Jézus
Krisztus a szentháromság ellen
Tartalom
Szentháromság
– a filozófia találmánya; Szintetikus
szentháromság szövegek; Az
öröktől fogva születés önellentmondása; A
születés jelentése a Szentírásban; 2. rész - Az
egyházi filozófia pamacsolása; Jézus kijelentései a
szentháromság ellen
Szentháromság – a filozófia találmánya
Sokan felkaphatják
a fejüket, hogy lehet ilyesmit állítani, amikor köztudott, hogy
Jézus Krisztus a Szentháromság második személye. A köztudatban
ez van: Atya-Fiú-Szentlélek = egy örök Isten - ez jelenti a
Szentháromságot.
Azonban más a
köztudat /amit a kereszténység egyházai alakítottak évszázadokon
át/, és más a Szentírás, a Biblia maga, amihez az apostoli kor
utáni kereszténységnek csak annyi köze van, hogy az apostoli kor
isteni kinyilatkoztatásait magyarázza, de egyáltalán nem azonos
vele! Egészen pontosan: az apostoli kor kereszténysége és az
apostoli kor utáni kereszténység az két különböző dolog.
Ez utóbbiban
hemzsegnek a filozófusok, akik a kinyilatkoztatás biblia szövegeit
szemrebbenés nélkül és teljes lelki nyugalommal csűrik-csavarják,
hogy azt hozzák ki belőle, ahová ki akarnak lyukadni. A legtöbb
ilyen filozófus a r.k. egyházban található, azért is olyan
fontos számukra a hagyomány, mivel azoknak a szövegeit az egyház
filozófusai fogalmazták meg és nem a Szent Szellemtől
ihletettek.
Pontosan azért is kellettek az egyházi filozófusok, mivel
nélkülözték azt a Vígasztalót, amit megígért Jézus az
egyháznak, hogy az majd mindenre megtanítja őket:
„Ama
vigasztaló pedig, a Szent Lélek, akit az én nevemben küld az
Atya, az mindenre megtanít majd titeket, és eszetekbe juttatja
mindazokat, amiket mondottam nektek.” (Ján
14:26)
Ennek a megígért Vígasztalónak a segítségével születtek az
USZ ihletett írásai, amiket az apostoli kor keresztényei leírtak,
és amik a mintát szolgáltatják a keresztényi élethez,
természetesen az ÓSZ-i kinyilatkoztatással karöltve. És ennek a
Vígasztaló szent szellemnek a segítségével érthetik meg a
Szentírást azok, akiknek az Isten tetszése összehasonlíthatatlanul
fontosabb, mint az egyházi hagyományok melletti deformált
lojalitás (vö. Márk 7:9), félreértelmezett hűség. /Ez utóbbi
vetemedik arra, hogy a saját hagyományát az apostoli hagyománnyal
egy szinten emlegesse, miközben a kettő között óriási értékbeli
különbségek vannak!/
A
kereszténységben tekintély gyanánt zsinatok határozatait idézik,
hogy azok szolgáltatják a mintát a keresztényi élethez, mint pl.
az un. Szentháromság
tekintetében is. Amikor arról van szó, hogy tképpen mit értenek
alatta és mit hisznek róla, akkor különböző apostoli kor utáni
hitvallásokat idéznek /pl. Nicea-konstantinápolyi
hitvallás;
athanasiusi hitvallás, stb./, nem
pedig a Szentírást idézik. /Ez
egy rendkívül fontos tényező, és nem szabad elsiklani felette,
hogy a kereszténységben milliók ezt teszik!/
Nekik
az kevés, ami ott le van írva, ami ott ki van nyilatkoztatva, ami a
valóságban Istentől van, ami Tőle ihletett. Ebből kifolyólag a
filozófusok létrehoztak egy Szentháromság-egy Isten-féle
szintetikus
szöveget /ilyen-olyan zsinati határozatok szerint megfogalmazva/ és
ahhoz ragaszkodnak, másokat meg ahhoz mérnek. Ha pedig ahhoz /a
magyarázatukhoz/ nem igazodik valaki, akkor arra rásütik hogy
eretnek és kiközösítik. Azt mondják rá, hogy az ilyen az nem is
keresztény!
/Volt idő, hogy az ilyeneket halálra is adták, abból a
megfontolásból, hogy ők élet és halál urai, akiknek van
hatalmuk annak megállapításához, hogy mit tekintsünk jónak és
mit rossznak. Mintha erre maga a Szentírás nem volna elegendő.
Holott pontosan arra hívatott!
„És
hogy gyermekségedtől fogva tudod a szent írásokat, melyek téged
bölccsé tehetnek az üdvösségre a Krisztus Jézusban való hit
által. A teljes írás Istentől ihletett és hasznos a tanításra,
a feddésre, a megjobbításra, az igazságban való nevelésre, Hogy
tökéletes legyen az Isten embere, minden jó cselekedetre
felkészített.” (2Tim
3:15-17)/
Hogy pedig a Szentháromság alatt
más értenek, mint ami a Szentírásban ki van nyilatkoztatva,
rögtön lássuk is a lényeget, hogy mi a különbség. Ők azt
mondják, a Szentháromságra íme itt a bizonyíték, és idézik
pl. a Máté 28:19-et:
„Elmenvén
azért, tegyetek tanítványokká minden népeket, megkeresztelvén
őket az Atyának, a Fiúnak és a Szent Léleknek nevében,”
/Károli
ford./
Aki most kezd ismerkedni a
Szentírással, vagy csak névleges keresztény /anno
megkeresztelték, egyébként nem életcélja a Krisztus-követés/,
nyomban el is hiszi, hogy a Biblia tanítja a Szentháromságot,
mivel a fenti idézet bizonyíték rá. Ez azonban egyáltalán nem
így van.
Itt
ugyanis a szöveg egyáltalán nem használja a Szentháromság szót
/!/, és a sorrend is azért van így leírva – Atya, Fiú, szent
szellem /a görög szövegben nem szent lélek van/, mivel az
Atya, a Fiú és a szellem között van egy természetes sorrend,
amely a teremtési rendből fakad.
A
Szentháromság kifejezés alatt azt értik, hogy mindhárom
egyformán személy, valóságos Isten és öröktől fogva
/mindörökké/ van. Még sincs három Isten, hanem csak egy. Ezért
nevezik Szentháromságnak.
/Tehát
nem csak azt értik alatta, hogy önmagában szent mind a három, ami
valós, hanem három valóságos Isten alkot egy Szentháromságot./
A
Biblia pedig azért
nem
nevezi őket /egybeolvasztva/ Szentháromságnak, mivel Atya és Fiú
között a teremtési rendből kifolyólag alapvető különbségek
vannak. /Lásd itt részletesen/
Nem véletlenül van első helyen említve az Atya, és csak utána a
Fiú.
A Szentháromságban – ha
mindhárom öröktől fogva létező isteni személy -, akkor semmi
nem indokolja, hogy az Atyának kell az első helyen lennie, ezt
teljesen fel lehet/ne/ cserélni, azonkívül az is
megállapíthatatlan, hogy minek alapján nevezik Atyának az egyiket
és Fiúnak a másikat, ha mindkettő öröktől fogva /kezdet
nélkül/ van. Sőt, mind a három. Mivelhogy a háromság dogmája
ezt mondja. Nézzünk néhány idevonatkozó egyházi kijelentést:
Szintetikus szentháromság
szövegek
„Hiszünk
tehát az Atyaistenben, akitől öröktől fogva születik a Fiú.
Hiszünk a Szentlélekben, a teremtetlen Személyben, aki az Atyától
és a Fiútól, mint az Ő örök Szeretetük származik. Így a
három isteni Személyben, kik
egyaránt öröktől fogva valók
és egyenlők, túlárad és megvalósul a teljességgel EGY Isten
élete és boldogsága, a legmagasztosabb módon, és a legnagyobb
dicsőségére Annak, aki VAN, és aki nem teremtmény. Így tehát a
Háromságban az egységet és az egységben a Háromságot
imádjuk.
Jézus Krisztus személyéről. Hiszünk a mi Urunk Jézus Krisztusban, az Isten Fiában. Ő az örök Ige, aki az Atyától öröktől fogva születik, és aki az Atyával egylényegű ("homoúsziosz tou Patri"). 2 /http://uj.katolikus.hu/lelkiseg.php?h=17/
Jézus Krisztus személyéről. Hiszünk a mi Urunk Jézus Krisztusban, az Isten Fiában. Ő az örök Ige, aki az Atyától öröktől fogva születik, és aki az Atyával egylényegű ("homoúsziosz tou Patri"). 2 /http://uj.katolikus.hu/lelkiseg.php?h=17/
„Természetesen
nem rangsorolás ez, hiszen a Szentháromság Isten mindhárom
személye öröktől fogva van, s
mindhárom egyenlőképpen imádandó, egyenlő méltóságú,
egymástól el nem választható. A Szentháromság Isten három
személye között megkülönböztetünk sorrendiséget, miszerint a
Fiú az Atyától született öröktől fogva, és a Szentlélek az
Atyától és a Fiútól származik öröktől fogva. De ez a
sorrendiség nem azt jelenti, hogy ne egyformán imádnánk az Atyát
és a Fiút és a Szentlelket.
„
/http://www.parokia.hu/lap/sarkad-ujteleki-reformatus-egyhazkozseg/cikk/
mutat/junius-19-2kor-13-13//
„A
baptisták hiszik, hogy Isten
öröktől fogva három Személyben létezik:
Atya-, Fiú- és Szentlélekben. Mindhárom Személy teljes mértékben
Isten, jóllehet egy Isten van.” /http://rhbc.ro/rolunk/kik-a-baptistak/
"Hiszem,
hogy Jézus Krisztus - az Atyától öröktől fogva született
valóságos Isten és a Szűz Máriától született valóságos
ember - az én URAM,"
/Luther
Márton Kiskátéja/
„1334-től
vált hivatalossá a
Szentháromság ünnepe, de mindhárom ősi egyetemes – keresztyén
hitvallásunk lényege; hogy a
Szentháromság egy, igaz, örök Isten: Atya, Fiú és Szentlélek!
…
Amit
tudhat róla az ember, azt hittel megvallja az Apostoli-
és a Niceai hitvallás szavaival.
A
kevésbe ismert harmadik egyetemes hitvallás; Athanasius
hitvallása ezt
tanítja: „Az egyetemes – keresztyén hit pedig ez: az egy
Istent a háromságban, a háromságot pedig az egységben
tiszteljük. Más személy ugyanis az Atya, más a Fiú, más a
Szentlélek; de egy az istenségük, egyenlő a dicsőségük,
egyformán
örök a fenségük.
Amilyen az Atya, olyan a Fiú, olyan a Szentlélek is: nem
teremtetett, végtelen, örökkévaló,
mindenható Úr. Az örök üdvösséghez azonban szükséges, hogy
bizodalmas hittel valljuk: a mi Urunk; Jézus Krisztus, Istennek a
Fia: – Isten is, és ember is! Ez az egyetemes keresztyén hit; aki
ezt nem hiszi bizodalmas és tántoríthatatlan hittel, az nem
üdvözülhet.”
/http://www.szombathely-lutheran.hu/hireink /egyhazkozseg/szentharomsag-unnepe/
„Egy
az Isten, az Atya, a Fiú és a Szentlélek, a
három örökkévaló személy
egysége... A
Szentháromság belső kapcsolata. Krisztus
első adventje sokkal világosabb bepillantást enged az egy Isten
hármasságának kérdésébe. János evangéliuma bemutatja, hogy az
Atya Isten (lásd e könyv 3. fejezetét), a Fiú Isten (4. fejezet)
és a Szentlélek Isten (5. fejezet) alkotja a Szentháromságot, a
három egyformán örökkévaló személy
egyedülálló és titokzatos kapcsolatát.”
/http://adventista.hu/vecses/adventista-hitelv-02.html/
Ettől
jócskán eltér pl. az unitárius felfogás:
„Hitvallásunk: Hiszek
egy Istenben, az élet teremtőjében, gondviselő Atyánkban. Hiszek
Jézusban, Isten legjobb fiában, a mi igaz tanítómesterünkben.
Hiszem a szentlelket. Hiszek az unitárius egyház hivatásában.
Hiszem a bűnbocsánatot és az örökéletet. Ámen.
A fentiekből kitűnik, hogy keresztényeknek tartjuk magunkat. A keresztény szó eredeti jelentése: Jézus-követő, vagyis a jézusi tanítások szellemében elő. Akik tagadják keresztény mivoltunkat, azoknak véglegesen tisztázniuk kellene, hogy a keresztény megnevezés Jézus követőit jelöli-e, vagy a IV. századtól fokozatosan kialakuló egyházi dogmák – így a szentháromság-tan – elfogadóit. Amúgy valóban szentháromság-tagadók vagyunk, amennyiben Jézust követendő embernek, a szentlelket pedig Isten segítő erejének tartjuk és nem külön isteni személyeknek.” /http://www.unitarius.org/data/eue/show.aspx?pageid=364/
A fentiekből kitűnik, hogy keresztényeknek tartjuk magunkat. A keresztény szó eredeti jelentése: Jézus-követő, vagyis a jézusi tanítások szellemében elő. Akik tagadják keresztény mivoltunkat, azoknak véglegesen tisztázniuk kellene, hogy a keresztény megnevezés Jézus követőit jelöli-e, vagy a IV. századtól fokozatosan kialakuló egyházi dogmák – így a szentháromság-tan – elfogadóit. Amúgy valóban szentháromság-tagadók vagyunk, amennyiben Jézust követendő embernek, a szentlelket pedig Isten segítő erejének tartjuk és nem külön isteni személyeknek.” /http://www.unitarius.org/data/eue/show.aspx?pageid=364/
Lényegi megállapítás:
Ha mindhárom öröktől fogva
létező személy, akkor minek alapján nevezhető Atyának az Atya,
és hogyan kerül az első helyre? Akkor kölcsönös megegyezés
vagy sorsolás alapján lehetne a Szentháromság akár:
Fiú-Atya-Lélek;
Fiú-Lélek-Atya;
Lélek-Atya-Fiú;
Lélek-Fiú-Atya;
stb...
A filozófusok szerint a három
isteni személy csupán a megváltás érdekében vették fel az
Atya-Fiú-Lélek szerepet, mégpedig úgy, hogy egyszerűen
eldöntötték maguk között, ki mit vesz fel, és vállal önként
fölé és alárendelt szerepet. Ha ez igaz volna, éppenséggel
lehetne őket Szentháromságnak nevezni, így együtt a hármat,
akik közül a valóságban egyik sem alárendeltje a másiknak,
egyik sem előzi meg a másikat a létezésben, ennélfogva mindhárom
méltó az imádatra. Persze akkor még ott van az, ha mindhárom
valóságos személy, mindhárom valóságos Isten, hogy lehet a
három személy mégis egyetlen Isten?
Ez csakis úgy lehetséges, hogy
erőnek erejével szereztek érvényt ennek az önkényes
egyházfilozófiai meghatározásnak, úgy beállítva a dolgot, hogy
ezt emberi ésszel megérteni nem lehet, de mivel az Istennél minden
lehetséges, el kell fogadni. Mivel az egyházi hatalmat
megkaparintották, jogot formáltak maguknak arra, hogy ezt a
teológiai kényszerzubbonyt létrehozzák. Aztán először ráhúzták
Istenre, azután meg ráhúzták a hívőkre. /A Bibliára azért nem
tudták ráhúzni, mert a rengeteg bibliai kéziratot meghamisítani
nincsen hatalmukban./ Aki meg ellene mert mondani, arra ráfogták
hogy eretnek és tetszésükre bántak vele.
Vajon mit tett a kereszténység
ezzel az egyházi dogmával kapcsolatban? Elfogadta, magáénak
vallotta, és még ma is magáénak vallja, kitartva a dogmában
rendületlenül. Sőt, azt híreszteli, hogy ezt tanítja a
Szentírás. Hogy az ő magyarázatuk teljesen hűséges az isteni
kinyilatkoztatáshoz.
„A
szentháromság nem
filozófiai spekulációból született,
hanem a keresztények történelmi tapasztalatának és a jézusi
kinyilatkoztatás értelmezéséből.” (Igaz-e
hogy a keresztények 3 Istent hisznek? 22.old. Vatikáni rádió
hitvédelmi füzete.)
Joseph
Ratzinger (XVI. Benedek pápa) írja „A keresztény hit” című
könyvében:
„Az
előbb nyomon követett gondolat alapján könnyen az lehetne a
benyomásunk, hogy a spekulatív teológia legvégső pontjához
jutottunk el, amely a Szentírás adatainak feldolgozása során
messze eltávolodott magától a Szentírástól és elveszett a
tiszta filozófiai gondolkodásban. Annál meglepőbb lesz
közelebbről nézve, hogy a legmesszebb menő spekuláció ismét
közvetlenül a Biblia gondolkodásához jut vissza.” (EINFÜHRUNG
IN DAS CHRISTENTUM Vorlesungen über das Apostolische
Glaubensbekenntnis; A HÁROMSZEMÉLYŰ EGY-ISTEN HITE, Bécs, 1976.,
107. old.)
Ellenben,
ha a filozófálásaik tekervényes ösvényeiről visszajutottak
volna a Biblia gondolkodásához, akkor nem vallanák azt, hogy
az egyedül igaz
Isten 3 örökkévaló személyből áll, hanem azt, hogy egyből!
Ennek a tanulmánynak kifejezetten
az a célja, hogy kimutassa, ez az állítás megfelel-e a tényeknek,
vagy ez is a dogma része. Tehát a tálalás. Hogy az Isten Igéje
állítja Istenről, hogy Ő Szentháromság-örök Isten, vagy pedig
ezt mások állítják Róla? Mégpedig a kereszténység
filozófusai. Akik szerint minden szent, de akiknek szemei előtt a
valóságban semmi sem szent!
Mivel
Isten
annak alapján fog megítélni minket, amit a Bibliában leíratott,
ezért szigorúan ahhoz kell ragaszkodnunk, nem pedig utólag
megfogalmazott emberi dogmákhoz, amelyeknek hatalmuknál fogva
érvényt szereztek az isteni kinyilatkoztatáshoz illojális
személyek.
Nyilván ha laikusok lennénk, és
kényelemből, restségből ráhagynánk az egyházi vezetőkre, hogy
megmondják nekünk, mi van a Bibliában, akkor mi is elfogadnánk a
háromságot, és semmit nem firtatnánk ezzel kapcsolatban. De mivel
nem vagyunk laikusok, és a Szentírás is arra buzdít, hogy
vizsgáljuk felül a dolgokat, ezt fogjuk tenni. És csak azt fogjuk
elfogadni, ami ott le van írva!
„Mindent
megpróbáljatok
/görögben
dokimadzete
= megvizsgál/;
ami jó, azt megtartsátok!”
(1Thess 5:21)
Mert
akármilyen zsinatnak nincs olyan jogosultsága, hogy azt mondja meg,
mi
van leírva
a Szentírásban. /Azt el kell olvasni – vö. Máté 4:7, 10; 12:3,
5; 19:4; 21:16, 42; 22:31; 24:15; Márk 12:26; Luk 2:23; 10:26; Ján
5:46; 8:17; 20:31; Apcsel 24:14; Róma 12:19; 1Kor 4:6; 10:7; Gal
3:10; 1Pét 1:16; Jel 1:3 /
Hanem
hogy ami ott világosan le van írva, azt hogyan
valósítsák meg
a mindennapokban (vö. Apcsel 15:31; Kol 4:16; 1Ján 2:1kk). Csak
hogy szerepet ne tévesszen az egyház. De úgy látszik teljes
szereptévesztésben vannak, már amilyen szerepet szántak a mennyei
szereplőknek – Atya-Fiú-Szellem -, és amilyen szerepet szántak
maguknak.
A vizsgálatot a Jézus Krisztus
Bibliában található ide vonatkozó kijelentéseire alapozzuk, úgy
hogy szigorúan azokra fogunk szorítkozni. És majd meglátjuk, hogy
mennyire állja meg a helyét a Szentháromság dogmája, vagy
mennyire méltó arra, hogy határozottan visszautasítsuk.
/Arra készüljön föl a Tisztelt
Olvasó, hogy a filozófus minden igét ki akar forgatni a maga
javára, csakhogy a Szentírás teljes tekintélye előtt nincsen
keresnivalója. Szükséges tehát az Isten szent szellemét
segítségül hívni ahhoz, hogy az igazságot tisztán lássuk, és
tisztán láttassuk!
„Hogy
a mi Urunk Jézus Krisztusnak Istene, a dicsőségnek Atyja
adjon nektek bölcsességnek és kijelentésnek Lelkét az Ő
megismerésében;
És világosítsa meg értelmetek szemeit, hogy tudhassátok, hogy
mi az Ő elhívásának a reménysége, mi az Ő öröksége
dicsőségének a gazdagsága a szentek között,”
(Efézus 1:17-18)./
Az öröktől fogva születés
önellentmondása
A filozófia attól filozófia,
hogy minden magyarázatra képes, hogy az önmagának ellentmondó
dolgokat is úgy állítsa be, mintha azok nem mondanának ellent
önmaguknak. Pl. tesz egy állítást, azután ugyanennek az
állításnak megteszi az ellenkezőjét, és utána addig
csűri-csavarja a dolgot, hogy kihozza belőle, a két állítás
egyáltalán nem mond ellent egymásnak. Tehát a filozófiában ne
keressen senki racionalitást, ésszerűséget vagy igazságot, mivel
az mindezeket nélkülözi, ellenben van benne jócskán rafinéria,
tudatos megtévesztési szándék, és határtalan önbölcsesség.
Pontosan ezért kapjuk a figyelmeztetést:
„Meglássátok,
hogy senki ne legyen, aki bennetek zsákmányt vet a bölcselkedés
/philoszophiasz/
és üres csalás által, mely emberek rendelése szerint, a világ
elemi tanításai szerint, és nem a Krisztus szerint való:” (Kol
2:8)
Konkrétan
a filozófia Jézus Krisztussal kapcsolatban azt állítja, hogy a
Fiú
az Atyától születik,
az Atya nemzi
a
Fiút. Az Atya úgy viszonyul a Fiúhoz, ahogy egy apa viszonyul a
fiához, és a Fiú úgy viszonyul az Atyához, ahogy egy fiú
viszonyul az apjához.
Ez
eddig teljesen világos, és megegyezik a teremtési renddel, mely
szerint előbb van az Atya, Akitől születik a Fiú. Ha pedig egyik
születik a másiktól, akkor a
szülőnek előbb kellett léteznie a születettnél.
A
filozófia azonban teljes lelki nyugalommal ellene mond a saját
előbbi állításának, mégpedig a következőképpen:
>>De
van itt egy feszítő kérdés, amelyet meg kell válaszolni. Mikor
történt ez a nemzés? Emlékezzünk a Niceai hitvallás záradékára:
"Akik
pedig azt mondják, hogy volt valaha, amikor nem volt, és mielőtt
nemzetett nem volt, és, hogy nem létezőkből lett vagy más
valóságból, vagy lényből való, vagy hogy teremtetett,
változható vagy, hogy változandó az Istennek a Fia, azokat
átokkal sújtja az egyetemes és apostoli egyház."
Ha
a Fiú született, akkor "volt valaha, amikor nem volt"? A
Niceai hitvallás ezt elutasítja. Egyetlen helyes válaszunk lehet a
nemzés idejére vonatkozóan, az pedig az, hogy örökké!
Ha nem ezt a választ adjuk, akkor tévelygésbe jutunk. Azt kell
mondanunk erről a nemzésről, vagy születésről, hogy bizonyos
értelemben mindig
megtörtént,
soha nem volt olyan, amikor azt lehetett volna mondani, hogy nem
történt meg!<<
Nos,
tudja valaki követni a fenti gondolatmenetet? Nyilvánvalóan nem
tudja. De pontosan ez a célja a filozófiának, hogy követhetetlenné
tegye a mondanivalóját. Egyrészt hogy bármiféle cáfolati
szándékot kikerüljön/megelőzzön, másrészt hogy olyan szinten
legyen képes elhitetni az állítását, hogy azt gyanútlanul bárki
elfogadja, aki kifejezetten nem azt figyeli, netán nem akarják-e
éppen félrevezetni.
Van
arra felszólítás, hogy egy keresztény legyen résen a
félrevezetés tekintetében, nehogy olyasmit hitessenek el vele,
amely eltéríti őt az igaz krisztusi hittől? Van bizony!
„Félek
azonban, hogy amiként a kígyó a maga álnokságával megcsalta
Évát, akként a ti gondolataitok is megrontatnak [és eltávolodnak]
a Krisztus iránt való egyenességtől. Mert hogyha az, aki jő, más
Jézust prédikál, akit nem prédikáltunk, vagy más lelket
vesztek, amit nem vettetek, vagy más evangéliumot, amit be nem
fogadtatok, szépen eltűrnétek.”
(2Kor 11:3-4)
Miféle
filozófiai csapda van elrejtve /ha egyáltalán van/ a Niceai
hitvallásban? Konkrétan, a csapda lényege: először azt állítják,
hogy fennáll egy atya és fiúi viszony, mégpedig az Atya nemzése,
és a Fiúnak az Atyától való születése által. Utána meg azt
állítják, hogy a nemzés is meg a születés is nem tetten érhető,
nem nyomon követhető. Nem valamikor történt, hanem mindig
történt. /?/
Úgy
nemzette az Atya a Fiút, hogy az mindig is nemzve volt, úgy
született a Fiú, hogy mindig is szülve volt, és úgy áll fent
Atya és Fia közti viszony, mint fiú és az ő apja között,
pontosabban úgy nem áll fönt, mivel egy földi apa és a fia
között sorrendbeli, időbeli különbség áll fent, különben az
a viszony, amely a kettejük között fennáll, a valóságban nem
létezik!
A
filozófia tehát arról akar meggyőzni, hogy bár az Atyának van
Fia, amelyet nemzett, s amely Tőle született, de nem a szónak a
mindennapi nemzés/születés értelmében, hanem olyan értelmében,
amelyet senki emberfia nem ismert, amellyel senki emberfia még eddig
nem találkozott, amely a valóságban pontosan azzal ellentétes,
amit állít.
Vajon
ismer a Szentírás olyan születést, amely a valóságban nem a
történelmi időben való születést jelenti? Vizsgáljuk meg.
A
születés jelentése a Szentírásban
A
héber szöveg a születésre
többféle
szót használ. Vegyük sorra ezeket, és lássunk példákat
belőlük:
„Az
asszonynak monda: Felette igen megsokasítom viselősséged
fájdalmait, fájdalommal szülsz /héberül
jálad
- H3205/
magzatokat;
és epekedel a te férjed után, ő pedig uralkodik te rajtad.”
(1Móz 3:16; vö. 1Kró 4:9) A születés mindig egy
adott időpontra vonatkozik.
(vö. 1Móz 40:20) Ugyanez a szó állatok ellésére,
madarak költésére
is van használva. (vö. 1Móz 30:39, Jer 17:11; Ezék 31:6) Még a
harmatcsepp /s a hasonlók, pl. hegyek, polyva, vétek/ születésének
is van kezdete. (vö. Jób 38:28-29; Zsolt 90:2; Ézsa 33:11; 59:4) A
föld termékennyé tételére is van használva. (vö. Ézsa 55:10)
Vagy mintha a fa és kő /és Jeruzsálem/ szülni volna képes. (vö.
Jer 2:27; Ezék 16:20)
A
szó nemzést
is jelent, nyilvánvalóan egy olyan eseményt, amely valamikor a
történelmi időben történik. (vö. 1Móz 4:18) A szülést
levezető bábára
is használják. (vö. 1Móz 35:17) Még férfiakkal is kapcsolatba
hozzák. (vö. Jer 30:6)
Isten
a Felkentjére is mondja, hogy nemzette, s ez összhangban van azzal,
hogy egy adott időpontban született a Földre a Fiú. (vö. Zsolt
2:7; Ézsa 7:14; 9:6; Gal 4:4; Luk 1:31) Ugyanígy Sion népe, ill.
Jeruzsálem. (vö. Ézsa 66:8; Ezék 16:4-5)
A
születés szellemi és fizikai értelemben is Istentől való, Neki
köszönhető. (vö. Ézsa 66:9; Jer 15:10)
Egy
másik héber /húl
- h2342/
kifejezés ugyancsak Istent, mint Nemzőt említi:
„A
Kősziklát, aki szült /héberül
jálad
- H3205/
téged,
elfeledted; megfelejtkeztél Istenről, aki nemzett /héberül
húl
- H2342/
téged.”
(5Móz
32:18) Máshol mint formáltatásról van szó. (vö. Jób 15:7)
Szarvasok fajzásáról (vö. Jób 39:4; Zsolt 29:9) Az ember
fogantatásáról (vö. Zsolt 51:7) Föld és világ formáltatása
(vö. Zsolt 90:2) Az eső születése (vö. Péld 25:23)
A
megszemélyesített Bölcsesség születése
/héberül
húl – H2342/.
(vö. Péld 8:24-25) /Nyilván nem Isten egyik tulajdonságról van
szó, mivel Isten mindig rendelkezett az Ő bölcsességével, annak
nem lehet kezdete!/
További
héber szóval/szavakkal/ találkozhatunk a születés gyanánt:
„Ama
szülötteid
/héberül moledet
– H4138 /
pedig, kiket ő utánuk nemzettél, tiéid lesznek, és az ő
bátyjaik nevéről neveztessenek az ő örökségükben.” (1Móz
48:6; vö. 3Móz 18:9; Ruth 2:11; Ezék 16:4)
„Parancsola
azért a fáraó minden ő népének, mondván: Minden fiút, aki
születik
/héberül
jillod -H3209/,
vessetek
a folyóvízbe, a leányt pedig hagyjátok mind életben.”
(2Móz 1:22; vö. Józs 5:5; 2Sám 5:14; 12:14; Jer 16:3)
„Nyolcnapos
korában körülmetéltessék nálatok minden férfigyermek
nemzedékeiteknél; akár háznál született
/héberül jálid
-H3211 /,
akár pénzen vásároltatott valamely idegentől, aki nem a te
magodból való.”
(1Móz 17:12; vö. 1Móz 17:23; 3Móz 22:11; Jer 2:14)
„Ez
az égnek és a földnek eredete /héberül
tólәdáh
H8435/,
amikor teremtettek. Mikor az Úr Isten a földet és az eget
teremté,”
(1Móz 2:4)
„Ezek
pedig a Lévi fiainak nevei az ő születésük /héberül
tólәdáh
H8435/ szerint:
Gersón, Kehát és Merári. Lévi életének esztendei pedig: száz
harminchét esztendő.”
(2Móz 6:16)
„Egy
törvénye legyen az ott születettnek
/héberül ezәráh-H249/
és a jövevénynek, aki közöttetek tartózkodik.”
(2Móz 12:49; vö. Ezék 47:22) /Itt bennszülöttekről [Károli]van
szó, akik nyilván nem öröktől fogva születtek!/
„Hallgassatok
rám, Jákób háza és Izrael házának minden maradéka, akiket
[magamra] raktam anyátok méhétől fogva, és hordoztalak
születésetek
/héberül raham
H-7356/
óta;”
(Ézsa 46:3)
„S
megfertőztetém őket ajándékaikkal, mikor [tűzön] vittek át
minden elsőszülöttet
/héberül pitәráh
-H6363/
[anyaméhet
megnyitó gyermeket – UV.], hogy
elpusztítsam őket, hogy megtudják, hogy én vagyok az Úr.”
(Ezék 20:26)
„Születésem
/héberül rehem
-H7358/ óta
a te gondod voltam; anyám méhétől fogva te voltál Istenem.”
(Zsolt 22:11)
„Eltértek
a gonoszok fogantatásuk /héberül
rehem
-H7358/ óta;
tévelygenek a hazugok anyjuk méhétől kezdve.” (Zsolt
58:4)
„Mért
is nem haltam meg fogantatásomkor; mért is ki nem múltam, mihelyt
megszülettem
/héberül jácá
-H3318/ ?”
(Jób 3:11)
„Reád
támaszkodom születésem
/héberül betem
-H990/
óta;
anyámnak méhéből te vontál ki engem; rólad szól az én
dicséretem szüntelen.” (Zsolt
71:6)
Nézzünk
körül a görög nyelvterületen:
„Áldott
az Isten és a mi Urunk Jézus Krisztusnak Atyja, aki az ő nagy
irgalmassága szerint újonnan szült /görögül
anagennaó
-G313/
minket élő reménységre Jézus Krisztusnak a halálból való
feltámadása által,”
(1Pét 1:3; vö. 1:23).
„Mint
most született
/görögül artigennétosz
-G738/
csecsemők, a tiszta, hamisítatlan tej után vágyakozzatok, hogy
azon növekedjetek;”. (1Pét
2:2)
„Hanem
mikor a Heródes születése napját
/görögül geneszia
-G1077/ ünnepelék,
táncola a Heródiás leánya ő előttük, és megtetszék
Heródesnek;”
(Máté 14:6; vö. Márk 6:21).
„És
amint eltávozék, láta egy embert, aki születésétől /görögül
geneté
-G1079/
fogva vak vala.”
(Ján 9:1)
„Jákób
nemzé /görögül
gennaó
-G1080/ Józsefet,
férjét Máriának, akitől született /görögül
gennaó
-G1080/ Jézus,
aki Krisztusnak neveztetik.” (Máté
1:16; vö. 2:4; Luk 1:13, 35; Ján 1:13; 18:37; Apcsel 13:33; Filem
1:10; Zsid 1:5; 1Ján 3:9)
„A
Jézus Krisztus születése /görögül
gennészisz
-G1083/
pedig így vala: Mária, az ő anyja, eljegyeztetvén Józsefnek,
mielőtt egybekeltek volna, viselősnek találtaték a Szent
Lélektől.”
(Máté 1:18; vö. Luk 1:14)
„Jézus
pedig monda nekik: Bizony mondom nektek, hogy ti, akik követtetek
engem, az újjá születéskor /görögül
paliggeneszia
-G3824/
, amikor az embernek Fia beül az ő dicsőségének királyi
székébe, ti is beültök majd tizenkét királyi székbe, és
ítélitek az Izrael tizenkét nemzetségét.”
(Máté 19:28; vö. Tit 3:5)
„És
nem ismeré őt, míg meg nem szülé az ő elsőszülött
/görögül prótotokosz -G4416/ fiát;
és nevezé annak nevét Jézusnak.” (Máté
1:25)
„Mert
akiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az ő Fia
ábrázatához hasonlatosak legyenek, hogy ő legyen elsőszülött
/görögül
prótotokosz -G4416/ sok
atyafi között.”
(Róma 8:29)
„Aki
képe a láthatatlan Istennek, minden teremtménynek előtte
született /görögül
prótotokosz -G4416/ ;”
(Kol
1:15).
„És
Ő a feje a testnek, az egyháznak: aki a kezdet, elsőszülött
/görögül
prótotokosz -G4416/
a halottak közül; hogy mindenekben Ő legyen az első;” (Kol
1:18; vö. Jel 1:5).
„Szül
/görögül
tiktó
-G5088/
pedig fiat, és nevezd annak nevét Jézusnak, mert ő szabadítja
meg az ő népét annak bűneiből.”
(Máté 1:21; vö. Luk 2:11; Zsid 11:11; a bűn születése - Jak
1:15)
Ténymegállapítás:
Bármelyik
héber vagy görög szót nézzük, egyik sem jelent öröktől fogva
való születést, hiszen ez csupán egy filozófusok által gyártott
mesterséges/szintetikus fogalom, a Szentírásban ilyesmi nem
létezik. Mert vagy kezdet nélkül /öröktől fogva mindörökké/
létezik /mint Isten – vö. Zsolt 90:2/, vagy pedig születik, de
az egy létrejövést/életre kelést jelent – lásd Jézusról
Péld 8:24-25.
„A
Példabeszédek könyve elmondja nekünk Isten Fiának születését,
és azt a kapcsolatot, amelynek Ő Istennel örvendhetett a világ
teremtése előtti időben. Habár Őt úgy említik mint
"bölcsességet", mégis világos, hogy az a mondat Isten
Fiáról beszél. Hiszen az I. Kor. 1:24-ben is Krisztus mint "Isten
bölcsessége" van megnevezve.”
(Melyik
Isten? - Golgotha. uw. hu)
A
Példabeszédek fenti idézetét Krisztusra alkalmazóknak az a
véleménye, hogy ez a szakasz azért is különleges, mert nyíltan
szól Krisztus testtélétele előtti, mennyei születéséről.
Krisztus itt az Atyának tulajdonítja a teremtés művét,
ugyanakkor azt is megemlíti, hogy ebben a munkában Ő mellette
volt, mint Kézmíves, azaz mint a teremtés gyakorlati kivitelezője.
A terv az Atyától származott, ezért Ő a Teremtő, de a
kivitelező a Fiú volt. Ugyanezt Pál így foglalja össze:
„A
ki képe a láthatatlan Istennek, minden teremtménynek előtte
született; Mert Ő benne teremtetett minden, a mi van a mennyekben
és a földön, láthatók és láthatatlanok, akár királyi székek,
akár uraságok, akár fejedelemségek, akár hatalmasságok;
mindenek Ő általa és Ő reá nézve teremttettek;”(Kolossé
1:15-16).
„Isten
mellett állott egy bölcsességgel megáldott Művezető,
aki az életét Istentől kapta; így tehát az Isten fia volt.
Amikor Isten ezt a Fiút nemzette, ő volt az egyedüli, neki senki
sem segített. Az első élő teremtménye tehát az Isten
egyszülött Fia volt.
Ez az Atyjához hasonlóan szellem volt, láthatta Istent és
mellette lehetett. Ez az egyszülött Fiú, mint Isten képmása Isten
formájában volt,
teljesen alárendeltje Atyjának és Teremtőjének. Sohasem gondolt
arra, hogy hatalmasabbá képzelje magát Istennél - bölcsességében
tudta ezt – lehetetlen”.
„A
ki, mikor Istennek formájában vala, nem tekintette zsákmánynak
azt, hogy ő az Istennel egyenlő.”
(Filippi
2:6)
[Isten szellemfiai- krisztus.ro]
Ellen
White (a Hetednapi Adventisták legelfogadottabb bibliamagyarázója)
azt állítja, hogy „a
Példabeszédek 8:22-30 Krisztus saját szavai Önmagára,
előlétezésére és az Atyával való kapcsolatára vonatkozóan.
Ha Krisztus szó szerint Istentől, az Atyától született, akkor
nem létezett mindig, amely esetben Isten nem lehet szentháromság -
abban az értelemben, ahogy a szót általában meghatározzák.”
(PP 34, 1. Szem. 247, ST 1897/8/7, RH 1895/7/9, RH 1890/6/10, JÉ 25,
1. Szem. 226.)
Viszont
a Példabeszédek fenti idézetét Krisztusra nem alkalmazóknak a
véleménye teljesen más:
„Akik
ezeket a születésre vonatkozó kijelentéseket a Fiú isteni
létének kezdetére vonatkoztatják, azok figyelmen kívül hagyják
azt a tényt, hogy Jézus Krisztus nem volt mindig Isten Fia. A
Szentháromság Isten egyik személye csupán a megváltás tervének
részeként lett Fiúvá, mint ahogy a másik személy pedig Atyává.
Pál apostolt használta fel Isten arra, hogy a megváltás tervének
ezt a pillanatkép próféciáját kijelentve megvilágosítsa
előttünk ezt a kérdést.
“Mert
kinek mondotta valaha az angyalok közül..... én leszek néki
Atyja, és Ő lesz nékem Fiam?” (Zsid.
1:5)
Amikor
a mennyei tanácsban elhangzott ez a kijelentés a megváltási terv
lefektetése közben, akkor a két isteni személy még nem Atyaként
és Fiúként állt egymás előtt. Az ekkor lefektetett terv még
csak jövő időbe helyezi ennek a viszonynak a kezdetét, és amikor
beteljesedik, csak akkor válnak egymás számára Atyává és
Fiúvá. Ez a mennyei terv a betlehemi testtélétel által lett
valósággá.”
(Ellet J. Waggoner: Krisztus és az Ő igazsága)
A
Krisztus időben történő tényleges/valóságos születését
elutasítandóknál állandóan előjön az a felfogás, hogy csupán
a megváltás tervének részeként vállalt Atya és Fiú szerepet a
két öröktől fogva mindörökké létező személy, akik egyetlen
Istenként mindketten valóságos Istenek, és csak eljátszották
azt, hogy Isten a Fiának titulált 2. személyét (aki Istenként
saját maga) áldozta fel az emberiségért.
A
valóság inkább az, hogy ezeknek az embereknek a keresztényi
mivolta (Krisztus-követése) egy szerepjátszás, mivel hogy
ilyesmit, ilyen tanítást sem Jézus nem tanított, sem az
apostolok, hanem csak ők olvassák ki ezt a Bibliából a saját
nyakatekert filozófiájuk alapján. Az ilyen álkeresztények az
Isten valóságos áldozatából egy színházi előadást csinálnak,
melynek az „Isteni színjáték” nevet adják.
Holott
pontosan az lenne szerepjátszás, ha a megváltás kedvéért Isten
valamelyik angyalnak mondotta volna, hogy az neki Fia lesz, Ő meg
neki Atyja, de Zsidók 1:5 szerint semelyiknek nem mondta, mivelhogy
a saját elsőszülöttét vezette be a világba (6. vers), vagyis az
Ő saját Fiát, valóságos Fiát, aki ezáltal fizikailag is
született Fiává lett. De Jézus feltámasztásával ez az Atya és
Fiú viszony új tartalommal gazdagodott, ismételten megerősítést
nyert. (vö. Apcsel 13:32-33)
[Atya
és Fiú kapcsolata háromféle tekintetben mutatkozik meg a
Bibliában. Először amikor Isten életbe bocsájtotta (vö. János
5:26) a legelső szellemfiát, a Logoszt (más néven az Igét). [„Az
Atyának, -
úgymond sz. Ágoston -,
élete van önmagából és nem a Fiútól; a Fiúnak élete van
önmagában, de az Atyától.”]
Azután Emberi lény Fiaként új értelemben lett Isten Fia (vö.
Lukács 1:35). Majd feltámasztása után, szellemi életét
visszaadva neki, ismét Atyjává lett Isten, ő pedig Fiává. (vö.
Apcsel 13:32-33)]
Jézus
maga mondja a János 3:16-ban, hogy Isten
az egyszülött Fiát áldozta föl,
s hogy ez szerepjátszás által történt volna, arról semmit nem
mondott! Úgy hogy ilyesmit állítani nagyon nagy vakmerőség és
az örök kárhozat félelmetességét is magában hordozza,
amennyiben Isten az igaz Bíró az ítéletkor kijelenti, hogy
hazugságra épülő filozófia ez, és a megváltás értékét
leminősítő eretnekség.
Mert
hogy: „Egy
az Isten és mindeneknek Atyja, a ki mindeneknek felette van és
mindenek által és mindnyájatokban munkálkodik.”(Efézus
4:6) Az Isten Atyasága pedig nem csak szerep szerinti, ezzel
összhangban világosan le van írva, hogy a Példabeszédek
8:22–31-ben leírt bölcsesség Isten mellett volt
mint„mestermunkás”,
amely kifejezés arra a szellemteremtményre utal, aki Jézussá
lett, és szorosan együttműködött Istennel a teremtés folyamán
(Vö. Kolosszé 1:17; Jelenések 3:14).
Itt
tehát a leírás a bölcsességről nem csak mint fogalomról
beszél,
hiszen az itt leírt bölcsesség ’létre
lett hozva’,
vagyis meg lett teremtve Jehova útjának kezdeteként. Isten mindig
létezett, mindig bölcs volt, bölcsessége nem lett megteremtve.
(vö. Zsoltárok 104:24)
Az
ószövetség görög fordítása, a szeptuaginta [LXX ford.] az
ektiszen
(teremtett) szót használja itt, és az 5Móz 4:32; 32:6; Malakiás
2:10-ben is, ami megerősíti, hogy a Fiú igei formájában Isten
legelső teremtménye
volt. /lásd itt részletesen/
„ fényes
hajnalcsillag.” (vö.
Jelenések 22:16) Így lehetett Isten „ az
Amen, a hű és igaz tanú, Isten teremtésének (arkhéja,
vagyis) kezdete” (Jelenések
3:14),„az
egész teremtés elsőszülöttje.” (Kolossé
1:15)
Látható,
hogy az ektiszen szó LXX-ben található előfordulásai mögött a
teremtésre
lehet, sőt szükséges következtetni. Ha csak ezt nézzük, akkor a
megszemélyesített bölcsességet Isten teremtette útjai kezdetén
–
ahogy ezt a katolikus fordítás is visszaadja:
„Alkotó
munkája elején teremtett az
Úr, ősidőktől fogva, mint legelső művét.”
Katolikus
fordítás lábjegyzete írja:
„Az
Ószövetség-ben ily módon lefektetett tant az Újszövetség
döntően tovább fejleszti azáltal, hogy Krisztus személyére
alkalmazza. Jézust a bölcsességnek, Isten bölcsességének mondja
(Mt 11,19, párh.: Lk 11,49; vö.: Mt 23,34-36; 1Kor 1,24-30). Miként
a Bölcsesség, úgy Krisztus is részt vesz a világ teremtésében
és fönntartásában (Kol 1,16-17). - Végül a János-evangélium
előszava az Igét a teremtő Bölcsesség vonásaival ruházza fel,
és Krisztust az egész János-evangélium úgy mutatja be, mint az
Isten bölcsességét (Jn 6,35). Innét érthető, hogy a keresztény
hagyomány Justinus óta Krisztust látta az ószövetségi
Bölcsességben.„
Ha
így látta, jól látta.
Az
Újszövetség világosan tanítja, hogy Jézus az Isten bölcsessége:
„Azt
akarom, hogy tudjátok meg, hogyan küzdök értetek, a
laodíceaiakért, és mindazokért, akik nem látták szemtől-szembe
személyemet, hogy a szívük megvigasztalódjék, és szeretetben
összeforrva eljussanak a megértés teljességének minden
gazdagságára, Isten titkának, Krisztusnak
ismeretére, akiben a bölcsesség és a tudomány minden kincse
rejlik.” (Kolossé
2:1-3, Káldi Neovulgáta ford.; vö. 1Korinthus 1:24,30; 2:6-7;
Efézus 3:10)
A 2. rész következik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése