Mi
a Szentháromság
és mit hisznek a keresztények?
és mit hisznek a keresztények?
6.
téma
Harmat
Kiadó:
4.
tévhit: „Jézus alsóbbrendű isten az Atyánál.”
Igazság:
Jézus teljesen egyenértékű az Atya Istennel. Azok, akik tagadják
ezt az igazságot, általában az alábbi érvekre és igékre
hivatkoznak. (E tévtanok a 4. század elejéről, Ariusztól
erednek.)
„Helytelenül
felhasznált igék annak tanítására, hogy Krisztus teremtmény:
...
Jn
3,16 – Az „egyszülött Fiú” arra utal, hogy Jézus életének
volt kezdete?
Válasz:
Nem. Az „egyszülött” (görög monogenész) kifejezés a bibliai
szóhasználatban a Fiú „egyetlen” voltára utal. A görög
Ószövetség ugyanezt a szót használja, amikor Izsákot Ábrahám
„egyetlen” fiának nevezi, bár több is volt. (1Mózes 22,2)
Jézus tehát Isten „egyetlen” Fia, ő a „Fiú”, akinek Isten
a „saját Atyja”, ezért ő maga is Isten (Jn 1,1-3, 14-18; 5,18,
23), szemben velünk, örökbe fogadott hívőkkel (vö. Jn 1,12-13;
8,15).” (6. oldal)
Összevetés
a Bibliával:
Istenek
között nincsen alsóbbrendű és felsőbbrendű, egyenértékű és
nem egyenértékű, mivel hogy a Biblia kinyilatkoztatása szerint
egyetlen Isten van, és nincsen több, tehát az egyedül
igaz Istennek (János 17:3), a Legfenségesebb/Felséges
Istennek nincsen riválisa, amiből kifolyólag „egyenértékű”
sem lehet Vele senki sem:
„Majd
ezt az imát mondta Hiszkija az Úr előtt: „Urunk, Izrael Istene,
te, aki a kerubok fölött trónolsz és az egyetlen
Isten vagy a
föld országai fölött! Te teremtetted az eget és a földet.”
(2Király 19:15, katolikus ford.)
„Most
azonban, mi Urunk, Istenünk, szabadíts meg, kérlek, minket az ő
kezéből, hogy megismerje e föld minden országa, hogy te, az Úr,
vagy az egyetlen
Isten!”
(2Király 19:19)
„Tudják
meg, hogy te, az Úr vagy az egyetlen
Isten, és
tiéd a dicsőség szerte az egész földön.”
(Dániel 3(45), katolikus ford.)
„De
Ő az
egyedülvaló,
és senki sem térítheti el szándékától, amit lelke kíván, azt
véghez is viszi,”. (Jób 23:13, Káldi
Neovulgáta ford.)
„Az
írástudó helyeselte: „Valóban jól mondtad, Mester, hogy Ő az
egyetlen
(Isten), és hogy rajta kívül nincs más.”
(Márk 13:32, Katolikus ford.) Nincs más, úgymond: Vele
„egyenértékű”.
„A
népek fejedelmei egyesülnek Ábrahám Istenének népével, mert
Istené a földön minden pajzs, ő a legfölségesebb.”
(Zsoltárok 47:10, katolikus ford.)
„Az
elmondottakban pedig ez a legfontosabb: olyan főpapunk van, aki a
felséges
Isten
trónusának a jobbjára ült a mennyekben;”
(Zsidók 8:1, MBT. ford. vö. Zsidók 1:3)
Hogy
az Atya és a Fiú „egyenértékűek”
volnának (tökéletlen emberi nézőpontok szerint meghatározva),
ezt sehol nem írja a Biblia. Hanem:
„Atyám
adta őket nekem, s ő
mindenkinél nagyobb:
Atyám kezéből nem ragadhat ki senki semmit.” -
mondja Jézus a János 10:29-ben (katolikus ford. vö. 14:28)
Káldi
lábjegyzete hozzáfűzi: „Azonban e szavak:
„az Atya nagyobb nálamnál“ Jézus
Krisztus isteni természetével is megegyeztethetők; mert az Atya
valóban nagyobb,
mint a Fiú, nem természeténél és méltóságánál fogva, hanem
a mennyiben a Fiú az Atyától született ” (Athanáz,
Hilár, ar. sz. Ján. Damasc.).
Tehát,
nem Jézus emberi mivolta miatt nagyobb az Atya, hanem mert
Őtőle van
a Fiú létezése. „Tőle
vagyok”
-
(János
7:29, katolikus ford., vö. 6:46).
A
Tőle
(par, WHNU)
levőség
ugyanolyan időben történő cselekmény eredménye, mint amikor a
Máté 21:42-ben azt olvassuk, hogy az „Úr-tól
(para,
WHNU) lett
ez”,
vagyis hogy építők által megvetett kő lett a szeglet fejévé.
(vö. Márk 12:11; Zsoltárok 118:21)
Ahogy
a történelmi idő valamikori mozzanatában történt ez Jehova
részéről, hogy a szeglet fejévé tette
Jézust,
ugyanígy a történelmi idő valamikori mozzanatában történt az
is, hogy Tőle lett
(jött
létre) a Fiú, vagyis hogy az Atya őt valamikor a létbe
bocsájtotta/létrehozta,
továbbá, hogy Ő küldte. [Egyébként az Atyától való kijövés
(vö.
János 16:17-18) mögött a görög exélthon
(WHNU)
szó található:
„Kijöttem az
Atyától”.]
Egyenértékűséget
a háromsághit a Fiúnak örökkévalósága alapján (?)
tulajdonít, amely szentírásilag teljességgel megalapozatlan
állítás, - mint azt mindjárt látni is fogjuk.
Mindazonáltal
jegyezzük meg, hogy a „MINDENKINÉL”
(pantón, WHNU), az nem csak az embereket jelenti, hanem az
egész teremtett világ összes létezőjét:
„Egy
az Isten és mindeneknek (pantón,
WHNU), Atyja, a ki
mindeneknek
(pantón,
WHNU),
felette van
és mindenek (pantón,
WHNU), által és
mindnyájatokban (paszín,
WHNU) munkálkodik.”
(Efézus 4:6)
Harmat
Kiadó meg a 6. oldalon azt állítja: Ha „az
Atya nagyobb” Jézusnál, akkor hogyan lehet Jézus Isten? Válasz:
A Fiú emberré
lett, ...”
Vagyis
Jézus emberségével magyarázza az Atya nagyobbságát,
tehát szerinte csak az embereknél nagyobb Isten, az Atya, de a
Biblia szerint mindenkinél (az egész teremtett világnál),
sőt még Jézusnál is! Ennélfogva az Atya nagyobbságának
semmi köze nincs ahhoz, hogy Jézus kiüresítette magát, és
szolgai formát vett fel, amikor emberként megjelent a földön.
(vö. Filippi 2:7) Ebből kifolyólag teljesen hibás az Atya
nagyobbságát a Fiú emberségével szembeállítani
és azzal magyarázni, mert ez azt a látszatot kelti, mintha az Atya
nagyobbsága csak annak volna köszönhető, hogy a Fiú emberi
testet vett magára, de egyébként meg nem nagyobb. Gyakorlatilag
Harmat Kiadó meglopja az Istent, amikor a mindenek feletti (értsd
benne Krisztust is) nagyobbságát Istennek lefokozza, és az
emberek kissebbségéhez viszonyítja – holott attól (és
Jézus emberré válásától) teljesen független az!
Hogy
a „mindeneknek” az minden angyalt is jelenti, lásd:
„Az
angyalok pedig mindnyájan (pantesz,
WHNU) a királyiszék, a
Vének és a négy lelkes állat körül állnak vala, és a
királyiszék előtt arczczal leborulának, és imádák az Istent,”
(Jelenések 7:11).
Ezek
szerint, amikor Jézus azt mondta, hogy az ő Atyja nagyobb
mindenkinél, az egész teremtett szellem (és fizikai) világot
értette alatta, önmagát is beleértve, hiszen a mindenkibe ő is
beletartozik, és nincs kivétel.
[Viszont
felvetheti valaki, ha eleve nagyobb az Atya, hogyan vetheti magát
alá neki a Fiú, ehhez legalább egyenrangúnak kell vele lennie,
vagy nem? Vö.: „Mikor pedig minden alája
vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik annak, a ki neki mindent
alávetett, hogy az Isten legyen minden mindenben.”
(1Korinthus 15:28)
A
választ Zsidók 2:7-9 adja meg:
„Kisebbé
tetted őt rövid időre az angyaloknál, dicsőséggel és
tisztességgel megkoronáztad őt és úrrá tetted kezeid munkáin,
Mindent lábai alá vetettél. Mert azzal, hogy néki mindent
alávetett, semmit sem hagyott alávetetlenül: de most még nem
látjuk, hogy néki minden alávettetett. Azt azonban látjuk, hogy
Jézus, a ki egy kevés időre kisebbé tétetett az angyaloknál, a
halál elszenvedéséért dicsőséggel és tisztességgel
koronáztatott meg, hogy az Isten kegyelméből mindenkiért
megízlelje a halált.”
Vagyis
az Atya dicsőségben és tisztességben a Maga szintjére emelte a
Fiút:
„Méltó
a megöletett Bárány, hogy vegyen erőt és gazdagságot és
bölcseséget és hatalmasságot és tisztességet és dicsőséget
és áldást. Sőt hallám, hogy minden teremtett állat, a mely van
a mennyben és a földön, és a föld alatt és a tengerben, és
minden, a mi ezekben van, ezt mondja vala: A királyiszékben ülőnek
és a Báránynak áldás és tisztesség és dicsőség és hatalom
örökkön örökké.” (Jelenések
5:12-13)
Nos,
a Fiú ezen tisztesség és dicsőségbeli állapotában veti magát
alá az Istennek. De hogy nem volt soha öröktől fogva lévő
Isten, az Atyával egylényegű (tehát lényegében ugyanaz az
Isten, bár személyében más), azt az is bizonyítja, hogy az
angyalok alá lett vetve, köv. képpen az angyalok szintjéről
indult, vagyis eredetileg angyal volt.
Ezt
erősíti meg Zsidók 11:4, 9 is:
„Annyival
feljebbvaló az angyaloknál, amennyivel különb nevet
örökölt náluk. … Szeretted az igazságot, és gyűlölted a
gonoszságot: ezért kent fel téged az Isten, a te Istened öröm
olajával társaid fölé.”
Tehát
– mivel az angyalok voltak a társai
(metokhúsz, WHNU) - ahogyan
a
Genezáreti tavon halászók is egymás társai
(metokhoisz,
WHNU) voltak – vö. Lukács 5:7-,
annyival lett feljebbvaló náluk, amennyivel
különb nevet örökölt náluk, vagyis a feljebb valóságát nem
azzal indokolja meg, hogy ő örökkévaló Isten volt, és akkor
evidens, hogy feljebbvaló az angyaloknál, hanem ki lett emelve az
angyaltársai fölé, és kinevezéseket kapott, mint pl.:
„Öltözetén
a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és
Urak Ura.” (katolikus ford.)
Sőt,
mi több, a dicsőség és tisztesség koronája is, tehát a
felmagasztalás jutalma is az emberként mindhalálig való hűségének
volt köszönhető (amelyben engedelmességet tanult – vö. Zsidók
5:8), és nem mert eredetileg azzal rendelkezett, mint örökkévaló
Isten. Volt ugyan dicsősége azelőtt is az Atyánál, amivel
elégedett volt (vö. János 17:5), de Isten attól nagyobb
dicsőségre méltatta:
„De
annyit azért már látunk, hogy Jézus, aki kevéssel lett kisebb az
angyaloknál, a halál
elszenvedéséért a dicsőség
és nagyság koszorúját nyerte el, hiszen az Isten irgalmából
mindnyájunkért megízlelte a halált. Illett ugyanis, hogy azt,
akiért és aki által minden lett, mivel számtalan fiát elvezette
az üdvösségre, az üdvösség szerzőjeként a szenvedésben
tökéletesítse.” (Zsidók 2:9-10, katolikus ford.)
Korábban
már volt szó róla, hogy az ősi zsidó nép történelme alatt
angyali szerepet töltött be, és Pál is tett rá célzást, hogy
angyal volt:
„És
megkísértetvén testemben, nem vetettetek meg, sem nem útáltatok
meg engem, hanem úgy fogadtatok, mint Istennek angyalát,
mint Krisztus Jézust. … És
mindnyájan egy lelki italt ittak, mert ittak a lelki kősziklából,
a mely követi vala őket, e kőszikla pedig a Krisztus volt.”
(Galata 4:14; 1Korinthus 10:4)]
Harmat
Kiadó megint csúsztat a magyarázatában, amikor az „egyszülött”
szónak csak az egyik felére összpontosít, az „egy”-re, de a
„szülött”-re nem, mintha az „egyszülött” szó a
születést magában nem foglalná, hanem csak az „egyetlen”-séget.
Nézzük
az ÚSZ-ben ennek a szónak az előfordulásait s jelentésüket:
„Mikor
pedig a város kapujához közelített, ímé egy halottat hoznak
vala ki, egyetlen (monogenész,
WHNU) egy fiát az anyjának, és az
özvegy asszony vala; és a városból nagy sokaság volt ő vele.”
(Lukács 7:12) (Nyilván egyetlen is volt, meg született
is az özvegy asszony fia.)
„És
ímé eljöve egy ember, kinek Jairus vala neve, ki a zsinagógának
feje volt; és Jézus lábai előtt leesvén, kéré őt, hogy menjen
be az ő házába; Mert vala néki egy egyetlen (monogenész,
WHNU) leánya, mintegy tizenkét
esztendős, és az halálán volt. Mikor pedig ő méne, a sokaság
szorongatá őt.” (Lukács 8:41-42) [Nyilván az egyetlen
leány is született valamikor, és nem csak egyetlenje
volt Jairusnak.]
„És
lőn másnap, mikor ők a hegyről leszállottak, soknép méne
elébe. És ímé egy a sokaság közül felkiálta, mondván:
Mester, kérlek téged, tekints az én fiamra; mert nékem egyetlen
egyem (monogenész,
WHNU):” (Lukács 9:37-38).
Itt
szintúgy.
Izsákkal
kapcsolatban olvashatjuk:
„Hit
által áldozta meg Ábrahám Izsákot, próbára tétetvén, és az
egyszülöttet (monogené,
WHNU) vitte áldozatul, ő, ki az
ígéreteket nyerte, (Zsidók11:17).
Harmat
Kiadó megint csúsztat, amikor azt mondja:
„A
görög Ószövetség ugyanezt a szót használja, amikor Izsákot
Ábrahám „egyetlen” fiának nevezi, bár több is volt.”
Csúsztatás,
hiszen Sárától csak egyedül Izsák fia született, tehát
egyszülött fia volt neki, amelyik az áldozat kapcsán
egyáltalán szóba jöhetett.
A
többi idézet Jézus Krisztus egyszülöttségét említi, lásd:
„Az
Istent soha senki nem látta; az egyszülött (monogenúsz,
WHNU) Fiú,
a ki az Atya kebelében van, az jelentette ki őt.”
(János 1:18)
„Mert
úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött (monogené,
WHNU) Fiát adta,
hogy valaki hiszen ő benne, el
ne vesszen, hanem örök élete legyen.”
(János 3:16)
„A
ki hiszen ő benne, el nem kárhozik; a ki pedig nem hisz, immár
elkárhozott, mivelhogy nem hitt az Isten egyszülött (monogenúsz,
WHNU) Fiának
nevében.” (János 3:18)
„Az
által lett nyilvánvalóvá az Isten szeretete bennünk, hogy az ő
egyszülött (monogené,
WHNU) Fiát elküldte az Isten e világra, hogy éljünk általa.”
(1János 4:9)
Világos
és evidens, hogy nem csak egyetlent jelent, hanem fenti
egyetleneknek születését is, ami Jézus esetében miért
lenne másként?
Harmat
Kiadó megjegyzi:
„Jézus
tehát Isten „egyetlen” Fia, ő a „Fiú”, akinek Isten a
„saját Atyja”, ezért ő maga is Isten (Jn 1,1-3, 14-18; 5,18,
23),” (6. old.).
Összevetés
a Bibliával:
Háromság-hívők nem tudnak (de nem
is akarnak) elszakadni attól a gondolattól, hogy az Atya és Fiú
egysége vagy (szentírásilag nem igazolt) egylényegűsége azt
jelenti, mintha egy nagy marék gyurmából kivennénk egy kisebbet,
majd mindkettőből kivennénk még egy kisebbet, és a kettőt
összegyúrnánk egy harmadiknak, akkor ugyanaz az anyagot, ugyanaz a
létformát kapnánk ugyanabból, az ”anyagból”. Ezért Isten
mindhárom, hiszen ugyanabból az „anyagból” vannak. Miként
tehát az ember gyereke ember, úgy Isten Fia is Isten kell hogy
legyen.
Ebben az embervilágban működő
analógiából (hogy emberek embereket nemzenek) csak azt felejtik ki
tudatos elszántsággal, hogy Isten nem ember, és nem
hasonlítható az emberekhez. (vö. 4Mózes 23:19; Ézsaiás
40:25; 46:5)
Tehát a nagy kupac (gyúratlan)
gyurmát sehonnan sem vették ki, vagyis az Istennek van Fia, de
nincs Atyja, a Fiúnak meg van Atyja, de nincsen Fia [érdekességként
ide illik, hogy a mohamedánok Allah-jának se Atyja, se Fia nincsen,
- akárcsak a szent szellemnek), tehát eleve nem ugyanaz a kettő,
ill. a három.
Isten Magához csak hasonlót
alkothatott, de mivel a Fiát alkotta/létrehozta/szülte, Őt magát
meg nem alkotta/létrehozta/szülte senki, így a hasonlóság csak
viszonylagos, de nem abszolút. Ez pedig további különbségeket
hozott magával:
Pl.:
Jézusnak volt Istene (vö.
János 20:17), Jézus Istenének meg nincs
Istene. A Jézus Istene soha
nem imádkozott, a Jézus meg az ő
Istenéhez imádkozott. Jézusnak
feje
az Isten, de Istennek senki nem a
feje. (stb.) Hát akkor az Isten
egész létezésének
a szó szerinti Krisztusban levése csupán egy minőségi
kategória, mivelhogy a teljesség alatt („Mert
Ő benne lakozik az istenségnek egész teljessége testileg”
- Kolossé 2:9) nyilván nem azt érti a szöveg, amit kiolvasnak
belőle, hogy ti. Krisztus ugyanolyan
valóságos (születetlen) Isten volt, mint az, aki őt elküldte,
sőt ő ugyanaz
volt (született mivolta ellenére). Ez egy spekulatív filozófia,
amit nem tanít a Szentírás.
Ugyanaz
az Isten nem lehetett, mivel egyik küldte a
másikat (vö. János 12:49) és egymással párbeszédben
voltak (vö. János 12:28),
ha pedig mindkettőről kijelentik,
hogy valóságos Isten, akkor Istent magát hazudtolják meg, hogy
Rajta kívül van még egy másik (Nála nem kisebb) személy is (vö.
Ézsaiás 43:10; János 14:28), aki ugyanolyan szuverén Istent, mint
ő. Hanem Jézusnak isteni tulajdonságai
voltak, amilyen mértékben őt Isten
felruházta, és amilyen mértékben a hatalommal Isten
megajándékozta.
Harmat
Kiadó:
„Kol
1,15 – Ha Krisztus „az egész teremtés elsőszülöttje”,
akkor ő teremtmény?
Válasz:
Nem. Egyrészt Krisztus nem „az első teremtmény” hanem „az
elsőszülött” (értsd: az örökös). Másrészt minden általa
lett teremtve, előbb volt mindennél és minden őbenne áll fenn.
(1,16-17 vö. Jn 1,3), tehát ő nem tartozhat a teremtett dolgok
közé, hanem ő az egész teremtés fölött az örökös.” (6.
oldal)
Összevetés
a Bibliával:
A
háromsághívők szerint Ő valóságos Isten és ember is volt
egyszerre,
holott a 4Mózes 23:19 azt mondja, Isten nem ember, nem
is embernek Fia.
Jézus meg embernek
fia
volt,
aki Isten jobbján állt – hogy lehetett akkor azonos Istennel,
hogy lehetett ő az Isten? (vö. ApCsel 7:56) Pál azt mondja róla a
Kolossé 1:15-ben:
„prótotokosz
paszész ktiszeósz (WHNU)”
=
„minden teremtmény elsőszülöttje”
(Káldi
Neovulgáta ford.). Hogy
merülhet fel egyáltalán Jézus Krisztussal kapcsolatban a
teremtmény
szó,
ha ő nem
az?!!
Miért
hozza összefüggésbe őt a teremtéssel,
ha ő nem
teremtmény?!!
Pálnak ez az összepárosítása
nyilván
tudatos és n e m v é l e t l e n!!! Bibliai szóval élve Istentől
sugalmazott.
„Az
„az egész teremtés elsőszülötte” fordítása a ktitisz
(teremtés) és a pasz (minden, egész) jelentésétől, illetve a
birtokos szerkezet (minek a kije/mije) értelmezésétől függ.”
- írja Szalai András: Jehova és a szervezet című könyve 188.
oldalán.
Ezzel
az értelmezéssel kapcsolatban Dr. Cserháti Sándor kijelentette:
„Fontos szerephez jutott az óegyház
krisztológiai vitáiban. Az ariánusok úgy értették, hogy
Krisztus minden teremtmény elsőszülötte, azaz az első
teremtmény. Mivel a „minden teremtmény” az eredeti szövegben
birtokos esetben áll, nyelvtanilag nem lehetetlen az ariánus
értelmezés.” (A Kolossébeliekhez és
a Filemonhoz írt levél. A Magyar Evangélikus Egyház
Sajtó-osztálya, Bp, 1978. 66. old.)
A
háromság hívők szerint itt az elsőszülöttség nem szó szerint
az elsőséget jelenti, hanem rangot,
hogy ő „az elsőszülött [jogaival
rendelkezik] az egész teremtés fölött”
anélkül persze, hogy ő maga teremtmény lenne. Egy hasonlattal
élve: '„az ország első embere”
nem az első létező magyar, hanem a
nemzet élén
álló személy, akit ilyen rangra
emeltek'. (Szalai, uo.) Pl. Dávid is,
bár családjában az utolsó fiú volt, amikor Isten
elsőszülöttséget ad neki, a királyok közötti
rangjáról beszél. (vö. Zsolt
89:28, LXX) Izraelt pedig kiváltságai miatt nevezi elsőszülöttjének
(vö. 2Mózes 4:22) Ezen analógia szerint a Kolossé 1:15 azt
jelenti, Jézus elsőszülött az egész teremtés fölött,
de ő maga nem teremtmény.
Hogy
a dogma
álláspontja félrevezető, a következők indokolják:
A
szöveg nem mondja, hogy a teremtmények fölött (?) lenne
elsőszülött. A fölött - /h/üperanó - szó
van Efézus 1:21; 4:10; és Zsidók 9:5-ben is, jelentése: felül,
magasan van helyileg, messze felette áll vkinek rangban. Ha
Efézus 1:21 szerint Jézust az ő
Istene <<ezek szerint Jézusnak van Istene, és
nem
ő az Isten, lásd l7. vers! >> minden
fejedelemségen felül ültette, akkor Pál azt is írhatta
volna, hogy Krisztus elsőszülött
minden teremtmény
felett, de a felett szót a Kolossé 1:15-ből kihagyta. Ha
máshol mondja, itt meg nem, nyilván mert itt másról van szó!!!
Ha
megfigyeljük, a Bibliában az elsőszülöttek
az elsőszülöttségükkel a
hovatartozásukat
is kifejezték! (vö. 2Mózes
12:12; Zsidók 11:28)
Isten
Izraelt elsőszülött fiának nevezi, ez az elsőség pedig a
pogány népek között számított elsőségnek (2Mózes
4:22; vö. Róma 2:9), hiszen az üdvösség {= megmentés} a zsidók
közül támadt (vö. János 4:22; Csel l3:26), és mivel minden
népnek megadatott, hogy Isten fiai közé számlálódhasson
(vö. Jel 2l:3,7), így Izrael elsőszülöttsége az
egyetemes emberi család, mint fiak közé való tartozását, azok
között való elsőségét fejezi ki.
Isten
Dávid királyt elsőszülöttjévé tette, mégpedig a földi
királyokhoz való viszonyában, azoknál feljebbvalóvá. (vö.
Zsoltárok 89:28) Dávid királykénti elsőszülöttsége a
földi királyok közé sorolja őt, mint aki azok fölé
emeltetett méltóságban (a feljebbvaló szó itt is ki van
írva (lásd 1685. kiadás, Károli ford.), mint Efézus 1:21-ben a
fölött!), tehát bár Dávid rangban felettük állt - Isten
nézőpontja szerint -, de mégis közéjük
tartozott, egy feljebbvalóvá tett király volt a
királyok közt.
A
Róma 8:29 szerint Jézus elsőszülött
volt a sok atyafi (testvér) között, akiknek az ő
ábrázatához hasonlóvá kellett lenniük, tehát Jézus testvér
volt a testvérek között, hiszen nem szégyellte őket
testvéreinek hívni. (vö. Zsidók 2:11-l2) és mivel ő volt az,
aki a mintát adta, akihez a többieknek hasonulniuk kellett (vö.
Róma 6:5), így lehetett elsőszülött,
vagyis első a testvérek csoportjában.
Jézus a halottak között
is elsőszülött
volt, és ez csak úgy lehetett, hogy
maga is halott volt (3 napig), és Isten halhatatlan szellemi életre
elsőként támasztotta fel, ilyenformán a halottkénti
elsőszülöttsége
besorolja
őt a halottak közé,
ahonnét elsőként jött ki. (vö.
Kolossé 1:18; Jelenések 1:5)
Mindezeknek fényében
nézve a Kolossé 1:15 szerint Jézus elsőszülöttje minden
teremtménynek/az egész teremtésnek, ami arra mutat, hogy ő is
a teremtéshez, a teremtményekhez tartozik, vagyis t
e r e m t m é n y!!!
Ha
ez igaz volna: „ő az egész teremtés
fölött az örökös” (Harmat Kiadó),
akkor ezt az örökösséget miért kellett ilyen áttételes módon
kifejeznie Pálnak: „az egész
teremtés elsőszülöttje”, mikor
ugyanezt egyszerű és nem ilyen utólagos magyarázatra szoruló
módon is ki tudta fejteni máshol, lásd:
„utolsó
időkben szólott nékünk Fia által, A kit tett mindennek
örökösévé,
a
ki által a világot is teremtette.”
(Zsidók
1:1-2) Mindennek örököse – így egyszerűen, - és nem: az egész
teremtés elsőszülöttje, vagyis örököse – ha valaki nem
értené. Viszont ha már elsőszülött, mégpedig az egész
teremtésé, akkor része
annak,
mégpedig abban is
az
első,
nem pedig felső!
A
bibliai alapszabály szerint ki/mi
aminek/akinek elsőszülöttje,
ah h o z tartozik, annak a részese.
Annál
a bizonyos példánál maradva: az
ország első embere, akár a nemzet élén áll, akár első létező
a nemzetben - de a nemzethez tartozik - ha a nemzet első embere!
Úgy senki nem
lehet első a nemzetben, hogy nem tartozik a nemzethez!
Jézus
ugyanígy: akár rangban,
akár szó szerinti elsőségben
elsőszülöttje minden
teremtménynek, az egész teremtésnek - de a
teremtéshez/teremtményekhez tartozik - ha annak elsőszülöttje!
Úgy senki nem lehet elsőszülöttje a teremtményeknek, hogy nem
tartozik hozzájuk, vagyis a teremtményvilághoz. Az
elsőség/elsőszülöttség ahhoz sorolja az alanyt, amib
e n első,
akikn e k
vagy
akik k ö z ö t t elsőszülött! Egyiptom elsőszülöttjei
Egyiptomhoz tartoznak, az egész teremtés elsőszülöttje pedig az
egész teremtéshez. (vö. Zsoltárok 135:8)
Visszatérve
Pálra, világosan mondja ki Krisztusról, hogy mindenekben ő legyen
az első (nem pedig
felsőt mond! (vö. Kolossé 1:18) Tehát Krisztus
/Logoszként-Igeként) a teremtmények között is az
első, de nyilván nem a saját teremtésében az első,
nem a saját teremtésének az elsőszülöttje - hiszen ez
logikailag is lehetetlen, de nem is erről van szó, hiszen ha
mindent ő teremtett (nála nélkül semmi sem jött létre, ami
létrejött, - vö. János 1:3), saját magát nem teremthette –
hanem Isten teremtésében az első, Isten
teremtésének a kezdete. (vö. Jelenések 3:14) Márpedig
ha Isten Teremtőként (vö. Máté 19:4) valaha is teremtetett
valamit, abban Krisztus az első (vö. Kolossé 1:18)
Vagyis Isten a teremtését
az Igével/Logosszal kezdte meg, ő volt az ELSŐ, aki Isten
(jelképes) 'méhét megnyitotta', ő jelenti Isten teremtői
folyamatának a kezdetét. Teremtés esetén meg teremtmények jönnek
létre, tehát Jézus minden kétséget kizáróan TEREMTMÉNY!
[Nem véletlenül van
Jézus „egyszülött”-nek is nevezve, hiszen tudjuk, hogy
az Atya Fia, aki Tőle született. Az „egyszülött” azt
jelenti, az egyetlen, aki ezen a módon (közvetlenül az
Atyától) született, az elsőszülött pedig arra utal, hogy
az első lény, aki Istentől született.]
Szalai
a Jelenések 3:14 kapcsán kifejti, hogy „az
Isten teremtésének kezdete” kifejezés egyaránt jelentheti
azt, hogy (1) ő
jelenti Isten
teremtői folyamatának a kezdetét, tehát ő az első
teremtmény...”
(196.
old.) Hogy ezt nem zárja ki, annál is inkább indokolt, mivel a
görög szó, arkhé,
Jézus
kezdeti, kezdettől (nem öröktől) fogva való létezésére utal.
A
„kezdet” szó használata mindig valamilyen kezdetre utal. Pl.:
„De
ti is bizonyságot tesztek; mert kezdettől fogva (arkhész,
WHNU)
én
velem vagytok.” (János
15:27) – Az apostolokkal való együttlét kezdetéről beszél
Jézus.
A „kezdet” szó
megjelenik a föld alapítása, vagy Krisztus evangéliumának
kezdete kapcsán is. (vö. Zsidók 1:10, Márk 1:1) De ugyanezt
olvashatjuk Jézus Krisztussal kapcsolatban is:
„A
mi kezdettől
fogva
(arkhész,
WHNU)
vala, amit
hallottunk, a mit szemeinkkel láttunk a mit szemléltünk, és
kezeinkkel illettünk, az életnek Ígéjéről. … Írok néktek
atyák, mert megismertétek azt, a ki kezdettől
fogva
(arkhész,
WHNU)
van.
Írok néktek ifjak, mert meggyőztétek a gonoszt. Írok néktek
fiacskák, mert megismertétek az Atyát.
Írtam
néktek atyák, mert megismertétek azt, a ki
kezdettől fogva
(arkhész,
WHNU)
van.
Írtam
néktek ifjak, mert erősek vagytok, és az Isten ígéje megmarad
bennetek, és meggyőztétek a gonoszt.”
(1János
1:11; 2:13-14)
Hogy
a kezdettől fogva
lenni,
nem azt
jelenti, öröktől fogva
lenni,
az az Ördög kapcsán is kiderül. Vagy netán van olyan elvakult
háromság-hívő, aki szerint az Ördög öröktől
fogva bűnben
leledzik, nem pedig a bűnbeesésének kezdetétől???!
„A
ki a bűnt cselekszi az ördögből van; mert az ördög kezdettől
fogva
(arkhész,
WHNU)
bűnben
leledzik. Azért jelent meg az Istennek Fia, hogy az ördög munkáit
lerontsa.”
(1János
3:8)
Bűnözésének
van egy kezdeti
pillanata,
amióta a bűnben van.
Amikor
tehát azt olvassuk: „Ezt
mondja az Ámen, a hű és igaz bizonyság, az Isten teremtésének
(arkhé,
WHNU)
kezdete:”
(Jelenések
3:14), akkor biztosak lehetünk abban, hogy Jézus az Isten
teremtésének a kezdetével azonos, vagyis vele kezdődik az Isten
teremtése.
Ha
Jézus valóban öröktől fogva született
volna
(ahogy a háromság-hit állítja), akkor öröktől fogva Isten
teremtésének a kezdete is lett volna, hiszen a születés legalább
olyan történés, mint a kezdete valaminek, és ha örök az egyik,
a másik is az. Ugyanakkor mivel a kezdet nem
tarthat öröktől fogva, a születés sem,
így
Jézus sem születhetett öröktől fogva, hanem a születésének
kezdete van, mivel maga is, az ő létezése is a kezdethez van
kapcsolva. Kezdettől fogva
(létezésének
van egy kezdeti pillanata, amióta) van, nem öröktől. Isten pedig
öröktől fogva mindörökké
(tehát
Jézus halotti állapotának ideje alatt is!) van. (vö. Zsoltár
90:2) Nem véletlenül mondja Lukács 2:14:
„Dicsőség
a magasságban Istennek és békesség a földön a jóakarat
embereinek!”
(katolikus ford.) Jézus pedig akkor már csecsemőként a földön
volt, tehát Isten nem születhetett le emberi testben a földre, ez
ki van zárva. A háromság-hit pedig azt állítja, Isten Jézusban
földre született, ami egy tévelygő tanítás.
Máté
18:10-ben Jézus mondja, hogy az angyalok mindenkor
látják a mennyben az
ő Atyjának arcát, tehát az Atya mindig a
mennyben van, mivelhogy az Isten mindig szellemi Lény (vö. János
4:24), Jézus Atyja pedig az Ő és a mi Istenünk is egyben, és a
kör bezárult. (vö. János 20:17) Az Atya öröktől fogva van,
Jézus kezdettől fogva, az Atya mindig a mennyben van, a Fiú
emberként a földre született, és senkinek nem lehet az érdeke
összemosni a kettőt, feltéve, ha nem akar elkárhozni!
Harmat
Kiadó:
Péld
8,22 – Eszerint a „Bölcsesség” azaz Krisztus teremtetett?
Válasz:
Nem. A szöveg nem Krisztusról beszél, hanem a bölcsességet
személyesíti meg, költőien fejezi ki, hogy Isten bölcsen
teremtette meg a világot (vö 3,19-20). Különben is, Krisztus nem
lakozott együtt a mennyben az okossággal (9,12), nem épített
házat hét oszloppal (9,1) stb. A héber qáná
kifejezést
pedig a „teremteni” szó helyett a „szerezni” szóval lehetne
a legjobban visszaadni (pl. 4,5,7; 16,16; 17,16; 19:8). (6.
oldal)
Összevetés
a Bibliával:
Maga a szöveg így szól:
„A
teremtő bölcsesség
Alkotó
munkája elején teremtett az Úr, ősidőktől fogva, mint legelső
művét. Az idők előtt alkotott, a kezdet kezdetén, a föld
születése előtt. Amikor létrehozott, még ősvizek sem voltak, és
a forrásokból még nem tört elő víz. Mielőtt a hegyek
keletkeztek volna, korábban hívott létre, mint a halmokat, amikor
a földet és a mezőket még nem alkotta meg, és a föld első
rögét sem.
Ott
voltam, amikor az eget teremtette, s az ősvíz színére a kört
megvonta, amikor a felhőket fölerősítette, s az ősforrások
erejét megszabta; amikor kijelölte a tenger határát - és a vizek
nem csaptak ki -, amikor megrajzolta a föld szilárd részét.
Ott
voltam mellette mint a kedvence, napról napra csak bennem
gyönyörködött, mindig ott játszottam a színe előtt. Ott
játszottam az egész földkerekségen, s örömmel voltam az emberek
fiai között.” (Példabeszédek
8:22-31, katolikus
ford.)
Harmat
Kiadónak nem érdeke, hogy a Példabeszédek 8:22-tőt Krisztusra
alkalmazza, ezért az érdekeihez mérten is magyarázza azt. De pl.
az MBT. fordítás készítői a 8:23 szövegéhez beteszik Kolossé
1:17 idézetét: „ Az ősidőkben
formált engem, kezdetben, a föld keletkezése előtt. … Ő előbb
volt mindennél, és minden őbenne áll fenn.”
Itt pedig az egyház fejéről van szó (18. vers), vagyis Jézus
Krisztusról.
„A
Példabeszédek könyve elmondja nekünk Isten Fiának születését,
és azt a kapcsolatot, amelynek Ő Istennel örvendhetett a világ
teremtése előtti időben. Habár Őt úgy említik mint
"bölcsességet", mégis világos, hogy az a mondat Isten
Fiáról beszél. Hiszen az I. Kor. 1:24-ben is Krisztus mint "Isten
bölcsessége" van megnevezve.”
(Melyik
Isten? - Golgotha. uw. hu)
A
Példabeszédek fenti idézetét Krisztusra alkalmazóknak az a
véleménye, hogy ez a szakasz azért is különleges, mert nyíltan
szól Krisztus testtélétele előtti, mennyei születéséről.
Krisztus itt az Atyának tulajdonítja a teremtés művét,
ugyanakkor azt is megemlíti, hogy ebben a munkában Ő mellette
volt, mint Kézmíves, azaz mint a teremtés gyakorlati kivitelezője.
A terv az Atyától származott, ezért Ő a Teremtő, de a
kivitelező a Fiú volt. Ugyanezt Pál így foglalja össze:
„A
ki képe a láthatatlan Istennek, minden teremtménynek előtte
született; Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben
és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek,
akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok;
mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek;” (Kolossé
1:15-16)
„Isten
mellett állott egy bölcsességgel megáldott Művezető,
aki az életét Istentől kapta; így tehát az Isten fia volt.
Amikor Isten ezt a Fiút nemzette, ő volt az egyedüli, neki senki
sem segített. Az első élő teremtménye tehát az Isten
egyszülött Fia
volt.
Ez az Atyjához hasonlóan szellem volt, láthatta Istent és
mellette lehetett. Ez az egyszülött Fiú, mint Isten képmása
Isten
formájában volt,
teljesen alárendeltje Atyjának és Teremtőjének. Sohasem gondolt
arra, hogy hatalmasabbá képzelje magát Istennél - bölcsességében
tudta ezt - lehetetlen”.
„A
ki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak
azt, hogy ő az Istennel egyenlő.”
(Filippi
2:6)
[Isten szellemfiai- krisztus.ro]
Ellen
White (a Hetednapi Adventisták legelfogadottabb bibliamagyarázója)
azt állítja, hogy „a
Példabeszédek 8:22-30 Krisztus saját szavai Önmagára,
előlétezésére és az Atyával való kapcsolatára vonatkozóan.
Ha Krisztus szó szerint Istentől, az Atyától született, akkor
nem létezett mindig, amely esetben Isten nem lehet szentháromság -
abban az értelemben, ahogy a szót általában meghatározzák.”
(PP
34, 1. Szem. 247, ST 1897/8/7, RH 1895/7/9, RH 1890/6/10, JÉ 25, 1.
Szem. 226.)
Viszont
a Példabeszédek fenti idézetét Krisztusra nem alkalmazóknak a
véleménye teljesen más:
„Akik
ezeket a születésre vonatkozó kijelentéseket a Fiú isteni
létének kezdetére vonatkoztatják, azok figyelmen kívül hagyják
azt a tényt, hogy Jézus Krisztus nem volt mindig Isten Fia. A
Szentháromság Isten egyik személye csupán a megváltás tervének
részeként lett Fiúvá, mint ahogy a másik személy pedig Atyává.
Pál apostolt használta fel Isten arra, hogy a megváltás tervének
ezt a pillanatkép próféciáját kijelentve megvilágosítsa
előttünk ezt a kérdést.
“Mert
kinek mondotta valaha az angyalok közül..... én leszek néki
Atyja, és Ő lesz nékem Fiam?” (Zsid.
1,5.) Amikor
a mennyei tanácsban elhangzott ez a kijelentés a megváltási terv
lefektetése közben, akkor a két isteni személy még nem Atyaként
és Fiúként állt egymás előtt. Az ekkor lefektetett terv még
csak jövő időbe helyezi ennek a viszonynak a kezdetét, és amikor
beteljesedik, csak akkor válnak egymás számára Atyává és
Fiúvá. Ez a mennyei terv a betlehemi testtélétel által lett
valósággá.”
(Ellet
J. Waggoner: Krisztus és az Ő igazsága)
A
Krisztus időben történő tényleges/valóságos születését
elutasítandóknál állandóan előjön az a felfogás, hogy csupán
a megváltás tervének részeként vállalt Atya és Fiú szerepet a
két öröktől fogva mindörökké létező személy, akik egyetlen
Istenként mindketten valóságos Istenek, és csak eljátszották
azt, hogy Isten a Fiának titulált 2. személyét (aki Istenként
saját maga) áldozta fel az emberiségért.
A
valóság inkább az, hogy ezeknek az embereknek a keresztényi
mivolta (Krisztus-követése) egy szerepjátszás, mivel hogy
ilyesmit, ilyen tanítást sem Jézus nem tanított, sem az
apostolok, hanem csak ők olvassák ki ezt a Bibliából a saját
nyakatekert filozófiájuk alapján. Az ilyen álkeresztények az
Isten valóságos áldozatából egy színházi előadást csinálnak,
melynek az „Isteni színjáték” nevet adják.
Holott
pontosan az lenne szerepjátszás, ha a megváltás kedvéért Isten
valamelyik angyalnak mondotta volna, hogy az neki Fia lesz, Ő meg
neki Atyja, de Zsidók 1:5 szerint semelyiknek nem mondta, mivelhogy
a saját elsőszülöttét vezette be a világba (6. vers), vagyis az
Ő saját Fiát, valóságos Fiát, aki ezáltal fizikailag is
született Fiává lett. De Jézus feltámasztásával ez az Atya és
Fiú viszony új tartalommal gazdagodott, ismételten megerősítést
nyert. (vö. ApCsel 13:32-33)
[Atya
és Fiú kapcsolata háromféle tekintetben mutatkozik meg a
Bibliában. Először amikor Isten életbe bocsájtotta (vö. János
5:26) a legelső szellemfiát, a Logoszt (más néven az Igét). [„Az
Atyának, -
úgymond sz. Ágoston -,
élete van önmagából és nem a Fiútól; a Fiúnak élete van
önmagában, de az Atyától.”]
Azután Emberi lény Fiaként új értelemben lett Isten Fia (vö.
Lukács 1:35). Majd feltámasztása után, szellemi életét
visszaadva neki, ismét Atyjává lett Isten, ő pedig Fiává. (vö.
ApCsel 13:32-33)]
Jézus
maga mondja a János 3:16-ban, hogy Isten az egyszülött Fiát
áldozta föl, s hogy ez szerepjátszás által történt volna,
arról semmit nem mondott! Úgy hogy ilyesmit állítani nagyon nagy
vakmerőség és az örök kárhozat félelmetességét is magában
hordozza, amennyiben Isten az igaz bíró az ítéletkor kijelenti,
hogy hazugságra épülő filozófia ez, és a megváltás értékét
leminősítő eretnekség.
Mert
hogy: „Egy
az Isten és mindeneknek Atyja, a ki mindeneknek felette van és
mindenek által és mindnyájatokban munkálkodik.”
(Efézus
4:6) Az Isten Atyasága pedig nem csak szerep szerinti, ezzel
összhangban világosan le van írva, hogy a Példabeszédek
8:22–31-ben leírt bölcsesség Isten mellett volt mint
„mestermunkás”,
amely kifejezés arra a szellemteremtményre utal, aki Jézussá
lett, és szorosan együttműködött Istennel a teremtés folyamán
(Vö. Kolosszé 1:17; Jelenések 3:14).
Itt
tehát a leírás a bölcsességről nem csak mint fogalomról
beszél,
hiszen az itt leírt bölcsesség ’létre
lett hozva’,
vagyis meg lett teremtve Jehova útjának kezdeteként. Isten mindig
létezett, mindig bölcs volt, bölcsessége nem lett megteremtve.
(vö. Zsoltárok 104:24)
Az
ószövetség görög fordítása, a szeptuaginta [LXX ford.] az
ektiszen
(teremtett)
szót használja itt, és az 5Móz 4:32; 32:6; Malakiás 2:10-ben is,
ami megerősíti, hogy a Fiú igei formájában Isten legelső
teremtménye volt.
„ fényes
hajnalcsillag.” (vö.
Jelenések 22:16) Így lehetett Isten „
az
Amen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének (arkhéja,
vagyis)
kezdete”
(Jelenések
3:14), „az
egész teremtés elsőszülöttje.”
(Kolossé
1:15)
Látható,
hogy az ektiszen szó LXX-ben található előfordulásai mögött a
teremtésre lehet, sőt szükséges következtetni. Ha csak ezt
nézzük, akkor a megszemélyesített bölcsességet Isten teremtette
útjai kezdetén – ahogy ezt a katolikus fordítás is visszaadja:
„Alkotó
munkája elején
teremtett
az
Úr, ősidőktől fogva, mint legelső művét.”
Katolikus
fordítás lábjegyzete írja:
„Az
Ószövetség-ben ily módon lefektetett tant az Újszövetség
döntően tovább fejleszti azáltal, hogy Krisztus személyére
alkalmazza. Jézust a bölcsességnek, Isten bölcsességének mondja
(Mt 11,19, párh.: Lk 11,49; vö.: Mt 23,34-36; 1Kor 1,24-30). Miként
a Bölcsesség, úgy Krisztus is részt vesz a világ teremtésében
és fönntartásában (Kol 1,16-17). - Végül a János-evangélium
előszava az Igét a teremtő Bölcsesség vonásaival ruházza fel,
és Krisztust az egész János-evangélium úgy mutatja be, mint az
Isten bölcsességét (Jn 6,35). Innét érthető, hogy a keresztény
hagyomány Justinus óta Krisztust látta az ószövetségi
Bölcsességben. „
Ha
így látta, jól látta.
Az
Újszövetség világosan tanítja, hogy Jézus az Isten bölcsessége:
„Azt
akarom, hogy tudjátok meg, hogyan küzdök értetek, a
laodíceaiakért, és mindazokért, akik nem látták szemtől-szembe
személyemet, hogy a szívük megvigasztalódjék, és szeretetben
összeforrva eljussanak a megértés teljességének minden
gazdagságára, Isten titkának, Krisztusnak
ismeretére, akiben a bölcsesség és a tudomány minden kincse
rejlik.” (Kolossé
2:1-3, Káldi Neovulgáta ford.; vö. 1Korinthus 1:24,30; 2:6-7;
Efézus 3:10)
Harmat
Kiadó:
Különben
is, Krisztus nem lakozott együtt a mennyben az okossággal (9,12),
nem épített házat hét oszloppal (9,1) stb. A héber qáná
kifejezést
pedig a „teremteni” szó helyett a „szerezni” szóval lehetne
a legjobban visszaadni (pl. 4,5,7; 16,16; 17,16; 19:8).
(6.
oldal)
Összevetés
a Bibliával:
A Bibliában a héber qáná
kifejezést több értelemben is használják a Bibliaírók. Pl.
teremtő: 1Móz 14:19,22; 5Móz 32:6; vesét alkotó:
Zsoltárok 139:13; szerzemény/szerzés: 2Móz 15:16, Neh
5:16; Zsoltárok 74:2; 78:54; Példabeszédek 1:5, 4:5,7; 8:22;
15:32; 16:16; 17:16; 18:15; 19:8; 23:23; Prédikátor 2:8.
Mivel
a Példabeszédek 22:8-ban az Úr (Jehova Isten) szerzéséről
van szó, ő nyilván nem szerezte
úgy a bölcsességet,
mint ahogy az emberek buzdítva vannak bölcsességet szerezni, lásd
4:5-7 idézeteket; mivelhogy Őneki nyilván az egyik
alaptulajdonsága a bölcsesség, anélkül nehéz lenne elképzelni
őt. [vö.: „Óh
Isten gazdagságának, bölcseségének
és
tudományának mélysége! Mely igen kikutathatatlanok az ő ítéletei
s kinyomozhatatlanok az ő útai!” (
Róma 11:33)]
Viszont azt a Bölcsességet, amiről
itt szó van, a megszemélyesített Bölcsességet, azt
alkothatta/teremthette (a szó jelentésébe ez is belefér, amint
láthattuk), megadhatta neki, hogy élete legyen önmagában, az
egész teremtés elsőszülöttjévé tehette a saját
szellemfiaként, mint ahogyan tette is.
Ő pedig, mint Mesterember
(héberül:
ámón) lehetett a Teremtő mellett
(vö. Példabeszédek 8:30; János 1:1), hiszen a teremtésben társa
volt, Aki szólt hozzá:
„És
monda Isten: Teremtsünk embert a mi képünkre és
hasonlatosságunkra; és uralkodjék a tenger halain, az ég
madarain, a barmokon, mind az egész földön, és a földön
csúszó-mászó mindenféle állatokon.”
(1Mózes 1:26) Mivelhogy Isten a Fia által teremtette a
világmindenséget.
A hét oszloppal való házépítése
a bölcsességnek pedig arra utal, hogy Isten a bölcsességet
hozzáférhetővé tette mindenki számára (a hetes szám az isteni
teljességet jelenti), tehát az a bölcsesség, amit Isten kínál
fel, az teljes képesítést nyújt az élet minden területén a
helyes gondolkodás és viselkedés kivitelezésére, ezért azt kell
elsajátítania minden embernek.
A 9:6-ban mondja is a lényeget:
„Hagyjátok el az együgyűséget, és éltek,
járjatok az értelem útján!” (MBT. ford.) Ehhez kell
betérni a bölcsesség házába, amit persze úgy fejt ki, hogy a
gondolkodó ember értse meg, az, aki nyitott a megértésre, mert
annak megnyílik a Biblia értelme, ha helyes hozzáállással
kutatja Isten igazságait.
Ami pedig az idézett szöveget
illeti: „Krisztus
nem lakozott együtt a mennyben az okossággal (9,12),” - az
nyilván Példabeszédek 8:12 akart lenni:
„Én,
a bölcsesség, együtt lakom az okossággal, és nálam van a
megfontolt tudás.” (MBT.
ford.)
Ez nyilvánvalóan arra
utal, hogy az isteni bölcsesség okossággal és megfontolt tudással
párosul, amit Isten és Krisztus közösségében meg lehet
szerezni. Itt valóban tetten érhető bizonyos háromság-formula,
úgymond: bölcsesség-okosság-tudás, de ehhez a bukott emberi
filozófiának, amit rá akarnak húzni Istenre, Jézusra és a szent
szellemre, mint egy kényszerzubbonyt – semmi köze.
Amit
még érdemes szóvá tenni ezen leporelló alapján, a 9. oldalon
idézik az Apostoli –
egyik legkorábbi - hitvallást,
„amelyet
a keresztény vezetők azért jegyeztek le, hogy tömören tisztázzák
a keresztény hit alapjait. Jézus történelmiségét és valóságos
emberi mivoltát hangsúlyozza.”
Ez
idáig rendben is van, már ami a történelmiségét
és
az emberi mivoltát
illeti.
„Hiszek
egy Istenben
(ez
alatt az egy alatt egyet is kellene érteni, nem pedig egy burkolt
háromságot), mindenható
Atyában, mennynek és Földnek Teremtőjében.
És
Jézus Krisztusban (tehát
az egy Istenen és Teremtőn kívül, így helyes), az
ő egyszülött Fiában (ha
az egyszülött alatt azt értették, hogy kezdet nélkül volt
szülött, akkor már azidőben a filozófia mocsarába süllyedtek,
hiszen ez legalább akkora blődség, mint öröktől fogva lenni
születés által, vagyis kezdet nélkül létrejönni), a
mi Urunkban
(tehát
nem a mi Istenünkben!),
aki fogantatott
Szentlélektől
(az
eredeti görögben szent szellem van, pneuma és nem pszüché),
Született Szűz
Máriától
(abban
az időben még valóban szűz volt), szenvedett
Poncius Pilátus alatt (a
római katolikus papok szerint még mindig szenved, hiszen az
áldozata nem befejezett cselekmény, hanem a világ végéig tart,
ezért nem csak emlékezni lehet rá, hanem be is lehet mutatni a
misében, a Jézus szentségimádásában, ami bálványimádás,
hiszen Jézus által imádjuk az Istent, az Atyát és nem Jézust, a
létbe bocsájtott lényt);
megfeszítették,
meghalt
(ma
már azt tanítják, valóságos Isten volt, aki halhatatlan, tehát
csak emberként halt meg, de Istenként tovább élt, ami megint
kicsavarása a bibliai kinyilatkoztatásnak),
és eltemették.
Alászállt a poklokra
(a
hádeszbe,
amely az emberiség közös sírja), harmadnapon
feltámadt a halottak közül (akkor
mégiscsak meg kellett halnia, természetesen Isten ezalatt
is élt!),
fölment a mennybe, ott
ül a mindenható Isten jobbján
(akkor
nem lehet ő a mindenható Isten, mert a saját
jobbján
talán nem foglalt helyet),
onnan jön el ítélni élőket és
holtakat (meg
azokat is, akik a saját pogány terminológiájú filozófiájuk
kedvéért kiforgatják Istennek önmagáról adott
kinyilatkoztatását).
Hiszek
a Szentlélekben (ami
Istennek és Krisztusnak sajátja, de nem önálló öntudattal és
személyiséggel bíró lény). Hiszem
a katolikus anyaszentegyházat (még
jó hogy az I. századi ősi egyházat érti alatta, és nem a pl. a
római katolikus egyházat, mert a római katolikusok ezt értik
alatta), a szentek
közösségét,
(akik nem
szanaszét
voltak
mindenféle egymásnak és a Bibliának ellentmondó tanítású
gyülekezetekben, hanem egyazon
egyházhoz
tartoztak), a bűnök
bocsánatát (amit
a bűneikből megtérők számára tartogat Isten),
a test feltámadását
(ha
ezt hiszik, akkor miért tanítják azt, hogy minden jó ember a
mennybe jut, ott mi szükség van a test feltámadására?) és
az örök életet
(azt
is a mennyben képzelik el, de akkor minek alkotta Isten a Föld nevű
bolygót, csak erre a pár ezer évre, amíg az üdvösség és
elkárhozás forgatókönyve lezajlik?). Ámen.
(Akkor
legyen úgy, ha minden passzol a Bibliával!)
Ehhez
képest 325-ben a Nikaiai-konstantinápolyi
hitvallásban
(381-ben kiegészítették), már Jézus teljes Istenségét
hangsúlyozták (csakhogy aki teljesen Isten, az nem halhat meg, mert
ha halandó, akkor nem él öröktől
fogva mindörökké – vö.
Zsoltárok 90:2). A szöveg szerint a Fiú „az
Atyától született az idő kezdete előtt” (csakhogy
az idő kezdete
előtt
nem
születhetett, mert hogy a születés és az idő kezdete egybeesik!)
„Valóságos
Isten a valóságos Istentől”
(hogy a valóságos
alatt mit értenek, az ők találják ki, de hogy valóságos az, aki
senkitől sem születik,- ez nem tetszik nekik).
„Az Atyával egylényegű”
(ezt is test és vér jelentette ki, és nem a mennyei Atya – vö.
Máté 16:17).
„Hiszek
a Szentlélekben … akit éppúgy imádunk és dicsőítünk, mint
az Atyát és a Fiút”
[Pontosan azt írja P. Gibbs, az Isten imádata … című könyvében,
hogy a szent szellem imádására nem
kaptunk parancsot, tehát anélkül teszik a saját szakállukra, úgy
hogy etekintetben is teljes a zűrzavar a kereszténységben, mármint
a Szentlélek imádását illetően:
”Sehol
sem találunk tanítást arra nézve, hogy a Szent Szellemet imádjuk.
A Bibliában egyetlen parancsolatot, és egyetlen példát sem
találunk arra, hogy a Szent Szellemet személyesen imádságban meg
kellene szólítanunk, vagy Őt közvetlenül imádnunk kellene.”
(130. old.)
„A
hívő imádatának tárgya a Szentháromság örök Isten. Róla azt
olvassuk: Az örökkévalóság királyának pedig, a halhatatlan,
láthatatlan egy Istennek tisztelet és dicsőség örökkön-örökké”
(1Tim 1,17) … Ha az örök Istent imádjuk, akkor gondolatban az Ő
mindhárom személyét belevonjuk imádatunkba ...” (Alfred
P. Gibbs: Isten imádata szertartás, kötelesség vagy előjog?
Evangéliumi Kiadó, 101., 131. old.)
Vajon
ilyen zűrzavarnak lenne az Istene Jehova? Semmiesetre sem!
„Isten
ugyanis nem a zűrzavarnak, hanem a békességnek az Istene.”
(1Korinthus
14:33)].
„Az
Athanaszioszi
hitvallás
Kr.
400 körül íródott, és a háromságtan nagy védelmezőjéről
nevezték el.”
[10.
oldal] (Miért nem mondjuk Pál apostolról, pedig abban benne volt
Isten szelleme – vö. 1Korinthus 7:40), és ihletett
írásai
voltak, nem mint az előbb megnevezettnek. De nem is védelmezett
semmiféle szentháromságot, hanem azt tanította, egy Istenünk
van, az Atya,
az
Atya meg nem szentháromság – 1Korinthus 8:6. Mert ha az Atya
valóságos Istensége 3 személyből áll, akkor a Fiú valóságos
Istenségének is 3 személyből kell állnia, és a Szentlélek
valóságos Istenségének szintúgy, aminek következtében már 9
valóságos Istent kapunk, melyek egyenként is mind valóságos
Istenek és három személyből állnak, mármint ha semmi különbség
nincs köztük.)
„de
az Atyának és a Fiúnak és a Szentléleknek egy az istensége:
egyenlő a dicsősége, egyaránt örök a felsége.” (Ellenben
egyedül az Atya „Felséges”
Isten
és a Fiú nem az, a szent szellem meg különösen nem, úgy hogy a
háromságtan már el is bukott a hüpszisztosz,
-
legmagasabb, Legfelsőbb, Magasságos – kijelentésen. Ahogyan
Melkisédek a felséges
Isten
papja volt (vö. Zsidók 7:1), ugyanúgy Jézus is a felséges Isten
fia
és
prófétája
(vö.
Lukács 1:32, 76) és főpapja
(vö.
Zsidók 4:14-15; 8:1). Aki ül a
felségnek
(megalószüné)
jobbjára, (Zsidók 1:3; 8:1; és ennek az egyedül bölcs Istennek …
nagyság (megalószűné) – Júdás 1:25)
Arról
szó nincs, hogy mindháromnak egyaránt örök a fensége, mikor
csak az Atya fenséges az
Írások szerint egyedül!!! Úgy hogy az Athanaszioszi hitvallás is
egy álkeresztény bóvli hitvallás, és semmi köze az ihletett
kinyilatkoztatáshoz!
A
Khalkedóni hitvallás
Kr. u.
451-ből datálódik, amelyben a Fiú már az „istenszülő
Szűz Máriától született”.
(10. old.) Ezek szerint Mária is Isten volt, ha már Istennek Fia
Isten, akkor Atyja is az, de ilyen alapon az anyja is Isten, akitől
született. Akkor már van 4 valóságos Isten, akikből min. ketten
születés útján jöttek a világra. Nem inkább csak egyedül az a
valóságos Isten, Aki senkitől sem született? Éppen ezért az
igaz imádók imádatának célszemélye az Atya (vö. János 4:23),
és senki más!
Harmat
Kiadó megjegyzi még: „Az
Atya és Fiú két tanúnak számít (Jn 5,31-37; 8,16-18),” [7.
oldal.] - csak az nem világos, ha egyenként
önálló
létükre két tanúnak
számítanak,
akkor egyenként
önálló
valóságos Isten létükre miért nem számítanak két
Istennek?
Csak nem mert a dogma ebben is önkényes, és azt mond amit akar?!
Jézus
emberi formában való Istensége kapcsán állítják a 8. oldalon,
hogy ”Pál
azt mondta, hogy Isten „a tulajdon vérével” vásárolta meg az
egyházat (ApCsel 20:28).”
Vajon
Jézus Krisztus istenségéről van szó az alábbiakban, aki
tulajdon vérével szerezte Isten egyházát, vagyis ezek szerint ő
Isten?
Az
ApCsel 20:28
azt mondja:
„Viseljetek
gondot tehát magatokra és az egész nyájra, amelynek őrizőivé
tett titeket a Szentlélek, hogy legeltessétek az ISTEN EGYHÁZÁT,
amelyet TULAJDON VÉRÉVEL szerzett.”
(MBT.
ford.)
Káldi
fordítás lábjegyzete írja:
„Melyet
maga vérével szerzett“ ez az „Isten“-re vonatkozik, és sz.
Pál vallomását fejezi ki Jézus Krisztus istenségéről s az ő
váltsághaláláról. Lásd Apost.cs. 8,32. s követk.”
A
református Jubileumi kommentár már másképpen kommentálja ezt az
igehelyet:
„
Az
Úr szemében drága kincs az egyház, életét adta érte. Az a
gondolat, hogy a
Messiás vérén vásárolja meg az egyházat Isten számára,
Pálnál többször
ismétlődő gondolat (1Kor 6:20; 7:23; Gal 3:13; 4:5; Róm 5:9), és
Péternél is szerepel (1Pt 1:18–19).
A gyülekezet, az egyház tehát Istené, hozzá tartozik.
Krisztus megbízottja a
pásztor, aki őt képviseli az egyházban.”
A
Dr Haag-féle katolikus lexikon a gyülekezet eredetét fürkészve
ezt a kommentárt adja:
„Ezért
csaknem általánosan elfogadott az a nézet, hogy az ekklészia
őskeresztény értelme – amint az több más esetben is
megfigyelhető – a LXX szóhasználatára megy vissza, és a héb.
kahalnak felel meg, amely
elsősorban Jahve népének Jahvétól egybehívott, tőle
egybegyűjtött kultikus közösségét jelenti. Az
őskeresztény szóhasználatnak ilyen módon való magyarázata
egyszersmind azt is érthetővé teszi, hogy
az ÚSz miért inkább Isten ~áról beszél (Pál: 11-szer, pl. 1Kor
1,2; 1Tesz 2,14; 2Tesz 1,4)
és nem ahogy talán várni lehetne, Krisztus ~áról (Róm 16,16).”
(Isten Egyháza – Haag lexikon)
Tehát
Istentől ered a gyülekezet kiválasztása. Lásd:
„Gondolj
közösségedre, amelyet ősidők óta kiválasztottál, a népre,
amelyet sajátodul lefoglaltál gondolj Sion hegyére, amelyet
lakóhelyül kiszemeltél.” (Zsoltárok
74:2)
A
Keresztyén Bibliai Lexikon így fogalmaz ezzel kapcsolatban:
„A
népek misszióját nem tartották feladatuknak, őket majd maga
Isten gyűjti össze a Sionon. A hellénista pogánykeresztyén és
zsidókeresztyén gyülekezet Istennek nem megújított, hanem új
népe, amelyik egyre inkább szemben áll a régivel. Közöttük a
Lélek által jelen van a már most uralkodó, megdicsőült Úr. Az
egyház Izráelhez képest valami egészen más: azoknak a hívőknek
a serege és közössége, akik már most Krisztus uralma alatt
élnek. Létük egyedül a Lélek műve (korinthusi enthuziazmus).
Ennek a hittudatnak a teológiáját fogalmazza meg Pál. A döntő
kérdés számára, ahogyan az egész őskeresztyén első nemzedék
számára is, a zsidókból és pogányokból lett egyház egysége
és kontinuitása. Pál szerint az Izráelnek adott ígéretek minden
Krisztusban hívő zsidóra és pogányra érvényesek.
Ők együtt Isten temploma (1Kor 3,16). Nem
a Korinthusban is található pogány szentélyekről van itt szó,
hanem az egyetlen helyről, ahol Isten az ÓSZ és a zsidóság
szerint ebben a világban megtalálható (vö. 1Pt 2,4kk). Húsvét
óta a »gyülekezet-egyház« az a hely, ahol Isten a világ számára
jelen van a Lélek által, mely ennek az újnak az ereje, Krisztus
jelenlétének a biztosítéka. Az új kapcsolatát a régivel nem a
törvény biztosítja (Mt), hanem egyedül a hit (Ábrahám - Róm
4). Egyetlen helyen nevezi Pál az egyházat az igazi Izráelnek (Gal
6,16). Ők Isten
szántóföldje, épülete (1Kor 3,9),
az elhívottak és szentek, a nyáj (1Kor 9,7). Az ekklészia szónak
Pálnál van a legdöntőbb szerepe. Három értelemben használja.
Jelenti Isten népének összességét (1Kor 10,32), az
istentiszteletre gyűlt közösséget (1Kor 11,18) és az egyes helyi
gyülekezeteket (1Kor 1,2). (Hogy a LXX szóhasználatával - khl -
milyen viszonyban áll az ekkleszia, ld. GYÜLEKEZET). A szó
használatában nem a logikusan legkisebb egység a kiindulópont, a
többi jelentést nem lehet innen értelmezni. Az egyes helyi
gyülekezetek léte azáltal lehetséges, hogy Isten
teremtő tette Jézus Krisztusban létrehozta az ekklézsiát.
Mint ahogyan a gyülekezet lényege is abban van, hogy az egyes hívők
létének előre adott helye, még ha formailag úgy is keletkezett,
hogy a hitre jutott emberek alakították. Ez a »több«, amit Isten
teremtő, megelőző tettében adott, mégsem vezet Pálnál egyfajta
»láthatatlan egyház«-ról folytatott spekulációhoz. Az egyház
mindig emberek konkrét, látható közössége, ugyanakkor a kérügma
definiálja. Alapvetően el van választva a világtól, de ez a
»különbség« nem önthető szervezeti formába.”
(Keresztyén Bibliai Lexikon.)
Következtetések,
amelyek a fentiekből levonhatók:
- Hogy a „maga vérével szerzett” kifejezés Istenre vonatkozva Jézus istenségét bizonyítaná (ahogy a Káldi lábjegyzete írja), - arra semmiféle igei bizonyíték nincs (különösen ezen a helyen nincs), hanem ez egy teljesen szubjektív véleménynyilvánítás, aminek az a háttere, hogy eleve Istennek tartják Jézust, és beleerőszakolják egy Szentháromság-féle emberi kitaláció kalitkájába, amely szentháromság – szerintük - egy Istenben három személy (akik mind Istenek és különálló lények, de mégis az egyetlen Istent jelentik)!? Azonban sehol nincs olyan a Bibliában, hogy Isten három személyben létezne, különösen hogy ez a három személy egyetlen Istent alkotna. Isten SEHOL NEM NEVEZI MAGÁT SZENTHÁROMSÁGNAK a Bibliában!!!
2.
Teljesen helyesen írja a református Jubileumi Kommentár, hogy „
a Messiás vérén vásárolja meg az
egyházat Isten számára,... A gyülekezet, az egyház tehát
Istené, hozzá tartozik. ”. Vagyis
Isten nyájáról van szó, amit Jézus a saját szó szerinti
kiontott vére által szerzett meg. A saját vére által szerzett
szabadulást, de ezt az áldozatot Istennek mutatta be, és nem
magának. Vagyis Pál nem mondja, hogy Krisztus lenne az Isten, sőt
pont ellenkezőleg. Lásd:
„És
nem bakok és tulkok vére által, hanem az ő tulajdon vére által
ment be egyszer s mindenkorra a szentélybe, örök váltságot
szerezve.
Mert
ha a bakoknak és bikáknak a vére, meg a tehén hamva, a
tisztátalanokra hintetvén, megszentel a testnek tisztaságára:
Mennyivel
inkább Krisztusnak a vére, a ki örökké való Lélek által
önmagát áldozta fel ártatlanul Istennek: megtisztítja a ti
lelkiismereteteket a holt cselekedetektől, hogy szolgáljatok az élő
Istennek.” (Zsidók 9:12-14, Károli ford.) Lásd még:
„Hisz
tudjátok, hogy nem veszendő ezüstön vagy aranyon szabadultatok ki
az atyáitoktól rátok hagyományozott értéktelen életmódból,
hanem Krisztusnak, a hibátlan és egészen tiszta báránynak a
drága vére árán.” (1Péter
1:18-19) Az egyház eredete pedig Isten,
és nem Krisztus, ahogy a Haag-féle lexikon is kifejtette.
3.
Isten és Krisztus összekeverése (összemosása) tehát egy
Bibliától idegen filozófián alapszik, amely kifejezetten kikeres
(kiragad!) magának olyan bibliai igéket, amelyekkel bizonyítani
igyekszik az álláspontját. Csakhogy a teljes Biblia
összefüggéseiben nyilvánvalóan cáfolódik és lelepleződik ez
az emberi, saját gondolkodásból táplálkozó igyekezet!
4.
Az igazság tehát az, hogy „ Isten teremtő
tette Jézus Krisztusban létrehozta az ekklézsiát”
(Keresztyén Bibliai Lexikon), mégpedig
azáltal, hogy saját Fiát feláldozta (vö. János 3:16). Ezt az
egyházat pedig Krisztus a saját kiontott vére által szerezte meg
magának., hiszen az egyház az Ő teste. (vö. Efézus 1:23)
Mindazonáltal amikor Isten egyházának a legeltetéséről van szó,
akkor nem Krisztusról van szó (mintha Krisztus lenne az Isten),
hanem arról az egyházról, amelyet Krisztus a saját vére által
szerzett meg magának, de amely mégis az Istené! Lásd:
„és
új éneket énekeltek ekképpen: „Méltó vagy arra, hogy átvedd
a könyvet, és feltörd annak pecsétjeit, mert megölettél és
véreddel vásároltad meg őket Istennek minden törzsből és
nyelvből, minden nemzetből és népből; „
(Jelenések
5:9, MBT. ford.)
Végezetül
Harmat Kiadó megjegyzi a 8. oldalon:
„Be
kell vallani, hogy számunkra valóban nehéz elképzelni, hogyan
lett isten emberré Jézusban. Istennek azonban semmi sem lehetetlen
(1Mózes 18,14; Lk 1:37)”
Rendkívül
érdekes, hogy szerintük a Fiú és az Atya egyek, ezt pedig úgy
értik, ugyanaz az egy Isten, csak más személyben, és bár az Atya
képes volt szellemi Lény létére testté válni, Jézus Krisztus
mégsem képes Fiúisten
(?) létére Mihály arkangyallá válni. Hát nem könnyebb Istennek
angyallá változnia, mint emberré?! Az angyal mégiscsak szellemi
lény, és nem hústestű ember! (Ha viszont Jézus eleve angyali
teremtmény volt, akkor Mihályként is minden további nélkül
megnyilvánulhatott!)
Hát
azt már nem – mondják ők. Hogy Jézus Krisztus azonos lenne
Mihály arkangyallal, azt szerintük a jehovisták találták ki. Nem
is győzik őket ezért szapulni a világ internetmédiájában,
estétől hajnal hasadásig. Ha pedig ez eretnekség – szerintük –
akkor az még nagyobb eretnekség, hogy nemtudásuk ellenére Istent
emberi testbe bújtatják. Mert ha ezt Isten kinyilatkoztatta volna,
akkor tudniuk kellene, de nem csak nekik, hanem mindenki másnak is.
Figyeljük
meg Jézus szavait a János 15:15-ben:
„Nem
mondalak többé titeket szolgáknak; mert a szolga nem tudja, mit
cselekszik az ő ura; titeket pedig barátaimnak mondottalak; mert
mindazt, a mit az én Atyámtól hallottam, tudtul
adtam
néktek.”
Itt
valami nagyon nem stimmel! Jézus mindent tudtul adott, amit az Atya
kinyilatkoztatott, de ezt a kinyilatkoztatás ellenére nem tudják.
Ezek szerint nem is az Atya nyilatkoztatta ki, hogy ő emberré lett
Jézus Krisztusban? Bizony hogy nem! Hanem ők ezt kitalálták,
dogmájukká, hitvallásukká tették, és aki ezt nem fogadja el, az
nem is keresztény. Főleg nem Jehova Tanúi. Ők az őseretnekek.
Meg
sem várják, hogy Isten mit mond, hogyan ítél, ők már
eldöntötték. Na és mi van akkor, ha netán Isten őket fogja
bálványimádókként kezelni és aszerint jutalmazni? Elvégre
saját mércéjük szerint Istennek/Istennél semmi sem lehetetlen.
Már ahogyan ezt ők értik.
Mert
ahogyan ezt ők értik, az kb. olyan, mint Isten tud-e hazudni? Hát
persze, elvégre Neki semmi sem lehetetlen! Na és szellem létére
tud-e testté válni? Hát persze, elvégre Neki semmi sem
lehetetlen! Vagy a bibliaíró nem is ugyanazt érti ezalatt, amit
ők? Bizony hogy nem!
A
pontosság kedvéért szögezzük le: az Isten szeretet - és nem
gyűlölet. (1János 4:8; vö. Galata 5:22); az Isten világosság –
és nem sötétség. (1János 1:5; vö. Jakab 1:17; 1Péter 2:9); az
Isten szellem – és nem test. (János 4:24; vö. 2Korinthus 3:17;
Lukács 24:39); az Ige pedig igazság – és nem hazugság. (János
17:17; vö. 1János 2:21)
De ha az Isten szellem létére testté tudott válni Krisztusban, - ez esetben Isten nem csak világosság lenne, hanem – időnként - sötétség is; és nem csak szeretet lenne, hanem – időnként – gyűlölet is; és nem csak szellem lenne, hanem – időnként – test is; és az Ige nem csak igazság lenne, hanem – időnként – hazugság is, - vagy Isten soha nem jelent meg testben, – ahogy ezt a háromság hívők állítják! [vö. „Aki (nem pedig „Isten”, Károli pontatlan fordítása) megjelent” – 1Tim 3:16, görög eredetiben.]
De ha az Isten szellem létére testté tudott válni Krisztusban, - ez esetben Isten nem csak világosság lenne, hanem – időnként - sötétség is; és nem csak szeretet lenne, hanem – időnként – gyűlölet is; és nem csak szellem lenne, hanem – időnként – test is; és az Ige nem csak igazság lenne, hanem – időnként – hazugság is, - vagy Isten soha nem jelent meg testben, – ahogy ezt a háromság hívők állítják! [vö. „Aki (nem pedig „Isten”, Károli pontatlan fordítása) megjelent” – 1Tim 3:16, görög eredetiben.]
Hanem Isten azt mondja magáról: „Fölemelem az égre kezemet, és mondom: Élek én mindörökké!” (5Móz 32:40, Káldi ford.)
Ezért hát annak, Aki a saját Fiát áldozta fel értünk: „Az örökkévalóság királyának, a HALHATATLAN és láthatatlan, egyedülvaló Istennek tisztelet és dicsőség mindörökkön örökké! Amen.” (1Timótheus 1:17)
A
láthatatlanság, meg a testet öltés kizárja egymást. Az öröklét
is, meg a halotti állapot.
A szentháromság
filozófiája minden magyarázatra képes. A háromság filozófia
ingoványából nehéz megszabadulni, ha egyszer valaki oda
belekerült. A dogma szorítása nem enged.
De
Krisztus a földön létekor kitört a dogma szorításából, amikor
3 napra halálalvásba merült, ami az élők
Istenével (vö.
Máté
22:32) nem fordulhatott volna elő (hiszen halottként hogy lehet
valaki az élők Istene?)! Márpedig az Isten az soha
nem halhat meg
(még
3 napra sem), nincs az a szellemi tornamutatvány, amely az
örökkévaló, teremtő Istent, az Atyát halotti állapotba tudja
hozni.
„Az
örökkévalóság királyának, a halhatatlan és láthatatlan,
egyedülvaló Istennek tisztelet és dicsőség mindörökkön
örökké! Amen.”
(1Timótheus 1:17)
Jakab
1:18 teremtmények (ktiszma) zsengéjéről
beszél, első zsenge
a
Krisztus (1Korinthus 15:23), és mivel mindenben ő
az első (vö.
Kolossé 1:18), így a teremtmények között
is.
Krisztus Istennek az első teremtménye!
Ellenben
Isten az élet ősforrása (Zsoltárok
36:10); Aki elpusztíthatatlan élet erejével rendelkezik, hiszen
örökké élő
(vö.
Dániel 12:7; Jelenések 4:10; 10:6); örökkévaló
(vö.
1Mózes 21:33; 5Mózes 33:27; Ézsaiás 40:28; 1Timótheus 1:17).
Krisztus meg kivágatott az élők közül
(vö.
Ézsaiás 53:8); kiirtották
(vö.
Dániel
9:26); életét halálra adta
(vö.
Ézsaiás
53:12); meghalt bűneinkért
(vö.
1Korinthus
15:3); miértünk megízlelte a halált (vö.
Zsidók 2:9).
Krisztust
az az Isten hozta ki a halálból (vö.
Zsidók 13:20), Akit nem lehet megölni, hiszen romolhatatlan
(Róma
1:23); Aki nem lehet elsőszülött a halottak között (mint
Krisztus), hiszen királyként örökké uralkodik
trónján
(vö. Zsoltárok 29:10; Jeremiás 10:10), - hiszen ő nem
ember!
(vö. 4Móz 23:19) És nem is tud azzá válni, mert akkor már nem
is lenne az, ami, vagyis a szó legszorosabb értelmében Isten!
Bibliai
szókapcsolatban: 'ami Istentől van, az fel nem bontható' (vö.
ApCsel 5:39), - ennek a kifejezésnek a melléknévi alakja az isteni
élettel kapcsolatban: elpusztíthatatlan. Jézus ezen
„elpusztíthatatlan
élet hatalma” (Zsidók
7:16, - „Felhasználva
az Újszövetség -
Egyszerű
fordítás. Copyright © 2003 World Bible Translation Center, Inc.,
engedélyével.”) szerint
lett főpappá, de ez a hatalom nem tőle származik, hanem attól,
Aki esküre emelve a kezét kijelentette: „Örökké
élek én!... Nem te vagy-e Uram (YHVH),
ősidőktől fogva az én Istenem, Szentem, aki nem hal meg?”
(5Mózes
32:40; Habakuk 1:12, katolikus ford.)
Ezt
a halhatatlanságot kapta meg Krisztus, miután Isten feltámasztotta,
úgy hogy többé meg nem hal.
(vö. ApCsel 13:34; Róma 6:9; Jelenések 1:18) És ez által
válhatott örökkélvalóság Atyjává. (vö.
Ézsaiás 9:6; János 12:34; Zsoltárok 89:37)
De nem a szentháromság-Isten
támasztotta fel, hanem az Atya az Ő örökkévaló szelleme által.
(Hiszen kérdés, hogy lehetett Isten szentháromság a Krisztus
halála idején? Vajon az idő alatt felfüggesztette a saját
szentháromságos-mivoltát szent 'kettősségre' ?)
Ennek
ellenére a háromsághívők szerint csak látszat bizonyíték
Jézus halála (ami az Istennel soha nem történhetett volna meg!),
hiszen igaz ugyan, hogy „Isten
nem a holtak Istene, hanem az élőké”
(Lukács
20:38, MBT. ford.), mégis, szerintük (pont fordítva!?): az élők
Istene lett halottá, amire nagyon is illik Jézus kijelentése: „Ti
tehát nagyon tévelyegtek”.
(Márk
12:27, MBT. ford.)
De ez a tévelygés nem
csak ebben nyilvánul meg, hanem abban is, amit Jézusról állítanak
a háromsághívők:
Indítékok
keresése:
„Jézus
Krisztus azonban az IGAZ és ÉLŐ Istennek vallotta magát!... azt
hirdette: „Én vagyok Isten”...Ha ő nem Isten, akkor semmi
közünk hozzá.” (John
Maisel: Isten-e Jézus? Közép-Európai Bibliaintézet (CEBI), 17.,
19.old.)
Hát
ők tudják, hogy semmi közük hozzá. Mert hogy valóban nem Isten,
hanem csak isten –
(theosz) minőségi értelemben.
De ettől még a tiszteletnek és a dicsőségnek olyan foka jár
neki, amelyet a Mindenható Isten megszabott számunkra, hogy éljünk
azzal az ő irányában.
Hiszünk
Jézus Krisztusban, Isten teremtményében,
de aki benne hisz, abban hisz, Aki őt elküldte. (vö. János 12:44)
Úgy hogy a benne való hit nagyon is rendjén van.
„A
Szentháromsággal kapcsolatos igazságok Isten
önkinyilatkoztatásából fakadnak, de a most elmondott formában az
ariánizmussal folytatott negyedik századi harcban kristályosodtak
ki. A Szentháromság-tan nem annyira állítani akar, mint inkább
elejét venni nem biblikus állításoknak. Ilyen értelemben hálásan
mondhatjuk, hogy Isten felhasználta az eretnekségeket is, hogy
tisztábban láthassunk az igazság kérdésében.”
(evangéliumi.hu/könyvtár)
Ha
az eretnekségek alatt a háromságtant (és különböző formáit)
érti, akkor ez is nagyon rendjén van.
Ilyen
értelemben hálásan mondhatjuk, hogy Isten felhasználta a
háromságtant is, hogy tisztábban láthassunk az igazság
kérdésében.
Joseph
Ratzinger (XVI. Benedek pápa) írja „A keresztény hit” című
könyvében:
„Az
előbb nyomon követett gondolat alapján könnyen az lehetne a
benyomásunk, hogy a spekulatív teológia legvégső pontjához
jutottunk el, amely a Szentírás adatainak feldolgozása során
messze eltávolodott magától a Szentírástól és elveszett a
tiszta filozófiai gondolkodásban. Annál meglepőbb lesz
közelebbről nézve, hogy a legmesszebb menő spekuláció ismét
közvetlenül a Biblia gondolkodásához jut vissza.”
(EINFÜHRUNG IN DAS CHRISTENTUM Vorlesungen über das Apostolische
Glaubensbekenntnis; A HÁROMSZEMÉLYŰ EGY-ISTEN HITE, Bécs, 1976.,
107. old.)
Ellenben,
ha a filozófálásaik tekervényes ösvényeiről visszajutottak
volna a Biblia gondolkodásához, akkor nem vallanák azt, hogy az
egyedül igaz Isten 3
személyből áll, hanem azt, hogy egyből.
Őrizd meg a hitet – az
igaz hitet!
„Tusakodjatok
a hitért, amely egyszer a szenteknek adatott.”
(Júdás3)
Azt, amiben nyoma sincs a
szentháromságnak!
[Filippi 2:6-ról:
Vida
Sándor így fordítja: „amikor Isten
alakjában volt, nem tekintette zsákmánynak, hogy az Istennel
egyenlő.”
Az itt használt egyenlőség (görögül iszosz szó)
még nem bizonyítja Isten és Jézus azonosságát, vagy
abszolút egyenlőségét, mivel ez a szó a v a la m i b e
n való egyenlőséget jelenti. Ezt igazolják a szó
előfordulási helyei az USZ-ben:
Máté
20:12 (elbírálásban – az elbírált személyek nem
ugyanazok voltak);
Márk
14:56,59 (tanúvallomásban – a tanúvallomások szó
szerint soha nem azonosak, hanem esetleg mondanivalójukban
megegyezők/egyenlők);
Lukács
6:34 (kölcsönben – a kölcsönpénz visszaadása soha nem
azonos [mai értelemben a sor-száma szerint], hanem ugyanannyi,
hiszen a kölcsönkért pénzt felhasználják);
János
5:18 (vádban – hogy ti. ember létére Istenné teszi
magát, holott Krisztus nem abszolútizálta a saját
isteni jogkörét/illetékességét/eredetét, hanem azt csupán
olyan isteni szintű kategóriába sorolta, mint Izrael bíráinak
istenségét – hiszen rájuk hivatkozva utasította vissza a vádat
(vö. János 10:33-36);
ApCsel
11:17 (szellemi ajándékban – bár egy tőről fakadnak,
mégis különbség van köztük (vö. 1Korinthus 12:4-11);
Filippi
2:6; Jelenések 21:16 (mértékegységben – egyenlő a
hosszúság/szélesség/magasság, a két hosszúsági és szélességi
oldal mégsem azonos, hiszen a bal oldali az nem a jobboldali és
fordítva).
A
Filippi 2:6 meg Isten alakjáról/formájáról beszél,
(görögül morphé), mely közel áll a Galata
4:19-ben használt morphoó-hoz:
„Édes gyermekeim, ti, akiket újra vajúdva
szüllek meg, mígnem alakot
ölt /ki nem alakul
bennetek a Krisztus.” (Dr.
Masznyik; Raffay) Nyilván, ha majd kialakul bennünk a Krisztus,
akkor is csupán ebben a kialakulásban leszünk egyenlőek
vele, de ez nem fog teljes azonosságot
jelenteni. Ugyanígy Krisztus sem volt
teljesen azonos Istennel, hanem
alaki/formai/tulajdonságbeli/célbeli/természetbeli/elvbeli
értelemben volt vele egyenlő.
A
háromság hívők abszolút egyenlőséget tulajdonítanak
Krisztusnak Istennel, amire ő a Tőle való függőségéből
kifolyólag soha is nem törekedett, - ez az a
nyilatkozataiból világosan kiderül. (pl. Márk 10:18; Zsidók 5:7)
Másrészt ha meg tényleg egyenlő lett volna
vele, akkor a felmagasztalása teljesen érthetetlen,
mert Isten saját magát minek magasztalja fel, de ha
egy saját magával teljesen azonos szuverinitású, önmagát
kiüresítő Istent magasztal fel, akkor kettő szuverén
Isten van. Egyik amelyik önmagát megalázva emberi testet ölt, a
másik meg aki őt fölmagasztalja és a jobbjára ülteti.
Sőt,
a háromság hívők szerint nem csupán kettő
Isten van, hanem
egyenesen három. Viszont
mindháromnak egyenlőnek
és egyenrangúnak is
kell lennie, különben sántít ez
az egész háromegy-Isten-féle teória.
Ha viszont egyenlők, akkor hogy lehet egyik a másiknak feje,
és hogy lehet a szent
szellem elleni vétek megbocsájthatatlan, ugyanakkor a Fiú elleni
vétek megbocsátható? Talán mert Jehova szelleméről van szó,
aki mint kiderült, minden tekintetben felette áll a
Fiúnak! (vö. Máté 12:31;
Róma 8:11) Ezek szerint tehát van
is három Isten, meg nincs
is, az Isten egy is meg nem is…!?]
/utólagos
frissítés lehetséges/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése