101
kérdés a Jehova Tanúihoz
2. rész.
Iszlám.net:
Az Iszlám magyar oldala
„legyetek
mindig készen rá, hogy mindenkinek megfeleljetek,
aki
csak kérdezi, mi az alapja reményeteknek.”
(1Péter
3:15, katolikus fordítás)
(Saját megjegyzéseim számmal
és zöld színnel vannak jelölve.
Az M. betű a muszlim
írást jelöli.)
C
Hogyan kezdjünk egy izgalmas beszélgetéssorozatot a Jehova Tanúival
Ha
olyan vagy mint én, láthatod a Jehova Tanúit mindig aktívan
ajtóról ajtóra járni a prédikációs munkájukban. Másrészt ha
nem vagy olyan mint én, talán kopognak a te ajtódon is. Én
megtagadtam ezeket a látogatási jogokat.
(10.)
(10.)
Ha jól értem, nem fogadta szívesen Jehova tanúit és az
üzenetüket (melyet szóban és írásban visznek). Viszont akkor
milyen alapon gondolja a gondolatcserét bárki is, ha elzárkózik a
másik fél üzenetének a meghallgatásától? (Lásd a 3. pontban
foglaltakat.)
M:
Nem ellenszenvesek nekem. Szeretem a
Jehova Tanúit, mint bárkit az emberek közül. Egy család vagyunk,
mindannyian Ádám ősünk leszármazottai. (11.)
Úgy érzem a kemény munkájuk ellenére a rossz irányba tartanak.
Meg szeretném adni nekik a lehetőséget, hogy megoszthassam velük
az igazságról való felfogásomat, de megfosztattam ettől a
lehetőségtől. Néhányan közülük a múltban azt tanácsolták,
hogyha én meg szeretnék tanítani nekik valamit, el kell mennem az
ő helyükre éppúgy ahogy ők körbejárnak tanítani más
embereket. Ezt bátorításnak vettem, de amikor elkértem a címüket,
nem adtak meg semmit. (12.)
Azt mondták, meg kell találnom, ahogy
ők kimennek és az emberek házait keresik.
Első
az én, második a magam, harmadik a nekem.
Aztán ha jut még másnak is valami, az a mások szerencséje.
Lerabolni, kizsigerelni a földi élővilágot és a tengereket.
Jelszó: Isten nélkül, szabadon. Nyomunkban a pusztítás és
rombolás. Buli és szemét hegyek. Mind az ateizmus kényszerű
velejárói. Az Isten törvényének alapja – a felebaráti
szeretet – szerintük nem más, mint egy utópia.
De
a világi társadalom domináns rétege nem is ismeri a felebaráti
szeretet fogalmát, se a politika, se a jog, se a biznisz. Hanem
Isten a profit, az úr a pénz és a hatalom, a nekik
kiszolgáltatottak pedig a felebarát. Mennyivel más mérce szerint
mért és fog mérni az igazi Úr, az Uraknak Ura, Jézus Krisztus!
Az ő általa közvetített törvény két legfontosabbika, Isten és
a felebarát szeretete és tisztelete!
(12.)
Legkevesebb érdemes telefonszámot cserélni, azután pedig
megbeszélni a további értelmes párbeszéd lehetőségeit.
M:
Csodálom a Jehova Tanúit az őszinteségükért és a hitük
nevében tett kemény munkájukért. Ugyanazt a fajta részvétet
érzem irántuk, amit Omár kalifa érzett a keresztény szerzetesek
iránt. Ő véletlenül találkozott egy szerzetessel, aki a
cellájában megmutatta neki a kolostori élet viszontagságainak
minden jelét. Omar (R.A.)[2]
könnyeket hullatott mikor ezt látta. Amikor megkérdezték miért
sír, Omar (R.A.) elmagyarázta, hogy a Korán szerint az Ítéletnapon
jönni fognak emberek jótettekkel megrakodva és mégis borzasztó
véggel kell szembesülniük mert rossz úton voltak.
(13.)
Ezért
az emberért érzett részvéte miatt sírt Omar (R.A.).
(13.)
Ez akár a muszlimokra is elmondható, mondjuk a Biblia szemszögéből
nézve. (vö. Máté 7:13-14)
M:
Ugyanezt a részvétet érzem, és
ugyanezért érzem szükségét segíteni Jehova Tanúit, hogy
megtanulhassák az igazságot. Mivel ők nem látogatnak meg engem
többet (14.),
csak abban bízhatok, hogyha én
megosztom az információimat veled, akkor te képes leszel
továbbadni ahol akarod.
(14.)
Akik nyitottak az általuk hirdetett üzenetre, azt szívesen
meglátogatják, és különösen az ilyen beállítottságú
embereket keresik.
M:
Indulóknak, ha ezen füzet rendeltetésszerű használatát reméled,
ki kell bontakoztatnod magadban a részvét fent leírt módját. Ha
még nem bírod, fogadd el, hogy benned van és jönni fog magától.
Ez a pozitív megerősítés hatalma. Vegyél magadra egy erényt és
elnyered azt.
Most,
ezzel a helyes hozzáállással, kezdjük el feltenni ezeket a
kérdéseket Jehova Tanúinak és adjunk nekik esélyt, hogy
meggyőzhessék magukat arról, hogy az Iszlám igaz.
(15.)
Szerepel viszont az, hogy Isten azt a valakit áldozta fel az emberiségért, aki neki a legkedvesebb, a saját egyszülött Fiát (vö. János 3:16), amit viszont az iszlám vallás megtagad.
Természetesen
ezt sem magától találta ki Mohamed, hanem aki neki az utasításokat
adta, és akinek a személye mind a mai napig a háttérben van.
Csakhogy ennél nagyobb tiszteletlenséget a Biblia Istenével
szemben el sem lehet képzelni. Azt viszont nem nehéz elképzelni,
hogy ez a tanítás kinek a kinyilatkoztatásából eredhet, kinek
fűződhet érdeke ahhoz, hogy ezt az isteni váltságáldozatot
megtagadja, és a rajta alapuló üdvösség útját elferdítse. És
itt nem csak egyetlen tény tagadásáról van szó, hanem Isten
szavahihetőségének a megkérdőjelezésén:
„Ha
elfogadjuk az emberek bizonyságtételét, az Isten bizonyságtétele
nagyobb: mert az Isten bizonyságtétele az, a melylyel bizonyságot
tett az ő Fiáról.
A
ki hisz az Isten Fiában, bizonyságtétele van önmagában. A ki nem
hisz az Istennek, hazuggá tette őt; mert nem hitt abban a
bizonyságtételben, a melylyel bizonyságot tett Isten az ő Fiáról.
És
ez az a bizonyságtétel, hogy örök életet adott nékünk az Isten
és ez az élet az ő Fiában van. A kié a Fiú, azé az élet: a
kiben nincs meg az Isten Fia, az élet sincs meg abban.” (1János
5:9-12)
Tehát
ha valaki annak a kijelentésnek ad hitelt, hogy Istennek nincs Fia,
amely által Isten életet ad nekünk, az hazuggá teszi az Istent.
Vagyis frontális ütközésnek lehetünk szemtanúi Jehova és Allah
kinyilatkoztatásai között, és ha valaki a hamis oldalon foglal
állást, akkor viselnie kell annak örök életre szóló
következményeit. Armageddonkor minden hamis istenről lehull a
lepel, és a mennyei angyalseregek nélkülük fogják tovagördíteni
a történelem örökkévalóságba ívelő szekerét. (vö.
Jelenések 16:13-16)
„És
azért bocsátja reájok Isten a tévelygés erejét, hogy higyjenek
a hazugságnak;
Hogy
kárhoztattassanak mindazok, a kik nem hittek az igazságnak, hanem
gyönyörködtek az igazságtalanságban.”
(2Thesszalonika 2:1-12)
D
Hogyan tereljük a beszélgetést a helyes irányba
M:
Jehova tanúi a lehető legjobb felkészítést kapják pszichológiai
módszerekből a lehetséges jelöltekkel szembeni bánásmódra.
Edzetten és felkészülve a sikerre érkeznek hozzád minden
találkozásukkor. De te, ezen füzet segítségével mindent
megváltoztathatsz.
A
titok a beszélgetés kontrollálása. Engedd meg, hogy megmutassam
hogyan.
Jehova
Tanúi azzal indítanak, hogy a világbéke lehetőségéről
beszélnek a embereknek, vagy néhány hasonlóan általános
érdeklődésnek örvendő témáról. Azután megkérdezik róla a
véleményed. De ne légy bolond. A látogatóid nem közvélemény
kutatást szerveznek. Azon az úton vezetnek a beszélgetésben,
amire kiképezték őket. (16.)
(16.)
Vagy amire a szent szelem inspirálja őket, a beszélgetési
témáktól függően. (vö. Máté 10:20)
M:
Ha valamire jutni akarsz velük, neked kell megragadnod a beszélgetés
irányítását. Amit tenned kell, az kérdéssel válaszolni. Ez a
jó! Egy kérdés. Ez biztosan kimozdítja a beszélgetést abból a
mederből, amibe a Jehova Tanúi szándékoztak terelni, és segít
neked azon a pályán haladni, amire most fogunk kiképezni.
Amikor
megkérdezik a véleményedet és hagynak időt beszélni, ők
felkészítenek rá, hogy figyelj rájuk. Pszichológiailag, amint te
beszéltél azt fogod érezni, hogy éppúgy ahogy ők hallgattak
téged türelmesen, neked is viszonoznod kell most ezt az
udvariasságot. Ekkor neked is végig kell hallgatnod beszédüket,
hogy mit mond Isten szava a témáról. Eddigre a helyzeted gyengének
tűnik. A véleményedet mondtad és Isten tanításaival
válaszoltak. Lássuk, hogyan tudjuk visszájára fordítani ezt a
szituációt.
Az
első lépés annak megvalósítása, hogy nem mondod meg a
véleményedet, ha kérdezik. (17.)
Inkább mondj valami ilyesmit:
(17.)
Az őszinte véleményalkotás megegyezhet valamely általunk
képviselt isteni tanítással, de ha a véleményalkotásunk nem
őszinte, abban is célt téveszthetünk, hogy milyen mesterkélt
tanítással fogunk előhozakodni, és végül nem érjük el
jövetelünk célját, hogy az Istentől származó üzenetet
átadjuk, mert a saját taktikázásunk meggátol ebben.
M:
Örülök, hogy megkérdezted. De azt hiszem a válasznak Istentől
kell származnia. Tudod hol találhatnánk meg Isten válaszát a
problémáinkra?
Ott!
Azt kell tenned. Csupán néhány szó és megfordítottad a
szituációt. Ahelyett, hogy elmondtad volna a véleményedet
megalapoztad, hogy a véleményed kifürkészésére irányuló
törekvésük meggondolatlan volt. Ráadásul még te kérdeztél
tőlük. Most el kell mondaniuk hol található Isten válasza.
Ha
azt mondják, a „Szent Biblia”, vagy bármit aminek Bibliájukat
nevezik, te kész vagy egy egész sorozatnyi kérdést feltenni a
Bibliáról. Most aztán tényleg megtaníthatsz nekik valamit.
Ha
viszont a másik kézből visszafordítják rád a kérdést, van egy
lehetőséged. Ennél a pontnál engedd meg, hogy biztosítsalak
afelől, hogy semmi vesztenivalód nincs és nem számít, melyik
lehetőséget választod. Ha például úgy döntesz, hogy nem
válaszolsz nekik, visszafordíthatod a kérdést rájuk mondjuk
valami ilyesmivel:
Nos,
én azt reméltem ti képesek lesztek nekem válasszal szolgálni,
különösen mert benneteket az emberekkel a témában való
beszélgetésekre képeznek. (18.)
(18.)
Előregyártott válaszok adására kiképezni bárkit is értelmetlen
lenne, ha az ember nem értené meg magát a bibliai igazságot, és
nem aszerint válaszolna, amit a felmerült kérdés abban a
szituációban megkívánna. Betanult válaszaik nincsenek Jehova
tanúinak abban az értelemben, mint ahogy betanult imádságaik
vannak pl. a római katolikusoknak, és azokat úgy imádkozzák el,
mint egy betanult irodalmi verset valamely előadóművész. Egy
„betanult szövegre” /mondjuk bevezetőre/ addig van szükség,
mint amikor (közlekedési példával élve) pl. az autós kijön a
garázsból. De rögtön az utcán felveszi a közlekedés ritmusát,
és arra megy, amerre a szükség megkívánja, ill. amilyen célt
kitűz magának.
Egy
beszélgetés kezdete lehet akármely rendszeresen alkalmazott kérdés
feltevése (pl.: Ön szerint értékes könyv-e a Biblia?), de a
továbbhaladásnál rögtön improvizálni kell, hiszen a választól
függ, hogy mivel folytatjuk a beszélgetést.
Viszont
az is igaz, hogy lehet a beszélgetés fonalát céltudatosan valami
felé irányítani, mégpedig, hogy a bibliai üzenet lényegét
tovább tudjuk adni, arra fel tudjuk hívni a figyelmet. Úgy is a
legtöbben hajlamosak a saját élettörténetüket beleszőni a
beszélgetésbe, ami nem is baj, csak éppen nem lenne kívánatos
annál leragadni, és attól a ponttól nem elmozdulni. Lényeg, hogy
az esetleges egyéni problémától eljussunk a megoldásig, amit a
Bibliában Isten felkínál.
M:
Ha ez nem ösztönözné beszélgetésre őket, ne feledd, te
mindig megkérheted őket udvariasan, hogy hagyjanak magadra.
Mondhatsz valami hasonlót:
Mivel
úgy látszik nem tudtok válaszolni nekem, szeretném megköszönni,
hogy eljöttetek. Kérlek benneteket gyertek el újból ha megvan a
válasz. Addig is a viszontlátásra.
Ennél
a pontnál elkezdheted becsukni az ajtót, hogy megmutasd szilárd
elhatározásod a beszélgetés befejezése. Amint mondottam, semmit
sem veszthetsz ezzel a lehetőséggel. Te nyertél! Eltökélt voltál
és ura a helyzetnek. Nem éreztél félelmet és nem voltál
frusztrált. Őszintén szólva még örültél is, hogy láthattad
ezeket a próbára tett technikákat működni.
Másrészt
viszont ők veszítettek. (19.)
Időt vesztettek amiért meglátogattak téged és nem teljesítettek
semmit. Még vesztettek is a királyság termük elhagyása előtt
beléjük pumpált önbizalmukból.
(19.)
Időveszteségről nincsen szó, mivel az Istennek végzett szent
szolgálat semelyik perce nem hiábavaló, Isten értékeli azt.
(vö. 1Korinthus 15:58) A teljesítés értéke nem csak a
közvetlen sikerben mérhető le, hiszen ha ez így lenne, Jézus
szolgálatának nagy része is hiábavaló lett volna a hitetlen
zsidók elutasítása miatt. De Jézus elmondhatta, hogy dicsőítette
az Ő Atyját, mely az elvégzett munka fő része volt (vö. János
17:4), a dicsőítés pedig ajkaink tulkaival való
áldozathozatallal egyenlő. (vö. Zsidók 13:15) Másrészt pedig
az üzenet átadása később is célba érhet, és hogy kinek
mikor, azt csak Isten tudja, Aki a növekedést előidézi. (vö.
Prédikátor 11:1.; 1Korinthus 3:6-7)
M:
És még mindig nem futottál ki a lehetőségeid közül. Amikor
megkérdezték tőled, mit gondolsz hol található Isten válasza
azt válaszolhatod, „A Szent Koránban”, ha bízol magadban és
el tudod képzelni magad a továbbiakban. Tartsd észben, hogy
bármikor tanulhatsz még és szerezhetsz még több írott anyagot
az Iszlám Központból ha szükséges. Olvasd el például az Amit
az Iszlámról tudni kell, vagy Tudomány a Koránban.
Ezek segítenek felfegyverezni magad a kihívásra.
Most,
menjünk tovább. Tedd a dolgod Allah üzenetének terjesztésével
és írj nekem pár sort, hogy láthassam milyen sikeres vagy.
E
Őrizd meg a nyugalmad
M:
Ha te valóban belefogsz ebbe a munkába megfontoltnak kell maradnod.
Megőrizni a nyugalmadat egy fejleszthető magatartás. Annak
elfogadásával kezdődik, hogy te nem tudod irányítani az
embereket te megpróbálod meggyőzni őket. Az Allahra marad. A te
feladatod csupán, hogy továbbítsd az üzenetet.
Gyakran
idegesítőnek találhatod majd ezt a feladatot. De megbirkózol
vele. Máskor érthetetlennek találod majd, hogy a vendégeid miért
nem képesek felfogni az üzeneted. De tarts ki. Olvasd el előbb mit
mondott Allah:
Nézd
meg, hogyan magyarázzuk meg nekik világosan a jeleket! Aztán nézd
meg, hogyan fordulnak el! (Korán 5:75)
Látod?
Még Allah szavai, - tisztán érthető mind - sem fognak meggyőzni
mindenkit. Sokkal kevesebb bölcs kísérletet teszünk mi. Ha ezt
észben tartod megkíméled magad egy halom idegességtől és jobb
helyzetben leszel ahhoz, hogy alkalmazd a füzetben leírt
technikákat.
Szóval
az itt található kérdések egy bizonyos módon használandóak a
maximális siker érdekében. Ne használd ezeket pörölyként az
ellenfeled legyőzésére. Használd őket inkább légycsapóként
amivel odacsapsz egy kicsit és felébreszted őket. Más szóval,
csak finoman. Adj időt látogatóidnak, hogy alkalmazkodhassanak az
új információkhoz, melyeket rendelkezésükre bocsátottál. Hisz
új távlatokat szeretnél nyitni gondolkozásukban a feltett
kérdésekkel. Légy velük türelmes, míg időt szánnak arra, hogy
úrrá legyenek az információ áradaton. (20.)
(20.)
Teljesen kölcsönös amit mond.
M:
Először minden tőled jövő
információt elutasítanak, mondván, hogy az az ördögé.
(21.)
Végül is hogyan tudhatnál te többet
a Bibliáról mint ők és az ő Biblia tanáraik? Így inkább
minthogy információkat adnál nekik a saját kijelentéseid
formájában, kérdezz tőlük egy kérdést, hogy stimuláld a
gondolataikat. Például ahelyett, hogy azt mondanád „A igaz.”,
mondd, „Tegyük fel, hogy valaki azt mondja A igaz. Hogyan
reagálnátok erre?” Ez távol helyezi tőled a figyelem
középpontját és lehetővé teszi, hogy látogatóid csak a
kérdésen gondolkodjanak. Miközben igyekeznek a válaszadással,
meggyőzik magukat arról, hogy te tanulni szeretnél tőlük.
Mivel a Korán nem a Biblia Istenétől származó természetfeletti kinyilatkoztatások könyve, ilyen alapon minden további nélkül származhat az Ördögtől, függetlenül attól, hogy milyen köntösbe van bújtatva. A Biblia szerint a nemzetek imádata, egytől egyik bálványimádás, amely nem Jézus Krisztus által történik az egyedül igaz Isten felé. (vö. 1Korinthus 10:20; János 14:6; Malakiás 1:11)
„De
ha szinte mi, avagy mennyből való angyal hirdetne is néktek
valamit azon kívül, a mit néktek hirdettünk, legyen átok.
A
mint előbb mondottuk, most is ismét mondom: Ha valaki néktek
hirdet valamit azon kívül, a mit elfogadtatok, átok legyen.
Mert
most embereknek engedek-é, avagy az Istennek? Vagy embereknek
igyekezem-é tetszeni? Bizonyára, ha még embereknek igyekezném
tetszeni, Krisztus szolgája nem volnék.”
(Galata 1:8-10)
Ezzel
kapcsolatban a véleményüket a katolikusok teljes nyíltsággal
kimondják:
„Kertelés
nélkül állítjuk, hogy az iszlám hamis vallás, melyet Mohamednek
egy démon sugalmazott azért, hogy a lelkeket megtévessze. És
éppen azért, mert hamis, azt mondjuk, hogy veszélyes is: veszélyes
természetfeletti síkon, mert a lelkeket a pokolba vezeti, de
veszélyes természetes síkon is különösen erkölcsi
következményei miatt, mint például a poligámia, az asszonyok
szolgasorban való tartása stb.
Az
iszlám által keltett veszéllyel kapcsolatban a legfontosabb
szükségszerűség abból áll, hogy észrevegyük, hogy ez a
veszély valóban fennáll. Ami ma a keresztény Európát
körüllengi, az egy szimpatikus és ártalmatlan iszlám illúziója.
A mi dossziénk olyan információkat tartalmaz, melyek reálisabb
nézetet tesznek lehetővé. Nem, az iszlám nem ártalmatlan, nem
szimpatikus! Éppen ellenkezőleg, a legnagyobb mértékben
veszélyes.
Valóban,
mind a moszlim, mind a keresztény országokban végrehajtott
különféle erőszakos cselekmények miatt is veszélyes. De ez,
ismételjük, nem a legfontosabb szempont. Az iszlám mindenek előtt
azért veszélyes, mert hamis vallás, és képes arra, hogy számos
lelket letérítsen az örök üdvösség útjáról, és ezt, miként
a történelem megmutatta, definitív megteszi.”
(Csak a hit fog megmenteni bennünket az iszlám veszélyeitől -
Írta: P. Pierre-Marie Laurencon;
Megjelent a Szent Margit Lap 66. számában)
Nyilván,
ha a muszlimok megfogalmazhatják a kritikájukat a Bibliával vagy a
kereszténységgel szemben, akkor ez fordítva sem lehet ellenszenves
a számukra.
„Több
tucatnyi strófa túllép a puszta elvi vitán, és arra buzdítja a
muszlimokat, hogy harcoljanak
a 'hitetlenek' ellen. Az Iszlám alaptételei nemcsak hogy
tiszteletlenek a többi vallás ellen, hanem dicsőítik a gyilkolást
és a nem muszlimok elleni háborúban elszenvedett halált. Ha a
Korán szövege nem eléggé világos, akkor nem szabad elfeledni,
hogy nem más, mint egy társkötete Mohamed élettörténetének
mint vallási vezetőnek és katonai hódítónak. Ebből
következőleg ha valakinek kétségei vannak a dzsihád
jelentésével kapcsolatban, ami szó szerint 'erőfeszítést' de
gyakorlatban 'háború a hitetlenek ellen'-t jelent, elég ha a
strófákat a valós életbe ülteti át. Mohamed tisztában volt a
szó jelentésével, és kétségbevonhatatlanul a 'háború'
szellemében használta igazi lovakkal, fegyverekkel, hadicselekkel,
és vérrel. Nem pedig valami fellengzős vagy metafórikus 'küzdelem
a belső gonosz ellen'. A Korán nyíltan a gyűlöletre,
ellenségeskedésre, és a más vallások és hívőik elleni
erőszakra tanít. A Kifkif saját mércéi szerint tisztán túllépi
a 'szólásszabadság határait.'
Szerencsére
a legtöbb muszlim nem szó szerint értelmezi a Koránt. A józan
eszük, valamint az emberségük és önérdekük arra kényszeríti
őket, hogy a saját életükre és dolgaikra összpontosítsanak, és
nem pedig a hitetlenek elleni küzdelemre. Ha arra kérik őket hogy
indokolják meg hogy hol igazolja a Korán ha valami az iszlám
szerint nem teljesen elfogadható dolgot csinálnak, akkor lesznek
olyanok, akik úgy próbálnak meglógni, hogy egy felhígított és
nem szó szerinti értelmezést produkálnak az erőszakosabb
versekkel kapcsolatban, vagy (ha tudatlan nyugatiakkal van dolguk)
egyszerűen letagadják a kérdéses versek létezését. Ennek a
következtében gyakorlatilag úgy élnek mint a nem muszlim
szomszédjaik. (Betiltani
a Koránt? Szerző: Koenraad Elst, Brussels Journal blog, 2006.
Február 17. - forrás: http://cikkek.soti.ca/banning-the-koran.html)
Hát
ez is egy vélemény a sok közül. De rávilágít arra az
ellentmondásra, ami az iszlám vallásból (a Koránból) fakadó
kinyilatkoztatás ellentétes értelmezéseinek békés
tolerálatlanságából származik, melyek a sorok között van
megbújva. (Magyarul: egyszer támadják a más hiten lévőket,
máskor meg enyhén nyilatkoznak velük szemben.)
M:
„A feléjük tanúsított hajlamod nagyon fontos. Meg kell
mutatnod, hogy te részvétet érzel irántuk és valóban segíteni
szeretnél nekik. Kinevetésüknek, vagy hitük kigúnyolásának
legkisebb esélyét is kerülnöd kell. Úgyhogy ne vegyél fel
ügyészi magatartást azzal, hogy nyilvánvalóan megpróbálod
verbális csomóba kötni őket, vagy bebizonyítani vétküket. Vedd
fel a szimpatikus hírriporter magatartását, aki őszintén
törekszik a megértésre a tisztességes riport ügyéért.
Lássuk
hogyan működik ez. Azt
mondják, „A igaz”. Ők hozzá vannak szokva ahhoz, hogy az
ellenfeleik azt mondják, „Nem, A nem lehet igaz”. De te nem vagy
egy átlagos ügyféljelölt. Felül kell emelkedned a helyzeten
azzal, hogy valami ilyesmit mondasz, „Ha azt mondjátok A igaz, az
arra enged következtetni engem, hogy B szintén igaz, mivel A magába
foglalja B-t. Ti hisztek B-ben is?” Ekkor, ha képtelenek azt
mondani hirtelen, „Igen!”, tudd, hogy igyekeznek megérteni saját
ellentmondásukat. Számos példa van A-ra és B-re a következő
kérdések között.
Íme
egy újabb séma. Mondd mondjuk azt, „Előzőleg azt mondtátok
nekem C és én megértettem. Most azt mondjátok D és én szintén
meg szeretném érteni, de mivel C és D ellentétesek, nem hihetek
mindkettőjükben egyszerre. Hogy magyarázzátok ezt?”. Hagyd,
hogy az ellentmondásokkal a saját elméjükben foglalkozzanak. Amit
most teszel az nem más, mint segítség nekik megőrizni a méltóság
látszatát azzal, hogy lehetővé teszed számukra, hogy
gondolkozzanak önmagukon. Ne mondd nekik, hogy tévednek. Mutasd meg
nekik, hogyan fogják fel a saját agyukkal, hogy tévednek.
(22.)
(22.)
Ez a cél, megmutatni, hogy a másik téved, - ha valóban
téved. A tévedések felismerésén és belátásán keresztül
vezet az út az igazság felé, bárkiről is legyen szó! (vö.
Példabeszédek 14:12; 16:25)
M:
Lehet, hogy egyetértenek veled és most nem vallják be. Ne
aggódj emiatt. Ne felejtsd, hogy ők mindig párosával érkeznek.
Ha valamelyikük hajlamos lenne egyetérteni veled, a másik
visszatérve a királyság-termükbe jelentené őt, (23.)
mint aki megingott a hitében. Még ha mindketten egyetértenének is
veled, egyikük sem merné megtenni az első lépést, hogy
kijelentse, a félelem miatt, vajon mit gondolhat a másik. Bár
mindkettő úgy tűnik megőrizte pozícióját, téged mégis
kielégüléssel kell eltöltsön, hogy kihoztad magadból a
legjobbat, hogy rávilágíts az igazságra. Nyugodt lehetsz afelől,
hogy Allah mindkét személybe töltött a lelkiismeretből. Amikor
este lefekszenek aludni emlékezni fognak a szavaidra és diszkréten
megerősödnek igaz hitben mielőtt álomba merülnének.
(23.)
Nincsen semmiféle jelentési kötelezettsége senkinek efféle
szituációk tekintetében. Egyedül az óraszámok vannak leadva
statisztikai kimutatás végett, esetleg egy-két jó tapasztalatot
elmondanak egyesek, ha erre alkalom adódik, hogy erősítsék a
gyülekezet többi tagját, elvégre a mások bátorítása is benne
foglaltatik a gyülekezeti összejövetelek céljában. (vö. Zsidók
10:24-25)
M:
Még egyszer, őrizd meg a beszélgetésekben a nyugalmad. Amikor
a következő kérdések valamelyikét felteszed, kérdezz
udvariasan. A hanghordozásod előzékeny, figyelmes legyen. Hadd
magyarázzam el miért. Képzeld el egy pillanatra, hogy rendőrtiszt
vagy. Épp most vettél őrizetbe egy veszélyes bűnözőt. És
hallod a belső hangot, amint azt mondod neki, „Dobja el a
fegyvert!”. Hallod hangodnak erejét? Ez egy leereszkedő hang egy
erőteljes egyén beszédének hangja egy erőtlen személy felé.
Most
a hang helyes használatát a te szituációdban magába foglaló
feladatként, képzeld magad a repülőtérre. Kész vagy a
felszállásra. De nem tudod merre találod a járatodhoz vezető
39-es kaput. Ezért megközelítesz egy adminisztrátort és
udvariasan megkérded tőle, „Meg tudná nekem mondani merre
találom a 39-es kaput?”. Hallod a kérdés dallamát? Ezt a hangot
kell megpróbálnod megőrizni mikor felteszed e füzetben található
kérdéseket. Gyakorold ezt a hanghordozást a következő kérdéssel,
„Mi van, ha mutatok nektek egy sort a Bibliában, amely azt
állítja, hogy nem sugalmazott?”. Tedd ezt a többi kérdéssel
is. Allah segítsen téged és engem, és mindazokat akiket elhív az
Ő útjára.
101 Kérdés
Jehova Tanúinak
látogatása esetére
Jehova Tanúinak
látogatása esetére
Öt kérdés
indításnak
1
M: A Biblia
100%-ig Istentől ihletett?
A válaszuk:
Azt
fogják mondani, „Igen! A teljes írás Istentől ihletett.”
(24.)
Még
a Bibliából is idézni fognak, ahol Pál pontosan ezt mondja
Timóteushoz írt második levelében, annak 3. fejezetének 16.
versében.[3]
Talán még egy boldog mosolyt is
megengednek
maguknak, amiért közvetlenül a Bibliából mutathatták meg neked
a választ.
(24.)
A Biblia Istentől ihletett könyv, bár vannak benne nem Istentől
ihletett kijelentések, ill. betoldások is, melyekről tudjuk, hogy
betoldások. Pl. a Márk 16:9-16-ig terjedő részek betoldások /az
MBT. ford. zárójelbe is teszi őket/, a katolikus fordítás
lábjegyzete pedig megjegyzi: „sok
kódexből hiányzik ez a rész, így a két legrégibb és
legtekintélyesebből, a Vatikáni és Sínai kódexből.”
De amit mond, nincs is összhangban a Biblia
többi részével, és ebből lehet is tudni, hogy nem Istentől
sugalmazott. Vagy pl. Péter kijelentése a Máté 16:22-ben, amit
Jézusnak mondott, azt a saját emberi érzéseitől indíttatva
mondta, és nem Isten szerinti gondolkodást tükröz. De volt ilyen
kijelentése Nátán prófétának is, amit Isten helyreigazított.
(vö. 2Sámuel 7:3, 12-13) Stb.
M: Az igazság:
A
vers, amit mutattak neked, valódi jelentésének figyelembevétele
nélkül volt idézve.
Csak
igazán kevés ember gondolkozik mielőtt idéz. Ha találnak
valamit, ami elég közelinek tűnik ahhoz, amit hisznek, nincs ami
eltéríthetné őket attól, hogy idézzék. Lássuk csak mit is
jelent valójában ez a passzus.
Hogy
igazán megérthessük ezt a részt, tudnunk kell ki írta, mit akart
ezzel mondani, és mit gondolt, első olvasói mit értenek majd
ezalatt.
Ki
írta? Jehova Tanúi abban hisznek, hogy ezt a bekezdést Pál írta
egyik levelében tanítványának, Timóteusnak.
Mit
értett Pál ezalatt, hogy „teljes írás”? Úgy értette az
egész Biblia? Sok ember véli így. Pedig Pál ezt nem mondta. Nem
mondta, hogy „A teljes Biblia Istentől ihletett.”. Azt mondta „A
teljes írás Istentől ihletett.”. Szóval visszatérve a
kérdésünkre, mit értett Pál ezalatt, hogy „a teljes írás”?
Néhányan
azt mondanák, „De a „teljes írás” azt jelenti „teljes
írás”, nem érted?”. Mondd, „Úgy értsem, hogy a hindu
írások, a buddhista írások, a muzulmán írások, a keresztény
írások és minden más írás Istentől ihletett?”.
Azt
fogják mondani, „Nem, mert Pál nem mind ezekre gondolt.”. Ám
ettől újból feltesszük a kérdést, „Mire is gondolt pontosan
Pál?”.
Ha
ennél a pontnál azt mondják, „Az egész Bibliára.”, ez
visszavet minket a beszélgetés elejére. Csak mondd, „Úgy érzem
körbe jutottunk. Már megmutattam, hogy Pál sohasem mondta, hogy
„Az egész Biblia.”.
Most
segítened kell megérteni nekik, hogy a szöveg, amit neked
mutattak, ki lett ragadva a környezetéből. A vers elszigetelt
formában más jelentést mutat, mint amit a szerzője szándékozott.
Hogy meglássuk a helyes összefüggést, olvassuk el újból a
verset, ez alkalommal az előtte lévő verssel kezdve. Íme a 15. és
16. versek:
15
„És
hogy
csecsemőkorodtól ismered a szent írásokat, amelyek képesek
bölcscsé tenni téged a megmentésre a Krisztus Jézussal
kapcsolatos hit által.
16
A
teljes Írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra”
(2 Timóteus 3:15-16)
A
másképp említetteken kívül a tanulmány minden Biblia idézete A
Keresztény Görög Iratok új világ fordításából valók; ezt a
Bibliát használják a Jehova Tanúi.[4]
Magyarázzuk
el nekik, hogy ha megnézik az azt megelőző verset (2 Timóteus
3:15), rájönnek, hogy Pál a tanítványához, Timóteushoz beszélt
az írásokról, melyeket gyerekkora óta ismer. Ez határozottan nem
lehetett az egész Biblia. Az egész Biblia akkor még nem volt kész.
(25.)
(25.)
Ha később még születtek (!) Bibliához tartozó újabb írások,
akkor még nyilván nem lehetett kész.
M:
A Biblia alapvetően két részből áll. Az elsőt
Ószövetségnek, a másodikat Újszövetségnek hívják. Az
Újszövetségi rész számos könyve Pál halála után íródott.
Pál nem mondta Timóteusnak, hogy Timóteus gyerekkorától ismer
könyveket, amelyeket még meg sem írtak, ugye?
Hogy
megmutathasd hány könyvet nem említ itt Pál, kérd meg
vendégeidet, hogy nézzék meg a Biblia könyveinek jegyzékét, ami
a Bibliájuk végén található. A szokásos 1984-ben kiadott
zsebkönyv kiadásban ez az 1546. és 1547. oldalakon található.
Most nézd meg velük az 1547. oldalt[5],
ami a Görög keresztény iratok listáját mutatja. Ebben a
táblázatban a könyvek írásának megközelítő dátumai a
negyedik oszlopban találhatóak. A 2. Timóteus levél írásának
megközelítő dátuma i. sz. 65 (vagyis Krisztus után, de a kortárs
felhasználók jobban kedvelik az i. sz.-t a kr. u. helyett[6]).
Most láthatjuk, hogy számos könyv jóval később íródott, mint
ez. Tekintsük meg az Újszövetség könyveinek eme listáját
szerzésüknek becsült évével együtt, ahogy abban a táblázatban
is van:
Jelenések
i.sz. (kr.u.) 96
János
i.sz. (kr.u.) 98
1
János
i.sz. (kr.u.) 98
2
János
i.sz. (kr.u.) 98
3
János
i.sz. (kr.u.) 98
Nyilvánvalóan
Pál nem mondta Timóteusnak, hogy tartson ki a fenti könyvek
mellett, amelyek nem is léteztek akkoriban.
Továbbá
számos más könyv az i.sz. 65 évhez túl közel lett írva ahhoz,
hogy Timóteus gyerekkora óta ismerje őket. Ezeket meghagyom
számodra, hogy felfedezhesd látogatóiddal. (26.)
(26.)
A felfedezés újdonsága bármely muszlim hitű élményei közé
tartozhat, de ezzel semmi újat nem mondott a tanúk számára. A
Timóteust bölccsé tévő szent írások ismerete abból adódik,
hogy Timóteus édesanyja zsidó származású keresztény hívő
volt, Timóteus pedig mások által jó bizonyságot nyert tanítvány,
Pál apostol szellemi fia. (vö. 1Timótheus 1:2; 2Timótheus 1:5;
ApCsel 16:1-2) Pál írásához képest húsz évvel korábban írta
Máté az evangéliumát, amely bemutatja Jézus Krisztust és az
általa közvetített és róla szóló Jó Hírt, amiről Timótheus
minden további nélkül oktatást kaphatott. Továbbá az
általánosan ismert ÓSZ-i próféciák is alapot képeztek a benne
való hitre, amiket Pál ismert, aki ugyancsak oktatta Timóteust.
(vö. 2Timótheus 2:2) Timóteusnak tehát bőven lehetett ismerete
az őt bölccsé tevő írásokról.
M:
Ebben az írásban Pál az Ószövetségről beszél (27.)
Timóteusnak, amit Jehova Tanúi Héber-arámi
iratoknak neveznek. Ezek az ősi iratok a legrégebbi formában
amiben csak léteznek ma héber, arámi és káldeus nyelvűek.
(27.)
Nem csak az az Ószövetségről van itt szó, lásd bővebben itt.
M:
Egy probléma, hogy bár Timóteus ismerte ezeket a könyveket, nem
azok eredeti nyelvén, hanem görög fordításban (az Ószövetség
akkori görög fordítását Septuagintának nevezzük). A görög
fordítás úgy háromszáz évvel Krisztus előtt készült, hogy
lehetővé tegye a héberül olvasni nem tudók számára is, hogy
profitálhassanak az iratokból. Ezt a változatot olvasták a korai
keresztények, akárcsak Timóteus. És Pál is ezt mondta neki, hogy
emellett a könyv mellett tartson ki. (28.)
(28.)
Pál nem azt mondta, hogy a „könyv” mellett tartson ki, hanem a
szent írások ismerete mellett, amelyek őt bölccsé tehetik a
Krisztusban való hitre. A szent írásokhoz pedig hozzátartoztak
azok az ihletett írások is, melyek az ún. USZ-et alkották –
köztük Pál írásai is –, amelyek már akkor (részben)
megvoltak.
M:
De ez gond? Igen! Dupla gond. Először is mert a fordítás több
pontban eltér az eredetitől. Melyik könyvet kell Istentől
ihletettnek tekintenünk, az eredetit, vagy a fordítást? Ez komoly
dilemma elé állít bennünket. Ha a héber eredeti Istentől
ihletett, akkor a görög fordítás hibás. De ha a görög hibás
akkor Pál tévedett, mikor ihletettnek nevezte (29.)
kivéve ha Pál úgy gondolta, hogy ez a könyv
még Istentől ihletett attól, hogy tartalmaz hibákat.
(29.)
Miért tévedett volna Pál, amikor a teljes írás ihletettségéről
beszélt? Pál tudott héberül és görögül (vö. ApCsel 22:1-2,
21:37), tudta, hogy az ihletett ÓSZ legnagyobb része héberül
íródott, és Istentől ihletett. Ugyanakkor a saját írásairól
is tudta, hogy Isten szelleme által írta meg azokat. (vö.
1Korinthus 7:40)
Az
az ismeret, amire Timóteus építette a Krisztusban való
hitét, az ihletett kijelentésekből valók. Attól, hogy a koiné
görög nyelv nemzetközi elterjedtsége miatt lefordították a
héber szövegeket görögre, attól még az ihletettsége (a
kijelentéseinek a lényegi mondanivalója) megmaradt.
[Pl.
ha azt mondta a héber szöveg, hogy Jehován kívül más Istent
imádni nem lehet (vö. 2Mózes 34:14), és a görög LXX fordítás
is ugyanezt mondja, az ugyanolyan ihletett kijelentés, mintha a
héber szövegből olvasnák ugyanezt. Ha valami a Szeptuagintában
eltér a héber szövegtől, az nem ihlett, de ami nem tér el,
az igen.
Ugyanígy
az a kétezer fordítása a Bibliának, ami most van forgalomban, ha
ugyanazt mondja, mint a héber szöveg, akkor az is ihletettnek
számít, a mondanivalóját tekintve. Ez a magyar fordításokra is
ugyanígy vonatkozik. Bármely nyelvű Biblia írja, hogy Jézus az
Isten Fia, az ihletettnek számít a mondanivalójában. Ennek
alapján a Korán pontosan hogy nem Istentől ihletett
szöveg, hiszen tagadja, hogy Jézus az Isten Fia lenne, ami
pedig a Biblia egyik legalapvetőbb kijelentése. (vö. 2Korinthus
1:19; 1János 4:15; 2:23) Ennek alapján a Biblia és a Korán
teljességgel összeférhetetlen.]
M:
A második probléma az, hogy a Septuaginta görög változat héttel
több könyvet tartalmaz, mint a héber változat. Ez a hét könyv
benne van a Katolikus Bibliában, de nincs benne Jehovai Tanúinak
Bibliájában. Viszont benne voltak az iratokban, melyeket Timóteus
gyerekkora óta ismer. (30.)
És Pál azt mondta, mindez ihletett.
(30)
Hogy a Timóteus által ismert szent írásokban benne voltak az
apokrif könyvek is azt bárki is honnan veszi? Továbbá, hogy Pál
apostol Timótheust nem az ÓSZ-i héber (és az ÚSZ-i görög)
kinyilatkoztatás alapján oktatta a Krisztusban kapott bölcsességre,
azt bárki is honnan veszi? Nyilván a saját elgondolása alapján.
M:
Ha Pálnak van igaza, akkor Jehova Tanúi tévednek. Ám ha a
Jehova Tanúinak van igazuk, akkor Pál téved, még ha megtalálható
a Jehova Tanúinak Bibliájában is.
Az
igazság az, hogy sem az Ószövetség, sem az Újszövetség nem
származik 100%-osan Istentől. (31.)
De ha te hiszel Pálnak, akkor meg kell
értened, hogy Pál csak a görög Septuaginta Ószövetségről
mondta, hogy ihletett. Pál nem mondott többet ennél, és hiba
lenne azt mondani, hogy hiszel egy embernek, majd szavakat raksz a
szájába.
(31.)
Ez a vélemény teljesen szubjektív alapokon áll, és nincs
jelentősége. Amire Pál apostol gondolt, az a teljes írás
Istentől ihletett volt, és ma is az. Pál apostol maga is Isten
szellemétől volt inspirálva, tehát tudta, hogy mit beszél. A
kritikus kétkedők pedig nincsenek Istentől inspirálva, azért sem
lényeges, amit gondolnak, és amit mondanak. Mindezt nagy
hibaszázalékkal teszik, mivel minden ember esendő, aki a saját
kútforrásából merít, és nem Isten kútforrásából.
Ahogy
a Korán is mondja: „(kik)
ha látják … a kijelölt utat, nem veszik azt (saját) útjuknak,
s ha látják a tevés utat, azt veszik (saját) útjuknak.”
(7:146)
Tehát,
bár a muszlimok vezetői látják a Bibliában a Jézus Krisztus
által kijelölt utat az üdvösség felé, mégsem veszik azt
figyelembe, hanem inkább tévedéseket gondolnak a Bibliáról, és
azt veszik figyelembe. Ismerik az abban leírtakat, különben nem
tudnák kiforgatni. De az eszük és a szívük arra húzza őket,
hogy kiforgassák.
Mózes
könyve mondja. „az ajándék
megfosztja a bölcsek szemét a látástól és kiforgatja az igazak
szavait értelmükből.” (5Mózes
16:19, katolikus fordítás) Tehát amit
Mohamed által kaptak ajándékot, az megfosztja a szemüket a
tisztánlátástól, és így kiforgatják a Biblia igaz szavait
értelmükből.
M:
A Jehova Tanúinak többsége nem tudatosan, de ezt teszi. Annyira
hisznek az Őrtorony tanításaiban, hogy feltételezik ezeknek a
tanításoknak a Bibliából kell származniuk. Sajnos a Biblia
gyakran eltér az Őrtorony tanításoktól. Amiről az imént
beszéltünk az erre egy példa. Bár az Őrtorony azt tanítja, hogy
a Biblia 100% Istentől ihletett, a Biblia csupán annyit mond, hogy
az Ószövetség Istentől ihletett. A
Biblia nem mondja azt, hogy az egész
Újszövetség rész Istentől ihletett.
(32.)
Amennyiben
Jehova Tanúi azt választják hitül, amiben hisznek, el kell
fogadniuk, hogy az egy ember gyártotta tanítás.
(32.)
ÓSZ és ÚSZ mindkettő Istentől ihletett, viszont vannak
mindkettőben olyan emberektől származó kijelentések, amelyeket
nem Isten ihletett, hanem emberek (vagy mások) mondtak a saját
fejük után menve. Viszont az, hogy ezek a kijelentések is
olvashatók a Szentírásban (pl. az Ördög [vagy tévedésben lévő
emberek] kijelentései), ezt Isten ihlette, hogy így legyen. Tehát
hogy benne legyenek a Szentírásban. Ezáltal mi is megismerhetjük
az Ördög szándékait, vagy éppenséggel felelőtlen emberi
kijelentéseket, hogy azokból tanuljunk, hogy elhamarkodott
kijelentéseket ne tegyünk, mint pl. a Máté 16:22 szerint Péter
apostol, (stb.). A Bibliát a tanulságunkra írták meg. (vö. Róma
15:4; 1Korinthus 10:11)
M:
A Biblia nem tanítja, hogy az egész Újszövetség Istentől
ihletett. És ez egy elég lényeges része a Bibliának.
Azt
sem tanítja a Biblia, hogy az Ószövetség héber szövege
ihletett. Pál fönt említett kijelentése csupán a görög
változat ihletettségét bizonyítja. (33.)
Viszont Jehova Tanúi nem követik a
görög változatot, mert felismerték, hogy nincs semmi értelme
elhanyagolni az eredetit és a fordítást követni. Így ők joggal
a héber szöveget választották. Csakhogy ez a választás
ellentétben áll azzal, amit Pál mond a Bibliájukban!
(33)
Honnan veszi, hogy Pál (csak) a görög változatra gondolt, és nem
arra, amit Isten a zsidóknak eredetileg adott? (vö. Róma 3:1-2;
Zsoltárok 147:19-20)
M:
Segítsd ki őket ebből a zűrzavarból. Beszélj nekik az
Iszlámról szeretettel.
A
Korán azt mondja, hogy a teljes Korán Allahtól
(34.)
való
(lásd szúra 3:7)[7].
(34.)
Az lehet, csak az nem tisztázott, hogy Allah mögött ki van.
Mindenesetre a próféciák könyvét (a Bibliát) nem ő inspirálta,
az biztos!
Folytatása következik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése