Lothar
Gassmann: MISSZIÓ - JEHOVA TANÚI IRÁNT
1.
Jehova Tanúit ne tekintse az ajtóban álló ellenségnek, hanem
olyan embereknek, akiket Isten
küldött,
azért, hogy a Szentháromság Isten megmentő üzenetét és a Jézus
Krisztusban kapott megváltást közölhesse velük. (Ez nem jelenti
azt, hogy azonnal a szentháromságtant kezdjük el magyarázni nekik
- a kiadó.)
/Megjegyzés/
Lothar Gasmann 232. oldalas könyvet írt „Jehova
Tanúi – Történetük, tanításuk, értékelésük”
címmel, amelynek 210-212. oldalán található ez az írás,
amelyre most reflektálni szeretnék. Hogy miért? Nyilván senki nem
kért fel rá, de mivel ismerem J. t. tanításait és magam is érintve
vagyok, ezért az én hitemet és meggyőződésemet is alapjaiban
megkérdőjelezi L.G. írása, ezért szükségét érzem, hogy
válaszoljak rá. Hiszen a Biblia is erre buzdít: „Mindig
készek [legyetek] megfelelni mindenkinek, aki számot kér tőletek
a bennetek levő reménységről, szelídséggel és félelemmel:”
(1Péter 3:15)
A
misszióját mindjárt azzal kezdi, hogy kinyilvánítja, a bibliai
igazságot ők képviselik, az náluk van, és azt szívesen osztják
meg J. t-val, mivel Isten azért küldte őket hozzájuk. Kedves L.G-t
rögtön ki kell józanítanom, hogy komoly tévedésben van azt
illetően, hogy Isten küldi a megváltásra szorulókat a keresztény
igazságot képviselőkhöz, hanem éppen fordítva van, akiknél
a megváltás üzenete van, azok vannak elküldve
azokhoz, akik azokra rászorulnak. (Lásd:
„Elmenvén azért, tegyetek tanítványokká minden népeket,”
(Máté 28:19)
Pál
apostol nem azt mondta, hogy a pogányokat várja az otthonába,
akiket Isten küldi hozzá, hogy misszionálja őket, hanem azt
mondta: „mostantól
fogva a pogányokhoz megyek.”
(Apcsel 18:6) Hogy tehát J. t. elmennek az emberekhez, a kereszténység
emberei meg várják az embereket, hogy hozzájuk menjenek, az két
különböző dolog, és amit L.G. mond, az már az első pillanatban
sántít és nincsen semmi bibliai alapja, hogy ezen a módon kellene
az embereknek bizonyságot tenni! /Éppenséggel lehet, de a
követendő módszert tekintve nem ez a bibliai minta./
Ami
pedig a Szentháromság Istent, és a szentháromságtant illeti, ez
nem része a bibliai kinyilatkoztatásnak, ezért is nevezik a
szentháromságot teológiai
fogalomnak:
„Az
ó-egyház szentháromságtana lényegileg a páli és jn-i teológia
kibontása, ha megfogalmazása magán viseli is a korabeli filozófia
jegyeit.” /1
Ján. V. rész. Református jub-i kommentár./ „Teológiai
fogalom az egy igaz Istenre, Aki háromféle alakban, mint Atya, Fiú
és Szent Szellem jelenti ki Magát (Mt 3,13–17; 28,19), noha
lényegében egy, oszthatatlan és megkülönböztethetetlen (Jn
10,30; 1Tim 2,5).”
/BIBLIAI NEVEK ÉS FOGALMAK, PRIMO kiadó, 1988. Szentháromság
címszónál, 227. old./
A
korabeli filozófia és az óegyház ideje nyilvánvalóan nem az
apostoli korszakra értendő, hanem az utána következőre, amikor
már elindult a nagy hitehagyás, amit Pál apostol előre
megjövendölt. (vö. Apcsel 20:29-30) Na és milyen filozófiáról
van szó, ha nem a korabeli görög filozófia hatásáról?!
Ahogy
egy bibliahű forrás megállapítja:
„Ez
a tan a görög bölcselet alkalmazása által jött létre az Atya
és Fiú közötti viszony meghatározása céljából. Meg akarták
a viszonyt határozni és alakilag mindenkorra megállapítani. Ami
azonban nehézségekbe ütközött, mert az egyáltalán nehéz
dolog. „Ebből a nehéz dologból keletkezett aztán a II. és III.
század teológiája – mint a hellén szellem nagy és utolsó
terméke.” A hívők gyülekezete mindaddig nem hasonlít az
apostoli gyülekezetekhez, míg a hellén szellem e nagy eredményétől
el nem fordul és az Isten szellemének létrehozatalához, mely az
apostolokban volt, vissza nem tér.” /NÉPSZERŰ
TEOLÓGIA – UDVARNOKI ANDRÁS - Kiadja: A MAGYARORSZÁGI BAPTISTA
GYÜLEKEZETEK SZÖVETSÉGÉNEK IRODALMI BIZOTTSÁGA – BUDAPEST,
1921/
Csak
nem gondolják az óegyház utáni korszak álkeresztény
hitehagyottai, hogy a görög filozófia alapján adnak tiszta képet
Isten kilétéről? Ők azt mondják, azért kellett megfogalmazni az
apostoli korszak után a Szentháromságtant, mivel akkor kezdtek el
Istenről hamis tanokat terjeszteni, amiket le kellett leplezni.
Tehát azért nincsen benne konkrétan a Bibliában a háromságtan,
mert még az apostoli korban nem volt rá szükség, hogy
megfogalmazzák.
Ez
az indok egy önkényes filozófiai szöveg, olyan, mintha valaki azt
mondaná: »Azért
a központi tanítása a kereszténységnek: „Az Isten nem
szemüveges!”, mivel az apostolok halála után kezdték állítani
egyesek, hogy az Isten szemüveges.«
Egyébként a Bibliában nincsen szó róla, hogy szemüveges lenne.
Mintha
a bibliai kinyilatkoztatás ihletett kijelentései kevesek lennének
annak cáfolatára, hogy az Isten nem szemüveges. Ugyanígy, mintha
a bibliai kinyilatkoztatás ihletett kijelentései kevesek lennének
annak kiderítésére, hogy kicsoda a Biblia Istene? Hogy ezt
kiderítsük, emberi megfogalmazásokat kell igénybe venni, mivel az
ihletett szövegek ehhez nem elegendőek.
Amit
Isten magáról kijelentett a Bibliában, az kevés! Majd mi
megmondjuk, hogy Isten mit mondott, mert amit mondott, az kevés, az
nem érthető, az tele van ellentmondással. És mi feloldjuk ezeket
az ellentmondásokat azzal, hogy tisztázzuk az Isten kilétét.
Ezért fogalmazzuk meg a Szentháromságtant, amit az apostolok,
próféták, bibliaírók anno nem fogalmaztak meg, mert nem volt rá
szükség. Így a kereszténység tagjai, akik magukat felhatalmazták
a háromságtant a keresztény hit alapjának kijelenteni.
Ezzel
ellentétben a Szentírásban világosan ki van nyilatkoztatva, hogy
Isten egyetlen személyben /nem három személyben/ létezik, és
minden az Ő /nem három személy/ akaratából teremtetett. Ezeket
olvashatjuk: „rajtam
kívül nincsen Isten... mert te teremtettél mindent, és a te
akaratodért vannak és teremtettek.”
(Ézsaiás 44:6; Jelenések 4:11) Ha Isten három személyben
létezne, akkor így olvashatnánk: »rajtunk
kívül nincsen Isten; … mi teremtettünk mindent, és a mi
akaratunkért vannak és teremtettek.«
Vajon
ezt olvashatjuk? Nem. Így tehát nincs szükség arra, hogy az ember
fogalmazza meg, egyáltalán hány személyből áll az Isten? Meg
hogy azt erősítgessük, az Isten nem szemüveges. A
kinyilatkoztatásból evidens, hogy nem az. Mint ahogy az is
nyilvánvaló, hogy nem Szentháromság!
Ami
pedig a háromféle alakban való kijelentést illeti, nagyon jól
mondja Varga Béla: „Lehet-e
Isten ember? Felölthet-e Isten emberi formát? Ha igen, akkor a
keresztény istenfogalom nem sokban különbözik a görög mitológia
istenhitétől. A keresztény Isten, amely jézus tanítása szerint
tisztán szellemi lény, teljesen kizárja ezt a lehetőséget.”
- (Unitárius Teológiai füzetek 4./46.old.)
Íme
a korabeli filozófia jegyeinek egyike: Isten emberi alakban jelent
meg. Csakhogy Jézus szerint: „Az
Isten lélek” /görögben:
pneuma o theosz – szellem
az Isten/
(János 4:24), márpedig ha szellem az Isten /a múltban,a jelenben
és a jövőben/, akkor nem jelenthette ki magát emberi alakban,
mert az emberi alak az minden csak nem szellemi alakban való
létezés!
Amikor
Isten azt mondja, „rajtam
kívül nincsen Isten”,
ennek van egy abszolút értelme, de a háromság filozófusok erre
azt mondják, Isten azt is mondta: „Rajtam
kívül nincsen szabadító”
(Ézsaiás 43:12; vö. Hóseás 13:4), a Biblia más helyen mégis
szabadítónak nevezi Jézust, tehát amit Isten mond, azt nem kell
szó szerint venni. Csak azt felejtik el, hogy a Jézus szabadítósága
nem egy független szabadítói státusz, mintha az önmagától
indulna ki szuverén módon, mert ha így lenne, akkor valóban volna
Istenen kívül Szabadító, és az Isten kijelentését valóban nem
kellene szó szerint venni.
Csakhogy
ezt olvashatjuk: „Ennek
magvából támasztott Isten, ígérete szerint, Izraelnek
szabadítót, Jézust;”
(Apcsel 13:23) A Messiásnak adott pozíció és hatalom mögött is
Isten van, ahogy Ézsaiás 9:6-7 végén olvashatjuk: „A
seregek Urának buzgó szerelme művelendi ezt!” Tehát
Isten munkájára/cselekedetére vezethető vissza a szabadító
támasztása is, ezért mondja, hogy Rajta
kívül nincsen, mivel Ő idézi elő.
Jézus
nem Istenen kívüli szabadító, hiszen Ő küldi. Nem egy önálló,
független, szuverén szabadító, aki a saját elhatározásából
cselekszik. Teljesen világos tehát, hogy miért mondja, hogy Rajta
kívül nincsen
szabadító. Hibába mondja a szöveg, hogy Jézus is szabadító,
mivelhogy ő az Isten szabadításának a kivitelezője, Isten
szabadításának a valóra váltója.
Ugyanígy,
hiába van Jézus is Istennek nevezve /mint egyszülött Isten, aki
az Istennél volt – vö. János 1:18 /görögben/; János 1:1),
hiszen a Jézus Istensége ugyanúgy nem önmagától létező,
szuverén önképviselet, hanem az Isten munkájának az eredménye.
A Seregek Urának buzgó szeretete áll Jézus „erős
Isten”-sége
mögött, de ha Jézus Istensége öröktől fogva lévő szuverén
Istenség volna, akkor alanyi alapon járna neki az „erős
Isten”
pozíció, és minden más is, ami pl. az Atyánál az Ő örök
szuverén Istenségéből fakad.
Így
érthető és világos, hogy Istenen /Jehován/ kívül nem létezik
sem Isten, sem Szabadító, hiába van Jézus Istennek is meg
szabadítónak is nevezve, mivel nem független Tőle, hanem éppen
hogy Tőle függő. A Fiút a függés köldökzsinórja köti az
Atyához, de sohasem fordítva: nem az Isten él a Fiú függésében,
hanem fordítva, ami egy örök abszolútum, és nincs alóla
kivétel!
Jézus
akkor volna az Istenen kívüli Isten és szabadító, ha hasonló
helyzet állna fenn, mint itt is: „Salamon
király pedig megszerete sok idegen asszonyt, még pedig a fáraó
leányán kívül a moábiták, ammoniták, edomiták, sidonbeliek és
hitteusok leányait,”
(1Királyok 11:1). Tehát a fáraó leányán
kívül voltak
a többiek, akik nem függtek a fáraó leányától, tőle
függetlenül önállóan léteztek.
Így
teljesen szó szerint érthetjük, hogy Jehova Istenen kívül
nincsen sem más Isten, sem más szabadító, hiszen Ő
/önmagában való életét – János 5:26/, és mindezeket a
lényéből fakadó tulajdonságokat önmagában bírja, teljesen
egyedülálló módon, ellentétben a Fiúval, aki /önmagában való
életét – János 5:26/ Istenségét, szabadítói és egyéb
hatalmát ráruházott minőségben viseli.
A
háromság Jézus örök Istenségét hirdeti, az Atyával való
szuverén Istenségben való azonosságát, csak más személyre
kivetítve azt. Ez azonban teljesen hamis képet fest Istenről,
mintha a Közte és a Fia közti különbözőségek csak
szerepjátszás szintjén léteznének, de nem volnának valóságosak.
Ha viszont Jehova Istenen kívül szó szerint nincsen más Isten,
akkor Jézus sem lehet az, tehát a háromság filozófia nem a
Biblia üzenetét képviseli Istenről, hanem a filozófusok
istenképét, azt a hamisat, amit mint álkeresztények
/pszeudadelphosz/ önkényesen ők alkottak a saját tetszésük
szerint! /vö. 2Korinthus 11:26; Galata 2:4/
2.
Imádkozzon
a
találkozás előtt és után. De imádkozzon a találkozás alatt
is, persze csak magában, hiszen keresztyének számára nem
lehetséges a közös imádság Jehova Tanúival (hiszen ők tagadják
a Szentháromság Istent, akihez a keresztyének imádkoznak).
/Megjegyzés/
Mit tanított Jézus, kihez imádkozzunk: „Ti
azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben,
szenteltessék meg a te neved;”
(Máté 6:9) Ha ezzel ellentétes tanítás lenne a Bibliában, akkor
ellentmondás lenne a benne. De nincsen. Ezért az ellentmondás a
bibliai kinyilatkoztatás és a/z ál/kereszténység között van,
akik nem átallják a Bibliát saját maga ellen fordítani, csakhogy
önkényes filozófiájuknak hitelt adjanak.
Jézus
sohasem imádkozott valamiféle misztikus szentháromság Istenhez
(vö. Lukács 6:12), sem az apostoli gyülekezet (vö. Apcsel 4:24,
30), hanem Jézusra hivatkozva, őáltala, ahogy Pál apostol is
tette: „hálát
adok az én Istenemnek a Jézus Krisztus által”.
(Róma 1:8; vö. 7:25; Kolossé 3:17) Akik viszont nem ezt a példát
követik, hanem egy háromság-Istenhez imádkoznak, azok nem
engedelmesek Jézus imára tanító kijelentésének, ugyanis az Atya
biztosan nem egy szentháromság! És ahol a három együtt van
említve, abból kettő nincs Istennek nevezve! (vö. 2Korinthus
13:13)
3.
Kérjen
szeretetet,
kedvességet és bölcsességet Istentől.
De azt is kérje,
hogy őrizze meg családjával együtt a hamis tanításoktól és
ártó hatalmaktól. Jézus Krisztus keresztje alá kell állnia.
/Megjegyzés/
Ez oda-vissza igaz. De Isten automatikusan senkit nem őriz meg a
hamis tanításoktól, hanem az Istentől kapott bölcsesség által
ezt magunknak kell megtennünk. Így olvassuk: „Őrizzétek
meg magatokat... Viseljetek gondot azért magatokra, és az egész
nyájra...” (Lukács
17:3; Apcsel 20:28) Mindenkinek a maga felelőssége magát
megőriznie, illetve azokat, akikkel felelősséggel tartozik Isten
előtt.
Mivel
annyiféle egyházhoz és felekezethez tartoznak a magukat
kereszténynek vallók, ezt a tanításbeli különbözőséget nem
lehet Isten terhére felróni, hogy miért engedi meg az emberek
ilyen széles körű félrevezetését. Bizony maguk az emberek azok,
akik kiforgatják a Szentírást és különféle hamis tanításokat
igazként terjesztenek, úgy hogy valóban kérni kell Istentől
bölcsességet (vö. Jakab 1:5), de azzal összhangban is kell
cselekedni!
[Intő
példa az, ami pl. a galáciabeli gyülekezet tagjaival történt,
ugyanis a hamis propaganda hatására hamis tanítók félrevezető
tanításainak engedtek, ami miatt visszakerültek a mózesi törvény
átka alá, a kegyelemből kiestek /ahonnét szerintük nem is lehet
kiesni/. /?/ (vö Galata 5:1-4, 7-12) A modern kori hamis propaganda
mögött is ugyanez a veszély van, ha valaki nem a krisztusi
tanítást tolmácsolja vagy követi, az átkozottsággal kell
szembenéznie annak minden káros következményével együtt. (vö.
Galata 1:8-8)
Bizony
ahány felekezet, annyiféle hamis tanítás (vö. 1Korinthus 1:10;
11:18-19), úgy hogy a kereszténység nyüzsög a hamis tanítóktól.
És mivel langyosságukban szemet hunynak a tanításbeli
különbözőségeik felett, különösen érvényes a
figyelmeztetés:
„És
a mi Urunknak hosszútűrését üdvösségnek tartsátok; amiképpen
a mi szeretett atyánkfia Pál is írt nektek a neki adott bölcsesség
szerint. Szinte minden levelében is, amikor ezekről beszél
azokban; amelyekben vannak némely nehezen érthető dolgok, amiket a
tudatlanok és állhatatlanok elcsűrnek-csavarnak, mint egyéb
írásokat is, a maguk vesztére.” (2Péter
3:15-16; vö. 2János 1:9-11)]
4.
Fogadja tisztelettel
Jehova
Tanúit. Ne tegye nevetségessé nézeteiket, hanem a Szentírás
tekintélyét elismerve beszélgessenek.
/Megjegyzés/
Ennek így kellene történnie minden különböző keresztény
felekezet tagjai között /ha már léteznek/, de pl. a r.
katolikusokkal ez már csak azért sem valósítható meg, mivel ők
a Szentírás tekintélyét eleve fölrúgták, amikor a saját
egyházi hagyományaikat egyszintre helyezték a Szentírás
tekintélyével /sőt még afölé is!/, amit meg arra hivatkozva
tanítanak, azt is kiforgatják, meghamisítják, amire számtalan
példa felhozható.
Mint
pl. a cölibátus az egyházi vezetők között, amit
Isten Igéje csak azoknak ajánl, akiknek ez az adománya megvan
Istentől.
Akiknek nincs, azoknak a házasság van ajánlva. De ezt az ajánlást
a r.k. egyház önkényesen megvonja, tképpen felülbírálja az
Isten Szavát! (vö. Máté 19:11-12; 1Korinthus 7:7-9; 1Timóheus
3:1-4) Ezért velük nem létezhet a Szentírás tekintélyének
elismerésén alapuló beszélgetés!
Aztán
hogy az imádságaikban az Atya helyett Máriát meg különböző
embereket /!/ szólítanak meg, ez /és a többi számtalan hamis
tanításuk/ fényévekre van minden bibliai példától és
gyakorlattól, miközben nekik a szemük se rebben. Ez mutatja, hogy
olyan mélyre süllyedtek a bálványimádásba, a saját
hagyományaiknak a Szentírás fölé helyezésébe (vö. Márk 7:9),
ahonnét már csak azoknak van kiút, akik tényleg hajlandók
komolyan venni a Szentírás kinyilatkoztatását, ami a többségre
bizony egyáltalán nem jellemző!
5.
Hangsúlyozza, hogy Jehova Tanúihoz hasonlóan abszolút
zsinórmértéknek
ismeri
el a Szentírást,
persze
csak
a
Szentírást és nem az „Őrtornyot", sem az Őrtorony
Társulat Új Világ Fordítását, hanem csak az eredeti szöveget,
ill. az ahhoz hű fordítást.
/Megjegyzés/
Az a helyzet, hogy sokáig a Károli fordítást használták a
tanúk Magyarországon, és amikor megjelent az UV. fordítás magyar
nyelven, ebből kifolyólag semmiféle tanításon nem változtattak
a vezetők, mintha az UV. fordítás mást sugallna, mint a Károli.
Sőt, arra vannak buzdítva a tanúk, hogy mások Bibliájából
mutassanak rá azokra az igazságokra, amelyeket ők a Biblia alapján
tanítanak, ill. képviselnek.
Ha
pedig valaki az UV. fordítást kritizálja, hogy az meghamisítja a
görög szöveget, az direkt nem veszi figyelembe, hogy ilyen alapon
bármelyik magyar fordításra is rámondhatja, hogy meghamisítja a
szöveget, ugyanis mindegyikben vannak hibák, betoldások,
kihagyások, egyikben ez, másikban az. /Pl. azt írják, hogy az
apostolok imádták Jézust, holott a proszküneó szó hódolatot is
jelent – vö. Jelenések 3:9 -, ők pedig csupán azért fordítják
/hamisan/ imádatnak Jézussal kapcsolatban a proszküneót, mert
eleve Istennek tartják, a Szentháromság második személyének,
ami egy filozófiai ködösítés az egy Igaz Isten személyére
vonatkozóan./
Jellemző
a kritikusokra, hogy csak és kizárólag a tanúk fordítását
szapulják, a többi felett szemet hunynak, ami jellemző az
inkorrektségükre. /Egyébként meg teljesen mindegy, hogy mit
mondanak, úgy is Isten ítélete a döntő, Ő fogja eldönteni,
hogy kit és mit fogad el, nem pedig egyházi szemléletű, filozófus
lelkületű emberek./
A
fordítások lényegében azt a célt szolgálják, hogy kövessék
az adott nemzet nyelvének fejlődését, hogy minden kor embere
megértse a bibliai üzenetet. Ami pedig egy-egy felekezetnek a reá
jellemző tanítását illeti, azt bármely fordításból
kiolvashatja bárki.
Olyan
nincsen az UV fordításban, mint a r.katolikusban, hogy apokrif
iratokat is tartalmaznak. Hogy pedig a Jehova nevet visszatették az
Őt megillető helyekre, ez inkább pozitív tényező a részükről,
mintsem negatív! (vö. Zsoltárok 5:12; 135:13) Hogy a kereszténység
bibliafordításai inkább kihagyták Isten nevét, és ebben mind
egyetértenek, hát majd ne csodálkozzanak, ha az ő nevüket Isten
is kihagyja az emlékkönyvéből! (vö. Malakiás 3:16)
Vagy
úgy gondolja valaki, hogy megállhat az Isten előtt, miközben meg
Isten JHVH tulajdonnevét levegőnek nézi? Az ilyen emberek szellemi
részegek a saját tévelygésüktől, aminek jutalmát egyenesen
Istentől kapják! (vö. 2Thesszalonika 2:10-12)
Hogy
pedig így fogalmaz: „Jehova
Tanúihoz hasonlóan abszolút zsinórmértéknek ismeri
el a Szentírást,”
-,
nos ez világosan elárulja, hogy minek ismerik el a tanúk a
Szentírást! [Lásd a tetragrammatonról szóló tanulmányt – itt/
6.
Jó, ha már a beszélgetés előtt valamennyire tisztában van az
Őrtorony Társulat alapvető tanításaival és azok cáfolatával
is. Olvasson erről
jó keresztyén
irodalmat.
/Megjegyzés/
És speciál elolvastam sok ilyen tárgyú irodalmat, de azokban
cáfolatokat nem találtam, csak sok filozófiai eszmefuttatást. Pl.
olvastam arról, hogy a Biblia közepe Tamás kijelentése az Úr
Jézusról, mint a mi Istenünkről, miközben arról, hogy Isten és
Jézus meg az apostolok szerint ki a mi Istenünk, arról egy kukkot
sem szóltak /lásd itt/.
7.
Sokkal fontosabb azonban a Biblia alapos ismerete és útmutatásainak
követése. Ezért kell felvennünk a „lelki
fegyverzetet" Ef
6,13-18 alapján.
/Megjegyzés/
Ez szépen hangzik, de a kereszténység inkább öltözött a
»hellén fegyverzetbe«, már ami alaptanításának fő részét, a
háromságot illeti. Az pedig, hogy fontos neki a Biblia ismerete,
csak arra jó, hogy a látszólag egymásnak ellentmondó igéket
összeszedje, hogy alátámassza a Bibliában nem kinyilatkoztatott
tanokat, így próbálván magának legitimációt szerezni,
miközben az útmutatás fontosságát hangsúlyozza. A Bibliáét
mondja, de a magáét érti alatta!
A
2. rész következik
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése