
a nálánál nagyobb
Istennel,
az egyedül igaz Istennel!
(János 14:28; 17:3) Ugyanígy nem azonos a gyülekezet sem
Krisztussal, amely az ő teljessége
néki, ámbár egy testet
alkot vele, és képmásának hasonlatossága. (Efézus 1:23; Galata
3:28; Róma 8:29)
Összegzés:
Már pedig nem tévedés, Jézust
következetesen THEOSZ (isteni)-nak mondja a szöveg, és soha nem HO
THEOSZNAK. - ez természetesen az ihletett szövegre értendő!
Ami pedig Tamás kijelentését illeti, egyrészt nem imádatról
volt szó, (mint Pál és Barnabás esetében), hanem egy érzelmi
kitörés apokrif eredményéről, hiszen a többi apostol az Urat
látta Krisztusban és nem az Istenét (vö. János 20:20,25),
másrészt ha egyszer Jézus kijelentette, hogy a mi Istenünk azonos
az ő Istenével (az Atyával), akkor ez a mérvadó, és nem egy
tökéletlen ember testi/nem ihletett kijelentése.
Hogy
a háromság hívők rögtön átpártoltak Tamás kijelentéséhez,
ez is azt mutatja, hogy nekik fontosabb az, ami látszólag
alátámasztja nézetüket, még ha az egész Szentírás összes
kijelentése teljesen mást mond, mint amit ők el szeretnének
hitetni. (Lásd, Kicsoda a mi Istenünk?)
Ami
a következő kijelentést illeti „A
te trónusod örökké megáll, ó, Isten, és királyi pálcád az
igazság pálcája” (Zsidók
1:8, MBT ford.) a Zsoltárok 45:7-ben így olvasható ugyanezen
fordításban:
„Trónod
Istentől való,
mindörökké megmarad, királyi pálcád igazság pálcája.”
A
Biblia teljes szövegösszefüggésében ez utóbbi adja vissza
jobban a gondolatot, hiszen Pál is Jézus által adott
hálát az ő Istenének (az Atyának), és nem Jézusnak, mint
Istennek adott hálát. (vö. Róma 1:8) Pál pedig nyilván tudta,
hogy kicsoda az az Isten, Akinek szolgált, és nem keverte össze
Istent és az Isten Fiát. (vö. Apcsel 24:14)
Ami
pedig ezt az állítást illeti: „Pál
ugyanazt állítja Jézusról, amit Ézsaiás 45,23-ban állít az
Úrról, majd Pál úgy foglalja össze, hogy Jézus az Úr, tehát
az Ószövetség Úr Istene.” - nos ez
teljes félreértése a Biblia tanításának:
Nyilván minden térd
Istennek hajol meg, és ez a meghajlás, alázat következtében
állunk Krisztus ítélőszéke elé, hiszen Krisztust Isten iktatta
be, kente fel (vö. Zsoltárok 2:6), de ettől még Jézus egyáltalán
nem azonos Úr-ként az Ószövetség Istenével, amit az is mutat,
hogy a két Urat nem keverték össze. (vö. Apcsel 4:24, 27,30)
Másik
állítás szerint:
„Anániás,
miért szállta meg a Sátán a szívedet, hogy hazudj a
Szentléleknek? Nem embereknek hazudtál, hanem az Istennek.”
(Apcsel 5:3-4) Ez a vers a
Szentlelket Istennel azonosítja.” De
ez sem igaz, hanem félremagyarázása az ihletett szövegnek:
A Szent Szellem más néven Isten
Szelleme, tulajdonképpen az Atya lélegzete, vagy ha úgy tetszik,
lehellete, amely szintén (mint a Fiú) az Atya belsejéből
származik és küldetett el a Földre, azzal a különbséggel, hogy
a Szent Szellemnek sem a mennyben, sem a Földön nem volt és nem is
lesz soha teste. Ő tehát az Atya lehellete (melyet Krisztus is át
tudott adni – vö. János 20:22).
Nyilván nem spontán lélegzés
általi lehelletről van szó, hanem „örökkévaló”
szellemről (Zsidók 9:14, MBT. ford.), amely Istennek „nagy
ereje és erős hatalma”-ként nyilvánul meg (Ézsaiás
40:26, Káldi Neovulgáta ford.) a „szent
szellem erejében” kifejeződve. (Róma 15:19, Vida
ford.).
A görög theopneusztosz =
Istentől ihletett szót a 2Tim 3:16-ban találjuk, amely Isten
írott Igéje. De ugyanilyen Igéje Istennek a Fiú is, „a
nevét Isten Igéjének hívják” (Jelenések 19:13). Istennek
kilehellése tehát a Fiú is, miként a Biblia is, az írott
szó, miként az élő szó is. Minőségileg ezért (hiszen
egy tőről fakadnak) isten a Fiú is,
„egyszülött Isten,” (János 1:18, MBT. ford.) de
isteni minősége van a Bibliának is, amelyet Isten lehelt ki, -
mégsem azonos sem a Fiú sem a Biblia az Istennel, Aki senkinek nem
a kilehellése, hiszen önmagában örökkévaló abszulutum.
Na és hogyan lett Isten a szent
szellemből? Leginkább a Cselekedetek 5:3-4-ből következtették ki.
Anániás megcsalta a szent szellemet, ezáltal Istent csalta meg,
tehát a szent szellem nem más, mint Isten.
Ezen
analógia szerint ha valaki megcsalja a római császár adószedőjét,
akkor nyilván a császárt csalja meg, mert hogy az adószedő a
római császár! Vagy mégsem? Hiszen ahogy nem az adószedő a
császár, úgy nem a szent szellem az Isten, hanem csak annak
képviselője. Vö.
„Aki
titeket hallgat, engem hallgat, aki titeket elutasít, engem utasít
el, aki pedig engem elutasít, azt utasítja el, aki küldött.”
(Lukács 10:16)
Vagyis
Jézus nem volt azonos a küldővel, mintha őbenne egyszerre
vetették volna el az emberit is és az istenit is. [vö.
„Aki
tehát az ilyen dolgokat megveti, nem az embert veti meg, hanem az
Istent, aki kiárasztotta ránk a Szentlelket.”
(1Thessalonika 4:8)]
Itt
az isteni parancsolat megvetése jelenti az Istent magát, de a kettő
mégsem azonos. Ugyanígy nem azonos a szent szellem Istennel (Akit
Anániás megvetett a szent szellem megvetése által), hanem Őt
képviseli. Tehát az a nézet, melyszerint „Ez
a vers a Szentlelket Istennel azonosítja.” - csak
a háromság hívők szemében igaz, de a Biblia fényében nem. Ha
az volna, meg lehetne jelenni a színe
(személye) előtt (vö. Zsidók 9:24),
- de ez nem áll fenn vele kapcsolatban.
Indítékok keresése:
Indítékok keresése:
A
Szentháromság (abban a formájában, ahogy ma ismerik) idegen volt
minden keresztény számára az első két században. Még a
Szentháromság szó (Trinitas lat, háromság,
szentháromság.) is csak i. sz. 180-200 között lopódzott be a
keresztény írásokba görög és latin alakban, azonkívül idegen
hatásokra. Arról beszélve, hogy milyen furcsa házasság született
a keresztény és idegen eszmék között, Robertson rámutat:
„A
III. században az alexandriai Ammonios Saccas, aki állítólag
keresztény szülők gyermekeként látta meg a napvilágot,
alapított egy iskolát, mely a keresztény és pogány vallási
rendszerek és filozófiák pánteista egésszé ötvözését
kutatta, melyben az ősi isteneket alárendelt démonokként vagy
jelképes alakokként képzelték el, Krisztust pedig reformerként.
Az iskola különös vonzalma Platohoz – akinek a rendszere már
divatos volt az alexandriai tudósok körében – nagyobb hatással
volt a Kereszténységre, mint bármely másik riválisa. Ezt számos
vallási árnyalat biztosította, és lehetővé tette egy olyan
hatás fejlődését, amelyik tartósan befolyásolta a keresztény
teológiát; ez lévén a csatorna melyen keresztül a
szentháromság tana behatolhatott.” (Robertson „A Short
History of Free Thought”, I. kötet, 255. o.)
Csakhogy
ekkorra mind a négy kanonikus evangélium írása, más apokrifákkal
egyetemben befejeződött, és közkézen járt e kultusz szerzetesei
között. Annak ellenére, hogy fantasztikus értelmezéseket
állítottak szolgálatba, hogy elérjék a kívánt célt, a
„szentháromság” szót nem tudták beilleszteni egyik akkoriban
divatos evangéliumba sem, és csupán az ökumenikus tanácsok
rendeletei hatására lett az utolsó szó a dogma mellett. Hopkins
írja:
„A
szentháromság végső ortodox meghatározása nagyrészt az egyház
politikájának kérdése volt. Vége-hossza-nincs viták árán
meghatározták, hogy mennyi istenség és mennyi emberség van Jézus
Krisztusban, mikor kezdődött az istensége, hogy vajon teremtmény,
kisugárzás, vagy Istennel együtt létező volt-e, hogy vajon egy
volt-e a Szent Lélekkel, és hogy a Szent Lélek egy volt-e
Istennel, majd végül, hogy vajon gnosztikus kifejezéssel kell-e
meghatározni a hármas kapcsolatot, vagy sem. Az összes teológiai
szőrszálhasogatást olyan kérdésekre vonatkozóan, amelyeket
egyértelműen csoportos szavazás segítségével válaszoltak meg.”
(W. Hopkins, „Evolution
and Origin of Religion”, 336. o.)
folyt.
Köv...
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése