Isteni
teremtés, istenteremtés
Téma:
Hit
Nem
Isten teremtette az embert, hanem az ember teremtette Istent. Nem
Isten alkotta saját képére az embert, hanem az ember alkotta
Istenről vallott nézeteit folyamatosan, saját elképzelései,
vágyai szerint. /Még
egy szubjektív kritikussal több, aki ugyanazt fújja!/
A
fejlődés egy bizonyos fokán minden természeti nép kialakította
saját hitvilágát. /Első
olvasásra jónak hangzik/ Egy
adott élőlény megmaradásának valószínűsége egyenes arányban
áll alkalmazkodó-képességével. Mi emberek akkor tudunk jól
alkalmazkodni a minket körülvevő világhoz, ha felismerjük a
változásokat, ha értjük a változások okát és megfelelően
reagálunk rájuk, mert ezáltal jobban fölhasználhatjuk a
rendelkezésre álló erőforrásokat. /Az
ember ezt megteheti tudatosan, de az állatnak erre a törekvésre belső
programja van./ A
környezet megértésére
/intelligenciafüggő/
való
törekvés ősidők óta jellemzi az embert, ez tette lehetővé
/tehát
ész nélkül nem megy/,
hogy jól tudtunk alkalmazkodni a folyton változó körülményekhez.
A létünket befolyásoló jelenségeket, az egyes jelenségek
közötti ok-okozati összefüggéseket csak sok megfigyelés és
tapasztalat /az
állatvilágban erre van a belső program/ alapján
érthettük meg. A megértés vágya már az őseinket is ösztönözte,
de nem rendelkeztek még elégséges ismerettel a valódi
összefüggések feltárására, ezért sok esetben tévesen
értelmezték a jelenségeket. A fizikailag létező valóságos
világ mögé egy másik világot – a szellemek világát –
képzelték. /Ezt
honnan tudja, és mi van, ha amit mond ugyanolyan képzelgés?!/
A szellemeket anyagtalan, láthatatlan, de tudattal, akarattal és
cselekvőképességgel rendelkező élőlényeknek tekintették, majd
később istenként kezdték tisztelni őket, így alakult ki a
sokistenhit. /Gyakorolja
az egy kalap alá vevést, mint oly sokan/.
Hitük szerint a világot az istenek működtetik /nyilván
nem működteti senki, hanem a holt anyag spontán tekergése/,
az ő akaratuk szerint alakul minden történés. Az emberek csak
kivételes képességekkel rendelkező kiválasztottaik – a
sámánok, papok - segítségével kerülhettek kapcsolatba az
istenekkel /ha
értene a témához, akkor szellemvilágot mondana/,
akik ezáltal kiemelkedő szerephez jutottak a közösségen belül.
/Ez
így igaz, ma is így van a természeti népeknél./
Fő feladatuk az istenek /konkrét
istennel – démonnal tartanak kapcsolatot -/
szándékának kiderítése volt, ők lettek a rituálék ismerői, a
kultúra alakítói, a tudomány művelői és közvetítői. /A
természeti népeknél tudományról aligha beszélhetünk, sokkal
inkább a betegségek és az azokat gyógyító eljárások
ismeretéről./
A
sokistenhitű törzsek, népcsoportok istenei erősen különböztek
egymástól /az
alapokat tekintve nem nagyon/,
tulajdonságaik az őket megalkotó népcsoportok környezetét,
kultúráját tükrözték. Ez a különbség elválasztotta
egymástól még az azonos nyelvű népcsoportokat is, ellentétek,
gyakran véres harcok törtek ki közöttük. Ha egy erős törzs
egyesíteni akarta a rokon népeket, először azonos hitre kellett
téríteni őket. Az egyistenhit létrejöttét a törzsek
egyesítésének igénye segítette /hasára
ütött, amikor ezt kitalálta/,
de az emberiség egységes világmagyarázatának vágya alapozta
meg. /Őket
aztán pont ez foglalkoztatta!?/
A sok isten közül egyeseket főistenként kezdtek tisztelni, majd
súlyos harcok árán egyetlen istennek áldoztak. /Na
és honnan tudja, ha nem kitalálta?!/
Az
egyistenhit különböző emberi igények szerint fejlődött /ide
beleviszi a kulturális evolúció fogalmát, csak úgy önkényesen/,
ennek megfelelően az egyistenhívő világvallások istenei a mai
napig is különböznek egymástól.
/Jé, mekkora felismerés./ A
zsidó, keresztény és iszlám istenfelfogás fő vonásai: Isten
mindenható és örökkévaló, mindennek teremtője és irányítója,
cselekedeteink bírája, jutalmazója és büntetője. A Biblia
szerint Isten egy láthatatlan személy, aki mindenhol jelen van
/ez nem jött be/,
kormányozza a világot /ez
különösen nem jött be, mert a világ a Sátán birodalma – Vö.
Lukács 4:6/,
semmi sem történhet nélküle, csak általa /nem
ért a témához, de mondja a magáét/.
Az újkori tudományos világkép kialakulása után sokat változott
minden vallás istenfelfogása. /No,
ezt nem tudtam./
Folyamatosan újraértelmezték az isteni kinyilatkoztatásokat
/valami
konkrétat nem tudna mondani a mese mellett?/,
harcok árán ugyan, de alkalmazkodtak a cáfolhatatlan /ezt
nem kéne elsietni/
tudományos eredményekhez. /Inkább
a szentnek nevezett szövegek ugyanazok ma is, mint amikor
létrejöttek./
A
kritikusan gondolkodó mai ember már nem tudja elfogadni a dogmává
merevedett évezredes tanokat még az időközben bekövetkezett
változtatásokkal együtt sem. /A
kritikusan gondolkodó ember kritikája egy tipikus laikus kritikája,
amit képes kutyafuttában megalkotni, és még büszke is a
fércművére, amit alkotott./ Nem
hihető a teremtésmítosz /Ő
aztán tudja, hogy mi a hihető/,
pedig a bibliai szövegeket a kor szellemének megfelelően
jelképessé nyilvánították és újraértelmezték /hülyeséget
beszél, de vastagon!/.
Nem egyeztethető össze tudományos világképünkkel az anyag
nélküli szellem léte /a
tudományos világkép lényege: minden magától, véletlenül,
hosszú idő alatt jött létre, csak ezt a sok badarságot kellett
összeállítani szellemi erőfeszítéssel/,
Isten mindenhatósága és örökkévalósága.
/Fogalma sincs arról, amit kritizál!/
A
legtöbb ember ugyanakkor elismeri, sajátjának tekinti és
folytatandónak tartja a vallásos múlt kulturális örökségét.
/Szükség van a költészetre, nem lehet mindig a száraz politikai
polgáridomító szövegeket hallgatni./
Ma is elfogadjuk a kialakult értékrendet, helyesnek tartjuk az
emberek magatartási szabályaira vonatkozó isteni parancsolatokat,
útmutatásokat, ma is ezek képezik a törvénykezés alapját. /Ha
ez képezné, akkor nem lenne gond, de pont nem ez képezi, azért
csináltak maguknak maguknak tetsző, magukat védelmező
alkotmányt./ Súlyos
ellentmondás alakult ki az emberek jelentős részében: nem
fogadják el a vallások Istenre vonatkozó tanításait, de
elfogadják a vallásos eszmerendszer alapján kialakult kultúrát.
/A
verset elfogadják, csak a passzust nem. Mert a vers az irodalom
rózsaszín rózsaszirma, a passzus meg megmondja, hogy mit ne
tegyél./
Az
ellentmondás oka az istenfogalom merev, dogmatikus értelmezése
/vagyis
komolyan vevése/.
Ha az eddigiek alapján elfogadjuk /laikusként
miért ne/
azt a gondolatot, hogy Isten az ember alkotása /melyik
ember alkotása melyik isten, vagy csak belecsapunk a lecsóba és
annyi?/,
akkor csak egy újabb lépést kell tennünk: alkossuk meg úgy az
istenfogalmat, hogy hihető legyen a mai ember számára /lehetne
mondjuk törpe, arra nem kellene felnézni, és lehet neki dirigálni/
és
ne kerüljön ellentmondásba a tudomány eredményeivel /nyilván
arról a tudományról beszél, amely magával kerül állandóan
ellentmondásba, amikor az élet és a biológiai létezés
eredetéről és működési mechanizmusáról beszél/.
Az így megalkotott istenfogalom nagyon távol áll a különböző
vallások kinyilatkoztatáson alapuló istenfogalmaitól /nem
mindegy?/,
ezért megbotránkozást okoz az istenfélő hívők körében /fel
vannak készülve mindenféle ateista eszmegörgetésre a
zavarosban/,
jobb, ha ők nem is olvassák el a következő fejezeteket. /Kinek
jobb, nekik van neki?/
Egy
gondolatkísérletre
/eddig se volt más/
hívom a szellemi kalandra /a
tudomány szellemi kalandját se kéne kihagyni/
vágyó olvasót, amelyben kísérletet teszek /legalább
a buzgóság meg van benne/ egy
olyan istenfogalom fölvázolására, ami gyökeresen szakít a
kinyilatkoztatásokkal. /Adj
király katonát. Nem adok. Ha nem adsz, szakítok. Szakíts ha
bírsz!/
Visszanyúlva a természeti népek vallásához, kísérletemben
Istent a természeti törvények összességének /hogy
tud a véletlen természeti törvényeket létrehozni?/,
(a Törvénynek) a benne való hitet természeti hitnek, vagy
természeti vallásnak tekintem. /Olyasmi,
mint a panteizmus./ A
könnyebb érthetőség kedvéért pontokba foglalom és párhuzamba
állítom a keresztény vallás Bibliában megfogalmazott
istenfogalmával /nem
lesz könnyű/, így
jobban be tudom mutatni a kettő közötti lényegi különbséget. A
két istenfelfogás kialakulása közötti alapvető különbség az,
hogy a Biblia szerint Isten maga nyilatkoztatta ki saját magát
/ugye
hogy tudja, mit tagad meg!/,
a természeti hit szerint csak azt fogadjuk el tényként, amit a
tudomány bizonyított. /Nosza./
1.
Isten léte:
a. A keresztények hite szerint egy Isten létezik, de benne három személy van: Atya, Fiú és Szentlélek. /Ez nem a Bibliában kijelentett hit, hanem egyházi értelmezés./ A Szentháromságtan a keresztény hit legelvontabb, legnehezebben érthető, legellentmondásosabb tétele. /Na végre, valami jót is mond!/ Két évezrede vitatkoznak róla maguk a teológusok is, ennek ellenére az egyes keresztény egyházak és felekezetek a mai napig sem értelmezik egységesen. /Egy emberi agyszüleményt nem is lehet, ami ráadásul a hitehagyás tömény kifejezője./
b. A természeti hit szerint Isten a világot működtető természeti törvények összessége. /Az Isten nem azonos a törvénnyel, hanem Ő alkotta meg a törvényt./
a. A keresztények hite szerint egy Isten létezik, de benne három személy van: Atya, Fiú és Szentlélek. /Ez nem a Bibliában kijelentett hit, hanem egyházi értelmezés./ A Szentháromságtan a keresztény hit legelvontabb, legnehezebben érthető, legellentmondásosabb tétele. /Na végre, valami jót is mond!/ Két évezrede vitatkoznak róla maguk a teológusok is, ennek ellenére az egyes keresztény egyházak és felekezetek a mai napig sem értelmezik egységesen. /Egy emberi agyszüleményt nem is lehet, ami ráadásul a hitehagyás tömény kifejezője./
b. A természeti hit szerint Isten a világot működtető természeti törvények összessége. /Az Isten nem azonos a törvénnyel, hanem Ő alkotta meg a törvényt./
2.
Isten tulajdonságai:
a. A keresztény hit szerint Isten a mindenség fölött álló legfelsőbb lény, örökkévaló, a mennyben lakozik, de mindenütt jelen van /eszerint a menny mindenütt jelen van, ezt nem tudtam/, mindent lát, hall és tud. /Inkább mindenről van tudomása, de pl. metál rock zenét, vagy káromkodást, egyebeket nem hallgat, ill. nem néz!/
a. A keresztény hit szerint Isten a mindenség fölött álló legfelsőbb lény, örökkévaló, a mennyben lakozik, de mindenütt jelen van /eszerint a menny mindenütt jelen van, ezt nem tudtam/, mindent lát, hall és tud. /Inkább mindenről van tudomása, de pl. metál rock zenét, vagy káromkodást, egyebeket nem hallgat, ill. nem néz!/
b.
A természeti hit szerint Isten nem lény, hanem maga a Törvény.
/Rövid törvény, rövid isten, hosszú törvény, hosszú isten./
Jelenlegi tudásunk szerint az anyagi világ több természeti
törvénynek engedelmeskedik, eddig nem sikerült egyetlen
univerzális szabállyal leírni minden jelenséget. /Ez
komoly felismerése a tényeknek./
A tudomány művelőinek évszázados törekvése, hogy megtalálják
az egységes elméletet, (világegyenletet) amiből minden
részletszabály levezethető. /A
tudósok kitaláltak maguknak egy célt, hogy amíg oda eljutnak,
sokan sok babért, dicsőséget és hírnevet learathassanak,
miközben Istennek egy fikarcnyit sem adnak!/
Megerősítették az egységes elmélet létébe vetett hitet az
1864-ben megalkotott Maxwell egyenletek, melyek segítségével
Maxwell egységes rendszerbe foglalta a mágneses és elektromos
jelenségeket.
/Van más is az univerzumban, nem is kevés!/
Jól jellemzi emberi törekvéseinket az a párhuzam, ami
felfedezhető az évezredekkel ezelőtt kezdődött egy igaz isten
keresése és a néhány száz éve kezdődött egyetlen univerzális
természeti törvény keresése között. /Talán
ott kellene keresni az Istent, ahol meg is lehet találni, mondjuk a
Bibliában!/
Mai
tudásunk szerint az ősrobbanásig, 12-15 milliárd évet látunk
vissza az időben. /Nem
is esik túlzásokba a látással kapcsolatban./
Nem rendelkezünk ismerettel a korábbi időre, ha egyáltalán volt
korábbi idő, ezért nem állíthatjuk, hogy a Törvény öröktől
fogva létezik. /Amely
ismerettel rendelkezik, az is állandóan változik, akár a tudomány
hitelessége, mindig attól hiteles, amit éppen megállapít./
Azt sem értjük
/azt sem, meg semmit sem!/,
hogy mi történik a táguló világmindenséggel: végtelenül
felhígul az anyag a térben, vagy bekövetkezik egy olyan állapot,
ami után leáll a tágulás és egy összehúzódási folyamat veszi
kezdetét. /Nem
mindegy, hogy a tudományos hiszékenységnek mi a tárgya?!/
Ahogy nem látunk visszafelé minden határon túl, ugyanúgy a jövőt
sem látjuk, tehát semmit sem tudunk az örökkévalóságról. /Ez
szépen hangzik: semmit nem tudunk! Ráadásul igaz is!/
A természeti hit követői optimisták, hisznek a világ
megismerhetőségében, bíznak abban, hogy a tudomány tovább
tágítja a megismerés határait, és egyre megalapozottabb
válaszokat kapunk a megfogalmazott kérdésekre. /Amíg
előre elkötelezett erkölcsi világnézet vezeti a tudományt
uralókat, szó sem lehet róla!/
Mivel Isten maga a Törvény /nem világos, de mindegy/, értelmetlen a hol lakozik kérdést feltenni. Ugyancsak értelmetlen Isten tudásáról, képességeiről beszélni, hiszen a Törvénynek nincsenek képességei. /Csak a véletlen és halott anyagnak van, az hozta létre az univerzumot és tornászta fel az életet az emberig. Meg létrehozta az ateizmus legnagyszerűbb ésszerűségét: az értelmetlenséget. Mivelhogy mindennek értelme az értelmetlenség maga. Csak közben van a sok süket filozófia, amivel traktálni lehet a hiszékeny hallgatóságot./
Mivel Isten maga a Törvény /nem világos, de mindegy/, értelmetlen a hol lakozik kérdést feltenni. Ugyancsak értelmetlen Isten tudásáról, képességeiről beszélni, hiszen a Törvénynek nincsenek képességei. /Csak a véletlen és halott anyagnak van, az hozta létre az univerzumot és tornászta fel az életet az emberig. Meg létrehozta az ateizmus legnagyszerűbb ésszerűségét: az értelmetlenséget. Mivelhogy mindennek értelme az értelmetlenség maga. Csak közben van a sok süket filozófia, amivel traktálni lehet a hiszékeny hallgatóságot./
3.
Teremtés
a. A Biblia szerint Isten 6 nap alatt teremtette a világot, minden élettelen anyagot és élőlényt, így az embert is. /Már itt téves az állítás, mivelhogy az egek és a föld teremtése az első nap előtt megtörtént./ De nem csak teremtette, hanem folyamatosan fenntartja és kormányozza, minden az ő akarata szerint történik. /Nem szabja meg minden történésnek az irányát, különben nem volna szabad akarat./
a. A Biblia szerint Isten 6 nap alatt teremtette a világot, minden élettelen anyagot és élőlényt, így az embert is. /Már itt téves az állítás, mivelhogy az egek és a föld teremtése az első nap előtt megtörtént./ De nem csak teremtette, hanem folyamatosan fenntartja és kormányozza, minden az ő akarata szerint történik. /Nem szabja meg minden történésnek az irányát, különben nem volna szabad akarat./
b.
A világmindenség keletkezésének tudományos feltárása még
várat magára. /Mindig
is fog./ Bizonyítottnak
tekinthető, hogy volt ősrobbanás /különbség
van a tekinthető, meg a tekintendő között!/,
de nem tudjuk /igazi
tudományos megállapítás/,
hogy az ősrobbanás a világ keletkezése, vagy csak az anyag
átalakulásának egy állomása volt-e. Nem tudjuk, hogy egyáltalán
volt-e kezdet, vagy az anyag öröktől fogva létezik valamilyen
megjelenési formában.
/Csak a lényeget nem tudja!/
Azt biztosnak vesszük, hogy a természeti törvények nem
rendelkeznek akarattal és cselekvőképességgel, nem teremtenek,
csupán meghatározzák az anyag változását, átalakulását.
/Ez komoly felismerés. De akkor hogy lehet istennek nevezni?/
Az
anyagi világ törvényei az anyag természetét jelentik /vagy
inkább az anyag természete a természeti törvény alá van
rendelve, mivel az anyag magának törvényt nem szabhat./.
A világ a saját törvényei szerint működik /hogy
tudott magának törvényt szabni?/,
ezeknek engedelmeskedik /vagyis
a törvényeknek/
a legkisebb részecskétől az univerzumig minden létező. A
fejlődési folyamat egyes lépéseit már értjük /félreértés,
félremagyarázás kizárva/,
de sok még a hiány az ismereteinkben. /Nem
olyan sok, csak ami a lényeges./
Nem tudjuk levezetni, hogyan jutott el az anyag az elemi
részecskéktől a tudattal rendelkező, gondolkodó emberig
/pontosan
ez a lényeg!/,
de az evolúciós elmélet már sok részletkérdésre /ami
teljesen evidens/
adott választ. /Pl.
a fajok környezethez való alkalmazkodására variálódás által./
4.
Élet a halál után, túlvilág
a. A keresztény hit szerint létezik túlvilág, az élet nem fejeződik be a halállal. /Ezt honnan veszi? Talán a piacon hallotta egy kofától?/ Az ember test és lélek, csak a test hal meg, a lélek tovább él. /Bőbeszédű kofa lehetett./ A lélek anyag nélküli szellem, ami a földi életünkben bennünk lakozik, de a halál után kiszáll a testből és önállóan létezik tovább. /Hűha, egyre melegebb.../ A különböző keresztény egyházak és felekezetek koronként is más és más tulajdonságokkal ruházták föl a testet elhagyó lelket és azt a környezetet, ahova a lelkek kerülnek. /Egész regényt kanyarint a történethez./ Kialakult az angyalokkal benépesített mennyország és ördögi pokol ellentétpár /csak nem ott is érvényes az evolúció?/, ahol a jók elnyerik jutalmukat, a gonoszok pedig méltó büntetésüket. /Ugye ez a valóságban nem létezhet? Na azért is lehet lopni a legmagasabb szinten is, mivel isteni büntetés csak a mesében létezik... De ha mégis, akkor nekik annyi!/
a. A keresztény hit szerint létezik túlvilág, az élet nem fejeződik be a halállal. /Ezt honnan veszi? Talán a piacon hallotta egy kofától?/ Az ember test és lélek, csak a test hal meg, a lélek tovább él. /Bőbeszédű kofa lehetett./ A lélek anyag nélküli szellem, ami a földi életünkben bennünk lakozik, de a halál után kiszáll a testből és önállóan létezik tovább. /Hűha, egyre melegebb.../ A különböző keresztény egyházak és felekezetek koronként is más és más tulajdonságokkal ruházták föl a testet elhagyó lelket és azt a környezetet, ahova a lelkek kerülnek. /Egész regényt kanyarint a történethez./ Kialakult az angyalokkal benépesített mennyország és ördögi pokol ellentétpár /csak nem ott is érvényes az evolúció?/, ahol a jók elnyerik jutalmukat, a gonoszok pedig méltó büntetésüket. /Ugye ez a valóságban nem létezhet? Na azért is lehet lopni a legmagasabb szinten is, mivel isteni büntetés csak a mesében létezik... De ha mégis, akkor nekik annyi!/
b.
A természeti hit szerint nem létezik túlvilág, nem létezik élet
a halál után. /Keveri
az ateista nézetet a természeti népek felfogásával./ Ez
nem jelenti azt, hogy az ember nyom nélkül eltűnik a halállal,
megmaradnak utódai (örökíti génjeit), alkotásai (örökíti
cselekedeteit) és a kultúrára gyakorolt hatása (örökíti
gondolatait, érzelmeit).
/Ez a materialista továbbélés stratégiája./
Nem létezik anyag nélküli szellem /az
előbb még az anyag eredetét sem tudta, most meg a szellemét is
tagadja/,
de létezik közösen kialakított szellemiség, amire hatással
vagyunk, ami tanulás útján mindenki számára elsajátítható.
/No, ez az ember képére alkotott istenség - aminek a
megcáfolásában utaznak -, meg minden egyéb fantáziatermék/.
5.
Jutalom-büntetés, avagy miért legyünk jók
a. A keresztény hit szerint Isten jutalmazza a jót és bünteti a rosszat. Jó az, aki betartja Isten kinyilatkoztatott parancsolatait, jutalma az üdvözülés. /Nagy vonalakban./ Rossz az, aki megszegi a parancsolatokat, pokol vár rá a halál után. /A pokol mibenlétét is hasra ütés szerűen állapítja meg. De ha már itt tartunk, a pokol szóval a Biblia a halotti állapotot jelenti, Jézus is ott volt 3 napig./ Ez a kezdetleges, leegyszerűsített szemlélet sokat változott az elmúlt századokban, de a mai felfogásnak is lényeges eleme, hogy az emberek evilági cselekedeteit az isteni jutalmazás és büntetés irányítja. /Már akinek. Egy dörzsölt ügyvédnek inkább a pénz határozza meg a cselekedeteit, hogy mennyit fizetnek neki!/ A keresztény kultúrában kialakult a jót elfogadó és a rosszat elítélő erkölcsi trendszer, amit az emberek többsége sajátjának érez, ezért a jóra való törekvés belső indíttatásúvá vált. /Ez hasznos dolog, a társadalom javára van./ A mai hívő keresztény ember nem azért él Istennek tetsző életet (nem szegi meg az isteni parancsolatokat), mert fél a büntetéstől, hanem azért, mert saját meggyőződése az erkölcsös élet folytatása. /Is- is./ Isten parancsolataival egybe eső erkölcsisége meggyőződésből fakad, és ezt a nevelés során tovább adja a következő generációknak./Az még nem teszi feleslegessé a Biblia ismeretét és az abban való ismeret állandó gyarapítását./
a. A keresztény hit szerint Isten jutalmazza a jót és bünteti a rosszat. Jó az, aki betartja Isten kinyilatkoztatott parancsolatait, jutalma az üdvözülés. /Nagy vonalakban./ Rossz az, aki megszegi a parancsolatokat, pokol vár rá a halál után. /A pokol mibenlétét is hasra ütés szerűen állapítja meg. De ha már itt tartunk, a pokol szóval a Biblia a halotti állapotot jelenti, Jézus is ott volt 3 napig./ Ez a kezdetleges, leegyszerűsített szemlélet sokat változott az elmúlt századokban, de a mai felfogásnak is lényeges eleme, hogy az emberek evilági cselekedeteit az isteni jutalmazás és büntetés irányítja. /Már akinek. Egy dörzsölt ügyvédnek inkább a pénz határozza meg a cselekedeteit, hogy mennyit fizetnek neki!/ A keresztény kultúrában kialakult a jót elfogadó és a rosszat elítélő erkölcsi trendszer, amit az emberek többsége sajátjának érez, ezért a jóra való törekvés belső indíttatásúvá vált. /Ez hasznos dolog, a társadalom javára van./ A mai hívő keresztény ember nem azért él Istennek tetsző életet (nem szegi meg az isteni parancsolatokat), mert fél a büntetéstől, hanem azért, mert saját meggyőződése az erkölcsös élet folytatása. /Is- is./ Isten parancsolataival egybe eső erkölcsisége meggyőződésből fakad, és ezt a nevelés során tovább adja a következő generációknak./Az még nem teszi feleslegessé a Biblia ismeretét és az abban való ismeret állandó gyarapítását./
b.
A természeti hit szerint ugyancsak döntő szerepe van a
jutalmazásnak és büntetésnek, de az nem a halál után, hanem a
saját, vagy utódaink földi életében jelentkezik. /Vagy
csak az egyik, ez a kapcsolatoktól nagyban függ./
A jutalmazás és büntetés nem egy felsőbb lény tudatos döntése
alapján történik, ezt a természet automatikusan végzi. /Ezt
most hinni kell, tudni, vagy bízni benne?/
Nem mindig jelentkezik azonnal a cselekvés után, de előbb-utóbb
elkerülhetetlenül bekövetkezik.
/Lám, a hit felbukkanásának pillanata.
/A természet tudatlanul számon tartja, hogy ki mit cselekedett, és
aszerint jutalmaz vagy büntet.
/Ha erre képes a tudattalan természet, a Biblia tudatos Istene
miért ne lenne képes?!/
Az
ember cselekedeteinek szorosabb vagy lazább visszahatása van magára
a cselekvő emberre. /Hű
ha!/ Fő
feladatunk ezen visszacsatolások felismerése és a felismert
törvényekhez való alkalmazkodással életvitelünk fenntarthatóvá
alakítása. /Komoly
feladatnak tűnik./
Az
isteni parancsolatok alapján kialakított életvitel sok tekintetben
megegyezik a természeti hit szerint fenntarthatónak nevezett
életvitellel. /Egybe
pancsolja, mint jó filozófushoz illik./
Könnyen felfedezhető a hasonlóság a helyes emberi viselkedés
bibliai megfogalmazása és a fenntartható fejlődést biztosító
emberi magatartás mai megfogalmazása között. /Csak
ez utóbbi éppenséggel a világi társadalomra aligha jellemző,
ahol a tisztességgel, meg a becsülettel nem sokra lehet menni,
annál többre pénzzel, kapcsolatokkal, meg dörzsölt
rafináltsággal. Magyarul: meg kell kenni azokat, akikre rá vagyunk
szorulva az előremenetelünk érdekében./
6.
Miért hisznek az emberek?
a. A keresztény felfogás szerint csak a hívő ember üdvözül, csak a hit segítségével juthatunk el az örök életbe. A gyerekeket életük kezdetétől istenfélővé nevelik, számukra természetes ténnyé válik Isten kinyilatkozatásainak igazsága. A hit gyakorlása egyedül és közösségekben történik, ami különleges élményt jelent az embernek. Megélik a vallásos áhítat lélektisztító katarzisát, ami után közelebb kerülnek Istenhez, ezáltal jobbá válnak.
A hit a részletesen kidolgozott viselkedési normáival egy kapaszkodó a vallásos ember számára. Nem kell minden helyzetben kitalálni, hogy mi a helyes cselekvés, ezt már gyerekkorban megtanulja mindenki. /Nem kapaszkodó, hanem iránymutató! Talán a közlekedésben a közlekedési szabályok is kapaszkodók vagy iránymutatók?!/
a. A keresztény felfogás szerint csak a hívő ember üdvözül, csak a hit segítségével juthatunk el az örök életbe. A gyerekeket életük kezdetétől istenfélővé nevelik, számukra természetes ténnyé válik Isten kinyilatkozatásainak igazsága. A hit gyakorlása egyedül és közösségekben történik, ami különleges élményt jelent az embernek. Megélik a vallásos áhítat lélektisztító katarzisát, ami után közelebb kerülnek Istenhez, ezáltal jobbá válnak.
A hit a részletesen kidolgozott viselkedési normáival egy kapaszkodó a vallásos ember számára. Nem kell minden helyzetben kitalálni, hogy mi a helyes cselekvés, ezt már gyerekkorban megtanulja mindenki. /Nem kapaszkodó, hanem iránymutató! Talán a közlekedésben a közlekedési szabályok is kapaszkodók vagy iránymutatók?!/
Hit nélkül nem lehet élni. Az ember csak egy kis szeletkéjét
ismeri a világmindenségnek, az ismeretlent csak elképzeli és
igyekszik egyre többet tudni róla. Csak az képes eredményesen
gyarapítani tudását, aki elhiszi, hogy az ismeretlen megismerhető.
Ez a hit saját tapasztalatban gyökerezik, nem misztikus, a
realitásokon alapul. Hitünk rendkívül szerteágazó: hiszünk
mások jóságában, becsületességében, segítőkészségében, a
magunk erejében, a művészetek embert jobbító hatásában stb.
/Ez
az általános hit nem haszontalan. Hisszük, hogy a piaci portéka
nincsen megmérgezve, és a BKV nem aknázta alá a metro
szerelvényeket... stb./
7.
Természetfeletti csodák
a. A keresztény hitvilág elválaszthatatlan részét képezik a csodák. A hívők úgy tekintenek a csodákra, mint Isten kinyilatkoztatására és dicsőségére /Inkább a Bibliát kellene idéznie, mintsem a Wikipédiát, de azt nem ismeri./ (lásd http://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A9zus_csod%C3%A1inak_list%C3%A1ja(link is external).
a. A keresztény hitvilág elválaszthatatlan részét képezik a csodák. A hívők úgy tekintenek a csodákra, mint Isten kinyilatkoztatására és dicsőségére /Inkább a Bibliát kellene idéznie, mintsem a Wikipédiát, de azt nem ismeri./ (lásd http://hu.wikipedia.org/wiki/J%C3%A9zus_csod%C3%A1inak_list%C3%A1ja(link is external).
b. A természeti hit szerint nincsenek csodák, minden jelenség a természet törvényei szerint megy végbe. Nem minden jelenségnek értjük a törvényeit, ezért a szokatlan vagy váratlan jelenségeket hajlamosak vagyunk csodának tekinteni. A természeti hit követői hisznek abban /ezek szerint a tudomány nem váltotta fel a hitet!/, hogy kitartó kutatómunkával felfedezhetjük a csodának tűnő jelenségek valóságos okait, törvényszerűségeit. /Egy bizonyos határig ez működik is./
8.
Az ima
a. A keresztények imában beszélgetnek Istennel, dicsőítik mindenhatóságát, kérik bűneik bocsánatát, illetve kifejezik hálájukat. Az imádkozó ember transzcendens kapcsolatba kerül, átéli Isten nagyszerűségét és saját maga kicsiségét. Egyes elképzelések szerint Isten meghallgatja és még a földi életükben teljesíti az arra érdemesültek imában megfogalmazott kérését. /Az elképzelés ahhoz elég kicsi, hogy ezt magáévá tehesse./
Az ima önnevelés révén visszahat az emberre, befolyásolja tudati-és lelkiállapotát: megerősíti hitében, megbocsájtó lesz az ellene vétkezőkkel szemben, segít elviselni a bánatot, mások tiszteletére, elfogadására nevel, megszabadít a rossz tulajdonságoktól. Az őszinte hittel imádkozó ember jobbá válik az ima által, elnyeri környezete szeretetét, elismerését. /Ha nem gondolja komolyan, miért írja le?/
a. A keresztények imában beszélgetnek Istennel, dicsőítik mindenhatóságát, kérik bűneik bocsánatát, illetve kifejezik hálájukat. Az imádkozó ember transzcendens kapcsolatba kerül, átéli Isten nagyszerűségét és saját maga kicsiségét. Egyes elképzelések szerint Isten meghallgatja és még a földi életükben teljesíti az arra érdemesültek imában megfogalmazott kérését. /Az elképzelés ahhoz elég kicsi, hogy ezt magáévá tehesse./
Az ima önnevelés révén visszahat az emberre, befolyásolja tudati-és lelkiállapotát: megerősíti hitében, megbocsájtó lesz az ellene vétkezőkkel szemben, segít elviselni a bánatot, mások tiszteletére, elfogadására nevel, megszabadít a rossz tulajdonságoktól. Az őszinte hittel imádkozó ember jobbá válik az ima által, elnyeri környezete szeretetét, elismerését. /Ha nem gondolja komolyan, miért írja le?/
b.
A természeti hitben élők nem imádkoznak földön túli
hatalomhoz, nem imádkoznak a természethez sem, de átérzik és
kifejezik a természet nagyszerűségét. /Leginkább
amikor kirabolják és elszennyezik!/ Nem
avatkoznak be durván a természet rendjébe, igyekeznek harmóniában
élni vele.
/Meg is látszik a bolygó állapotán! Nem kellene elmenni
szemészeti rendelésre?!/ A
természeti törvények tisztelete, azok megismerését és
betartását jelenti. /Akkor
kik szemetelnek, ha sem a hívők, sem a hitetlenek nem? Kik dobják
el a csikket Budapest utcáin, a janicsárok?/
9.
Miért vagyunk a világon?
a. Erre sem a Bibliában sem a keresztény alapokon álló filozófiában nem találunk egységes választ /többet kellene keresni/ lásd: http://hu.wikipedia.org/wiki/Az_%C3%A9let_%C3%A9rtelme(link is external).
A hívő ember életének jutalma az üdvösség állapotának (a teljességnek) elérése. Az üdvözülés Isten keresését, megtalálását, a vele való egyesülést jelenti. /Nem egészen: az üdvösség megmentést jelent, ennek az Isten által halálra ítélt világnak a túlélését és az új rendbe való bejutást./ A katekizmus a vallásos hittel ismerkedő gyerekek számára a következő választ adja: Azért vagyunk a világon, hogy Istent megismerjük, szeressük, neki szolgáljunk, ezáltal üdvözüljünk, vagyis a mennyországba jussunk. /Ez katolikus szöveg, de a Bibliában földi örök élet is van!/ Az ember akkor üdvözül, ha hisz Istenben, ha keresi Istent és megtartja parancsolatait. Az Istenben való hit azt jelenti, hogy mindent igaznak tartunk, amit Isten kijelentett. /Nem elég annak tartani, azt is kell cselekedni!/
a. Erre sem a Bibliában sem a keresztény alapokon álló filozófiában nem találunk egységes választ /többet kellene keresni/ lásd: http://hu.wikipedia.org/wiki/Az_%C3%A9let_%C3%A9rtelme(link is external).
A hívő ember életének jutalma az üdvösség állapotának (a teljességnek) elérése. Az üdvözülés Isten keresését, megtalálását, a vele való egyesülést jelenti. /Nem egészen: az üdvösség megmentést jelent, ennek az Isten által halálra ítélt világnak a túlélését és az új rendbe való bejutást./ A katekizmus a vallásos hittel ismerkedő gyerekek számára a következő választ adja: Azért vagyunk a világon, hogy Istent megismerjük, szeressük, neki szolgáljunk, ezáltal üdvözüljünk, vagyis a mennyországba jussunk. /Ez katolikus szöveg, de a Bibliában földi örök élet is van!/ Az ember akkor üdvözül, ha hisz Istenben, ha keresi Istent és megtartja parancsolatait. Az Istenben való hit azt jelenti, hogy mindent igaznak tartunk, amit Isten kijelentett. /Nem elég annak tartani, azt is kell cselekedni!/
b.
A természeti hit szerint az élet célja a természet törvényeinek
megismerését és a törvényekkel harmonizáló életvitel
kialakítását jelenti. /Isten
kifejezett kiiktatásával karöltve./
A természeti törvények nem tartalmaznak közvetlen utasítást az
ember életvitelére, azt magunknak kell megtalálni. /A
tőkés társadalom megtalálta: a profit növelésében és az olcsó
munkaerő kizsákmányolásában./ A
harmonikus életvitel a környezet erőforrásainak fenntartható
kiaknázását jelenti /elméletileg
szép az ateista muzsika/,
jutalma a tartós fennmaradás. /Nem
úgy néz ki!/
A törvényekkel nem harmonizáló életvitel következménye az
erőforrások felélése, hosszú távon a pusztulás. /Amit
látni is lehet!/
A természeti hit szerinti élet a természeti törvények keresését, felismerését, azok tudatos elfogadását, a mindennapi életünkbe való beépítését jelenti. /Egy igazságügyi szakértőnek tudnia kell, hogy a világ nem erről szól, amelyben élünk, de ha ezt tartja mégis többre a bibliai életvitel követésénél, akkor nyugodtan lehet hazugságügyi szakértőnek nevezni. Egyébként meg filozófiai értekezésnek elmegy, mert sokszínű és nagy elmebeli képzelőerőről tesz tanúbizonyságot./
Kiss
László igazságügyi
szakértő
Kecskemét, 2014.Isteni teremtés, istenteremtés
Kecskemét, 2014.Isteni teremtés, istenteremtés
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése