Jézus
Krisztus a Szentháromság ellen
2.rész
Az
egyházi filozófia pamacsolása
Minden hamis tanítás végét a Szentírás hihetetlen precizitása
jelenti, amely szerint ha hamis egy tan, azt nem lehet ütközés
mentesen végigvinni, mivelhogy léteznek olyan igék, amelyek
kifejezetten ellentmondanak a hamis tannak, származzon az bárkitől,
nincs jelentősége.
A filozófia azzal
az állítással rukkol elő, hogy a
Fiú "az
Atyától született az idő kezdete előtt”
/Nicea-konstantinápolyi
hitvallás/. Hogy miképpen lehet időtlenül születni, ennek
filozófiai magyarázata úgy aránylik a Szentírás
kinyilatkoztatásához, mint idétlen pamacsolás egy gyönyörű
festményhez, egy remekműhöz.
Nézzük
az egyházi filozófia rikkancs szintű pamacsolását, hogyan tekeri
a szót, akárcsak a kígyó a maga mondanivalóját, amellyel az
Édenben Évát lépre csalta:
„Mivel
a szentháromsági személyek mindegyike Isten, Isten pedig öröktől
fogva létezik, teljességgel lehetetlen, hogy bármelyik isteni
személy időben megelőzze a másikat, vagy oka legyen a másiknak...
a
"Fiú" megnevezés az időbe való belépésére utal, és
nem tagadja, az Ő örökkévaló eredetét.... nem lehet azt
mondani, hogy volt idő, amikor a Fiú még nem volt, … a Fiú az
Atyától született, de ezt a különbséget nem lehet kifejezni
idővel... mivel az Atya nincs alávetve az időnek, s mivel az idő
teremtett valóság, ezért a Fiú sem lehet, hiszen minden a Fiú
által van teremtve, még az idő is... a
Fiú úgy születik az Atyától, hogy az Atya egész lényegét
közli vele, mégpedig nem időben, nem egymásutániságban, hanem
örök létében... Ő
azonban független az időtől: „Van.” Jézus egynek nevezi magát
az Atyával: „Én és az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30)...”
Vegyül
sorra a fenti kijelentéseket:
„mivel
az Atya nincs alávetve az időnek, s mivel az idő teremtett
valóság, ezért a Fiú sem lehet, hiszen minden a Fiú által van
teremtve, még az idő is...”
Nyilván
ezt próbálja megcélozni: „Minden
ő általa /G1223/
lett és nála nélkül semmi sem lett, ami lett.” (Ján
1:3) Azonban a „minden”-be a Fiút nem lehet beleérteni, mivel ő
nem lehetett saját maga által, ez nyilvánvaló. Az is nyilvánvaló,
hogy az idő nem az anyagi világgal kezdődött: „a/z
anyagi/
világ általa lett,”
(Ján 1:10; vö. Zsid 1:2), de ez előtti
cselekményre
utal az angyalok létezése/örvendezése a Föld teremtésekor –
Jób 38:7/, a bűnbe esett angyal teremtése: „
Feddhetetlen valál utaidban attól a naptól fogva, melyen
teremtetél, míg gonoszság nem találtaték benned.”
(Ezék 28:15) Tehát az időnek a szellemi teremtéssel kezdett
kezdődnie.
Az
örökkévalóságban, hogy létezik-e idő, nem tudjuk, mivel nincs
mihez mérni/viszonyítani. Arra van kijelentés, hogy Isten „öröktől
fogva mindörökké” (Zsolt
90:2) létezik, ami alatt azt értjük, hogy nincs kezdete a
létezésének. Ha az örökkévalóságnak nincsen kezdete, akkor
nincs mitől mérni az idő múlását, amiből arra
következtethetünk, hogy az örökkévalóságban nincsen idő.
Amikor
az Isten kinyilvánítja az akaratát, és a kinyilvánítás nem
csupán gondolati síkon létezik, hanem szellemi formában jelenik
meg, nos onnét már mérhetővé válik az idő, mivel van egy
kezdete
a történésnek. Ez a kezdet Istentől van, erre van kijelentés:
„Méltó
vagy Uram, hogy végy dicsőséget és tisztességet és erőt; mert
te teremtettél mindent, és a te
akaratodért
vannak és teremttettek.”
(Jel 4:12)
A
kezdet az Isten akaratában volt elrejtve, Tőle indult ki, Belőle
származik. És nem azt mondja, hogy a Fiú akaratáért, vagy a
szent szellem akaratáért. Márpedig akár melyiket mondhatná, vagy
egyszerre mindhármat, hogy az Ő akaratukból, de nem ezt mondja.
/Különösen nem mondja, hogy a Szentháromság akaratából!/ János
apostol /aki a Jelenések könyvét írta/, egyébként számtalan
helyen használta a
Fiú
(vö. Jel 2:18; Ján 1:18), ill. a /szent/
szellem
(vö. Ján 1:33; Jel 22:17) megnevezést, tehát itt is használhatta
volna, de mégsem használta.
Tehát
a Fiú eredetének, ha született, akkor az Istenben kellett lennie,
vagyis a Fiú létezésének oka az Isten akarata kell hogy legyen. A
Fiú Isten akaratából származik, viszont Isten senki akaratából
nem származik. Ebből következik, hogy az idő kezdete a Fiú
szellemi formában /testben/ való megjelenésével kell hogy
egybeessen, az ő létrehozásával vette kezdetét. Tehát az időt
Isten nem a Fiú által teremtette /mintha a Fiú létezése
megelőzte volna az idő megszületését/, hanem az idő a Fiú
létrehozásával vette kezdetét.
Ha
a Fiú által lett volna az idő megteremtve, akkor /az Atya mellett/
a Fiú /kinyilvánított, ill. beleegyező/ akaratából /is/
származna az idő, de mivel minden Isten akaratából lett
megteremtve, így az Isten akaratának /létezésének/ kellett
megelőznie az idő kezdetét, nem pedig a Fiú létezésének. Az az
állítás tehát, hogy a Fiú által van teremtve az idő, hamis
állítás. /Hogy pedig az Isten alatt az Atya értendő, már
utaltunk rá, hogy nem a Fiút említi, sem nem a szellemet, holott
mindkét elnevezést ismeri is, és használja is.
Az
Isten mint Atya megmutatkozik a Jelenések 1:6-ból is: „És
tett minket királyokká és papokká az ő Istenének és Atyjának:
annak dicsőség és hatalom mind örökkön örökké! Ámen.”
Vagy
Jézus kijelentéséből:
„Munkálkodjatok
ne az eledelért, amely elvész, hanem az eledelért, amely megmarad
az örök életre, amelyet az embernek Fia ad majd nektek; mert őt
az Atya pecsételte el, az Isten.”
(Ján 6:27)/
Ezzel
bukott az a kijelentés is „Mivel
a szentháromsági személyek mindegyike Isten, Isten pedig öröktől
fogva létezik, teljességgel lehetetlen, hogy bármelyik isteni
személy időben megelőzze a másikat, vagy oka legyen a
másiknak...” - Olvastuk,
hogy nem az Istenek
akaratából
származik a mindenség, hanem az Isten /az Atya/ akaratából, ezért
időben is, okban is megelőzi az Atya a Fiút. A szellemről viszont
sehol nem olvassuk, hogy született volna, meg azt sem hogy személy
volna /lásd itt részletesen/, mivelhogy az Isten /az Atya/ ha a saját akaratából hozta létre a
Fiút, akkor azt a saját szelleme /teremtői ereje/hatalma/ által
hozta létre, mivel Ő a szelleme által teremt. Erre több
kijelentés is van:
„És
meglátszottak a tenger örvényei,; S a világ fundamentumai
felszínre kerültek,; Az Úrnak feddésétől,; Orra leheletének
/szellemének, héberül ruah
-H7307/
fúvásától...”
(2Sám 22:16; vö. Zsolt 18:16) „Az
Istennek lelke
/szelleme, héberül ruah
-H7307/
teremtett engem, és a Mindenhatónak lehelete adott nekem életet.”
(Jób 33:4) „Az
Úr szavára lettek az egek, és szájának leheletére /szellemére,
héberül ruah
-H7307/minden
seregük.”
(Zsolt 33:6) „Elfordítod
orcádat, megháborodnak; elveszed a lelküket, kimúlnak és porrá
lesznek újra. Kibocsátod a te lelkedet
/szellemedet, héberül ruah
-H7307/,
megújulnak, és újjá teszed a földnek színét.”
(Zsolt 104:29-30) „Míglen
kiöntetik reánk a lélek
/szellem, héberül ruah
-H7307/
magasból, és lészen a puszta termőfölddé, és a termőföld
erdőnek tartatik;” (Ézsa
32:15) „És
az én lelkemet
/szellememet, héberül ruah
-H7307/ adom
belétek, és azt cselekszem, hogy az én parancsolataimban járjatok
és az én törvényeimet megőrizzétek és betöltsétek.”
(Ezék 36:27; vö. 37:14) „És
lészen azután, hogy kiöntöm lelkemet /szellememet,
héberül ruah
-H7307/ minden
testre, és prófétálnak a ti fiaitok és leányaitok; véneitek
álmokat álmodnak; ifjaitok pedig látomásokat látnak.” (Jóel
2:28)
„Én ellenben megteljesedem az Úr lelkének /szellemének,
héberül ruah
-H7307/ erejével,
és ítélettel és hatalommal, hogy hirdessem Jákóbnak az ő
vétkét, és Izraelnek az ő bűnét.”
(Mik 3:8) „Nem
erővel, sem hatalommal, hanem az én lelkemmel /szellememmel,
héberül ruah
-H7307/!
azt mondja a Seregeknek Ura.” (Zak
4:6)
Előbb
van tehát az Atya, az Atyának a szelleme az Ő teremtő ereje,
aminek ugyancsak öröktől fogva kell léteznie /amire van is
kijelentés – vö. Zsid 9:14/, hiszen Hozzá tartozik, Nélküle
elképzelhetetlen. Ha pedig a Fiú Tőle született, akkor ebben a
szülésben/létrehozásban/teremtésben ennek a szellemnek kellett
közreműködnie, mint ahogy Jézus földi születésében is
közreműködött: „És
felelvén az angyal, monda neki: A Szent Lélek száll te reád, és
a Magasságosnak ereje árnyékoz meg téged; azért ami születik is
szentnek hívatik, Isten Fiának.”
(Luk 1:35)
A
Szent Lélek a Magasságosnak az ereje (vö. Apcsel 1:8), a Fiú
pedig a Magasságosnak a Fia. Ha pedig a Fiú az Atyától születik,
akkor a Magasságos alkotói/teremtői erejének előbb
kell léteznie a Fiúnál, különben nincs értelme születésről
beszélni.
„a
"Fiú" megnevezés az időbe való belépésére utal, és
nem tagadja, az Ő örökkévaló eredetét....” Ha
örökkévaló eredete lenne a Fiúnak, akkor éppenséggel nem
lehetne Fiú, mivel „a
"Fiú" megnevezés az időbe való belépésére utal”.
Pontosan
azért Atya az Isten, mert senki nem léptette be az időbe, hanem az
időt a Fiú megszülésével léptette életbe az Ő akaratából
kifolyólag. Ha pedig a Fiú belépett az időbe, akkor az egyrészt
/másodsorban/ a földi testben történő megszületésére
vonatkozik, másrészt /előzőleg/ a szellemi testben történő
megszületésére is, ha már „egyszülött
isten”-nek /görögben mindig kisbetűvel/ van nevezve:
„Senki sohasem látta Istent, az egyszülött Isten, aki az Atya
kebelén van, ő jelentette őt ki.” (Ján
1:18) Ez az /isteni eredetű/ egyszülöttség pedig a földi
születés előtti
időre
vonatkozik, hiszen már akkor fiúnak van nevezve, amikor még le sem
született a Földre:
„Kicsoda
ment fel az égbe, hogy onnan leszállott volna? Kicsoda fogta össze
a szelet az ő markába? Kicsoda kötötte a vizet az ő köntösébe?
Ki állapította meg a földnek minden határit? Kicsoda ennek neve?
Avagy kicsoda ennek fiának neve, ha tudod?”
(Péld 30:4)
„nem
lehet azt mondani, hogy volt idő, amikor a Fiú még nem volt,” -
akkor örökkévaló Istennek kellett volna lennie, mivel „a
"Fiú" megnevezés az időbe való belépésére utal” -
ezt teljesen jól mondja. Ha pedig az időbe való belépés hozta
magával a fiúi megnevezést, akkor az időbe való belépés előtt örökkévaló Istennek kellett volna lennie. De mivel öröktől fogva mindörökké létező Isten csak egy van, a Fiú az
időbe való belépés előtt nem létezhetett, hiszen pontosan az
időbe való belépés hozta magával a fiúságot.
„…
a
Fiú az Atyától született, de ezt a különbséget nem lehet
kifejezni idővel..” -
Pontosan azzal
lehet kifejezni, különben azt kellene feltételezni, hogy a Fiú
öröktől fogva mindörökké Fiú volt, az Atya meg öröktől
fogva mindörökké Atya, csakhogy ez esetben meg feleslegessé válik
az „egyszülött”-féle megnevezés. (vö. Ján 1:18)
A
filozófia egyszerre két lovat akar megülni, a születést is meg
az öröktől fogva levést is, ami fából vaskarika. Ha
az egyszülött alatt azt értik, hogy kezdet nélkül volt szülött,
akkor ezzel rögtön a filozófia mocsarába süllyedtek, hiszen ez
legalább akkora blődség, mint öröktől fogva lenni születés
által, vagyis kezdet nélkül létrejönni.
„
a
Fiú úgy születik az Atyától, hogy az Atya egész lényegét
közli vele, mégpedig nem időben, nem egymásutániságban, hanem
örök létében...” -
Most kérdés, hogy kinek az örök létében? Ha a Fiú örök
létében, akkor minek azt közölni, ami amúgy is öröktől fogva
van. „Közlöm
veled, hogy öröktől fogva a Fiam vagy.”
- Így képzelik a közlést? Mire a Fiú: „Köszönöm
Atyám, hogy közölted velem azt, amit amúgy is öröktől fogva
tudok.”
- De ennek mi értelme van?
Ha
meg az Atya közli vele az Ő saját örök létében, hogy megszüli
a Fiát, esetleg a Fiú megkérdezheti: „Hogyan
szülsz meg, amikor már a születésem előtt is létezem?”
Akkor vagy Atyaként kellett neki is léteznie, vagy az Atya
lányaként, de úgy úgy nem szülheti meg a Fiút, hogy az már a
megszülés előtt is Fiú. Vagy pedig az Isten az öröktől fogva
lévő Fiát egész lényének közlésével Fiává szülte. Az
igaz, hogy Istennél minden lehetséges, de az nem valószínű, hogy
ezt a filozófiai kényszerzubbonyt magára veszi.
„Ő
azonban független az időtől: „Van.” Jézus egynek nevezi magát
az Atyával: „Én és az Atya egy vagyunk” (Jn 10,30)...” Ilyen
alapon minden hívő, aki ugyanennek az egységnek részesévé válik
/!/, egyben az időtől is független. /Ami megint egy filozófiai
ostobaság!/ Sokkal inkább helytálló ez a kijelentés „nem
azazonosság,
hanem az
egység, a
szétválaszthatatlanság jelölésére
szolgál.” (Kiss
Sándor USZ-i görög-magyar szómagyarázat.) Tehát az Atya és a
Fiú egysége a
legmagasabb
fokú szellemi egységet jelenti, miként
az Úrban teljes elvi-
és szeretetegységbe jutott
emberek a szellemi
testvériségben egyek lehetnek.
(vö. János 17:21-23; Róma 12:4; 1Korinthus 3:8; Galata 3:28)
Jézus
kijelentései a Szentháromság ellen
Azt
már érintettük, hogy a Máté 28:19-ben nem használta a
Szentháromság /egy Istenben három személy/ kifejezést, nyilván
mert a három öröktől fogva való létezésével nem értett
egyet, amely ha fennállna, akkor akár indokolt is lehetne annak
használata /itt és máshol is/.
Ha ezt
valaki passzív cáfolatnak tartja, létezik éppenséggel aktív
cáfolat is, ahol Jézus konkrétan utal arra, hogy az ő létezésének
volt kezdete. A /dupla/ kulcsidézet így hangzik:
„És
most te dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál azzal a
dicsőséggel, amellyel bírtam te nálad a világ létele
előtt... Atyám, akiket nekem
adtál, akarom, hogy ahol én vagyok, azok is én velem legyenek;
hogy megláthassák az én dicsőségemet, amelyet nekem adtál: mert
szerettél engem e világ alapjának felvettetése
előtt.” (Ján 17:5,
24) Itt
azt mondja, hogy dicsősége volt az atyánál, és hogy szerette őt
az Atya. A háromság filozófia szerint a dicsőségének is, meg az
Atya őiránta érzett szeretetének is öröktől fogva fenn kellett
állnia, vagyis bármiféle kezdet nélkül. Ha Jézus öröktől
fogva van, akkor annak a dicsőségnek is öröktől fogva léteznie
kellett, amiben része volt. Ez evidens. És hogy az Atyának is /mint Isten/ öröktől fogva kellett őt szeretnie őt. Ez is evidens.
Vajon
azt mondta Jézus, hogy dicsőítse meg azzal az örökkévalóság
óta fennálló dicsőséggel, amelyben neki része volt az Atyánál?
Nem azt mondta! És vajon azt mondta, hogy az Atya örökkévalóság
óta szerette őt? Nem ezt mondta! Talán Jézus nem ismerte azt a
szót/kifejezést, amely az örökkévalóságra utal?
Az
öröklét, az örökkévalóság az nyilvánvalóan mindig/mindenkor
fennálló terjedelem, amelynek az a lényegi eleme, hogy nincsen
kezdete /vagy vége/. Mindig fennáll, örökké fennáll, öröktől
fogva fennáll, vagy örökkévalóságig fenn fog állni. Vajon
Jézus szóban ki tudta fejezni ezt a állandóan fennálló
terjedelmet? Ki tudta fejezni és ki is fejezte:
„Tudtam
is én, hogy te mindenkor
/állandóan fennállóan/
meghallgatsz engem; csak a körülálló sokaságért mondtam, hogy
elhiggyék, hogy te küldtél engem.” (Ján 11:42) [De Pál
is használta ugyanezt a szót: „mindenkor /állandóan
fennállóan/ az
Úrral leszünk.” (1Thesz 4:17)]
Amikor
Jézus a „mindenkor” /görögül
pantote -G3842/ kifejezést használta, akkor ezzel egy
állandóságot fejezett ki. Tehát egy mindig fennálló
folyamatot nyilvánvalóan ki tudott fejezni, ha akart. A Ján 17:5,
24-ben mégsem használta ezt a kifejezést, pedig bizony indokolt
lett volna használnia, ha ez a mindig fennálló folyamat fennáll
/az ő örökkévaló létezése kapcsán/. Mégpedig a
következőképpen:
„És
most te dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál azzal a
dicsőséggel, amellyel mindig
/állandóan
fennállóan/ bírtam te nálad...
Atyám, akiket nekem adtál, akarom, hogy ahol én vagyok, azok is én
velem legyenek; hogy megláthassák az én dicsőségemet, amellyel
mindenkor rendelkeztem, mert mindig /állandóan
fennállóan/ szerettél engem.”
Ha
Jézusnak /az Igének/ nincsen kezdete a szellemi létezésében,
mivel a születése/életre kelése csak látszólagos /ahogy a
háromság dogmája mondja/, akkor evidenst, hogy kezdet nélküli, örökkévaló, öröktől fogva állandóan fennálló
dicsőséggel kellett rendelkeznie az Atyánál, mivel az Atya
nyilván hogy öröktől fogva, kezdet nélkül szereti őt.
/De
már ez esetben is érthetetlen volna, hogy milyen alapon nevezi őt
Atyjának azon terjedelem tekintetében, ha ők mindketten öröktől
fogva léteznek? Hiszen az örök létezésben nem létezhet sem
Atyaság, sem Fiúság, mivel e kettő között nincsen viszonyítási
alap. Mihez képest Atya az Atya, mihez képest Fiú a Fiú, ha
mindkettő öröktől fogva mindörökké létezik?! Ebből is
látszik, hogy az egyházi filozófia olyan ingoványos területre
merészkedett, amelyet joggal lehet istentelennek nevezni, mivel
semmiféle bibliai kijelentés nincsen az alátámasztására!/
Jézus
Krisztus a fenti kontextusban olyan kijelentést tett, amely egyszer
s mindenkorra megdönti az ő öröktől fogva való létezésének
/születésének – még abszurdabb!/ dogmáját. Használt ugyanis
egy olyan szót, amely egyszerre idő és helyhatározóként
jelenik meg az USZ-i iratokban, tehát semmiféleképpen nem jelent
öröktől fogva valóságot, kezdet nélküliséget.
Jézus
amikor úgy fejezi ki magát: „a világ
létele előtt... e világ alapjának felvettetése előtt.” (Ján
17:5, 24), akkor ezzel az „előtt”
/görögül pro -G4253/
kifejezéssel egy történelmi időt
céloz meg, amit ráadásul a „világ”-hoz
való viszonyításban állapít meg. És egyáltalán nem a
„mindenkor” /görögül
pantote
-G3842/ kifejezést használta – holott ha ő öröktől fogva
létezik, akkor a /világ létezéséhez viszonyított/
időhatározónak itt nincsen semmi keresnivalója, hanem éppen
ellenkezőleg, az időtlenségnek, a kortalanságnak, a
mindenkoriságnak kellene itt szerepelnie.
Hogy
ez mennyire nem így van, az is bizonyít, hogy az „előtt”
szó előfordulási helyei mindig ahhoz viszik közel az eseményt
/időben és térben/, amelyhez viszonyítva van, és nem attól
viszi távol. Ha tehát Jézus a világ lételének/létrejövésének
idejéhez kapcsolja az eseményt, vagyis az előtt, akkor az előtt
szó a világhoz viszi közelebb az eseményt, mintsem az ellenkező
irányba. Mely időszak lenne ezzel ellenkező terjedelmű?
Nyilvánvalóan az örökkévalóság.
Ha
Jézus az Atya örökkévaló dicsőségének és szeretetének
részese volt, akkor nyilván mindenkor annak részese volt, és nem
/feleslegesen megállapítva/ valami előtt volt annak részese.
Olyan sehol nincsen a Bibliában, hogy Isten valami vagy valaki előtt
van/volt, hiszen Ő „öröktől fogva
mindörökké” (Zsolt 90:2) van/volt,
és nem x eseményhez viszonyítva.
Ha
valamihez van viszonyítva, akkor biztosak lehetünk abban, hogy az
adott esemény annak a vonzáskörzetében van, ahhoz van közel,
amely a viszonyítási alapot meghatározza. Természetesen ez akkor
válik nyilvánvalóvá, ha megvizsgáljuk ennek a szónak az
előfordulási helyeit, mert akkor válik világossá, hogy az előtt
szónak a használata adott esetben mit fejez ki. S mivel a Biblia a
Bibliát magyarázza, csak össze kell hasonlítani az igéket, és
máris tudni fogjuk, hogy miért használta Jézus az „előtt”
szót, mintsem a „mindenkor”-t. [Ennek
a hely -és időhatározó szónak a bibliai alkalmazásáról lásd
egy korábbi részletes kidolgozást itt.]
Egy
másik háromságot /egy Istenben három személy/ cáfoló
kijelentése Jézusnak, amikor így fogalmazott:
„Az
pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül
/görögül monosz
-G3441/ igaz Istent, és akit elküldtél,
a Jézus Krisztust.” (János 17:3; vö.
Róma 16:27; 1Tim 1:17; Júd 1:4, 25)
Ez
ez az egyedüli
Isten kifejezés cáfolja, hogy még ezen kívül volna egy
filozófiai burokba rejtett valóságos Istenekről szóló regélés,
vagyis hogy létezne az egyetlen Istenen /nem is kívül, hanem/
belül három valóságos Isten. Mintha három valóságos Isten
/személy/ nem három Isten /személy/ volna!
[Mondja
ezt az a vallási hirearchia, amely anno politikailag föltornászta
magát a világ királyságai fölé – vö. Ján 17:14, 16; Jak
4:4); begyűjtött magának tengernyi földi kincset /lásd a
vatikáni aranybarlang – vö. Máté 21:13; 6:19-20/; és a
szemében eretnekeket alapos kínzások után eleven elégetésre
ítélte, amikor az van kijelentve arról, aki eretnek, hogy egy-két
intés után kerülni kell – ennyi és nem több! (vö. Tit 3:10) –
Nos ezek a Krisztust még szikrájában sem tisztelők jönnek azzal
az általuk kiagyalt filozófiával, hogy három valóságos Isten
tesz ki egyetlen Istent /???/]
Jézus
szerint nem három valóságos isteni személyt kell megismerni,
hanem az egyedül igaz Istent, Akit ő „Szent
Atyám”-nak (Ján 17:11) nevezett /a
katolikusok a „Szentatya” alatt teljesen mást értenek –
jellemző a totális deformáltságukra/, és a Jézus Krisztust, aki
„egyszülött Isten”
(Ján 1:18) ugyan, de nem keverendő össze az egyedül igaz
Istennel, Aki senki nem egyszülöttje, és minden más tekintetben
is egyedüli. Mert ha Jézus bármilyen jelzővel is bír, azt a
Seregek Jehovájától kapja, az isteni természetét/hatalmát is
/stb./!
„Mimódon
hihettek ti, akik egymástól nyertek dicsőséget, és azt a
dicsőséget, amely az egy /görögül
monosz
-G3441/ Istentől van, nem keresitek?”
(Ján 5:44) És mimódon hihetnek azok, akik az egyedüli
Isten egyetlen
Isten mivoltát nem ismerik el, hanem még kettő valóságos Istent
becsempésznek Melléje, azután meg tagadják, hogy három valóságos
Istenre bővítették az egyet!
Evidens,
hogy Jézus nem azonosította magát az egyedül igaz Istennel, de
még a Magasságos, Legfelségesebb Istennel sem, Aki ugyanaz. Jézus
mondja:
„Hanem
szeressétek ellenségeiteket, és jól tegyetek, és adjatok
kölcsönt, semmit érte nem várván; és a ti jutalmatok sok lesz,
és ama magasságos
[Istennek] fiai lesztek: mert ő jóltévő a háládatlanokkal és
gonoszokkal.” (Luk 6:35)
A
Magasságos /görögül hüpszisztosz
-G5310/ Isten azonos azzal a Legfelségesebb Istennel, Aki az ÓSZ
idején is egymaga jelentette az igaz Istent, még ha Jézus
angyalként képviselte is Őt (vö. Apcsel 7:35; 2Móz 3:13-15; 2Móz
23:20-21), de soha nem volt azonos Vele!
„Hogy
megtudják, hogy te, akinek neve Jehova, egymagad vagy felséges
[Isten] az egész földön.” (Zsolt
83:19, Károli ford.)
Amikor
Jézus a Magasságos Istenről beszélt, saját magát nem
azonosította Vele, ezzel ismét cáfolta a háromságot, amely
szerint Jézus ugyanaz az örökkévaló Isten, csak személyében
más. Ha ez igaz volna, akkor a Bibliában valahol kellene lennie
olyan igének, amely a Fiút a Legfelségesebb, Magasságos Istennel
azonosítja, de ilyen az egész Szentírásban nincs. Még a hibátlan
jellembeli visszatükröződés (vö. Kol 2:9; Zsid 1:3a) sem jelent
teljes jogú azonosságot. /Lásd ezt a két korábban kidolgozott
tanulmányt, amely a teljes Szentírásban kutatja a Legfelségesebb
Istenről szóló kijelentéseket, itt és itt.]
Nyilván
ezért nem forszírozzák és nem kutatják a háromság filozófusok
a Legfelségesebb Istenről szóló kijelentéseket, és soha
egyetlen háromság védő táblázatukban nem szerepeltetik, ahol
igyekeznek azonosságot keresni Atya és Fiú között. Ami nem illik
az agyalágyult fantáziájuk termékébe, azzal egyszerűen nem
foglalkoznak, azt messze elkerülik, azt elhallgatják, soha nem
idézik.
Ez
a tanulmány pedig pontosan arra fókuszál, hogy mik azok a
Krisztustól származó kijelentések, amik cáfolják a háromságot.
A
következő idevonatkozó kijelentése Jézusnak a János evangélium
20:17-ben található:
„Monda
neki Jézus: Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én
Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz és mondd nekik: Felmegyek
az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én
Istenemhez, és a ti
Istenetekhez.”
Felvetődik
a kérdés, Jézus a hozzá legközelebb álló apostolainak miért
nem tárta fel, hogy végeredményben ő és az Atya ugyanaz az
örökkévaló Isten, és köztük csak annyi különbség van, hogy
más személyek?! /Ahogy a filozófia hirdeti./ Ha ez igaz volna,
Jézus legalább annyira volna az ő Istenük, mint az Atya.
Itt
felhozzák a filozófusok Tamás kijelentését, aki Jézusban a
saját Istenét ismerte fel. Ez a kijelentés azonban test és vér
kijelentése, nem Istentől ihletett, mint Péteré, aki teljesen más
mondott Jézusról! (vö. Máté 16:15-17; Ján 20:31) Tamás egyik
végletből a másikba esett, a hitetlenségből akart hirtelen a hit
csúcsára jutni /gyerekségből a felnőttségre – ahogy Pál
írja – vö. 1Kor 13:11),/ azért ragadtatta el magát érzelmi
túlfűtöttségétől inspirálva. De az ő egyéni kijelentése nem
írhatja felül Jézus kijelentését a mi Istenünk személyi
azonosságára vonatkozólag.
Jézusban
az apostolok az Urukat látták, nem az Istenüket (vö. Ján 20:20,
25), és pontosan ez van összhangban az összes többi ihletett
kijelentéssel, amely az egész Szentírásban azt tárgyalja, hogy
kicsoda a zsidók és a keresztények Istene, a mi Istenünk. [Lásd itt részletesen.]
Tamás
látásból eredő hitét /nem hitből eredő meglátását – vö.
2Kor 5:7/ csak azok hajkurásszák és idézik állandóan, akik
képesek egyetlen idézetet kiragadni a Szentírás teljes
szövegösszefüggéséből, csakhogy azt bizonyítsák, ami a saját
filozófiájukat /látszólag/ alátámasztja.
Azt
mondják továbbá a filozófusok, azért volt az Istene az Atya,
mert Jézus magát kiüresítette, és csak arra az időre volt az
Istene. De ez megint hamis állítás, mivel Jézus a feltámadása
és megdicsőülése után is Istenének nevezte az Atyját, lásd:
„Aki
győz, oszloppá teszem azt az én
Istenemnek templomában, és többé
onnét ki nem jő; és felírom ő reá az én
Istenemnek nevét, és az én
Istenem városának nevét, az új
Jeruzsálemét, amely az égből száll alá az én
Istenemtől, és az én új
nevemet.” (Jel 3:12)
Négyszer
is mondja, hogy az „én Istenem”,
tehát igencsak kihangsúlyozza a közöttük lévő fölé és
alárendeltségi viszonyt. És bizony egymásnak Istenei ők sohasem
voltak, hanem az Atya a teremtési rendből kifolyólag mindig is
felette állt a Fiúnak /a feltámadása után is a feje
- vö. 1Kor 11:3/, nem véletlenül
írja Pál, hogy Jézus végső pozíciója az Atyával szemben, hogy
magát alárendeli Neki.
„Mikor pedig minden alája vettetett, akkor maga a Fiú is alávettetik
annak, aki neki mindent alávetett, hogy az Isten legyen minden
mindenben.” (1Kor 15:28)
Miért
kellene magát alávetnie Jézusnak, ha ő korábban soha nem volt
alávetett állapotban, az örökkévalóságban, amikor 'öröktől
fogva született' az Atyától kezdet nélkül? Hiszen pontosan azt
kérte az Atyjától, hogy abban a dicsőségben részesítse,
amelyben korábban is része volt: 'És
most te dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál azzal a
dicsőséggel, amellyel bírtam te nálad a világ létele előtt.”
(Ján 17:5)
Ha
Jézus végső pozíciója az önként alávetés /dicsősége/,
akkor korábban /a régi dicsőségében/ sem lehetett másként.
Soha nem lehetett Vele egyenrangú az örökkévalóságban, és az a
filozófiai dilettantizmus csúcsa, hogy
„Jézus sohasem volt kisebb Istennél.”
/Szalai András - Apológia Kutatóközpont/
A
filozófusok minden nyakatekert magyarázatra kaphatók, csakhogy
lejárassák magukat az Isten előtt, az emberek előtt meg nagynak
látsszanak. Ezért is találták ki, hogy csak azért mondta Jézus,
hogy az Atya „nagyobb”
nála (vö. Ján 14:28), mivel ő éppen a földön volt és magát
kiüresítette.
Csakhogy
ez a nagyobbság
nem csak abból adódik, hogy Jézus éppen testet öltött
állapotban volt, hanem abból, hogy Jézus Istene az Atya, hogy csak
az Atya a legfelségesebb Isten, hogy csak az Atya az egyedül igaz
Isten, Aki öröktől fogva mindörökké van, Akinek az első
szellemi alkotása/teremtése a Fiú, aki tőle született az idő
kezdetén, Aki a halhatatlanságát nem utólag kapta, mint a Fiú
(vö. Róma 6:9), hanem öröktől fogva mindörökké halhatatlan és
emberi szemek számára láthatatlan. (vö. 1Tim 1:17)
Az
Atya nyilvánvalóan és abszolút nagyobb,
hiszen „Krisztus,
az Úr,”
(Luk 2:11) nem ugyanaz és nem azonos az Istennel, hanem az Úrnak
Fölkentjével (vö. Luk 2:26), és nem az Úrral, a YHVH Istennel,
Akinek ő a Fölkentje (Krisztusa). Nagyobb,
mert a mindenható (vö. Jel 21:22), végtelen igazságosságú és
irgalmú (vö. Dán 9:16,18), örökkévaló (vö. 5Móz 33:27),
legfenségesebb Isten (vö. Zsolt 97:9, MBT. ford.) soha nem
születik (vö. Ján 1:17); senkitől nem származik (vö. Mik 5:1);
önmagában való életét senkitől nem kapta (vö. Ján 5:26);
senki által nem él (vö. Ján 6:57); nem elsőszülöttje senkinek
(vö. Kol 1:15); soha nem imádkozik (vö. Luk 6:12); soha nem ölt
testet (vö. Ján 1:14); soha nem közbenjárója senkinek (vö. 1Tim
2:5); soha nem hal meg (vö. 5Móz 32:40); soha nem áldozta föl
magát (vö. Zsid 7:27); soha nem kell feltámasztani (vö. 1Pét
1:21); soha nem képmása senkinek (vö. Kol 1:15); soha senki nem a
feje (vö. 1Kor 11:3); soha senki nem az istene (vö. Eféz 1:17;
Zsid 1:9); soha senkinek nem vettetik alá (vö. 1Kor 15:28); soha
nem lett kisebbé téve az angyaloknál (vö. Zsid 2:8-9); soha
senkinek az akarata alá nem alárendelt (vö. Dán 4:32; Luk 22:42);
soha nem növekedik (vö. Ján 3:30); soha senkitől a hatalmát nem
kapta (vö. Máté 28:18); soha senki nem küldte (vö. Csel
3:19-20); soha senki nem kente fel (vö. Ézsa 61:1; Csel 2:36); soha
senki nem tanította (vö. Ézsa 40:13; Ján 8:28; Róm 11:34); soha
senkihez nem lehet hasonlítani (vö. Ézsa 46:5,9; Fil 2,7); soha
senkinek nem a testvére (vö. Ján 20:17; Zsid 2:11-12,17); soha nem
voltak emberek vagy angyalok a társai (vö. Róm 8:17; Zsid 1:9);
soha senki nem ültette a jobbjára (vö. Eféz 1:20); Ő
egyedül szentséges önmaga által (vö.
Jel 15:4); rosszal
soha senki nem kísértette meg (vö. Jak 1:13; Zsid 4:15); soha
senki nem üldözte (vö. Ján 15:20); soha nem imádhatott volna
teremtményt (vö. Mát 4:9); és SOHA NEM OSZTOTTA MEG AZ IMÁDATOT
SENKIVEL, még a Fiúval sem (vö. Ján 4:21-24; Jel 4:9-11;
5:14; 7:11-12; 11:16-17; 19:4) – ebből kifolyólag soha nem
nevezte magát háromságnak (vö. Ézsa 43:12; Mal 1:6), ami az Ő
egyedüli szuverinitásának (vö. Márk 13:20; Csel 1:7; Jel 4:11) a
sérthetetlenségét tudatosan és szánt szándékkal semmibe veszi!
Ezért a háromságot nem lehet csupán egy végzetes tévedésnek
nevezni, hanem egy körmönfont, ördögi cselszövésnek, egy
valóságos Isten elleni merényletnek!
„Kissé
merészen azt lehetne mondani, hogy Isten nem nyilatkoztatta ki a
Szentháromságot. A Szentírás beszél az Atyáról, a Fiúról és
a Szentlélekről külön, beszél a köztük levő kapcsolatokról
anélkül, hogy egybefogná a különböző szálakat. De azt a
pontot, ahol a teljességgel felfoghatatlan kezdődik, Isten belső
életének titkát, a kinyilatkoztatás érintetlenül hagyja, s
csupán egy-egy utalást ad.” /Salamon
László plébános, Nagyboldogasszony Plébánia, Csongrád, fórum,
Vasárnapi prédikációk/
Folytatva
Jézus háromságot cáfoló kijelentéseit, nézzük a Máté
24:36-ot: „Arról
a napról és óráról pedig senki sem tud, az ég angyalai sem,
hanem csak az én Atyám egyedül
/görögül
monosz
-G3441/.” De a Márk 13:32-ben még többet mond:
„Arról a napról és óráról pedig senki semmit sem tud, sem az
égben az angyalok, sem
a Fiú, hanem csak
az Atya.” És:
„az én jobb és bal kezem felől való
ülést nem az én dolgom megadni, hanem azoké lesz az, akiknek az
én Atyám elkészítette.” (Máté
20:23)
Miféle
Szentháromság az, amelyben az egyenlő, semmiben /csak személyben/
különböző Istenek bizonyos dolgokat a saját hatalmukba
helyeznek, és önmaguk hármas egységében nem osztanak meg? Ilyen
csak az alárendeltségi viszony következményeképpen létezhet,
ami Atya és Fiú között valóságosan fennáll!
Ismét
Jézus mondja: „Monda pedig nekik: Nem a ti
dolgotok tudni az időket vagy alkalmakat, melyeket az Atya a maga
hatalmába helyeztetett.”
(Apcsel 1:7)
Ha a
saját hatalmába helyezte, akkor a Jézus hatalma egy kapott
hatalom (vö. Máté 28:18), akkor a Jézus istensége egy kapott
istenség (vö. Ézsa 9:6-7), és a Jézus halhatatlansága egy
kapott halhatatlanság (vö. Ján 10:18; Róma 6:9). Amivel
Jézus rendelkezik, az Atyától kapta (vö. Máté 11:27; Luk
22:29; Ján 3:35; 13:3). A háromságban meg mindez alanyi jogon az
övé, mivelhogy ő mindöröktől fogva ugyanaz az Isten. Csakhogy
nem az! Soha nem is volt, és soha nem is lesz!
Újabb
háromság cáfoló kijelentés Jézus részéről Máté 4:10-ben:
„Ekkor
monda neki Jézus: Eredj el Sátán, mert meg van írva: Az Urat, a
te Istenedet imádd, és
csak neki szolgálj.”
A
szolgálat görög szava latreuó
/G3000/,
csak Istennel van kapcsolatba hozva /a Fiúval nincs/, és az hogy
„csak
/görögül monosz
-G3441/ neki”,
cáfolja a háromságot, mivel ha mindhárom örök Isten, akkor
ennek Jézusra is /meg a szellemre is/ vonatkoznia kellene, de csak
Istenre, az Atyára vonatkozik! (vö. Máté 4:10; Luk 1:74; 2:37;
4:8; Csel 7:7,42; 24:14; 26:7; 27:23; Róma 1:9,25; Fil 3:3; 2Tim
1:3; Zsid 8:5; 9:9,14; 10:2; 12:28; 13:10; Jel 7:15; 22:3-4; 14:1;
Máté 5:8)
[A latreia (Istennek
végzett szolgálat G-2999). Jézushoz
ugyancsak nem kapcsolódik. (vö. Ján 16:2; Róma 9:4; 12:1; Zsid
9:1,6) A szent
szolgálat
nem egy Szentháromság-örök Isten Felé történik, hanem Isten,
az Atya Felé. Ez viszont nem keverendő össze a diakóniai
/vö. -G1247/ szolgálattal, amelyből viszont az Atya van kihagyva.
Vö. Apcsel 6:2; Mát 4:11; Ján 12:2, és az összes többi igehely,
ahol ez a szó /diakoneó/
előfordul.
Tehát
teljesen téves az az asszociáció, hogy bár Jézus a szolgálatot
az Istennek tulajdonította, rögtön azután az angyalok szolgálatát
meg elfogadta, mintha ő lenne az Isten. Nem, mert ő imádhatott
volna teremtményt /az Ördögöt/, Istennél viszont ez ki van zárva
– lásd itt részletesen;
azonkívül láthattuk, hogy az angyalok Jézusnak végzett
diakóniai szolgálata nem azonos azzal a szent szolgálattal,
amelyre Jézus célzott az Ördögnek.]
Jézus
továbbá ezeket mondta:
„Miért
mondasz engem jónak? - kérdezte Jézus. - Senki sem jó, csak egy,
az Isten.” (Márk
10:18; vö. Luk
18:19)
Itt világosan látható, hogy a jóság tulajdonságának a
felidézése kapcsán is az volt a szándéka, hogy az emberek
figyelmét Isten /az Atya/ felé irányítsa - Aki minden jóság
forrása (vö. Jak 1:17) -, és nem tartott igényt olyan
kiváltságokra, amelyek egy /nem létező/ háromság-istenség
egyenjogú érdekeltségei kapcsán őt alanyi jogon megillették
volna.
Annál
is inkább nem tartotta magát egy hármas istenség örökkévaló
tagjának, mivel Mózest idézte fel, hogy ő róla
írt (vö. Ján 5:46). Márpedig Mózes nem úgy írt Jézusról,
mint Istenről! [Lásd itt részletesen.]
Más
esetben ismét Isten egyetlen, egyedüli voltára irányította a
figyelmet, az Ő saját kijelentésével (vö. Ézsa 44:6)
összhangban:
„Egy
írástudó is hallgatta a vitát. Amikor látta, milyen találóan
megfelelt nekik, megkérdezte tőle: „Melyik az első a parancsok
közül?” Jézus így válaszolt: „Ez az első: Halld, Izrael: Az
Úr (YHVH),
a mi Istenünk egy Úr (YHVH).” (Márk
12:28-29)
A
háromság hitűek felhozzák érvnek, hogy az "Halld
Izráel: az Úr, a mi Istenünk, egy Úr!" (5Móz
6:4, Károli) szövegében nem
a jachid héber
szó szerepel, ami kizárólagos, numerikus (számszerű) értelemben
vett egyet jelent, hanem az echad szó,
aminél az "egyedülálló,
egyedi" jelentésen
van a hangsúly. Ez azonban semmit nem változtat azon, hogy Jézus
az „egy”
/görögül: heisz,
hen -G1520/
szón Isten tekintetében szó szerint egyet/egyedülit
értett, és nem egy /egységet/ burkolt többes számot.
Pl:
„Miért
mondasz engem jónak? Senki sem jó, csak
egy /eisz
– G1520/,
az Isten.”
(Máté 19:17) „Atyátoknak
se hívjatok senkit e földön; mert egy
/eisz
– G1520/ a
ti Atyátok, aki a mennyben van.”
(Máté 23:9) A Példázatban az atya fia is egyetlen: „Minthogy
pedig még egy egyetlen /ena
– G1520/ szerelmes
fia is vala, utoljára azt is elküldé hozzájuk, ezt mondván: A
fiamat meg fogják becsülni.„
(Márk 12:6) Az írástudó is egyet /szám szerint egyedül lévőt/
értett Istenen: „Akkor
monda neki az írástudó: Jól van, Mester, igazán mondád, hogy
egy /eisz
– G1520/ Isten
van, és nincsen kívüle más.”
(Márk 12:32; vö. Ján 8:41; Róma 3:30; 1Kor 8:4, 6; Gal 3:20; Eféz
4:6; Jak 2:19; 4:12) „Mert
egy /eisz
– G1520/ az
Isten, egy /eisz
– G1520/ a
közbenjáró is Isten és emberek között, az ember Krisztus
Jézus,”
(1Tim 2:5) Egyértelmű, hogy az egy Isten és az egy közbenjáró
nem ugyanaz. Értelemszerűen nem ugyanaz az Isten egy /misztikus/
háromságon belül!
A
szellem is egyet /egy szellemet/ jelent. (vö. 1Kor 12:11)
„Mert
hiszen egy /eni
-G1520/
Lélek
által mi mindnyájan egy /en
-G1520/
testté
kereszteltettünk meg, akár zsidók, akár görögök, akár
szolgák, akár szabadok; és mindnyájan egy /en
-G1520/
Lélekkel
itattattunk meg.”
(1Kor 12:13; Vö. Gal 3:28) A szellem itt is /szám szerint/
egyedülit jelent, de az „egy
test”
/egység/ már többekre is kiterjed.
Ha
az „egy” szó használatával egy/séget/ fejez ki, akkor a
szövegben azok is fel vannak tüntetve, akik ezt az egységet
kifejezik: „Annak
okáért elhagyja az ember az ő atyját és anyját; és ragaszkodik
a feleségéhez, És lesznek ketten egy testté! Azért többé nem
két, hanem egy test.”
(Márk 10:7-8; vö. Eféz 5:31) Itt az egységet az ember és a
felesége jelenti.
„Én
és az Atya egy /en
-G1520/ vagyunk.”
(Ján 10:30) Itt az egységet /nem azonosságot/ Jézus és az Atya
jelenti. „Szent
Atyám, tartsd meg őket a te nevedben, akiket nekem adtál, hogy
egyek /en
– G1520/ legyenek,
mint mi!”
(Ján 17:11) Itt az egységet azok jelentik, akiket az Atya a
világból neki adott, hogy egységben legyenek, mint ahogy Jézus
egységben van az Atyával. A Ján 17:21-23-ban az egységet az Atya,
a Fiú és a velük egységben lévők jelentik. Lásd: „Aki
pedig az Úrral egyesül, egy lélek ő vele.” (1Kor
6:17) Ugyanez Egysz. ford: „Aki
azonban az Úrral egyesül és örökre Hozzá kapcsolódik, annak a
szelleme egyesül az Úr szellemével.” Tehát
egyáltalán nem azonosságról van szó!
/Más
helyeken is meg van nevezve, hogy kik részesei az egységnek. (vö.
Róma 12:5; Gal 3:28; Eféz 2:14-15) A plántáló és az öntöző
(vö. 1Kor 3:8)
Igen
érdekes, ami az 1Ján 5:7-ben van: „Mert
hárman vannak, akik bizonyságot tesznek a mennyben, az Atya, az Ige
és a Szent Lélek: és ez a három egy.”
(Károli) Ha ez így le volna írva, akkor is csupán a köztük lévő
egységet /teljes együttműködést/ jelentené, és nem azt, hogy
az egységük mögött három egyet jelentő valóságos Istent kell
értenünk. De nem mondja, hogy ez a három egy Isten, sőt, a
mondatnak csak az első része létezik a görög szövegben: „oti
treisz eiszin oi martürúntesz” /Mert
hárman vannak, akik tanúskodnak – UV/, rögtön utána jön a
következő vers: „to
pneuma kai to üdór kai to aima kai oi treisz eisz
/eisz
– G1520/ to
en eiszin”
/a
szellem, a víz és a vér, s a három egyetértésben van – UV/
A
protestáns fordítás szerint: „Mert
hárman vannak, akik bizonyságot tesznek: a Lélek, a víz, a vér;
és ez a három egy.”
Az egyszerű ford: „Ez
a három, aki bizonyítja az igazságot: a Szent Szellem, a víz és
a vér. Ez a három ugyanazt mondja.”
Azt ellenben a Szentírás sehol nem mondja, hogy Isten egy/sége/
háromságot jelent, ahogy a filozófusok próbálják beállítani,
jelen esetben az „egy” szó jelentése/i/ kapcsán. [A
jachid – echad szavak hátteréről lásd itt részletesen.]
Jézus
Krisztus sehol nem tanította a háromságot. Beszélt Atyáról,
Fiúról és szent szellemről, de a teremtési rend alapján, és
nem egy öröktől fogva létező hármas-egy istenség alapján.
Olyan Istent nem ismer a Biblia, amely három örökkévaló
személyben létezne, és amelyek között semmi különbség nem
lenne. Amelyben az isteni egylényegűség nem önkényesen
lenne megállapítva. [Lásd itt.]
Jézus
Krisztus nem csak hogy nem tanította a háromságot, hanem a
háromság filozófiájának a lényegi elemeit a kijelentéseivel
meg is cáfolta. Azzal, hogy pontos kijelentést adott az Atyáról,
magáról és a szent szellemről. Pontos kijelentést adott a
teremtési rendről, amelynek fényében tudjuk, hogy az imádat kit
illet, hogy az imádatunkat kinek adjuk.
Vajon
egy Szentháromság Istennek, amelyek közt semmi különbség
nincsen? Vajon ezt tanította Jézus? Nem ezt tanította, hanem ezt:
„Monda
neki Jézus: Asszony, hidd el nekem, hogy eljő az óra, amikor sem
nem ezen a hegyen, sem nem Jeruzsálemben imádjátok az Atyát. Ti
azt imádjátok, amit nem ismertek; mi azt imádjuk, amit ismerünk:
mert az üdvösség a zsidók közül támadt. De eljő az óra, és
az most vagyon, amikor az igazi imádók lélekben,
és igazságban imádják az Atyát:
mert az Atya is ilyeneket keres, az ő imádóiul. Az Isten lélek:
és akik őt imádják, szükség, hogy lélekben és igazságban
imádják.” (Ján 4:21-24)
Vajon
megértette a szamáriai asszony ebből a kijelentésből, hogy az Ő
Istene egy háromság Isten, Akit neki imádnia a kötelessége? Nem
valószínű. Sőt, biztos hogy nem! Mivel az ima az igaz imádat
részét képezi, amikor Jézus az Atyához való imádságot
tanította az apostolainak (vö. Máté 6:9), azzal ismét cáfolta a
háromságot, hiszen mindhárom egyenrangú isteni személyhez szóló
imádságról/imádatról kellene olvasnunk, de ha az idevonatkozó
63 görög kifejezést átvizsgáljuk, nem találunk sem Jézushoz,
sem a szellemhez szólót. [Lásd itt részletesen.]
Ha
pedig valaki az Atya felé végzett (vö. 2Móz 20:3;34:14; Máté
4:10; Jel 7:11; 8:4; 19:10; 22:9) szellemben és igazságban történő
imádatot filozófiai kontárkodással /teremtmény imádattal/
fölhígítja, az fölér egy bálványimádásra fölbujtó
istengyalázással!
”...az
Isten tiszteletét egyedül Isten maga határozza meg. Ennek
megfelelően, az imádás bármiféle formája, melyet kifejezetten
nem Ő írt elő, az Isten abszolút szuverenitásának és
mindenhatóságának meggyalázása.” [Szécsi
József: Bálványimádás és képimádat az ókori Izraelben - A
tanulmány megjelent a Pannonhalmi Szemlében - 2007 (XV) 3/5–17.]
Netán
Jézusnak takargatni valója volt a saját istenségével
kapcsolatban, mint a zsidók esetében – ahogy a háromság
filozófusok állítják? Nem, hiszen nyíltan megvallotta, hogy ő
az Isten /Ábrahám előtti létezésű - vö. Ján 8:38/ Fia (vö. Ján 10:36), és nem maga az Isten!
A
háromság filozófia pontosan ezt tagadja, amikor Jézusnak az
Atyától való valóságos születését tagadja:
Emlékezzünk
csak a Niceai hitvallás záradékára:
"Akik
pedig azt mondják, hogy volt valaha, amikor nem volt, és mielőtt
nemzetett nem volt, és, hogy nem létezőkből lett vagy más
valóságból, vagy lényből való, vagy hogy teremtetett,
változható vagy, hogy változandó az Istennek a Fia, azokat
átokkal sújtja az egyetemes és apostoli egyház."
Márpedig
Jézus az Atya nemzése, ill. a saját szellemi születése előtt
nem
létezhetett,
különben nem lehetett volna az Atya egyszülöttje. (vö. Ján
1:14, 18) Ha öröktől fogva létezik, akkor nem lehet senkinek a
fia az örökkévaló, kezdet nélküli létezése folytán.
[1Ján
2:13 pontos azonosítást ad Jézus személyéről: „Írok
nektek atyák, mert megismertétek azt, aki kezdettől fogva
van.” Isten
pedig „öröktől
fogva mindörökké” van,
a kettő tehát nem ugyanazt jelenti. (vö. Zsolt 90:2) „Öröktől
fogva mindörökké”
lenni, és „kezdettől
fogva”
lenni lenni nem ugyanazt jelenti a Szentírásban.]
Akkor
a /kezdetben történő - vö. 1Ján 2:13-14/ születése csak egy
látszólagos születés, a fiúsága csak egy látszólagos fiúság.
És az áldozat csupán erre a látszólagos fiúi áldozatra épül.
Ilyen alapon a háromság bármelyik egyenrangú személye testi,
fiúi szerepet felöltve feláldozhatta volna magát az emberiségért.
És akkor az Istennek a Fiában adott szeretetének nem volna akkora
jelentősége.
Jézus
azonban nem azt tanította, hogy az isteni megváltás csupán egy
mennyei-földi színjáték része, amelyben a szereplők csak a
szerepjátszás kedvéért bújnak ideig-óráig némely szereplő
bőrébe, de egyébként a valóságban teljesen mások. Mint Jézus
is, aki örök Isten lenne, mint az Atya. Aki nem ezt vallja, azokat
átokkal sújtja a filozófia egyháza.
Mintha
volna jelentősége annak, hogy a bukott egyház kit mivel sújt.
Annak csak a hasonlóan bukottak szemében van jelentősége. De a mi
szemünkben, akik Istentől a Szentíráson keresztül vagyunk
taníttatva (vö. Ján 6:45), más van. Más fénylik és más
ragyog. Az Isten valóságos
szeretete. Aki az Ő
valóságos
elsőszülött (vö. Zsid 1:6) Fiát áldozta értünk, és nem egy
hamis, félrevezető szerepjátszás kedvéért.
Jézus
legszebb és legdrágább kijelentése ez, amely biztosít minket a
valaha kimutatott legnagyobb, legőszintébb és legszívhezszólóbb
szeretetről, amelyből tudhatjuk, hogy mit is érez irántunk az
Atya, s amely kijelentés minden hamis háromság filozófiát
elsöpör:
„Mert
úgy szerette Isten e világot, hogy az ő egyszülött Fiát adta,
hogy valaki hiszen ő benne, el ne vesszen, hanem örök élete
legyen.”
(Ján 3:16)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése