„rákos
daganat a Jehova tanúinak a közössége”
Kedves
Testvérek!
Először
is egy jó hírrel kell kezdenem: a szektákról, tévtanítá-sokról
szóló sorozatunknak a végéhez érkeztünk, az utolsó
állomásához. Ha kezdetben nem is sokat hallottunk azokról a
vallásokról, közösségekről, amikről szó volt, akkor most már
egyre inkább olyan közösségekről hallunk, akikkel talán mi
magunk is találkoztunk.
A
mai napon a Jehova Tanúiról lesz szó. Némelyek őket csak
Jehovának nevezik, ami ellen ő maguk is tiltakoznak. Azt kell tudni
erről a névről, hogy ők azt mondják: ők az Isten igaz tanúi, s
ők annyira igaz tanúk, hogy Istent csak Jehovának lehet nevezni.
(-1-)
Magának a Jehova szónak azonban érdemes mögé tekinteni. A
héberben, a zsidó Bibliában négy betű: J H V H betűsor jelzi
Istennek a nevét. Mivel a zsidóság komolyan vette a Bibliának ama
parancsolatát, hogy az Úr nevét hiába nem szabad a szájukra
venni, ezért ők Isten nevét ki sem mondták. (-2-)
Annyit
kell még így bevezetőként tudni a héber Bibliáról, hogy
eredetileg csak mássalhangzókat lehetett benne olvasni.
Természetesen, akinek a héber anyanyelve volt, és tanulta kora
gyermekkorától fogva, annak nem okozott problémát a
magánhangzókat hozzátenni. Azonban eljött egy olyan korszak,
amikor ez az ősi tudás már a zsidóságon belül sem volt meg.
Megjelentek akkor is már a tévtanítások, többek között az
iszlám. Lehetővé vált, hogy ugyanazt a mássalhangzó-sort így
vagy úgy is lehetett olvasni. (Hogy a magyar nyelvből egy példát
hozzak: nem mindegy az, hogy véreb vagy veréb.) Ilyen alapon a
Bibliában is nagyon sok olyan szó van, amit lehetett másként is
olvasni, és eljött az a pillanat, amikor a magánhangzókat is
megjelölték, úgy, hogy a szent szöveg ne sérüljön. Így aztán
alá meg fölé tettek különböző pontokat, vonalkákat, és ekkor
már nagyon erősen élt a zsidóságban az Isten nevének
kiejtésétől való félelem (-3-),
ezért, nehogy valaki is véletlenül eltévessze, az ÚR, azaz
EDONAJ szónak a magánhangzóit tették alá. Ha ezt összeolvassa
egy olyan ember, aki mindezzel nincs tisztában, mert nem zsidónak
született és enélkül a kulturális háttér nélkül olvassa a
héber Bibliát, akkor valóban JAHOVAH van oda írva – de ez a
punktálás az Edonaj-nak a kifejezése. Ők azonban úgy találták,
hogy ez Istennek az egyedüli helyes megnevezése (-4-).
(Egyébként valószínűleg Jahve-nak hívhatták az élő Istent
Ábrahámék, vagy Mózesék.) Innen származik tehát az elnevezés
– vagyis már magában a névben is van egy kis gond (-5-).
De tudjuk, hogy Jehova tanúival nem ez a legnagyobb probléma.
Készülés
közben nagyon érdekes megállapításokkal találkoztam. Valaki,
akinek egy családtagja belépett a Jehova tanúi közé, egyszerűen
azt mondta: „a Sátán ügynökei ezek.” Dr. Bütösi János, a
missziológiai tanszék vezetője a teológián úgy fogalmazott: az
egyházon, a református egyházon is, a rákos daganat a Jehova
tanúinak a közössége (-6-).
Nagyon kemény szavak ezek. Talán még azt is lehet mondani, hogy
szeretetlen szavak. De ha elkezdünk ismerkedni a tanaikkal, akkor
azért sok mindent megértünk, hogy miért is mondják ezt.
Az
első dolog: a Szentháromságról szóló tanítás az ő
megközelítésükben a Sátán találmánya. Ez egy nagyon
kemény dolog. Meggyőződésem, hogy ez a Szentlélek káromlásával
ér föl. Tény és való, abban az egy dologban igazuk van, hogy
maga a „Szentháromság” szó nincs benne a Bibliában – de az
egész Biblia erről a csodáról tesz bizonyságot, hogy Isten
lényegében egy, de személyében három. (-7-)
Következő
kérdés Jézusnak a személye. Nem véletlenül olvastam föl a Róm
9,5-öt, hiszen itt egyértelműen benne van a Szentírásban, hogy
test szerint az ősatyáktól származik Jézus, és hogy ő Isten.
(-8-)
Ez egyszerre igaz Jézus életében. Mégis, ők
azt mondják, hogy Jézus a legnagyszerűbb ember, az első
teremtmény, aki nem más egyébként, mint Mihály arkangyal.
Tehát Jézus egy egyszerű ember. Ha ez így van, akkor bármennyire
is vallják ők, hogy Jézus tökéletes volt, de látnunk kell, hogy
egy ember nem tudja elhordozni az emberiség bűnét. (-9-)
Akkor a mi bűnünk nincs ott a kereszten, akkor nem lettünk
megváltva, akkor csak az van, amit mi teljesítünk – s ha csak az
van, amit mi teljesítünk, akkor nagyon rossz a helyzet: kárhozatra
jutunk. (-10-)
Ezt
ők is nagyon jól érzik és tudják, ezért az üdvösségről
azt tanítják, hogy van a száznegyvennégyezer kiválasztott, meg
van az összes többi. A száznegyvennégyezer majd a mennyben lesz,
vagy már a mennyben van, az összes többi – és ezek között
vannak a „hétköznapi” Jehova-tanúk is – majd itt a földön
lesznek boldogok, s itt nyerik el az örök életet. Az Ige azt
mondja: „De el fog jönni az Úr napja, mégpedig úgy, mint a
tolvaj, amikor az egek recsegve-ropogva elmúlnak, az elemek égve
felbomlanak, a föld és a rajta lévő alkotások is megégnek...
majd az egek lángolva fölbomlanak, és az elemek égve megolvadnak!
De új eget és új földet várunk az ő ígérete szerint, amelyben
igazság lakik." (2Pét 10-13). Tehát nem az lesz, hogy Isten
egy kicsit feljavítja ezt a földi létet, hanem új eget és új
földet várunk. (-11-)
Megítélésük
szerint a száznegyvennégyezerben nincs benne Dávid, de még
Keresztelő János sem. Az egy külön érdekesség, és ez minden
ilyen közösségnél, minden szektánál felmerül: honnan veszi
valaki a bátorságot, hogy ilyen borzasztó nagy pontossággal
megmondja azt, hogy ki fog üdvözülni és ki nem. Honnan veszik
ezek az emberek a bátorságot, hogy az Isten ítélőszékébe
beülve eldöntsék, hogy kik fognak üdvözülni és kik nem?
Tipikus szektás magatartás és gondolkodásmód. (-12-)
A
Szentírásban azt is olvassuk, amikor a tanítványok is
kérdezgetik, hogy mikor jön vissza Jézus, hogy is lesz ez, mint is
lesz ez. Jézus azt mondja, „sem az órát, sem a napot nem
tudjátok” (Mt 25,13). Előtte pedig: „Azt a napot viszont, vagy
azt az órát senki nem tudja: sem az ég angyalai, sem a Fiú, hanem
csak az Atya egyedül.” (Mt 24,36) – hát lehet, hogy Jézus nem
tudta, de a Jehova Tanúi úgy gondolják, hogy ők igen. Nagyon
érdekes dolog, hogyan is gondolják ezt. (-13-)
Az
alapítójuk, bizonyos Charles Taze Russell 1870-ben,
presbiteriánus, majd kongregacionalista (mindkettő kálvinista
alapú) neveltetés után az adventisták szektájában tér meg és
oda csatlakozik (az adventizmus hatása kimutatható munkáiban),
majd elkezd könyveket írogatni. Nagyon termékeny, hihetetlen
munkabírású, tipikusan fanatikus ember, akinek nagyon hiányos
egyébként még a vallási műveltsége is (ez egy-két dologból
majd ki fog derülni), de annál nagyobb szuggesztív erővel tudja
mondani, amit mond. Azt mondja, hogy 1874 óta láthatatlanul jelen
van Jézus ebben a világban, és meg is jövendöli, hogy 1914-ben
fog visszajönni láthatóan is Jézus. Ezt így nagyon pontosan meg
tudta mondani. (-14-)
Ezt
abból számolta ki, hogy az Ószövetségben olvasunk olyat, hogy
Isten büntetésének a kiábrázolásában egy nap olyan, mint egy
esztendő. Ő, általam is nehezen követhető módon, azt mondta,
hogy egy időkorszak 360 év. (Végképp nem értem, mert egy év az
365 nap mifelénk, de nem baj). Hét korszak következett el, ezt ő
beszorozta, kijött egy összeg, amiből ő levonta azt az időt,
amikortól pogányok tapodják a jeruzsálemi templomot. Itt megint
jön egy kis gond, mert ő az így kapott kétezerötszáz-valahány
évből 606-t vont le, mondván, hogy Krisztus előtt 606-ban
rombolták le a jeruzsálemi templomot. A helyzet az, hogy nem így
volt, hanem 592-ben volt az első hulláma, és 586-ban a második
hulláma Jeruzsálem elpusztításának, és valószínűleg a
második hullám során tették földdel egyenlővé a jeruzsálemi
templomot. Itt jönnek ki ezek a problémák, hogy bizony nem minden
évszám stimmel (-15-),
de így jött ki neki az 1914 és ezt boldogan hirdette, olyannyira,
hogy fehér ruhában vonultak ki Jehova Tanúi (akiket akkor még nem
így hívtak, hanem „komoly bibliatanulmányozóknak”), és úgy
várták Jézus visszajövetelét. Ez nem következett be.
Hazamentek, és ezután Charles Taze Russell szemrebbenés
nélkül azt mondta, hogy tévedett, mert még lesz egy kis
„utószüretelés”, úgyhogy 1918-ban jön el a világ vége.
Nagy szerencséje volt, mert 1916-ban meghalt, tehát a fiaskót nem
kellett szemlélnie. (-16-)
Most
mosolygunk ezen, de láthatjuk, micsoda szuggesztív megkötöző
ereje van ennek a közösségnek, minden fenntartás nélkül
elfogadták, hogy akkor és nem most… Egyébként jött az újabb
időpont: 1925 – az sem jött be, aztán jöttek a különböző
időpontok újra és újra, és bizony nem okoz nekik semmiféle
lelki törést, a fő grémium mindig kimagyarázza, hogy mi miért
történt. (-17-)
Ezek
a jóslatok gyakorlatilag nem válnak be. Az Ószövetség, amit ők
előszeretettel forgatnak, elég nyíltan és egyértelműen beszél
róla, hogy honnan lehet megtudni, hogy valaki az Úr prófétája-e:
onnan, hogy amit mond, az beteljesedik. Amit az Úr nevében mond.
Azt is látjuk és tudjuk, ha nagyon az Ószövetséghez
ragaszkodunk, hogy ha valakiről kiderült, hogy az Úr nevében
beszélt, de közben csak felfuvalkodott volt a szíve-lelke, akkor
meg kellett halnia, mert az isteni tekintélyt magára vette, ami nem
illette meg őt (-18-).
Amivel nem ruházta fel az Isten. Az 5Mózes 18,21-22-ben van ez
leírva.
Utódja
Joseph Franklin Rutherford volt, aki 1942-ig irányította ezt
a szervezetet, és ő volt az, aki megszervezte az általunk is
ismert Jehova tanúinak közösségét, tehát ő volt az, aki ezt a
nevet adta a közösségnek (-19-),
és aki a missziójuknak ezt a házalásos módszerét helyezte a
vállaikra. Ez gyakorlatilag úgy működik, hogy különböző
rangban szolgáló embereknek havi 15-től 100-140 (!!!) órát kell
missziózással tölteni. Ez a feladatuk. (-20-)
Vallják magukról, hogy az ő szervezetüket Jehova vezeti,
Jehova vezetése a Brooklynban székelő grémiumon, vezetőtestületen
keresztül érvényesíti az akaratát.
Olyan
hatalmas kiépített infrastruktúrával rendelkeznek, hogy
kéthetente az általunk is ismert Őrtorony c. újságot
száztizenvalahány nyelvre fordítják le és nyomtatják ki. Nagyon
sokáig a világ legnagyobb nyomdája a Jehova tanúié volt. Látjuk
azt a minőséget is, ahogy kinyomtatják ezeket az iratokat, és
látjuk azt is, hogy nagyon sok ember ennek a közösségnek a
bűvkörébe kerül, hiszen hathatós rábeszéléssel úgy
irányítják a beszélgetést, abba az irányba viszik el az embert,
amiből azután nagyon nehéz szabadulni. (-21-)
Egy
ember így fogalmazta meg: „Sajnáljuk őket, és segíteni
szeretnénk nekik, hogy kiszabaduljanak az Őrtorony rabságából.”
– merthogy az ehhez a közösséghez való tartozás egyfajta
megkötözöttséget jelent. (-22-)
Itt feltétel nélkül kell elfogadni azt, amit az Őrtoronyban
mondanak, és amit a vezetők tanítanak. Az istentiszteleteknek
– amit lehet, hogy túlzás így nevezni (-23-)
– az a lényege, azért jönnek össze „bibliatanulmányozásra”,
hogy fölmondják az Őrtoronyban olvasottakat(-24-)
, és megtanulják azt a módszert, amivel a mindennapi missziójuk
során bebeszélik magukat egy-egy lakásba, egy-egy családba.
A
tanfejlődés itt is folyamatos volt, hiszen majd csak 1942 után jön
egy Nathan Homer Knorr nevezetű ember, aki megtiltja a
vérátömlesztést és a dohányzást a Jehova tanúi számára
– tehát ez sem kezdettől fogva volt az ő tanításuknak része
(-25-)
. Ugyanúgy, ahogy 1935-ig még karácsonyt is ünnepelhettek, akkor
lett megtiltva, mondván, hogy az ő felfogásuk szerint az egy
pogány ünnep, és ezért kell ezt elhagyni, sőt kifejezetten
tiltva van. (-26-)
Érdekes és elgondolkoztató, hogy milyen szervezet az, amely tiltja
saját tagjainak azt, hogy ha adott esetben a gyermekük bajba kerül,
akár a gyermeküknek is vért adjanak. Merthogy ehhez sem járulnak
hozzá a Jehova tanúi. Ilyenkor egy jogi procedúra és kiskapu
keresése veszi kezdetét, amivel mégis próbálják megmenteni az
orvosok a gyermeket. (-27-)
Látjuk
azt, hogy amiket megállapítottak róluk, az egyáltalán nem túlzó.
Amikor találkozunk velük, akkor keresztyén, és alapvetően
szabadlelkű emberként van egy illúziónk: hogy lehet velük
beszélgetni. De ők tanulják a beszélgetés-vezetést, s tanulják
azt, hogy az úgy menjen, ahogy az ő tanításuknak megfelelő. Ami
még ennél komolyabb és úgy gondolom, súlyosabb, hogy lévén,
hogy a Biblia sok dologban ellent mondott nekik, ezért ők
lefordították maguknak a Bibliát. Ez a bizonyos „Új
világ” fordítás, amiben már minden úgy van, ahogyan az ő
tanaiknak megfelel. (-28-)
Jézus istensége nyilvánvalóan tükröződik
például az „Én vagyok…” mondásokban. Már a csipkebokornál
is azt mondja az Úr, hogy „vagyok, aki vagyok”. Ezt az Igét ők
úgy fordítják, teljesen szembe menve az eredeti jelentéssel,
hogy: „Én voltam”. (-29-)
Sorolhatnánk azokat a félrefordításokat, amelyek nem
véletlenszerűek ebben az „Új világ” fordításban, hanem a
tanoknak megfelelően ferdítik el. Ezért is nem pontos fogalmazás
a fordítás. A ferdítés, amit ők csinálnak, hogy a
Biblia lehetőleg azt mondja, amit ők hallani és tanítani akarnak.
Bármennyire is azt gondoljuk, hogy lehet velük beszélgetni, ne
legyenek illúzióink: nem lehet! Nem lehet! (-30-)
Megdöbbenti mindig az embereket, a gyülekezeti tagokat is az a
fajta bibliaismeret, az a fajta céltudatosság, amivel szembesülünk,
ha ilyen emberekkel kerülünk kapcsolatba. Mindig ketten járnak:
egy magasabb és egy alacsonyabb rangú, s ez a tanítás
ellenőrzésének a folyamatához tartozik, hiszen nekik mindig
jelentéseket is kell írni ezekről a missziói utakról. (-31-)
Ilyenkor mindig azt kell látnunk, hogy nem tudunk velük vitázni.
Ez két okra vezethető vissza. Az egyik, hogy gyülekezeti tagként
nagyon sokszor azt éljük meg, hogy nekünk nincs olyan
bibliaismeretünk. Azt tudnunk kell, hogy nekik is csak a Biblia
egyes részei vannak bemagolva, a fejükbe vésve, a többivel igazán
nem foglalkoznak. (-32-)
De van egy másik ok is, és én azt gondolom, hogy igazán ez a
másik ok az, ami közelebb visz minket a megoldáshoz. Meggyőződésem
szerint ezek az emberek kifejezetten megkötözöttek. Amikor
lelkészként is találkoztam ilyen emberekkel, szóba elegyedtünk
és beszélgettünk, olyan szellemiség áradt belőlük, amivel nem
tudtam mit kezdeni. (-33-) Ilyen szempontból el kell mondani, amit
Pál apostol is elmondott: „Az ostoba és éretlen vitatkozások
elől térj ki, tudva, hogy ezek viszálykodást szülnek.” (2Tim
2,23)
Én
a Testvéreknek csak azt tudom javasolni, hogy egy-egy Krisztus
istenségére vonatkozó egyértelmű Igét, pl. a Róm 9,5-t mondják
meg, hogy olvassa el, vagy fölolvashatjuk, illetve megtanuljuk,
tudjuk mindnyájan a keresztelési igét, ami egyértelműen a
Szentháromságról való bizonyságtétel: „megkeresztelve őket
az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében” (Mt 28,19).
Ezeket el lehet mondani, de ne legyenek illúzióink: ezek az igék
le fognak peregni ezekről az emberekről. Nem biztos tehát, hogy
nekünk fel kell venni velük a szellemi harcot, sőt: biztos, hogy
nem. Én mindenkit óvatosságra intek. (-34-)
Ha
valakit a családból megkörnyékeznek, nagyon nagy megkötözöttséget
jelent, óriási konfliktusokat hoz a családba, és azokat az
embereket, akik eddig testvérként, szülőként, gyermekként
tekintettek egymásra, azokat ők a Sátán népéhez fogják
sorolni. Ezen nem kell meglepődni, ez a Jehova tanúi agymosásának
egyik alapvető pillére. Hiszen ahhoz, hogy valakit lehessen
fanatizálni, ahhoz mindig adni kell egy konkrét ellenségképet: ez
a történelmi egyházak, a katolikus egyház és vezetése. Ez
alapján nem lehet semmi jóra számítani. (-35-)
Nagyon
érdekes egyébként, hogy mi a fontos nekik. A zárszóban hadd
mondjam még ezt el érdekességként. Látjuk, hogy
könyvnyomtatásra, propagandára micsoda hatalmas pénzeszközöket
mozgatnak meg, de nem tudunk egy Jehova tanúi által működtetett
öregotthonról sem. Tehát aki nem értékes számukra anyagi
értelemben is, ahhoz ők nem hajolnak le olyan intézményes
formában, ahogyan azt fölvállalják a történelmi egyházak. Az ő
szolgálatukban az irgalmas samaritánusnak a lelkülete nem igazán
jelenik meg, csak a saját köreiken belül. Ezen is érdemes
elgondolkodni. (-36-)
Az
összes többi részletkérdés, hogy a föltámadásban csak a Tanúk
részesülnek és mindenki más halott állapotban marad (ami megint
nem egyezik a Szentírás tanításával), (-37-)vagy
hogy Jézust cölöpre feszítették föl és nem keresztre – ezek
már olyan „apró részletkérdések”, amelyekkel igazán nem
érdemes foglalkozni, mert alapvetően a Szentháromság Egy Istent
káromolják, Krisztus istenségét tagadják, és ezzel ezt a
káromlást csak elmélyítik. (-38-)Tehát
ez egy egészen más világ. Egy egészen más Úrnak a szolgái ők.
Nincs, és nem lehet közösségünk velük. Úgy gondolom, hogy
református keresztyénként kötelességünk imádkozni azokért a
családokért, amelyek a Jehova Tanúi tanítása miatt hullottak
szét és mentek tönkre, (-39-)és
imádkozni azokért az emberekért, akiket megtévesztettek, akiket
fanatizáltak, akiket gyakorlatilag legionárius katonaként vetnek
be az emberek szellemi világába, (-40-)
és így próbálják megtalálni azokat az embereket, akik
egyértelmű szellemi vezetésre várnak, akiknek fontos, hogy
megmondják, mi a jó és mi a rossz, akik olyan alávetettséggel,
engedelmességgel rendelkeznek, hogy ezt a diktatórikus katonai
rendszert el tudják fogadni és el tudják viselni, s hajlandók
lemondani a szabadságukról, a szabad gondolkodásukról. (-41-)
Áldjuk Istent, hogy bennünket egy olyan
közösségbe hívott el, ahol a Krisztusban kapott szabadság is a
mienk lehet.
Mindenható
Istenünk, Mennyei Édesatyánk Jézus Krisztus által!
Bocsásd
meg, hogy oly sokszor elfelejtkezünk azokról, akik a Te nevedet
káromolják. Nem csak úgy, hogy szidnak Téged, hanem a Te
személyedről, a Te lényedről a kijelentéssel tökéletesen
ellentétes dolgokat állítanak, vallanak. (-42-)Urunk,
könyörgünk ezekért az emberekért. Könyörgünk a
megtévesztettekért. Könyörgünk azokért, akiknek az élete,
családja már tönkrement azért, mert ennek a közösségnek a
tagjaivá lettek, de nem tudnak szabadulni. Urunk, Te látod, hogy
milyen lelki-szellemi eszközökkel tartják fogva ezeket az
embereket. Te látod, Urunk, hogy milyen megszállottság lesz úrrá
rajtuk. De Úr Jézus Krisztus, köszönjük, hogy a Te nevedre
minden térd meghajol: mennyeieké, földieké és föld alattiaké
is. Urunk, köszönjük, hogy ez a név nekünk szabadságot jelent.
Hogy nem kell ilyen függésben élnünk. Te légy az ő
szabadítójuk! Könyörülj rajtuk! S könyörgünk a mi református
anyaszentegyházunkért is. Légy irgalmas hozzánk, amikor a
szabadsággal nem tudunk mit kezdeni. Bocsásd meg, amikor
visszaélünk a tőled kapott szabadsággal, és nem fogadunk el
semmiféle vezetést, vezetettséget! Urunk, áldd meg a mi
egyházunkat, a mi közösségünket! Add, hogy a mi egyházunk is
megújuljon! Kérünk, hogy taníts bennünket olyan missziói
odaszántságra, amivel a Jehova tanúi élnek. (-43-)
Urunk, add, hogy legyen fontos nekünk is legalább annyira az
elveszett lélek, mint ahogy őnékik fontos! (-44-)
Urunk, segíts nekünk, és adj bölcsességet, hogy tudjuk őket, az
elveszetteket Hozzád szeretni. Hogy ne essenek az ördög
csapdájába, hogy ne legyenek kiszolgáltatottakká. Mindenható
Istenünk, Mennyei Édesatyánk! Jézusért kérünk, hogy hallgasd
meg imádságunkat, Szentlelked erejével vezérelj bennünket! Légy
gyülekezetünk örvendező tagjaival, de könyörülj azokon is,
akik megfáradtak! Könyörülj azokon, akik betegek, akik nehezen
hordozzák életük terheit! Így áldj meg mindnyájunkat! Jézusért
kérünk.
Ámen
Békéscsabai
Református Egyházközség Lelkészi Hivatala
(5600 Békéscsaba, Deák F. u. 4.)
(5600 Békéscsaba, Deák F. u. 4.)
Tel.:
66/327-367, 20/222 0828, E-mail: martimiklos@reformatus.hu
Válasz
Szeretnék
válaszolni fentebb írásra, mivelhogy egyrészt nagyon komoly
kritikát tartalmaz, ugyanakkor mégis bibliailag majdnem hogy
hiteltelenül, másrészt meg évtizedek óta ápolok kapcsolatot
velük, tehát ismerem a belső légkört, ismerem a tanításaikat.
Továbbá ismerem a tanúellenes irodalmat is (van vagy hat könyvem,
amit J.t. ellen adtak ki), de ezek arról győznek meg, hogy az
ellenpropagátorok csak higítani tudnak a tanúk szellemi
színvonalán, de építeni leginkább nem, és végső soron
bálványimádásba vezetik őket – már akiket lehet.
„Istent
csak Jehovának lehet nevezni”
(-1-)
tévedés, mert lehet nevezni Úrnak is, Istennek is, viszont
azonosítani csak a személynevén lehet, mivel van sok úr és sok
isten (vö. 1Korinthus 8:5), ami csak egy hatalmas zűrzavart mutat a
vallási világban. „Bizony
nagy az én nevem a pogányok között! azt mondja a Seregeknek Ura.”
(Malakiás 1:11) Vagyis, amikor Isten a nagy nevéről tesz említést,
ott biztos, hogy a személyneve van, és nem egyéb!
„ezért
ők Isten nevét ki sem mondták.”
(-2-)
Azt
már elfelejti hozzátenni, hogy csak úgy lehetett Isten neve nagy a
pogányok között, hogy azok, akik Isten akarata szerint éltek,
azok használták és dicsőítették Isten nevét a zsidók közül,
és így tudhatták a pogányok, hogy ki is valójában Izrael
Istene. Fenti református lelkész megértési zavarát tükrözi az
is, hogy az Isten nevének a hiábavaló kiejtéséből számára is
az következik, hogy egyáltalán nem ejtjük ki a nevet – ahogy
azt a zsidók tették –, mivelhogy ezt jegyzi meg, de hogy ez
helytelen értelmezése a fenti szövegnek, azt már nem firtatja. Az
igazság az, hogy nagyon is kiejtették Isten nevét – Isten hű
prófétái, és az egyszerű nép tagjai.
„ekkor
már nagyon erősen élt a zsidóságban az Isten nevének
kiejtésétől való félelem.”
(-3-)
Azokban,
akik elhajoltak az Isten törvényének a helyes értelmezésétől.
Így pontos. Tehát leginkább a hamissá váló vallási vezetőkről
van szó, akik Jézus idejében is uralták a terepet. Az Isten
nevével kapcsolatban a teljes képet lásd itt:
„Ők
azonban úgy találták, hogy ez Istennek az egyedüli helyes
megnevezése.”
(-4-).
Ha vette volna a fáradtságot, akkor a tanúk irodalmából
tudhatná, hogy azért használják a Jehova alakot, mert ez a
kiejtés terjedt el széles körben, pl. a költők, zeneszerzők is
ezen a néven dicsőítették őt. Lásd pl.itt:
„már
magában a névben is van egy kis gond.” (-5-)
Hogy Jahve vagy Jehova a helyes kiejtés, nem itt van az igazi gond,
hanem hogy használják-e vagy nem? A reformátusok 'Uramoznak', a
katolikusok 'Jóisteneznek', a zsidóknál meg 'Örökkévalóznak',
stb... Isten személynevét meg szégyenlik használni. Mennyivel
jobb megszólítások ezek, mint a tanúké? Nem jobbak, sőt
rosszabbak! Ők nem
Isten
neve számára összegyűjtött népet alkotnak. (vö. Apcsel 15:17)
„Dr.
Bütösi János, a missziológiai tanszék vezetője a teológián
úgy fogalmazott: az egyházon, a református egyházon is, a rákos
daganat a Jehova tanúinak a közössége”
(-6-)
Lejjebb azt is írják: „Kérünk,
hogy taníts bennünket olyan missziói odaszántságra, amivel a
Jehova tanúi élnek.” Hogy
is van ez? A rákos daganatot képezők közössége rendelkezik
olyan missziói odaszántsággal, amiért kritizálóik imádkoznak?
Különben is, a lényeg az, hogy Jehova Isten mit mond róluk, és
nem az, hogy a saját hagyományaik fényében véleményt formálók.
„az
egész Biblia erről a csodáról tesz bizonyságot, hogy Isten
lényegében egy, de személyében három.”
(-7-)
Ha
ez igaz volna, akkor Jézus azt mondta volna, hogy a mi Istenünk
személyében három, csakhogy a
mi Istenünk az Atya,
Aki személyében nem három! (vö. János 20:17; és itt részletesen.)
”Nem
véletlenül olvastam föl a Róm 9,5-öt, hiszen itt egyértelműen
benne van a Szentírásban, hogy test szerint az ősatyáktól
származik Jézus, és hogy ő Isten.”
(-8-)
A
Róma 9:5 egyáltalán nem Jézusról szól, lásd részletesen itt:
„Jézus
tökéletes volt, de látnunk kell, hogy egy ember nem tudja
elhordozni az emberiség bűnét.”.
(-9-)
Jézus emberi tökéletes élete egyenrangú volt Ádám tökéletes
emberi életével, tehát Jézus feláldozhatta tökéletes emberi
életét Ádám tökéletlen utódaiért. De azt honnan veszi, hogy a
Mindenható örök Istennek saját magát kellene feláldoznia saját
teremtményeiért? Nem véletlenül nem idéz egyetlen bibliai igét
sem!
„Akkor
a mi bűnünk nincs ott a kereszten, akkor nem lettünk megváltva,
akkor csak az van, amit mi teljesítünk – s ha csak az van, amit
mi teljesítünk, akkor nagyon rossz a helyzet: kárhozatra jutunk.”
(-10-)
Jézus
Krisztus váltságáldozata alapján van a megváltás, és ezt
Jehova tanúi nagyon jól tanítják. Ellenben a református vallás
szerint Isten nem a saját Fiát áldozta fel, hanem saját magát.
Szerintük Isten 2. személye csak felvett egy Fiúi szerepet
a megváltás idejére, egyébként ő maga volt a testben megjelent
Isten.
Vagyis
tagadják azt, hogy Isten a saját
egyszülött
(tehát szült, létrehozott) Fiát áldozta volna fel, amit a János
3:16 kijelent. Ez a tan (háromság-egy Isten) végeredményben
bálványimádáshoz vezet, Jézus imádásához, holott Jézus azt
tanította, hogy az imádatot Istennek, az Atyának adjuk. (vö. Máté
4:10; János 4:23-24)
„Tehát
nem az lesz, hogy Isten egy kicsit feljavítja ezt a földi létet,
hanem új eget és új földet várunk.” (-11-)
Ez
a kijelentés az sugallja, hogy Isten ezt a földgolyót megsemmisíti
és egy teljesen újat teremt. De ez téves magyarázat.
2Péter
3:10 mondja: „Az
Úr napja pedig úgy jő majd el, mint éjjeli tolvaj, a mikor az
egek ropogva elmúlnak, az elemek pedig megégve felbomlanak, és a
föld és a rajta lévő dolgok is megégnek.”
(Károli
ford.)
Ha
a mondat második felét nézzük, az itt szereplő föld, nem a
fizikai földet jelenti, hanem az emberi társadalom ördög által
befolyásolt részét (Vö.: „az
egész föld követé a fenevadat.” (Károli
ford.), a rajta lévő dolgok
pedig
(a görög ergon
szó
fordítása) megegyeznek azzal, amit 1János 3:8-ban olvasunk:
„Azért
jelent meg az Istennek a Fia, hogy az ördög munkáit (ergon)
lerontsa”
(Károli
ford.)
2Péter
3:10,12 elemekről
is
szól (görögül sztoikheion),
ezek a világ erőtelen és gyarló elemei
(vö.
Galata 4:9), a világ elemi
tanításai
(vö. Kolossé 2:8,20), melyekről tudjuk, hogy elmúlnak. (vö. 1János
2:15-17)
2Péter
3:11 a felbomló dolgokat szembe állítja azzal, hogy milyeneknek
kell lennünk szent életben, tehát ami ellentéte ennek – az
bomlik fel! Minden
ami Istentelen. Viszont a betű szerinti földet Isten nem semmisíti
meg, hanem csak a föld pusztítói fognak kedvezőtlen ítélet alá
esni. (vö. Jelenések 11:18)
Az
egek ropogó elmúlásával pedig démoni hatalmak ártalmatlanná
tevését jelöli az írás:„az
egeknek erősségei megrendülnek” (Máté
24:29, Károli ford.). Az erősségek a szótárak szerint „angyali
hatalmasságok”-at
jelentenek. (vö. Kiss Sándor USZ-i szómagyarázat, 44. old; Dr.
Kiss Jenő USZ-i szótár, 47.old.) Hogy démonokról van szó, az a
Jelenések 12:4 verse is alátámasztja.
Így tűnik el (nem a szó
szerinti) föld és az ég:
„Az
ég és a föld elmúlnak, de az én beszédeim semmiképen el nem
múlnak...
És
láték egy nagy fehér királyiszéket, és a rajta űlőt, a kinek
tekintete elől eltűnék a föld és az ég, és helyök nem
találtaték.”
(Máté
24:35; Jelenések 20:11, Károli ford.)
Viszont a szelídek földi örök
élet reménysége valóra válik:
„De
új eget (Isten
mennyei országát/királyságát) és
új földet (megváltott
és újjáteremtett emberi társadalmat)
várunk
az ő ígérete szerint, amelyben igazság lakik.”
(2Péter
3:13, MBT. ford.)
„Honnan
veszik ezek az emberek a bátorságot, hogy az Isten ítélőszékébe
beülve eldöntsék, hogy kik fognak üdvözülni és kik nem?
Tipikus szektás magatartás és gondolkodásmód.”
(-12-)
Ez is téves kritika, hiszen csupán az van kijelentve, hogy lesznek
akik égi reménységet örökölnek (144 ezer) és lesznek akik
földit, de hogy ki mit örököl, vagy nem örököl, ezt Isten
dönti el és erre J tanúi nem vállalkoznak.
„Azt
a napot viszont, vagy azt az órát senki nem tudja: sem az ég
angyalai, sem a Fiú, hanem csak az Atya egyedül.”
(Mt 24,36) – hát
lehet, hogy Jézus nem tudta, de a Jehova Tanúi úgy gondolják,
hogy ők igen. Nagyon érdekes dolog, hogyan is gondolják ezt.”
(-13-)
Jehova tanúi sem tudják a konkrét időpontot, hanem csak a
jelekből következtetnek arra, hogy közel van az a nap.
„Azt
mondja, hogy 1874 óta láthatatlanul jelen van Jézus ebben a
világban, és meg is jövendöli, hogy 1914-ben fog visszajönni
láthatóan is Jézus. Ezt így nagyon pontosan meg tudta mondani.”
(-14-)
A Máté 24:3-ban írt eljövetel
görög (parúsziasz) szavának elsődleges jelentése ottlét,
jelenlét.
Aztán hogy ennek a gyakorlatban milyen következményei vannak, az
egy más kérdés.
„Itt
jönnek ki ezek a problémák, hogy bizony nem minden évszám
stimmel”.
(-15-)
Hogy mikor kezdődik a pogányok ideje és mikor van vége, ezt Jézus
úgy intézte el, hogy kijelentette: „Nem
a ti dolgotok tudni az időket vagy alkalmakat, melyeket az Atya a
maga hatalmába helyheztetett.” (ApCsel
1:7) Ettől eltérő gondolkodások eredménye aztán az, hogy azon
megy a vita, Jeruzsálem mikor pusztult el. Ezeket a vitákat meg
lehetne előzni, ha mindenki tartaná magát Jézus kijelentéséhez.
„Charles
Taze Russell
szemrebbenés nélkül azt mondta, hogy tévedett, mert még lesz egy
kis „utószüretelés”, úgyhogy 1918-ban jön el a világ vége.
Nagy szerencséje volt, mert 1916-ban meghalt, tehát a fiaskót nem
kellett szemlélnie.”
(-16-)
Ezt akár Pál apostolra is lehetne mondani, aki
„ezt
a parúziát még a maga életében várta („Mi élők, akik az Úr
eljöveteléig megmaradunk ...” 4,15).
[Az
első tesszalonikai levél teológiai témái - Megjelent a
Keresztény Értelmiségi Kör és az Agapé Kiadó gondozásában a
Hitélet folyóirat mellékleteként.]
„...
Szent Pál apostol is működése elején úgy gondolta, hogy még az
ő életében bekövetkezik. De ebben – mint tudjuk – tévedett.”
(Cece – Vajta – Sáregres – Alsószentiván Római Katolikus
Egyházközségek tájékoztatója. 2011. szept.) Tehát fiaskót már
mások is szenvedtek etekintetben, nem kéne csak a tanúkat
pellengérre állítani emiatt. (Lásd pl. ezt: JAMES RANDI
NEGYVENKILENC
BE NEM TELJESÜLT JÓSLAT A VILÁG VÉGÉRŐL itt:)
„a
különböző időpontok újra és újra, és bizony nem okoz nekik
semmiféle lelki törést, a fő grémium mindig kimagyarázza, hogy
mi miért történt.”
(-17-)
Nos,
amikor Russelék 1914-ben Krisztus visszatérését várták az
USA-ban, addig a Református Egyház 1914-ben kiadott egy könyvet,
amelyben református papok harci beszédeit jelentették meg magyar
nyelven, amelyben papok harcra, sőt ölésre „veszessétek őket”
buzdították a katonákat. A politikai porondon való aktív
részvétel bizony azóta sem okoz nekik semmiféle lelki törést,
kimagyarázzák, hogy mi miért történik – Jézus nyilvánvaló
parancsa ellenére, amelyet a János 17:16 szerint mondott.
„Hogyan
válik el egymástól állam és egyház, ha utóbbiak politizálnak?”
(Gárdonyi Református Hírek) Mikor politizált Jézus vagy az
apostolok mikor voltak egyházi vezetők és politikusok is egyben?
„Egy
csalfa férj, aki felesége és gyermekei életét is alárendeli
saját politikai karrierjének. Egyházi vezető és politikus, aki
finoman szólva is nagyvonalúan bánik a közpénzekkel. Ilyen kép
rajzolódik ki abból a botránygyanús dokumentumkötetből,
amelynek főszereplője: Tőkés László.”
(Andrassew
Iván, Ne vígy minket a kísértésbe - Budapest, Noran Libro, 2012.
280 o.- Vasárnapi
Hírek)
„Azt
is látjuk és tudjuk, ha nagyon az Ószövetséghez ragaszkodunk,
hogy ha valakiről kiderült, hogy az Úr nevében beszélt, de
közben csak felfuvalkodott volt a szíve-lelke, akkor meg kellett
halnia, mert az isteni tekintélyt magára vette, ami nem illette meg
őt.”
(-18-).
Az újszövetségi időkben vagyunk, Krisztus második eljövetele
előtti időben, amikor is a hamis prófétákat Jézus szerint a jel
és csodatevés jellemzi
elsősorban, amely Jehova tanúira egyáltalán nem jellemző, hanem
inkább a karizmatikusokra. (vö. Máté 24:24; Jelenések 16:14;
19:20)
„Utódja
Joseph
Franklin Rutherford
volt, aki 1942-ig irányította ezt a szervezetet, és ő
volt az, aki megszervezte az általunk is ismert Jehova tanúinak
közösségét, tehát ő volt az, aki ezt a nevet adta a
közösségnek.”
(-19-)
Sokkal inkább Isten maga nevezte tanúinak hithű népét, nem
pedig emberek. (vö. Ézsaiás 43:10; lásd még Zsidók 12:1,
katolikus ford. Jelenések 3:14)
„...
különböző rangban szolgáló embereknek havi 15-től 100-140
(!!!) órát kell missziózással tölteni. Ez a feladatuk.”
(-20-)
Egyáltalán nem kell, mindenki annyit missziózik, amennyire a szíve
indítja és a lehetőségei, ideje, energiája engedi az 1Korinthus
15:58 szellemében.
„...nagyon
sok ember ennek a közösségnek a bűvkörébe kerül, hiszen
hathatós rábeszéléssel úgy irányítják a beszélgetést, abba
az irányba viszik el az embert, amiből azután nagyon nehéz
szabadulni.”
(-21-)
Sőt,
nagyon könnyű elmenni. Csak ír egy levelet, hogy nem kíván többé
tanú lenni, és kész. Legközelebb bejelentik, hogy az illető már
nem az. Csak kérdés, hogy ezáltal közelebb kerül-e Istenhez,
vagy ateisták, háromság filozófusok bűvkörébe kerül? Sokkal
inkább ez utóbbi a nyilvánvalóbb!
„Sajnáljuk
őket, és segíteni szeretnénk nekik, hogy kiszabaduljanak az
Őrtorony rabságából.” – merthogy az ehhez
a közösséghez való tartozás egyfajta megkötözöttséget
jelent.”
(-22-)
Na és hová akarja őket kiszabadítani? Csak nem bálványimádó
háromsághívővé akarják őket tenni? Hogy az ő Istenük többé
ne az Atya legyen – ahogy Jézus tanította a János 20:17 szerint,
hanem egy három személyre szedett egy Isten, amelyet emberi
filozófia szerint alkottak meg, mint a legelső egyházi dogmát?!
”A
háromság tana az első dogma, amit az egyház teljes
öntudatossággal hozott forgalomba azon terjedelmes hitviták
alapján, melyek az első három évszázadot betöltötték.”
(Dr. H. Schmidth, Herz.Real.Encikl.16.kötet)
„Az
istentiszteleteknek – amit lehet, hogy túlzás így nevezni
(-23-)
–
az a lényege, azért jönnek össze „bibliatanulmányozásra”,
hogy fölmondják az Őrtoronyban olvasottakat.” (-24-)
Túlmegy
minden hatáskörön annak megkérdőjelezése, hogy az
összejöveteleken nem istentisztelet történik. Azt majd maga
Jehova Isten mondja meg, hogy ez az ő tisztelete-e vagy sem.
Azonkívül az Őrtornyokban is bibliai témák vannak kidolgozva,
mint ahogy más vallásos kiadványok is a Bibliát próbálják
érthetővé tenni. De ez legalább politikamentes!
„1942
után jön egy Nathan
Homer Knorr nevezetű
ember, aki megtiltja
a vérátömlesztést és a dohányzást
a Jehova tanúi számára – tehát ez sem kezdettől fogva volt az
ő tanításuknak része.”
(-25-)
A vértől való tartózkodás bibliai parancs, a
katolikus-református vallású emberek minden további nélkül
falják magukba a véreshurkát, pedig ez jóval szembetűnőbb
parancsmegtagadás, mint a vérátömlesztés!
„Az
idei, III. Szatmári RMDSZ Böllérverseny győztese – a szabályok
értelmében az a csapat nyert, amely a legtöbb versenyszámban ér
el első helyezést –Alsócsernáton, második helyezett Ponyvás,
a harmadik helyezett pedig Szatmárhegy. Természetesen egyetlen
csapat sem távozott üres kézzel, külön díjban részesült a
leghosszabb kolbász (Tasnád); a legszebb kolbász (Dunakiliti); a
legízletesebb májas hurka (Túrterebes); a legízletesebb véres
hurka
(Nagykároly-kertváros Református Egyházközség Presbitériuma).”
[Hetedhét országra szóló böllérverseny!; Szatmári Magyar
Hírlap, 2013. február 03]
„...1935-ig
még karácsonyt is ünnepelhettek, akkor lett megtiltva, mondván,
hogy az ő felfogásuk szerint az egy pogány ünnep, és ezért kell
ezt elhagyni, sőt kifejezetten tiltva van”.
(-26-)
Ha bibliai ünnep lenne, nyilván az apostolok is ünnepelték volna!
Na és melyik ünnepelte? (Lásd itt részletesen)
„...
milyen szervezet az, amely tiltja saját tagjainak azt, hogy ha adott
esetben a gyermekük bajba kerül, akár a gyermeküknek is vért
adjanak. Merthogy ehhez sem járulnak hozzá a Jehova tanúi.
Ilyenkor egy jogi procedúra és kiskapu keresése veszi kezdetét,
amivel mégis próbálják megmenteni az orvosok a gyermeket.”
(-27-)
Esetleg úgy meg mentik, hogy egész életében cukorbeteg lesz, vagy
AIDS-ben szenvedő, vagy májgyulladásban szenvedő, lásd itt részletesen:
„Ez
a bizonyos „Új
világ” fordítás,
amiben már minden úgy van, ahogyan az ő tanaiknak megfelel.”
(-28-)
A protestáns MBT fordításban legalább annyi fordítási hiba van,
mint ebben, ha nem több! Pl.
Róma
11:12 mondja:
„Ha
pedig az ő elesésük a világ gazdagságává lett, veszteségük
pedig a pogányok gazdagságává, akkor mennyivel inkább az lesz,
ha teljes számban megtérnek.”
(MBT.
protestáns ford.)
Ez
a protestáns fordítás azonban hibás fordítás, ugyanis a görög
szövegben csak az van, hogy „ő
teljességük (teljes számuk)”
[Károli],
de a
megtérést
itt
egy nem létező görög szóból fordították a saját
elképzeléseik szerint. Mivelhogy a fordítók itt a testi Izrael
megtérésére gondolnak, hogy azok meg fognak térni, miután az
összes pogány származású hívő megtér és részese lesz
Krisztus gyülekezetének. Csakhogy a Róma 11:12 nem ezt mondja.
Hanem
arról van szó, ha a testi zsidók hibás lépése (hitetlenségből
fakadó vesztesége) a világ gazdagsága lett, mert hogy (a pogány
származású elhívottak [akiket elhívtak]) részesei lettek az
olajfa gyökerének és zsírjának (vö. Róma 11:17), akkor
mennyivel inkább gazdagsággá lesz az emberiség számára, ha a
szellemi Izrael teljességre jut, vagyis létrejön a zsidó-pogány
származású királyi papság, Ábrahám szellemi magva [a 144
ezer], amely által az egész világ áldást nyerhet. Ahogy a
Cselekedetek 3:25-ben olvashatjuk:
„És
a te magodban megáldatnak a földnek nemzetségei mindnyájan.”
(Károli)
„Már
a csipkebokornál is azt mondja az Úr, hogy „vagyok, aki vagyok”.
Ezt az Igét ők úgy fordítják, teljesen szembe menve az eredeti
jelentéssel, hogy: „Én voltam”.
(-29-)
Az
értelmét tekintve a mondanivalónak, ha a reformátusoknak van
igaza, akkor Jézus Krisztus azonos a Vagyokkal, viszont akkor ez
csak arra mutat rá, hogy Jézus angyal
volt, hiszen a 2Mózes 3:14-ben szereplő Vagyok mögött egy angyal
volt. (vö. ApCsel 7:30,32) A tanúk fordítása pedig arra mutat rá,
hogy Jézus szellemlényként már Ábrahám előtt is volt, élt,
létezett, ami teljesen korrekt megállapítás. No és persze az is
igaz, hogy Jézus angyalként Istent képviselte, amikor a Vagyokként
lépett fel. (vö. 2Mózes 23:20-21; 4Mózes 20:16; Ézsaiás 63:9)
„Ezért
is nem pontos fogalmazás a fordítás.
A ferdítés,
amit ők csinálnak, hogy a Biblia lehetőleg azt mondja, amit ők
hallani és tanítani akarnak. Bármennyire is azt gondoljuk, hogy
lehet velük beszélgetni, ne legyenek illúzióink: nem lehet! Nem
lehet!”
(-30-)
Lehet beszélgetni, beszélgetnek is világméretekben olyanokkal,
akik nyitottak a bibliai igazságok befogadására. De akiket
megkötöztek háromság filozófiák és hasonlók, azokkal nyilván
nem lehet!
Akiknek
a mi Istenünk nem az Atya – ahogy Jézus tanította: (vö. János
20:17), hanem három külön Isten-személy alkot egyet, aki lenne az
Istene a keresztényeknek. Pál sem sokáig bírná velük idegekkel,
hiszen szerinte is az
Atya a mi Istenünk,
és Jézus Krisztus a mi Urunk. (vö. 1Korinthus 8:5-6) Nyilván ez
azoknak nem világos, akik meg vannak kötözve, és azoknak világos,
akik nincsenek megkötözve.
„Mindig
ketten járnak: egy magasabb és egy alacsonyabb rangú, s ez a
tanítás ellenőrzésének a folyamatához tartozik, hiszen nekik
mindig jelentéseket is kell írni ezekről a missziói utakról.”
(-31-)
Teljes képtelenség amit ír, látszik, hogy még a rágalmazástól
sem riad vissza. Miért nem győződik meg személyesen arról, hogy
ez egyáltalán nem igaz?!
„Azt
tudnunk kell, hogy nekik is csak a Biblia egyes részei vannak
bemagolva, a fejükbe vésve, a többivel igazán nem foglalkoznak.”
(-32-)
Az átlagreformátusoknak még egyes részei sincsenek, hiszen a
missziólelkületük olyannyira minimális, hogy ehhez nincs
szükségük komoly bibliaismeretre.
„Amikor
lelkészként is találkoztam ilyen emberekkel, szóba elegyedtünk
és beszélgettünk, olyan szellemiség áradt belőlük, amivel nem
tudtam mit kezdeni.”
(-33-)
Alapvető tanításbeli különbségek vannak a reformátusok és a
tanúk között, legalapvetőbb, hogy míg a reformátusok Istene
három személyű (?), a tanúk Istene az Atya, ahogy Jézus
tanította a János 20:17-ben. És aki ezt nem fogadja el, az van
megkötözve és abból árad a hitetlenség és az engedetlenség
szelleme!
„(Mt
28,19). Ezeket el lehet mondani, de ne legyenek illúzióink: ezek az
igék le fognak peregni ezekről az emberekről. Nem biztos tehát,
hogy nekünk fel kell venni velük a szellemi harcot, sőt: biztos,
hogy nem. Én mindenkit óvatosságra intek.”
(-34-)
Máté 28:19-ben az Atya-Fiú és szent szellem nevében való
vízbemerítésről van szó, hiszen mindhárom szerepét tudomásul
kell venni a teremtésben és a megváltásban és minden másban. De
itt szó nincs arról, hogy egyetlen Istenben három személy van,
vagy hogy mindhárom valóságos szuverén Isten lenne és mindhármat
akár külön vagy akár egyben imádni kellene.
Itt
az imádatról egy szó nincsen! Amikor tehát az a kérdés, hogy ki
a mi Istenünk, akkor Jézus megmondja, hogy az, Aki neki is meg
nekünk is az Istenünk, tehát az Atya! (vö. János 20:17) Akik
ezzel szembe mennek, azok riadnak vissza a szellemi harctól? Hát
jól teszik, nagyon jól teszik. Mert még Isten ellen harcolnának!
(vö: „Ha pedig Istentől van, ti fel
nem bonthatjátok azt; nehogy esetleg Isten ellen harczolóknak is
találtassatok.” (ApCsel 5:39) És ez
arra is vonatkoztatható, hogy az Atya a mi Istenünk – ez is
Istentől van, hiszen Krisztus Istensége is, és a megváltás is
ugyanúgy: „A Seregek URának féltő
szeretete viszi véghez ezt!” (Ézsaiás
97, MBT protestáns fordítás.)
„Hiszen
ahhoz, hogy valakit lehessen fanatizálni, ahhoz mindig adni kell egy
konkrét ellenségképet: ez a történelmi egyházak, a katolikus
egyház és vezetése. Ez alapján nem lehet semmi jóra számítani.”
(-35-)
A történelmi egyházak számára nem az Atya a mi Istenünk (vö.
János 20:17), ellenben szerintük Isten kézzel épített
templomokban lakik (vö. ApCsel 17:24), és semmi kivetnivaló
nincsen abban, ha a katolikus és református papok és püspökök
egy másik ország keresztény katonái ellen buzdítanak egymás
megölésére. És politikai ünnepeken a politikusokkal együtt
imádkozzák, hogy Isten áldja meg őket, amikor katonai harcot
folytatnak más ország keresztényeivel. Mintha nem ismernék, hogy
egy kereszténynek milyen fegyverzete van és kik ellen kell neki
harcolnia! (vö. Efézus 6:11-18) Ha ezeknek az alapvető tényeknek
nincsenek a birtokában, hogy megértsék, Isten Igéje mit tanít
erről, akkor milyen jóra lehet még számítani részükről?
„Tehát
aki nem értékes számukra anyagi értelemben is, ahhoz ők nem
hajolnak le olyan intézményes formában, ahogyan azt fölvállalják
a történelmi egyházak. Az ő szolgálatukban az irgalmas
samaritánusnak a lelkülete nem igazán jelenik meg, csak a saját
köreiken belül. Ezen is érdemes elgondolkodni.”
(-36-)
Ez egy lehetőség – az intézményes formában való
szeretetotthonok fenntartása –, de ezt Isten Szava ilyen formában
nem írja elő. Ellenben mindenkit kötelez Isten arra, hogy
támogatást adjon a rászorulóknak! (vö. Jakab 1:27) Hogy ezt ki
és milyen mértékben teszi meg, ezen már el lehet gondolkodni.
Mindazonáltal
a Máté 28:19-20 misszióparancsát önmagában nem is volna szabad
idéznie J.t. Vezetőségének, hanem csakis a Jakab 1:27-el együtt.
Így talán nem fordulhatna elő, hogy valaki előtt csak a
missziózás lebeg, de az istenimádatnak egy másik, ugyanolyan
fontos területére már nem marad ideje, energiája. Mert mit is
mond Jézus Krisztus? „pedig ezeket
kellene cselekedni, és amazokat sem elhagyni.” (Máté
23:23) Tehát nem úgy van az, hogy a misszió az közügy, a
rászorulók támogatása az magánügy, hiszen az apostolok idejében
is közügy volt a szegények, betegek, (stb.) támogatása. (vö.
ApCsel 2:44-45)
Ha
most valaki munkanélküli lesz (és emiatt ritkábban jár, vagy
alig jár az összejövetelekre), akkor az illető oldja meg maga a
problémáját. Jöjjön ki a 22 ezer Ft-ból, amit most adnak. Aztán
ha ritkábban meggy, akkor könnyen úgy könyvel(het)ik el, hogy
rossz a szellemisége, azért nem jár. Mert az a mintakeresztény,
aki mindig ott van a programokon. Az sem baj, ha autóval jár, sőt.
Annál jobb. Látszik rajta, hogy bírja Isten áldását. De hogy
észre veszi-e mellette, hogy valaki hátrányos helyzetéből
kifolyólag már egy idő óta hiányzik, az nem biztos. De ha
észreveszi is, egy-egy pillanatra, de lehet többre nem nagyon. Mert
hogy a misszióra összpontosít, amire kihegyezték a figyelmét...
„a
föltámadásban csak a Tanúk részesülnek és mindenki más halott
állapotban marad (ami megint nem egyezik a Szentírás
tanításával),” (-37-)
Hát ezt a sületlenséget honnan vette, fogalmam sincs, mivel ilyen
tanításuk a tanúknak nincs.
„alapvetően
a Szentháromság Egy Istent káromolják, Krisztus istenségét
tagadják, és ezzel ezt a káromlást csak elmélyítik.”
(-38-)
Itt a probléma gyökere, mivel nem a „Szentháromság
Egy Isten”
a mi Istenünk, hanem az Atya a mi Istenünk, mint ahogy Jézus
Krisztusnak is az Atya az Istene. (vö. János 20:17, stb.) Az Atya
pedig nem „Szentháromság
Egy Isten”,
hanem Isten egy személyben: „Lássátok
be, hogy csak én vagyok, nincsen Isten rajtam kívül!”
(5Mózes 32:39) Nem látják be, ezzel csak a káromlást elmélyítik!
„Úgy
gondolom, hogy református keresztyénként kötelességünk
imádkozni azokért a családokért, amelyek a Jehova Tanúi tanítása
miatt hullottak szét és mentek tönkre,”
(-39-)
Talán azokért kellene először imádkozni, akiknek a családja
széthullott a katolikus és református papok áldását követő
háborús cselekményekben, ahol egymást ölték ugyanazon valláshoz
tartozó más nemzetbeli keresztények.
Azután azokért is illene
imádkozni, akiknek a gyereke egy életre beteg lett vérátömlesztés
miatt, meg azokért is, akik télvíz idején falják a véres
hurkát, mert az egyházuk papjai nem figyelmeztetik őket az ezt
tiltó isteni parancsolatokra. Meg azokért is illene imádkozni,
akik papi felügyelet mellett kőszobrok előtt térdelve emberekhez
imádkoznak, miközben Jézus azt tanította: „Ti
azért így imádkozzatok: Mi Atyánk”
(Máté 6:9) Stb...
„imádkozni
azokért az emberekért, akiket megtévesztettek, akiket
fanatizáltak, akiket gyakorlatilag legionárius katonaként vetnek
be az emberek szellemi világába,”
(-40-)
Ifjú Zimányi ref. lelkipásztor az egyik evangélizáló
hangkazettáján a reformátusok részéről történő „pöffeszkedő
pangás”-ról
számol be a templomokban, hogy egyik hívőt nem érdekli a másik
üdvössége, csak a sajátja. Hát akkor inkább a Jehova tanúi
legionárius katonái, akiknek legalább kedves mások üdvössége,
még annyira is, hogy netán még más kötelességeiket is háttérbe
szorítják, csak hogy Jehova Istenhez vezessenek embereket! Ez
inkább Istennek tetsző cselekedet, mint amaz!
„akik
egyértelmű szellemi vezetésre várnak, akiknek fontos, hogy
megmondják, mi a jó és mi a rossz, akik olyan alávetettséggel,
engedelmességgel rendelkeznek, hogy ezt a diktatórikus katonai
rendszert el tudják fogadni és el tudják viselni, s hajlandók
lemondani a szabadságukról, a szabad gondolkodásukról.”
(-41-)
Egyértelműen
és elsősorban Isten maga mondja meg a Bibliában, hogy mik a
követelményei: „Mert
az az Isten szeretete, hogy megtartjuk az ő parancsolatait; az ő
parancsolatai pedig nem nehezek.”
(1János 5:3) Tehát Jehova t. semmi olyat nem követelhetnek meg,
amit Isten maga nem követel meg. Ha valaki ezt nem így látja,
álljon ellent neki.
Missziózni
sem kötelező, mindenki annyit tesz, amennyi tőle telik, vagy
amennyit ő akar tenni. Elvégre Jézus Krisztus a példakép, és ő
számunkra az első számú törvény. Az ő élete, felfogása,
Istennek való odaszánása, a kedves lelkülete, a másokért való
szolgálatának szelleme, az adakozási készsége, az együttérzése,
a törődése, a vigasztalása, az értékelése, a vállon
ölelésének meghittsége, a szívünk ajtaján való bekopogása,
mindhalálig való szeretete. Ő a tökéletes törvény, és nincsen
más.
Mivel
hibátlanul tükrözte vissza Atyja tulajdonságait, őbenne az Atya
jellemét látjuk. Nem az Atyát látjuk, hanem az Atya jellemét.
Éppen ezért az imádatot sem neki adjuk, hanem általa adjuk az
Atyának. Még ha ezért eretnekeknek is bélyegeznek bennünket.
Isten előtt ezt a kritikát vállaljuk, Még ha nem is fogadjuk el.
De majd Isten igazságot tesz. Ő a főbíró. Ő dönti el, hogy kit
fogad el és kit utasít el. Kevés ahhoz némely református
kirohanása, hogy jogosan eldöntse, Jehova tanúi egy rákos
daganat. Majd meglátjuk, Isten mit szól hozzá!
„akik
a Te nevedet káromolják. Nem csak úgy, hogy szidnak Téged, hanem
a Te személyedről, a Te lényedről a kijelentéssel tökéletesen
ellentétes dolgokat állítanak, vallanak.”
(-42-)
Talán inkább a háromság hívők teszik ugyanezt, vallják, hogy
Isten kinyilatkoztatta a háromságot, ugyanakkor már akadnak, akik
belátják, hogy mégsem:
„Kissé
merészen azt lehetne mondani, hogy Isten nem nyilatkoztatta ki a
Szentháromságot. A Szentírás beszél az Atyáról, a Fiúról és
a Szentlélekről külön, beszél a köztük levő kapcsolatokról,
anélkül, hogy egybefogná a különböző szálakat. De azt a
pontot, ahol a teljességgel felfoghatatlan kezdődik, Isten belső
életének titkát, a kinyilatkoztatás érintetlenül hagyja, s
csupán egy-egy utalást ad.”
(Salamon
László plébános, Nagyboldogasszony Plébánia, Csongrád, fórum,
Vasárnapi prédikációk)
Ez
még merészségnek tűnik, hiszen évszázadok óta vallják, hogy
kinyilatkoztatta. Ezzel ellentétben menni tehát, az merészségnek
számít. Mert esetleg könnyen megütheti a bokáját az a pap vagy
lelkész, aki ezt teljes meggyőződéssel vallja. Netán
istenkáromlással fogják vádolni, mint Jehova tanúit. Netán még
az állását is elveszheti miatta. És oda lesz az a nagy
szabadsága, amit biztosít neki az egyháza. Elvégre Áldják
Istent, hogy őket egy olyan közösségbe hívta el, ahol a
Krisztusban kapott szabadság is az övék lehet.
Csak
kérdés, hogy ez a szabadság mire való? Katonák harctéri
megáldására, vérvevésre, politizálásra, „pöffeszkedő
pangás”-ra
a templomokban? Köszönöm szépen, de én az ilyen szabadságból
nem kérek. Inkább kötözzenek meg a Jehova tanúi szorgalmukkal,
odaszánásukkal, buzgalmukkal, néha esendő tévedéseikkel.
Szellemi testvéreimnek tartom őket.
„Kérünk,
hogy taníts bennünket olyan missziói odaszántságra, amivel a
Jehova tanúi élnek.”
(-43-)
Urunk,
add, hogy legyen fontos nekünk is legalább annyira az elveszett
lélek, mint ahogy őnékik fontos!”
(-44-)
Mindezeknek
valóra válása ott kezdődik, hogy el kell fogadni a mennyei Atyát
az Istenünknek, és Jézus Krisztus az Urunknak. És nem
összekeverni sem a két személyt, sem a két személynek a rangját,
a fenségét, a hatalmát. És az imádatot annak adni, akié a
szuverén jog, hogy az átvegye.
„Jött
egy másik angyal, megállt az oltár előtt, aranyfüstölő volt
nála. Sok tömjént kapott, hogy az összes szent imádásával
tegye az aranyoltárra, amely az Isten trónusa előtt állt. Az
angyal kezéből a tömjén füstje a szentek imádásával felszállt
az Isten elé.”
(Jelenések 8:3-4, katolikus fordítás)
Nem
három felé szállt a tömjén füstje, hanem Isten felé. Ki a
Biblia Istene? Aki a Krisztus és a mi Istenünk is egyben. Na és az
ki? Az Atya, természetesen. Ezt el nem ismerni – nem ez jelenti a
rákos daganatot?!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése