Miért
foglalkozzunk a Bibliával?
Ha
valaki kifejezetten nem vallásos, nem olyan családban nőtt fel,
ahol napirenden volt a Biblia naponkénti olvasása, akkor nagyon
valószínű, hogy egyáltalán nem olvassa a Bibliát, és nem is
szándékozza olvasni, mivel köszöni szépen – anélkül is
nagyon jól megvan. Sőt, hite szerint tartalmas,
értékes életet
él amely kielégíti
őt, és ez irányban nincsen semmiféle hiányérzete. Megvannak a
jövőre vonatkozó céltudatos
elképzelései,
amelyeket kellő szorgalommal és áldozatvállalással el is tud
érni. Ha arra van szükség, még egy idegen nyelvet is kész
megtanulni, hogy mindazt valóra válthassa, amit elgondolt magában.
Ezek után igazán érthetetlen arra magyarázatot keresni, hogy
miért érzi szükségtelennek a Biblia olvasását. Se hiányát
nem érzi, sem pedig nem érdekli.
Egyébként
meg van róla a
saját kialakult nézete:
mégpedig hogy ósdi
könyv, amely egy
régen letűnt társadalom erkölcsi nevelését volt hivatva
elősegíteni, amelyben nagy szerepe volt az emberek vallásosságának,
s amely alapján az embereket a vezetőik irányították és a
nagyobb társadalmi zűrzavaroktól igyekeztek távol tartani. Ma már
azonban az
ember erkölcsileg a lábára tudott állni,
a társadalom legnagyobb része magas szintű oktatás által
formálódik, amely által képes a kor kihívásainak megfelelni.
Miért
is lenne szüksége a mai kor társadalmának egy ilyen elavult
erkölcsi kódexre, amelyben pl. olyasmi is van, hogy: „szemet
szemért” meg
hasonló borzadályok. Na ne hogy már ilyesmivel hozakodjon elő
bárki is, hogy efféle törvényre szüksége van az emberiségnek a
XXI. században. Ami pedig az „örök
élet”-féle mesét
illeti, ki érdekel az ilyen
bugyutaság, ki
akarna örökké élni, ami amúgy is egy végtelenül unalmas, sőt
felesleges nyűg lenne, semmi más! - Nos, egy ilyen kerek vélemény,
az majdnem hogy kikezdhetetlen.
Az élet
leértékelése
Fenti
gondolatmenet szinte általánosnak mondható,
ennek ellenére, /vagy pont ezért/ egy óriási szarvashibával
terhelt, mégpedig ami az örök élet lehetőségének leértékelését
illeti. Ugyanis vegyük figyelembe, hogy a társadalomban leginkább
azon dolgoknak van igazán nagy értékük, amelyek minél régebbi
korúak. Ha valakinek van pl. egy római kori vázája netán egy
több száz éves érméje vagy múmiája, azt igen gondosan őrzi,
különösen a műgyűjtők, és az ilyeneket nem szokták a
fáskamrában őrizni, hanem gondosan elzárják és bebiztosítják,
ha netán valaki ellopná, akkor a biztosító fizesse meg a kárt.
Tehát mintegy
szabálynak lehet kijelenteni, hogy nagyon sok értékesnek tartott
művészeti tárgy értékét csak növeli, ha az minél régebbi.
Ami pedig minél régebbi, azt annál jobban óvják.
Egy
több ezer éves vázát senki nem tesz az íróasztalának a
szélére, nehogy véletlenül a padlóra lökje és az széttörjön.
Ha így tenne, az illető igencsak gondatlan lenne, sőt még sokan
felelőtlennek is mondanák. Ha pedig valakinek volna egy olyan
vázája, amiből tömeggyártás szerint készülne naponta több
ezer, azt az ember oda teszi az asztalán, ahol éppen nincsen útban,
és ha esetleg leesik, kit érdekel, van helyette száz hasonló
másik.
Nos,
az emberek nagyrészt a saját életüket ugyanígy leértékelik,
hiszen nem tartják arra méltónak, hogy minél hosszabb időre
megőrizzék, óvják, féltsék, mint egy értékes vázát. Hanem
még inkább rombolják is azt, hiszen iskolázott, felvilágosult
emberek lévén rengetegen dohányoznak, mérték nélkül isszák az
alkoholt, élvezik a kábítószereket és éjjeleket képesek
átdorbézolni, vagyis bulizni. A mai fiatalság legnagyobb
eszményképe /tisztelet a kivételeknek/ a bulizás /elvégre
egyszer élünk!/, meg lehet nézni hogyan tódulnak pl. a
Szigetfesztiválra /stb./, ahol aztán tengernyi szemetet hagynak
maguk után. Aztán ha idővel kijózanodnak, és netán véleményt
mondanak az örök élet lehetőségéről, hamar kiderül, hogy az
életüket nem tartják többre egy átlagos, tucattermék kínai
vázánál, amit az asztal szélére lökve tartanak. /A szemetelés
mértéke egyenes arányban van a környezet, a tisztaság, a rend,
az élet leértékelésével./
Senki
számára nem lehet értékes az örök élet lehetősége, aki a
saját egészségét leértékeli, nem óvja, nem védi, hanem
szándékosan hódol káros szenvedélyeinek. Azután ha valaki
megkérdezi, hogy iskolázott ember létére nem tudja, hogy
mennyiféle rákot okozhat magának és a körülötte élő passzív
dohányosoknak, akkor a legtöbb érintett magából kikelve még meg
is magyarázza, hogy az miért nem káros. Ezért, azért meg
amazért. Aztán ha netán mégis a Kékgolyó utcában /ahol a
rákbetegeket kezelik/ kötne ki, akkor ráfogja, hogy nem volt
szerencsés. De hogy magának okozta volna a kárt, azt
visszautasítja.
Összességében
tehát azt mondhatjuk, hogy minél értékesebb valakinek az élete,
annál jobban óvja, védi, gondozza és odafigyel az egészségére.
Ha pedig a szeretteit is nagyra tartja, akkor szeretne velük minél
több időt együtt tölteni. És ha az örök élet lehetőségéről
hall, akkor nem söpri le azonnal az asztalról, hanem min.
megvizsgálja, hogy mennyi annak a reális esélye, hogy valóra
válhat. Az egyén helyes hozzáállása tehát óriási jelentőségű,
és ha valaki a saját életének az értékeléséhez lekicsinylően
áll hozzá, akkor nem lehet csodálkozni, hogy az ilyen ember egy
olcsó kínai váza értékének a szintjén éli az életét.
És
ahogy a világban sok az egy kaptafára gyártott kínai váza, és
kevés a kézzel díszített egyedi, értékes Zsolnay porcelán, az
is biztos. Nem véletlenül mondta Jézus, hogy a világ széles
útján sokan járnak, ami a pusztulásba vezet Vö.
Máté 7:13-14. S
hogy ki-mire tartja az életét, azt maga dönti el. Így tehát az
örök életről szóló döntése is a saját életét minősíti az
embernek, hogy azt milyen értékesnek vagy éppen értéktelennek
tartja. Végeredményben akit nem érdekel az örök élet, az saját
magát egy tucatminőségű kínai váza értékének színvonalára
alacsonyítja, amelyet semmiféleképpen nem akar hosszú távra
megőrizni.
De
ugyanez volt kétezer éve is, a nemzetekhez tartozók, akik helyesen
reagáltak, a Jó Hírre: „megörültek,
és magasztalták az Úr igéjét. Hittek is mindnyájan, akik az
örök életre voltak rendelve
/tetagmenoi/.”
(Apcsel 13:48, Káldi Neovulgáta ford.) Vagyis, akik az örök
életre adták
/etaxan/
magukat. Vö. 1Kor
16:15 [Mindkét
kifejezés szótári alakja a görögben a tasszo
/elrendel/kijelöl.]
Tehát
nem Isten jelöli ki az embert az örök életre, hanem mi magunkat
jelöljük ki, feltéve ha arra méltónak és értékesnek tartjuk
az életünket.
Ami
pedig az örök élet unalmasságát illeti, akinek része lesz
benne, az majd érintettként nyilatkozhat róla. Aki meg úgy
nyilatkozik róla, hogy még a jelenlegi életével sem tud mit
kezdeni, mivel a lelkesedés úgy kiszáradt belőle, mint
taplógombából a hajnali harmat, annak a nyilatkozata annyit is ér,
vagyis nem sokat.
„Szemet
szemért, fogat fogért”
Valóban
úgy gondolják sokan, hogy ez egy rendkívül primitív törvény,
és milyen jó, hogy az emberi haladás már régen túllépett ezen
a modern jogalkotás irányába. Ma már a demokráciában
mindenkinek egyenlő jogai vannak, és nincsenek fogkitörések meg
szemet kiszúrások meg ilyen és hasonló barbárságok!
Jól és
messze hangzó kritika ez, csak éppen hétmérföldes laikusságról
tanúskodik. /Megjegyzésre méltó, hogy a leghangosabb kritikák a
Bibliával szemben éppen a laikusoktól származnak, akik arra
lusták voltak ugyan, hogy életük évtizedeiben megismerjék a
Könyvet, de arra nem lusták, hogy lendületből szajkózzák
előítéleteik hirtelen megfogalmazott fiaskóit – amelyekkel
ugyancsak saját magukat járatják le!/
Maga a
bibliai szöveg így hangzik:
„Egy
tanú ne álljon meg valaki ellen bármely véteknél, bármely
bűnnél és bármely vétségnél, amit elkövet; két tanú
vallomása alapján vagy három tanú vallomása alapján álljon meg
a dolog. Ha hamis tanú támad valaki ellen, hogy az igazságtól
eltérőt valljon ellene, akkor álljon a két férfiú, akik között
a pör van, az Örökkévaló színe elé, a papok elé és a bírák
elé, akik abban az időben lesznek.
És
ha gondos vizsgálatot végeztek a bírák és íme, hazug tanú a
tanú, hazugságot vallott testvére ellen, akkor úgy tegyetek vele,
amint szándékozott tenni testvérével; így pusztítsd ki a
rosszat közüled. És a többiek hallják és féljenek, hogy ne
tegyenek többé ilyen rossz dolgot közötted. És ne sajnálja őt
szemed: lelket lélekért, szemet szemért,
fogat fogért,
kezet kézért, lábat lábért.
(5Móz 19:15-21, Dr. Herz. ford. ; vö. 2Móz 21:24; 3Mós 24:19-20)
Laikus
magyarázók /akiknek nem szakterületük a bibliai szövegek
értelmezése/ a maguk kútforrásából merítve nem képesek azon
összefüggések meglátására, amelyek nélkül egy-egy kiragadott
bibliai példa valóban ésszerűtlenül hathat, éppen ezért a
laikus véleményformálók helyett olvassunk szakterület
specialistáktól származó nyilatkozatokat ezzel a témával
kapcsolatosan, hogy jobban megérthessük a kijelentések miértjét
és meglássuk bennük a szellemi értéket és hasznosságot:
„Annak
az elvnek követése, hogy „lelket lélekért, szemet szemért,
fogat fogért” ma az emberi haladás egyik legfontosabb
mérföldköve. Azt követeli ez az elv, hogy a vad bosszú helyébe
törvényes büntetés lépjen és az lehetőleg a bűnnel
egyenértékű legyen... a ius talionis az igazság törvénye, nem a
bosszú törvénye volt: Egy szemet, nem pedig két szemet egy
szemért; egy fogat, nem pedig tizet egy fogért; egy életet, nem
pedig egy egész családot egy életért. A nemzetközi jog
megteremtői – Hugo Grotius, Jean Bodin és John Selden – mind
azt állítják, hogy a ius talionis előírja egyrészt a méltányos
arányt bűn és büntetés között, másrészt azt, hogy minden
polgár egyenlő a törvény előtt és hogy mindenkinek a sérelme
egyazon mérték szerint ítéltessék meg. „Ez olyan törvény,
amely csak szabad népeknél alkalmazható – mondja D. Michaelis, a
modern bibliaexegézis egyik úttörője –, amelyben a
legszegényebb embernek ugyanazon jogai vannak, mint a legelőkelőbb
nemes támadónak. Annyira értékeli a legszegényebb paraszt fogát,
mint egy nemesét; és ez feltűnő, mert a paraszt kenyérhéjat
rág, a nemes süteményt eszik.” /Hammurabi
Kódexe forrása-e a mózesi polgári jognak? - MÓZES ÖT KÖNYVE ÉS
A HAFTÁRÁK - Szerkesztette: DR. HERTZ J. H. főrabbi/
Ma
pedig azt látjuk, hogy mindenhol a gazdagoknak áll a világ, mert
ha valakinek jó ügyvédje van, akkor jó pénzért bármiből
kimossák. Csak ügyesen kell csűrni-csavarni a szót, hogy az
esküdteket megnyerni lehessen akármilyen ügynek. [Bizonyos
szakterületeken általános tendencia, hogy a munkaadó a
munkavállalót minimálbérre jelenti be /ha egyáltalán
bejelenti/, hogy a legkevesebb járulékot kelljen utána fizetnie,
de hogy a vezetők és főnökök mire vannak bejelentve, arról nem
nyilatkoznak. Kifelé persze azt mutatják, hogy a törvény előtt
mindenki egyenlő jogokkal rendelkezik, de a valóságban nem ez a
gyakorlat.] A valóságban a pénz dominál, és ahol sok pénz van,
az igazságszolgáltatás keze is oda hajlik /a háttérben hajlamos
oda hajlani/.
Másrészt
azt is figyelembe kell venni, hogy „az
a kifejezés, hogy „amint ő tett, ugyanúgy tegyenek vele”, a
19. versben és „fogat fogért” a 20. versben csak szakkifejezések
annak a gondolatnak kifejezésére, hogy az elkövetett
jogtalanságért megfelelő és méltányos jóvátétel jár,
megfelelő bírói ítélet alapján. A zsidó történetben egy
példát sem találunk arra, hogy a ius talionis elvet szószerint
alkalmazták volna (v. ö. Maim Chóbél I,6). A Talmud bölcsei
számára a „szemet szemért” nem jelentett egyebet, mint annak a
jogi elvnek a hangsúlyozását, hogy a megtorlásnak vagy a
kártérítésnek arányosnak kell lennie.”
(Lev 24,18: lelket lélekért. - MÓZES ÖT KÖNYVE ÉS A HAFTÁRÁK)
Mai laikus
rögtön szó szerint értelmezi azt, amit a Bibliában olvasott vagy
amit arról hallott, és rögtön hozzáteszi a maga előítéletektől
nem mentes véleményét, amiben aztán meg is merevedik, amihez
könnyelműen ragaszkodik. Így tiszta képet soha nem is kaphat a
Bibliáról.
A
Bibliában Isten elvárása a saját törvényeit illetően: „ezeket
tartsd meg előítélet nélkül, semmit sem cselekedvén
részrehajlásból.” (1Tim
5:21) Vagyis ne legyünk előítélettel a törvényei iránt, mert
azok tökéletes forrásból származnak, és azoknak megtartása a
rend garanciája. A részrehajlást pedig a törvény alkalmazói és
végrehajtói felejtsék el, mert Isten megbünteti azokat, akiket le
lehet fizetni vagy nem az igazság szellemében járnak el.
Mert mit
mond Isten a másokon magukat meghízlalóknak:
„Halljátok
meg ezt ti, kik a szegényre törtök, és e föld szegényeinek
kipusztítására. Mondván: Mikor múlik el az újhold, hogy gabonát
árulhassunk? és a szombat, hogy megnyithassuk a gabonás házat?
hogy megkisebbítsük a vékát, és megnagyobbítsuk az árát, és
hamis mértékkel csalhassunk?! Hogy megvegyük a szegényeket
pénzen, és a szűkölködőt egy öltő saruért, és eladhassuk a
gabona hulladékát?! Megesküdt az Úr a Jákób büszkeségére:
Soha el nem felejtem semmi cselekedetöket!” (Ámós
8:4-7)
Hogyan
is van ma a XXI. században az olcsó munkaerő tekintetében? A
profitot hajhászók oda mennek maguknak minél több nyereséget
szerezni, ahol a munkaerőt a legolcsóbban meg tudják venni, és az
a mindenkori alapelv: a munkavállalónak minél kevesebbet adni,
hogy minél több maradjon a munkaadónak. Ezt a módszert a a
Bibliában Isten kizsákmányolásnak tartja, és garantálja, hogy
az Ő haragja napján a magukat másokon meghizlalók megfizetnek a
gonoszságukért. Aki tehát nem érdekelt a mások kifosztásában,
annak mindenképpen érdemes a Bibliát tanulmányoznia, hogy az
abban levő gondolkozási morált elsajátíthassa, megtanuljon Isten
szerint gondolkodni, és mindenben igazságosan eljárni.
Mert Isten
mércéje mindenben: igazság és szeretet, és a követendő példa:
Jézus a Krisztus!
Az
erkölcsileg lábra állt ember
Az
erkölcsileg lábra állt ember – igencsak
dülöngél! S ha valaki
ezt nem veszi észre, az abból táplálkozik, hogy tudatosan nem is
akarja. Aztán hogyan van az, hogy egy erkölcsileg lábra állt
emberi társadalom teljesen meg van osztva. Amit az egyik politikai
párt jónak és követendőnek tart, a másik pont az ellenkezőjét
vallja, és szinte mindenben ellentmond neki. A társadalom hozzá
tartozó rétegét meg magával húzza.
Ami
az egyik oldalon erkölcsösnek, szentnek van beállítva, az a másik
oldal szerint erkölcstelen és szentségtelen. Aztán évtizedeken
át megy a szembe eresztett habzó kritika, és azonkívül semmi nem
történik, mint hogy a vezetők megtömik a zsebüket csillogó
forintokkal, az öntudatos nép meg egy helyben tapossa a saját
anyagi szűkösségének rekedtes kerekét. A környezet közben
magára hagyottan pusztul, mert a pénzéhes befektetőket nem a szép
tájkép gyönyörködteti, hanem a műfénnyel kipingált profit. A
haszonérdekeltségűek lobbizása, az van lábra állva, de hogy ez
miben erkölcsös, azt hónapokig lehetne firtatni, és nem lennének
okosabbak a vizsgálódók.
Az
egyén hangoztathatja ugyan, hogy erkölcsileg lábra állt az
állatvilágból kiszármazott ember, de végig kell nézni néhány
esti TV híradót, és hamar kijózanodik a tisztán látó
atekintetben, hogy inkább erkölcsi zuhanórepülést lát maga
előtt és maga körül, mintsem erkölcsi felfelé szárnyalást.
A
modern világban élő ember kőkorszaki viszonyokhoz alkalmazkodott
hajlamokkal, ösztönökkel rendelkezik, hiszen azt sugallják neki,
hogy onnan származik, jó mélyről, ahová minduntalan visszazuhan.
Az
ateista propaganda hamar megállapítja
ugyan az etikai kinemesedés felfelé törekvő tendenciáját, de
amíg ez ilyen mértékben növekszik, annak is meg lesz a reális
piaca, hogy a paizs-technológiát reklámozzák, hogy az autólopások
számát próbálják szinten tartani.
De
még csak ha az autót lopnák, de mindent, ami mozgatható, ami
fényes a szarka-szeműeknek, kedves a lélek-megrontóknak, ami
kívánatos az egészség-vámszedőinek. Akik ponyva alól
terjesztik az
alkoholt, a dohányt, a kábítószert /stb./, és nyíltan a
népbutító/népaltató ideológiákat. Hogy az ember képes volt
állatból emberré nemesedni, közben meg amióta az Istennek hátat
fordított, azóta züllik és állati szintre alacsonyodik, hiszen
saját szeme-éhségének kielégítése érdekében kizsigereli és
kizsákmányolja a természetet, és az életfeltételeket egyre
minimálisabb szintre zsugorítja.
Ne
tévedjen senki és önmagát ne csapja be az ember erkölcsi
állapotát illetően, mert a Biblia megállapítja: „
... mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, a szem
kívánsága, és az élettel való kérkedés /az
anyagi javak feltűnő fitogtatása/,
nem az Atyától, hanem a világtól van. A világ pedig elmúlik, és
annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad
örökké.” (1Ján
2:16-17, MBT. Ford.)
Aki
tehát az erkölcsileg lábra állt ember szép ívű eszméjében
hisz, az jó ha szembe néz a tényekkel, hogy az ember hadilábon
áll a magából kitermelt erkölcsét illetően, hiszen annak
lényege: minél több mindent megkaparintani magunknak, és
kihívóan, fényűzően élni. Ez a nyugati /kapitalista/ társadalom
életideálja, amely mögött a többi nemzet sem akar lemaradni. És
csak azoknak van helyes életszemléletük az anyagi és egyéb javak
értékét illetően, akiket a Teremtő az Ő Szavából
kiiskolázott, mert azok a helyes egyensúlyra megtaníttattak és
folyamatosan megtaníttatnak.
Ósdi könyv
a Biblia?
Teljesen
mást jelent az, hogy valami elavult, ósdi, túlhaladott, és megint
mást az, hogy régi eredetű, de attól még lehet a hasznosságát
illetően meglepően időszerű, naprakész. Az, hogy a Biblia
összességében kb. 3500 éves, az a régiségét bizonyítja, de
nem az ósdiságát. Erről azok képesek meggyőződni, akik bírnak
a Biblia szellemiségével, nyomon tudják követni a benne lévő
kinyilatkoztatások korhoz kötöttségét. Mert nem minden korhoz
szólt Isten ugyanazon mérce szerint, hanem a kinyilatkoztatást
mindig az adott korszakhoz igazította.
Pl.
volt a törvény korszaka, amely a kiválasztott nép, Izrael életét
szabályozta, és most van a /Jézus Krisztus általi/ kegyelem
korszaka, amely az előzőt felváltotta. Vö.
Ján 1:17: Gal 3:24-25 A
kegyelem korszakában Isten hosszú türelmet gyakorol, és rögtön
nincs végrehajtva a bűnért járó büntetés, mint azelőtt. Vö.
Zsid 2:2 Viszont lesz
majd a harag napja, amikor Isten benyújtja a számlát, és
mindenkinek megfizet a cselekedetei szerint. Vö.
Róma 2:4-8 Sőt,
azon felül lesz még egy másik korszak is, amikor isteni irányítás
alatt lesz az emberiség engedelmes rétege, akik a
Krisztus-követésüket idővel tökélyre fejlesztik. Vö.
Ézsaiás 11:1-9
Az,
hogy a világ értékrendje és a Biblia értékrendje messze eltér
egymástól, az nem jelenti a Biblia időszerűségének hanyatlását,
hanem sokkal inkább a világ erkölcsi színvonalának felhígulását.
Pl. ami még nem is olyan régen a világban „vadházasság”
néven szerepelt, az mostanra házasságkötés nélküli „élettársi
kapcsolat”-tá nemesedett, ami viszont Isten szemében szexuális
bűn, mivel Ő csak azokat tekinti házasfeleknek, akik törvényes
házasságot kötnek, tehát teljes jogú felelősséget vállalnak
egymásért és a születendő gyermekeikért.
Az
élettársi kapcsolatot pont azért találták ki, hogy abból
bármikor ki lehessen szállni, amikor úgy dönt az egyik fél, hogy
ráun a másikra vagy a saját mércéje szerint talál benne kivetni
valót. Nem beszélve az azonos neműek egyre nyíltabb
párkapcsolatának elismeréséről, amely teljesen szembe megy az
Isten teremtői akaratával, ami az Ő nemtetszését és haragját
váltja ki. /Lásd a bibliai Szodoma és Gomora esetét, amely
városokat Isten eltörölte a föld színéről, és ha a világi
társadalom erkölcsi identitása efelé orientálódik, akkor
ugyanerre az elbírálásra számíthat. Vö.
Júdás 1:7; Róma 1:26-27; 1Kor 6:9-10/
Ahová
a világ fejlődik, az ő szemében persze hogy ósdinak hat a
Könyvek Könyve, a Biblia szerint viszont a világ erkölcsi
állapota az, amely egyre alacsonyabb színvonal felé tendál, tehát
erodálódik. Nyilván ez attól is függ, hogy honnan nézzük. A
kettő közül az egyik látásmód teljesen hamis, mégpedig a
bukott természetű emberé az, ezt jelenti ki a Biblia. S aki ezt
nevetségesnek tartja, vállalnia kell tetteinek következményét,
mert ha rosszul ítéli meg a helyzetet, az Isten számon kéri rajta
a céltudatos tévelygését.
S arra a
kérdésre, hogy miért nem ósdi könyv a Biblia, arra az a válasz,
hogy az Isten Jézus Krisztus által kinyilatkoztatott akaratát
tartalmazza a keresztény gyülekezetre vonatkozóan. Tehát az ott
bevezetett irányadó mérték minden Istennek tetszeni kívánó
ember számára a követendő mintát jelenti. Ha pedig a világ
számára a Biblia elavultnak is hat, annak nincs jelentősége,
ugyanis a világ Isten ítélete alá fog kerülni.
A Biblia
két fő parancsolata az Isten és a felebarát tisztelete és
szeretete – amely egyébként a világban szinte az utolsó helyen
áll. Ott a pénz, a hatalom és a hírnév dominál. Amikor tehát a
tisztességet, a becsületet és a felebaráti szeretetet
leminősítik, akkor ezeknek a tulajdonságoknak az ósdiságát is
hirdetik egyben, viszont a világ állapota mutatja, hogy ez a
nézőpont teljesen hamis. A világ összes helyén egyre több és
egyre nagyobb problémák vannak, és ezekről egyre ijesztőbb
híreket közölnek a médiumok.
Ósdinak
azt lehet nevezni, amelynek követése egyre nagyobb káoszt okoz.
Márpedig a világban van a káosz /és nem a Krisztust valóban
követők társadalmában/, úgyhogy a világ irányadó mértékeit
lehet ósdinak nevezni, és nem az Isten időszerű tanítását,
amelynek követése békét, szeretetet és nyugalmat hoz magával
abban a közösségben, amelyben a krisztusi alapelveket gyakorolják.
Saját
kialakult nézet
Ez
egy jól hangzó frázis, hogy mindenki kövesse a saját kialakult
nézetét, azután csodálkozhatunk azon, ha az autónkat ellopják,
a házunkba betörnek, a strandolókat géppisztolytűz alá veszik,
lépten-nyomon megkárosítanak. Illetve nem csodálkozhatunk. Ha az
ember a saját nézőpontját követi, akkor ahány ember, annyiféle
nézőpont lehetséges. S ha vannak is emberi törvények, vannak
/nem is kevesen/ akiknek a sajátjuk fontosabb.
Na
és ott van az un. demokrácia, annak a mércéjét vajon ki szabta
meg, hogy az mindenki számára egy minta lehessen? Emberek, akik úgy
gondolkodtak, ahogy. De vannak olyanok, akik a demokráciáról
teljesen más véleménnyel vannak, hogy az mi fán terem, és milyen
mintát képvisel. Mert mást ért alatta a mindenkori ellenzék és
a mindenkori hatalom. Amit a nép egy rétege elítél a hatalmon
állóknál, az ugyanannak a népnek fel sem tűnik, ha az általuk
választottak kerülnek hatalomra.
A
demokrácia kőkeményen azt jelenti, hogy meglátni és szóvá
tenni a másik /párthoz tartozók/ szemében a szálkát, a magunk
/pártjához tartozók/ szemében meg elnézni a gerendát is. Meg
hogy a nép akarata érvényesül az őket képviselők által. Na
igen, a mesében. Mert a képviselő magának szavazza meg a jólétet,
az olcsó kosztot, a legkülönbözőbb juttatásokat, a nép meg
éljen meg ahogy tud, különösen az alsóbb rétegekhez tartozók.
Azok csak akkor fontosak, amikor szavazni kell, egyébként meg
csupán egy adathalmaz, amit jól kell tudni kezelni, és akkor a
következő választásokig jó soruk lesz – a megválasztottaknak.
A demokrácia ezt jelenti /mindig az a helyes, ahogy a hatalmon levők
látják/, és akik ezt szeretik, legyen részük benne. Akár a
napos, akár az árnyas oldalon.
A másik
oldalon van a teokrácia, amely messze nem saját kialakult nézet,
de nem is egyházi nézet /különösen nem az eldeformált,
vérbűnnel terhelt történelmi kereszténységé/, hanem az isteni
nézet, az istenuralom. Az előzőben a nép választja, itt meg az
Isten nézőpontja szerint van választva az arra érdemesült.
Legalábbis így kellene lennie. A keresztény gyülekezetben a
vezetésnek az isteni alapelveknek megfelelően kell/ene történnie,
mert ez a garancia a rendre, a békére, a becsületességre, a
tisztességre, a boldogulásra.
Az egy
teljesen más kérdés, hogy ezt mennyire tartják meg, de legalább
az irányadó mérték az tökéletes, mert Istentől származik. Egy
hibátlan térkép hibátlan követésénél jobbat kívánni sem
lehet. Mert az kivétel nélkül mindenki javát szolgálja, és
nincsen egy olyan vezetői réteg, amely a jólétét az általa
vezetett néprétegnek köszönhetné, amely az kényszeredetten
eltartja.
Isten
kijelöli a tökéletes utat /a Krisztus-követés útját/, mindenki
számára kijelöli az erkölcsi kreszt, s annak betartását a maga
idejében számon is kéri. A saját kialakult nézet meg arról
szól, hogy próbáljuk meg a rendet fenntartani, míg mások éppen
azt tartják rendetlenségnek, a mit az előzőek rendnek. Az ember
önmaga követésében örök civakodásra rendeltetett, aminek csak
a helyes Krisztus követés vethet véget. Na persze ehhez tiszta
Krisztus-értelmezés is szükségeltetik, és az egyén felelőssége,
hogy ezt helyesen elsajátítsa és magát általa helyesen vezesse.
Mint ahogy
az autókormányról is tudni lehet, hogy jobbra-balra árok, középen
az út. De a saját értelmezés szerint az út árkon-bokron át
vezet, és csak akkor van gond, ha mások megkárosítása napvilágra
kerül. Vagy akkor sincs, ha van egy jó ügyvédje az embernek.
Isten azonban megvesztegethetetlen és Krisztus sem volt
személyválogató soha az örök élet elnyerésének reménységét
illetően, hogy az kinek lehet osztályrésze. Bárkinek, aki az
igénybe veszi!
Akit a
Biblia nem érdekel, a hiányát sem érzi
Ez teljesen
logikus okfejtés, egyik következik a másikból. Akit pl. nem
érdekel, hogy a hatóság illetékesei mit hangoztatnak egy
esetleges természeti katasztrófa bekövetkezéséről adott helyen
és időben, az a hiányát sem érzi annak, hogy tovább kellene
állnia. Jó neki ott ahol van. Jól érzi magát. Nem engedi magát
másoktól zavartatni. A saját nyugalmából nem engedi magát
kibillenteni. Ahogy előre eltervezte, az óráit úgy rendezi be. A
saját élvezetforrásai közé nem iktatta be a számára gyönyörű
környezet kényszerű elhagyását.
Aztán
néhány nap múlva különös morajlásokra lesz figyelmes. Az
állatok és a madarak is furcsán viselkednek. Nem nagyon tudja mire
vélni a dolgot. S mire feltámad benne az érdeklődés a dolgok
hogyléte felől, már be is következik az, amit elképzelni sem
tudott, de kifejezetten nem is akart. Mire felocsúdhatott volna, már
rá is szakadt a háza a hatalmas földrengés következtében.
A
Biblia is azt mondja, hogy hatalmas isteni beavatkozás várható az
emberi ügyekbe, amelyeket a Biblia már régen megjövendölt Vö.
Apcsel 17:31, s
amelyekre a legtöbb ember úgy reagál, hogy nem érdekli.
Ugyanakkor Isten gondviselésének a hiányát sem érzi. Megtanult
Nélküle élni, Nélküle boldogulni, a mindennapok örömeit
Nélküle élvezni. Úgy eszik-iszik és fekszik le mindennap, hogy
nem ad hálát az Istennek. Mert minek is, ha mindent a természet/es
kiválasztódás/ hozott létre, és az oktalan állatok maguknak
fejlesztettek ki olyan reájuk jellemző anatómiai sajátosságokat,
amelyeket az intelligens emberek sem tudnak magukon létrehozni.
Persze ezt úgy kell elképzelni, hogy bármiféle intelligencia,
vagy tudatos tervezés nélkül. Csak úgy vaktában.
A
sas vaktában fejlesztett ki magának kilométerekre ellátó
szemeket, a harkály meg speciális nyelvet, támasztó lábat meg
rázkódásbiztos koponyát anélkül, hogy tudta volna, mindezekre
szüksége van, különben fáról lebukfencező bohócmadárrá
lenne, ha mindezeket és még sok más speciális anatómiai
sajátosságot nem ötvözött volna össze saját magában. Na és
mindezt természetesen tervező intelligencia nélkül!
De
ha mondjuk az asztalos készít egy ablakot, és azt kinyithatóra
formázza, akkor kell alkotnia hozzá egy kallantyút is, amivel
kiakasztja, különben a szél minduntalan bevágja, és állandóan
hívni kell az üvegest. A kallantyút tehát meg kell tervezni, de a
madarak agyában a radart, amivel tájékozódni tudnak, azt nem.
Az
ablak és az azt
kitámasztó kallantyú
emberi
intelligencia által jön létre, tehát céltudatos tervezés
eredménye, hiszen a kettő között véletlen által nem áthidalható
funkcionális szükségesség létezik! /És az sem mindegy, hogy az
a ringli
hogyan áll. /Az egész világon gyártanak kallantyúkat
az ablakok kitámasztására,
de ha azt mással is teszik, azt
az emberi intelligencia tudatos bevetésével teszik, és nem bízzák
a véletlenre.
A
harkály és a kallantyú
A
harkály /félék/
jellegzetességei a következők:
1.
Szivacsos csontból felépülő, meglehetősen vastag
koponya, ami
az
agynak hasonló
"csomagolást" jelent, mint a szállító
dobozokban
elhelyezett védőpárna,
műanyaghab,
vagy
hungarocell.
[A
harkály feje a gravitációs gyorsulás ezerszeresével veri a fejét
a fába. Ezzel akkora erőt fejt ki, ami a földi gravitáció
ezerszerese, de koponyája még az 1200 g-s lassulást is baj nélkül kibírja.]
2.
A
koponya
üregén
belül nagyon kevés az agyvíz
mennyisége /szinte nincs is/, így az agyállomány nemigen tud
elmozdulni/rázkódni, mondhatni,
rögzítve van.
3.
A
harkály
agyát
egy
nagyon tömör csont
védi, amely lengéscsillapítóként viselkedik.
4.
Mivel
kicsi
az agya,
az agy tömegének és felületének aránya is kicsi. Ezért az
ütközés fékezési ereje viszonylag nagy felületre hat, így a
harkály agya jobban ellenáll a rázkódásnak, mint az emberé.
5.
Az
állkapocs porca
szintén
erős, vaskos, így mintegy kipárnázást biztosít az erős ütések
felfogására.
6.
Erős a
fej izomzata is,
amely az állkapcsot a koponyához rögzíti, az a lecsapás előtt
egy ezredmásodperccel összehúzódik, így az ütés erejét a
koponya alapjára és hátsó részére vezetik, ill.
a keletkező energia egy részét a fejből a nyakizmokon keresztül
a törzsbe,
ezáltal kímélve meg az agyat.
7.
Idegrendszeri működései zseniálisan
összehangoltak, így tökéleresen merőlegesen csap le, ezért nem
jön létre csavaró nyíróerő, ami az agyhártyák szakadását és
agyrázkódást okozhatna.
8.
A csőr alatt kezdődő fejlett, izmos, ruganyos nyelvcsontja
a
csőr tövénél kettéágazik, majd a koponyát kívülről
megkerülve a homlokon újból egyesül, és mintegy biztonsági
övként védi a koponyát kopogás közben.
9.
Szemének
érhártyájában
mukopoliszacharidok
alkotnak puha, rugalmas alátámasztást, és a szem hátsó részének
anyagcseréjében fontos szerepet játszó ún. fésű (pecten) is
képes vérrel megtelve /mégis
bevérzés nélkül!/ csökkenteni
a retinára háruló nyomást.
10.
Leütés előtt egy milliszekundummal a szem erős kötőszövetből
álló pislogóhártyája
pislogóreflexe
segítségével
összehúzódik,
nehogy
a szeme a hirtelen becsapódástól kiugorjon a helyéből. A belső,
vastag és ellenálló szemhéj
olyan, mint a biztonsági öv az autókban, míg a külső, vérrel
teli szemhéj a fából kiszakadó szilánkoktól védi meg. [Ennek
feltérképezéséért az amerikai Ivan Schvab és az idősebb Philip
RA May kapott 2006-ban
ornitológiai IgNobel-díjat
- British
Journal of Opthalmology című
folyóirat (2002, 86, 843.)]
11.
A
faliszt ellen „Orrlyukait
vékony, merev tollak kis álarcként kellőképpen beborítják.”
(Piros
hasú küllő [Melanerpes
carolinus])
12.
A harkály hajszálpontos
célzásra
képes és soha nem hagyja, hogy a feje elforduljon az ütközés
pillanatában. Így kerüli el, hogy az agyára forgatóerők
hassanak, amelyek "megcsavarhatnák" az idegeket, és
ájulást idéznének elő.
13.
Rövid kúszólábain
két
ujj előre, kettő pedig hátrafelé áll, nyolc erős, görbe karma
mellett ujjának bütykei, valamint két „acélos” /rugalmas/
középső faroktolla
mind a kapaszkodást és támaszkodást szolgálja. Egy harkály
mászás közben legalább húsz ponton támaszkodik meg.
14.
Nehéz, egyenes, kúp alakú, vésőszerű, mégis rugalmas csőrük
van melynek orma szögletes, vége pedig éles, és hosszan kiölthető
nyelvük.
15.
A
nem egyenlő hosszúságú, erős izmokkal a koponyához kapcsolódó
csőrkávák
(az alsó hosszabb) szintén csökkentik az agyra jutó terhelést.
16.
Ragadós nyelvük
van, aminek vége
pár centi hosszan tűszerűen keratin,
rajta nagyon sok apró lándzsaszerű sörtével, amivel féregszerű
mozgással hatolnak be a rovarok járataiba és szinte felnyársalják
a lárvát. /A zöld küllő például több mint 10 centiméterre
képes kiölteni hosszú nyelvét/
17.
Hallgatózással
teszteli
a fát, keresi a lárva mocorgásának hangját. Ha meghallja, akkor
kibontja a fakérget annyira, hogy hozzáférjen a lárvához.
Stb.
A harkály 'légkalapácsa"
Ha
elvétve néha bizonyos károkat okoznak /hasznos hangyákat és
egyes fák magvait pusztítják; a fákat megrongálják s a vágások
nyomán aztán gombabetegségek hatalmasodhatnak el/ mindez a panasz
jelentéktelenné törpül a mellett a rendkívül nagy haszon
mellett, melyet erdőkben, gyümölcsökben hajtanak. Leginkább a
korhadt fákat vájják ki, s egy harkály évente 15-30 odút
készít, ami sok egyéb madárnak fészkelőhelyet biztosít. Sok
apró rágcsáló az ellenségük, és a tudatlan emberek, akik
nincsenek tisztában zseniális adottságaikkal és a természetben
betöltött hasznos szerepükkel.
A
kutatók a harkályt lemásolva hatékonyabb fejvédők
kifejlesztésén
fáradoznak.
Hogyan
magyarázzák az evolucionista beállítottságú tudósok a harkály
létezését?
A
harkály szerintük lenyűgöző példa arra, hogyan fejleszt ki a
természet bonyolult szerkezeteket olyan feladatok megoldására,
amelyek első pillantásra lehetetlennek tűnnek.
Tökéletesen
alkalmazkodtak ahhoz, hogy a fák törzsén és ágain éljenek.
Remek struktúrákat fejlesztettek ki. Már
a fejük alkatában is találunk olyan sajátosságokat, amelyek a
kopácsolási életmód következményei. Csontjaik úgy módosultak,
hogy csökkentik az agyra jutó terhelést. A csőr és nyelvük
szerkezete életmódjuk és táplálkozásuk szerint alakult, a
kopácsolási munkához alkalmazkodott egyúttal a csőrük
sajátságos alkotása is.
Amíg
az ember számtalan rövid és hosszú távú célt tűz maga elé,
addig az evolúció nem „előrelátó”, csak az adott helyzetben
éppen előnyös lépéseket tudja „megtenni”. Egyedüli „célja”
a rátermettség növelése.
A bonyolult eszközök és feladatok elvégzéséhez az emberek terveket, vázlatokat készítenek, a természet viszont a változtatás, próbálgatás lassabb, de hatékony módszerét „alkalmazza” az összetett szerkezetek kialakítására.
Ez
mind szépen hangzik, de a harkály kapcsán több kérdés is
felmerül:
1.
Hogyan tudtak alkalmazkodni ahhoz, hogy a fák törzsén és ágain
éljenek, amíg ezek a sajátosságok nem fejlődtek ki, különös
tekintettel az ismertetett 17-féle
sajátosságra. Nem volt kúszó lábuk, támaszkodó farkuk, erős
csőrük és az összes többi?!
2.
Hogyan fejlesztettek ki remek struktúrákat, ha az evolúció nem
„előrelátó”, csak az adott helyzetben éppen előnyös
lépéseket tudja „megtenni”. Honnan tudja, hogy éppen melyik az
előnyös lépés a min.
17
jellegzetességet kialakító
lépés közül? Honnan tudja, hogy melyik lépés után mi
következik? Mi a sorrend, melyik fontosabb előbb, a fej vagy a láb,
a koponya vagy az idegrendszer vagy a szem kialakítása? Na és a
többi addig hol marad? Egyszerre kell kúszni és nyelvet kiölteni,
ütni a fát és az orrlyukakat lefedni, hallgatózni és
felnyársalni tudni. Meg minden egyebet! És
ájulás, lezuhanás nélkül!
3.
Ha csontjaik úgy módosultak, hogy csökkentik az agyra jutó
terhelést, akkor ezek szerint először nem tudták csökkenteni az
agyra jutó terhelést, csak később módosultak, miután száz és
ezer harkály agya károsodott, és holtan terültek el a fák alatt.
Na és miért nem az összes, ha még egyiknek sem volt módosult a
csontja?!
4.
Ha a csőr és nyelvük szerkezete életmódjuk és táplálkozásuk
szerint alakult, akkor a táplálkozásuk előbb
volt, ami nem lehetett, mert még a szerkezet nem alakult ki. Nem
inkább a táplálkozásuk alakult a csőr és a nyelv
szerkezetéhez?! Nemde előbb volt meg mind a 17-féle
sajátossága a harkálynak, amivel aztán sikeresen boldogultak a
természetben?! És ha a kopácsolási munkához alkalmazkodott
egyúttal a csőrük sajátságos alkotása is, akkor már eleve
kopácsolniuk kellett, méghozzá olyan csőrrel, amely nem
rendelkezett a kopácsolásra alkalmas sajátosságokkal. Ekkora
logikátlanságokat csak azok állítanak, akik valamilyen általuk
kreált, tudományosnak
beállított
elvet akarnak elhitetni, és az evolúció filozófiája pont ilyen.
5.
Ha a természet a változtatás, próbálgatás lassabb, de hatékony
módszerét „alkalmazza” az összetett szerkezetek kialakítására,
akkor ismernie kell a szerkezetek összetettségének összetevőit,
hogy összeszerkeszthesse azokat. Jelen esetben a 17-féle
összetevőt, mivelhogy a harkály eléggé összetett szerkezet,
mint láthatjuk.
Aztán
hogy a lassabb próbálgatás miért hasznosabb, az rejtély. Mert
minél lassabban alakul ki a harkály 17-féle jellegzetessége,
annál életképtelenebb, vagyis addig nem harkály a harkály. Ha
pedig nem harkály, az olyan, mint kallantyú nélkül az ablak, amit
állandóan betör a szél. Ezért ablak csak kallantyúval együtt
képzelhető el! Egyszerre és egy időben.
Való
igaz, a bonyolult eszközök és feladatok elvégzéséhez az emberek
terveket, vázlatokat készítenek. De ez még az olyan egyszerű
eszközökre is igaz, mint az ablak és a hozzá tartozó kallantyú,
amely csupán két összetevőből áll. [Hát akkor 17
speciális és különleges
összetevőből álló eszközhöz /az élő harkályhoz/ mennyivel
inkább szükséges terv és vázlat!]
Ennélfogva
biztosak lehetünk abban, hogy a harkály nem lassú próbálkozások
végtelen sorozatain át fejlődött ki olyanná, amilyen most
látható, hanem tudatos Teremtés által jött létre, mint minden
más élőlény is.
Az,
hogy a sokféle madár, amelyek különböző módon gyűjtik
táplálékukat, ma is egymás mellett élnek és életben maradnak,
azt mutatja, hogy bizonyos tulajdonságokkal lettek teremtve, és
bizonyos mértékig tudnak alkalmazkodni a változó környezethez.
Ez egyáltalán nem jelenti azt, hogy saját maguk fejlesztették ki
a számukra előnyös tulajdonságokat.
o
o o o o
Nos,
vannak, akik nem érzik hiányát a kallantyúnak, mert talán üveges
a barátjuk vagy a rokonuk, akik rendre pótolják a hiányt. Azok
sem érzik hiányát az Istentől jövő tanításnak, akik jól
berendezték az életüket Isten nélkül, hogy a saját önző
élvezeteiknek élhessenek. Hiányozni netán akkor kezd nekik az
Isten, amikor egy öntörvényű őrült eltéríti a repülőgépet,
amin utaznak, és úrrá lesz rajtuk a pánik. Akkor hirtelen előjön
az Isten igénye, hogy segítse meg őket.
Ha
megsegíti őket, akkor van, ha nem, akkor nincs. És ha megússzák
a kalandot, akkor rájönnek, hogy mégis mennyire értékes az élet,
és azok az órák és napok, amiket szeretteikkel töltenek. Talán
megtanulják az életet értékelni, és talán még Istenhez is
eljutnak, ha a zuhanórepülés zsákutcájából valami csoda
folytán kikecmeregnek.
Egyébként
meg jól megvannak Isten, a Biblia és az isteni tanítás nélkül.
Anélkül is felnő a gyerek és anélkül is felépül a ház. És a
búza beérik, amiből lesz a kenyér. De hogy miért érik be a búza
pont a kellő idő alatt a vetéstől számítva, és milyen kémiai
folyamatokon megy át a csapadék, napfény, hőmérséklet /stb./
következtében, azt már nem firtatják, mert mindez csak úgy van
magától.
A
természet 'kallantyúi'
ezek, amiket véletlenül létrehozott az általa tervezés nélkül
kifejlesztett ablakok kitámasztására. Az ember meg hosszasan
kibámul ezeken az ablakokon, és a szépérzékét eteti sok
gyönyörű látvánnyal. És a manipulált agyával jól érzi magát
az Isten nélkül. Mint egy közönséges betörő éjjel az
élelmiszerboltban. Össze-vissza eszik mindent és a zsebeit is
megpakolja, majd angolosan távozik, azon gondolatot is elhessegetve,
hogy tulajdonosa van a boltnak, akinek fizetnie is kéne.
Amivel
az ember Istennek fizet a földi javakért, az a hála és a
tanításának való engedelmesség, ami garantálja a rendet a
társadalomban. Ahol pedig nincs meg ez a hála és nincs meg az
engedelmesség, ott rend sincs, hanem megoldatlan problémák csőstül
és zűrzavar. Miként a világi társadalomban, ahol az embereket
nem érdekli az Isten és a hiányát sem érzik. A szél meg
kallantyú nélkül veri az ablakot és üvegszilánkok mindenfelé.
Az
üvegesek húznak ebből hasznot, meg a hivatásos manipulátorok,
akik tudományosan magyarázzák, a Valami hogyan jött létre a
semmiből. Meg hogy az ember nem más, mint az evolúció füstbe
ment terve. Természetesen tervezés nélkül. Biztosan jobb
kilátásaik vannak a jövőre nézve azoknak, akiket érdekel a
Biblia, és nincsenek meg jól Isten nélkül. Mert ők garanciát
kaptak arról, hogy Isten minden kijelentése igaz. És ez a garancia
a Krisztus feltámadása!
Céltudatos
elképzelések
Az ember
tervezi a jövőjét, közeli s távoli elképzelései vannak a
jövőre nézve. Hogy hova akar menni nyaralni, milyen szakmát vagy
megélhetési forrást akar keresni magának, mivel szeretné tölteni
a nyugdíjas éveit. A pártok meg hogy milyen politikát akarnak
folytatni, hogy minél több embert megnyerjenek maguknak és minél
hosszabb távra a jólétet bebiztosítsák maguknak. Mindenki tervez
valamit, de ahogy szokták mondani: „az ember tervez, az Isten
végez.”
Na és azt
ki kérdezi meg magában, hogy az Istennek mi a terve és az
elképzelése a jövőre nézve? És hogy a saját célkitűzései
mennyire férnek bele az Isten célkitűzéseibe? Akik jól megvannak
Isten és a Biblia nélkül, azok nem nagyon kérdezik meg. És azt
sem tudják, sem nem is sejtik, hogy az Isten is jól megvan
nélkülük!
Meg
akkor is jól meglesz, amikor ezek az emberek már nem lesznek. Mert
megkapják a fizetségüket az istentelen életmódjukért. Hogy
Isten nélkül érezték igazán jól magukat, és Neki hálát
semmiért nem adtak. Csak elvették a jót és az élvezetforrásokat
önző módon kiélvezték.
Az
Isten terve az, hogy Krisztusban egyesít minden dolgot Vö.
Kol 1:20, ami az égben
és a földön van, az összes tudatos élőlényt egy kormányzat
alatt. Ezért a kormányzatért imádkozik a keresztény immár
kétezer éve:
„Jőjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a
mennyben, úgy a földön is.”
(Máté 6:10)
Isten
a Bibliában kijelentette, hogy ez a világ elmúlik, de aki az Ő
akaratát cselekszi, örökre megmarad. Vö.
1Ján 2:17 A világ az
Istentől elidegenedett társadalom, amely az istenuralmat elveti /a
teokráciát/, helyette a demokráciában gondolkodik, azt élteti,
arra szavaz, tehát az emberi uralomra, az emberi törvényekre és
arra a tudományra, amely Isten nélkül magyarázza a világot.
Vannak akik
persze megpróbálják ötvözni a kettőt, hogy a kecske is
jóllakjon, meg a káposzta is megmaradjon. Pl. a liberális
katolicizmus, amely az evolucionista tudománynak is fejet hajt, meg
látszólag Istennek is. Mert hogy a teremtés is igaz, meg az
evolúció is. Isten több milliós evolúciós fejlődés útján
hozta létre az embert.
A bibliai
leírás az első emberről, Ádámról, meg az oldalbordából meg
csak allegória, egy jelképes tanítói szöveg, bármiféle
történelmi valóság nélkül. És mivel Ádám, mint első ember –
nem is létezett, konkrét bűnt sem követhetett el egy földrajzilag
létező Édenkertben. És mivel konkrét tiltott fa nem is létezett,
Krisztusnak sem kellett meghalnia az emberiségért, hiszen valóságos
bűnelkövetés nem is történt.
Ahol
pedig nincsen bűnelkövetés, ott megváltásra sincsen szükség.
Miért kellene megváltania Istennek az emberiséget, ha a valóságban
Ádám és Éva nem is létezett, akik elkövették az ősbűnt.
Különben is Ádám meg Éva a tudósok szerint valamiféle afrikai
előember lehetett, a darwini teória szerint, amely tudományos tény
és nem fikció. Ezért is ünneplik meg Darwint a Vatikánban
bizonyos évfordulók alkalmával. És azért hordott össze annyi
földi kincset a pápaság is a Vatikánban, mert Jézus tanítása a
mammonról is csupán jelképes Vö.
Máté 6:24. Meg a
Krisztus karácsonyi születése is csak jelképes, hiszen ősszel
született. Még az a jó, hogy ez senkit nem érdekel.
Az
emberiségnek is meg a pápaságnak is céltudatos elképzeléseik
vannak a jövőről. Meg az üdvösségről is. Aki itt a földön
megszedte magát anyagilag, az már üdvözült is. Ezért isteníti
a világ is meg a pápaság is a pénzt, a vagyont. Na persze a
katolikus filozófia az egyházat szegénynek állítja be, hogy szó
ne érhesse a ház elejét. Ami a valóságban igaz is. Ahogy Jézus
mondja:
„és
nem tudod, hogy te vagy a nyomorult és a nyavalyás és szegény és
vak és mezítelen: Azt tanácslom néked, hogy végy tőlem tűzben
megpróbált aranyat, hogy gazdaggá légy; és fehér ruhákat, hogy
öltözeted legyen, és ne láttassék ki a te mezítelenségednek
rútsága; és szemgyógyító írral kend meg a te szemeidet, hogy
láss.” (Jelenések
3:17-18)
A
mezítelenség rútsága abból fakad, ha valaki az Isten nélkül
rendezte be az életét, ill. olyasmihez ragaszkodik, amely az Isten
nélküli életvitelét, vagy annak eredményét demonstrálja. Az
átlagember Isten nélküli életét az demonstrálja, ha Isten és
az Ő tanításai nélkül jól érzi magát, és jövőre vonatkozó
céltudatos elképzeléseiből teljesen kiiktatta az Istent és a
Bibliában kinyilatkoztatott isteni tervet az emberiség megváltására
vonatkozóan. A mezítelenség rútságát azok a bűnök jelentik,
amikhez az ember ragaszkodik, mert életének részévé tette őket.
A
Vatikán azokhoz a kincsekhez ragaszkodik, amiket az évszázadok
alatt felhalmozott, amikor még a világ urai voltak, és amikor még
királyokat hódoltattak meg, uralkodva azokon, a hitükön, a jövőre
vonatkozó reménységükön. Amikor még szó szerint uralkodtak
azokon a tömegeken, akiket maguk alá hajtottak – azzal a
szöveggel, hogy ők az apostoli jogfolytonosság egyedüli
letéteményesei,
akik Krisztus érdekeit egyedüli módon képviselik a földön.
De
ahogy most sem képviselik, a múltban sem képviselték soha. A
hónuk alatt arannyal és bíborral megrakottan sohasem
képviselhették a Krisztust, aki szellemi
gazdagság megszerzésére buzdított, és a/z öncélú/ gazdagságot
a mennyek országába való bejutás gátjaként határozta meg. Vö.
Máté 19:24
Az
a gazdagság, ami a Vatikánban van, az teljesen öncélú, mert az
emberek, akik a Vatikáni kincsek megszemlélésére mennek a
Vatikánba, ott nem a Krisztus evangéliumával találkoznak, hanem
világi emberek által készített szobrokkal, arany tárgyakkal,
festményekkel /stb./, olyan a világi gazdagságot tükröző
elemekkel, amelyeknek soha nem volt szerepük a Krisztus által
hirdetett evangéliumban, és most sincsen ilyen szerepük.
A
katolicizmus világi kincsek őrzésére rendezkedett be, és
olyanokat vonz magához, akiket az ilyen kincsek amúgy is vonzanak,
mert az életük értelmét a pénz és a vagyon szeretete határozza
meg. Az igazi gazdagságot pedig az Istennel és a Jézussal
kialakított jó kapcsolat adja, és azoknak társasága, akik
ugyanebben a gazdagságban osztoznak.
Ha
tehát valaki a jövőre vonatkozó céltudatos elképzeléseit az
effajta gazdagság megszerzésére irányítja, az a világ és annak
tekintélyei által sugallt propagandáinak áldozata. Ha pedig
hajlamos az olyan szemmel mustrálható gazdagságot bálványozni
/kitüntetett figyelemmel körberajongani/, amilyet a Vatikán is
mutogat a világnak, akkor saját maga is hozzájárult ahhoz, hogy a
Krisztus igazi gazdagsága fel ne ragyoghasson számára, amelyet
Isten a Bibliában mutat meg azoknak, akiket a saját képére és
hasonlatosságára teremtett, bár az ádámi bűn miatt ez a
természeti képük megromlott és megsérült.
A jövőre
vonatkozó legfőbb elképzelésünknek tehát ezen kép
kijavításának kell lennie, és ebben Isten készséges partnereivé
kell válnunk.
Tartalmas,
értékes élet
Az ember
azt hiheti, hogy a világban tartalmas és értékes életet élhet,
anélkül persze, hogy bármiféle kapcsolata lenne Istennel. Hogy ez
valóságos-e, nézőpont kérdése. A vakondok is gondolhatná, hogy
a föld alatt a sötétben tartalmas és értékes életet él,
miközben túrja a földet. Abból a szempontból értékes ugyan,
hogy a földi biológiai egyensúly fenntartása érdekében
munkálkodik, hiszen erre lett teremtve, hogy hasznot húzzon.
Ami
élőlény a földön van, valamilyen szempontból hasznot hozó, még
ha károsnak is tűnik, vagy ha nem is értjük, hogy mi volt az
eredeti rendeltetése, amiért meg lett teremtve. Azt ugyanis be kell
kalkulálnunk a teljes kép szemlélésébe, amit Pál apostol ír
ihletés alatt: „a
teremtett világ hiábavalóságnak
van alávetve” (Róm
8:20). Az
itt használ görög szó: mataiotéti
– haszontalanságot
is jelent. Vagyis nem a/z eredeti/ rendeltetésének megfelelően
működik, nem tölti be a/z eredeti/ célját, amit Isten szánt
neki. Ez pedig sok mindenre vonatkozhat. Pl. sokféle természeti
jelenségre, élőlényre, különösen
az emberre.
Az ember
nem tölti be a célját, nincsen szeretetkapcsolatban az Istennel,
mert magát Tőle elszakította. Tartalmas, értékes élet pedig
csakis az Istennel való szeretetkapcsolatban lehetséges, mivelhogy
az ember Isten teremtménye. De nem csak az ember, hanem az élet
maga Vö. Zsolt 36:10.
Az élővé
válás maga – ahogy a tudomány elképzeli – olyan, mint amikor
valaki olvassa a Csipkerózsika meséjét, nézi Grimm könyvében a
rajzot Csipkerózsikáról, aki aztán fekvő/alvó állapotából
felkel és kilép a könyvből majd kilép az ajtón. Szerintük az
élet is csak úgy előlépett a csattogó villámok és bugyborékoló
forróvizek kotyvalékából, akkor és egyszer és soha többé. Még
a laborban sem jött elő azóta sem, akárhogy kísérletezgetett
Miller vagy Oparin, meg a többiek. De az istentagadáshoz kell ez a
változat, és akik vallani akarják a Csipkerózsika könyvből való
kilépését, azok vallani is fogják.
Mivel az
élet mikéntje maga megfoghatatlan, ugyanaz a kategória, mint Isten
Maga. Ha az életet ebben a dimenzióban nem lehet azonosítani,
akkor az az ábra, hogy az evilági élőlények testét egy más
dimenzióból származó erő élteti, azért megfoghatatlan és
megmutathatatlan. Mert soha nem magát az életet látjuk, hanem amit
az élet mozgat. A bábszínházban is a bábukat látjuk, de a
bábukat háttérből mozgatót nem. Arról tudjuk, hogy az
ember, erről meg tudjuk, hogy az Isten.
Aki Istent
elveti, annak marad a puszta láva és a fortyogó kotyvalék elegye,
amely egyben a totális kiszolgáltatottságot is szimbolizálja a
természet vak erőinek. Ha az ember fény és árnyék keveréke,
akkor végül is egy illúziólény, a természet felröppenő
szappanbuboréka. Azonban az illúzió nem épít fel egy rendszert a
rendszertelenségből, az embert körülvevő természet viszont egy
totális rendszert mutat, amiben a dolgok egymással összefüggenek,
és egy rendszerben funkcionálnak. S hogy egy rendszert maga az
illúzió hozná létre, az maga egy óriási illúzió, tehát ez a
magyarázat az értelmes gondolkodás számára nem elfogadható, és
az értelemnek az értelmetlenségbe való visszalépése lenne.
Aki ismeri
közelről a Bibliát, az tudja, hogy az egy rendszert alkot, az
isteni kinyilatkoztatás rendszerét. Ez a rendszer évezredeket ölel
át, az ember elbukásától a felemelkedéséig, az embernek az
Istentől való elrugaszkodásától a Hozzá való visszatalálásáig.
A Bibliában
Isten céltudatos munkálkodása figyelhető meg, amellyel az emberi
fajt maga felé irányítja, akár a fodrász a fésűvel a hajat,
miközben azt céltudatosan meg is ritkítja, meg is rövidíti,
ahogyan a fazon kialakítása megkívánja. A végén így lesz egy
bozontból tetszetős frizura, az emberi fajból pedig egy olyan
társadalom, amelyben Isten is tud gyönyörködni, s amelyben maga
az ember is örömet talál.
Miben talál
az ember ma örömet? A világi ember millió dologban, de az
Istennel való kapcsolatban nem, mert vagy nem ismeri ezt a
kapcsolatot, vagy tudatosan kerüli. Az ateista tudatosan kerüli,
aki meg szkeptikus, azt befolyásolhatták olyan történelmi
árnyvonalak, amelyek gátolták az embernek az Isten közelébe
jutását.
A
történelmi kereszténység ebben káros befolyásolásban nagyban
vétkes, hiszen általuk egy torz, erőszakos kép jött le
Krisztusról az embereknek, egy olyan kép, amelyben a szegénynek
Isten mennyei országa van kínálva, miközben a pap itt a földön
dőzsöl és fényűzésben él.
Nem lehet
csodálkozni, hogy a vallást a nép ópiumaként állították be,
amellyel a népet megigézik és kizsákmányolják. A papság
vallásos, ájtatos szövege volt az ópium, amellyel a népet
sakkban tartották, kénye-kedvükre befolyásolták, a lelküket
pórázon tartották. És még ma is ezt teszik azokkal, akik nem
őszinték az Istennel való kapcsolatukban, nem iskolázzák ki
magukat az Isten Igéjéből, így szellemi erejük sincs megállni
félrevezetőjükkel szemben.
Ha pl. azt
mondom egy katolikus papnak, mutassa meg nekem a Bibliából, hogy én
a Máriához, mint közbenjáróhoz imádkozzak, ahogy ezt az
apostolok is bemutatták, akkor rögtön megérzi, hogy gondjai
lesznek a tájékoztatással, és kitér a válaszadás elől. Vagy
elkezd filozófálni, netán a katolikus hagyományra tereli a szót.
De a kérdésre konkrét választ nem ad, mert nem tud. Ha valaki
pedig a mellébeszélést is elfogadja válasznak, arról rögtön
tudja, hogy meggyőzhető, és meg is győzi.
A
katolicizmusban tehát a tartalmas hívő életet a papság meggyőző
beszéde segíti elő, nem a Biblia, hanem az egyházi hagyomány, és
nem az isteni kinyilatkoztatás. Ez pedig végső soron egy egyházi
altatás, hiszen az egyháztagok tartalmas, értékes élete nem az
Isten konkrét kijelentésén alapul, hanem annak a katolikus
magyarázatán.
A
Tóra és a Talmud között is az a különbség, hogy az utóbbi az
előző magyarázata. Aztán
ha valaki odáig nem tud felnőni, hogy maga
megértse az Isten szavát, akkor mások úgy vihetik félre, ahogy
akarják. Jézus azt mondja: „Aki
olvassa, értse meg.” (Máté
24:15) Ha azt, amiről éppen beszélt, akkor mást miért ne? Aki
olvassa az egész Tórát, az egész Bibliát, az értse meg! Értse
meg, hogy mások ne beszéljenek lyukat a hasába. De aki magát a
papra bízza, mert hogy az neki nem feladata, meg arra különben sem
ér rá, az ne is csodálkozzon, hogy mindenféle hagyománnyal
megetetik. Hogy a pokollal meg a tisztítótűzzel riogatják, meg
hasonló katolikus találmányokkal »teszik gazdaggá«. De a
valóságban könnyen lehet, hogy szegénnyé!
Aztán a
tudomány talaján állók is hihetnek a tartalmas, értékes
életben, miközben azt magyarázzák nekik, hogy az emberiség a
sorsát a kezébe vette és felnőtt ahhoz, hogy azt maga irányítsa.
A problémáit megoldja, és a boldogulásához szükséges
eszközöket előteremtse. A biológiai élet alapjainak helyes
értelmezéséhez Darwin adta meg a kulcsot, amely ugyan nem a
mennyországba vezet, de a tudomány általi önsors irányítást
kellően elősegíti. És ez az amit láthatunk a világban. A
fiatalok egyre többet tanulnak, egyre többet tudnak és egyre
tudatosabb életet élnek. Az emberi nem felfelé fejlődik, az egyre
tartalmasabb élet kiteljesedése felé.
Ellenben a
Biblia kijózanító képet közöl napjainkról:
„Azt
pedig tudd meg, hogy az utolsó napokban nehéz idők állanak be.
Mert lesznek az emberek magukat szeretők, pénzsóvárgók,
kérkedők, kevélyek, káromkodók, szüleik iránt engedetlenek,
háládatlanok, tisztátalanok, Szeretet nélkül valók,
kérlelhetetlenek, rágalmazók, mértékletlenek, kegyetlenek, a
jónak nem kedvelői. Árulók, vakmerők, felfuvalkodottak, inkább
a gyönyörnek, mint Istennek szeretői. Kiknél megvan a
kegyességnek látszata, de megtagadják annak erejét. És ezeket
kerüld.” (2Tim
3:1-5)
A darwini
filozófia nagyban elősegítette ennek a helyzetnek a
kiteljesedését, hiszen az ember eredetét ahogy kivette az Isten
kezéből, a nihilizmusba helyezte, és ha csak úgy van az ember,
akkor együnk-igyunk, holnap úgy is meghalunk. És akit nem Krisztus
vezet, akinek nem Krisztus a példakép, az átadja magát a
szeszélyeinek, a hóbortjainak, a hatalom ittas főnökeinek, netán
züllött haverjainak. Az átadja magát a pénz felettébb való
szeretetének, a profit mindenekfelett való hajkurászásának.
A világban
ez van, az ember az ember kizsákmányolója, leigázója,
megkínzója, megölője. Ahol nem Krisztus a központ, ott
egy-kettőre felüti a fejét a becstelenség, a tisztességtelenség,
a korrupció. Darwin rászabadította az emberre az ember
természetében megbújó farkast. Az ember bárhová megy, a romlott
emberi természetnek és vívmányainak ki van szolgáltatva.
Biztonságban csak ott van, ahol a mérce a Krisztus törvénye és
az Istentől kiiskolázott lelkiismeret. Ott nincsen népirtás,
terrorizmus, kizsákmányolás és ehhez hasonlók.
Tartalmas
és értékes élet csak ott van, ahol az isteni alapelvek be vannak
vetve a romlott emberi természet ellen, mivel az Isten ismeri a
romlott emberi természetet, és azoknak megfékezésére adta a
törvényeket és alapelveket, a krisztusi életmintát. De az Írás
nem csak fék, hanem távolba vezető iránytű, életet sarjasztó
erő is. Amely az emberi egészség és boldogulás szolgálatába
van állítva.
Isten pedig
ott van az út végén, ahová mindenkit vár is, a béke, a
nyugalom, a szeret és az öröm kikötőjébe. Az igazi és
tartalmas élet kiteljesedésébe. Amelyet Ő kezdetben kigondolt,
amelyet Ő kezdetben eltervezett. Boldogok azok, akik hazatalálnak
Hozzá, mert Benne örök otthonra, hazára lelnek.
* * * * *
Összességében
tehát a Bibliával azért foglalkozzunk, hogy rátaláljunk arra az
útra, amely Jézus Krisztuson át vezet az Istenhez, mindeneknek
Atyjához és Teremtőjéhez.
„mert
őbenne élünk, mozgunk és vagyunk. Ahogy a ti költőitek közül
is mondták némelyek: Bizony, az ő nemzetsége vagyunk.”
(Apcsel 17:28)
„Mert
amit korábban megírtak, a mi tanításunkra írták meg, hogy az
Írásokból türelmet és vigasztalást merítve reménykedjünk.”
(Róma 15:4)
„Mindezek
pedig példaképen estek rajtok; megírattak pedig a mi
tanulságunkra, a kikhez az időknek vége elérkezett.”
(1Kor 11:10)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése