„Atyának
se hívjatok senkit a földön; mert egy a ti Atyátok, aki a
mennyben
van."
(Máté
23:9, Károli ford.)
A
katolikus egyház felfogása és gyakorlata - Az atya-elnevezés a
Bibliában - A keresztény gyülekezetre vonatkozó atyaság - A
katolikus szenthagyományról - Hasznos hagyomány - Káros hagyomány
- A tanulság számunkra – Mit mondjunk a katolikus hagyományokról?
- Kik tartoznak a szekták közé? - Katolikus magyarázkodások -
Összefoglalás
A
katolikus egyház felfogása és gyakorlata
Lelki
atyaság -
A
katolikus egyház szerint Pál következő újszövetségi
kijelentése a legtömörebb utalás a papok lelki atyaságának a
teológiájára:
"Nem
azért írom ezeket, hogy megszégyenítselek titeket, hanem azért,
hogy intselek, mint szeretett gyermekeimet. Ha tanítómesteretek sok
ezer volna is a Krisztusban, atyátok azonban nincs sok: mert az
evangélium által én vagyok a ti atyátok a Krisztus
Jézusban." (1Kor
4:14-15)
Ezen
páli idézet szerint, ha ő magát nevezhette atyának, akkor a
katolikus papokat miért ne lehetne atyának nevezni? Mivel a
Szentírás említi ezt a lelki értelemben vett atyai szerepet, a
katolikusok ezt vallják és felfogásuk szerint az apostolok
példáját követik, amikor papjaikat „atyának“ szólítják.
Lelki
atya-fiú, atya-gyermek kapcsolat -
Az
Újszövetségben igen sok utalás van lelki atya-fiú, atya-gyermek
kapcsolatok példáira. Sokan nem is tudják, milyen általánosak
ezek, így érdemes néhányukat megemlíteni:
Pál
rendszeresen hivatkozik Timóteusra, mint gyermekére vagy fiára:
„Elküldtem
hozzátok Timóteust, aki kedves, hűséges fiam az Úrban” (1Kor
4:17); „mint
a gyermek apja mellett, úgy szolgált mellettem az evangélium
ügyében.” (Fil
2:22);
„Timóteusnak,
a hitben igaz fiának. Kegyelem, irgalom és békesség Istentől, az
Atyától, és Urunktól, Krisztus Jézustól" (1Tim
1:2);
„Lelkedre
kötöm, Timótheus fiam, hogy a rólad szóló korábbi prófétai
szavak értelmében a jó harcot vívd meg bizalommal” (1Tim 1:18);
„Timóteusnak, szeretett fiának. Kegyelem, irgalom és békesség
Istentől, az Atyától és Urunktól, Krisztus Jézustól!” (2Tim
1:2); „Légy
hát, fiam, Jézus Krisztus kegyelmében erős” (2Tim
2:1).
Pál
más tanítványaira is hivatkozott mint fiaira:
„Titusznak,
a közös hitben szeretett fiának. Kegyelem és békesség Istentől,
az Atyától és Krisztus Jézustól, a mi Üdvözítőnktől!”
(Tit 1:4); „Fiamért, Onezimuszért könyörgök, akinek
bilincseimben adtam életet.” (Filem
10).
Ezek
közül egyik sem volt Pál vér szerinti gyermeke. Pál sokkal
inkább a rá vonatkozó lelki atyaságot hangsúlyozza ki.
Vér
szerinti atyaság -
Továbbá
a tiltás, hogy "atyának
se szólítsatok senkit", nem
vonatkozik a vér szerinti apákra.
Az
ősök „atyasága” -
Szintén
nem vonatkozik arra sem, hogy őseinket "atyáinknak"
hívjuk, amint az az ApCsel 7:2-ben olvasható, ahol István
"atyánkra, Ábrahámra" hivatkozik, vagy a Róm 9:10-ben,
ahol Pál "Izsák atyánkról" beszél.
A
további magyarázathoz lásd a teljes idézetet:
"Ti
ne hívassátok magatokat rabbinak, mert egy a ti mesteretek, ti
pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyának se szólítsatok
senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei. Tanítónak se
hívassátok magatokat, mert egy a ti tanítótok, Krisztus." (Mát
23:8-10)
A
„tanító” szóhasználat -
Az
első probléma az, hogy bár Jézus látszólag megtiltja
a "tanító" szó
használatát, Máté evangéliumának 28. fejezetében, a 19-20-ik
versben mégis ő maga választott ki néhány apostolt:
"Menjetek
tehát, tegyétek tanítványommá mind a népeket... és tanítsátok
meg őket mindannak a megtartására, amit parancsoltam nektek."
Pál
tanítói megbízatásáról beszél:
"Ezért
kaptam a küldetést, hogy hírnök és apostol legyek... a pogányok
tanítója hitre és igazságra."(1Tim
2:7)
"Ő
legyőzte a halált, s felragyogtatta előttünk az életet és a
halhatatlanságot, az evangéliummal, amelynek hirdetője, apostola
és tanítója lettem." (2Tim
1:11).
Pál
emlékeztet bennünket arra, hogy az Egyházban tanítói hivatal is
van:
"Ám
az Egyházban Isten némelyeket apostollá, másokat prófétává,
ismét másokat tanítóvá tett." (1Kor
12:28); és "Ő
némelyeket apostollá, másokat prófétává, ismét másokat
evangélistává, pásztorrá és tanítóvá tett" (Eféz
4:11).
Minden
kétségen felül áll, hogy Pál nem Jézus Máté evangéliumának
23 fejezetbeli tanítása ellen beszél, amikor másokra oly sokszor
mint tanítókra hivatkozik.
Jézus
a zsidó elöljárókat bírálta, akik "szívesen
elfoglalják a lakomákon a főhelyeket és a zsinagógában az első
székeket, szeretik, ha a tereken köszöntik s rabbinak szólítják
őket az emberek." (Mát
23:6-7).
Intése
itt válasz a farizeusi önteltségre, és rangkórságra.
Hiperbola
használata -
Jézus
gyakran használt hiperbolákat, pl. amikor ezeket mondta:
"Ezért
ha jobb szemed megbotránkoztat, vájd ki és dobd el! Inkább egy
tagod vesszen oda, mintsem az egész tested a kárhozatra
jusson." (Mát
5:29; vö. Mát 18:9; Márk 9:47)
Jézus
mindezeket bizonyára nem szó szerint értette, hiszen akkor minden
keresztény hívő vak és béna kellene hogy legyen (vö. 1Ján 1:8,
1Tim 1:15). Mindannyian ki vagyunk téve annak, ami "a
test kívánsága, a szem kívánsága és az élet kevélysége" (1Ján
2:16).
Az
atya-elnevezés a bibliában
Szó
szerinti, vér szerinti atya:
„Melyik
atya (patér) pedig
az közületek, a kitől a fia kenyeret kér, és ő talán követ ád
néki?” (Luk
11:11, Károli ford.)
„Ő
pedig monda: Férfiak, atyámfiai és atyák (patér)...” (Csel
7:2, Károli ford.)
„Juta
pedig Derbébe és Listrába: És ímé vala ott egy Timótheus nevű
tanítvány, egy hívő zsidó asszonynak, de görög
atyának (patér) fia;” (Csel
16:1, Károli ford.)
„Atyámfiai,
férfiak és atyák (patér),
hallgassátok meg az én beszédemet,” (Csel
22:1, Károli ford.)
„És
ti, atyák (patér)!
ne ingereljétek haragra fiaitokat,” (Eféz
6:4, Káldi ford.)
„Írok
néktek atyák (patér),
mert megismertétek azt, a ki kezdettől fogva van. Írok néktek
ifjak (neaniszkosz), mert meggyőztétek a gonoszt... Írtam néktek
atyák (patér),
mert megismertétek azt, a ki kezdettől fogva van.” (1Ján
2:13-14, Károli ford.)
Itt
az ifjak szó szerinti fiatalokat (neaniszkosz) jelentenek,
vö. Mát 19:20,22; Luk 7:14; Csel 5:10; 23:18,22., ennek ellentéte
az atyák, akik pedig szó szerinti atyákat jelentenek!
„Tudván
azt, hogy a törvény nem az igazért van, hanem a törvénytaposókért
és engedetlenekért, az istentelenekért és bűnösökért, a
latrokért és fertelmesekért, az atya- és anyagyilkosokért,
emberölőkért.” (1Tim
1:9, Károli ford.)
„Továbbá
már testi atyáink (patér) fegyelemben
tartottak, és becsültük őket; nem inkább kell-e
engedelmeskednünk a lelkek Atyjának, hogy éljünk?” (Zsid
12:9, Káldi ford.)
Mindkét
nembeli szülők: „Hit
által rejtegették Mózest az ő szülei (patér)...
” (Zsid 11:23,
Károli ford.)
Az
isteni hitet kezdetben kimutató emberek, hitben ősatyák:
„Csak
nem vagy nagyobb Jákob atyánknál,” (Ján
4:12)
„úgy
szolgálok az én atyáim (Ábrahám,
Izsák és Jákób - vö. 2Móz 3:15; Csel 3:13) Istenének,
mint a ki hiszek mindazokban, a mik a törvényben és a prófétákban
meg vannak írva.” (Csel
24:14, Károli ford.)
”Mit
mondunk tehát, hogy Ábrahám a mi atyánk nyert volna test
szerint?” (Róma
4:1, Károli ford.)
„Ugyanígy
volt ez Rebekka esetében is, aki egytől, Izsák atyánktól foganta
fiait.” (Róma
9:10)
Zsidó
ősök, elődök, atyák, akiké volt a Sínai hegyen kapott törvény:
„Nem
szeretném, ha elkerülné figyelmeteket, testvérek, hogy atyáink
mind ott voltak a felhő alatt,” (1Kor
10:1).
„Nem
azon szövetség szerint, a melyet kötöttem az ő atyáikkal” (Zsid
8:9, Károli ford.).
„Hisz
tudjátok, hogy nem veszendő ezüstön vagy aranyon szabadultatok ki
az atyáitoktól rátok hagyományozott értéktelen
életmódból,” (1Pét
1:18).
„Zsidó
vagyok, a kilikiai Tarzuszban születtem, de ebben a városban
nevelkedtem, s Gamáliel lábánál az atyai törvény szigorú
megtartására tanítottak.” (Csel
22:3)
„én
jóllehet semmit sem vétkeztem a nép ellen, vagy az ősi
szokások (atyáim
erkölcse, bevett szokások; a zsidók törvénye - Csel
25:8) ellen”. (Csel
28:17, Károli ford.)
Átvitt
értelemű, szellemi-lelki, származásbeli atyaság:
„Az
első atyád (Ádám) vétkezett,” (Ésa
43:27, Károli ford.)
„És
szűlé Háda Jábált. Ez volt atyjok a sátorban-lakóknak, és a
barompásztoroknak. Az ő atyjafiának pedig Jubál vala neve: ez
volt atyja minden lantosnak és síposnak.” (1Móz
4:20-21, Károli ford.)
„Elizeus
pedig ezt látván, kiált vala: Édes atyám, édes atyám!” (2Kir
2:12, Károli ford.)
„Ti
az ördög atyától valók vagytok, és a ti atyátok kívánságait
akarjátok teljesíteni.” (Ján
8:44, Károli ford.)
„És
hogy atyja legyen a körülmetélteknek is, azoknak, a kik nemcsak
körülmetélkednek, hanem követik is a mi atyánknak Ábrahámnak
körülmetéletlenségében tanusított hitének nyomdokait.” (Róma
4:12, Károli ford.; vö. Ésa 51:2)
„Azért
hitből, hogy kegyelemből legyen; hogy erős legyen az ígéret az
egész magnak; nemcsak a törvényből valónak, hanem az Ábrahám
hitéből valónak is, a ki mindnyájunknak atyánk - mert népek
sokaságának atyjává teszlek téged.” (Róm
4:16-17; 1Móz 17:5, Károli ford.)
„Mert
egy gyermek születik nékünk, fiú adatik nékünk, és az uralom
az ő vállán lészen, és hívják nevét: csodálatosnak,
tanácsosnak, erős Istennek, örökkévalóság atyjának, békesség
fejedelmének!” (Ésa
9:6, Károli ford.)
„Szívesen
elfoglalják a lakomákon a főhelyeket és a zsinagógában az első
székeket, szeretik, ha a tereken köszöntik s rabbinak szólítják
őket az emberek. Ti ne hívassátok magatokat rabbinak, mert egy a
ti mesteretek, ti pedig mindnyájan testvérek vagytok. Atyának se
szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei.
Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti tanítótok,
Krisztus. Aki nagyobb közületek, az a szolgátok lesz. Aki
felmagasztalja magát, azt megalázzák, aki megalázza magát, azt
felmagasztalják.” (Mát
23:6-12)
„Mert
ha tízezer tanítómesteretek lenne is a Krisztusban, de nem sok
atyátok; mert tőlem vagytok a Krisztus Jézusban az evangyéliom
által.” (1Kor
4:15, Károli ford.)
„Az
ő kipróbált voltát pedig ismeritek, hogy miképen atyjával a
gyermek, együtt szolgált velem az evangyéliom ügyében.” (Fil
2:22. Károli ford.)
„Az
idősb embert ne dorgáld meg, hanem intsed mint atyádat; az
ifjabbakat mint atyádfiait;” (1Tim
5:1, Károli ford.).
Az
Isten, a Jézus Krisztus atyja, a zsidók és a keresztények atyja:
„Mert
te vagy a' mi atyánk, mert az Ábrahám, nem tud minket, és az
Izrael nem esmér minket, te vagy Jehova a' mi Atyánk, a ' mi
Megváltónk, öröktől fogva vagyon a ' te neved.” (Ésa
63:16, Komáromi ford., 1718)
„Mégis
Urunk (YHVH),
te vagy a mi atyánk; mi vagyunk az anyag, és te aki formálsz, a te
kezed műve vagyunk mindnyájan.” (Ézsaiás
64:7)
„A
fiú tiszteli atyját, a szolga is az ő urát. És ha én atya
vagyok: hol az én tisztességem? És ha én úr vagyok, hol az én
félelmem?” (Malakiás 1:6, Károli ford.)
„Nem
egy atyánk van-é mindnyájunknak? Nem egy Isten teremtett-é
minket? Miért csalja hát kiki az ő felebarátját, megrontván a
mi atyáink (zsidó elődök) szövetségét?”
(Malakiás 2:10, Károli ford. )
„Ti
azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben,
szenteltessék meg a te neved;” (Máté
6:9, Károli ford.)
„Munkálkodjatok
ne az eledelért, a mely elvész, hanem az eledelért, a mely
megmarad az örök életre, a melyet az embernek Fia ád majd néktek;
mert őt az Atya pecsételte el, az Isten.” (Ján
6:27, Károli ford.)
„Monda
néki Jézus: Ne illess engem; mert nem mentem még fel az én
Atyámhoz; hanem menj az én atyámfiaihoz és mondd nékik:
Felmegyek az én Atyámhoz és a ti Atyátokhoz, és az én
Istenemhez, és a ti Istenetekhez.” (Ján
20:17, Károli ford.)
„És
leszek néktek Atyátok, és ti lesztek fiaimmá, és leányaimmá,
azt mondja a mindenható Úr (YHVH).” (2Kor
6:18, Károli ford.)
„Ha
Atyának hívjátok azt, aki részrehajlás nélkül ítél meg
mindenkit a tettei alapján,” (1Pét
1:17).
„Mert
kinek mondotta valaha az angyalok közül: Én Fiam vagy te, én ma
szültelek téged? és ismét: Én leszek néki Atyja és ő lesz
nékem Fiam?” (Zsidók
1:5; vö. Zsolt 2:7; 2Sám 7:14, Károli ford.)
„És
tett minket királyokká és papokká az ő Istenének és
Atyjának:” (Jel
1:6, Károli ford.)
A
keresztény gyülekezetre vonatkozó atyaság
Való
igaz, a keresztény gyülekezetben – ahogy Pál is mondja: „Mert
ha tízezer tanítómesteretek lenne is a Krisztusban, de nem sok
atyátok; mert tőlem vagytok a Krisztus Jézusban az evangyéliom
által.” (1
Kor 4:15, Károli ford.) - lehetünk szellemi értelemben atyjai az
általunk tanítottaknak, vagy tarthatjuk szellemi értelemben
atyánknak azt, aki minket tanít, vagy aki nálunk idősebb.
Ezen
páli idézet szerint, ha ő magát nevezhette atyának, akkor a
katolikus papokat miért ne lehetne atyának nevezni? (Mondják a
katolikusok.) Azonban elfeledkeznek egy fontos dologról. Ugyanis,
bár magát Pál atyának nevezte, mégis a kiváltságos Atya-cím
nem illeti meg őt (de nem is tartott rá igényt!), mert azt Jézus
fenntartja a mennyei Atyjának, hiszen még magát sem hívatta
Atyának, pedig szellemi értelemben ő is Atyánk. (vö. Ézsa
9:6: "És
hívják nevét: ... örökkévalóság atyjának" -
Károli ford.)
Krisztusnak
van joga fenntartani az Ő Atyja számára az Atya-elnevezést, mivel
az Atya akar az egyetlen Atyánk lenni (vö. 2Kor 6:18: "És
leszek néktek atyátok" -
Károli ford.), mint ahogy Neki az a szándéka, hogy „Isten
legyen minden mindenben”.
(1Kor 15:28, Károli ford.; vö. Jel 21:7)
[Első
érv: SENKI NEM
SZÓLÍTOTTA JÉZUST ATYÁNAK, PEDIG „ÖRÖKKÉVALÓSÁG ATYJÁNAK”
NEVEZI ŐT AZ ÍRÁS!]
De
nem is neveztek senkit Atyának szellemi értelemben a keresztény
gyülekezetben, hanem atyafinak (szellemi testvérnek). „Ti
mindnyájan testvérek vagytok” (Mát
23:8) - mondta Jézus, tehát ez az elnevezés az, amit Krisztus
engedélyezett használni a gyülekezete tagjainak. Vö.:
„Én,
János, a királyságban és a türelmes várásban testvéretek
Jézusban, és az üldöztetésben társatok, a Patmosz nevű
szigeten voltam, az Isten szava miatt, és Jézus tanúságtétele
miatt.” (Jel
1:9)
Megfigyeltük,
hogy magát TESTVÉR-nek és TÁRS-nak nevezte, és nem atyának, sem
nem pápának, sem nem eminenciás úrnak, meg őszentségének,
stb...
De
Pálra is ugyanez vonatkozik: „Urunk
türelmét tartsátok üdvösségnek, ahogy szeretett testvérünk,
Pál írta nektek ajándékul kapott bölcsességében.” (2Pét
3:15)
Láthatjuk,
hogy Péter TESTVÉRNEK nevezte Pál apostolt, és nem atyának,
stb... Tehát senki nem illetékes ennek a megszólításnak az
elfogadására a keresztény gyülekezetben.
A
2Pét 3:15-ben Péter miért nem azt írja, hogy Pál atya? Ha meg
Pál nem volt Pál atya, akkor a katolikus papokból hogyan lett
Selymes atya, Kozma atya, Oszkár atya, Robi atya, Károly atya,
László atya, stb...? Vagy talán örökbe fogadta és a fizikai
atyja lett ez a sok pap mindazoknak a növendékeknek, akiket
tanítanak?
Talán
azt olvassuk, hogy Timótheus atya, - vagy „Timóteus
testvér„ (Filemon
1)?; „Szilvánusz
által, akit hű testvérnek tartok,” -
vagy akit atyának tartok?; „Tichikusz,
a szeretett testvér,” (Kol
4:7, Káldi Neovulgáta ford.), - vagy Tichikusz atya?; „Epafroditusz
testvéremet,” (Fil
2:25), - vagy Epafroditusz atyát?; „Titusz
testvéremet„ (2Kor
2:12), - vagy Titusz atyát?; „Ami
pedig Apolló testvért illeti,” (1Kor
16:12), - vagy apolló atyát?; „hű
testvérem, Onezimusz” (Kol
4:9), - vagy Onezimusz atya?; „Szosztenész
testvér,” (1Kor
1:1), - vagy Szosztenész atya?; „Quartusz
testvér.” (Róm
16:23), - vagy Quartusz atya?; „Saul
testvérem,” (Csel
22:13), - vagy Saul atya?; „Velem
tartott ez a hat testvér is,” (Csel
11:12), - vagy velem tartott ez a hat atya?
Ha
az a hat személy mind katolikus pap lett volna, akkor azok közül
egy se lett volna testvér, hanem mind atya lett volna. De nem csak
hat katolikus atya van a világon, hanem van vagy hatmillió, és még
egy, aki ráadásul 'szentatya' is, annak ellenére, amit Jézus
tanított:
„Atyának
se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a
mennyei. Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti
tanítótok, Krisztus." (Mát
23:9)
[Második
érv: SENKIT NEM SZÓLÍTOTTAK ATYÁNAK VALLÁSI ALAPON A
KERESZTÉNY GYÜLEKEZETBEN, HANEM MINDENKIT TESTVÉRNEK HÍVTAK.]
Ezt
nem lehet megindokolni azzal, hogy a keresztény gyülekezet
létrejötte előtti időszakra vonatkozólag ez a szóhasználat
alkalmazva volt (vö. Róma 4:16-17), hiszen akkor még nem volt
megtiltva, mint pl. az asszonynak való válólevél adása sem, de
ezt már nem engedélyezte Krisztus. (vö. Máté 19:3-12) Vannak
változások, amikhez mindenkinek igazodni kell! (Lásd pl. Csel
10,9-15; Róma 12:1-2)
„Ti
ne hívassátok magatokat rabbinak ((h)rabbei:mester),
mert
egy a ti mesteretek (didaszkalosz: tanítómester), ti
pedig mindnyájan testvérek vagytok... Tanítónak se hívassátok
magatokat, mert egy a ti
tanítótok
(kathégétész:tanító/nevelő), Krisztus.” (Mát
23: 8, 10)
Ha
ezeknek a szavaknak a használatát megnézzük, akkor azt láthatjuk,
hogy bár voltak tanítók az egyházban (vö. Csel 13:1); hiszen
Isten adott tanítókat az egyháznak (vö. 1Kor 12:28,29; Eféz
4:11), ennélfogva Pál a pogányok és az evangélium tanítója
volt (vö. 1Tim 2:7; 2Tim 1:11), és az érett korúaknak a
gyülekezetben egy idő után tanítóknak kellett volna lenniük,
még ha nem is sokaknak (vö. Zsid 5:12; Jak 3:1), mindazonáltal
senkit nem
neveztek tanítónak,
senkit nem szólítottak úgy,
hogy „tanító”!
Tanítók
voltak, mégsem nevezték magukat Tanítónak, mivelhogy a tanítás
nem tőlük származott, és nem voltak felhatalmazva arra, hogy
magukat Tanítóknak neveztessék, és nem is hívatták magukat
Tanítónak!
Bár
Jézus Izrael tanítójának nevezi Nikodémust, de ő zsidó volt és
nem keresztény. (vö. Ján 3:10)
Ugyanígy
a rabbi/mester megszólítás sem volt gyakorlatban a keresztény
gyülekezetben, hanem az írástudók és a farizeusok szerették, ha
rabbinak/mesternek szólítják őket az emberek. (vö. Mát 23:7)
[Harmadik
érv: SEM TANÍTÓNAK, SEM MESTERNEK, SEM RABBINAK NEM SZÓLÍTOTTAK
SENKIT A KERESZTÉNY GYÜLEKEZETBEN.]
Az,
hogy szellemi értelemben „fiamnak”, ill. „gyermekemnek”
neveznek némelyeket a keresztény gyülekezetben, az még nem
jogosít fel senkit arra, hogy bárkit is atyának nevezzenek, de
egyetlen példát sem látunk arra vonatkozóan, hogy ez megtörtént
volna!
Hogy
Jézus használt hiperbolákat némely mondanivaló kifejezésére,
ez igaz, csakhogy az atya, a rabbi, ill. mester szó használatánál
nem használt hiperbolát, hanem konkrétan megmondta, hogy semmiféle
címet ne használjanak a követői, mivelhogy ők testvérei
egymásnak.
Ennélfogva
magukat testvérnek nevezték, ahogy az idézett példák is ezt
igazolják.
A
katolikus szenthagyományról
„Mi
a szenthagyomány? Jézusnak és az apostoloknak a szentírásból
kimaradt tanítása, vallási életre vonatkozó intézkedéseik és
szokásaik, valamint szentírás-értelmezésük. 2Thes
2,15.” (KÉRDEZZÜK
MEG A SZENTÍRÁST (Bibliás Katekizmus) - Szent István Társulat,
1980. 14. old.)
Ez
az állítás azonban nem teljesen fedi a valóságot. Ugyanis addig
lehet apostoli hagyományról beszélni, amíg azok a tanítások az
apostoloktól szóban kiadattak, majd belekerültek az apostolok
által írt evangéliumokba és levelekbe. De miután belekerültek,
onnantól fogva bármilyen szóbeli (nem apostoli eredetű) szöveg
nem lehet Istentől ihletett, különösen azok a hagyományok nem,
amik az apostolok halála után datálódnak.
A
II. Vatikáni Zsinat Dei
Verbum (Az Isten
Igéje) kezdetű, az isteni kinyilatkoztatásról szóló
konstitúciója így ismerteti a Hagyomány és a Szentírás
kapcsolatát: „A
Szent Hagyomány és a Szentírás tehát szorosan összefonódik és
átjárja egymást. Ugyanabból az isteni forrásból fakadván
mindkettő, egyesülnek és azonos cél felé tartanak. A Szentírás
ugyanis Istennek a Szentlélek sugalmazására írásba foglalt
szava; a Szent Hagyomány pedig Isten szavát, melyet Krisztus Urunk
és a Szentlélek bízott az apostolokra, sértetlenül származtatja
át ezek utódaira, hogy igehirdetésükkel az igazság Lelkének
fényénél hűségesen őrizzék, kifejtsék és terjesszék” (9)
„Isten
bölcs rendelkezése szerint annyira összetartozik és egymásra van
utalva a Szent Hagyomány, a Szentírás és az egyházi
Tanítóhivatal, hogy egyikük sem lehet meg a másik kettő nélkül.
Mind a három együttesen, de mindegyikük a saját módján, az egy
Szentlélek tevékenységének hatására eredményesen szolgálja a
lelkek üdvösségét.” (DEI
VERBUM - A II. Vatikáni Zsinat DEI VERBUM kezdetű dogmatikus
konstitúciója az isteni kinyilatkoztatásról. Második fejezet: AZ
ISTENI KINYILATKOZTATÁS TOVÁBBADÁSA)
Mit
tanít a Biblia a hagyományról?
Hasznos
hagyomány
Kétféle
hagyományról beszél a görög szöveg: ami hasznos és követendő,
és ami káros és ezért elvetendő.
Vajon
mi volt hasznos hagyomány? Pál írja:
„Dicsérlek
titeket, hogy mindenben megemlékeztek rólam, és megtartjátok a
hagyományokat, (paradoszisz) úgy,
ahogy átadtam nektek.” (1Kor
11:2, Káldi Neovulgáta ford.)
„Ezért
tehát, testvérek, legyetek állhatatosak, és őrizzétek szilárdan
a hagyományokat (paradoszisz) amelyeket
akár élőszó, akár levelünk útján tanultatok.” (2Thes
2:15, Káldi Neovulgáta ford.)
„Ugyanakkor
Urunk, Jézus Krisztus nevében meghagyjuk nektek, testvérek, hogy
tartsátok távol magatokat minden olyan testvértől, aki
rendetlenül él, és nem a szerint a
hagyomány (paradoszisz) szerint,
amelyet tőlünk kapott.” (2Tessz
3:6, Káldi Neovulgáta ford.)
Az
a hagyomány, amiről Pál beszél, az olyan tanítást jelentett,
amit élőszóban adtak vagy levélben. Mivel
a görög paradoszisz szó
parancsolatot, rendelkezést jelent, ezeknek a megtartása akkor is
fontos volt, ha élőszóban adták, és akkor is ha levélben. A
páli hagyomány tehát rendeletet jelent, akár élőszóban, akár
írásban.
Káros
hagyomány
A
zsidó ősök hagyományai, amelyeket Isten törvénye fölé
helyeztek, és annak megtartását tartották fontosabbnak. Jézusnak
szegezték a kérdést az írástudók és farizeusok:
„Miért
térnek el tanítványaid az ősök hagyományaitól
(paradoszisz)?
Evés előtt ugyanis nem mossák meg a kezüket. Így felelt nekik:
„Hát ti miért szegitek meg Isten parancsát hagyományotok (paradoszisz) kedvéért?”
(Mát
15:2-3)
„nem
kell segítenie többé apját és anyját. Ezzel hagyományotok
kedvéért kijátsszátok az Isten parancsát.”(Mát
15:6)
”A
farizeusok és általában a zsidók ugyanis nem esznek addig, amíg
meg nem mossák a kezüket könyökig, így tartják magukat a vének
hagyományaihoz (paradoszisz). És
ha piacról jönnek, addig nem esznek, míg meg nem mosakszanak. S
még sok más hagyományhoz (paradoszisz)
is
ragaszkodnak: így például a poharak, korsók, rézedények
leöblítéséhez.
A
farizeusok és írástudók tehát megkérdezték: „Miért nem
követik tanítványaid az ősök hagyományait (paradoszisz),
miért
eszik tisztátalan kézzel a kenyeret?”Az Isten parancsait nem
tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz
(paradoszisz), a
korsók és poharak megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz
ragaszkodtok.”
Majd
így folytatta: „Szépen semmibe veszitek Isten parancsát, hogy
hagyományotokat (paradoszisz) állítsátok
a helyére... Isten szavát érvénytelenítitek
hagyományotokkal
(paradoszisz), amellyel
azt átadjátok. És sok ehhez hasonlót tesztek.” (Márk
7:3-9, 13)
Káros
hagyomány tehát az, amit Isten kinyilatkoztatott akaratával
(parancsával) ellentétesen, annak fölébe helyeznek mint emberi
utasításokat, vagy eljárásokat.
A
valamikori Saul is ezt tette:
„És
felülmultam a zsidóságban nemzetembeli sok kortársamat,
szerfelett rajongván atyai hagyományaimért
(paradoszisz).” (Gal
1:14)
Mivel
ezek ellentétben voltak a krisztusi tanítással és mértékkel,
ezért Pálnak ezt el kellett vetnie.
De
mindenki másnak is ugyanezt kell tennie:
„Vigyázzatok,
hogy senki félre ne vezessen benneteket bölcselkedéssel és hamis
tanítással, ami emberi hagyományokon (paradoszisz) és
világi elemeken alapszik, nem pedig Krisztuson.” (Kol
2:8)
Péter
is utalt erre az eltorzult hagyományra:
„Hisz
tudjátok, hogy nem veszendő ezüstön vagy aranyon szabadultatok ki
az atyáitoktól rátok hagyományozott
(patroparadotosz =
utókorra hagyott hagyomány, apáktól átvett, örökölt
hagyomány) értéktelen
életmódból”. (1Pét
1:18)
A
tanulság számunkra
Minden
olyan rendelkezés, tanítás vagy gyakorlat, ami ellentétben van a
krisztusi tanítással, azt el kell vetni, bárkitől is származzon.
is, lásd: Lukács 1:9; 2:42; 22:39; János 19:40; Cselekedetek 6:14; 15:1; 16:21; 21:21; 25:16; 26:3; 28:17; Zsidók 10:25); illetve megszokásról, összeszokásról (szünétheia), lásd: János 18:39; 1Korinthus 8:7; 11:16) Ezek között is van olyan szokás, ami hasznos, ill. káros. Pl. hasznos: Lukács 1:9; káros: Zsidók 10:25; 1Korinthus 11:16]
Mit
mondjunk a katolikus hagyományokról?
Ők
azt állítják, hogy azt a közösséget tekintik kiindulási
alapnak, amely a Bibliát a Szentlélek segítségével létrehozta.
A Szentlélek e közösség által két isteni művet hagyott hátra:
1. Biblia; 2. Szent Hagyomány. E másodikra Szent Pál is többször
hivatkozik.
Nos,
ez a közösség lenne az ősgyülekezet, ami a r. kat. egyházban
testesült meg és jutott el hozzánk úgy, ahogy azt ismerjük.
Tehát ami a Bibliában írva van, és amit a r. kat. egyház hozott
rendeleteket a történelem folyamán (pl. a zsinatok által), azok
ugyanolyan értékűek, mint az írott, sugalmazott bibliai szöveg.
Azonban
meg kell állapítanunk, hogy ebben a dologban csúsztatás van,
mégpedig ugyanolyan, mint ahogy a farizeusok is csúsztattak. Vagyis
a saját, emberi hagyományaikat ugyanolyan szintre, sőt magasabb
szintre helyezték, mint az Isten Szavának az értékét, melyek
ráadásul ellene is mondtak annak! Ezért megfeddte őket Jézus.
Ugyanilyen
gyakorlatot találhatunk a r. katolikus egyházban is, ahogy pl. II.
János Pál (Karol Wojtyla) írja az Átlépni a remény küszöbén
című magyarul is megjelent mintegy 200 oldalas könyvében:
„Nem
szabad tehát félni, ha az emberek Krisztus helytartójának
neveznek, ha szentatyának vagy őszentségének szólítanak, vagy
ehhez hasonló szavakkal illetnek, amelyek ráadásul mintha
ellentmondanának az evangéliumban foglaltaknak. Krisztus meg is
jegyezte:
Atyának
se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a mennyei
Tanítónak se hívassátok magatokat, mert egy a ti tanítótok,
Krisztus. (Mt 23:9-10) Ezek a kifejezések hosszú h a gy o m á ny
eredményeképpen alakultak ki. Belekerültek a köznyelvbe, s nem
kell félni a használatuktól.”
Már
hogy ne kellene félni, ha ellentétes Krisztus parancsával! Ismét
ugyanott vagyunk, mint a Jézus korabeli farizeusoknál:
„Szépen
semmibe veszitek Isten parancsát, hogy hagyományotokat
(paradoszisz) állítsátok a helyére.” Mózes azt mondta:
„Tiszteld apádat és anyádat” és: „Aki gyalázza apját és
anyját, az halállal lakoljon.” Ti viszont ezt mondjátok: Ha
valaki azt mondja apjának vagy anyjának, hogy Korbán, azaz
áldozati ajándék az, amivel segíthetnélek, már nem engeditek
meg neki, hogy valamit is tegyen apjáért vagy anyjáért. Isten
szavát érvénytelenítitek hagyományotokkal, amellyel azt
átadjátok. És sok ehhez hasonlót tesztek.”
Számtalan
példa van rá, hogy a kat. egyház ezt csinálja. Vagyis semmit nem
tanult a zsidó nép ítéletéből, ezért ugyanúgy meg lesznek
ugyanazért (is) ítélve, mint amazok.
Vagyis
Krisztus parancsát érvénytelenítik a saját hagyományaik miatt,
és ezt az a Karol Wojtyla mondta, aki azt is mondta, hogy „az
igazság mindig aktuális”.
Ha
az eretnekség tömören fogalmazva azt jelenti, hogy valaki nem
engedelmeskedik a pápának, akkor a legnagyobb eretnek maga a pápa,
aki nem engedelmeskedik a Krisztusnak, hiszen Jézus egyértelmű és
világos tiltása ellenére magát 'szentatyának' nevezteti.
Amikor
a katolikusok a Szentírás mindenek felettiségét nem fogadják el
teológiai kérdések eldöntésénél (hiszen egyházukban a
Szenthagyományt is ugyanolyan fontosnak tartják), akkor a hagyomány
fontosságának kiemelése az ő gyakorlatukban azt jelenti, hogy
az eltér
a Szentírás kinyilatkoztatásától, máskülönben
nincs jelentősége.
Vagyis,
semmi baj nincs azzal, ha ugyanolyan fontos, mint a Szentírás,
hiszen akkor csupán annak helyes
magyarázatáról
és továbbadásáról van szó. De akkor is a Szentírás fényében
állhat össze a hagyomány, és nem a hagyomány fényében
osztályozzuk a Bibliát. Vagyis a Biblia által nézzük a
hagyományt, és nem a hagyomány által nézzük a Bibliát. A
Biblia az első és csak abból táplálkozhat a hagyomány, és nem
fordítva.
Mivelhogy
a Biblia van sugalmazva, tehát az apostoli írások voltak
sugalmazva, de onnantól semmiféle írás és magyarázat nincsen
sugalmazva Istentől, mert a kánon lezárásra került.
Alapvető
probléma, hogy a kat. egyházban nem csupán azonos szinten van az
írott Ige és a hagyomány, hanem a
hagyományt magasabbra teszik
az írott Igénél. Sok esetben szemben áll vele! A Szentírás
mindenekfelettiségét pontosan ezért nem fogadják el teológiai
kérdések eldöntésénél. És amikor ütközik a kettő, akkor
kicsavarják a Bibliát, hogy a hagyományt tehessék első
helyre. Ugyanezt csinálták a Jézus korabeli zsidó
vallásvezetők is.
Kik
tartoznak a szekták közé?
„Olyan
vallásos közösségek, amelyek valamely nagy kultúra vallási
közösségének tanaiból és gyakorlatából származtatják
magukat, de azzal mégsem kívánnak azonosulni.” (Keresztyén
Egység Titkársága nyilatkozata, 1986)
Ellenben
Róma püspökei a IV. századtól pápának, azaz Atyának,
hovatovább kiegészítették szent jelzővel, Szentatyának hívatták
magukat. Sőt a szentté avatott VII. Gergely (1073-1085) híres
dokumentuma, a pápaság vezérelveit 1075-ben rögzítő Dictatus
papae 11. pontja kimondja Róma mindenkori püspökéről, hogy
az „egész
világon csak őt illeti meg a pápa név”.
Katolikus
magyarázkodások
Vannak
katolikus papok, akik úgy gondolják, Jézus egy egész más szót
használ a mennyei Atya megszólításakor, mint az a magyar nyelvben
használatos. Magyarul, amikor ők az atya megszólítást
használják, annak jelentése nem az, amit Jézus Krisztus használ!
Vagy még sosem szólította senki az édesapját atyának, "idősebb,
bölcsebb úrnak"?
Egy
másik katolikus érv úgy szól: A magyar nyelv sokkal árnyékoltabb.
Ha az arám ABBA szót kimondták az atya szót, ott mindenki Istent
értette alatta. A magyar hozzá teszi, hogy Mennyei Atya, ha
Istenről beszél. Talán akár egyetlen papot, vagy a pápát is
szólítanának Mennyei Atyának vagy Istennek? Egyáltalán
nem!
Nos,
Jézus kijelentése mögött a Máté 23:9-ben a patér szó
van, meg a Máté 15:4-ben is, hogy Atyának se hívjunk senkit a
földön, és hogy tiszteljük az atyánkat, vagyis a szó szerinti
apánkat. Mindkettőt
atyának fordítja
az összes bibliafordítás. Akkor melyik lenne az a más szó, amit
Jézus használ?
A
Róm 8:15-ben az ABBA szó utáni szó az atya (patér),
aminek a használatát Krisztus megtiltja a gyülekezeti
elrendezésben, hogy szellemi (nem származásbeli) értelemben
bárkire is használják, mert azt csak a mennyei Atyára lehet
használni.
Tehát
nem a mennyei Atya kifejezés van megtiltva, és nem is az a
probléma, hogy a katolikus papokat vagy a pápát neveznék mennyei
Atyának, (mert hiszen nem erről van szó), hanem az a probléma,
hogy a patér (atya)
szót használják vallási címként a papokra és pápákra.
Ha
találnánk olyat, hogy a keresztény gyülekezetben bárkit is
atyának (patér) neveztek
[nem szó szerinti, vér szerinti atyáról van szó, akinek fia van,
pl. „Melyik
atya (patér) pedig
az közületek, a kitől a fia kenyeret kér, és ő talán követ ád
néki?” (Luk.
11:11, Károli ford.) - akkor ennek alapján lehetne atyának nevezni
egy papot. De senkit nem neveztek atyának – Krisztus tiltása
miatt -, hanem ez az elnevezés csak az Ószövetségben volt
megengedett, az Újszövetségben már nem!
Vagy
azt gondolják a katolikusok, hogy Jézus azt tiltotta meg, hogy a
mennyei Atyán kívül bárkit is mennyei Atyának hívjanak? Mert a
kimagyarázkodásnak ez a formája erre akar kilyukadni.
Másrészt
az atya szó pedig semmiesetre sem jelent testvért. Mintha egy
katolikus papot ha atyának neveznénk, az azt jelentené, hogy
testvér. Akkor pl. a katolikus Oszkár atya kifejezése mit jelent,
talán Oszkár testvért? Ezek szerint az apánknak nyugodtan
mondhatjuk, hogy testvér, mert hogy az atyát jelent? Semmiesetre
sem!
Az
atyának van fizikai és szellemi megfelelője is.
A
saját apánk az a fizikai atyánk, a Jézus Krisztus Istene, az meg
a szellemi Atyánk. Jézus tanítása szerint egyedül Őt
nevezhetjük Atyánknak szellemi értelemben, a fizikai atyánkat meg
fizikai értelemben.
Ha
a katolikus pap nem az apánk fizikai értelemben, sem nem azonos a
mennyei Atyánkkal, akkor miféle atya névben tetszeleg? Vagy
mondjanak egy keresztényt a Bibliában, akit atya névvel illettek
(atyának szólítottak) szellemi értelemben, és nem mert volt
gyermeke, és ezért evidens, hogy atyja volt annak?!
„Atyának
se szólítsatok senkit a földön, mert egy a ti Atyátok, a
mennyei” (Máté
23:9).
Ők
azt mondják erre, azt nem úgy kell érteni, hogy senkit ne
nevezzünk atyának, hanem éppen hogy mindenkit (a papokat, és a
többi egyházi vezetőket) nevezzünk atyának. Pontosan az
ellenkezőjét tanítják annak, amit Jézus tanított!
Azonban
akik ezeket az elnevezéseket elbitorolják, azok szembekerülnek az
isteni tiltással, mintha csak a tízparancsolat egyik NE
parancsolatának mondanának ellent, olyan súlyos a vétkük.
A
katolikusok még ezen felül szentatyának nevezik
egyházuk vezetőjét, amazok meg szentatyának neveztetik magukat,
ami meg is volt jövendölve, hogy a „a
veszedelemnek fia” beül
Isten templomába (az Istennek egyedül kijáró tiszteletteljes
pozícióba/helyzetbe), és „Isten
gyanánt mutogatván magát.” (vö.
2Thes 2:3-4) Holott Jézus csak egyetlen egy „Szent Atyát”
ismert. Lásd:
„én
pedig tehozzád megyek. Szent Atyám, tartsd meg őket a te
nevedben,” (Ján
17:11)
Vajon
mit mondott Jézus az Isten törvényével szembeforduló zsidó
írástudóknak és farizeusoknak?
„Találóan
jövendöl rólatok, képmutatók, Izajás, amikor így ír: Ez a nép
ajkával tisztel, ám a szíve távol van tőlem. De hiábavalóan
tisztelnek, mert tanaik, amelyeket hirdetnek, csak emberi parancsok.
Az Isten parancsait nem tartjátok meg, de az emberi hagyományokhoz,
a korsók és poharak megmosásához és sok ehhez hasonlóhoz
ragaszkodtok. ”Majd így folytatta: „Szépen semmibe veszitek
Isten parancsát, hogy hagyományotokat állítsátok a
helyére.” (Márk
7:6-9)
Akik
tehát a saját hagyományaikat fontosabbnak tartják Isten
kijelentett Szavánál, azokra érvényes Jézus kijelentése, hogy
ajkaikkal tisztelik Istent, de a szívük távol van Tőle!
Összefoglalás
Az
atya elnevezés az újszövetségi gyakorlat és elrendezés szerint
csakis és kizárólag a mennyei Atya számára van fenntartva
(nyilván a családi atyaságon kívül), ezért akik magukat vallási
alapon atyának hívatják, szemben állnak Jézus tiltó
parancsával.
Ha
valaki az igaz imádatot akarja gyakorolni, akkor vallási alapon
senkit ne nevezzen atyának. Hiszen csak akkor lehet a Krisztus
tanítványa, ha megmarad a tanításában! (vö. János 8:31)
[Természetesen
a tiltás sem az édesapjára, sem pedig a nigériai miatyánkcserjére
nem vonatkozik.]
„Ha
valaki másfelé megy, és nem marad meg Krisztus tanításában,
akkor Isten sem az övé. Ha azonban valaki megmarad a tanításban,
akkor az Atya is és a Fiú is az övé.
Ha
valaki hozzátok jön, és nem ezt a tanítást hozza magával, ne
fogadjátok be őt házatokba, még azt se mondjátok neki: »Üdv
neked!«.
Mert
aki azt mondja neki: »Üdv neked!«, az részes az ő gonosz
cselekedeteiben.„ (2Ján
1:9-11, Káldi Neovulgáta ford.).
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése