Mi
a Szentháromság
és mit hisznek a keresztények?
és mit hisznek a keresztények?
5. téma
Harmat
Kiadó:
Csak Istent jellemzi
|
Jézust is jellemzi
|
Ő a teremtő,
a világ „az ő keze alkotása” (1Mózes 1,1; Zsolt 102,26;
Ézs 44,24
|
Minden általa
és érte lett teremtve (Jn 1,3;
Kol 1,16; Zsid
1,2, 10)
|
Ő „az első
és az utolsó” (az egyetlen)
Isten (Ézs
44,6)
|
Ő „az első
és az utolsó” (az egyetlen)
Isten (Jel
1,17; 2,8; 22,13)
|
„Uraknak
Ura” (5Móz 10,17; Zsolt
136,3)
|
„Uraknak
Ura” (1Tim 6:15; Jel 17,14;
19:16)
|
Változatlan
és örök (Zsolt 90,2,
102,27-28; Mal
3,6)
|
Változatlan
és örök (Jn 8,58; Kol 1,17;
Zsid 1,11-12;
13,8)
|
A világ
ítélőbírája (1Móz 18,25; Zsolt
94,2; 96,13;
98,9)
|
A világ
ítélőbírája (Jn 5,22, ApCsel 17,31;
2Kor 5,10;
2Tim 4,1)
|
Az egyetlen
szabadító Isten, nincs más
(Ézs 43,11;
45,21-22, Hós 13,4)
|
A világ
szabadítója; nincs üdvösség senki
másban (Jn
4,42; Apcsel 4,12; Tit 2,13;
1Jn 4,14)
|
Megszabadítja
népét bűneikből (2Móz
19,5; Zsolt
130,7-8; Ez 37,23)
|
Megszabadítja
népét bűneikből (Tit 2,14)
|
Meghallgatja
és megválaszolja azok
imádságát,
akik hozzá kiáltanak (Zsolt
86,5-8; Ézs
55,6-7; Jer 33,3; Jóel 3,5)
|
Meghallgatja
és megválaszolja azok
imádságát,
akik hozzá kiáltanak (Jn 14,14; Róm 10,12-13; 1Kor 1,2; 2Kor
12,8-9)
|
Senki sem
ragadhat ki minket az ő
kezéből (Ézs
43,13)
|
Senki sem
ragadhat ki minket az ő
kezéből (Jn
10:28-30)
|
Imádja őt
minden angyal (Zsolt 97,7)
|
Imádja őt
minden angyal (Zsid 1,6)
|
5.
oldal
Összevetés
a Bibliával:
Harmat Kiadó táblázata önkényes is, hibás is, pontatlan is,
félrevezető is. Megint tetten érhető az a szándék, hogy
eljátsszon valami saját szerzeményt a Biblián, mint valami
hangszeren. Ez abból tudható, hogy kikeresik azokat az igéket,
amikkel (látszólag) alátámasztható az állításuk, amik
beleillenek az általuk kivetíteni kívánt képbe, de ami nem illik
bele, azt kikerülik, nem idézik, elhallgatják.
Vegyük
sorra az állításokat.
„Régente
fundáltad
a földet, s az egek is a te
kezednek
munkája.”
- olvashatjuk Zsoltárok 102:26-ban. Nem azt mondja, 'fundáltátok”
(szentháromság többesszáma), továbbá „te
kezednek”,
egyes számban, és nem 'ti
kezeiteknek'
(szentháromság többesszáma). Továbbá nem idézi Jelenések
4:11-et:
„Méltó
vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert
te teremtettél mindent, és a te akaratodért vannak és
teremttettek.”
Tehát
nem Jézus Krisztus akaratából létezik a teremtés, hanem az Atya
akaratából. Ha viszont a Fiú ugyanaz az Isten, ugyanaz az Úr
lenne, akkor azt olvashatnánk: 'a ti akaratotokért vannak és
teremtettek”, de nem ez van a Bibliában.
Ennek érdekében a következő vélt hasonlóságot az imameghallgatásban véli felfedezni. A felvezető mondat így hangzik: „Meghallgatja és megválaszolja azok imádságát, akik hozzá kiáltanak”. Először az Atyára hoz fel idézeteket, ami egyértelmű és magától értetődő. (Zsoltárok 86:5-8; Ézsaiás 55:6-7; Jeremiás 33:3; Jóel 3:5, [Károlinál 2:32])
Az
igaz, hogy Jézus által van a teremtés, de a világ csak
annyiban „az ő keze alkotása”,
amennyire „az Istentől igazolt férfiút
tiköztetek erők és csodák és jelek által, melyeket Isten
őáltala
közöttetek cselekedett,” (ApCsel 2,22, Káldi ford.).
Tehát miként ő tett csodákat és jeleket, Istentől kapott
hatalom által tette, végeredményben ő hajtotta végre, de Isten
erejéből, mellyel Isten igazolta őt.
Ugyanígy
„nekünk mégis egyetlen Istenünk az Atya,
akitől van
a mindenség, mi is őérte, és egyetlen Urunk a Jézus Krisztus,
aki által
van a mindenség, mi is őáltala.” (1Korinthus 8:6)
Tehát
nem Jézus a kiindulópont, nem ő az értelmi szerző, nem a belőle
áradó erő hozta létre az univerzumot, hanem Isten ereje, mely
rajta keresztül nyilvánult meg.
Hasonló
módon lehet megérteni azt is, amikor ezt olvassuk:
„Mert
hamis Krisztusok és hamis próféták támadnak, és nagy jeleket és
csodákat tesznek, annyira, hogy elhitessék, ha lehet, a
választottakat is.”
(Máté 24:14)
Természetfeletti
csodát az ember a maga erejéből nem tud tenni. Ami a csodatevés
mögött van, az vagy Isten ereje, vagy az Ördögé. Ez esetben azt
olvassuk:
„A
kinek eljövetele a
Sátán ereje által van,
a hazugságnak minden hatalmával, jeleivel és csodáival,”
(2Thesszalonika 2:9).
Vagyis
a nagy jelek és csodák tevői mögött (amik a karizmatikus jellegű
egyházakban mindennaposak), az Ördög van, a feltűnő csodákat az
ördög által inspirált emberek teszik, és nem a maguk erejéből.
(Lásd:
itt.)
Továbbá, amikor egy 'kozmikus energiával' feltöltekezett
természetgyógyász egy általa teljesen ismeretlen ember összes
problémáját/betegségét az első találkozás első pillanatában
felsorolja, arról lehet tudni, hogy az ördög (a démonok)
inspirációja/ereje által teszi, amire többnyire beavatás útján
jutnak, onnét nyerik az erőt, a tudást, a képességeket, még ha
ezt nem is verik nagy dobra, nem hangoztatják. (Lásd: itt.)
A
csoda így „az ő keze alkotása” (hiszen
ő hajtja végre), de mégse tőle indul ki, hanem a szellemvilágból.
Ugyanígy Jézust is jellemzi a teremtés, szó szerint mégsem az Ő
keze alkotása az univerzum, hanem Isten szuverén hatalma áll
mögötte. Ebből kifolyólag a táblázat első sora félrevezető
annyiban, hogy az univerzum nem „az ő keze
alkotása” ugyanabban az értelemben, mint amilyen
értelemben ez az Atyára vonatkozik. Jézust is jellemzi
ugyan, de az „általa” való
teremtés mögött az Atya hatalma van, ami nincs kihangsúlyozva.
A
következő gondolat szerint, hogy ő lenne „az
első és az utolsó” (az egyetlen) Isten, teljes mértékben
félrevezető. Ézsaiás 44:6-ban Jehova Isten önmagát jelenti ki
egyedüli Istennek.
Isten
az egyedüli Lény, Aki a teljes halhatatlanság állapotát bírja
öröktől
fogva (1Tim. 6:16).
Jelenések
1:17-18 idézete nem Istenről szól, hanem arról, aki megízlelte a
halált, tehát Jézusról. Jelenések 2:8 szintén. 22:13 azonos
1:8-al, a Mindenhatóval, tehát Jehovával [vö. Jelenések 1:6;
Ézsaiás 48:12-vel]. (A mindenható – pantokratór - csak
és kizárólag Istenre van alkalmazva, lásd az összes USZ-i
helyet:
2Kor
6:18; Jelenések 1:8; 4:8; 11,17; 15:3; 16,7,14; 19:6,15; 21:22)
Ennélfogva Jézust egyáltalán nem jellemzi (az egyetlen) Isten
kifejezés, tehát ez egy csúsztatás a Harmat Kiadó részéről,
hogy Jézusra is vonatkoztatja.
Következő
sorban „Uraknak Ura” kifejezés van,
amely valóban van Jézus Krisztusra is vonatkoztatva, de ez az
Istentől adományozott címe, lásd:
„Bizonynyal
tudja meg azért Izráelnek egész háza, hogy Úrrá
és Krisztussá tette
őt az Isten, azt a Jézust, a kit ti megfeszítettetek”
(Apcsel 2:36).
„Annakokáért
az Isten is felmagasztalá őt, és ajándékoza néki oly nevet, a
mely minden név fölött való; Hogy a Jézus nevére minden térd
meghajoljon, mennyeieké, földieké és föld alatt valóké. És
minden nyelv vallja, hogy Jézus Krisztus Úr
az
Atya Isten dicsőségére.”
(Filippi 2:9-11)
Amikor
tehát egy szintre helyezi az „Uraknak Ura”
szóhasználatban Istent és Krisztust, megint csúsztat,
hiszen az Atyát, Jehovát senki nem tette Úrrá, a Fiút meg
Jehova Isten tette Úrrá, ennélfogva az a nagyobb Úr, aki a
másikat Úrrá teszi, de mivel ez a helyes megállapítás nem illik
a háromság-egyenlőségbe, ezért ezzel a momentummal nem
foglalkoznak. (Hanyag eleganciával túllépnek a dogmákat cáfoló
igéken.)
Hogy a „változatlan és örök”-féle kitétel illik-e mindkettőjükre, ez attól függ, a Szentírás mit mond ezzel kapcsolatban. Feltűnő, hogy a Zsoltárok 90:2; 83:19 nem Jézusra van vonatkoztatva, hanem Izrael Istenére, akinek a neve Jehova.
Ugyanaz
a Lény nem lehet, ugyanaz az Isten nem lehet és ugyanaz a személy
sem lehet. Változatlan lehet, és (feltámadása és megdicsőítése
óta) örök is lehet, de erre a táblázat nem tér ki, csak
nagyvonalúan összemossa az Atyát a Fiúval, hogy oda lyukadjon ki,
mintha ugyanarról az Istenről lenne szó mindkét táblázatban. De
ez csak egy erőltetett igyekezet a részéről, amit a bibliai
kinyilatkoztatás nem támaszt alá.
Hogy a „változatlan és örök”-féle kitétel illik-e mindkettőjükre, ez attól függ, a Szentírás mit mond ezzel kapcsolatban. Feltűnő, hogy a Zsoltárok 90:2; 83:19 nem Jézusra van vonatkoztatva, hanem Izrael Istenére, akinek a neve Jehova.
„Minekelőtte
hegyek lettek és föld és világ formáltaték, öröktől
fogva mindörökké te vagy Isten.”
„Hogy
megtudják, hogy te, a kinek neve
Jehova, egymagad vagy felséges Isten az
egész földön.” (vö. Zsoltárok 83:19)
Olyan
sehol nincs a Szentírásban, amely Jézusról azt mondaná:
„öröktől fogva mindörökké te vagy
Isten.” Olyan
sincs, mely azt mondaná róla: „egymagad
vagy felséges Isten az egész földön.”
Az
a kitétel, hogy „a te esztendeid el
nem fogynak”, - aligha illik arra, aki
az „életét halálra adta” (vö.
Zsoltárok 102:28; Ézsaiás 53:12). Aki pedig halálra adta, aligha emelte a kezét az
égre, mondván: „Örökké élek
én!” (5Mózes 32:40) Ha ez igaz
volna, a Szentírást nem lehetne megérteni, és ilyen érthetetlen
esemény volna az eredetileg halhatatlan Istennek emberi testbe
költözése és halandóvá válása. Ilyen elképzelt cselekmény
csak a háromság-hitűek dogmájában van, de a Szentírásban
nincs.
Tehát
az állandó és folyamatos öröklét birtokosa egyedül Jehova
Isten. A föld alapjainak lerakása és a változatlanság is reá
vonatkozik, tehát a Zsidók 1:10-12 a Zsoltárok 102:25-27
tükörképei (vö. Zsoltárok 89:12), és nem Jézusról szólnak.
Hanem arról, Akiről a Zsidók 1:9 azt mondja, „felkent”,
„a te Istened”.
A
szöveg itt hiperbolát (túlzást) alkalmaz, amennyiben azt mondja,
hogy ég és föld megavulnak és elvesznek, ehhez képest Isten
örök. Mivel Isten a földet örök időkre alkotta (vö. Prédikátor
1:4; Zsoltárok 78:69; 104:5; 119:90, katolikus ford.), ezért
az értelme a szövegnek az, ha az örök dolgok inkább elvesznek,
mint Isten, mennyivel inkább megmarad Isten, aki az örök dolgokat
alkotta. Isten örökkévalóságát tehát az örök dolgok
látszólagos elmúlásával emeli ki, hogy érzékeltesse, mennyivel
inkább örök az Isten, hogy az örök dolgok is Hozzá képest
mulandóak.
Ha
viszont az ég és föld jelképes értelemben van mondva: „És
láték egy nagy fehér királyiszéket, és a rajta űlőt, a kinek
tekintete elől eltűnék a föld és az ég, és helyök nem
találtaték.” (Jelenések 20:11),
akkor a mennyei és földi lázadók elmúlásához viszonyítja az
Isten örökkévaló mivoltát.
Mivel
a Zsidók 1:8-ban is ki van emelve Isten örökkévalósága, amely
örök trónt biztosít a Fiúnak (tehát hogy Isten örökkévalósága
a garancia a Fiú királyi uralkodása maradandóságának – lásd
45:7, MBT. ford.: „Trónod Istentől
való, mindörökké megmarad,
királyi pálcád igazság pálcája.”),
ezért inkább a hiperbolás magyarázat az indokolt, hogy így
értsük a szöveget.
Isten
változatlanságát több ige is kihangsúlyozza, Malakiás 3:6
mellett Jakab 1:17 is: „minden jó
adomány és minden tökéletes ajándék onnan felülről, a
világosság Atyjától száll alá, akiben nincs változás, sem
fénynek és árnyéknak váltakozása.”
Ami
Jézus Krisztust illeti, Kolossé 1:17 azt mondja, hogy „Ő
előbb volt mindennél, és minden Ő benne áll fenn.”
Istennél előbb
nem lehetett (csak később,
ha már az Isten adta meg neki
az önmagában való életet, vö. János 5:26), és hogy őbenne áll
fenn minden, ez abból fakad, hogy általa lett teremtve a világ.
„Mert Ő benne teremtetett minden, a
mi van a mennyekben és a földön, láthatók és láthatatlanok,
akár királyi székek, akár uraságok, akár fejedelemségek, akár
hatalmasságok; mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek.”
(Kolossé 1:16)
Hogy
örök volna, a János 8:58 nem mondja, hanem csak annyit mond, hogy
Ábrahám előtt létezett, sőt az is igaz, hogy „vagyok”-ként
képviselte az Istent, tehát egy olyan angyalként, amelyben Isten
neve volt, Isten orcájának angyala:
„És
negyven esztendő elteltével megjelenék néki a Sínai hegy
pusztájában az Úrnak angyala csipkebokornak tüzes lángjában.”
(ApCsel 7:30)
„Ímé
én Angyalt bocsátok el te előtted, hogy megőrízzen téged az
útban, és bevigyen téged arra a helyre, a melyet elkészítettem.
Vigyázz magadra előtte, és hallgass az ő szavára; meg ne
bosszantsd őt, mert nem szenvedi el a ti gonoszságaitokat; mert az
én nevem van ő benne.”
(2Mózes 23:20-21)
„Minden
szenvedésöket Ő is szenvedte, és orczájának
angyala megszabadítá őket,
szerelmében és kegyelmében váltotta Ő meg őket, fölvette és
hordozá őket a régi idők minden napjaiban.”
(Ézsaiás 63:9)
Zsidók
13:8 további felvilágosítással szolgál: „Jézus
Krisztus tegnap és ma és örökké ugyanaz.”
Jézus sem változik (ha már az Atyának a tükörképe, ugyanolyan
szilárd jellemű és állhatatos, mint Ő. Persze a táblázat oda
akar kilyukadni, hogy ugyanarról a változatlan és örök Istenről
van szó Atya és Fiú személyében, csakhogy pl. az: „Tudjuk,
hogy Krisztus feltámadt a halálból, többé nem hal meg, a halál
nem lesz többé úrrá rajta.” (Róma
6:9) - kizárja, hogy ugyanarról a Lényről lenne szó.
A
világ ítélőbírája evidens, hogy az, Aki a világot teremtette,
tehát Jehova Isten. „Egy törvényhozó és
bíró (kritész, WHNU) van, az,
aki megmenthet és elveszíthet. Te pedig ki vagy, hogy felebarátodat
megítéled?” (Jakab 4:12, Káldi Neovulg. ford.)
„És
ne féljetek azoktól, kik a testet megölik, de a lelket meg nem
ölhetik; hanem inkább féljetek attól, ki mind a lelket, mind a
testet a gehennába vesztheti.”
(Máté 10:28, Káldi)
A
lábjegyzete hozzáteszi: „Féljetek inkább
Isten megbántásától, ki titeket pokollal büntethet.”
A
mondanivaló lényege: Isten az ember legfőbb ítélőbírája (vö.
Zsidók 12:23), Aki szuverén döntést hozhat valakinek az élete
felől, hogy örök életet ad neki, vagy örök halállal bünteti,
az illető cselekedetei szerint. Emberi bírák vagy közönséges
gyilkosok ebbe nem szólhatnak bele, elvehetik valakinek az életét,
de Isten visszaadhatja neki.
Tehát Istentől kell 'félni', és nem az emberektől, akiknek a hatásköre csak a pillanatnyi életkilátások meghatározásáig terjedhetnek, mely döntések az örökkévalóság szempontjából csak akkor mérvadóak, ha összhangban vannak az isteni igazságossággal, - ellenkező esetben nincs jelentőségük. (Egyébként itt a pokol szó értelmét félreértik a kommentátorok, hiszen a pokol az emberiség közös sírja, ahonnét van föltámadás. Lásd: „Kit az Isten feltámasztott, feloldozván a pokol fájdalmaiból”. (ApCsel 2:24, Káldi)
Tehát Istentől kell 'félni', és nem az emberektől, akiknek a hatásköre csak a pillanatnyi életkilátások meghatározásáig terjedhetnek, mely döntések az örökkévalóság szempontjából csak akkor mérvadóak, ha összhangban vannak az isteni igazságossággal, - ellenkező esetben nincs jelentőségük. (Egyébként itt a pokol szó értelmét félreértik a kommentátorok, hiszen a pokol az emberiség közös sírja, ahonnét van föltámadás. Lásd: „Kit az Isten feltámasztott, feloldozván a pokol fájdalmaiból”. (ApCsel 2:24, Káldi)
Bírák
kirendeléséről a zsidó nép életében Isten gondoskodott, ahogy
olvashatjuk: „És azután mintegy
négyszázötven esztendeig adott
birákat mind Sámuel
prófétáig;” (ApCsel 13:20). Ezek után ki lepődik meg
azon, hogy Krisztust is Isten rendelte bírónak. Vö.:
„És
megparancsolá nekünk, hirdessük a népnek és bizonyítsuk, hogy ő
az, ki Istentől az elevenek és holtak birájává rendeltetett.”
(ApCsel 10:42, Káldi)
„Azért
rendelt egy napot, amelyen igazságos ítéletet mond majd az egész
földkerekség fölött egy férfi által, akit erre kiválasztott,
akiről bizonyságot adott mindenki előtt azáltal, hogy
feltámasztotta a halálból.”
(ApCsel 17:31, MBT ford.) Ha pedig Jézust is jellemzi, hogy
ítélőbíró, jusson eszünkben, hogy ezt a kinevezését is
Istennek köszönheti. No nem annak, akivel ő azonos Isten (?),
hanem Annak, Aki nagyobb
nála. (vö. János 14:28)
Újabb
hasonlatosság a „szabadító, megmentő, üdvözítő”-kénti
megnyilvánulás, amely valóban mindkettőjüket jellemzi. Azonban
itt is megnyilvánul a különbség Atya és Fiú között, annyiban,
amennyiben az Atyának köszönhető Krisztusnak ekkénti fellépése
az emberiség javára:
„A
mi atyáinknak Istene feltámasztotta Jézust, kit ti fára
függesztve megölétek. Ezt az Isten fejedelemmé és megtartóvá
(szótéra
,WHNU)
emelte
jobbjával, hogy adjon az Izráelnek bűnbánatot és bűnöknek
bocsánatát.”
(ApCsel 5:30-31)
„És
mi láttuk és bizonyságot teszünk, hogy az Atya elküldte
a Fiút a világ üdvözítőjéül
(szótéra,
WHNU).” (1János 4:14)
No
és vajon a megtartóvá való emelés, és az üdvözítőül
való elküldés mindkettőjüket jellemzi? Nem inkább csak
Istent, az Atyát?! Akkor ez miért nincs megemlítve, miért nincs
kihangsúlyozva? Talán mert a háromság-hívőknek nem profiljuk a
föntről lefelé való kinevezés elismerése, amely még véletlenül
sincs fordítva, vagy egyenrangúsítva?! Nem visszaköszön újra
meg újra a krisztusi kijelentés: „az én
Atyám nagyobb
nálamnál... kiről ti [mármint a
Jézus életére törő zsidók] azt
mondjátok, hogy a ti Istenetek,” (János 14:28; 8:54)?!
Vajon
a kinevezés/küldés/rendelés/felhatalmazás nem ezt a tendenciát
erősíti meg? Nagyon is!
„De
ne a romlandó ételért fáradozzatok, hanem azért az ételért,
amely megmarad, és örök életet ad! Ezt az Emberfia adja majd
nektek, mert őt felhatalmazta
erre az Isten.”
(János 6:27, [„Felhasználva
az Újszövetség -
Egyszerű
fordítás. Copyright © 2003 World Bible Translation Center, Inc.,
engedélyével.”])
A
bűnmegszabadító Isten a Fia halála által készített
megváltást, Titusz idézete ezt hangsúlyozza ki (Titus 2:14), ahol
a görög lütroszétai (váltságdíj kifizetés) található:
„Így
várjuk azt a napot, amikor megláthatjuk a mi nagy Istenünknek és
Megmentőnknek, Jézus Krisztusnak dicsőségét. Ő a mi áldott
reménységünk, aki dicsőségesen fog visszajönni. Önmagát adta
oda értünk, hogy megszabadítson (lütroszétai,
WHNU)
minden gonoszságtól, és megtisztítson bennünket, hogy egyedül
az ő népe legyünk: olyan nép, amely mindig arra igyekszik, hogy
helyesen cselekedjen.”
(Titusz 2:13-14, [„Felhasználva
az Újszövetség -
Egyszerű
fordítás. Copyright © 2003 World Bible Translation Center, Inc.,
engedélyével.”])
De
vajon ez a megszabadítás Jézustól, mint az Atyával egyenlő,
azonos, valóságos, szuverén Istentől indul ki? A táblázat ezt
kívánja sejtetni, ezért sem idéznek több igehelyet, csak a
Titusz 2:14-et. Azonban a helyzet az, hogy mindez Isten munkája,
Neki köszönhető, hiszen Ő készítette el a bűnből való
szabadítást a Fia által:
„Mikor
pedig eljött az időnek teljessége, kibocsátotta
Isten
az ő Fiát, a ki asszonytól lett, a ki törvény alatt lett, Hogy a
törvény alatt levőket megváltsa (váltságdíjat
kifizetni: exagoraszé,
WHNU), hogy
elnyerjük a fiúságot.” (Galata
4:4-5)
„Mert
mindnyájan vétkeztek, és szűkölködnek az Isten dicsősége
nélkül. Megigazulván ingyen az ő kegyelméből a Krisztus
Jézusban való váltság (apolütrószeósz,
WHNU)
által, Kit az Isten eleve rendelt
engesztelő áldozatul, hit által, az ő vérében, hogy megmutassa
az ő igazságát az előbb elkövetett bűnöknek elnézése miatt,
Az Isten hosszútűrésénél fogva, az ő igazságának
megbizonyítására, a mostani időben, hogy igaz legyen Ő és
megigazítsa azt, a ki a Jézus hitéből való.”
(Róma 3:23-26)
„Az
ő
munkája az,
hogy ti a Krisztus Jézusban vagytok. Őt tette
nekünk
Isten bölcsességgé, igazsággá, megszentelődéssé és
megváltássá (apolütrószisz,
WHNU)” (1Korinthus 1:30, MBT. ford.).
„Áldott
az Úr, Izráel Istene, hogy meglátogatta és megváltotta
(lütrószin,
WHNU) az
ő népét,”
(Lukács 1:68).
Tehát
való igaz, hogy Jézust is jellemzi, hogy megszabadítja népét
bűneikből, de ami „csak Istent jellemzi”
ugyanebben a kategóriában, az az, hogy a megváltás „az
Ő
munkája” (fentebb olvashattuk), Ő rendelte Krisztust, és
minden megváltással kapcsolatos dolog Tőle indul ki:
„Áldott
legyen az Isten, Urunk, Jézus Krisztus Atyja, aki a mennyeiek között
Krisztusban minden lelki áldással megáldott minket. Mert őbenne
választott
ki
bennünket a világ teremtése előtt, hogy szentek és
feddhetetlenek legyünk előtte. Szeretetből eleve arra rendelt
bennünket, hogy Jézus Krisztus által - akarata és tetszése
szerint - fogadott gyermekeivé legyünk; hogy magasztaljuk felséges
kegyelmét, amellyel szeretett Fiában jóságosan megajándékozott
minket. Őbenne nyertük el a megváltást a vére árán, és
bűneink bocsánatát bőséges kegyelme
folytán, amelyet végtelen bölcsességében és megértésében
gazdagon árasztott
ránk.
Tudtunkra
adta ugyanis akaratának titkát, azt az őbenne előre meghatározott
jóságos tervét, hogy elérkezik az idők teljessége, és
Krisztusban, mint Főben, újra egyesít
mindent, ami a mennyben és a földön van. Igen, mi is őbenne
nyertük el az örökséget annak végzéséből,
aki mindent szabad elhatározása szerint tesz.” (Efézus
1:3-11, katolikus ford.)
Nos,
ez a szabad elhatározás az, ami az egyetlen valóságos
és Legfelségesebb Istent jellemzi, és nincs az a táblázat,
amely ugyanezt Jézus Krisztussal kapcsolatban is kimutatja. Azért
is nem illetik soha Jézus Krisztust a „Legfenségesebb”
jelzővel, hiszen abból csak egy van:
„Mert
te vagy, URam, a legfenségesebb az egész földön, magasan fölötte
vagy minden istennek.”
(Zsoltárok 97:9, MBT. ford.) [Lásd "Három cáfolhatatlan
érv a szentháromsággal szemben" című tanulmányt
itt.]
A
háromság-hit tehát szándékosan kihagyja a táblázataiból
azokat a kritériumokat, amelyek csak a mindenható Istenre,
Jehovára, az Atyára vonatkoznak, és azokkal operál, amelyekben
hasonlóságokat vél felfedezni és ezeket a hasonlóságokat
megpróbálja úgy tálalni, mintha Atya és Fia egyugyanazon Istenek
volnának, ugyanazon hatalommal, jogkörrel és cselekvői
szabadsággal.
Ennek érdekében a következő vélt hasonlóságot az imameghallgatásban véli felfedezni. A felvezető mondat így hangzik: „Meghallgatja és megválaszolja azok imádságát, akik hozzá kiáltanak”. Először az Atyára hoz fel idézeteket, ami egyértelmű és magától értetődő. (Zsoltárok 86:5-8; Ézsaiás 55:6-7; Jeremiás 33:3; Jóel 3:5, [Károlinál 2:32])
Most
ugyanezt állítja Jézus Krisztusról is: „Meghallgatja
és megválaszolja azok imádságát, akik hozzá kiáltanak”.
Ezt alátámasztandó a következő idézeteket hozza: „Jn
14,14, Róm 10,12-13; 1Kor 1,2; 2Kor 12,8-9.”
Sajnálatos
módon ki kell jelenteni, hogy ezeknek az idézeteknek semmi közük
nincsen az imameghallgatáshoz, mint azt mindjárt látni is fogjuk.
Mindazonáltal az imával kapcsolatban már az elején le kell
szögezni, hogy Isten az imameghallgató, és senki más:
„Téged
illet a dicséret, ó Isten, a Sionon! Neked teljesítik a
fogadalmakat. Te
hallgatod meg az imádságot,
hozzád fordul minden ember. … Az alázatosok kívánságát
meghallgatod, URam. Megerősíted szívüket, feléjük fordítod
füledet,”
(Zsoltárok 65:2-3; 10:17, MBT. ford.)
„De
én az Úrra nézek, várom az én szabadításom Istenét;
meghallgat engem az én Istenem!” (Mikeás
7:7)
Maga
Jézus Krisztus példát mutatott minden kereszténynek, amikor
Istenhez imádkozott, és azt tanította, hogy az imádságot az Atya
felé intézzük:
„És
lőn azokban a napokban, kiméne a hegyre imádkozni, és az éjszakát
az Istenhez való imádkozásban tölté el.” (Lukács
6:12)
„Ti
azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben,
szenteltessék meg a te neved;” (Máté
6:9).
A
római századossal kapcsolatban olvashatjuk:
„Jámbor
és istenfélő egész házanépével egybe, ki sok alamizsnát
osztogat vala a népnek, és szüntelen könyörög
vala Istennek.
… Istennek angyala beméne őhozzá, és monda néki: Kornélius! Ő
pedig szemeit reá függesztve és megrémülve monda: Mi az, Uram?
Az pedig monda néki: A te könyörgéseid és alamizsnáid felmentek
Isten
elébe
emlékezetnek okáért.”
(Apcsel 10:2-4)
Pál
apostol sem tévesztette el az imádság célszemélyét:
„Hálát
adok az én
Istenemnek
mindenkor, emlegetvén téged az én imádságaimban,”
(Filemon 1:4)
„Kérlek
benneteket, testvérek, a mi Urunk, Jézus Krisztusra s a Szentlélek
szeretetére, legyetek segítségemre: imádkozzatok értem
Istenhez,”
(Róma 15:30, katolikus ford.)
„Semmi
felől ne aggódjatok, hanem imádságotokban és könyörgéstekben
minden alkalommal hálaadással tárjátok fel kívánságaitokat az
Isten előtt.”
(Filippi 4:6)
„Hálát
adunk az Istennek mindenkor
mindnyájatokért, emlékezvén rólatok a mi imádságainkban;”
(1Thesszalonika
1:2).
A
Jelenések könyvében sincs más útja az imának:
„És
felméne a tömjén füstje a szentek könyörgéseivel az angyal
kezéből az
Isten elébe.”
(Jelenések 8:4)
A
Gyülekezet sem imádkozott Krisztushoz, hanem az Istenhez:
„Péter
azért őrizteték a fogságban; a gyülekezet pedig szüntelen
könyörög
vala az Istennek
ő érette.”
(ApCsel 12:5)
Ezek
után több mint erőltetett dolog Jézusról azt állítani:
„Meghallgatja
és megválaszolja azok imádságát, akik hozzá kiáltanak”. Erre
idézi János 14:14-et. Csakhogy a Krisztustól
való kérés
ugyanúgy
nem jelenti az ő imádatát, vagy hogy ezért ő lenne az Isten (vö.
János 14:14: „ha
valamit kértek tőlem az én nevemben, megteszem.”
(MBT.
ford.), - hiszen ha ez így lenne, akkor a Zebedeusék, és mindenki,
aki kért
Jézustól
valamit, kérés gyanánt (imádkozás által) imádatot mutatott
volna be neki, ami viszont természetesen nem igaz. (vö. Máté
20:20; 8:34, stb.) [Egy kérés lehet éppenséggel az ima része
(vö. Máté 21:22; Márk 11:24; 1János 5:14-15), de nem feltétlenül
kell annak lennie. (vö. János 4:9-10)]
Idézi
Róma 10:12-13-at:
„Mert
nincs különbség zsidó meg görög között; mert ugyanaz az Ura
mindeneknek, a ki kegyelemben gazdag mindenekhez, a kik őt
segítségül hívják. Mert minden, a ki segítségül hívja az Úr
nevét, megtartatik.”
Fenti
idézet a Jóel könyvéből származik (2:32), és nincs rá indok,
hogy ne Jehovára vonatkozzon, ha már egyszer amúgy is Feléje
intézték. Idézi még 1Korinthus 1,2; 2Korinthus 12,8-9-at:
„Az
Isten gyülekezetének, a mely Korinthusban van, a Krisztus Jézusban
megszentelteknek, elhívott szenteknek, mindazokkal egybe, a kik a mi
Urunk Jézus Krisztus nevét segítségül hívják bármely helyen,
a magokén és a miénken: … Ezért háromszor könyörögtem az
Úrnak, hogy távozzék el ez tőlem; És ezt mondá nékem: Elég
néked az én kegyelmem; mert az én erőm erőtlenség által
végeztetik el. Nagy örömest dicsekeszem azért az én
erőtelenségeimmel, hogy a Krisztus ereje lakozzék én bennem.”
Vajon
Krisztus nevének segítségül hívása (a gyülekezet és Pál
apostol részéről) az őhozzá való imádságot jelentené?
Korántsem! Nézzük meg, hogy az I. századi pünkösdkor szent
szellemtől felkent keresztény gyülekezet kihez imádkozott, és
hogyan hívta segítségül Krisztus nevét?
„Ezek
pedig mikor hallották, egy szívvel-lélekkel felemelék szavokat az
Istenhez,
és mondának: Urunk, te vagy az Isten, ki teremtetted a mennyet és
a földet, a tengert és minden azokban levő dolgot. … Most azért,
Urunk,
tekints az ő fenyegetéseikre: és adjad a te szolgáidnak, hogy
teljes bátorsággal szólják a te beszédedet, A te kezedet
kinyújtván gyógyításra; és hogy jelek és csodák történjenek
a te szent Fiadnak, a Jézusnak
neve által.”
(ApCsel 4:24, 29-30)
Egyértelmű,
hogy az Istenhez, mint Úrhoz imádkoztak, akárcsak Jelenések
6:10-ben:
„És
kiáltának nagy szóval, mondván: Uram, te szent és igaz, meddig
nem ítélsz még, és nem állasz bosszút a mi vérünkért azokon,
a kik a földön laknak?”
Káldi
fordítás lábjegyzete így kommentálja ezt az igehelyet:
„Megjegyzendő:
hogy a vértanúk nem önmagokért kérték az isteni boszút, hanem,
hogy az Isten igazsága megdicsőíttessék, hogy az Istent féljék
és megtérjenek. Ez, úgymond sz. Ágoston, a vértanúk igazságos
és könyörűletteljes boszúja, kérni az Istent, hogy a bűn
országa, mely őket üldözte, szűnjék meg.”
Lukács
18:7 is Istent hozza fel a bosszú kapcsán: „Hát
az Isten
nem áll-é bosszút az ő választottaiért, kik ő hozzá kiáltanak
éjjel és nappal, ha hosszútűrő is irántuk?”
Tehát
az Úr, az az Istent jelenti, és nem Krisztust. Ami pedig Krisztus
nevének a segítségül hívását jelenti, semmi sem támasztja
alá, hogy ez a hozzá történő imádkozásban valósult volna meg.
Hanem a reá való hivatkozásban. Ugyanis a Mózesi törvény alatt
Jehovához közbenjáró nélkül lehetett imádkozni, de
Krisztus főpapságával új korszak kezdődött, ő lett a
közbenjáró, akinek a nevében lehetett Istenhez, az Atyához
közeledni:
„Monda
néki Jézus: Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem
mehet az Atyához, hanemha én
általam.”
(János 14:6)
Jézus
nevében imádkozni az Istenhez, ez jelenti a Jézus nevének a
segítségül hívását, és az ősgyülekezet is ezt csinálta,
amikor Jézusra hivatkozott: „hogy
jelek és csodák történjenek a te szent Fiadnak, a
Jézusnak neve által.”
(ApCsel
4:30)
„Hálákat
adván mindenkor mindenekért a mi Urunk Jézus Krisztusnak nevében
az Istennek és Atyának. … És mindent, a mit csak cselekesztek
szóval vagy tettel, mindent az Úr Jézusnak nevében cselekedjetek,
hálát adván az Istennek és Atyának Ő
általa.”
(Efézus
5:20; Kolossé 3:17)
Pál
maga így hívta segítségül Krisztus nevét:
„Pál
azonban megbosszankodván, és hátrafordulván, mondá a léleknek:
Parancsolom néked a Jézus Krisztus
nevében,
hogy menj ki belőle. És kiméne abban az órában.”
(ApCsel
16:18)
Pál
apostol soha nem imádkozott Jézus Krisztushoz, hanem imádságait
mindig Istenhez intézte:
„Éjféltájban
pedig Pál és Silás imádkozván, énekkel dicsőíték az Istent.
A foglyok pedig hallgatják vala őket.”
(ApCsel 16:25)
„Nem
szűnöm meg hálát adni tiérettetek, emlékezvén reátok az én
könyörgéseimben;
Hogy
a mi Urunk Jézus Krisztusnak
Istene, a dicsőségnek Atyja
adjon néktek bölcseségnek és kijelentésnek Lelkét az Ő
megismerésében;” (Efézus 1:16-17)
„Hálát
adok az Istennek,
a kinek szolgálok őseimtől fogva tiszta lelkiismerettel, hogy
szüntelen gondolok reád könyörgéseimben éjjel és nappal,
Kívánván téged látni, megemlékezvén a te könyhullatásaidról,
hogy örömmel teljesedjem be;”
(2Timótheus
1:3-4).
„Hálát
adunk az Istennek
mindenkor mindnyájatokért, emlékezvén rólatok a mi
imádságainkban;”
(1Thesszalonika 1:2)
Ami
pedig az Úrhoz való imádságát illeti:”Ezért
háromszor könyörögtem az Úrnak, hogy távozzék el ez tőlem; És
ezt mondá nékem: Elég néked az én kegyelmem; mert az én erőm
erőtlenség által végeztetik el.”
(2Korinthus 12:8-9) Nos ehhez a bibliavershez MBT. fordítás idézi
Máté 26:39, kk: „Egy kissé
továbbment, arcra borult, és így imádkozott: „Atyám, ha
lehetséges, távozzék el tőlem ez a pohár; mindazáltal ne úgy
legyen, ahogyan én akarom, hanem amint te.”
Nyilván
mindketten, Jézus is és Pál is Istenhez könyörögtek
imádságukban. Mindazonáltal az itt használt görög kifejezés
parekalesza (WHNU)
egyszerűen odahívást, bátorítást, buzdítást,
kérést, könyörgést, segítségül hívást, megvigasztalást
jelent, és soha nem jelent
imádkozást.
Ha
az összes igehelyet megnézi valaki, ahol a görög szövegben
(WHNU) ez a szó szerepel, láthatja, hogy sehol nincsen szó
imádkozásról, hanem legtöbbször intésről, kérésről. Vajon
ha Pál apostol kérése ima lett volna, akkor mit mondjunk Isten
kéréséről: „Tehát
Krisztusért járva követségben, mintha Isten kérne
(parakalúntosz,
WHNU) általunk:
Krisztusért kérünk, béküljetek meg az Istennel!”
(2Korinthus
5:20) Vajon Isten kérése imádkozás lenne az emberekhez az
apostolok által? Semmiesetre sem! Pál kérése szintúgy nem volt
imádság, hanem egyszerű kérés.
1Timótheus
2:1-2 segít jobban megérteni a dolgot. Itt ezt olvashatjuk:
„Arra
kérlek mindenekelőtt, hogy tartsatok könyörgéseket, imádságokat,
esedezéseket és hálaadásokat minden emberért, a királyokért és
minden feljebbvalóért, hogy nyugodt és csendes életet éljünk
teljes istenfélelemben és tisztességben.”
Vajon
ebben a mondatban hol szerepel a fenti görög szó? A könyörgésnél,
az imádságnál, az esedezésnél vagy a hálaadásnál? Nem, hanem
a kérésnél, ami nyilvánvalóan nem jelent imát.
Fenti
mondatban részleteiben ezt olvashatjuk:
„Arra
kérlek (parakaló,
WHNU)
mindenekelőtt,
hogy tartsatok könyörgéseket (deészeisz,WHNU),
imádságokat (proszeukhasz,
WHNU),
esedezéseket (enteuxeisz,
WHNU)
és
hálaadásokat (eukharisztiasz,
WHNU)
minden
emberért, a királyokért és minden feljebbvalóért, hogy nyugodt
és csendes életet éljünk teljes istenfélelemben és
tisztességben.”
Nos
Pál amikor az Urat kérte, akkor a parekalesza (WHNU)
szót használta, mint fenti versben a (parakaló-t,
WHNU, amely
egyértelműen kérést jelent és nem imát! Kérni pedig ima nélkül
is lehet, Jézustól is kértek (parekalún, WHNU)
sok mindent, még a démonok is kérték Jézust, hogy mehessenek a
disznónyájba, és ez a kérés nem volt egy hozzá intézett ima.
(vö. Máté 8:31)
Következik
János 10:28-30:
„Örök
életet adok nekik, nem vesznek el soha, nem ragadja ki őket a
kezemből senki. Atyám
adta
őket nekem, s ő mindenkinél nagyobb: Atyám kezéből nem ragadhat
ki senki semmit. S én és az Atya egy vagyunk.”
Vagyis
itt is az van, hogy az Atyának köszönhető, hogy az üdvözülteket
senki ki nem ragadhatja Krisztus kezéből, s bár ők ketten egyek
(görögül hen), de ez vonatkozik a hívőkre is, és Pálra
meg Apollósra is, tehát nem azonosságot jelent, hanem egyazon
elkötelezettséget, összetartozást közös gondolkodást és
cselekvést. (vö. János 17:21; 1Korinthus 3:8)
Végezetül
Istent imádja minden angyal, ez evidens, de Jézusnak a Zsidól
1:6-ban található proszkünészatószan (WHNU)
szó hódolni-féle
értelmezése helytálló itt (vö. Jelenések 3:9), mivel
bizonyítást nyert, hogy nem Jézus a Legfenségesebb Isten, hiszen
abból csak egy van, és az egyedül igaz Istenen (vö. János 17:3)
kívül imádat másnak nem jár, a Fiúnak sem.
István
vértanúnak Jézushoz intézett kijelentése sem jelent imát, vagy
imádatot, hiszen a görög epikaleó szó
egyszerűen segítségül hívást jelent, amit Pál is alkalmazott a
császárral kapcsolatban. (vö. Csel 7:59; 25:11-12,21; 26:32;
28:19)
És
ezzel természetes összhangban az angyalok nyilván nem imádták
Krisztust (vö. Zsidók 1:6), hanem hódoltak neki,
mivelhogy ha Isten az angyalokat Jézus imádatára buzdítja, az
angyalok meg nem Jézus imádatára buzdítanak, hanem Isten
imádására (vö. Jel 19:10; 22:9), akkor az angyalok mást mondanak
mint Isten, és akkor jókora ellentmondás lenne a Bibliában.
És
hogy Jézus - ezzel ellentétben - nem igazította helyre az eléje
boruló (proszkűneó)
apostolokat, ennek egész egyszerűen az volt az oka, hogy az
apostolok Jézus személyét nem értékelték túl az indítékaikban,
nem gondolták, hogy benne magát az Istent tisztelhetik, akit nekik
imádniuk indokolt. Ők tudták, hogy nem az Isten megtestesülése
előtt borulnak le imádatra, hanem az Isten Fia előtt hódolatra,
akit tisztelnek és szeretnek és nagyra értékelnek.
A
szent füstölőszer, mint az imádat képe (vö. 2Móz 30:34-38)
Isten elé megy jó illatú tömjénfüstként, a
szentek imádságait tartalmazva. Ahogyan az Isten a fogadója a
szentek imájának (vö. Jel 5:8; 8:3-4), ugyanígy van ez az
imádattal is! (vö. Máté 4:10) A Báránynak dicsének szól
csupán (vö. Jel 5:9; lásd: 1Sám 18:7), és áldás, tisztesség,
dicsőség és hatalom, de az imádat mégis egyedül az Istené! (A
Jelenések könyvében nyomon követhető, hogy a Fiút soha
senki nem imádja [vö. 4:9-11; 5:14; 7:11-12; 11:16-17;
19:4])
Az
igaz imádat tehát a Jézus Krisztus általi Atyaimádatban valósul
meg, minden más imádat, amely nem ezt a módot követi, az
szükségszerűen bálványimádás (idegen
tűz füstölögtetése az oltáron, - vö. 3Móz 10:1-2), mivelhogy
eltéveszti az imádat célszemélyét, a Legfelségesebb Istent.
Indítékok
keresése:
„A
klasszikus példa arra, hogyan hatol be a hívő ember saját akarata
Isten imádásába, Nádábnak és Ábihúnak, Áron főpap fiainak a
bukása (3Móz 10,1-11) … ez a két férfi fogta azt a tüzet, amit
ők maguk gyújtottak, belerakták a saját maguk által készített
illatáldozattal együtt a szenesserpenyőjükbe és – Isten
kifejezett tiltása ellenére – bemutatták azt az arany
füstölögtető oltáron.
A
saját akaratnak erre a megnyilvánulására Isten szigorú ítélettel
válaszolt, hiszen ezt olvassuk: „Ekkor
tűz csapott ki az Úr színe elől, és megemésztette őket;
meghaltak az Úr színe előtt”
(2.
vers). Áron minden esetleges ellenvetését Isten csendre intette:
„Erről
a dologról beszélt az Úr, amikor azt mondta: A hozzám közel
állókon mutatom meg, hogy szent vagyok, és az egész nép előtt,
hogy dicsőséges vagyok!”
(3.
vers).
Ezzel
a büntetéssel Isten egészen nyilvánvalóvá teszi, hogy az
imádattal kapcsolatban nem létezhet saját akarat. Az imádásnak
azokkal az utasításokkal összhangban kell végbemennie, amelyeket
Ő adott Igéjében. A saját akarat „idegen tüzét” egyetlen
pillanatig sem lehet eltűrni.
Ez
arra int minket, hogy senki sem imádhatja Istent úgy, ahogy neki
éppen tetszik, és nem hagyhatja figyelmen kívül Isten felismert,
Igében kinyilvánított akaratát, nem várhatja el, hogy Isten az
ilyen cselekedettel egyetértsen és ezt az imádatot elfogadja. A
saját akarat egyáltalán nem illik Isten imádásához!”
(Alfred P. Gibbs: Isten imádata szertartás, kötelesség vagy
előjog? Evangéliumi Kiadó, 164. old.)
„12.
Cikkely: Nekünk egy Istenünk van, az Atya, akitől van a mindenség,
mi is őbenne; és egy Urunk, a Jézus Krisztus, aki által van a
mindenség, mi is őáltala. Azaz, egyedül az Atyát kell imádnunk
mint a Mindenható Istent, Jézust pedig dicsőítenünk mint az
Urat, a Messiást, a hatalmas Királyt, Isten Bárányát, aki
meghalt és vérével megváltott minket, és királyokká és
papokká tette az elhívottakat és választottakat.”
(Newton 12 hitcikkelye Istenről és Krisztusról 1710-1720 körül;
KEYNES MS 8, KING'S COLLEGE, CAMBRIDGE)
”...az
Isten tiszteletét egyedül Isten maga határozza meg. Ennek
megfelelően, az imádás bármiféle formája, melyet kifejezetten
nem Ő írt elő, az Isten abszolút szuverenitásának és
mindenhatóságának meggyalázása.” [Szécsi
József: Bálványimádás és képimádat az ókori Izraelben - A
tanulmány megjelent a Pannonhalmi Szemlében - 2007 (XV) 3/5–17.]
A
szentháromságban pedig tetten érhető a saját akarat,
hiszen látható, hogy részükről szelektált bibliaidézés
folyik, azt is annyit idéznek csak, ami nekik megfelel a céljaikhoz,
de ami nem, azt elhallgatják, nem idézik vagy kiforgatják.
”Az
Úr Jézus Krisztus, Isten Fia – egy az Atyával, akit imádat,
tisztelet és hódolat illet, ez az Atya akarata is...Óriási
tévedés lenne az Ige erre vonatkozó igazságát másképp
értelmezni és tanítani, az Úr őrizzen meg ettől.”
(Alexander
Seidel, Evangéliumi Kiadó, 1999. Jun.)
Hát
a saját akaratukból pontosan ezt cselekszik!
Folyt. köv.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése