Mi
a Szentháromság
és
mit hisznek a keresztények?
4. téma
Harmat
Kiadó:
„Ha
Isten nem három személyben létezne, a megváltás is lehetetlen
lenne. Az Atyát ugyanis csak a Jézusban emberré lett Fiú
engesztelhette ki. Akik magukat keresztényeknek vallják, és azt
állítják, hogy hisznek a Biblia Istenében, de elutasítják a
háromságtant, valójában nem Isten megváltó művében látják
az üdvösségüket.” (4.
old.)
Összevetés
a Bibliával:
A
Biblia szerint ez történt: „
Mert ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a
tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek tisztaságára:
Mennyivel inkább Krisztusnak a vére, aki örökké való Lélek
által önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a
ti lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az
élő Istennek... Nem abban van a szeretet, hogy mi szerettük az
Istent, hanem hogy ő szeretett minket, és elküldte az ő Fiát
engesztelő áldozatul a mi bűneinkért.” (1János 4:10,
Zsidók 9:13-14)
Valóban
említi a Biblia az örökkévaló Lelket (görögben szellem-et),
a Krisztusnak a vérét, és hogy Istennek áldozta fel magát, de
hogy ez egy háromszemélyű istenségen belül történt volna
(egyazon szuverén Isten áldozta volna föl egyazon szuverén Isten
társát, hiszen mindkettőjük örökkévalóságtól való
létezése ezt hozná magával), ezt nem állítja a Biblia. Hanem
azt, hogy a Fiát küldte el.
Az
ÁLDOZATTAL kapcsolatban ha megvizsgáljuk a Biblia kijelentéseit,
azt találjuk, hogy Krisztus
maga mondta, hogy az
áldozatot Istennek vigyék,
és nem neki. Őeléje gyerekeket és betegeket vittek (vö.
Máté 19:13;14:35), és soha nem
áldozatot, mintha Istennek tartották volna. Szó sincs arról, hogy
Izrael Istenének tartották volna, vagy ő akként lépett volna
fel.
„Azért,
ha a te ajándékodat az oltárra viszed és ott megemlékezel arról,
hogy a te atyádfiának valami panasza van ellened: Hagyd
ott az oltár előtt a te ajándékodat, és menj el, előbb békélj
meg a te atyádfiával, és azután eljövén, vidd
(proszphere
- odavisz, felajánl, bemutat [áldozatot]) fel
a te ajándékodat.”
(Máté
5:23-24)
„És
ő megparancsolá neki, hogy azt senkinek se mondja el; hanem eredj
el, [úgymond], mutasd meg magad a papnak, és vígy
áldozatot
(proszenegke) a
te megtisztulásodért, amint Mózes parancsolta, bizonyságul
őnékik.” (Lukács
5:14)
Áldozatot
Krisztus követői csak Istennek mutattak be az imádat
részeként, nem pedig Krisztusnak, mint Istennek (?) is, vagy a
Szentléleknek, mint Istennek (?) is.
„Általa
mutassuk be tehát Istennek mindenkor
a dicséret áldozatát, azaz ajkunk
gyümölcsét, amely az ő nevét magasztalja. A jótékonyságról
pedig és az adakozásról ne feledkezzetek meg, mert ilyen áldozatok
tetszenek Istennek.” (Zsidók
13:15-16, Káldi Neovulgáta f.)
„Akihez
járultatok, az élő kőhöz, amelyet - bár az emberek elvetettek -
Isten kiválasztott és megbecsült, és magatok is, mint élő
kövek, épüljetek lelki házzá, szent papsággá, hogy
Istennek tetsző lelki áldozatokat ajánljatok
fel Jézus Krisztus által.” (1Péter
2:4-5, katolikus ford.)
„Testvérek,
Isten irgalmára kérlek benneteket: Adjátok testeteket élő,
szent, Istennek tetsző áldozatul.
Ez legyen szellemi hódolatotok.”
(Róma 12:1, katolikus ford.)
Krisztus áldozata is az Isten,
tehát az Atya felé irányult:
„Mint
Isten kedves gyermekei, legyetek az ő követői és éljetek
szeretetben, ahogy Krisztus is szeretett minket, és odaadta magát
értünk jó illatú áldozati adományként
az Istennek.”
(Efézus 5:1-2, katolikus ford.)
„Ő
nem szorul rá, mint a többi főpap, hogy naponként először a
saját vétkeiért mutasson be áldozatot, s csak azután a nép
bűneiért. Egyszer s mindenkorra megtette ezt, amikor magát
feláldozta.”
(Zsidók 7:27, katolikus ford.)
„Ha
ugyanis a bakok és bikák vére meg az üsző hamva a
tisztátalanokra hintve külsőleg tisztává teszi őket, mennyivel
inkább megtisztítja lelkiismeretünket a holt cselekedetektől
Krisztus vére, aki az örök Lélek által saját magát adta tiszta
áldozatul az Istennek, hogy az élő
Istennek szolgáljunk.” (Zsidók
9:13-14, katolikus ford.)
Az
áldozatnak ez az iránya, amely csak és kizárólag az Isten, az
Atya (és sohasem Krisztus, a Fiú, vagy a Szentlélek) felé
irányult és irányul – mutatja, hogy „Ha
Isten nem három személyben létezne, a megváltás is lehetetlen
lenne. Az Atyát ugyanis csak a Jézusban emberré lett Fiú
engesztelhette ki.”
(Harmat Kiadó) – csak a mondat másik fele igaz, hiszen az áldozat
iránya ezt mutatja, de a mondat első fele nem igaz, mert ha igaz
volna, akkor az áldozatnak a három személy felé (kellett volna)
kellene (vagy lehetséges volna) irányulnia a teljes egyenjogúság
miatt, amit viszont teljes mértékben cáfol a Szentírás.
Nincsen tehát
egyenlő jogú Istenek (egy Istenben három valóságos Istennek
tartott személy) közötti társmegváltás, hanem van az
EGYSZÜLÖTT FIÚ-ság általi megváltása az emberiségnek, és ha
igaz volna a szentháromság-tan, akkor EGYSZÜLÖTT FIÚ-ság nem is
létezhetne, hiszen egyszerre és egy időben nem létezhet öröktől
fogva mindörökké létező Isten (Zsoltárok 90:2), Aki egyben
azonos az Atya EGYSZÜLÖTTJÉ-vel is (vö. János 1:14), csak más
személyben. Nem lehet azonos az az Isten, akinek Istene van (János
20:17), azzal, akinek nincsen Istene, mivel Ő az istenek Istene!
(5Móz 10:17 MBT. ford.; Józsué 22:22; Zsoltárok 50:1)
Az „egyszülött”
(monogenész = egyszülött, egyedüli gyermek) kifejezés a
következő helyeken található a görög USZ-ben:
„Mikor
pedig a város kapujához közelített, íme egy halottat hoznak vala
ki, egyetlen (monogenész)
egy fiát az anyjának, és
az özvegy asszony vala; és a városból nagy sokaság volt ő
vele.” (Lukács
7:12)
„Mert
vala neki egy egyetlen (monogenész)
leánya, mintegy tizenkét esztendős,
és az halálán volt. Mikor pedig ő méne, a sokaság szorongatá
őt.” (Lukács 8:42)
„És
íme egy a sokaság közül felkiálta, mondván: Mester, kérlek
téged, tekints az én fiamra; mert nekem egyetlen (monogenész)
egyem:” (Lukács
9:38)
„
És
az Ige testté lett és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő
dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének [monogenész]
dicsőségét), aki teljes
vala kegyelemmel és igazsággal.” (János
1:14)
„Az
Istent soha senki nem látta; az egyszülött (monogenész)
Fiú (theosz
= isten, WHNU), aki az Atya keblében van, az
jelentette ki őt.” (János 1:18)
„Mert
úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött
(monogenész)
Fiát adta, hogy valaki
hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen.”
(János 3:16)
„Aki
hiszen ő benne, el nem kárhozik; aki pedig nem hisz, immár
elkárhozott, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött [monogenész]
Fiának nevében.”
(János 3:18)
„Hit
által áldozta meg Ábrahám Izsákot, próbára tétetvén, és az
egyszülöttet (monogenész)
vitte áldozatul, ő, ki
az ígéreteket nyerte,” (Zsidók
11:17)
„Az
által lett nyilvánvalóvá az Isten szeretete bennünk, hogy az ő
egyszülött (monogenész)
Fiát elküldte az Isten e
világra, hogy éljünk általa.” (1János
4:9)
Ha pedig a
monogenész „egyedüli gyermek”-et jelent a mindennapi
szóhasználat szerint (szülő és gyermeke kapcsolatában), akkor
az „egyedüli Isten” sem jelent mást, mint szülő és gyermek
viszonyt, szükségképpen korkülönbséget a szülő javára, és
sosem azonos korúságot!
Hogy pedig Istennek
nevezi a szöveg, de nem annak az Istennek, Akiről Júdás is szól,
kettő viszont nincs, tehát a Fiúra vonatkozó istenség
szükségképpen a Zsoltárok 82:6/János 10:34 kategóriájába
esik.
„Az
egyetlen Istennek,
a mi Üdvözítőnknek, a mi Urunk, Jézus Krisztus által dicsőség,
fenség, erő és teljhatalom minden világkorszak előtt és
most
és minden világkorszakba (aionba). Ámen.” (
25. vers, Vida Sándor fordítása)
Ha igazak ez az
állítások:
„Isten
Szentháromság. Az Isten egységében három személy van, az Atya,
a Fiú és a Szent Szellem, akik egyidejűleg léteznek, egyenlőek
és örökkévalóak. Az Atya nem a Fiú és a Fiú nem a Szent
Szellem,
mégis mindegyik igaz Isten. Az egy Isten – az Atya, a Fiú és a
Szent szellem – a keresztényi élet és hit alapja... Jézus
Krisztus, a Fiú teljesen Isten és teljesen ember.”
(Közép
Európai Teológiai Akadémia kézikönyv (1998-1999) – II.
HITELVEK)
„Isten
Fia a Szentháromság második személye, aki igazi, valós és
örökkévaló módon Isten, az Atyával egylényegű és egyenlő...
Ez a személy igaz Isten és igaz ember”
(Westminsteri hitvallás, Károlyi Gáspár Teológiai és Missziós
Intézet Alapítvány, 50. old.)
"Az
egyetemes keresztény hit pedig ez: az egy Istent a háromságban, a
háromságot pedig az egységben tiszteljük; s ne keverjük össze a
személyeket, se a lényeget szét ne válasszuk. Más személy
ugyanis az Atya, más a Fiú, más a Szentlélek: de egy az Atya, a
Fiú és a Szentlélek istensége, egyenlő a dicsőségük,
egyformán örök a fenségük. Mert amiképpen a keresztény igazság
arra késztet, hogy mindegyik személyt külön-külön Istennek s
Úrnak valljuk, ugyanúgy az egyetemes keresztény hit nem engedi,
hogy három Istenről vagy Úrról beszéljünk. Ebben a háromságban
pedig nincs elsőbb és későbbi, nincs nagyobb és kisebb, hanem
mind a három személy egyformán örökkévaló és egymással
egyenlő: s ezért - ahogy előbb már mondtuk - a háromságot
minden esetben az egységben, az egységet pedig a háromságban kell
tisztelnünk." (Konkordia Könyv,
Evangélikus Egyetemes Sajtóosztály, Budapest, 1957. 10, 12-13.
old.)
-
akkor gyakorlatilag Isten nem áldozhatta fel EGYSZÜLÖTT-jét, amit
közvetlenül Ő maga
keltett életre, mint szellem Fiát, hiszen az egyformán örökkévaló
fenségű Istensége három személynek három EGYSZÜLÖTT
lehetőségét is feltételezi, tehát ez esetben csak egy
EGYSZÜLÖTT-nek kinevezett személyt
áldozhatott fel Isten, aki a Fiú képében megjelent és önmagát
feláldozta. Akkor viszont felvetődik a kérdés, hogy milyen alapon
döntötték el, hogy a három teljes jogú szuverén Isten-személy
közül ki jön le emberi alakban, mint EGYSZÜLÖTT a földre
önmagát feláldozni?
De
maradjunk inkább az igazságnál, annál, hogy Isten a saját
EGYSZÜLÖTT Fiát áldozta fel az emberiségért (vö. János 3:16),
az egyenlő és örökkévaló egy Istenben három személy-féle
filozófia meg ezzel szembe menve kőkemény eretnekség és
istengyalázás, hiszen megtagadja Istennek az emberiségért hozott
semmihez sem hasonlítható áldozatát.
Ha
nem volna a mennyei Atya és a Fia közötti kapcsolatnak emberi
ésszel megközelíthető időléptéke, hogy egyik az idő folyamán
származik a másiktól, akkor Krisztusnak a példázata az Atya és
Fiú kapcsolatáról nem tükrözné hűen az ő kapcsolatát az
Atyjával, és megint oda lyukadnánk ki, hogy a Biblia félrevezeti
az embereket, amikor ilyen példázatokat használ. (vö. Máté
21:37; 22:2)
Hanem
pontosan a háromságfilozófia dogmája vezeti félre az embereket,
melyben kitalálták, hogy Krisztus ugyanolyan jogú Isten, mint az
Atya, sőt még a Szentlélek is. Aztán hogy a három közül ki
milyen szerepet oszt a másiknak és milyet végez el, azt
megfilozófálják. Ha ütközik valami a dogmával, akkor azt addig
finomítják, hogy a dogmát ne sértse. Hogy a Fiú a végén
alárendeli magát az
Istennek, hogy Isten legyen minden mindenben, azt is
megfilozófálják, hogy egyenlő jogú szuverén Istenek
(személyek) között mégis hogy lehetséges ez. (vö. 1Korinthus
15:28) Végső soron nem ők igazodnak a bibliai kinyilatkoztatáshoz,
hanem a bibliai kinyilatkoztatást igazítják a dogmájukhoz, ami
egy fondorlatos ördögi módszer, még ha az ellenkezőjének is
állítják be.
A
Harmat-Kiadó állítása tehát így igaz:
'Akik
magukat keresztényeknek vallják, és azt állítják, hogy hisznek
a Biblia Istenében, de elfogadják a háromságtant, valójában nem
Isten EGYSZÜLÖTT Fiának megváltó művében látják az
üdvösségüket.' Hanem egy
egylényegű, egyenlő korú, és jogú áldozatra és imádatra
méltó istenség szereposztása szerinti megváltásban.
„Jézus
saját állításai:
- Megbocsátott minden bűnt. Mi csak az ellenünk elkövetett bűnöket bocsáthatjuk meg, de valaki másnak a mások ellen elkövetett bűneit nem. Ezt csak Isten teheti meg, mert minden ember elleni bűn Isten elleni vétek is. (1Móz 39,9; Lk 15:18 vö. 5,20-21, 24).
- Elfogadta, hogy Istenként imádták, és azt állította, hogy ugyanaz a tisztelet illeti őt, mint az Atyát (Mt 14,33; 28:17-18; Jn 5,22-23, 9,38).
- Azt állította, hogy Isten Fia. Erről a címről a zsidók azonnal tudták, hogy Istennel egyenlőnek tartja magát (Jn 5,17-18; 10,30-33; 19,7).”
(5.
oldal.)
Összevetés
a Bibliával:
Aki
ismeri a háromság hitűek irodalmát, az tudja, hogy mennyire
taktikusan kezelik Krisztus Istenségének kérdését. Ők talán
rugalmasságnak gondolják, de a valóságban inkább taktika ez,
amely azt a célt szolgálja, hogy Jézus Istenségét mindenképpen
valóságosnak mutathassák be.
Összességében
egyrészt azt állítják, hogy valóságos Isten volt, de ugyanakkor
valóságos ember is volt, a maga korlátaival. Ebből kifolyólag,
amikor többet tudott, mint az ember, akkor éppen
Isten volt, amikor meg kevesebbet tudott Istennél, akkor meg éppen
kiüresítette magát, és ember
volt. És hogy mikor mi volt, azt nem a Biblia diktálja, hanem a
dogma mondja meg.
Nos,
a dogma szerint Isten volt, és erre felhoztak háromféle érvet
(lásd feljebb), amely azt látszólagosan igazolja. Vannak idézetek
viszont, amelyek éppen nem illenek bele a Krisztus valóságos
Istenségébe, akkor azt azzal indokolják meg, hogy Isten volt bár,
de kiüresítette magát és így korlátai lettek. Na persze, hogy
miképpen lehetett Krisztus egyik pillanatban
bűnmegbocsátó Isten, és a másik pillanatban
tudásban és egyébben korlátozott Fiú, azt már nem firtatják.
Nem
firtatják, mert Istenről a valóságban elképzelhetetlen, hogy
egyszer mindenek feletti, korlátlan hatalmú és tudású, azután
meg egyik pillanatról a másikra korlátai vannak, behatárolt a
tudása és a jogköre. Hogy pedig Jézusról vannak ilyen
feljegyzések, ezt valahogyan kezelni kell, de úgy, hogy a dogma
hitelessége csorbát ne szenvedjen. Ezért szerepet adnak
Krisztusnak, és éppen azt játszatják el vele, amire a dogma
makulátlanságának látszat fenntartásához szükségeltetik.
A
6. oldalon kezdik el magyarázni a Jézusnak adott szerepeket, a
következőképpen:
„Helytelenül
felhasznált igék annak tanítására, hogy Jézus alsóbbrendű az
Atyánál:
- Jn 14,28 – Ha „az Atya nagyobb” Jézusnál, akkor hogy lehet Jézus Isten?
Válasz:
A Fiú emberré lett,
és földi, testi élete során önként osztozott természetünkből
fakadó korlátainkban, hogy megmenthessen minket (vö. Fil 2,6-8).
Miután azonban feltámadt a halálból, visszatért a dicsőségbe,
amelyben az Atyával korábban osztozott (Jn 17,5), elküldte a
Szentlelket, és felhatalmazta tanítványait arra, hogy még nagyobb
dolgot tegyenek, mint ő, amíg testben élt (Jn 14,12,26-28; Apcsel
1,8; 2,23)"
Láthatjuk
tehát, hogy az Atya nagyobbságát a Fiú emberi korlátaival
magyarázzák, és nem azzal, hogy Isten mindig és minden
tekintetben nagyobb a Fiúnál, és ezt azért magyarázzák így,
hogy a Fiú valóságos Istenségét fenntarthassák.
Azt
azonban már nem firtatják, miképpen lehetséges az, Jézus egyik
pillanatban önmagát kiüresítő Isten, akinél, mint embernél
nagyobb az Atya, a másik pillanatban meg felveszi a bűnmegbocsájtó
Isten szerepét, és megbocsát minden bűnt, amit csak Isten tehet
meg. És mivel több ilyen példát is lehet felhozni a Szentírásból,
a dogma magyarázata őt egy olyan valakihez hasonlítja, aki halad
az úton, a jobb lábával egyenesen lépked a talajon, a bal lábával
meg minden második lépésével gödörbe lép. Egyenesen halad
Jézus is, mert Isten, és gödörbe lép (korlátai vannak) mert
ember. Vajon ilyen megbicsaklott természetű személy lett volna
Jézus, ahogy a dogma beállítja? Semmi esetre sem!
A
valóságban azok a jellemzők voltak valóságosak rá, amikben
emberként nyilvánult meg, hiszen ember volt, ugyanakkor voltak
természetfeletti képességei is, de nem mint valóságos Istennek,
hanem mint olyan valakinek, akinek Istentől kapott hatalma volt,
mégpedig olyan mértékben, amely mértékkel az Atya felruházta.
Nem
valóságos (öröktől fogva önmagában létező) Isten volt tehát,
hanem isteni természettel és isteni hatalommal felruházott
személy, aki ugyanakkor mindvégig alatta maradt Isten korlátlan
szuverinitásának.
Neki
megbízatása volt egy munkára, amivel az Atya megbízta
őt, és amit ő isteni segédlettel el is végzett. (vö. János
17:4) Lásd:
„A
názáreti Jézust, mint kené fel őt az Isten Szent Lélekkel és
hatalommal, ki széjjeljárt jót tévén és meggyógyítván
mindeneket, kik az ördög hatalma alatt voltak; mert az Isten vala ő
vele.” (János 10:38)
Tehát
a felkenetésének a mértéke szerint tudott megtenni dolgokat vagy
volt ismerete, vagy éppen nem tudott megtenni dolgokat, és éppen
nem volt ismerete. Nem az önkiüresítés tehát a magyarázat,
hanem a felkenetésnek a mértéke, ami viszont nem változott egyik
pillanatról a másikra.
Hogy
fel volt kenve a bűnök megbocsátására, ezt kijelenti a Biblia.
Azonban a dogmahitűeknek ez a magyarázat nem fekszik, hanem ők
arra teszik a hangsúlyt, hogy amilyen bűnöket Krisztus
megbocsájtott, azokat csak Isten bocsájthatja meg, és ilyen
idézetet keresnek állításuk alátámasztására.
És
valóban, a farizeusok így közelítették meg ezt a dolgot:
„Az
írástudók pedig és a farizeusok elkezdének tanakodni, mondván:
Kicsoda ez, a ki ily káromlást szól? Ki bocsáthatja meg a bűnt,
hanemha egyedül az Isten?” (Lukács
5:21)
Mivel
a farizeusok ezt gondolták, és a háromság hitűeknek pontosan
erre van szükségük Jézus valóságos Istenségének
bizonyításához, hát ezt idézik. Röviden, Jézus bűnöket
bocsájtott meg, amit csak Isten tehet, tehát Jézus Isten. A
szűkszavú rövidlátás mintapéldája ez.
Máté
9:6-8 azonban többet mond erről:
„Hogy
pedig megtudjátok, hogy az ember Fiának van hatalma a földön a
bűnöket megbocsátani (ekkor monda a gutaütöttnek): Kelj föl,
vedd a te ágyadat, és eredj haza. És az felkelvén, haza méne. A
sokaság pedig ezt látván, elálmélkodék, és dicsőíté az
Istent, hogy ilyen hatalmat adott az embereknek.”
Tehát
a sokaság nem gondolta, hogy Jézus lenne az Isten, hanem azt
gondolták, hogy Isten ekkora hatalmat adott az
embereknek, vagyis Jézusnak, hogy bűnöket bocsáthat meg.
Káldi
lábjegyzete Máté 9:8-hoz hozzáfűzi:
„azaz:
ily hatalmat adott egy embernek. Jézust a legtöbben csodatévő
prófétának nézték.”
Vessünk
egy pillantást az indítékokra: A farizeusok mindenáron bele
akartak kötni Jézusba, hogy bűnt találjanak benne, és magukat
igazolva lássák, hogy jogosan ítélik el. Ezért a
bűnmegbocsátását az istenkáromlás kategóriájába sorolták,
tudva azt, hogy a törvényben volt említés Isten megbocsátó
hatalmáról. Hogy pedig Jézus bűnmegbocsátóként lépett fel,
ezzel a tettével a zsidók szemében istenkáromlást követett el,
hiszen olyant cselekedett, amely Isten hatáskörébe tartozik. És
mivel a zsidók szerint Isten nem lehet ember (ezt még a mai zsidóság
is így látja!), Jézus tképpen tettével istenkáromló lett a
szemükben, mert szerintük a tette azt jelentette, hogy Istennek
adja ki magát. Azzal pedig méltóvá teszi magát a halálra.
Más
indítéka volt azonban a sokaságnak, akik józan mértékletességgel
nem fogták rá Jézusra, hogy Istennek adja ki magát. Hanem úgy
következtettek (mégpedig teljesen helyesen), hogy Isten ekkora nagy
hatalmat adott az embernek, ti. hogy egyik ember a másiknak
bűnbocsánatot ad gyógyítással egybekötve, vagyis hogy Jézusnak.
Káldi
lábjegyzete is erre a következtetésre jut, tehát hogy Jézus az a
személy, akinek az Isten ekkora hatalmat adott, és nem arra
következtet, hogy Jézus a földre szállt Isten, mert ilyen hatalma
csak Istennek lehet.
Viszont
a háromság hívők azért idézik az írástudók és farizeusok
nyilatkozatát csak (és a sokaságét nem), mert ők is oda akarnak
kilyukadni, hogy Jézus bűnbocsátó hatalma a Jézus valóságos
Istenségéből fakad, s nem mert a felkenetése idáig terjed ki. Ez
a szelektáló bibliaidézés nyilván taszító minden tiszta szívű
keresztény számára, de hogy kevés ilyen ember van, az bizonyítja,
hogy a kereszténységben a legtöbben vallják a Krisztus
Istenségét, de nem is csak vallják, hanem szerepet is adnak neki,
vagyis hogy eljátszatják vele, hogy valóságos Istennek adta ki
magát. Csak éppen nem nyíltan, hanem visszafogottan, finoman,
tartózkodóan. Amiből természetesen semmi sem igaz.
Mert
nem véletlenül mondta Jézus, hogy az Atya nagyobb nála, és nem
csak mert ő emberként élt a földön (hiszen az a legnagyobb
közhely azt állítani, hogy azért nagyobb az Isten, mert az ember
csak egy ember), hanem mert a felkenetés mértéke az Atyánál van,
s nem mert mint valóságos Istenek (2 személyben) megegyeztek
egymás között, hogy ki milyen szerepet vállal és tölt be. Ezen
pedig a feltámadása Krisztusnak nem sokat változtat, hiszen az
alárendeltsége utána is megmarad, mert hogy neki a feje az Isten a
feltámadása után is! (vö. 1Korinthus 11:3)
Egylényegűségükből
és örökkévalóságukból pedig nem következik, hogy egyik
személy a másiknak a feje lenne, ha ugyanolyan jogú és
szuverinitású Istenek. Ha viszont a Fiú az Atya EGYSZÜLÖTT-je,
akit az Atya bocsátott a létbe és az Atya kente fel bizonyos
mértékű hatalommal, abból már fakad az, hogy Isten feje a
Krisztusnak, mivel az Neki alárendeltje és nem ugyanolyan jogú
istentársa, mint ahogy ezt a tévelygő dogma hívők lényegében
terjesztik, mégpedig azzal, hogy öröktől fogva létezőnek
mondják.
„Hiszem,
hogy Jézus Krisztus - az Atyától öröktől fogva született
valóságos Isten és a Szűz Máriától született valóságos
ember - az én URAM,” (Luther Márton
Kiskátéja ).
„Az
Ige, aki a magasságbeli Atyától kimondhatatlanul,
felfoghatatlanul, érthetetlenül és öröktől fogva születik,
ugyanaz, aki idelenn, időben Szűz Máriától, az Isten Anyjától
született.”
(Atanáz
(295-373) Az Isten-Ige megtestesüléséről)
„Hiszek
egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden
láthatónak és láthatatlannak teremtőjében. És az egy Úrban,
Jézus Krisztusban, Isten egyszülött Fiában, ki az Atyától
öröktől fogva született, Isten az Istentől, világosság a
világosságtól, valóságos Isten a valóságos Istentől.
Született, de nem teremtmény, ki egylényegű az Atyával, és aki
által minden lett.”
(Nicea-konstantinápolyi hitvallás [CREDO])
„Ne
bízd magad semmire, ne bizakodj senkiben, hanem csak az Úrban
egyedül. Mert az Úr a mi erősségünk, - mindenünk! Dicsérjük
is ezért hálás magasztalással. Csak Ő a mi énekünk. Benne
bizonnyal üdvösségünk lesz. Ez az Úr pedig ki volna más, mint a
Jézus Krisztus, aki valóságos Isten, az Atyától öröktől fogva
született s valóságos ember is; Máriától az idő teljességében
született?! Ő az, akit az ige erősségnek, hatalomnak, éneknek és
szabadításnak magasztal.”
(Magyar Keresztény Portál)
Az
'öröktől fogva született'
kifejezés egyébként is egy logikai önellentmondás, ami önmagában
értelmetlenséget hordoz:
"…
az bizonyos, hogy Krisztus
örökkévaló fiúságának tana összeférhetetlen a logikával,
és egy
önellentmondásos
okfejtés.
Az ÖRÖKKÉVALÓSÁG az, aminek nincs kezdete, s nem lehet időhöz
kötni: a Fiú pedig előfeltételezi az időt, a nemzést és az
atyát; az idő megelőz minden ilyen nemzést: ily módon nincs
értelmi kapcsolat a két kifejezés között, Fiú
és örökkévalóság, ez abszolúte lehetetlenség,
mivel ezek a kifejezések lényegükben különböző és egymásnak
ellentmondó elgondolásokat foglalnak magukban."
(Adam Clarke Commentary)
Az
öröktől
fogva született fiú
éppannyira értelmetlen kifejezés, mint emezek: ma
született, öröktől fogva lévő lány; mától fogva kezdet
nélküli; jövőre emlékező feledékeny; lehetséges
lehetetlenségek; saját magát átugró magasugró; fehér bőrű
néger; fekete színű fehér ló (legfeljebb zebra lehet, de az nem
ló); lobogó hajú kopasz; makulátlan jellemű bűnöző, ordítozó
néma
Levente; tájat fürkésző világtalan; analfabéta regényíró;
szorgalmasan evező lusta; cigánykereket hányó béna; sötétben
hallgatózó süket; súlytalanságban zuhanó kilométerkő;
téglából épült betonfal, tűzforró jégkocka; élő halott; 70
éves csecsemő; stb...
Ugyanígy lehet öröktől fogva születni is, meg halhatatlanként
is halottá lenni. Teljesen nonszensz.
Hogy
a Szentírás öröknek is nevezi a Fiút (pl. Mikeás 5:1, Károli
ford.), nos máshol a „tűz
és kénkő”-vel
való kínoztatást mondja 'öröknek' (vö. Jelenések 20:10; Márk
9:44, 46, 48, Ézsaiás 66:24) és az szó szerint mégsem az, hanem
az ítéletet, az Istentől való kitaszítottság folyamatos állapotát
jelenti. (A héber ohlam
és a görög aion
szavak önmagukban, amiket pl. Károli öröknek fordít,
a valóságban meghatározatlan
időt jelentenek,
hosszú idő (aminek a vége el van rejtve, ismeretlen),
adott esetben véget is érhetnek. Az ősi Ároni papságról is ki
volt jelentve, hogy örök (vö. 2Mózes 29:9), Krisztus
váltsághalála és közbenjárói papsága mégis hatályon
kívülivé tette azt. (vö. Zsidók 7. rész)
Isten
öröktől fogva mindörökké
létezik, és nincs
származása, ellenben Krisztusnak
meg van, az Atyától származik,
akinek az egyszülöttje,
az Atya meg nem egyszülöttje senkinek!
(„Származása visszanyúlik a
hajdankorba, a távoli múltba.” (Mikeás.
5:1, (MBT. ford.)
Dr. Varga Zsigmond írja az Újszövetségi görög-magyar
szótárának 638. oldalán: „egy
sajátosan született
lény, aki jellegénél fogva isteni,;
egyetlen olyan isteni lény,
aki nemzés-születés
eredményeként létezik (eltérően
az Atyától).”
Ha
pedig Jézusnak ezt a kijelentését értelmezik az ő
örökkévalóságát bizonyítandónak: „Bizony,
bizony mondom néktek: Mielőtt Ábrahám lett, én vagyok.” (János
8:58), akkor jusson eszébe minden háromság hívőnek, hogy a
csipkebokorban megjelenő „Vagyok”
(2Mózes 3:14), ha vele azonosítják, az nem szó szerint az Isten
volt, a Jehova, hanem annak képviselője: „És
negyven esztendő elteltével megjelenék néki a Sínai hegy
pusztájában az Úrnak angyala csipkebokornak tüzes lángjában.”
(Apcsel 7:30) Az angyalok meg
teremtmények és nincsenek öröktől fogva!
Következő
fejtegetése a Harmat Kiadónak ezt magyarázva:
„Helytelenül
felhasznált igék annak tanítására, hogy Jézus alsóbbrendű az
Atyánál:
- 1Kor 14,28 – Ha Jézus Isten, miért „veti magát alá” az Atyának?
Válasz:
A Fiúnak a megváltás történetében betöltött alárendelt
szerepe nem jelent alacsonyabbrendűséget. Egy időre önként és
alázattal alávetette magát az Atya akaratának, engedelmessége a
köztük lévő összhangról szól (Fil 2,8; Jn 5,19). Mint
mindenekelőtt és örökké létező Fiú azonban teljesen egyenlő
volt és maradt az Atyával.” (6.
oldal)
Ez
a szöveg nem csupán szemtelenül fennhéjázó, hanem durva
hamisítás is egyben, amely teljesen hamis fényben tünteti fel
Istent ugyan úgy, mint Krisztust. Kijelenti ugyanis, hogy
Krisztusnak az alárendeltsége az Atyához viszonyítva egy szerep
csupán, amely – teljes egyenlősége folytán – nem csak arra
terjed ki, hogy mint Fiú, hogyan rendeli magát alá az Atyának,
hanem arra is, hogy maga a Fiúság is egy szerep
csupán, amit engedelmessége folytán vett magára.
Azt
mondja, hogy önként és alázattal vállalta és töltötte be az
alárendelt szerepet,
csak éppen nem mondja ki nyíltan, a Fiúi szerepet, hogy a
látszatát megtartsa annak, mintha Isten tényleg az EGYSZÜLÖTT
Fiát áldozta volna. Pedig a vele teljesen egyenlő örökké létező
2. személyét, gyakorlatilag saját magát áldozta Krisztus
képében, aki csak a szerepe szerint Fiú, és a neve szerint Fiú,
de EGYSZÜLÖTT-je nem lehet, mert akkor valóságosan meg kell hogy
szülje, valóságosan kell hogy a létbe bocsássa, amit pedig a
dogma elutasít és kizár.
A
teljes egyenlőség és az örökkévalóság ugyanis kizárja a
valóságos EGYSZÜLÖTT-séget, hanem csupán egy szereposztás
szerint engedi meg az egyszülöttséget meg az alárendeltséget
eljátszani, a háromsághit pedig pontosan azt állítja: „A
Fiúnak a megváltás történetében betöltött alárendelt
szerepe” van,
az „örökké
létező Fiú azonban teljesen egyenlő volt és maradt az Atyával”,
- kövképpen az egyenlőség a valóság, az alárendeltség csupán
egy szerep,
végeredményben Isten nem a valóságos EGYSZÜLÖTT-jét áldozta
az emberiségért, hanem egy vele egyenlő szuverinitással bíró
Istent, Aki nem más, mint saját maga egy másik személyben.
A
háromságfilozófia tehát oda lyukad ki, hogy a János 3:16 a
valóságban nem igaz, hanem csupán szerepjátszás történik a Fiú
részéről, amely mögött nem valóságos EGYSZÜLÖTT Fiúság
áll, hanem csupán engedelmes szerepjátszás, amely az egy időre
szóló alárendeltségben nyilvánul meg.
Nem
csak félelmetes ez a tanítás, de rettenetes is, hiszen Istentől
elveszi a legnagyobb ajándékát, és a szeretetét egy szerep
eljátszására szűkíti, amit a vele egyenrangú örök Krisztus
engedelmességből magára vállalt.
Innen
már csak egy lépés továbbgördíteni a tévtanítás szekerét és
a filozófálás szálát tovább szőni:
„3.
Mk 13,32 – Ha Jézus Isten, hogy nem tudta a visszatérésének az
idejét?
Válasz:
A Fiú teljesen
emberré vált, annak minden korlátjával együtt, ezért még
tanulnia is kellett (Lk 2,52), de a szó több értelmében is
„mindent” tudott (Jn 4,25; 16,30; 21,17). Ha a visszatérés
idejét még itt a földön nem tudta, annak bizonyára az volt az
oka, hogy az Atya nem mondta meg neki – ez azonban nem Jézus
istenemberi lényéről szól (Jn 1,1,14).”
(6. oldal)
Először
is annyit tudott Jézus, amennyire a felkenetéséből tellett, de az
állítólagos egyenlősége odáig nem terjedt ki, hogy „az
időket vagy alkalmakat, melyeket az Atya a maga hatalmába
helyheztetett” (Apcsel 1:7), a saját
hatalmában is kezelni tudott volna. Továbbá azt sem tudta
garantálni, hogy ki üljön maga mellett a Királyságában, mert
hogy ezt is az Atya a maga hatalmába helyezte. (vö. Máté 20:23)
ha pedig az Atyának voltak a saját hatalmában fenntartott részek,
amikhez a Fiú nem fért hozzá (vö. Márk 13:20), akkor a köztük
kijelentett egyenlőség csak egy erőltetett állítás, és ezalatt
mást kell érteni.
Egyenlőek
céljaikban, jellemükben, akaratukban, mivel Isten Fia mindenben
engedelmes az Atya irányában. Mindezek tehát az engedelmessége
gyümölcsei, nem pedig a valóságos Istenségéből és
örökkévalóságából fakadnak, mert hiszen akkor az
engedelmessége is csupán egy szívesség volna, egy szerepjátszás,
semmi több.
Harmat
Kiadó felhozza még, hogy Jézus „Azt
állította, hogy Isten Fia”, amely „címről a zsidók azonnal
tudták, hogy Istennel egyenlőnek tartja magát. (Jn 5,17-18,
10,30-33; 19,7).”
Na
de azt már nem teszi hozzá, hogy ezt az őt rágalmazó zsidók
értették így, hiszen Jézus sosem állította, hogy egyenlő lenne
az Istennel! Ő magát következetesen Isten Fiának mondta, továbbá
hogy Izrael vezetőit is isteneknek mondották a törvényben, mégsem
tartották őket olyanoknak, akik magukat Istennel egyenlőnek
tartják. (vö. Zsoltárok 82:6)
Harmat
Kiadó szerint Jézus „Elfogadta, hogy
Istenként imádták, és azt állította, hogy ugyanaz a tisztelet
illeti őt, mint az Atyát. (Mt 14,33; 28,17-18; Jn 5,22-23; 9-38).”
A
tisztelet és az imádat nem ugyanazt jelenti (azért is van rá
külön görög kifejezés az USZ-ben), és Jézus tisztelete még
az Atya tiszteletének szintjén sem jelent imádatot. Viszont az
imádattal kapcsolatban tisztában kell lenni azzal, hogy a Jézus
előtti leborulás, vagy a vele kapcsolatos leborulás sem jelent
feltétlen imádatot. Ugyanis azt, hogy imádták Jézust, már a
magyar fordítás adja így vissza, de a proszküneó az eredeti
szövegben hódolatot is jelent (vö. Jelenések 3:9), innentől
kezdve a fordító felelőssége, hogy imádatot vagy hódolatot ír.
Jézus
félreérthetetlenül megmondta az őt megkísértő Ördögnek, hogy
„meg van írva: Az Urat, a te
Istenedet imádd, és csak néki szolgálj.”
(Máté 4:10; vö. 5Mózes 6:13) – Az pedig már korábban
kiderült, hogy a „te Istened” az sosem őt jelentette, hanem az
Ő Atyját, Jehovát. (Az imádatról lásd: Az igaz imádat központi személye című tanulmányt.)
Indítékok
keresése:
„vannak-e
a trinitarizmusnak olyan elemei, amelyek kulcsfontosságúak az
üdvösség szempontjából? Igen. Krisztus istensége például
központi eleme a megváltás tanának. Ha Jézus nem lenne Isten,
halálával nem fizethette volna ki örökre a bűn büntetését.
Egyedül Isten örök – nem volt kezdete, és nem lesz vége.
Minden más teremtmény véges, az angyalokat is beleértve, vagyis
Isten egy bizonyos időpontban teremtette őket. Csak egy örökkévaló
Személy szerezhetett az egész örökkévalóságra szóló
engesztelést az emberiség bűneiért. Ha Jézus nem lenne Isten,
nem lehetne ő a Megváltó, a Messiás és Isten Báránya, aki
elveszi a világ bűneit (János 1:29). Ha valaki nem a Bibliával
egyező módon gondolkozik Jézus isteni természetéről, akkor a
megváltással kapcsolatban is téves következtetésekre jut. Minden
olyan „keresztyén” kultusz, amely tagadja Krisztus valóságos
Isten voltát, azt is tanítja, hogy Krisztus halála mellett jó
cselekedeteinkre is szükség van ahhoz, hogy üdvözüljünk.”
(Mit jelent a trinitarizmus? Biblikus-e a Szentháromságba vetett
hit? - gotquestions)
Láthatjuk,
hogy a háromság-hit két véglet közé szorítja be a megváltás
lehetőségét, vagy örök Isten a megváltó, vagy szükségesek a
jó cselekedetek a megváltáshoz. Mindkét véglet mesterségesen
kinagyított és hamis beállítású.
A
helyes és bibliai megoldás az, hogy Istennek az egyszülött
Fia által van a megváltás, a szó
szerinti „örök” szó
aláássa a Fiú Fiúságát és Isten Fiában adott szeretetét. Az
örök Fiúság és a Fiúság ténye ugyanis kizárja egymást,
különben ha szó szerinti a Fiú öröksége, akkor a Fiúsága
csupán egy szerep felvétele és eljátszása, semmi több. Kb. így:
”...az egyik isteni Lény elfogadta és
felvette az Atya szerepét, egy másik a Fiú szerepét.”
(Adventist
Review, 1996. október 31., 12.
old.)
Ez
ássa alá igazán a megváltást és az Isten irántunk a Fiában
kinyilvánított szeretetét.
Vajon
nem visszataszító gondolat Istennek és Krisztusnak színésszé
alacsonyítása? Ábrahám áldozata felülmúlta volna Istenét, aki
valódi Fiát áldozta volna fel, míg Isten nem? Valódi módon
mutatja be a háromság-hit Isten szeretetét, amelyet Fiában ajánl
nekünk, ha a Fia valójában csak a megváltás miatt lett azzá
kinevezés által, de a valóságban nem? Jól gondolja meg mindenki,
hogy mit vall erről, mert ez minden keresztény hitének és
Istenhez való helyes viszonyának alapjait érinti.
Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése