motto:

A blog célja, hogy eligazítson a TEREMTÉS - EVOLÚCIÓ – BIBLIAI kérdésekben, rámutatva arra, hogy miközben az egyetlen őssejtből való evolúciós leszármazás és fajátalakulás csupán egy társadalomra erőltetett tudományos hipotézis, addig a Biblia kijelentései a történelmi világpróféciák, az emberi jellemábrázolás és erkölcsi alapvető irányadó mértékek tekintetében abszolút pontosak, időtállóak és az emberiség jövőjére vonatkozóan megbízhatóan iránymutatóak. - A Dániel könyve beszámol a végidőben egymás ellen harcoló királyokról, akik egy asztalnál ülnek, és egymással hazugságot beszélnek. Az Északi és Déli király küzdelme Armageddon csatájában fog tetőzni, amikor Krisztus átveszi a Föld irányítása feletti hatalmat. Hogy akkor ki fog állva maradni és ki nem, ez minden embernek az önkéntes választásától függ. Dániel 12:1 És abban az időben feláll Mihály, a nagy fejedelem, aki a te néped mellett áll; és a szorongattatásnak olyan ideje lesz, amilyen nem volt attól fogva, hogy nemzet van, egész addig az ideig: és abban az időben megszabadul néped, mind, aki a könyvben beírva találtatik.

2023. május 26., péntek

A tízparancsolat és az Úr imája

 


1. Én vagyok az Úr, a te istened…

2. Ne legyenek isteneid…

3. Ne vedd fel hiába az ÚR, a te Istened nevét…

4. Emlékezz meg a szombat napjáról, hogy megszenteld…

5. Tiszteld apádat és anyádat…

6. Ne gyilkolj...

7. Ne kövess el házasságtörést...

8. Ne lopj...

9. Ne tégy hamis tanúságot…

10. Ne kívánd felebarátod házát…

Máté 6:9 Ti azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved;

Máté 6:10 Jöjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is.

Máté 6:11 A mi mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma.

Máté 6:12 És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk azoknak, akik ellenünk vétkeztek;

Máté 6:13 És ne vigyél minket kísértésbe, de szabadíts meg minket a gonosztól.

Ha közelebbről megvizsgáljuk a tízparancsolat szövegét és összevetjük a Jézus által tanított imádsággal, meglepő összefüggéseket találhatunk. Ami ugyanakkor mégsem annyira meglepő, hiszen a Szentírás egy nagy egészet alkot, amiben szinte minden összefügg mindennel, ha nem is apró részletekben, de a kibontakozási stratégiában mindenképpen.

Amit Isten kezdetben elhatározott, azt viszi véghez, még akkor is, ha a szabad akarattal való visszaélése a teremtményeknek szerteágazóvá teszi ezt az utat. Az időrendben nincs változás, hiszen a teremtés hetedik napján vagyunk, az elkövetkező ezredik évben az előrevetített próféciák fizikai beteljesülésének lehetnek szemtanúi, akik abba a korszakba bejutnak és haszonélvezői lehetnek azoknak.

A tízparancsolat célja

A tízparancsolat nem a teljessége Isten népének szóló utasításoknak /613 parancsolat van/, azonban tartalmazzák magukban azt a magot, amelyből a többi kikerekedik. Mindezek iránymutatást adtak a zsidó népnek, hogy mint Isten kiválasztott népe hogyan éljenek a mindennapokban, főként az istenimádatot milyen keretek között végezzék. És fel tudják ismerni a bűn fogalmát, amelyet a mózesi törvény visszatükrözött.

Az istenimádat nem öncélú elkívánás volt Isten részéről, hanem az engedelmesség, az önátadás, az imádságba fogant köszönet, a hála, a tisztelet, a szeretet és az alázat szentséges kifejeződése, ami Isten és ember között fennállt. Ugyanez a gyakorlatban, hogy Isten milyen közeledést fogad el és ezt milyen módon mutathatja ki az ember, ajándékok, áldozatok, hódolat /leborulás/ és életvitel tekintetében.

Az ember kiváltsága Isten dicsőítése - elvégre Ő alkotott minket és az életkörülményeinket - és nem mi Őt /ahogy sok ostoba világi állítja, akik saját tetszésükre akarnak élni, és a lehetőségeikkel visszaélni, ahogyan erre maguknak jogot formálnak/.

Róma 12:2 És ne szabjátok magatokat e világhoz, hanem változzatok el az elmétek megújulása által, hogy megítélhessétek, mi Isten jó, kedves és tökéletes akarata.

Ehhez adott támpontot a tízparancsolat, mint kiinduló alap. [A többi nemzetet Isten az emberekbe beépített lelkiismeret útján igazgatta, hogy annak alapján ítéljék meg a jó és a rossz fogalmát, és aszerint döntsenek a a helyes útról és cselekedetekről.]

Az összefüggések megállapításakor láthatjuk, hogy a tízparancsolat nem biztosít optimális végkifejletet, mivelhogy nem is ez a célja, tehát akik megrekednek a tízparancsolatnál, azok megrekednek félúton, és nem jutnak el a célig, a teljesség kibontakozásáig.

Az összefüggések

Az első három parancsolat összefüggése

1. Én vagyok az Úr, a te istened…

2. Ne legyenek isteneid…

3. Ne vedd fel hiába az ÚR, a te Istened nevét…

Máté 6:9 Ti azért így imádkozzatok: Mi Atyánk, ki vagy a mennyekben, szenteltessék meg a te neved;

A Biblia Istenének a személyes tulajdonneve JHVH/JAHVE/JEHOVA/JAH - mind ugyanazt jelenti a kiejtési formák változatossága szerint, és hogy a Biblia az eredeti kiejtésre nem utal, arra nem tesz hangsúlyt, azt mutatja, hogy a lényeg nem ezen van. Hanem ami mögötte van.

Jehova a zsidók Istene /és minden más nép is Neki köszönheti a létezését/, hiszen Ő az alkotó, Aki mindeneket teremtett a szellemi és az anyagi világban. Ne legyen más Istene annak, aki Jehovával jár /hiszen azok mind hamis istenek/, továbbá ne éljen vissza senki az Isten nevével, hogy arra szégyent hozzon. Isten nevében senki ne tegyen gonoszságot, hogy azt állítja, Isten nevében tesz ezt vagy azt, amire Istentől nincsen felhatalmazása.

Jézus ezt úgy fejezte ki, hogy legyen megszentelve Isten neve, amiben benne van a tízparancsolat mindhárom kívánalma, mert aki Isten nevét szentként kezeli, az elismeri Istent Urának és parancsolójának, hamis istenekkel nem tart kapcsolatot semmilyen formában és nem hoz szégyent Isten nevére, hanem igyekszik azt dicsőíteni és másokat is erre buzdítani azáltal, hogy feltárja, miért méltó Isten arra, hogy kizárólagos imádatot gyakoroljunk Vele szemben.

János 4:24 (H Kecskemethy) Szellem az Isten; és akik őt imádják, szellemben és igazságban kell imádniuk.

A negyedik parancsolat összefüggése

4. Emlékezz meg a szombat napjáról, hogy megszenteld…

Máté 6:10-11 Jöjjön el a te országod; legyen meg a te akaratod, mint a mennyben, úgy a földön is. A mi mindennapi kenyerünket add meg nekünk ma.

Az Isten gondoskodása kiterjed az ember szellemi és fizikai jólétére, hiszen ahol áldás van a munkán, ott a pihenésnek is helye van, mint a munka jutalma, hogy élvezze az ember a keze munkáját. Ugyanakkor tartsa életben az Istennel való szellemi kapcsolatát, amely biztosítja a helyes irányvonalak ismeretét, betartását és az általa biztosított védelmet.

A Krisztus kiontott vére által megváltottak számára Isten országa már eljött abban az értelemben, hogy a megváltás biztosította nyugalomban élhetnek életük minden napján, mert folyamatosan bent vannak Isten nyugalmában. Isten ugyanakkor biztosítja a mindennapi kenyeret azoknak, akik az Ő útján járnak.

Máté 6:31-33 Ne aggodalmaskodjatok tehát, és ne mondjátok: Mit együnk? vagy: Mit igyunk? vagy: Mivel ruházkodjunk? Mert mind ezeket a pogányok kérdezik. Mert jól tudja a ti mennyei Atyátok, hogy mind ezekre szükségetek van. Hanem keressétek először Istennek országát, és az ő igazságát; és ezek mind megadatnak néktek.

Ez egy folyamatosnak mondható szombati nyugalom, már most a jelenben, de főként Krisztus hamarosan bekövetkező ezeréves békeországlásában, ahol az új világrend áldásai szembetűnőek lesznek. Megszűnik mindennemű szellemi és fizikai betegség, nem lesz öregedés általi halál.

A keresztény imában kéri, hogy ez a világ jöjjön el, ennélfogva nem is tartozik ehhez a mostani világrendszerhez, hanem azt illetően semleges álláspontot képvisel.

János 17:15-16 Nem azt kérem, hogy vedd ki őket e világból, hanem hogy őrizd meg őket a gonosztól. Nem e világból valók, amint hogy én sem e világból vagyok.

2Timótheus 2:4 Egy harcos sem elegyedik bele az élet dolgaiba; hogy tessék annak, aki őt harcossá avatta.

A 5-10 parancsolat összefüggése

5. Tiszteld apádat és anyádat.

6. Ne gyilkolj.

7. Ne kövess el házasságtörést.

8. Ne lopj.

9. Ne tégy hamis tanúságot.

10. Ne kívánd felebarátod házát…

Máté 6:12 És bocsásd meg a mi vétkeinket, miképpen mi is megbocsátunk azoknak, akik ellenünk vétkeztek;

Aki a megbocsátás szelleme szerint él, az nem teszi meg azokat a dolgokat, amiket utólag meg kellene bánnia, mert akkor ellentmondásosan cselekedne önmagával, különösen Istennel, akinek a megbocsátásában bízik. [Inkább azok tesznek meg ilyen dolgokat, akik nem is törődnek Isten megbocsátásával, hanem öntörvényűséget gyakorolnak, és maguk előnyét mindennél előbbre helyezik, a jogtiprással meg nem is törődnek.]

Tehát akik Krisztus mintaimája szerint élnek, maximálisan igyekeznek betartani az ezzel összefüggő tízparancsolati kívánságokat, és nem kell szüntelenül szemmel tartaniuk a kőtábla betűit, mert a szívükben van az ez irányú engedelmesség és elvhűség.

Róma 5:5 (H Vida) a reménység pedig nem szégyenít meg, mert az Isten szeretete kiáradt (kiöntetett) szívünkbe a nekünk adott Szent Szellemen keresztül,

Róma 13:8-10 Senkinek semmivel ne tartozzatok, hanem csak azzal, hogy egymást szeressétek, mert aki a másik embert szereti, az betöltötte a törvényt. Mert ez: Ne paráználkodj, ne ölj, ne lopj, ne kívánd – és ha valamely más parancsolat van –, ebben az igében van összefoglalva: Szeresd felebarátodat, mint önmagadat. A szeretet nem tesz rosszat a felebaráttal. Tehát a törvény betöltése a szeretet.

A végkifejlet

Felmerülhet a kérdés, a tízparancsolat miért nem biztosít optimális végkifejletet, mi az ami hiányzik belőle? És mennyivel többet ad az Úr imájának a kijelentése, amely felülmúlja a tízparancsolatot?

Jézus ezzel fejezi be a tanítást:

Máté 6:13 És ne vigyél minket kísértésbe, de szabadíts meg a gonosztól.

Vajon a tízparancsolat kísértésbe vitte az embert, és a miatta bekövetkező gonosz állapottól nem szabadította meg? Ennek megértése rendkívüli jelentőségű, különösen azok számára, akik magukat még mindig a tízparancsolat által kívánják vezettetni abban a hiszemben, hogy ezt Isten örök erkölcsi alaptörvényként adta a világ minden embere és népe számára, kivétel nélkül.

Ha ez így volna, akkor az ember soha nem szabadulhatna meg a kísértés alól, és a miatta bekövetkező gonosz állapottól.

Rendkívül fontos azt megérteni, hogy a tízparancsolat csak fele részben volt pozitív eredményre vezető irányadó mérték, amennyiben betartották, mint Istentől jövő útmutatást, ami őket a bűnös életviteltől távol tartotta. Mert ugyanakkor a maradéktalan betartás hiánya miatt el is ítélte, sőt, akármilyen furcsán hangzik is, el is átkozta, vagyis átkozottá tette.

5Mózes 27:26 Átkozott, aki meg nem tartja e törvénynek igéit, hogy cselekedje azokat! És mondja az egész nép: Ámen!

Tisztában kel lenni azzal, hogy mivel Ádám és Éva bűne miatt mindenki bűnre való hajlammal születik /ez a Biblia tanítása/, ettől a tízparancsolat /és az összes többi 603 törvénye Mózesnek/ senkit nem fog megszabadítani, sőt Isten pontosan a törvénnyel mindenkit engedetlenség alá zárt, mégpedig azért, hogy a törvény elítélése miatti állapot mindenkit elvezessen Krisztushoz, aki által adja Isten a bűntelen állapot áldásait, ha az magára nézve elfogadja Krisztus váltságáldozatát, és a tanításai szerint él.

Róma 11:32 Mert az Isten mindeneket engedetlenség alá rekesztett, hogy mindeneken könyörüljön.

Galata 3:22 De az Írás mindent bűn alá rekesztett, hogy az ígéret Jézus Krisztusban való hitből adassék a hívőknek.

Galata 3:24-25 Ekként a törvény Krisztusra vezérlő mesterünkké lett, hogy hitből igazuljunk meg. De minekutána eljött a hit, nem vagyunk többé a vezérlő mester alatt.

Róma 3:21 Most pedig törvény nélkül jelent meg az Istennek igazsága, amelyről tanúbizonyságot tesznek a törvény és a próféták;

Róma 10:11 Mert azt mondja az írás: Valaki hisz ő benne, meg nem szégyenül.

1Péter 2:6 Íme, szegletkövet teszek Sionban, amely kiválasztott, becses; és aki hisz abban, meg nem szégyenül.

Tehát az a kijelentés, hogy ne vigyél minket kísértésbe /értelemszerűen ne engedj minket felettébb megkísértetni a bűntől, hogy bűnt kövessünk el, engedve a bűn kísértésének/ nem csak erre vonatkozik, hanem arra is, hogy ne legyünk a törvény által szüntelenül megkísértve lenni, aminek nem tudunk 100%-san ellenállni, mivel hogy a természetünk hajlamos a bűnre.

Alaptörvény ez a kijelentés:

1Korinthus 15:56 A halál fullánkja pedig a bűn; a bűn ereje pedig a törvény.

Ha érvényes a törvény, akkor az kivédhetetlenül kierőszakolja a bűnt, tehát a tízparancsolat /a többi 603 törvénnyel egyetemben/ magában hordozza a bűn, az átkozottság állapotát, ennélfogva kell hozzá valami, ami ezt megszünteti, ami pedig nem más, mint a bűntelen Jézus váltságáldozata.

Róma 10:4 Mert a törvény vége Krisztus minden hívőnek igazságára.

Galata 3:13 Krisztus váltott meg minket a törvény átkától, átokká levén érettünk;

A szabadság útja

Amikor Krisztus azt mondja, hogy bocsásd meg a mi vétkeinket, és szabadíts meg a gonosztól, ez azt is jelenti, hogy a törvény elleni vétkeinktől is, az elátkozott állapottól, ami a törvény be nem tartása miatt következik be. Ehhez pedig Istennek el kellett törölnie ennek az elítélő, halált hozó törvénynek az érvényességét. Ez Krisztus halálával be is következett.

Róma 7:6 Most pedig megszabadultunk a törvénytől, minekutána meghaltunk arra nézve, amely által lekötve tartattunk; hogy szolgáljunk a léleknek újságában és nem a betű óságában.

Kolossé 2:14 Az által, hogy eltörölte a parancsolatokban ellenünk szóló kézírást, amely ellenünkre volt nekünk, és azt eltette az útból, odaszegezvén azt a keresztfára;

Efézus 2:15 A tételes parancsolatokból álló törvényt eltörölte, hogy békességet szerezve a kettőt egy új emberré teremtse önmagában.

Pál apostol átérezte ezt a szolgai állapotot, hogy egyrészt, még Isten szent szellemének a birtokában sem tudott maradéktalanul a törvény kívánalmainak eleget tenni, viszont Krisztusnak köszönhetően megszabadult az elítélt, átkozott, bűnt szolgáló állapottól.

Róma 7:21-25 Megtalálom azért magamban, ki a jót akarom cselekedni, ezt a törvényt, hogy a bűn megvan bennem. Mert gyönyörködöm az Isten törvényében a belső ember szerint; De látok egy másik törvényt az én tagjaimban, mely ellenkezik az elmém törvényével, és engem rabul ád a bűn törvényének, mely van az én tagjaimban. Óh én nyomorult ember! Kicsoda szabadít meg engem e halálnak testéből? Hálát adok Istennek a mi Urunk Jézus Krisztus által. Azért jóllehet én az elmémmel az Isten törvényének, de testemmel a bűn törvényének szolgálok.

Róma 8:2 (H Masznyik) A Jézus Krisztusban való élet lelkének törvénye megszabadított a bűn és halál törvényétől.

A szabadsághoz való ragaszkodás

Ne akarjon tehát senki örök érvényt szerezni a tízparancsolatnak az által, hogy újra érvényesíti, vagy folyamatosan érvényt tulajdonít neki, mint ami megmutatja, hogyan kell élnie. És azt se mondja, hogy a tízparancsolat betartásával igazolja a Krisztusban való hithűségét, mert a betartása a szellem munkája benne, ami egy következmény. Mert ez a törvény manipulálása, semmi több.

Galata 2:4-5 A hamis testvérek... azért lopakodtak és furakodtak be, hogy kikémleljék a Krisztus Jézusban való szabadságunkat, s így minket szolgaságba taszítsanak. Ezeknek egy pillanatig sem engedtük magunkat alávetni, hogy az evangélium igazsága megmaradjon nálatok.

Ők így beszélnek: "Amit Isten „szentnek” jelöl, azt tisztelni, becsülni és tisztelni kell, beleértve Isten szombatját és szent napjait is... Aki önként ésszándékosan megszegi az Ő szombatját, Isten lesz a bírája. Még ha ma nem is kövezik halálra, a tűz tavában ölik meg, ha az igazság megismerése után folyamatosan figyelmen kívül hagyja Isten parancsolatait."

Nem az elítélő törvény igáját vesszük a nyakunkba, hanem Krisztus igáját, ami gyönyörűséges, és ezért aki őreá hallgat és őt követi, az imádkozza az általa tanított imádságot, amely magasan felülmúlja a tízparancsolat által biztosított lehetőségeket.

Máté 11:29 Vegyétek föl magatokra az én igámat, és tanuljátok meg tőlem, hogy én szelíd és alázatos szívű vagyok: és nyugalmat találtok a ti lelkeiteknek.

Apcsel 15:10 Most azért mit kísértitek az Istent, hogy a tanítványok nyakába oly igát tegyetek, melyet sem a mi atyáink, sem mi el nem hordozhattunk?

Galata 5:1 Ezért álljatok meg abban a szabadságban, amelyre Krisztus megszabadított minket, és ne engedjétek magatokat újból a szolgaság igájába fogni!

Áldjuk Isten nevét örökkön örökké, Aki megszabadított minket az elítéléstől, az Ő dicsőségére és magasztalására.

Kolossé 1:12-13 Hálákat adván az Atyának, ki alkalmasakká tett minket a szentek örökségében való részvételre a világosságban; Aki megszabadított minket a sötétség hatalmából, és általvitt az Ő szerelmes Fiának országába;




Nincsenek megjegyzések: