Harmat
Kiadó:
„A
Biblia több mint 60 helyen említi együtt a három személyt,
például:
Mt
3,16-17 „Amikor pedig Jézus
megkeresztelkedett, azonnal kijött a vízből, és íme, megnyílt a
menny, és látta, hogy Isten Lelke galamb formájában
aláereszkedik, és őreá száll. És hang hallatszott a mennyből:
»Ez
az én szeretett Fiam, akiben gyönyörködöm.«”
Mt
28,19 „Menjetek el tehát, tegyetek
tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a
Fiúnak és a Szentléleknek nevében,”
Ef
4,4-6 „Egy a test, és egy a Lélek,
aminthogy egy reménységre kaptatok elhívást is: egy az Úr, egy a
hit, egy a keresztség, egy az Istene és Atyja mindeneknek; ő van
mindenek felett, és mindenek által, és mindenekben.”
Tit
3,4-6 „De amikor megjelent a mi
üdvözítő Istenünk jósága és emberszeretete, nem az általunk
véghez vitt igaz cselekedetekért, hanem az ő irgalmából
üdvözített minket újjászülő és megújító fürdője a
Szentlélek által, akit kitöltött ránk gazdagon Jézus Krisztus,
a mi Üdvözítőnk által,”
(3. oldal)
Összevetés a
Bibliával:
A Máté 28:18-20
verssekkel kapcsolatban
olvashatjuk: „Ezek
a versek azonban önmagukban véve nem szolgáltatnak egyértelmű
bizonyítékot sem az említett három alany személyiségére,
sem egyenlőségükre
vagy istenségükre”
(McClintock és
Strong-féle Cyclopedia
of
Biblical,
Theological,
and
Ecclesiastical
Literature - 1981-es
utánnyomás, X. köt., 552. o.).
Az
ilyen típusú hivatkozás csak azt bizonyítja, hogy „van
három megnevezett alany, de önmagában ez nem bizonyítja azt, hogy
mind a háromnak szükségképpen isteni természetűnek kell lennie
és mindegyiknek egyforma isteni megtiszteltetésben kell
részesülnie”.
(McClintock és Strong Cyclopedia
of Biblical,
Theological, and
Ecclesiastical
Literature - Bibliai,
teológiai és egyházi irodalmi enciklopédia)
Ha ezeket a
bibliaverseket (amelyekben mindhárom kifejezés együtt szerepel)
elemezzük, az igaz, hogy szerepel bennük Isten, az Atya, a Fiú, a
Lélek, Isten Lelke kifejezések, de hogy ezek három személyt
jelentenének, továbbá hogy egyetlen Istent alkotnának, azt sehol
nem olvashatjuk. Pl. a 2Korinthus 13:13 írja:
„Az
Úr Jézus Krisztus kegyelme, az Isten szeretete és a Szentlélek
közössége legyen mindnyájatokkal!”
Nos, itt miért csak
egy helyen szerepel az Isten kifejezés, ha mindhárom
valóságos Isten, ahogy a háromsághit állítja, és miért nem
három helyen? Miért nem nevezi Istennek az Úr Jézust és a
Szentlelket is? A háromság hívők ezt már nem akarják meglátni,
hanem csak arra összpontosítanak, amire nekik szükségük van,
vagyis hogy három személy van együtt említve. Na persze, hogy
mindhárman személyek, ezt már ők teszik hozzá. És azt is, hogy
mindhárman Istenek, mégpedig egy és ugyanazon Istenek.
McClintock
és Strong Cyclopedia
of Biblical,
Theological, and
Ecclesiastical
Literature [Bibliai,
teológiai és egyházi irodalmi enciklopédia] azt mondja a
2Korinthus 13:13 (14)-ről:
„Becsületesen nem következtethetünk ebből arra, hogy
mindannyian egyforma tekintéllyel és egyforma természettel
rendelkeznek.”
A
katolikus Paul Claudel foglalta így össze megtérését:
„elindultam
valaminek a keresésére, és íme VALAKI lettél számomra,
Istenem.”
Melyik személyre gondolt a három közül? Ha mindháromra, akkor
miért nem többesszámban beszél? Ha meg csak egyre, akkor érthető
a szöveg, ennek viszont semmi köze a szentháromsághoz.
De
ha közelebbről megvizsgáljuk azt a több mint 60 helyet, ott sem
találunk mást. Utoljára idézi Júdás 20-21-et:
„Ti
azonban, szeretteim, épüljetek szentséges hitetekben, imádkozzatok
a Szentlélek által, tartsátok meg magatokat Isten szeretetében,
várván a mi Urunk Jézus Krisztusnak irgalmát az örök életre.”
Itt
is csak egyszer szerepel az Isten kifejezés, ami
világosan mutatja, hogy az Isten szeretetében egyáltalán nem azt
jelenti, hogy a Szentlélek szeretetében, sem azt, hogy a mi Urunk
Jézus Krisztusnak szeretetében. Ha viszont egy és ugyanaz az Isten
lenne mindhárom, akkor azt is kellene, hogy jelentse. Csakhogy az
Istent elkülöníti a másik kettőtől, ami kifejezetten azt a
szándékot mutatja, hogy tudjuk megkülönböztetni azt, amikor
Istenről beszél, továbbá amikor a Szentlélekről beszél, és
amikor az Úr Jézus Krisztusról beszél. Ha pedig nem tudjuk
megkülönböztetni őket, hanem mindhárom alatt az Istent értjük,
akkor alapvető bibliai kijelentéseket képtelenek vagyunk
megérteni. Ez esetben vissza kell menni az általános iskola alsó
tagozatába, ahol tanítják az én/te/ő mi/ti/ők személyes
névmásokat, és akkor talán sikerülni fog. De akkor sem biztos.
Harmat
Kiadó:
„1.
tévhit: „A Szentháromság kifejezés nem szerepel a Bibliában,
csak a negyedik századi keresztények találták ki ezt a fogalmat.”
Igazság:
Igaz, hogy a Szentháromság szó nem szerepel a Bibliában, de a
fogalom a Biblián alapul, bibliai tartalmat fejez ki. A „Biblia”
kifejezés sem fordul elő a Bibliában.”
A
Szentháromság szót az Atya, a Fiú és a Szentlélek közti örök
kapcsolat leírására használták.” (4. oldal)
Összevetés
a Bibliával:
Nos,
a „Biblia” kifejezés előfordul a Bibliában, amint 2Timótheus
4:13 (WHNU) görög szövege is mutatja:
„ton
phelonén phailonén on apeleipon apelipon en tróadi para karpó
erkhomenosz phere kai ta biblia
maliszta tasz membranasz”
Azt,
hogy kitalálták ezt
a fogalmat, és hogy nem az I. századi keresztényektől származik,
erre vannak utalások a kereszténységben irodalmában:
„Napjaink
teológusai egyetértenek abban, hogy a héber Biblia sehol sem
tanítja kifejezetten ezt a tantételt.”
(The Encyclopedia
of Religion)
„A
Szentháromság dogmáját nem tanítja az Ósz[övetség].”
(New
Catholic
Encyclopedia
[Új Katolikus Enciklopédia])
„A
»szentháromság« szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik
az Újszövetségből ...
A dogma ...
csak fokozatosan fejlődött ki több évszázadon át.”
(Britannica
Hungarica.
XVII. köt., 146. o.)
„Sem
a Háromság szó, sem maga ez a kifejezett tan nem szerepel az
Újszövetségben.”
(The
New
Encyclopaedia
Britannica
- Az Új Angol Enciklopédia)
„A
teológusok egyetértenek abban, hogy az Újszövetségben nincs szó
kifejezetten a Háromság dogmájáról.”
(The
Encyclopedia
of
Religion
- A Vallási Enciklopédia)
"Ellenfeleink
olykor azt állítják, hogy egyetlen olyan hitelvhez sem lenne
szabad dogmatikusan ragaszkodni, amely nincs határozottan kifejtve a
Szentírásban... Azonban maguk a protestáns egyházak is elfogadtak
ilyen dogmákat, mint például a
Szentháromságot, amelyet az evangéliumok nem hitelesítenek
félreérthetetlen módon."
(Life
magazin, 1950. október 30.)
„A
Szentháromság tana, melynek ismerete elengedhetetlen az
üdvösséghez, nincs részletesen és egyértelműen kifejtve a
Szentírásban, legalábbis ha ragaszkodunk a protestánsok saját
értelmezési elveihez." (Tantételes katekizmus,
idézi: Review & Herald, 1854. augusztus 22.)
„Ami
az Újszövetséget illeti, ténylegesen nem található meg benne a
Háromság tana.”
(Bernhard Lohse: A
Short History
of Christian
Doctrine - A
keresztény tan rövid története)
„Az
Újszövetség nem tartalmazza a háromságtant a mai formájában.
’A Bibliában nincs olyan konkrét kijelentés, hogy az Atya, a
Fiú, és a Szent Szellem egylényegűek’ [mondta Karl Barth
protestáns teológus].”
(The New
International
Dictionary of
New Testament
Theology - Az
újszövetségi új nemzetközi teológiai szótár)
„Jézus
és Pál számára szemmel láthatóan ismeretlen fogalom a Háromság
dogmája; ... semmit sem mondanak erről.”
(Prof. E. Washburn Hopkins, Yale Egyetem: Origin
and Evolution
of Religion
- A vallás eredete és kifejlődése])
„Jézus
Krisztus sohasem említett ilyen jelenséget, és az Újszövetségben
sehol sem fordul elő a ’Háromság’ szó. Ezt a gondolatot az
egyház csak a mi Urunk halála utáni három évszázad múlva
fogadta el.” (Arthur
Weigall [történész]:The
Paganism in
Our Christianity
-A pogányság a mi keresztényiségünkben]).
„A
kezdeti keresztényiségnek nem volt kifejezett Háromság dogmája,
legalábbis abban a formában nem, ahogyan később a hitvallásokban
megfogalmazódott.”
(The New
International
Dictionary of
New Testament
Theology [Az
újszövetségi új nemzetközi teológiai szótár])
„Kezdetben
a keresztények nem voltak háromsághívők... Nem voltak azok, sem
az apostoli, sem az apostolokat közvetlen követő korokban, ahogyan
ez kitűnik az Ú[j] Sz[övetségből] és más korai keresztény
írásokból.”
(Encyclopaedia of
Religion and
Ethics [Vallási és
Etikai Enciklopédia]).
„Az
’egy Istenben három Személy van’ formula a IV. század
vége előtt nem lett szilárdan lefektetve, és bizonyosan nem volt
teljesen a keresztény élet és hitvallás szerves része. . .
Az apostoli atyáknál még távolról sem lehetett ilyen mentalitást
vagy gondolkodást felfedezni.”
(New Catholic
Encyclopedia [Új
Katolikus Enciklopédia]).
„A
bibliamagyarázók és a biblikus teológusok, köztük római
katolikusok is egyre növekvő számban, felismerték, hogy az ember
nem beszélhet az újszövetségi háromságtanról komoly
megszorítások nélkül. Egyidejűleg a dogmatörténészek és a
rendszeres teológia képviselői is elismerik, hogy ha mégis
megszorítások nélkül beszélünk a háromságtanról, akkor
eltávolodunk a keresztényi hit eredetének időszakától, mondjuk
a IV. évszázad utolsó negyedébe.” (New
Catholic Encyclopedia.
[1967] XIV. köt., 295. o.).
„Nem
fogom használni a háromság szót, mert az nem található meg a
Szentírásban és nyilvánvalóan csupán egy filozófiai tévedést
állandósít ... nem lehet megérteni, amely a dolgok természete
szerint lehetetlen, és amely még istenkáromlónak is tekinthető!”
(Szervét Mihály (1511—1553); De
Trinitatis erroribus
[A háromság tévedései])
„a »szentháromság«
szó vagy az erről kifejezett tanítás hiányzik az Újszövetségből,
de Jézus és követői sem kívánták tagadni az ószövetségi
hitvallást (Semá): »Halld, Izrael! Az Úr a mi Istenünk az
egyetlen Úr!« (Mtörv 6,4).”
(Britannica Hungarica)
„Az
»egy Isten három személyben« megfogalmazásnak nem volt szilárd
alapja, nem képezte szerves részét a keresztény életnek, és a
hitvallásban csak a IV. század vége felé jutott fontos szerephez.
Azonban csupán e megfogalmazás után beszélhetünk tulajdonképpen
a Szentháromság
dogmájáról.
Az apostoli atyáknak halvány sejtelmük sem volt ilyen jellegű
felfogásról vagy elképzelésről.”
(New Catholic
Encyclopedia)
„A
negyedik század háromságtana egyáltalán nem volt az isteni
természetről szóló korai keresztény tanítás tükörképe;
ellenkezőleg, eltérés volt attól a tanítástól.”
( The
Encyclopedia
Americana)
„ A szentháromság hivatalos tana, ahogy azt a negyedik és ötödik században összehívott nagy egyháztanácsok értelmezték, nem található meg az [Újszövetségben].” (Harper’s Bible Dictionary [bibliaszótár])
A The Oxford Companion to the Bible a Háromságot "későbbi vallási megfogalmazásnak" nevezi.
"A háromság végső ortodox meghatározása jórészt egyházpolitikai ügy volt." (E. Wasburn Hopkins (a Yale egyetem professzora): Orogin and Evolution of Religion, 1923, 339. o.)
”Ez az alapvető hitvallás, az Isten mint Atya, Fiú és Szentlélek, még Róma idejében, tehát körülbelül a 2. évszázad második felében jött létre.” (Dr.H.Berkhof, Egyháztörténet, 2. kiadás, 43. rész)
”A háromság tana az első dogma, amit az egyház teljes öntudatossággal hozott forgalomba azon terjedelmes hitviták alapján, melyek az első három évszázadot betöltötték.” (Dr. H. Schmidth, Herz.Real.Encikl.16.kötet)
”A Bibliában sehol elő nem forduló „Szentháromság” kifejezés emberi kísérlet arra, hogy ezt az isteni titkot egy szóval fogalmazza meg.” (Werner Gitt: Gyakran feltett kérdések. Evangéliumi Kiadó, 22.old.).
Az isteni titok alatt az egylényegűséget értik, csakhogy „A homoousios szó nem szerepel az Írásokban.” (New Catholic Encyclopedia, 1967, VII. Kötet, 251. old.) A Biblia sem a szent szellemre, sem a Fiúra nem használja ezt a szót, ami egylényegűt jelent Istennel. A Bibliában nem található egyetlen írásszöveg sem, amely azt mondaná, hogy mind a három egylényegű és egyenlő hatalomban és örökkévalóságban. A Biblia következetesen kijelenti, hogy Jehova, a Mindenható Isten egyedül a Legfőbb Lény, Jézus viszont az ő teremtett Fia, és a szent szellem Isten tevékeny ereje.
Ennek ellenére a háromság hívők azt állítják, hogy "Igaz, hogy a Szentháromság szó nem szerepel a Bibliában, de a fogalom a Biblián alapul, bibliai tartalmat fejez ki."
"Pedig
bárki, aki helyesen gondolkodik, be kell hogy lássa, hogy a
kifejezések, jóllehet az Írásokban így nem szerepelnek, mégis a
Szentírásból vett tanítást tartalmazzák, és amikor kimondjuk
őket, akkor ezt fejezik ki mindazok számára, akiknek hallása ép
és egészséges az istenfélelemre."
(Athanásziosz)
Na
és mi lenne ez Szentírásból vett tanítás és tartalom?„A szentháromság Istenbe vetett hit nem a Biblia lapjain rögzített tan, megalkotása azonban egyenesen következik az USZ-i üzenet lényegéből. Benne az fejeződik ki, hogy Jézus Krisztusban nem egyszerűen egy mennyei lény jelent meg, hanem maga Isten.” (Keresztyén Bibliai lexikon: Szentháromság)
Tehát szerintük a Biblia azt tanítja, hogy Isten maga személyesen jelent meg. Illetve Isten maga, de nem saját személyében, hanem a Fiú személyében. Aki állítólag ugyanaz az Isten. (?)
A háromság egyházi dogmáját elutasító unitáriusok nagyon jól megértették Krisztusnak az Isten szellemi mivoltáról szóló tanítását, hiszen így érvelnek: „Lehet-e Isten ember? Felölthet-e Isten emberi formát? Ha igen, akkor a keresztény istenfogalom nem sokban különbözik a görög mitológia istenhitétől. A keresztény Isten, amely Jézus tanítása szerint tisztán szellemi lény, teljesen kizárja ezt a lehetőséget.” - (Varga Béla: Teológiai füzetek 4./46.old.)
Jézus tanítása szerint „Isten szellem” (János 4:24), és ezt akkor tanította, amikor ő testben volt a földön, tehát a földön testben lévő Jézus nem lehetett egyszersmind szellemi lény is, nem lehetett maga az Isten. Lukács 24:39-ben mondja:
„Lássátok meg az én kezeimet és lábaimat, hogy én magam vagyok: tapogassatok meg engem, és lássatok; mert a léleknek nincs húsa és csontja, a mint látjátok, hogy nékem van!”
Ha pedig a szellemnek (az Istennek) nincs húsa és csontja, Jézusnak meg volt, akkor nem lehetett ő az Isten, ez világos és egyértelmű tanítás! Ennek ellenére a háromság hívők mégis azt állítják, hogy Jézus volt az Isten, aki szellem létére testet öltött. Vagyis szemrebbenés nélkül szembe mennek Jézus tanításával, amit sem nem tisztelnek, sem nem fogadnak el. Hanem amit a fejükbe vettek, ahhoz ragaszkodnak. Betöltik annak mértékét, amiről Pál apostol írt:
„Mert nyilván van az Istennek haragja mennyből, az embereknek minden hitetlensége és hamissága ellen, kik az igazságot hamissággal feltartóztatják.” (Róma 1:18)
Ilyen hamissággal tele van a kereszténység, csak hogy néhány példát lássunk:
„Isten
az Ő személyében, mint Jahve, Izrael férje, de mint Isten Jézus
személyében, Ő a Gyülekezet Vőlegénye.”
(Éjféli Kiáltás Misszió, 2006. IX. 9. 22. old.)
”Jézus
Krisztus Isten volta az egész Szentírás középpontja. Isten maga
jött el, hogy az embert kimentse bűneiből. A Biblia azt tanítja,
hogy Krisztushoz, mint Jehova Istenhez kell fordulnunk üdvösségért
és szabadulásért.”
(Krisztus
Istensége, Evangéliumi Kiadó, 11.old.)
”Milyen
kimondhatatlanul boldog az az ember, aki tudja, hogy az Ószövetség
„Jahvéja” az Újszövetség Jézusa.”
(A.P.Gibbs:
Isten imádata, Evangéliumi Kiadó, 194.old.)
„Az
az Isten, aki Ábra-hámnak, Izsáknak és Jákóbnak mint a
Mindenható, Mózesnek mint Jahve, a prófétáknak mint az Eljövendő
jelentette ki magát, mindig Isten Fia volt, akivel az Újszövetségben
mint az ember Jézussal találkozunk.”
(Benedikt Peters: 100 kérdés a Bibliáról, Ethos Kiadó, 114.old.;
ugyanezt mondja a Vetés és Aratás, 43. évf. 4. szám, 27. oldal.)
„Az
egy Isten Atyának, Fiúnak, és Szentléleknek jelenti ki magát a
Szentírásban.” (Baptista hitvallás,
BÉKEHIRNÖK KIADÓ, 1989,11.old.)
„Isten
Szentháromság. Az Isten egységében három személy van, az Atya,
a Fiú és a Szent Szellem, akik egyidejűleg léteznek, egyenlőek
és örökkévalóak. Az Atya nem a Fiú és a Fiú nem a Szent
Szellem,
mégis mindegyik igaz Isten. Az egy Isten – az Atya, a Fiú és a
Szent szellem – a keresztényi élet és hit alapja... Jézus
Krisztus, a Fiú teljesen Isten és teljesen ember.” (Közép
Euró-pai Teológiai Akadémia kézikönyv (1998-1999) – II.
HITELVEK)
„amikor
görögdinnyét veszünk, nyilván el akarjuk fogyasztani. Vagyis ezt
a dinnyét a gyomrunkba akarjuk eljuttatni. Hogyan tehetjük ezt?
Először megvesszük az egész dinnyét, másodszor felszeleteljük,
harmadszor pedig, mielőtt ez a dinnye eléri a gyomrunkat, addig
rágjuk, míg lé nem lesz belőle. A sorrend a következő: dinnye,
szeletek és végül a lé. Ez három különböző dolog lenne, vagy
csak egy? Úgy gondolom, hogy ez a legjobb magyarázat az isteni
Háromságra. A legtöbb dinnye nagyobb, mint a gyomrunk. Hogyan
tudnánk lenyelni egy akkora dinnyét, amikor a szánk ilyen kicsi,
és a torkunk ilyen szűk? Ahhoz, hogy az evéshez megfelelő méretet
kapjunk, fel kell szeletelnünk. Majd amikor fogyasztjuk, akkor
dinnyelé lesz belőle. És a dinnyelé nem dinnye? Ha azt mondjuk
hogy nem, akkor bizonyára nagyon tudatlanok vagyunk. Az Atyát
illusztrálja a felvágatlan dinnye, a Fiút a felszeletelt dinnye,
és végül a Szellemet a dinnye leve. Most már érthető, hogy az
Atya nem csak az Atya, hanem a Fiú is; a Fiú pedig nem csak a Fiú,
hanem a Szellem is. Vagyis az ehetővé vált szeletek és a bennük
lévő lé ugyanaz a dinnye. A dinnye eltűnik, miután a család
elfogyasztotta. Eredetileg a dinnye az asztalon volt, evés után
azonban a dinnye az egész családban benne van.” (Witness
Lee: Isten Ökonómiája, 45-46.old. Rhéma Kiadó)
A Harmat Kiadó
hivatkozik Szent Patrikra (Kr. u. 432), aki a lóherét használta a
szentháromság szemléltetésére (4. old.), Witness Lee meg
eljutott a dinnyéig. Innét már csak egy lépés ahhoz, hogy
esetleg a Jónás tökjéhez hasonlítsák Istent. Isten egy
tököt rendelt Jónásnak, de a töknek van szára, héja és húsa
(a magjáról nem is beszélve), még sincs három tök, hanem csak
egy. Istennek is van három személye, még sincs három, csak egy.
Persze hozzá teszik, hogy ezt nem lehet emberi ésszel megérteni.
Tehát úgy akarják beadagolni a pogány eszközökkel
megfogalmazott filozófiát, hogy előtte ki akarják iktatni a józan
(vö. 1Thessalonika 5:6; 2Timótheus 4:5; 1Péter 5:8) értelmet:
Nyilván,
hogy ezt elfogadja valaki, mondhatni az eszét félre kell dobnia,
azért is jutottak arra az álláspontra, hogy ez egy 'értelem
feletti, a természetes értelmet meghaladó'
tanítás. Ahogy mondják: „Isten
soha sem nyilatkoztatta ki nekünk legbelsőbb lényét úgy, hogy
minden titkot teljes mélységében ismerjünk. Az, amit mi
teremtményi értelmünkkel nem tudunk a legpontosabban kiszámolni,
attól még létezhet. Isten felfoghatatlanságát a Biblia újra meg
újra hangsúlyozza.”
(Lothar Gasmann, az Evangéliumi Kiadó szakírója)
„Hogy
miként lehet a három személy egy
állagú lény, azt nem értjük és nem is csodálhatjuk, ha e
titkot nem tudjuk felfogni.” (Hajós
József, A végtelen felé, 1930, 277. old.)
„Ne
feszegesd ez isteni titkot, hogy azt megfoghasd, ne vond kétségbe,
ne merd ostromolni. Isten mondotta! Elég legyen, hogy elméd és
szíved előtte imádatra meghódoljon.”
(Máté 28,9, Káldi Biblia jegyzetei.)
A
szentháromság-tanról azt
mondják, hogy egy misztérium.
A józan ész (a teljes elme – vö. Máté 22:37) ezt befogadni nem
képes, ti. hogy mindhárom különálló személy teljes jogú
Isten, még sincs három Isten, hanem csak egy, hiszen ha
mindhárom Isten, akkor az három és nem egy, még
ha bizonyos dolgokban meg is egyeznek. Tehát aki az egyetlen Istent
három személybe szedi, az három Istent kap és nem egyet, de ha
nem osztja három személybe, akkor marad egyetlen Isten.
Semmi
gond, az elmélet hívői erre azt felelik, ez egy értelem
feletti tanítás,
és csak úgy vakon be kell fogadni, elvégre Isten olyan hatalmas,
hogy ez a róla szóló felfoghatatlan tanítás is belefér a róla
alkotott képbe. Vagyis – mivel bibliai érvekkel alátámasztani
konkrétan nem tudják -, a céljuk az, hogy e l
h i t e s s é k a
mondanivalójukat. És itt találkozik a sátán módszere ezzel a
módszerrel, hiszen az is arra törekszik, hogy az emberek elhiggyék
azt amit ő akar.
Sok turista esik érzékcsalódás áldozatául, amikor
Indiában egy jógit látnak felmászni egy levegőbe feldobott
kötélre, mialatt a videó felvételen semmiféle felmászás nem
látható. De képes úgy manipulálni az agyat, hogy mégis azt
lássák, amit ő el akar hitetni velük.
Az
evolucionisták is meg a háromság hívők is ugyanerre utaznak,
képesek tömegekkel elhitetni azt, ami egyébként ellentétben van
a józan ésszel. Mégpedig, hogy a
véletlen meg a szükségszerűség az azonos
értékű az isteni intelligenciával,
ugyanígy a mindhárom
valóságos Isten - mégis egy Isten van
teória az azonos értékű azzal, hogy nincs három valóságos
Isten, hanem csak egy, pontosan
úgy, ahogy azt Jézus is, meg Pál is tanította. (vö. János 5:44;
17:3, 1Korinthus 8:6; stb...)
Hogy a józan ésszel ellentétben van, nem gond, és
hogy a bibliai kinyilatkoztatással is ellentétben van, az sem gond.
Az a fő, hogy el lehessen hitetni. Akit meg manipulálni lehet, az
bármit bevesz, csak ügyesen kell csinálni.
A háromság hívők tehát nem csak abban vétkeznek,
hogy tudatosan nem veszik figyelembe azokat az igéket, amik cáfolják
a tézisüket, hanem plusz ráhúznak Istenre egy olyan tanítást,
amit Ő magáról sohasem nyilatkoztatott ki. Ennek vége aztán
totális tévelygés! Az igazi imádat csorbát szenved, és a
kárvallottak az ördög csapdájába esnek.
Bőven akad erre példa a Bibliában is. Pl. a
galatabeli keresztényeket azzal hitették el, hogy a mózesi törvény
körülmetélkedési cikkelyének betartása üdvösségi kérdés,
aztán ahogy bekapták a horgot és elhitték, máris valóra is
váltották a tévelygést. Az eredmény az lett, hogy kiestek a
krisztusi kegyelemből! (vö. Galata 5:1-10)
Szigorúan
a Szentírásnál maradva arra vagyunk buzdítva, hogy teljes
elménkből/értelmünkből (dianoia)
szeressük Istent,
nem pedig olyasmivel, ami az
értelműnket meghaladja. (vö.
Máté 22:37; Márk 12:30,33; Lukács 10:27)
Az
1János 5:20 szerint Isten Fia (és nem
maga az Isten!) eljött,
és értelmi
képességet
adott, hogy megszerezzük az igaznak ismeretét (hogy az igaz Istent
megismerjük). Ha értelmi képességet kaptunk Isten megismerésére,
akkor ez hogy fér össze egy 'értelem
feletti'
tanítással? Sehogy!
Az értelmi képesség,
meg az értelem feletti tanítás úgy fér össze, mint Salamon
rézoltárának öntött tengere, amelybe 3 ezer bát fért bele,
ugyanakkor ez nem
tudta befogadni
az égőáldozatot, az ételáldozatot és a hálaáldozat kövérjét.
(vö. 2Krónika 4:5; 7:7)
Ugyanígy,
ha a szentháromság-tan értelem feletti tanítás, akkor az
meghaladja az értelmi képességünket! Ha viszont értelmi
képességet kaptunk Istent megismerni, akkor egy ezzel össze nem
egyeztethető értelem feletti tanítás egyértelműen 'idegen
tanításnak'
minősül.
Zsidók
13:9 mondja: „Ne
hagyjátok, hogy különféle megtévesztő tanítások
félrevezessenek benneteket.”
(katolikus ford.)
A háromság-tan éppen elég idegen ahhoz, hogy félrevezessen.
Különösen, hogy vakon
kellene
elfogadni. (Vagyis értelemmel nem megragadhatóan.)
Krisztus küldetésének egyik vívmánya a vakok
szemeinek látóvá tétele (vö. Ézsaiás 42:7), és nem a(z
értelmi) szemek vakká tétele értelmi képességeken felüli
tanítás(ok) elfogadására. Talán Jézus nem azt mondja, hogy
szemgyógyító írral kend meg a te szemeidet, hogy láss?!
(vö. Jelenések 3:18) Hát akkor? Kinek a hátsó szándéka, hogy
háromság hitű filozófusok elméletének behódoljon bárki is?
Biztosan nem Istennek, aki elmédbe írja be a beírhatót, - és nem
az értelem feletti beírhatatlant!
A
Zsidók 8:10-ben olvashatjuk: „Adom
az én törvényemet az ő elméjökbe, és az ő szívökbe írom
azokat,” (vö.
10:16). A törvényben ki volt jelentve (amit Jézus is megerősített
az újszövetségre nézve), hogy Jehován kívül más istent
(nyilván hamis bálványistent) imádni nem lehet! (vö. 2Mózes
20:3; 34:14; vö. János 4:21-24)
Tehát
e keresztények elméjébe az van Istentől beírva, hogy rajta kívül
nincs más Isten! Erre
előhozakodnak
egy értelem
feletti tanítás értelembe való beleerőszakolásával, ami
a háromság-hitűeknek egy értelem nélküli hiszékenysége, amely
a Szentírástól teljesen elrugaszkodott nézetet tükröz, hiszen
Péter
a 'tiszta
gondolkodóképességgel rendelkezőkről'
írt (2Péter 3:1), akiket lehet ébresztgetni.
De
ha már valaki 'bealudt',
annak annyi. Nehogy már Delila utódai bárkit is elaltassanak
a térdükön,
mint ahogy Sámsont is bealtatták! (vö. Bírák 16:19)
Billy Graham, a széleskörű ismeretséggel bíró
baptista igehirdető írja „A Szentlélek” című könyvében,
hogy a szentháromság az ÓSZ-ben még csak h o m á l y o s s e j
t é s, de az ÚSZ-ben már n y i l v á n v a l ó, és bár még ma
sem érti egészen, mivel misztérium, de elfogadja, mint Isten
kijelentését. (28-29.old.)
A
Nehémiás 8:8 szerint „Szakaszokra
osztva olvasták a könyvet, Isten törvényét, és úgy
magyarázták, hogy a nép megértette
az olvasottakat.” (MBT.
ford.)
Hogy
lehet az, hogy az egyszerű nép
megértette az
isteni tanítást (amiben nyilván benne volt az Istenről szóló
tanítás is!), az egyházilag képzett Billy Graham meg annak
ellenére sem érti, hogy az USZ-ben már állítólag nyilvánvaló,
amit Isten magáról kijelentett? Ennek egyetlen oka lehet, mégpedig
az, hogy Billy Graham „idegen
tanítások”
(Zsidók 13:9, Káldi ford.) képviselőjeként lép föl, és
belemagyarázza a Szentírásba azt, ami nincs is benne.
Hát ha Isten jelentette volna ki, akkor nem
értelmezésből született volna, és nem emberi kísérlet
lenne megfogalmazni egy Istenről kitalált titkot – amit Isten
valójában (se titokként, ne anélkül) soha nem jelentett ki!
Nagy Babilonnak, a hamis vallás szajhájának homlokán viszont
valóban ott van a TITOK – és ezek közé tartozik a
szentháromság-misztérium is! Viszont a mennyek országa titkainak
megértése megadatott az igaz hívőknek (vö. Máté 13:11), de ők
nyilván nem is imádnak mást az Atyán kívül! (vö. János 4:23)
Ha a Róma
12:2 felhívását
nézzük, az Istentől elkívánt elme megújítási folyamattal
homlok-egyenest ellenkező folyamat végeredménye egy értelem
feletti, nem kinyilatkoztatott, egyházi emberek akarata által
kifaragott dogma elfogadása. Vajon ami Istentől származik, az
emberi akaratból van-é? 2Péter 1:20-21 világosan mondja, hogy
NEM! Mivel a szentháromság-tan egyértelműen nem ihletett
egyházi (emberi) dogma és nem bibliai tan, Istentől semmiképpen
nem származhat!
Bennünk megvan a Krisztus
gondolkodása (1Korinthus 2:16), Krisztus meg Istent „egy”-nek
nevezte. (vö. János 5:44; 6:27; 17:3) Akkor hogy lehet abban
Krisztus gondolkodása, aki Istent nem egy-nek, hanem három(ság)-nak
nevezi? Isten békességéről olvassuk, hogy az felülmúl minden
értelmet, és nem a személyéről, hogy az háromszögszerű. (vö.
Filippi 4:7)
Pál
mondja a Kolossé 2:2-3-ban: „Azért
küzdök, hogy egyre mélyebben megértsék
(talán az értelem feletti tanítást? Nem, hanem) az
Isten titkos igazságát, ami nem más, mint maga Krisztus. Benne
rejtette el Isten a bölcsesség és tudás minden kincsét.”
(„Felhasználva
az Újszövetség -
Egyszerű fordítás. Copyright © 2003 World Bible Translation
Center, Inc., engedélyével.”)
Isten
szent titka tehát Krisztus, - az
egyedül igaz Isten, és Krisztus -
ismeretének elsajátítása (János 17:3), és nem egy misztikus
szentháromságtan ismeretének az elsajátítása. Az egyre mélyebb
megértés
nyilván nem az értelemfelettiség homályába vezet, hanem az
értelem által befogadható Isten (az Atya) és Krisztus ismeretébe
(megismerésébe)! Ez az 'igazak
bölcsessége' (Lukács 1:17),
amivel minket Isten eláraszt: „mindenféle
bölcsességgel és megértéssel”
(Efézus 1:8
- Felhasználva
az Újszövetség -
Egyszerű fordítás. Copyright © 2003 World Bible Translation
Center, Inc., engedélyével.”)
Az
„értelemre
nézve tökéletesek legyetek”
(1Korinthus 14:20, Káldi ford.). Nem pedig elmét ámítók,
phrenapatész-ek
= csalók, másokat rossz útra vezetők! (Titusz 1:10) Akik a
világosság fiainak adják ki magukat (vö. 2Korinthus 11:15),
miközben saját filozófiájuk kedvéért kiforgatják Istennek
Önmagáról való kinyilatkoztatását. „A háromság fogalmát használják a keresztény vallás központi tantételének jelölésére” (The Catholic Encyclopedia. 1912., XV. kötet, 47. oldal).
„Szentháromság (lat. Trinitas Sancta): az egy, élő és igaz Isten misztériuma: Atya, Fiú és Szentlélek, három személy egyetlen lényegben...A ~ a kereszténység központi hittétele, mert Isten a kinyilatkoztatásban ezt mondta ki magáról mint legbensőbb igazságot, s ebben benne van belső életének kitárulása is az ember felé.” ( Magyar Katolikus Lexikon)
„Kissé merészen azt lehetne mondani, hogy Isten nem nyilatkoztatta ki a Szentháromságot. A Szentírás beszél az Atyáról, a Fiúról és a Szentlélekről külön, beszél a köztük levő kapcsolatokról, anélkül, hogy egybefogná a különböző szálakat. De azt a pontot, ahol a teljességgel felfoghatatlan kezdődik, Isten belső életének titkát, a kinyilatkoztatás érintetlenül hagyja, s csupán egy-egy utalást ad.” (Salamon László plébános, Nagyboldogasszony Plébánia, Csongrád, fórum, Vasárnapi prédikációk)
Indítékok keresése:
Vanyó László r. katolikus Dogmatörténete így mutatja be a szentségtelen spekuláció filozófiáját: „A továbbiakban fogalmi tisztázásra volt szükség, … mi az ami egy a Háromságban, és mi az ami három? Annak jelölésére, ami három,… alkalmasnak látszott a „hyposztaszisz”... Mivel az „uszia” az „einai” (lenni) ige participiuma, az Exod. 3,14-ben szintén előfordul a „ho ón” formában, a jelentése „aki van”, „a Létező”, így nevezi meg magát Isten, ezért ez mutatkozott alkalmasnak annak jelölésére, ami a Háromságban egy… A „hyposztaszisz” szó az USZ-ben legföljebb csak a Heb. 1,3-ban fordul elő, ugy, hogy trinitárius értelemben lehessen magyarázni.” (265.old.)
Az 1992-ben Kolozsvárott kiadott református Bibliai Fogalmi Szókönyv már kész tényként tálalja: „Azt, hogy Isten lényén belül egy titokzatos közösség van, az ÓSZ-ből még csak sejthetjük. Maga az USZ sem ad szentháromságtant, de itt már olyan hármas tagolású formulákkal találkozunk, amelyek ősi hitvallásként éltek a keresztény egyházban… A Szentírás világosan azt tanítja, hogy Isten úgy jelentette ki magát, mint egy Úr (JHVH-Küriosz), és azt is, hogy három létmódban (hüposztászisz) (Zsid 1,3) jelent meg.” (169-170.old.)
Ha ez igaz lenne, akkor (a szentháromság valósága alapján) Jézusnak ugyanúgy a mi Istenünknek kellene lennie, mint az Atyának. Csakhogy ez nem áll. Jézus Krisztus egyértelmű és kiforgathatatlan tanítása szerint a mi Istenünk az Atya egyedül. (vö. János 20:17) És az Atya nem szentháromság! Nekünk egy Istenünk van, az Atya, és egy Urunk, a Jézus Krisztus. (vö. 1Korinthus 8:6) Olyan világos ez, mint a nap, és csak azok nem értik meg, akiknek e világ istene megvakította az ő elméjüket, hogy ne lássák a Krisztus evangéliumának világosságát, aki az Isten képe. (vö. 2Korinthus 4:4)
Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése